Kirjoitetut vastaukset
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- 25.9.2019, 17:39 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #15990
Tapio
SivustovastaavaTosin, jos vitsinomaisesti ajatellaan, että joku lähtee tussilla kirjoittamaan kosketusnäytölle ja siten ratkomaan ristikkoa, se on hassua. Ehkä Vuokila tarkoitti sitä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼21.9.2019, 13:57 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #15931Tapio
SivustovastaavaJos Vuokila tarkoitti sitä, että kirjoitettaisiin tavallisella kynällä ei-kosketusnäyttöiselle tai vaikka kosketusnäyttöisellekin laitteelle, eihän sellainen ajatus käy kenelläkään mielessä. Kun puhutaan ratkomisesta kuvaruudulle, ilman muuta ajatellaan kosketusnäyttöä ja sille kirjoittamista jotain ohjelmaa käyttäen joko sormin tai digilaitteelle sopivalla kynällä. Kaikissa kosketusnäytöissä on helposti puhdistettava lasipinta, joten ruudun koskettaminen ei ole missään käytössä mitään erityistä ruudun sotkemista.
Minusta Vuokila kirjoitti hassusti ja provosoivasti. Huomaa huutomerkki kommentin perässä – sehän tarkoittaa provosoivasti sitä, että eihän kukaan niin hölmö ole, että lähtisi kuvaruutuaan suttaamaan.
Luin Vuokilan kommentin hieman loukkaavana. Siitä voi saada sen käsityksen, että hän pitää piirtämällä tehtyä digiratkontaa näytön suttaamisena. Oliko Vuokilan tarkoitus loukata vai ei, en tietenkään voi tietää.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼21.9.2019, 10:41 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #15929Tapio
SivustovastaavaErkki Vuokila otti Suomen Kuvalehden palstassa PARI SANAA RISTIKOISTA kantaa digiratkonnasta:
Ensimmäinen kappale:
Ristikoita ratkotaan edelleen pääasiassa lehdistä, apuna kynä ja useimmiten kumi. Nettiratkonta ei ole vielä yleistynyt. Ristikoita julkaistaan paljon näköislehdissä, mutta ne pitää printata, jos ne aikoo ratkaista sotkematta kuvaruutuaan!
Ajatus, että digiratkonta sotkee kuvaruutua, tuntuu hassulta. Sitä sotkee monin verroin enemmän muu mobiililaitteen käyttö. Jos ratkoo piirrosohjelmalla, käytössä on kynä ja kumi kuten paperiratkonnassakin. Kynä ei sotke ruutua, kämmensyrjä hieman. Koska laitteiden ns. palm rejection ei toimi ihan ideaalisesti, pieni haitta itselläni on ottaa käteen tablet-hanska. Se ei ole Huawei MediaPad M5 Litella ihan välttämätöntä, mutta ilman sitä pitää koko ajan varoa, ettei tule ei-toivottuja toimenpiteitä kun nostaa ja laskee kättä. En siis sotke kuvaruutua ratkoessani ristikoita.
Sen sijaan aivan käsittämättömän suuri etu on siinä, että on digikumi tavallisen kumin sijasta. Kun ratkoin viimeksi vaikeaa SK 25-26/2006 käytin paljon digikumia ja uudelleen kirjoittamista.
Jos olisi niin paljon kummittanut ja kirjoittanut uudestaan SK:n paperilehteen, ristikko olisi käyttökelvoton. Jos olisi mainitsemaani ristikkoa yrittänyt ratkoa aikoinaan paparilehdestä, minun olisi pitänyt säännöstellä kirjoittamista ja kummittamista. Jos en olisi säännöstellyt, ristikkosivu olisi mennyt puhki ja ristikko olisi ihan hirveän sottainen. Sellainen ratkontyyli, jota nykyisin harrastan, on käytännössä totaalisen mahdoton Suomen Kuvalehden paperilehteen. On todella kiva asia, kun ei yhtään tarvitse miettiä sitä, kuinka monta kertaa pitää kumittaa. Saan ratkoa ristikko juuri niin kuin haluan.
Vaikka olisin säännöstellyt kirjoittamista ja kumittamista, ristikko olisi sotkuinen joka tapauksessa. Digiratkonnan paras etu on se, että ristikko ei milloinkaan muutu sotkuiseksi vaan on joka heti yhtä siisti kuin aloittaessa.
Suttuisen näytön saa siistiksi hetkessä. Suttuista kynällä täytettyä ristikkoa ei pelasta mikään vaan sen paikka on lähinnä roskakori. Paperiristikon kanssa pitäisi ensin varmistaa ristikosta netistä tai skannerilla digikopio. Kun ristikko tarpeeksi sottainen, se pitää heittää roskikseen ja aloittaa ristikon täyttö uudelleen. Minusta sekin on varsin vaivalloista.
Toki tiedän, että joku yrittää selvitä ongelmasta liimaamalla tarralappuja puhkikuluneeseen kohtaan. Minä en moiseen tarralappusysteemiin haluaisi ikinä mennä, en vaikka joku sponsoroisi tarralappuja.
Erityisesti SK:n paperilehti on huonoin mahdollinen paperi ristikon täyttämiseen suoraan lehteen (asiaan liittyvä artikkeli). Minulle siis ratkonta tablet-laitteella voittaa ristikon ratkonnan lyijykynällä ja kumilla ”100-0”.
Kun ratkon tabletilla, mitä minun täytyy tehdä ja mitä tarvitsen:
- Pitää avata ohjelma.
- Pitää hakea ristikko digiarkistosta (minulla Google Drive).
- Pitää laittaa tablet-hanska käteen.
Muuta sitten ei tarvitakaan. Mikäli ristikkoa ei ennestään ole digiarkistossa, se pitää joko hakea netistä tai valokuvata (tabletin kameralla saa riittävän hyvän kuvan enkä tarvitse skanneria).
Jos ratkon tabletilla, mitä minun ei tarvitse tehdä:
- Ei tarvitse teroittaa lyijykyniä.
- Ei tarvitse siistiä likaista pyyhekumia.
- Ei tarvitse etsiä toimivaan kuulakärkikynää.
- Ei tarvitse etsiä värikyniä, mikäli haluan käyttää eri värejä.
- En tarvitse tarralappuja, joita liimailisin rikkoutuneisiin tai liian suttuisiin kohtiin.
- Ei tarvitse heittää roskakoriin liian suttuiseksi mennyttä ristikkoa ja aloittaa ratkaisusanojen kirjoittamista ristikkoon uudestaan.
Toisen kappaleen alku:
Suomen Kuvalehden sähköisessä lehdessä ristikot sentään voi ratkoa ja myös lähettää arvontaan pienellä vaivalla. Yleistyykö tämä, sitä on vaikea arvioida.
Henkilökohtaisesti ratkon tablet-laitteella mieluummin piirrosohjelmalla kuin Sanarisin Ristikkoarkistosta. Sinne SK:n nettiristikotkin menevät, mutta ristikoiden osoite ei ole ristikkoarkiston luettelossa.
___________
Suomen Kuvalehden no. 38:ssa piilis oli laitettu niin, että vihjeet ovat oikealla puolella. Jos Tablet-laitteen laittaa vaakasuuntaan, piilis saattaisi olla sangen hyvin ratkottavissa. Tablet-laitteissa pystysuunnan viewport-arvo on kuitenkin sellainen, että nettisivu on sangen matala. Tilannetta hieman parantaisi vielä se, että jotkut vihjeet olisivat piiliksen alla, jolloin kokonaisuus olisi hieman matalampi.
Laitoin seuraavan palautteen Suomen Kuvalehdelle:
Hei
Piiliksen julkaisemisen muoto SK 38 oli varsin onnistunut. Tuon tapaisen digiversionkin ratkonta on suhteellisen hyvää. HD-tablet-laitteissa ja iPad 9,7 on laite vaakasuuntaan laitettuna varattu pystytilaa kuitenkin varsin matala alue. Nettiratkonta onnistuisi vielä paremmin, jos 2-3 vaakavihjettä sijoitettaisiin piilosanatehtävän alapuolelle.Kun olen ratkonut näitä piirrosohjelmalla, olen leikannut aiemmin niin, että muutama vihje jää alapuolelle ja loput kopioin oikealle puolelle. Nyt vain leikkasin liiat pois.
Tosin oliko tuo sittenkään oikein, sillä kun katson vastaavalla tavalla laitettua nettiristikkoa edellisellä tablet-laitteella katsottuna, tilanne on aika surkea:

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti. Joo Nykäsestä löytyy etsitty sana. Vanhemmissa ristikoissa on uusia enemmän pelkästään Nykäsestä löytyviä sanoja. Täytyy yrittää jatkossa muistaa tarkistaa sanoja enemmän Nykäsestä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaOn mielestäni verrattavissa Joonas Anttilan vaikeisiin ristikoihin. Ratkaisusanaksi saatua nelikirjaimista unkarilaisnimeä en googlaamalla löytänyt.
En löytänyt googlaamalla myöskään seuraavaan kuvaan liittyvää nelikirjaimista ratkaisusanaa. Mielestäni kuva näyttää kaalilta. Kun lisäsin ratkaisusanan alkuun KAALI ja googlasin, en saanut yhtään osumaa.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaAjattelin, että Mirja Pihlajamäen ristikko ei olisi hirveän vaikea. Erehdyin pahoin. Ehkä kaikkien aikojen vaiken Pihlajamäen ristikko on normaalia ristikkoa suurempi SK 25-26/2006. Sen kanssa on mennyt aikaa enemmän kuin Antti Skytän täyskolmosissa. Vieläkin vähän kesken ja siitä jää kysyttävää, mutta ennen sitä suosittelen ratkomista.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaMinäkin luulin, että kirjautuneet käyttäjät voivat poistaa oman viestinsä. Jos haluat poistan viime viestisi (ja samalla tämän ja vastauksesi tähän). Lisäpainikkeet ovat erään lisäoman lisäämiä. En löytänyt mistään sellaista säätöä, että mitkä painikkeet ovat kullakin käyttäjätyypillä käytettävissä.
Jos ei poistaminen onnistu, mutta haluat poistaa kommentin, laita jatkossa huomautus. Voin poistaa poistettavaksi toivotun kommentin.
__________
Jälkikommentti 14.9. Kun olen joskus poistanut omia kommentteja, tulee usein ensin ROSKIIN. Kommentteja ei aina voi poistaa suoraan vaan välivaiheen kautta. Logiikkaa siihen, milloin voi poistaa suoraan ja milloin pitää laittaa suoraan, en osaa sanoa.
__________
Muutin asetuksia siten, että vastauksia voi olla esillä kerralla 50 kpl.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti.
Sekoitin kahden vihjeen osalta mikä tulee minnekin. Ajattelin, että Mirja naisihmisenä on ÄITI, mutta ratkaisusana liittyykin toiseen vihjeeseen:
SAA ORVOKKEJA? > ÄITI
Googlasin, miten äiti ja orvokit liittyvät toisiinsa. Tähän liittyy laulu ”Orvokkeja äidille”, jonka on levyttänyt Henry Theel, Metro-Tytöt ja Katri-Helena. En muistanut moista kappaletta. Katsoin sanoja:
Äiti pieni orvokit kukkahan jo saa
Olen laulun monen monta kertaa kuullut, mutta siitä on jo liian kauan aikaa kun kuulin viimeksi.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaMirja Pihlajamäen SK 24/2009 oli merkitty vain kaksitähtiseksi, mutta ainakin väsyneenä tuntui vaikeammalta. Pari kohtaa jäi ihmetyttämään:
SAA ORVOKKEJA? > KÄSIALA
Liittyykö tähän jokin sananlasku? Pihlajamäellä vihjeet liittyvät nimittäin usein sanontoihin. Näin esim. samassa ristikossa oleva vihje:
KOURIN? > LAIT
Tämä liittynee kaiketi sanontaan ”Lain pitkä koura.”
En tunne kuitenkaan mitään sanontaa, johon liittyisi käsiala ja orvokit. Koukeroinen käsiala kyllä saattaa muistuttaa orvokkien kukkia.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti selvennyksestä. Tuo oli yllättävä jekku, koska sanan alku luetaan normaalista suunnasta. Vanhankin ristikon jekku saattaa yllättää, jos jotain jekkua ei ole uudemmissa käytetty. Tuon voisi jopa ottaa esimerkkinä yhdistelmästä. Jos lähdetään 1995 vuodesta eteenpäin, ikä sinänsä ei kerro juuri mitään ristikon vaikeudesta. Vuonna 1995 Juha Hyvönen laati ristikon nimeltä NOTIISI (linkki löytyy Sanaseppojen vanhoilta sivuilta). Sitä pidetään ns. rakennevihjeitä viljelevien ristikoiden ”äitinä”. Sen perua lienevät nykyiset ns. kovisristikot.
______________
Lisäys 10.9.2019. Vuokilan ristikoista nimen omaisesti jotkut vanhemmat ovat olleet varsin haasteellisia. (Lisäsin myös NOTIISI-ristikkoon liittyviä linkkejä.)
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti.
______________
Lisäys 10.9.2019. Lukaisin Nykästä huolimattomasti. Äkikseltä tosiaan löytyy siitä. Kielosta en tainnut katsoa sillä kertaa tai kirjoitin sana väärin.
______________
Vähän mietityttää vielä muutamat asiat.
AVEN = OUS
Katsoin nykästä ja siellä on ”avennin”. Kun googlasin ”ous”, en löytänyt muualta kuin ratkojat.fi. Ei ollut Nykäsessä. No vanhoissa ristikoissa on välillä tosi outoja sanoja. Onneksi ihan näin outoja ei nykyisin ole.
En hoksannut, että -B liittyy sekä vaaka- että pystyvihjeeseen, mistä syystä pystyvihje tuntui vajaalta, mitä se ei sitten ollutkaan. Vuokilan vanhoissa ristikoissa vastaavaa on tullut kyllä muulloinkin.
Puhelinraati on todella täsmällisempi idea kuin esittämäni.
______________
Ihan ystävällisenä toiveena on, että laitat mihin ristikkoon liittyy kun nykyisin uusi kommentti tulee aina viimeiseksi.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaPekka Joutsin SK 24/2001 vasemman alakulman faktatietojen kaivaminen ja tarkistaminen teetti töitä. Joka haluaa kaivella vanhojen asioiden (Turkin ja Iranin historiaa ja Suomen entisiä ministereitä), tämä hyvä ristikko siihen.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti. Onpas minulla huono kulttuurituntemus. Osa jekuista olisi silti pitänyt hoksata.
Vähittäiseen en keksinyt muuta järkevää lisäystä kuin S (O(S)IVA), mutta se ei sopinut mihinkään sukunimeen. No onhan loiva vähitellen aleneva tai ylenevä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 4/2003 Vuokilalta oli poikkeuksellisen paha. Ratkoin osan arvaamaalla.
Mies vaikka Max mukana > BERT
Maxbert tai Bertmax eivät tunnu oikeilta etunimiltä. Maxbert löytyy firman nimenä. Keskellekään en saa Max-osaa lisättyä.
Eka siinä missä Kari vika > ERNO
Viitanneeko silloiseen Ernos-yhtyeen kokoonpanoon?
Mie + ässä tai asemo > AATOS
Vihjeen loppu jäi hämäräksi. Miten aatos on asemo? Asemo on abstrakti käsite – siksikö aatos?
Martista ja vähittäisestä sama pois > ARNI + OIVA
Keneenkähän Marttiin viitataan? Vähittäinen voisi olla OSIVA, mutta S lisäämällä ARNI sanaan ei synny mitään järkevää.
Tyhjä ruutu > TUPAS
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 4/2009 Vuokilan ristikossa jäi ymmärtämättä:
1/7 > MIIKAEL
Arkkienkeleitä mainitaan mielestäni neljä. En nyt keksi missä joukossa Miikael on yksi seitsemästä.
Sinänsä hyvin laadittu ristikko jossa oli mainiot pääkuvasta johdetut sanat.
___________
Sain vastauksen tähän Suomi24:ssä, joten ratkaisusanaan MIIKAEL liittyvä kohta on käsitelty. Apokryfikirjoissa mainitaan seitsemän ylienkeliä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaErkki Vuokilan SK 42/2000 oli varsin veikeä ratkottava. Pääkuvan paikalla oli teksti KOSTUNICA, josta oli tehty kolme veikeää pääkuvalausetta.
Tässäkin oman lisävaikeutensa toi se, että ristikossa oli kolme vuosiin 1999-2000 liittyvää ajankohtaisvihjettä. Kahdesta olin ihan pihalla, mutta kolmannessa hieman hälytyskellot kilkattivat, nimittäin tässä:
rapakon takana (4)
Seuraavaa vihjettä jouduin jälkikäteen pohtimaan:
kunnas pienellä k:lla (5)
Yhtä vihjettä jäin ihmettelemään:
jalusta > AASI
Jälkimmäinen tuntuisi luontevalta, jos olisi ollut ”jalustaa”. Sen olisi voinut ajatella olevan osa sanan ”jalusta” synonyymistä. AASI on osa sanaa BAASI. Mutta nominatiivissa oleva vihje tuntuu oudolta.
Luulen ymmärtäneeni vihjeen:
PUHELINLINJOJEN PÄÄSSÄ? > RAATI
Viitannee sanaan ”aparaatit”, jonka loppuosassa on sana RAATI. Vai onko muu selitys?
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaPekka Joutsin SK 51-52/2008 kysyi kyllä historiatietoa, mutta siinä Google auttoi. Joutsin ristikot ovat usein hauskasti nostagisia. Seuraavaa vihjettä en ymmärtänyt:
SURMASI AVEN > KAINOUS
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaYmmärrän täysin kp:n kannan ja myös kunnoitan sitä. Kielitoimiston sanakirja ei anna kuin yhdenlaisen käyttötarkoituksen.
Kp:n esittämä satunäkökulma sekä säikeen johdannossa esittämäni kolme muuta näkökulmaa ovat assosiaatiota, joita ratkaisusanoista voi nostaa. Jokainen assosiaatio on käyttökelpoinen vihjeen rakentelussa. Vähän ”vinksahtaneisiin” assosiaatioihin perustuvia vihjeitä ns. koviksissa on varsin usein, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Vinksahtaneiden ajatuskulkujen hoksaamisessa on ratkojille iloa.
Ymmärrän myös laatijoita, jotka haluavat tuoda vinksahtaneita ajatuskulkuja myös ratkaisusanoihin. Näin laaatijat haluavat ratkaisusanojenkin puolella tuottaa samankaltaista oivaltamisen iloa kuin vinksahtaneissa vihjeissä tavataan. Mutta vinksahdusten tuomisessa ratkaisusanojen puolelle mennään ns. ”heikoille jäille” tai harmaalle alueelle. Hyvinä vitseinä voivat joskus toimiakin.
Koska ymmärrän sekä laatijan näkökulman, että kp:n kritiikin, en nyt osaa enkä haluakaan oikein ottaa tähän asiaan selkeää kantaa puolesta tai vastaan. Uskoisin, että Kielitoimistokin suhtautuu näihin vinksahtaviin sanakäyttöihin hämmentyneesti. Sekään ei oikein osaa sanoa, miten niihin pitäisi suhtautua.
Ehkä enemmistö pitää vinksahduksista ja vähemmistö ei. Kp ei näistä pidä eikä hänen tarvitsekaan pitää. Joku muukin saa olla pitämättä. Sitä, joka ei pidä, näkemystä tulee kunnioittaa.
Laatijat lienevät toimivan sen mukaan, miten olettavat enemmistön ristikoiden ratkojista hyväksyvän.
Vinksahtaneiden ajatuskulkujen käytössä voi kuitenkin joskus tulla sellainen tilanne, että ne saavat laajempaakin kritiikkiä. Harkintaa kannattaa aina käyttää.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaViimeksi ratkomassa piiliksessä oli hauska sanaleikki. Piiliksissä ylipäätänsä on usein onnistuneita sanaleikkejä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaJos käytetään sanaleikkejä, niiden tulee toimia kuin ennen vanhaan junan vessat.
VÄHÄN KUIN LUCIAT! > VANGIT
Ajatuksena tässä lienee se, että vangit ovat LUSIJAT. LUCIAT lausutaan yleensä LUSIAT tai LUSIIAT. Mutta tuossa on J-kirjaimen verran epätarkkuutta (toki jossakin murteessa saatetaan erisnimi lausua LUSIJAT).
En pidä epätarkkuudesta, vaikka epätarkkuus on ilmaistu itse vihjeessä sanalla ”VÄHÄN” eli sanat nyt eivät ihan vastaa toisiaan. Minusta hyvän sanaleikin pitää toimia sellaisenaan ilman mitään epätarkkuutta ja tarvitsematta ylimääräisiä selityksiä. Tämä on minusta esimerkki huonosti toimivasta sanaleikistä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaVihjeessä olikin virhe, sillä Sanarisin foorumilla on vihjeeseen liittyvä teksti:
Tuo helpompi ei tosiaan niin kauhean helppo olekaan. On muutama aika ovela vihje. Jopa liian ovela. Jos nyt oikein asiaa katson, vihjeen AATAMILLA pitäisi olla AATIMILLA.. Onkohan joku keksinyt sille selityksen, kun siitä ei mielestäni aikoinaankaan ole tullut mitään noottia.
Nyt tuntuu ihan järkevältä. Oli siis kirjoitusvirhe, joka oli jäänyt huomaamatta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaVihjeeseen AATAMILLE tuli siis ASAT, mutta en ole keksinyt, millä perusteella.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 21/2003 Antti Viitamäeltä on vastaan tulleista SK-ristikoista pahimmasta päästä, ehkä jopa pahin. Vasen alakulma meinaa jäädä vähän kesken. En haluaisi katsoa vastasta. Olisiko heittää mitään ideaa (vastausta katsomatta) mitä voisi olla:
MONEEN INFARKTIIN (9)
Kolmas kirjain on todennäköisesti O.
Aivoinfarktiin voisi liittyä KOOMATILA, mutta silläkään en saa risteäviä sopimaan.
No siitä ei ollut kyse. Taisin keksiä, mistä on kyse. Tämä ristikko kannattaa ehdottomasti kaivaa digiarkistosta, jos etsii vaikeita ristikoita. Viitamäki harhautti välillä pahemman kerran.
Hieman mietityttää seuraava vihje:
MITÄ HÄNELLÄ OLISI MYYJÄN KYSYMYS (6)
Vanhan ajan kauppias kysyisi tietyllä tavalla, mutta tässä joku jättäisi yhden kirjaimen pois?
_____________
Noin sivumennen kirjoittaen tätä ristikkoa en oikein olisi suoraan lehteen voinut koskaan ratkoa – ristikkosivu olisi mennyt hajalle kumittamista ja sivu olisi ollut ihan täyttä suttua. Onneksi oli tablet-laite – pelasti tilanteen!
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti. Tämä tuli Suomi24 kautta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaVuosituhannen alun ristikot ovat myös hyviä, kuten Juha Hyvösen laatima SK 20/2005. Siinä seuraava vihje jäi hoksaamatta:
EI MEINÄ
EI TEINÄ > NATAJelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaAulikki Nenonen laati aikoinaan aika paljonkin erikoisen rakenteisia piilosanatehtäviä, esim. 15/2013. Vastaavan kaltaisia voisi joku vaihtelun vuoksi nykyisinkin laatia.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaTulipa nyt ratkottua viimeinenkin ratkomaton 2010-luvun Suomen Kuvalehden kolmen tähden ristikko, SK 25/2011. Tämä viimeinen oli siitä pahimmasta päästä – tietenkin Toni Pitkälältä. Digikumia sai käyttää tosi paljon. Monta vihjettä sai pohtia senkin jälkeen kun ristikko oli ratkottu.
Vaikeuttajana oli tässä eräässä kohdin tuplasti neljä vokaalia peräjälkeen. Niiden yläpuolella oli vielä kolme peräkkäistä konsonanttia. Erikoisuuksia Tonilta on aina ollut lupa odottaa.
Monta aika ovelaa jippoa, joista viimeiseksi hoksasin tämän (meinasin jopa kysyä tästä):
PYHÄTUNTURI (6)
On mielestäni vaikeampi kuin moni uudempi saman tähtimäärän ristikko. Kannattaa kaivaa esille, jos ei tätä ole ennen ratkonut.
_________________
PS. On minulla tallella vielä 1990- ja 2000-lukujen SK:n ristikoita, vaikka ehkä sitä voisi IS Extrankin tilata.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼8.8.2019, 18:14 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #15527Tapio
Sivustovastaava7.8.2019 Huawein kynä tipahti lattialle kärki edellä. Kärki katkesi. Minulla oli varakärkiä, joten vahinko ei ollut suuri. Kärki katkesi melko juuresta, joten oli jonkin verran vaikeuksia saada katkennut kärki pois paikoiltaan. Kynä kestää pudottelun, mutta pudottelua on syytä varoa kärjen katkeamisvaaran takia.
Nykyisin en ole enää juuri käyttänyt toista kynää vaan olen usein sormella kirjoittanut hakutekstit. Peukalolla voi käynnistää haun. Pidempiä tekstejä tulee vielä kirjoitettua toisella kynällä.
Vaimo osti kaksi keittokirjatelinettä. Otin toisen tablet-laitteen käyttöön. Sopii varsin hyvin tablet-laitteen tukemiseen. Parempi siinä kuin erikseen ostettava kuminauhoja hyödyntävät tuki. Käytän molempia yhdessä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaToni Pirkälän SK 19/2010 ratkesi helpommin. Hieman oudoksutti ratkaisusana:
ÄKIKSELTÄ
Ei löydy Nykäsestä, mutta löytyy Suomisanakirjasta.
Varsin hauskoja vihjeitä kuten esim.:
PUHIN RINNALLA
PUHIN RINNALLA (5)Aaakkostoa käytetty laajasti, sillä löytyy kirjaimet B, C, F, G, Q,W, X, Ä ja Ö. Tästä asiasta voi antaa aina kiitosta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaToni Pitkälän SK 32/2010 on digiarkistosta kaivamisen arvoinen ristikko, ellei ristikkoa ole ennen ratkonut. En saanut saman päivän aikana ratkaistua. Mutta virkeänä ratkesi. Tonille tyypillisesti hieman epätavallista kirjaimistoa ristikossa oli. Mikään kohta ei jäänyt epäselväksi, mutta monia vihjeitä sai pohtia melko pitkään.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaNimimerkki kp kirjoittaa:
sen on oltava suomea
Tuo antaa vaikutelman, että Kielitoimisto ei pitänyt esimerkin sanoja lainkaan suomena. Ihan niin jyrkkää johtopäätöstä Kielitoimiston palautteesta ei mielestäni voi tehdä.
SUPER… on positiivisena näkökulmana otettu kieli-iloittelu, mutta samalla lausumaan sisältyy huomautus vaikeaselkoisuudesta. He näkivät sanassa sekä hyviä että huonoja piirteitä eli sana ei ollut yksiselitteisesti huono tai hyvä.
Näen Kielitoimiston näkemyksen varoituksena vaikeaselkoisten sanojen käytöstä. Vaikeaselkoinen sana ei ole hyvää suomen kieltä. Vuokila sai mielestäni Kielitoimistolta huomautuksen, mutta ei totaalituomiota.
Näin minä siis tulkitsen kp:n esille ottaman lausuman, jota siteerasin osittain seuraavassa kommentissa.
Minusta selkeämmin huomautuksen ansaitsee LIIKENNE…, sillä pitkissä sanoissa moniselitteisyys on erityisen huono asia. Pitkä yhdyssana on minusta lähtökohtaisesti huono, jos se on moniselitteinen. Kuten olen tuonut jo aiemmin esille, pitkä sana on perusteltu, jos se selkeyttää viestintää.
Sinänsä ristikossa pyritään sanaleikkeihin ja hyödynnetään sanojen moniselitteisyyttä. Tällöin kyse on kuitenkin normaalipituisista sanoista. Lyhyissä ja lyhyehköissä sanoissa on luonnostaan moniselitteisyyttä.
Kun nyt mietin Antti Skytän käyttämää ratkaisusanaa MAAILMANYMPÄRIPURJEHDUSSUUNNITELMAT ja vertaan sitä Kielitoimiston lausumiin Vuokilan pitkistä ratkaisusanoista, asia ei ole mielestäni ihan niin yksiselitteinen.
Kielitoimisto suosittaa pitkien sanojen jakamista useammiksi sanoiksi. Antti Skytän viimeksi esille ottaman sanan suhteen sanan jakaminen paloihin ei mielestäni selventäisi asiaa vaan sana toimii mielestäni yhtä hyvin tai paremmin yhdyssanana kuin erikseen ”maailmanympäryspurjehduksen suunnitelmat.
Myös sanan TERVETULIAISKÄDENPURISTUSSEREMONIAT jakaminen useiksi sanoiksi ”tervetuliaisten kädenpuristusseremoniat” ei mielestäni selvennä asiaa vaan päinvastoin.
Näissä kahdessa ilmauksessa on myös pieni ero. Kun sanat kirjoitetaan yhteen, se korostaa, että seremonioiden kädenpuristukset ovat seremonioiden pääkohta. Jos ne kirjoitetaan erikseen, kädenpuristukset ovat vain osa seremoniaa, ei millään lailla korostetussa asemassa. Selkokieliseksi muunnos saattaa hävittää asian fokuksen. Miten ilmaista asia yksinkertaisemmalla kielellä niin, että asiasisältö ei muutu? Asia tulee tällöin esittää varsin pitkästi lisäten tarkentavia sanoja niin, että kädenpuristusten keskeinen asema korostuu.
Antti Skytän esille ottamat neljä sanaa mielestäni erittäin hyvin kuvastavat koko ongelmakenttää. Näissä neljässä sanassa on mielestäni kaksi erittäin hyvin ja yksi huonosti toimiva sana. Yhteen sanaan en osaa oikein ottaa kantaa.
En nyt vetäisi yleislinjaa tämän asian suhteen vaan tarkastelisin asiaa tapauskohtaisesti. Olen sitä mieltä, että toisinaan pitkät ratkaisusanat ovat onnistuneita tarkentaessaan käsiteltävää asiaa ja toisinaan luovat vaikeaselkoisuutta. Selkokielisyyskään ei siis ole aivan yksiselitteinen käsite.
Sille, että sanaristikkokieli kokonaan erkanee normaalikielestä, en lämpene. Näinhän voi käydä mm. sellaisten pitkien ratkaisusanojen suhteen, jotka kyllä muodollisesti ovat suomea, mutta joita ei pituutensa ja/tai vaikeaselkoisuutensa käytettäisi hyvin kirjoitetussa asiatekstissä.
Hyvä vitsi, jolla ei ole käyttöä sanaristikon ulkopuolella, minusta menettelee. Sanan tulee tällöin olla selkeästi ymmärrettävissä vitsiksi.
Minusta oli ihan hyvä ottaa esille pitkiä yhdyssanoja ja miettiä niiden toimivuutta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaJotta esille ei otettaisi vain Vuokilan käyttämiä sanoja, otan nyt esille Antti Skytän mainitsemat ratkaisusanat ja kerron niistä oman mielipiteeni. Sanat ovat Kolmiokirjan julkaisemasta Iisakin Ristikot -nimisestä lehdestä.
Antti Skyttä mainitsi nämä sanat:
SOKERIJUURIKASSADONKORJUUOLOSUHTEET
AUSTRALIANMESTARUUSKILPAILUKARSINTA
TERVETULIAISKÄDENPURISTUSSEREMONIAT
MAAILMANYMPÄRIPURJEHDUSSUUNNITELMATMinusta kaksi ensimmäistä eivät ole kovin onnistuneita. Ensimmäisen sanan alkuosan on genetiivissä. Genetiivin käyttö yhdyssanoissa on yleistä silloin, kun kyseessä on vakiintunut ilmaisu.
Tarkistin sanan Kielitoimiston tekemällä Oikofix-ohjelmalla – se hyväksyi sanan, joten sana on ainakin Kielitoimiston tekemän kielentarkistusohjelman mukaan oikein laadittu.
Maatalousalan lehdessä sana kirjoitettaisi ehkä silti kahdeksi sanaksi eli ”sokerijuurikassadon korjuuolosuhteet”.
Toista sanaa saa hieman miettiä, mitä se tarkoittaa. Urheilu-uutisessa se olisi todennäköisesti kolme eri sanaa eli ”Australian mestaruuskilpailuiden karsinta”. Sanassa on mielestäni juuri sitä vaikeaselkoisuutta, josta Kielitoimisto on huomauttanut. Vaikka joku olisi käyttänyt sanaa, se ei tee sanankäyttöä hyväksi.
Googlasin sanaa ”austaralianmestaruus” enkä löytänyt ainuttakaan suoranaista sanojen yhteen kirjoittamista. Lähin osuma oli:
Junioreiden Australian-mestaruus
Oikofix pitää sanoja ”australianmestaruus” ja ”Australianmestaruus” virheellisenä, mutta hyväksyy sanan ”Australian-mestaruus”.
Minusta sanan muodostus ei noudata hyvää käytäntöä. Tällainen sananmuodostus erkanee mielestäni liikaa tavanomaisen tekstin sananmuodostuksesta. Tuskin kukaan kirjoittaisi ”Australian-mestaruuskilpailukarsinta”. Ja jos kirjoittaisi, kovin luontevana suomen kielenä en sitä pitäisi.
Kaksi jälkimmäistä ovat minusta hyviä. Ne voisivat minun mielestäni olla jossakin asiatekstissä. Oikofix ei niistä myöskään huomauttanut.
Asiasta saa olla eri mieltä. Olisi kiva, jos joku uskaltaisi tähän perään kertoa oman rehellisen mielipiteensä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaYleisellä tasolla ristikoiden sanasto saisi olla enemmän hyvää nykypäivän suomea, mutta se on eri asia, joten siitä ei tässä sen enempää (muita näkökulmia voi käsitellä täällä).
Kielitoimiston kanta hyvin pitkiin ratkaisusanoihin on nyt kaiketi aivan kaikille tullut selväksi. Ne voivat olla ymmärrettävää suomea, mutta eivät koskaan hyvää, suositeltavaa suomen kieltä.
Vähintäänkin pitkien yhdyssanojen käyttö menee Kielitoimiston mielestä harmaalle alueelle. Toki jos laatija haluaa tälle alueelle mennä ja ratkojat sen hyväksyvät, en ole tuomisemassa ylipitkiä ratkaisusanoja.
Jos halutaan pitkä yhtenäinen ratkaisusana, mutta samalla halutaan välttää Kielitoimiston mielestä huonoa suomen kieltä, tyhjän ruudun sijaan voitaisiin ihan hyvin ilmaista paksummalla tai kaksinkertaisella reunaviivalla, että kohdassa on kaksi erillistä sanaa.
Tämä olisi mielestäni hyvä käytäntö yleisestikin. Sen sijaan että ilman sanakatkomerkintää on FATAMORGANA, osan FATA perässä olisi paksumpi reunaviiva tai kaksinkertainen raunaviiva.
Jotta tapa tulisi tutuksi, siitä pitäisi ehkä informoida. Paksu tai kaksinkertainen reunaviiva saattaa nimittäin ratkojalle merkitä erillistä vihjettäkin.
Piilosanatehtävissä eli piiliksissä voi olla peräkkäin useita sanoja, mutta ne tulee ilmaista, esim. (6,7). (6,7) = ensimmäinen sana on kuusikirjaiminen ja toinen seitsemänkirjaiminen. Tällainen merkitsemistapa tuskin istuu kuvaristikoihin.
Jos laatija haluaa sanarimpsuja, ne on helppo ilmaista erilaisella ruudun taustavärillä. Tämän säikeen alussa provokatiivisesti esittämäni kilpailun ylipitkistä ratkaisusanoista saa kyllä unohtaa. Jos Kielitoimisto pitää n. 30-kirjaimisia sanoja ylipitkinä, sitä pidemmät sanat ovat sitä suuremmalla syyllä ylipitkiä.
Mutta idean toteuttaminen sanarimpsuilla on kyllä mahdollista. Ainakin kerran niin on tehtykin (Jari Keränen erässä Punaisessa Pelikaanissa).
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaJos tarkkaan lukee Kielitoimiston tekstiä, se ei mielestäni täysin yksiselitteisesti pidä ratkaisusanaa täysin hylättävänä:
ei ehkä ole kovin käyttökelpoista suomea
Vastauksesta ilmenee myöskin ristikonlaadintaan liittyvä ymmärrys:
Ristikonlaadinnassa tulee varmaankin helposti vastaan harmaan alueen tapauksia, jotka toisaalta täyttävät kaikki ehdot ollakseen käypiä sanoja, mutta ovat pituutensa tai abstraktiotasonsa takia vaikeaselkoisia.
Jos tästä vetää yleisen linjan, Kielitoimisto ei yleisesti ottaen pidä kovin pitkien sanojen käyttöä hyvänä suomen kielen käyttönä. Toisaalta Kielitoimistokin jossakin määrin ymmärtää ristikoiden laatijoiden halua pitkien yhdyssanojen muodostamiseen.
Ymmärrän kp:n kritiikin ja pidän sitä oikeutettuna, jos asiaa tarkastellaan vain siltä näkökulmalta, mikä on hyvää suomen kieltä ja mikä ei. Ylipitkät ratkaisusanat eivät ole hyvää eivätkä kovin käyttökelpoista suomen kieltä. Jos niitä yrittäisi lehtikirjoitukseen, todennäköisesti niitä jouduttaisiin pätkimään.
Toisaalta ymmärrän myös Vuokilaa ja eräitä muita laatijoita, jotka käyttävät pitkiä yhdyssanoja.
Vuokilaa enemmän ehkä Antti Skyttä käyttää pitkiä yhdyssanoja. Hän kertoi eräässä kommentissaan, että hän laittaa Iisakin ristikoiden neljä 35-kirjaimista sanaa ja hän kerää muistiin tämän pituisia sanoja.
____________
Jälkikommentti 7.8.2019. Viittaamani Antti Skytän kommentti löytyy täältä.
____________
Jos hän kerää niitä muistiin, joku on jossakin kirjoituksessa niitä käyttänyt. Toki se, että joku henkilö on käyttänyt ylipitkä sanoja, ei sinänsä tee sanan käyttöä oikeutetuksi. Saman arvion kuin Vuokilan käyttämät ratkaisusanat nekin Kielitoimistolta saisivat.
Skytän käyttämät pitkät ratkaisusanan Vuokilan käyttämiä sanoja pidempiä. Jos niistä pyydettäisiin lausunto Kielitoimistolta, se olisi varmasti saman suuntainen kuin nyt Vuokilan käyttämistä ratkaisusanoista saatu lausuma.
Skyttä on varmastikin ottanut haasteen saada kahden pitkän sanan ympärille järkeviä risteäviä sanoja. Jos hän olisi katkaissut sanat, tulisi tyhjä ruutu sanojen väliin. Se ei visuaalisesti olisi niin hieno kuin yhtenäinen sana.
Ratkoja varmaankin Skytältä odottavat, että niissä on näitä (yli)pitkiä ratkaisusanoja. Laatijat asettavat itselleen haasteita käyttäessään pitkiä ratkaisusanoja. En nyt tätä haastetta olisi kategorisesti kieltämässäkään.
Ristikoissa pääkuvalauseet/pääkuvasanat ovat usein myös vitsin kaltaisia tai suoranaisia vitsejä. Niissä pieni poikkeama hyvästä suomen kielestä sallittaneen.
Ristikko on kuitenkin hupia. Pieni lipeäminen suositellusta suomen kielestä ei minusta kovin paha ole. Mutta kovin teennäisiä ja vaikeaselkoisia yhdyssanoja olisi mielestäni ristikoissakin hyvä välttää. Milloin sana on sitten liian teennäinen tai vaikeaselkoinen, on tapauskohtainen asia.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaJälkimmäinen on siinä mielessä ristikossa varsin toimiva, että kokonaisuus on varsin ymmärrettävä. Jokainen osa täsmentää sanaa. Jos ajatellaan, että laittaisiko joku tavalliseen tekstiin näin pitkän sanan, epäilen. Tavallisessa tekstissä se olisi todennäköisesti ”superverisusikuun valokuvaesimerkki”. Minusta hyvin ymmärrettävät pitkät ratkaisusanat menettelevät varsinkin pääkuvista johdettuina, kunhan ovat riittävän ymmärrettäviä eivätkä tunnu täysin epäuskottavina.
Jos ristikkosanoilta edellytetään täyttä luontevuutta, ei SUPER… ole hyvä ratkaisusana.
Kielitoimiston mukaan todennäköisesti näin pitkä ratkaisusana toimisi vain ristikossa, eikä se saisi hyväksyntää yleisessä tekstissä – tarkistakoon joku, jos haluaa.
Ihan näin tiukkaa asennetta minulla ei ole, mutta jos jollakulla on, hän saa mielipiteensä pitää ja hän saa sen vapaasti esittää.
Toista ääripäätä edustavat henkilöt, joiden mielestä pitkä ratkaisusana kelpaa, jos se on vain joten kuten ymmärrettävä. Käytettävyydellä normaalitekstissä ei ole tällöin mitään merkitystä. Sana saa jopa tuntua vähän keinotekoiselta.
Pääkuvalauseen vitsinä – jos vitsi on tarpeeksi hyvä – sellaisetkin menettelevät, mutta niissäkin kovin suuri teennäisyys laskee ratkaisusanan tasoa.
En edusta ääripäitä. Suhtaudun pitkiin ratkaisusanoihin kriittisesti, jos ne tuntuvat kovin teennäisiltä. Minulta siis eivät kaikki pitkät ratkaisusanat saa aina hyväksyntää. Lyhemmätkin saavat kritiikkiä, jos ne on muodostettu tavalla, jota ei yleisellä tasolla käytetä. Otan esille sanat, jotka minulle tökkivät.
Minunkin näkökulma on mututuntumaa.
Pohjimmiltaan kielitoimistonkin mielipide on joidenkin ihmisten mututuntumaa. Vain keskimääräistä painavampaa sellaista, koska asiantuntevuutta on tavallista enemmän.
On laatijan vastuulla, ottaako hän kritiikin huomioon vai ei.
On ratkojan vastuulla, kertooko hän mielipiteensä julki vai ei.
Jokainen saa tulla esittämään oman mututuntumansa ja kertoa, mitkä ratkaisusanat heidän mielestään tuntuvat oikein kivoilta ja mitkä tökkivät. Minusta on laatijankin etu se, että hän tietää, mikä ratkojan mielestä tökkii. Pohjimmiltaan ratkojien mielipide on tärkeintä. Hehän ovat asiakkaita.
Voin itse olla vähemmistössä, mutta minulla on silti minulla oikeus mielipiteeseeni. On laatijan asia, ottaako hän sen huomioon vai ei. Laatijan mielestä kaiketi enemmistön mielipide on ratkaisevaa. Mutta millä hän tietää enemmistön mielipiteen, jos hän ei saa riittävästi palautetta.
Tulkoot myös laatijat kertomaan omat mielipiteensä ja perusteet, miksi he milloinkin ovat laittaneet minkin ratkaisusanan.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaOlin siis oikeilla jäljillä, mutta tässä sanoihin piti yhden kirjaimen sijasta lisätä kaksi kirjainta. Tällaiset tapaukset ovat melko harvinaisia, mutta pitäisi aina niitäkin testata.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 43/2011 oli melko haastava ristikko Erkki Vuokilalta. Ristikon ratkottua muutama ratkaisusana jäi mietityttämään. Ongelmaksi jäi vain
LAUK > SALK
Oletin, että olisi typiste, mutta mikään typiste ei oikein tunnu toimivan, kuten esim. LAUK(O) > SALK(O). Ehkä muu ns. rakennevihje.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaTähän liittyvää keskustelua on tullut myös säikeessä Ristikoiden kuvitus. Kerron säikeessä vähän näkökulmia siihen, milloin pitkä ratkaisusana voi olla toimiva ja milloin ei.
Siinä on käsitelty pitkää ratkaisusanaa:
LIIKENNEVALVONTAKAMERAVALOKUVA
Vertasin sitä seuraavaan pitkään ratkaisusanaan:
SUPERVERISUSIKUUVALOKUVAESIMERKKI
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKokonaisuuden voi kuitenkin sanoa olevan suomea
Laatija ei ole laatinut täysin virheellistä sanaa.
vaikkei luontevaa sellaista
Mielestäni esitetty kritiikki on oikeutettua, mutta poikkeuksellisen epäluontevana en osaa ratkaisusanaa pitää.
Minusta on syytä kiinnittää huomiota luontevuuteen. Toisinaan pitkäkin yhdyssana on sangen luonteva, mutta toisinaan ei. Ilman mitään kielitieteellistä perusteluja:
SUPERVERISUSIKUUVALOKUVAESIMERKKI
tuntuu melko luontevalta yhdyssanalta. Vastaavan pituinen joku muu yhdyssana saattaisi tuntua teennäiseltä ja siten ”tökkiä”. Jos ratkojalle voi jäädä tunne, että ratkaisusana voisi ”tökkiä”, kannattaa miettiä, onko ratkaisusana hyvä. Mitään yleistä sääntöä ei voi laatia – tämä asia jää hieman mututuntumaksi.
____________
Jälkikommentti 3.8.2019. Kuten jo aiemmin totetesin ristikon pitkän yhdyssanan ongelma on se, että se ei ole asiaa yksiselitteisesti selventävä ja olisi luontevampaa ilmaista asia useina sanoina. SUPER… sen sijaan jokainen osanen selventää kokonaisuutta, mistä syystä se minusta tuntuu luontevalta. Pitkä yhdyssana on mielestäni toimiva, jos jokainen osanen selventää kokonaisuutta ja kokonaisuus on luonteva. Tästä pitää mainita myös säikeessä Pitkät ratkaisusanat. Jos asiasta on vielä keskustelua, toivon sen käytävän toisessa säikeessä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti. Selvisi. En ennestään tiennyt, että mäyräkoiraa sanottaisiin taksiksi. En ajatellut, että ratkaisusana löytyisi Nykäsestä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 40/2010 oikein hauska ristikko Erkki Vuokilalta ja Heli Kärkkäiseltä. Tässäkin ristikossa oli hauskoja piilismäisiä vihjeitä. Yksi vihje oli eräänlainen kuvallinen skytismi vai miten tätä nyt kuvaisi:
> PASUUNATuo pitää lukea PA SUUNA > PASUUNA.
Yksi vihje tässä jäi ihmetyttämään:
> TAKSI___________________
PS. Toivottavasti näin saan tehdä, kun en ristikkoa ei muuten enemmälti näytä.
Vastaavan kaltaista ongelmavihjeisiin liittyviä kyselyitä olen nähnyt käytettävän. Niissä kommentoija oli skannannut ristikon, sitten leikannut kuvan ja lopuksi käyttänyt aijaa.com-palvelua ja laittanut linkin kyselyynsä.
Itse tein niin, että leikkasin digiratkonnassa ottamani kuvakaappauksen, lähetin sen Google Driveen, tallensin sitten tietokoneelleni ja lopuksi siirsin WordPressiin. Omat mutkansa tässäkin oli, mutta sain esille pelkän kuvan.
Tämä ristikko tuli tallennettua Google Driveen, vaikka tuskin tästä ikinä kukaan mitään kysyy (en suinkaan kaikkia koviksiksi merkittyjä ratkottuja ristikoita tallenna minnekään).
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼26.7.2019, 22:40 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #1245Tapio
SivustovastaavaRistikoiden ratkonnan apuna on voi hyödyntää sitä, että digiratkonnassa voi samoihin ruutuihin laittaa useita vaihtoehtoja. Eräässä ratkonnassa laitoin yhden vaihtoehdon ruudun vasempaan alalaitaan ja toisen vaihtoehdon ruudun oikeaan ylälaitaan. En käyttänyt eri värejä, mutta helpostihan eri vaihtoehdot voi laittaa ruutuun eri väreillä.
Samoissa ruuduissa voi olla vaikka neljä eri ratkaisuvaihtoehtoa niin, että jokainen vaihtoehto on selkeästi luettavissa.

Minusta on vaikea kuvitella kirjoittavani paperilehden ruutuun kerralla neljää eri ratkontavaihtoehtoa – vieläpä eri värejä käyttäen.
Ja jos ratkonta tökkii, voihan sitä ristikon päälle omaan kerrokseen piirrellä tikku-ukkoja tai mitä tahansa. Jos piirros onnistuu, voi pelkän piirroksen helposti tallentaa ja jatkaa piirtämistä jokin toisen kerran.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaMuutin sivuja Säännöt ja Valvontakäytännöt. Poistin toistaiseksi ennakkosensuurin kirjautumattomilta käyttäjiltä. Muutin siihen liittyen valvontakäytäntöjä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSinänsä osion VALOKUVA voi laittaa melkein mihin sanaan tahansa enkä sinänsä vastusta pitkiä yhdyssanoja.
Mutta tässä tapauksessa siitä aiheutuu hämmennys. Tarkoitetaanko sanalla LIIKENTEENVALVONTAKAMERAVALOKU
VA sitä kuvaa, jota kamera ottaa vai kuvaa, joka otetaan itse kamerasta. ______________
Tarkennuksia. Laatijan yhdyssana tarkoittaa joko VALOKUVA LIIKENTEENVALVONTAKAMERASTA tai LIIKENNEVALVONTAKAMERAN OTTAMA VALOKUVA.
Kun näkee ristikon, tietää kummasta asiasta on kyse, mutta puhekielessä kaksimerkityksellinen yhdyssana on ongelmallinen. Yhdyssanan idea on tarkentaa jotain käsitettä, ei aiheuttaa hämmennystä. Käyttäisiköhän kukaan tätä sanaa puhekielessä sen ongelmallisuuden vuoksi?
En tässä säikeessä käsiteltyyn ratkaisusanaan olisi itse kiinnittänyt huomioita, sillä kovin ongelmallisena en olisi sitä pitänyt.
Omalla tavallaan hauskoja pitkät ratkaisusanat ovat ja pääkuvalauseisiin erityisen sopivia.
Kun laitetaan pitkä yhdyssana, sen luontevuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Toki hieman ongelmallisia lyhyitäkin yhdyssanoja on olemassa, kuten KOIRAPORTTI, joten niissäkin konteksti ratkaisee merkityksen.
______________
[Huomautus. Tämä meni hieman säikeen aiheen sivusta, mutta koska liittyi tiettyyn ristikkokuvaan, asia oli varmaan syytä käsitellä tässä eikä jossakin toisessa enemmän vihjeiden sisältöön liittyvässä säikeessä.]
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSääntömuutos. Nimimerkin käytössä on nyt kaksi tapaa.
- Valitse nimimerkki, jota kukaan muu ei sivustolla käytä. Käytä vain tuota yhtä nimimerkkiä. Tähän voi moderaattorilta pyytää poikkeuslupaa. Moderaattorilta voi pyytää oikeutta vaihtaa nimimerkkiä tai erittäin poikkeuksellisissa tapauksissa jopa käyttää kahta nimimerkkejä. Ilman lupaa tehdyt nimimerkit vaihdot tai useiden nimimerkkien käytöt voivat aiheuttaa jopa kahden kuukauden mittaisen kirjoituskiellon.
- Kirjoita anonyymisti. Käytä tällöin nimimerkkiä Anonyymi ja s-postiosoitetta anonyymi@anonyymi.com. Nimimerkin Anonyymi käyttäjien kommenttien asiallisuuteen kiinnitetään erityisesti huomiota.
Voin itsekin kirjoittaa anonyymisti tilanteissa, joissa olen saanut ristikoihin liityvän kommentin s-postin kautta. Julkaisen s-postin sisällön anonyymisti.
Tällaisissa asioissa on kyse vain ja ainoastaan siitä, että olen saanut vastauksen johonkin ristikko-ongelmaani s-postin välityksellä (esimerkki).
Mitään henkilökohtaista keskustelua en tietenkään julkaise.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKun ratkoin joskus Viitamäen kovista, siinä oli kerran melko suuri kuva – tuntui hieman fuskaukselta. Kovisristikossa oli poikkeuksellisen vähän ratkottavia sanoja.
https://www.sanaristikot.fi/ristikot/ristikko/index.php?mag=vhelpot&year=19&id=sup1903s
Tuossa kuva on ottaa noin neljänneksen käytettävissä olevista ruuduista (oikeassa alareunassa on tyhjä alue, joka verottaa ruutujen määrää).
Jos käytetään todella isoja pääkuvia ristikoissa, asiaa voisi verrata siihen, että myydään reikäleipää, jossa reikä on erityisen iso, mutta leipä myydään samaan hintaan kuin pienireikäinen leipä.
Asian arvioiminen ei aina ole yksinkertaista, sillä asiakas on saattanut toivoa ristikkoon poikkeuksellisen isoa kuvaa. Tällöin iso kuva on OK.
Ylisuuri kuva on paikallaan etusivuristikoissa visuaalisena huomion herättäjänä, mutta muualla tuntuu kyllä vähän huonolta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼26.6.2019, 21:15 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #997Tapio
SivustovastaavaJos joku väittää, että tablet-ratkonta on pelkkää ajanhukaa, hän on ehdottomasti väärässä.
Merkittävä ajansäästö tosin koskee vain ns. koviksia. Ajansääntö johtuu eniten helposta kumitettavuudesta.
Toinen ajankäyttöön vaikuttava merkittävä seikka on nettiapujen käytön helppous. Nettihaun voi jopa pitää koko ajan esillä ristikon rinnalla (linkki kuvaan uudessa välilehdessä):

Tuo kyllä paljastaa, mitä on tullut käytettyä. Yritän käyttää ratkojat.fi järkevästi. Lähinnä etsin itselle outoja nimitietoja. Joskus on tullut vahingossa spoilanneeksi ratkontaa, kun luulee jekkuvihjettä faktavihjeeksi. Niin käy enää harvoin.
Melko järkevä tapa on se, että laittaa ratkaisusanan ja katsoo tuleeko vihje. Jos tulee, on melko todennäköisesti ratkonta mennyt oikein.
Joskus tulee käytettyä muutenkin. Ihan tarpeeseen silloin, kun ratkaisusana on ennestään itselle täysin outo, kuten esim. poron eri nimitykset.
Ristikkorenki ei nykyisellä laitteella FlashFoxissa toimi ja Puffin on sen käyttöön jokseenkin käyttökelvoton.
Mutta kun viimeksi ratkoin IS 20-23.6.2016 koviksen, oli varsin kätevää hakea tai tarkistaa eräitä faktatietoja netistä. Ei tarvinnut mennä pöytätietokoneen ääreen eikä tarvinnut lainata vaimon älypuhelinta (itselläni ei ole kunnollista kosketusnäytöllistä älypuhelinta). Googlen käyttö tablet-laitteelta on varsin paljon helpompaa kuin kännykällä.
Piti esim. katsoa, mitä tarkoittaa PERNISIÖÖSI. Paperiratkonnassa olisi pitänyt pompata tietokoneen ääreen. Nyt en tietokoneelta juuri koskaan mitään ristikkoon liittyvää hakua tee.
Vaikka minulla olisi kunnollinen oma älykännykkä, tablet-laitteen käyttö nettiapuihin olisi kivempi asia kuin kännykän käyttö paperiratkonnan rinnalla. Kännykässä kirjaimet ovat minusta ikävän pieniä. (Minulla on 480x320px testikännykkä, mutta se on sen verran huono, etten sitä käytä muuta kuin testeissä.)
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaJoku mietiskeli:
Voiko ideana olla, että ensin täytyy saada risteävät ratkotuksi ja vasta sen jälkeen voi miettiä ratkaisusanan ja vihjeen yhteyttä?
Olen saanut vaikutelman, että osa vihjeistä ovat tällaisia. Laatija laatinee ristikon niin, että risteävät vihjeet ovat erityisen hankalan vihjeen ympärillä riittävän helppoja, että jokin vihje voi olla sellainen, että sitä ei ilman risteäviä saa ratkaistuksi.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼25.6.2019, 09:12 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #966Tapio
SivustovastaavaRistikoiden ratkonnassa käytän kahta kynää.

Ylempi kynä on kangaspäällystetty metalliverkkokynä, joka soveltuu parhaiten nettilomakkeiden käyttöön.
Alempi kynä on on laitteen oma kynä. Kuten kuvasta näkyy, sen kärki on kuulakärkikynän luokkaa, mikä mahdollistaa tarkan työskentelyn. Lisäsin kynään kumisen holkin, jotta kynää olisi miellyttävämpi pitää kädessä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 9/2013 Aulikki Nenosen piilis oli mielenkiintoinen. Siinä sanat tulivat toisiaan vastaan. Aulikki loi aina silloin tällöin epätavallisia piiliksiä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 20/2001 Erkki Vuokilalta oli sangen haastava ristikko. Tämäkin kaivamisen arvoinen.
Yhden vihjeen logiikkaa en ymmärtänyt:
lihottava yritys! > OTIS
Tulee mieleen vain se. että OTIS voi lihottaa osakesalkkua.
__________
Tuli vastaus Suomi24:ssä.
Tämähän ihan selvä – huutomerkki kertoo jekun. Otis valmistaa hissejä, joiden käyttö lihottaa.
Tuli ajateltua liian vaikeasti.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼17.6.2019, 11:58 vastauksena käyttäjälle: Tablet-laitteen käyttö piirros- ja valokuvankäsittelyohjelmissa #942Tapio
SivustovastaavaKokeilin vertailun vuoksi piirtämistä ohutkärkisellä piirtoheitintussilla. Sillä saa helpommin 4mm korkean kasvokuvan. Kirjoitustuntuma on miellyttävämpi. Tablet-laiteen kirjoitustuntumaa voi lähinnä verrata piirtoheitin tussilla piirtoheitinkalvolle piirtämiseen.
Tuntumaa saattaisi pystyä parantamaan laittamalla sopiva pintakalvo. Mutta karhea pintakalvo kuluttaisi kärjen nopeasti pilalle. Kärkiä pitäisi olla varastossa, että niitä voi tarvittaessa vaihtaa.
Kokeilemallani piirtoheitintussilla ei voi piirtää niin pieniä kuvia kuin tablet-laitteellani, sillä viiva on 4mm pienempien kasvokuvien tekemiseen liian paksu. 3mm kasvokuva vaatiisi erikoistarkan piirroskynän.
Demokuvan kaltainen piirros ei käytännössä onnistuisi ohutkärkisillä tusseilla, sillä käsi suttaisi värejä. Mitään korjauksia ei voisi myöskään tehdä.
Vaikka pikkutarkka piirtäminen ei ole yhtä miellyttävää kuin ohutkärkisillä tusseilla, pikkutarkka piirtäminen onnistuu käytännössä paremmin tablet-laitteella kuin millään tussilla. Tämä koskee jo suurentamatonta kuvaa. Koska kuvaa voi piirrettäessä suurentaa, tussipiirros eikä erikoistarkalla piirtokynällä tehty piirros ei voi koskaan olla niin tarkka kuin tietokoneella tehty piirros.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼16.6.2019, 08:44 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #939Tapio
SivustovastaavaJoskus ajatuksena oli hankkia Acer Chromebook Tab 10.
Sen kynä on ohut, muistuttaen enemmän piirtotikkua kuin kynää. Tikku on melkein yhtä huono piirtoväline kuin (Applen) piirtokeppi. Tikkua voi kyllä paksuuntaa, keppiä ei voi pienentää.Didigikynä tulee aidosti tuntua kynältä. Koolla on merkitystä.
Kosketustuntumaa voi parantaa pinnoitteella, mutta se aiheuttaa kärjen kulumista ja usein tapahtuvaa uusimista. Sillä pääsisi lähemmäksi paperiratkontaa.
Pikkutarkkaa piirtämistä ajatellen pinnoite heikentää tarkkuutta. Vakaa käsi ja herkkä liikkuvuus mahdollistavat tarkan piirtämisen.
Tablet-laitteissa itse asiassa itse tehdyllä kynässä halvalle laitteelle on paras kirjoitustuntuma. Mutta tarkkuus ei yllä lähellekään tavallista piirtämistä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaPekka Joutsin SK 19/2006 oli Joutsin ristikoksi varsin haastava ja vei aikaa useamman yrityskerran. Ristikoissa on monta nykyisin Toni Pitkälälle tyypillistä ratkaisusanaa. Suosittelen kaivamaan ja ratkomaan.
KUIN PRESIDENTTI EHDOKAS! (6)
Tuon vihjeen ymmärtämiseksi piti katsoa Googlesta ketkä olivat vuonna 2006 presidenttiehdokkaina.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼13.6.2019, 09:55 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #922Tapio
SivustovastaavaTuli hieman ironinen kommentti Suomi24:ssä siitä, että olin ostanut uuden tabletin.
Kommentti tuli siitä, kun vahingossa yksi kommentti tuli moneen kertaan.
Väliviivan jälkeen on Suomi24:stäkin löydettävät kommentit.
_________________
Se on yllättävän hyvä. Sillä käytännössä piirtää helpommin pieniä yksityiskohtia kuin iPadeilla, koska kynä on sopivan kokoinen ja siinä on juuri oikean kokoinen kärki.
Käytännössä kirjoitus on ristikoita ratkottaessa nätimmän näköistä kuin paperille kirjoitettaessa, koska voi käyttää mikroliikkeiden oikaisua.
Siisteydessä digiratkonta kunnon kynällä on aivan eri tasolla kuin paperiratkonta. Lopputulos voi olla jopa kaunis.
Minimi tekstikoko on vähän yli 1mm. Kynällä pystyy piirtämään 0.4-0.6 kokoisia kasvokuvia. Vaatii melko terävän lyijykärkikynän, että pystyy sillä yhtä tarkkaan piirtämiseen. Pystyy siis vaivatta piirtämään tarkemmin kuin vähän kuluneella lyijykärkikynällä.
Käytännössä lyijykynällä ei pysty saamaan yhtä siistiä lopputulosta kuin digiratkonnassa.
Vain kuulakärkikynällä ratkottaessa ilman ainuttakaan virheratkaisua pääsee digiratkontaan verrattavaan siisteyteen!
Ristikoissa etu on siinä, että on melko vaivatonta kirjoittaa samaan ruutuun erilaisia vaihtoehtoja.
Ainut asia, jossa ristikon ratkonta paperille lyijykynällä on digiratkontaa miellyttävämpää, on kirjoitustuntuma. Jos se on tärkeintä, digiratkontaa ei kannata ajatella .
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼11.6.2019, 22:53 vastauksena käyttäjälle: Tablet-laitteen käyttö piirros- ja valokuvankäsittelyohjelmissa #919Tapio
SivustovastaavaOstin Huawei MediaPad M5 Lite 10 -tablet-laitteen ja testailin, miten pieniä kuvia pystyy piirtämään. Tein alla olevaan demon henkilöille 4-6mm korkeat kasvot. Kuvan rumpalin korkeus piirrettäessä on n. 1 cm.

Vastaavan kuvan voisi periaatteessa tehdä puuvärikynillä, mutta jos tekisi paperille, mitään yksityiskohtaa ei pystyisi jälkikäteen korjaamaan ilman, että kuva menee sutuksi.
Huom. Näin tarkassa piirtämisessä tablet-hanska on välttämättömyys. Kuva ei saa liikkua millin osiakaan missään tilanteessa.
Kokeilin aiemmin kuvien ja tekstin piirtämistä 1x1cm ruutuun.

Mielestäni laite soveltuu varsin hyvin piirtelyyn.
Nopeassa liikkessä jälki tulee pienellä viiveellä näytölle, mutta se ei suuremmin haittaa.
Kynä ja kynän kärki ovat juuri sopivan kokoisia.
Tuntuma on paperille piirtämiseen verrattuna hieman liukas. Kivempi pikkutarkkaan piirtelyyn kuitenkin kuin Apple Pencil, joka on liian iso ja kärkikin on liian paksu.
Huawein kynällä pystyy piirtämään niin tarkasti kuin kärjen paksuus antaa myöten. Kärjen paksuus vastaa n. 4mm paksuista tussia. Jos yrittää pienempää vetoa kuin minkä pystyy näkemään, tarkkuus ei enää riitä. Mutta samalla piirtäminen ei myöskään ole mielekästä. Piirtämisen mielekkyys loppuu siihen, mitä pystyy näkemään.
Vaikka teoriassa Apple Pencilillä varsinkin iPad Prolla saisi tarkempaa jälkeään paremman näytön resoluution vuoksi, kynä kolhous pilaa mahdollisuuden. Kyse on vähän samasta asiasta kuin piirtää kiekkopääkynällä. Sillä pystyy piirtämään sangen pieniä yksityiskohtia, mutta kynän kärki peittää yksityiskohdat eikä piirrettäessä näe, mitä piirtää. Yksityiskohtia, joita ei näe piirrettäessä, ei ole mielekästä piirtääkään.
Digikyniä tarkempaa jälkeä saisi käytännössä vain erikoisohuella piirroskynällä. Mutta koska näyttöä voi zoomata, digikynä voittaa käytännössä tarkkuudessa ohuimmatkin piirtokynät.
Esitin näkemykseni Apple Pencilistä Matkapuhelinfoorumissakin. Jos tässä ei halua kommentoida, voi kommentoida siellä.
Minulla oli aiemmin harkinnassa Acer Chrombook Tab 10. Sen ongelma olisi ollut liian pieni ja ohut kynä, joka muistuttaa pikemminkin piirtotikkua kuin kynää. Kokonsa puolesta se olisi ollut huonompi vaihtoehto. Tosin kokoa olisi voinut omilla viritelmillä kasvattaa.
Monissa kynissä on toiminnallisuuksia, joita ostamassani laitteen mukana tulleessa kynässä ei ole. Hyvällä piirosohjelmalla niitä ei juuri kaipaa.
Ehkä kokonaisuutena paras piirtotyökalu olisi jokin Samsungin tai Microsoftin kalliimman puolen laite, mutta en halunnut uhrata niihin rahaa. Niissä on oikean kokoiset kynät.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 17/2002 Vuokilalta oli tosi haastava. Enpä muista oikein yhtä haastavaa Vuokilan ristikkoa. Ristikon ulkoasu on tallentunut huonosti, joten ristikko on visuaalisesti huonolaatuinen. Mutta kannattaa kaivaa.
Ristikon sanasto oli paikoin aika vaikeaa. Googlella sai monia asioita etsiä/tarkistaa. Onneksi uudella tablet-laitteella se hoituu nopeasti. Enää ei tarvitse odotella ohjelmien latauksia, vaan nettiavun ja ristikon välillä voi vaihdella erittäin sujuvasti. Huawei MediaPad M5 Lite on varsin kiva laite ristikoiden ratkontaan.
Saa nättiä kirjoitusjälkeäkin (ainakin minun kirjoittamakseni).
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 13/2006 Toni Pitkältä oli kiva – tämäkin on kaivamisen arvoinen. Laitoin Driveen.
Ei hassumpia Pekka Joutsin 14/2000 ja 16/2005 myöskään (jälikimmäisen talletin).
SK 15-16A/2006 Erkki Vuokilalta oli merkitty 2 1/2, mutta oli yllättävän vaikea. Mielenkiintoinen ratkottava tämäkin (laitoin Driveen).
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼7.6.2019, 19:44 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #897Tapio
SivustovastaavaJossakin määrin Huawei MediaPad M5 Litessa ns. palm rejection toimii ibisPaint X:n kanssa, mutta ratkottaessa tulee helposti pientä ylimääräistä ilman hanskaa. Satunnaisesti tulee painaneeksi kansiopainiketta. Hanskan kanssa niiltä säästyy, mutta ilmankin pärjää.
Google haut voi tehdä tekstaamalla. Vaihto Chromen ja piirrosohjelman välillä on nopeaa.
Autodesk Sketchbook on siinä mielessä parempi, että ns. palm rejection toimii paremmin koskien itse piirtämistä. Käyttöliittymä esillä palm rejection kanssa on ongelmia. Kämmentä vähänkin siirrellessä kerrosten ominaisuudet muuttuvat. Piilotetusta käyttöliittymästä löytyy muutama ominaisuus näppärästi, mutta kokonaisuutena uusikaan versio ei ole kovin näppärä ristikoiden ratkontaan.
Päivitin Autodesk Sketchbookia ristikonratkontaohjelmana käsittelevän sivun.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼7.6.2019, 15:30 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #896Tapio
SivustovastaavaMalli Huawei Mediapad M5 Lite kanssa ratkotusta ristikosta.
Kynän jälkeä on stabiloitu sekä tekstin alku- ja loppupäitä on häivytetty. Häivytys ja paineen tunnistus ovat ibisPaint X -ohjelmassa toisensa pois sulkevat vaihtoehdot. Jos häivytyksen ottaa pois päältä, paineentunnistuksella saa vaihtelevan paksuisia viivoja.

iPad & Apple Pencil saa suurin piirtein samantasoista jälkeä. Ristikon ratkonnan kannalta Apple Pencil ja Huawein kynät ovat melko tasavertaisia. Applen kynä vain on turhan iso ja äänekäs.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaKiitti. Eka olisi ilman muuta pitänyt hoksata homonymian kautta. Jumiuduin miettimään vain erisnimen taivutusta. Ehkä jollakin toisella lukukerralla olisi avautunutkin. Mutta kun ristikko tuli ratkottua oikein, otin toisen ratkottavaksi.
Jälkimmäisen tuplajekku oli vähän paha. Etsin vain yhtä jekkua. Varsin tavallisia tuplajekutkin kyllä ovat. Lisäsin tämän jopa esimerkkeihin.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 13/2004 Erkki Vuokilan ristikossa en seuraavaa täysin ymmärtänyt:
KARJALAISEN MONIKOSSA > AHTIMET
Viitannee Ahti Karjalaiseen. Vihje voidaan ajatella AHTI+ME+T. Kysytään jotain Karjalaiselle kuuluuvaa. Ahti on Karjalaisen etunimi. Mutta Ahdilla on tässä kaksi monikkoa, mikä ei oikein toimi, koska kysytään vain yhtä monikkoa. Pitääkö ajatella ME-sana monikossa MET, mutta se tuntuu peräti hassulta.
Vai onko vain kyse siitä, että Karjalaisen etunimi löytyy toisesta sanasta, joka on monikossa?
Myös toinen vihje ihmetyttää:
Kopeh > KIRO
Jos kääntää tavut ja pitää ekan kirjaimen isona, tulee Pehko > ROKI. Roki voisi olla joku henkilö, mutta kuka? Googlaamalla löysin vain sivuja Roki-nimisestä koirasta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSopii. Kiitti. Eipä tullut tämä Kaisa enää mieleen.
Jos olisin ratkonut ristikon silloin kuin se ilmestyi, olisi varmasti tuo Kaisa tullut mieleen. Hän oli nimittäin vuoden 2008 alkupuolella sangen ajankohtainen persoona:
Tammikuussa 2008 ampumahiihdon MC-osakilpailussa hänen dopingnäytteestään löytyi merkkejä EPOsta.
Vanhojen ristikoiden ”suola” on kuitenkin se, että muistaako sitä enää ristikon laadinta-aikana ajankohtaisia asioita vai ei. Monesti joutuu googlaamaan tavanomaista enemmän.
Mutta itse laadinnallisesti ikä ei ole laadun mitta. Aion kyllä joskus tilata IS-Extran, mutta monet SK:n vanhat kovikset ovat olleet varsin haastavia ja ovat minusta verrattavissa IS-koviksiin. Niitä on ollut aidosti kiva ratkoa.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 12-13A/2008 Toni Pitkälältä on tämäkin hakemisen arvoinen ristikko.
Varsin epätavallista sanastoa tässäkin, mikä on Toni Pitkälälle tyypillistä. Mukana oli kaksi 25-kirjaimista ratkaisusanaa seuraaviin vihjeisiin:
PUTKILOISTA SAATAVIEN VÄLILLÄ
LAHDEN JA HELSINGIN VÄLILLÄ
Ne muodostavat eräänlaisen sanaparin ja toimivat pääkuvien tapaan keskeisinä vihjeinä.
Ristikko on myös visuaalisesti varsin tasapainoinen. Em. vihjeet ovat symmetrisesti, sillä ne ovat reunoista päin laskien neljänsillä pystyriveillä.
Vähän samaan tapaan on sijoiteltu 14-kirjaimiset vaakavihjeet:
MAUSTAMATTOMIA
MUISTA RIIPPUVAISIA
Nekin on laitettu symmetrisesti. Molemmat ovat neljännellä rivillä reunoista laskien samaan tapaan kuin pitkät pystysanatkin.
Neljä ylintä ja neljä alinta riviä ovat melkein symmetrisiä (laatijaa on ehkä jopa hieman harmittanut, ettei tullut aivan symmetristä lopputulosta).
VOI KAISA? (8)
Yllä mainittu vihje liittynee johonkin sanaan ”kaisa” liittyvään sanontaan, mutta sanonta on itselleni outo. Netistä yhden läheltä liippavan hakutuloksen löysin.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼5.6.2019, 16:52 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #877Tapio
SivustovastaavaSuomi24:ssä sentään on tullut hieman keskustelua tablet-ratkonnasta.
Ks. viimeisin kommentti 6.6.2019 7:59.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaYksi asia, mikä laajalti viljeltynä ei minusta ole kiva asia, on Helsinki-keskeisyys. Ristikoissa kysytään nippelitietoja pääkaupunkiseudulta, esim.
SYÖVILLE JA AJAJILLE > ELITET
Tämä piti katsoa netistä. Yllättäen vastaus löytyi pelkästään haulla ”elite”, joten tämä oli helppo tarkistaa. Elite on ravintola Töölössä.
No ei sen puoleen, on kysytty joskus Tampere-tietouttakin. Sekin tuotti ongelmia.
Jos käyttää erisnimiä, on syytä olla Suomea laajalti. Tietenkin on hyvä, että esillä olisi suhteellisen tunnettuja erisnimiä, ei esim. kyläpahasia.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼3.6.2019, 17:01 vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #861Tapio
SivustovastaavaPäivitin artikkelin Parhaimmat ja huonoimmat ratkontakokemukset. Alla oleva kuva näyttää, miten tablet- laitteesta ei tarvitse pitää lainkaan kiinni sillä ristikkoa ratkottaessa.

Laite on tuettu reiteen ja vartaloon. Lisäksi tablet-laitteella on aputuki. Aputuki nojaa vasemmalta puolelta sohvan käsinojaan tuoden lisää tukevuutta.
Ennen kaikkea sohvalla ristikon ratkonta on paljon rennompaa tablet-laitteella kuin paperilehdestä.
Vapaaksi jääneellä vasemmalla kädellä voi vaikka kilauttaa kaverille tai hörppäistä kupista kahvia (sitä varten minulla on tarjoiluvaunun tapainen aputaso).
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 11/2007 Vuokilan ristikko on poikkeuksellisen haastava. Osoittaa jälleen kerran, että vanhat ristikot voivat olla hyvinkin haastavia. En muista uusista ristikoista yhtä kauan aikaa vienyttä Vuokilan ristikkoa.
Vasen yläkulma ja oikea alakulma tuottivat eniten päänvaivaa. Haastavia ristikoita etsivälle tämäkin on hyvä ristikko.
Vihjeeseen TARJA- en tiennyt ratkaisusanaa, mutta löytyi netistä.
Alakulmassa Virpi Sarasvuon (kuvaa otettaessa Kuitunen) kuvan alapuolella kysytään satamakaupunkia. Löysin tähän oikean kaupungin risteävien sanojen avulla. SUHUMI tuli ensiksi esille, mutta siitä ei ole kyse.
Hieman ratkoin väärin.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaEi ole esittää viitettä, mutta ajattelin, että LISE voi tarkoittaa mitä tahansa lisättävää asiaa ts. lise = lisäys/jokin lisättävä (konkreettinen tai abstrakti). Seoshan voi koostua vaikka mistä siihen lisätyistä aineista.
Näemmä Nykysuomen Sanakirja antaa merkityksen aksidenssi/määre. Taisin käyttää sanaa LISE väärässä merkityksessä. LISE on vain jotain asiaa kuvaava lisäys/määre/aksidenssi (satunnainen ominaisuus) eikä sen ohella konkreettinen lisäaine l. ainesosa. Tältä näkökulmalta katsoen duaalia ei synny.
____________
Jälkikommentteja. Ratkojissa on merkitys ”lisäys”, mutta missä mielessä lisäys, ei käy ilmi. Laatija olisi kuitenkin joka tapauksessa hylännyt näkökulmani, koska sitä ei mistään löydy.
Ei tullut ratkonnan jälkeen tarkistettua, olinko käyttänyt sanaa oikein, mistä syystä hyväksyin mielessäni LISE annettuun vihjeeseen ratkaisusanana. Näemmä joskus niin on tehtävä.
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon laatijat ottavat huomioon mahdollisia duaaleja.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 11/2001 oli Mirja Pihjalajamäen ristikoksi minulle vaikea. Minulta ei löytynyt ratkaisua, sillä SK 14/2001 on jäänyt tallentamatta.
Jotta alin sana olisi järkevä, laitoin
KIRKKOON TAI JUHLAAN > KANTAATTO
Sana löytyy kaikkialta vain A-kirjain loppuisena. Jokin minulla mättää.
_____________
Jälkikommentti. KANTAATTI tuossa pitää olla, kuten ajattelinkin. Keksin, missä oli ratkontavirhe. Vaikka en voi tarkistaa ratkaisun oikeellisuutta, uskon ratkoneeni ristikon oikein.
_____________
Vaikka nyt tuli yksi kohta paljastettua, tämäkin ristikko on ihan kaivamisen arvoinen.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaJuha Hyvösen laatima SK 10/2000 voi haastavuudessa verrata nykykoviksiin. Vasempaan alakulmaan laitoin hieman erilaisen ratkaisun, mutta siinä on mielestäni duaalin paikka. Olin laittanut.
SEOSAINE > LISE
TÄYTTÄ ROSKAA! > SATU
VETOKOHDE > LOTALise on mm. seoksen lisäaine. Sisällöllisesti satu on puppua eli roskaa. Lota on kalasuku, johon kuuluu mm. made. Madetta vedetään pilkillä. Kaksi kirjainta oli ratkaisussa eri lailla.
Jos koviksia kaipaa ja itsellä on SK:n digitilaus, myös tämä kannattaa etsiä digiarkistosta.
Paljon joutui tämänkin kanssa (digi)kumia käyttämään, mutta mitäpä se haittasi.
Juhalle tyypillisesti ristikossa on moniselitteisiä vihjekuvia.
Laitoin ratkaisun Google Driveen. Laitoin pariin ruutuun kaksi vaihtoehtoa.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaSK 16-17A/2003 Team Katalin -kokoonpanon sekä Markku Mäkelän kuvituksella kannattaa kaivaa SK:n digiarkistosta. Sekä laadinta että kuvitus on korkeatasoinen. Tämän tyylisiä Mäkelän kuvituksia saisi olla enemmänkin.
Aikanaan ristikko lienee ollut kolmitähtiseksi helpon puoleinen, mutta ei enää. Ristikko on jälkikäteen ratkottuna jonkin verran vaikeampi kuin aikanaan, sillä siinä on monta vuosiin 2002 ja 2003 liittyvää vihjettä. Googlea jouduin tästä syystä käyttämään paljon.
Laitoin ratkaisun Google Driveen.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaYhdessä vanhassa ristikossa oli
-Kyösti > SILO
Netistä löysin Sika-Kyöstin, mutta en Silo-Kyöstiä.
Sain vastauksen, että viitataan Kyösti Kallioon. Kun SILO liitetään sanan ”Kallio” eteen, tulee Silokallio (kurssikeskus Porissa). Pienellä kirjoitettuna sana on yleisnimike tietyntyyppisille kallioille.
Usein tämäntyyppisiin vihjeisiin laitetaan lainausmerkit, mutta ison alkukirjaimen perusteella olisi pitänyt hoksata vihjeen idea.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaMuutama ajatus vielä johdannossa esittämiini ALTER, PUERTO ja PAIR ratkaisusanoihin.
En kovin hyvinä ALTER ja PUERTO pidä. Niille ei löydy kovin tunnettuja erisnimiä. Niille voi kyllä kuvitella olevan erisnimiarvoa, vaikka mielessä ei olisikaan mitään tiettyä erisnimeä.
Tällaisissa olisi kuitenkin hyvä, että ne ilman epäröintiä voisi tunnistaa itsenäisiksi sanoiksi.
Huonoimpana johdannossa mainitsemistani ratkaisusanoista pidän sanaa PAIR. Sille on vaikea kuvitella erisnimiarvoa.
Sanat ovat omissa kielisissään yleisiä sanoja. Suomalaisetkin melko yleisesti tietävät sanojen merkityksen tai ainakin tunnistavat ne vieraskielisiksi sanoiksi. Tunnettujen erisnimien ja sanontojen osien suhteen, ehkä tämäkin joten kuten riittää.
Lukuun ottamatta erisnimiä, olisi kuitenkin suositeltavaa käyttää suomenkielisessä ristikossa suomenkielisiä sanoja tai yleisesti käytettyjä lainasanoja.
Mielestäni täysin hylättäviä ovat suomen kielen epäitsenäiset sanan osat. Niitä olen joskus tavannut vanhoissa ristikoissa. Uusissa en muista kohdanneeni. Tältä osin ristikkojen laatu näyttää parantuneen.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaEi ihastuttanut myöskään SK 21, josta mainitsen tarkemmin toisaalla.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼



> PASUUNA
> TAKSI






Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna