• Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 21.2.2023 23:18 Tapio toimesta.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Kommentit
    Tapio
    Sivustovastaava

Ristikoiden lähettämisen minulle on toteuttanut eräs it-ammattilainen. Systeemi on tehty niin tietoturvalliseksi kuin mahdollista. 

Nykyisin toiminto löytyy editorin alapuolelta.

Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!

Ristikoiden lähettäminen minulle toimii siten, että lähetetty ristikko lähetetään tiettyyn nettiosoitteeseen. Lähettäjästä ei kerätä tunnistetietoja. Kuvista tulee seuraavan kaltainen viesti s-postiin otsikolla ”Kuva tallennettu”:

Kuva lähetetty Tapiolle katsottavaksi perjantaina 12.  toukokuuta 2023 13:21.

Kuvan lähettäjä on lähetystilanteessa täysin anonyymi eikä minulla ole mitään keinoa selvittää lähettäjän ip-osoitetta tai mitään muutakaan tunnistetietoa lähettäjästä.

Tietoturvallisuus, tekijänoikeuden kunnioittaminen ja tietosuoja on pyritty luomaan mahdollisimman hyväksi. Se tuo myös minulle tietosuojan. Minun ei tarvitse kertoa s-postiosoitettani julkisesti. Minulle voi privaatisti lähettää kuvia ilman, että minun tietosuojani tulisi uhatuksi. 

Kuva tallennetaan bitteinä tietokantaan ja luodaan tietokantahaun yhteydessä. Kuva ei siis tallennu missään vaiheessa minkään palvelimen hakemistoon muuta kuin korkeintaa siksi ajaksi, että se saadaan muutettua tietokannassa tallentuvaan muotoon.

Kuva ei ole koskaan netissä kuvana, jonka joku voisi yrittää löytää Googlen kuvahaulla. En voi siis edes teoriassa jakaa kuvan osoitetta toisille. Toiminnon kautta kenenkään on mahdon syyllistyä tekijäsuojatun materiaalin julkiseen jakamiseen.

Sivulla, jossa lähetetyt kuvat näytetään, kuvien näyttämisen sivulla saa auki vain, jos tietää millä parametrilla ja sen arvolla kuvat näkyvät. Toiminto vastaa netissä toimivaa s-postia, johon edellytetään kirjautumista käyttäjätunnuksella ja vahvalla salasanalla. 

Erotuksena netissä toimivalle s-postille, systeemiin ei ole julkista avaussivua. Vaikka tietäisi käyttäjätunnuksen, salasanan ja sivun, jolla kuvat näytetään, kuvia ei voisi nähdä ilman avaussivua. Avaussivu on foorumisivustolla sivulla, jonka katseleminen on sallittu vain sivuston ylläpitäjälle. Sivulla ei käytännössä muut kuin minä pysty katselemaan kuvia. Kyseessä on siis s-postiin verrattava minisovellus.

Kuvien lähetyksen osalta  tietosuoja on nettiselaimella hoidettavaa s-postia parempi.  Kuvien näkemisen osalta tietosuoja on samaa tasoa kuin nettiselaimessa käytettävällä s-postiohjelmalla. Suurin ero on s-postiin on siinä, että lähetyksen voi tehdä anonyymisti eikä lähettäjän s-postiosoite tule tietooni. Saan vain s-postiini aiemmin kertomani tiedon siitä, että kuva on lähetetty, en muuta.

Heti kun näen kuvan tai kuvat, tallennan kuvan/kuvat laitteelleni ja poistan kuvan/kuvat tietokannasta.

Alla on asiaan liittyvä video.

Vaihtoehtoisesti voi käyttää Magma-websovellusta, jossa on myös tsätti (linkki ohjelmaan ja ohjeisiin löytyy allekirjoituksesta). Siinä turvataso vastaa pelkää salasanaa (kymmenen merkin satunnainen merkkijono) ilman käyttäjätunnusta.

Tietoturvallisuutta lisää se, että Magma tallentaa kuvan omalla kuvaformaatilla, jota hakukoneiden kuvahaut eivät tunnista. Näin ollen kuvaa ei voi nähdä suoraan kuten on mahdollista tavallisten nettisivujen kuvien kanssa. Koska kyseessä on ohjelma, kuvan saa nähtäville vain annetun linkin kautta ohjelmaan sisään mennen.

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

Tapio
    Sivustovastaava

Näen paljon vaivaa minulle lähetettyjen kuvien kanssa. Toivon asiaa arvostettavan.

Alla linkki videoon, mitä joudun usein tekemään.

Korjaukset on videolla tehty ibisPaintX:llä. Ohjelman saa Android/iOS kännyköille/tablet-laitteille sekä Windows-läppäreille/pöytätietokoneille. Vääntöpisteistä kuvaa voi oikoa kosketusnäytöllä sormin/kynän, kosketusnäytöttömällä läppärillä kosketuslevyn/hiiren ja kosketusnäytöttömällä pöytätietokoneella hiiren/kynän avulla.

Jos kuvan lähettäjällä olisi ibisPaintX, kuvan lähettäjä voisi esikäsitellä kuvan, mikä tarkoittaa seuraavia asioita:

1. Turhan leikkaaminen pois kuvasta. Jos ristikon yläpuolella on ristikon tekijöiden ja ristikon nimi, voit halutessasi jättää ne kuvaan. Jos kuvassa on avainsanoille paikka, jätä ne aina kuvaan.
    2. Kuvan skaalaaminen niin, että tavanomainen leveyttään korkeampi ristikkolehden ristikko olisi korkeudeltaan 2100px, jos esillä on nimi/avainsana ja ilman niitä 2000px. Jos ristikko ei ole täyskorkea, leveydeksi voisi laittaa 1550px.
    3. Kuvan vääristymien oikaisu. 

Mikäli ei aukeamaristikon molemmat puolet ole kuvassa, aukeamaristikon puoliskoja ei tarvitse yhdistää, sillä yhdistely ei ole minulle suuri työ. Jos yhdistelyn osaa, senkin voi tehdä.

Jos kuvat on esikäsitelty, minun ei tarvitsisi ensin esikäsitellä niitä ibisPaintX:ssä vaan voisin suoraan ottaa ne Magmaan, jossa yleensä tarkastelrn minulle lähetettyjä ristikoita. Magmassa en voi suorittaa kuville kaikkia toivomiani esikäsittelyjä. Voin vain skaalata kuvan ja leikata liiat pois, mutta en voi korjata vääristymiä.

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Aiheeseen ‘Ristikoiden lähettäminen minulle’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.