Kirjoitetut vastaukset

Esillä 28 viestiä, 3,976 - 4,003 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #825
    Tapio
    Sivustovastaava

    Myös Teemu Pallosen & Reima Mäkisen 2/2002 ristikko on kaivamisen arvoinen. Yksi slangisana ja yksi sana, jonka löysin netistä vain ratkojat.fi-sivustolta (sen lisäksi löysin sanan Nykysuomen Sanakirjasta), tuntuivat hieman huonoilta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #824
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pidän paljon Mirja Pihlajamäen ristikoista. Niissä on persoonallinen piirrostyyli, hauskat teemat ja hauskoja oivallusvihjeitä.

    Mutta huonoa niissä on se, että niissä on paljon alkupiiloja. Huonoin ratkaisusana alkupiilolliseen kohtaan, mikä on tullut vastaan, on SANA. Sille voi olla vihjeenä ihan mitä tahansa ja etsin jotain spesifisempää.

    Viimeksikin tuli ongelma ja ristikon ratkaisu saattoi olla väärin. Alkupiilollisen ratkaisusanan vihjekuva oli moniselitteinen.

    Ongelma on vaivannut hänen ristikoissaan iät ja ajat. Mirja laatii harvakseltaan ristikoita, mutta toivon, että hän tässä asiassa parantaisi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #819
    Tapio
    Sivustovastaava

    Henkilökohtaisesti en ole ihan varma, mikä on oikea taivutusmuoto.

    Kielitoimiston sanakirja ei anna suoraa vastausta. Siinä on esillä verbit immunisoitua ja immuunistua.

    Minusta sanasta immunisoitua voidaan muodostaa sanajohdannainen immunisoituminen. Sanasta immuunistua sanajohdannainen on minusta mieluummin immuunistuminen kuin immunistuminen.

    Jos haluaa olla ehdottoman varma asiasta, se pitäisi pystyä jostakin tarkistamaan.

    Nykysuomen Sanakirjassa ei ole mitään tässä kommentissa mainituista sanoista.

    Apua ei ole Wikisanarkirjastakaan eikä Suomisanakirjasta.

    Sanakirjojen perusteella ei voi 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} päätellä, onko immuunistuminen oikea sanamuoto.

    Sanaa ”immunisoituminen” on  käytetty (esimerkki).

    Googlaamalla sanan ”immuunistuminen”, sana löytyy netistä hammaslääketieteen yhteydestä.

    Jos etsii ”immunistuminen”, ei löydy hakutuloksia suomenkielisille sivuille.

    Nettihakujen perusteella immuunistuminen on käyttökelpoinen sana.

    _________

    Huomautus. Korjasin kohdassa olleen kirjoitusvirheen. Kyse ei ollut tavanomaisesta huolimattomuudesta vaan aivojen ”metkusta”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #813
    Tapio
    Sivustovastaava

    Digiratkaisussa vaihtoehtoisten ratkaisujen kokeilukerros tai -kerrokset on helpon kumittamisen ohella erittäin suuri etu verrattuna paperiratkontaan. Jos kokeilu menee pieleen riittää. että poistaa kerroksen – kumitustakaan ei tarvita.

    Jos on jotain, mikä voisi toimia, voi laittaa, sen voi laittaa heti ylös eikä sitä tarvitse pitää vain mielessään. Tyhjän alueen ihmettelyn voi lopettaa!

    Suosittelen digiratkontaa ennen kaikkea IS Extra -palvelun käyttöön. Toki vain kovisten kohdalla digiratkonta on merkittävästi ratkontaa nopeuttava ja helpottava tekijä. Helpompia ristikoita saattaa olla järkevämpi tulostaa.

    Ja onhan sen paljon nopeampaa hakea IS:n digiarkistota uusi ristikko kuin käydä se ostamassa jostakin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #811
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 20/2008 on Vuokilalta hyvä ristikko. Kannattaa kaivaa esille. Ristikko on nyt ratkottuna haastavampi kuin aikoinaan. Pääkuva liittyy nimittäin aikoinaan ajankohtaiseen tilanteeseen. Eräs yksittäinen vihjekin liittyy vuoteen 2008.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #805
    Tapio
    Sivustovastaava

    Toni Pitkälän 8/2009 ristikko oli haastava. Jos jollakulla on mahdollisuus ladata Suomen Kuvalehden digiarkistosta kyseinen ristikko, se kannattaa tehdä.

    Pääkuvasanat olivat varsin kekseliäitä. Ristikossa on hieman slangia, mitä vierastan, mutta sitä ei mielestäni kohtuuttomasti. Harvinaisen haastava SK-ristikoksi. Olisi mielestäni mennyt täyskolmosesta Ilta Sanomissakin tai Punaisessa Pelikaanissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #793
    Tapio
    Sivustovastaava

    26.3.2016 IS Kovis oli aidosti hauska, esim. ”NASTASE”. Monen vihjeen kohdalla sain hymähdellä. Ristikosta kokonaisuutena jäi hyvä mieli.

    Yksi slangi- (VODAT) ja  yksi vaikeasti löydettävä sana (KOVELOT) hieman arvosanaa minulla(kin) laski.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #792
    Tapio
    Sivustovastaava

    9.4.2016 (laatija Erkki Vuokila):

    KÄSITTÄMÄTÖN KUHMU > IHMEPATTI

    Tuo tuntui huonolta. Kun puhutaan patista, sanotaan esim.

    Sinullapa on ihme patti kasvoissasi.

    Ei kukaan laita noita sanoja yhteen kertoessaan ruumiissaan olevasta patista.

    Ihmepatti – jokin ihmeteon luoma patti? Kun puhutaan ihmeteoista, ne luovat jotain positiivista, ei negatiivista. Ei toimi luontevalta tässäkään merkityksessä.

    Alku ”ihme” liitetään yleensä positiivisessa mielessä ihmeelliseen asiaan tai yhdyssanoissa ”outo” synonyyminä. Outo otus = ihmeotus.

    Teoriassa ”outo patti” = ”ihmepatti”, mutta kun kukaan ei sitä käytä, on mielestäni huono ilmaus.

    Se ei ole minusta luontevan oloinen ilmaus.

    __________

    Lisäys 16.5.2019 klo 22.15. Jos googlaa sitaateilla ”ihmepatti” löytyy yksi osuma, jossa hevosen omistaja  on käyttänyt sanaa hevosen jalassa olevasta patista.

    Toiseen osumaan ei löydy enää sivua, joten kontekstikaan ei ole selvä.

    Jos netistä löytää sanan vain kahden ihmisen käyttämänä, ei sitä hyvänä ristikkosanana voi  pitää. Käyttöä ei kuitenkaan voi pitää laadintavirheenäkään.

    (Lisäksi joku on käyttänyt Suomi24:ssä nimimerkkiä ”ihmepatti”.)

    _____________

    En pidä ratkaisusanoista, joiden käyttöarvo on huono tai olematon.

    Jos omia sanoja luo, niin pitää olla erittäin luontevia ilman mitään epävarmuutta, ovatko ne käyttökelpoisia vai ei,

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #768
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lueskelin keskustelua eräästä kovisristikosta. Joku kuulakärkikynän käyttäjä on joutunut laittamaan monta kerrosta teippiä ristikkoon.

    Piirrosongelmassa laitan surutta kovikseen ensimmäisen mielessä käyvän ratkaisusanan. Jos se on väärin, sen saa helpolla pois. Käytän punaista väriä, sillä se erottuu parhaiten.

    Kun viimeksi ratkoin erään koviksen, jouduin monta kertaa kumittamaan, mutta kun kuva on eri kerroksessa kuin teksti, kumittaminen ei pilaa ristikkoa.

    Suosittelen ennen kaikkea kovisristikoiden ystäviä vakavasti harkitsemaan piirrosohjelmalla ristikon ratkontaa. Ristikko ei mene käyttökelvottomaksi koskaan.

    Siinä saa selvyyden yhdistettynä täydelliseen kumitettavuuteen, mikä ei paperiristikossa ole koskaan mahdollista.

    Jos on nopeasti täytettävä helpohko ristikko, se on nopeampi ratkoa paperisena.

    Digiratkonnan etu on sitä suurempi, mitä vaikeampi ristikko on kyseessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #767
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin 2.2.2019 IS Kovis -ristikon (ristikosta on anatomia). Ristikon pääkuvalauseet oli teknisessä mielessä erittäin taitavasti laadittuja. En kuitenkaan pitänyt tyylistä. Toinen ratkaisulause oli

    POLLARI LÄPSI KASSAKYYLIÄ

    Jotenkin epäkunnoittavasti poliisista. Eikä se toinenkaan pääkuvalause minua naurattanut.

    En joskus pitänyt Toni Pitkälän ristikosta, jossa pääkuvan toiseana aiheena oli ruotsinlaivalla tapahtunut kuolema. Siitä laatija loi sanaleikkejä. Ristikon laatimisen aikoihin ei ollut pitkä aika kun ruotsinlaivoilla tapahtui todellinen kuolemantapaus.

    En pitänyt myöskään Teemu Pallosen ristikosta, jossa ristikon pääkuvassa oli kaksi ns. laitapuolen kulkijaa.

    Vihjekuvassa henkilö tuo kaverilleen kaljakassia. Ratkaisusanaksi oli laitettu tilanteeseen liittyvä sanaleikki. En enää muista ratkaisusanan  sanamuotoa, mutta ratkaisusana tuntui epäkunnioittavalta.

    Suurin osa tuollaisiin ei varmaankaan paljon kiinnittänyt huomiota, mutta nostinpa kuitenkin esille asioina, jotka jäivät mieleen hieman huonoina sanoitteluina.

    Jotenkin vain kaipaa hieman enemmän ihmisiä kunnioittavaa asennetta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #766
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaikka Vuokilan TALVIPALVI ja PAKKASPAKKAUS tuntuivat kontekstissaan hyviltä, irtonaiset omat yhdyssanat minulla joskus tökkivät.

    Otan yhden esimerkin Antti Skytän IS-koviksesta. Seuraava vihje ei ole osa pääkuvalausetta vaan itsenäinen vihje.

    AATUN VIITOITTAMA > NATSITIE

    Vihjeen toimii siinä mielessä hyvin, että se antaa täsmällisen vastauksen vihjeeseen. Se on myös ymmärrettävää suomen kieltä.

    ________________

    Koska se täyttää nämä kaksi ehtoa, tiedän, että eräät ratkojat pitäisivät ratkaisusanaa hyvänä.

    ________________

    Kuten olen jo aiemmin tuonut esille, minusta ratkaisusanan tulisi olla täysin käyttökelpoinen joko arkikielessä tai asiatekstissä.

    Pääsääntöisesti sanan tulisi olla yleisessä käytössä. En Googlella löytänyt mistään tätä sanaa käytetyn. Jos joku on löytänyt netistä tai sangen tunnetusta kirjasta sanaa käytetyn, ilmoittakoon asiasta.

    En ole aivan ehdoton sille, että sana jostakin löytyy. Seuraava kriteeri on se, onko sanajohdannainen muodostettu tavalla, joka on verrattavissa olemassa oleviin sanoihin.

    Otan ensin esimerkiksi Vuokilan käyttämän ratkaisusanan TUKAANILINTU. Juuri tuota nimikettä en netistä löytänyt. Tunnettu lintuheimo on esim. varislinnut ja yleisesti tapaa ilmaisua varislintu. 

    Ratkaisusana on noudatettu samaa kaavaa noudattaen, joten sitä voidaan pitää joten kuten hyväksyttävänä. Wikipedia huomauttaa, että varislinnut on arkikielinen, epätieteellinen ilmaisu. Sanaa tukaanilintu ei voi pitää hyvänä ratkaisusanana, koska se on epätieteellinen.

    Natsi on jonkin aatteen kannattaja. Vastaavia aatteen kannattaja on esim. ”sosialisti”. Olisivatko seuraavat sanat käyttökelpoisia ts. voisiko ajatella, että seuraavia sanoja joku käyttäisi asiatekstissä:

    • Sosialistitie
    • Marksistitie
    • Populistitie

    Aatteen edustaja + tie ei ole käytetty sananmuodostustapa. Pidän siksi NATSITIE erittäin huonona ratkaisusanana. Toki teoriassa voi väittää, että on asiallista kirjoittaa marksistitie, sosialistitie jne., mutta tällaiselle käytölle pitää pystyä esittämään käytännön esimerkkejä. Ainoa tämän kaltainen ilmaisu, jota voisin ajatella jonkun käyttävän on ”populistitie”, mutta siitäkin Google ilmoittaa:

    Tarkoititko: populistit

    Ei löytynyt yhtään tulosta, joka sisältäisi kaikki hakutermisi.

    Hakusi – populistitie – ei vastaa yhtään sivua.

    Ehdotuksia:

    • Varmista, että kaikki sanat on kirjoitettu oikein.
    • Kokeile eri hakusanoja.
    • Kokeile yleisempiä hakusanoja.

    Kun pakotin Googlea hakemaan sanalla ”natsitie” (Google aina ensiksi ehdotti sanaa ”sotatie”), tuli mm.

    presence of vanadium within the Ti-natsitie framework caused contraction in the a and b axes with elongation along the c axis by varying amounts. Phase Aa (5.

    Mistähän lie kyse tuossa? Kaikissa hauissa sanat löytyivät vieraskielisiltä sivuilta yhteyksistä, jotka olivat itselleni täysin vieraita. Osa hakutuloksista näyttäisi vievät espanjan- tai portugalinkielisille sivuille.

    Miksi sana on laitettu ristikkoon? Siihen on kaksi mahdollista syytä:

    1. Laatija ei ole saanut muuta sanaa sopimaan risteävien kanssa.
    2. Laatija halusi tahallaan vaikeuttaa laadintaa epätavallisella sanankäytöllä.

    Laitoin siihen NATSIELE ja pidin sanan hyvin pitkään, koska se on yleisesti käytetty sana. Kun lopulta se piti vaihtaa laatijan omaan sanaan, tuli jotenkin huonolla tavalla huiputettu olo.

    Monet tuntuvat arvostavan tällaista vaikeuttamistapaa. Jos Sanarisin ratkojat tällaisesta pitävät, en tätä tapaa voi täysin tuomita, mutta jotenkin tämä tuntuu epäreilulta tavalta ristikoiden vaikeuttamiseksi.

    Ristikko oli vaikea. Aina välillä otan haasteeksi vaikean ristikon. Pääosin pidin ristikoista, mutta tällaiset ratkaisusanat jättävät ikävän jälkimaun.

    .Vihje ei ole minusta myöskään humoristinen, että vihjeen käyttöä voisi perustella huumorilla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #764
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kun tässä säikeessä olen kritisoinut omatekoisia yhdyssanoja, yhdessä tilanteessa niitä pidän jossakin määrin käyttökelpoisena, nimittäin vitsinomaisina pääkuvalauseina.

    Ristikkoa voi hyvin piristään hauskoilla pääkuvalauseilla. Sanojen ei ehdottomasti tarvitse olla arkielämässä käyttökelpoisia sanoja.

    Arvostelin kerran erään ristikon sanoja PAKKASPAKKAUS ja TALVIPALVI itsenäisinä sanoina. Sellaisina ne eivät mielestäni toimineet vaan ovat kertakäyttöisiä tekosanoja.

    Mutta pääkuvan vitseinä ne toimivat varsin hyvin ja loivat ristikosta aidosti hauskan. Niihin sisältyy älykästä talviaikaan sisältyvää huumoria.

    Pyydän itse asiassa Vuokilalta julkisesti anteeksi tarpeetonta arvosteluani. Monta muutakin turhaa ja väärää arvostelua on tullut tehtyä, mutta ei niitä kaikkia voi luetella.

    Pääkuvalauseiden vitseissä on kuitenkin se ongelma, että vitsi joko toimii tai ei, mitään välimuotoa ei ole. Eräs Suomen Kuvalehden vitsiksi tarkoitettu pääkuvasta johdettu epäsana ei minulle toiminut. Minulle se oli vain epäsana.

    Muualla kuin pääkuvavitseinä pidän epäsanojen käyttöä huonona. Tosin poikkeuksen tekee ristikko, jossa ristikko kokonaisuudessaan on lyöty ”läskikisi” (kuten Sanaseppo 1/03 s.16 ).

    En vastausta täysin omien sanojen käyttöä. Mutta en myöskään ole sillä kannalla, että ratkaisusanojen oikeellisuudeksi riittää se, että ne antavat loogisen vastauksen laatijan antamaan vihjeeseen ja ovat ymmärrettävää kieltä. Olen kohdannut ratkojia, joiden mielestä sanalla ei tarvitse  olla muuta käyttöä kuin vain olla ratkaisusana.

    Mielestäni sanojen tulee olla aidosti käyttökelpoisia joko asiatekstissä tai arkikielessä.

    Ristikoiden laatijoiden tulee hyväksyä se, että kaikkia heidän käyttämiään sanoja ei pidetä hyvinä. Toisaalta onnistuneita vitsejä kannattaa kehua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #759
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanastollisiin kysymyksiin liittyy monia muitakin seikkoja, joita pidän huonoina:

    1. Runsas ns. fakkisanojen käyttö.
    2. Runsas erisnimien käyttö (ei koske teemaristikoita, joissa ideana on tietää erisnimiä).
    3. Hyvin lyhyiden sanojen runsas käyttö.
    4. Vanhentuneiden ilmaisujen käyttö, varsinkin sellaisten, joita löytyy vain useiden vuosikymmenten takaisista kirjoista.
    5. Alku- ja loppupiilot.
    6. Tyylillisesti huonot vihjeet.
    7. Liiallinen googlaustarve, esim. pikkukylien etsiminen Suomesta tai muualta.
    8. Lähes saman vihjeen toistuminen ristikossa.

    Vaikka laatija olisi tehnyt hyvää työtä, kuvittaja satunnaisesti huonontaa lopputulosta sijoittelemalla vihjeet epäloogisesti. Epälooginen sijoittelu on epäasiallista vihjeiden vaikeuttamista. Tämä on enemmän kuvitusnäkökulma, mutta kuvituksella on aina vaikutusta siihen, millaisina vihjeet koetaan. Kuvitus voi vaikuttaa myös siihen, millaisena tyylillisesti laatijan vihje koetaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #755
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mieleen tulee myös eräs Heli Kärkkäisen kuva, johon tuli ratkaisusanaksi SIAT. Lievästi huonoa makua osoittava kuva siinäkin mielestäni oli – vihjekuvana oli juopotteleva miesporukka (löysin ristikon Google Drivessa olevasta digiarkistostani).

    Eräässä vuoden 2009 Toni Pitkälän ristikossa vihjekuvana samalle ratkaisusanalle oli selkäpuolelta piirretty itsensä paljastelija (lisättynä 2x, että tulee monikkomuoto). En pitänyt kovin onnistuneena sitäkään.

    Saisi sikailut ja juopottelut minusta kokonaan unohtaa ristikoista, sillä niissä helposti kuvalliset vihjeet menevät tyylillisesti huonoiksi. Aihepiirin tekstivihjeetkään eivät mieltäni ylennä. Ovat minulle vastenmielisiä, mutta täytyy yrittää niitä vain sietää, kun niitä esim. Antti Skyttä aika useinkin ristikoihinsa laittaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #754
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teen vielä kuva kuvalta arvioinnin kritisoiduista kuvista ylhäältä oikealle ja alas.

    Lisäsin 8.5.2019 arviot vihjekuvien liittymisestä sisällöllisesti ratkaisusanaan (ratkoin ristikon saamastani valokuvasta).

    1. Kaljapulloa pitelevä virtsaava mies.

    Mielestäni vain huonoa tyylitajua. Vaikka nimimerkki Erfing saattaa tämän kuvan kohdalla omasta mielestään liioitella tai että hän jopa esittää kuvauksensa ironiana, minulle Erfingin kuvaus tästä kuvasta osuu maaliin. Nimimerkin kuvaus tästä kuvasta vastaa nimittäin omaa näkemystäni. Esitystyyli ei ollut täysin korrekti, mitä sen ei todennäköisesti pitänytkään olla.

    Myös nimimerkin Transformer kuvaus on mielestäni sanasta sanaan totuudellinen. Koska jokainen sana on täysin totta, mielestäni kuvaus ei ole erityisen ruma. Olisiko tämä parempi kuvaus:

    tässä ristikossa on kaljapulloa kädessään pitävä ja takapuolen vakoaan esillä pitävä matolle virtsaava mies

    Tuossa esitin sisällöllisesti saman kuvauksen hieman asiallisemmalla kielellä.

    Mielestäni Transformersin kuvaus juuri tästä kuvasta ei ole edes provosoiva, jos provosoinniksi ei katsota sitä, että asia esitetään totuudenmukaisesti mitään kaunistelematta. Toki kaunistelematon kuvaus on hyvä esittää mahdollisimman asiallista kieltä käyttäen, että se noteerataan eikä luokitella merkityksettömäksi. Esitystyylillisesti Transformers-nimimerkin kuvaus olisi voinut olla parempi.

    Vihje sinänsä sopii ratkaisusanaan. Ongelmana on oikeastaan se, että ratkaisusana houkuttelee mitä mauttomimman kuvan luomiseen.

    2. Takapuoltaan esittelevä vähäpukeinen nainen.

    Tästä kuvasta olen täysin samaa mieltä kuin Hannex. Minusta kuva on pornoa, koska se mielestäni esittää prostituoitua:

    • Naisella on saumalliset ohuet, mustat reiden yläosaan nousevat sukat. Tosin verkkosukat olivat olleet vielä tunnusomaisempi viittaus seksityöläiseen.
    • Nainen peittelee rintojaan, mutta samalla viekoittelee.
    • Nainen esittelee takamustaan seksistisesti päällään vain ns. stringit.

    Mielestäni yksikään kuvailu ei tämän kuvan suhteen liioitellut. Pidin kuvaan seksistisenä ja ristikon ainoana selkeästi pornahtavana kuvana.

    Yhden kuvan perusteella ristikon nimittäminen pornoristikoksi on kuitenkin liioittelua. Jos ristikko sisältäisi runsaammin tämän kaltaista kuvitusta, ristikko olisi pornoristikko, jonka paikka on muissa lehdissä, kuten nimimerkki Hannex kertoi.

    Ratkaisusanaa ajatellen pornahtavan kuvan käyttö ei ole perusteltua. Kuvittaja on varta vasten halunnut laittaa pornahtavan kuvan.

    3. Jalkasientään esittelevä mies. Tämä ei mielestäni ollut paha vaan vain humoristinen. Tällaisesta huumorista pitää tai sitten ei.

    Kuva liittyy humoristisella tavalla ratkaisusanaan.

    4. Poveaan esittelevä nainen (nimimerkin Transformer kuvaus asiasta).

    Koska nainen pitää käsiään vartalon takana ja rinnat ovat keskiössä, kuvan voi katsoa olevan poven esittelyä. Koin kuvan jonkin verran seksistisenä, mutta en kuitenkaan varsinaisena pornokuvastona. Pornokuvastossa nainen olisi isorintaisempi ja rintaliivitön/uima-asuton. Tämä on mielestäni tyypillistä Apu-kuvastoa.

    Vihjekuva on sopusoinnussa ratkaisusanan kanssa.

    Naisen ilme on outo, mutta kaiketi kyse on vain naisen itseihailusta tyyliin ”Eikös minulla olekin kauniit rinnat?” (Mielestäni vihjekuvassa naisen katse kohdistuu hänen omiin rintohinsa.) Minulle vähän outoa huumoria. Alla valokuvasta leikattu pala naisen kasvoista:

    ______________

    [Toivottavasti tuota leikkausta ei pidetä laittomana materiaalin levittämisenä. Poistan kuvan, jos sitä varta vasten pyydetään poistamaan.]


    Lisäys 3.4.2020. Sama piirroshahmo on eri ilmeellä ja peilikuvana 13.4.2019 IS:n kovisessa, joten piirroshahmo kuuluneen MM:n kuvagalleriaan. Uudemmissa ristikoissa en tätä naishahmoa ole enää tavannut.

    ______________

    5. Alaston pariskunta

    Pariskunta on kuvattuna todella aivan alasti ja juuri sillä tavalla kuin asia on keskusteluissa tuotu esille. Mutta kuten aiemmin kerroin, alastomuutta ei mielestäni ole kuvattu seksistisesti eikä pornahtavasti.

    Kuvassa on hieman lihavahko pariskunta nakurannalla. Miehen sukuelimet on piirretty mahdollisimman vähän esille. Naisen rinnat piirretty realistisesti, ei lainkaan seksistisesti eikä pornahtavasti. Alastonkuvaksi melko kiltti.

    Vihjekuva liittyy sinänsä hyvin ratkaisusanaan.

    Markku olisi halutessaan saanut tästä kuvasta hyvin pornahtavan ja seksistisen, mitä hän ei kuitenkaan tehnyt.

    Tämän kuvan osalta Erfingin sanat ”Sairasta ja pöyristyttävää” ovat mielestäni liioittelua ja nuo sanat ovat provokatiivisia/ironisia. Ne antavat ristikosta mielikuvan, että ristikko kokonaisuudessaan olisi todella paha tyylirikko.

    Huom. Tämä on vain ja ainoastaan arvio yksittäisistä kuvista. Esitän ristikon kokonaisarvion edellisessä kommentissa.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #752
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mielestäni tässä on kyse siitä, että Vuokila on ratkaisusanaan VARKAUS sisällyttänyt ajatuskehitelmän, joka hänen mielestään sisältää ajatuksen Varkaudesta paikkakuntana ja varkaudesta tekona.

    Kun vihjesana RIKOSPAIKKA ei kuitenkaan sisällä erillisenä sanana synonyymiä tai homonyymiä sanalle ”varkaus” rikollisena tekona, Vuokilan ajatuskehitelmä jää tavallaan ilmaan, pelkkien assosiaatioiden varaan.

    Vuokila ei aina ota huomioon, että se, mikä hänen mielessään on kirkas ajatuskehitelmä, ei sitä ratkojan kannalta ole.

    Vähän saman kaltaista ”leijumaan” jäävää ajatuskehitelmää oli taannoin

    Alabama, Utah. > ALUT

    Tavoitin ajatuskehitelmän, mutta se jäi hyvin monelta tavoittamatta.

    Yhdessä IS:n ristikossa Vuokilan ajatuskehitelmän tavoitti kunnolla vain ristikonratkonnan Suomen mestari Juha Neitola. Vuokila oli mielestäni kyseisessä ristikossa täysin arvioinut väärin, mikä ajatuskehitelmä on ratkojan ymmärrettävissä ja mikä ei.

    Ajatuskehitelmissä koskivat ne sitten ristikkoja tai piilosanoja, pitää aina miettiä myös sitä, ovatko ajatuskehitelmät ratkojan kannalta ymmärrettäviä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #750
    Tapio
    Sivustovastaava

    Punaisen Pelikaanin ristikko on saanut mm. seuraavat kommentit Suomi24:ssä ja Sanarisin sivuilla.

    Suomi24:

    PuPePoliisi:

    Nyt on kyllä saavutettu pohjat. Uudessa PuPessa sivulla 22 oleva avoristikko on kuvitettu mielestäni törkeillä kuvilla. Kuseskelua, pyllistelyä ja yleistä alastomuutta – oikein silmiin sattuu.

    Hannex:

    Mutta totuus on, että ristikkoon ei missään tilanteessa pidä sotkea moisia kuvia. Ne lehdet on ihan muita, kun ristikkolehdet.

    Erfing:

    Sairasta ja pöyristyttävää, että ristikossa oli ratkaisusanalle ALASTOMAT, piirretty kuva alastomista ihmisistä, mies kuvattu istuviltaan ja nainen selkäpuolelta. Samoin kuin oli ratkaisusana SIKAILU, vihjeytetty piirroksella jossa juhlija pissaa matolle, kuvakulma selkäpuolelta.
    Kuvottavaa.

    Sanaris:

    Transformer:

    Ensiksi, Markku Mäkelä on loistava piirtäjä – ehkä ihan omassa luokassaan, kun halutaan esittää asioita karrikoiden tai yliampuen. En halua teeskennellä siveyden sipulia, mutta tässä ristikossa on kaljapulloa ja persvakoaan esittelevä kuseskeleva mies, pyllistävä vähäpukeinen nainen, poveaan esittelevä nainen, kelteisillään varvassieniä esittelevä mies ja alastomana kellistelevä pariskunta.

    Kysymys kuuluu – onko tällainen kuvitus kaikkien PuPea ratkovien mielestä OK? En ota kantaa suuntaan enkä toiseen, mutta luulisi tämän nyt ainakin jonkinlaista keskustelua herättävän?

    Jaana:

    Noista kuvista sen verran, että pikkuisen hämmästyin kun ne huomasin näinkin tasokkaassa lehdessä, mutta en niistä mieltäni pahoittanut. Mauttomina niitä kyllä pidän.

    Tarkoitus oli laittaa näistä loppukommentin Suomi24:ään. Loppukommentti ei mennytkään eteenpäin, sillä sitä ei siellä enää ole.

    Tarkoituksena oli siteerata noita kommentteja ja analysoida niitä.  Kun olen itse nähnyt ristikon, voin verrata omaa näkemystäni muiden kommentteihin.

    Alla on asiat, jotka oli tarkoitus tuoda esille:

    Kaikki kuvaukset ovat totta, joskin esitetty hieman provokatiivisesti.

    Rintojaan ja takamustaan esittelevä nainen on tuttua MM:ää Avusta. Näiden kuvien kohdalla Sanaris puhuu totta, että mitään uutta niissä ei ole. Vähän seksistisiä.

    En kuitenkaan itsekään pidä seksistisesti kuvatuista naisista, vaikka ne MM:n tavaramerkki Avussa ovatkin.

    ___________

    Lisäys. Takapuolikuva oli mielestäni jopa pornahtava.

    ___________

    Kaljapullomies oli varsin huonoa makua. Saman tapainen oli eräässä Suomen Kuvalehdessä. Siinä kaljapullomies katseli pornolehteä.

    Alastomat ei ollut minusta kovin paha, sillä pariskunta oli varsin tavallinen. Kuva ei ollut minusta seksistinen vaan varsin kiltti.

    ___________

    Lisäys. En kokenut kuvaa pornahtavaksi.

    ___________

    Summa summarum. Ehkä tässä säikeessä (Suomi24 säie) vähän on vähän kärjistetty joidenkin piirrosten olemusta, mutta suoranaista valehtelua ei ole ollut.

    Jotta mielipide kuullaan, turhaa kärjistystä on syytä välttää.

    _______________

    Siinä missä toinen osapuoli kärjisti, minusta Sanarisin puolesta tyylikritiikkiä vähäteltiin. Vähän kummatkin osapuolet kirjoittivat toistensa ohitse.

    Oma virheeni oli, etten ennen keskusteluun osallistumista tutustunut lehteen, jotta olisi voinut arvioida, mikä on kärjistystä ja mikä ei.

    Ehkä joku arvasi, että tulen mukaan keskusteluun ja esitti asian provosoivasti. Tiedän, että jotkut nauttivat provosoinnista, kärjistämisistä ja vastakkainasetteluista.

    Nettikirjoittelussa ongelmana on myös, että ei koskaan tiedä, onko eri nimimerkkien takana usea henkilö tai sama henkilö. Siitä huolimatta jokaisessa kommentissa oli asiaa.

    En itse esittäisi asioita näin provosoivasti. Pyrkisin välttämään yhtä karheaa kieltä, vaikka sitä tulee helposti käytettyä, jos on ärtynyt jostakin asiasta.

    Ehkä eräät kommentit ovat ironisia, eikä kirjoittaja tarkoita aivan sitä, mitä kirjoittaa. Ironiassakin voi olla totta ainakin toinen puoli. Ironia voi olla myös tuplaironiaa. Asia esitetty leikillisen ironisesti, mutta kuitenkin niin, että siinä on asiaa mukana. Ironisen esitystavan takana saattaa olla kritiikin piikki. Jätin pois kommentin, joka saattaa olla tuplaironiaa, mutta jonka tarkoitusperästä en osaa sanoa mitään.

    _____________________

    Kokonaisarvio:

    Kuvausten perusteella sain ristikosta pahemman kuvan kuin mikä oli todellisuus. Ristikossa on ehkä kuitenkin menty astetta pidemmälle kuin Avussa.

    Hyvää kuvaa en silti saanut. Mielestäni tällainen kuvitus ei kuulu lehteen, joka haluaa säilyttää arvostuksen. Lehden yleistä tyyliä ajatellen, pidän ristikkoa tyylirikkona.

    Toivotaan, että tästä noustaan ylöspäin. Apu voi jatkaa entiseen tyyliin, mikäli kokee asian etujaan ajavaksi. Muualle en Avun roiseimman tyylin toivo leviävän.

    Oletan, että joku pitää arviointiani liian lempeänä ja joku toinen liian tiukkana. Ainakin se, mitä esitän on juuri se mielipide, mikä minulla on. Olen yrittänyt välttää provosoivia ilmauksia. Tämä kirjoistusta on ainakin kenenkään väärin pitää provona, jos joku ei pidä provona sitä, että kommentti käsittelee hankalaa aiheita.

    Kuvien tarkempi analyysi on seuraavassa kommentissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #745
    Tapio
    Sivustovastaava

    Varkaus ei ole tekona rikosPAIKKA. Varkaus paikkakuntana ei ole RIKOSpaikka. Jos olisi kysymysmerkki, toimisi paremmin, sillä syntyisi ajatus ”Onko Varkaus riskospaikka?”, jota voisi pitää leikillisenä suorana vihjeenä paikkakunnalle nimeltä Varkaus.

    Voidaan myös ajatella, että varkaus on rikos ja varkaus on paikka ja nimellisesti siis rikospaikka, koska se on paikka, jonka nimi tarkoittaa erästä rikosta.

    Varkaus paikkakuntaan yhdistettynä toimii.

    Mutta tuokaan ei tuo synonyymiä ei teolle ”varkaus”. Teko ”rikos” pitää irrottaa yhdyssanasta, mitä en pidä oikeana. Yhdyssanan toiseen osaan liittyvä synonyymi ei tee koko yhdyssanasta synonyymiä teolle varkaus.

    Kun sanat laitetaan yhteen, asiasisältö ei mielestäni riittävästi täsmää niin, että voisi ajatella vihjetyyppiä ”kerto”. Mielestäni ei synny riittävän täsmällisiä synonyymejä eikä homonyymejä.

    Mielestäni syntyy vain 1970-luvun tyylinen sanaleikki, jossa on suoran ja piilovihjeen piirteitä, mutta joka ei täysin täytä kummankaan vihjetyypin kriteerejä. Niistä luovuttiin jossakin vaiheessa kokonaan enkä toivo niiden paluuta.

    Ilpo I. Ansalla oli aikoinaan aina silloin tällöin tämänkaltaista epätarkkaa vihjeitystä. Yleisesti ottaen pidän Vuokilan laadintoja merkittävästi laadukkaampina kuin Ilpo I. Ansan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #726
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokila on viimeisen vuoden aikana pyrkinyt luomaan uudentyyppisiä vihjeitä, jota olen siis blogikirjoituksessani kritisoinut. Minusta vain yksi uudentyyppinen vihje on sopusoinnussa piilosanatehtävän luonteen kanssa (kyseistä vihjettä ei enää tältä sivustolta löydy).

    Rikospaikka > VARKAUS

    Tuo on mielestäni Matti Hakon alias Ilpo I. Ansan piilosanavihjeitä muistuttava vihje, joka itse asiassa saattaisi löytyä vanhoista Suomen Kuvalehden ristikoista em. henkilön laadinnoista. Ko. nimimerkki oli useina vuosikymmeninä eniten Suomen Kuvalehteen piilosanatehtäviä laatinut henkilö. Viimeiset tehtävät häneltä ovat vuosituhannen vaihteesta.

    Tuolle vihjeelle, kuten Ilpo I. Ansan vihjeille ominaista on se, että vihje jää loogisesti hieman vajaaksi. Ilpo I. Ansa täydensi ns. suoraa vihjettä joskus piilovihjeellä, jolloin itsenäistä suoraa vihjettä ei ollut ollenkaan. Minusta joskus Ilpo I. Ansalla ns. suora vihje ja piilovihje yhdistyivät keskenään tavalla, joka rikkoo piilosanatehtävien alkuperäistä ideaa. Luokittelen siksi eräitä vihjeitä hybiridivihjeiksi.

    Aivan vastaavaa olen Vuokilalla ja eräillä muilta Sanarikselle piilosanatehtäviä laatineilla  havainnut. Vuokilan uusien vihjetyyppien laadinta tuo minulle muistumia monen vuosikymmen takaisista piilosanatehtävistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #664
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanaris tunnusti itse, että piilosanoissa on teennäisyyttä:

    Sen verran Ekin ja Googlen yhteistyön puolesta viitaten iso S:n tekstiin, että teennäisiä yhdyssanoja on hänen piilosanoissaan tosi harvoin, lähinnä silloin, kun tässä on varta vasten haettu jännä piilosanamainen juttu. Se on sijoitettu piilosanaan ensimmäisenä eikä missään hätätilanteessa.

    Oskalalla on niitä enemmän, mutta ne ovat silti yleensä niitä herkullisimpia piilosanavihjeitä. Ne ovat myös ihan tarkoituksella haettuja.

    Olkoon teennäisiä ratkaisusanoja kenellä tahansa, en ole niistä aina pitänyt – miksi minun tai kenen muunkaan täytyisi pitää ratkaisusanoja aina onnistuneina.

    Jonkin verran niitä on muillakin kuin Oskalalla esiintynyt. Oskala sinänsä on yleisesti tarkasteltuna erittäin hyvä piilosanojen laatija, yksi Suomen parhaista. Pienoinen huolimattomuus  kuitenkin laatijaa vaivaa.

    Arvostan piilosanatehtävien  laatijoita, sillä piilosanatehtävissä on omat haasteensa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua säännöistä #653
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan vähän taustaa eräille sääntökohdille.

    3. Asioita saa käsitellä perusteellisesti ja se on tällä keskustelusivustolla jopa erittäin toivottavaa, koska päämääränä on auttaa kaiken tasoisia ratkoja pääsemään alkuun ja eteenpäin. Tällöin on tarpeen käsitellä asioita erittäin perusteellisesti ja tarvittaessa hyvinkin pitkään. Pitkiin asian vierestä jaaritteluihin ja saman asian toistamiseen eli jankkaamiseen sekä trollaamiseen (tahalliseen häiritsemiseen) ja spämmäämiseen (sama asia tuodaan esille useassa paikassa) saatetaan kuitenkin puuttua huomautuksella tai viestien poistamisella.

    Meikälaisen tapaisilla ihmisillä on vaarana pitkiinkin käsittelyihin. Siihen pitää antaa tilaa. Haluan antaa sille tilaa enemmän kuin mitä minulle on aikoinaan haluttu antaa.

    5. Toisten keskustelijoiden persoonaan menevät, vähättelevät, ivalliset ja piikittelevät kommentit poistetaan.  Sellaisiksi lasketaan myös pyrkimykset hiljentää toisen näkökulmat ja täten pyritään vähentämään jonkun sananvapautta. Vähätteleväksi kommenteiksi lasketaan myös oman erinomaisuuden korostaminen esim. siinä kuinka nopeasti on jonkin tehtävän ratkaissut, sillä kommentti voi sisältää toisten ratkontataitojen vähättelyä. Myös keskustelu toisten kommentoijien motiiveista ei tavanomaisessa keskustelusäikeessä ole sallittua. Tavanomainen säie ei ole paikka toisista ihmisistä kommentoimiseen vaan vain asioiden käsittelyyn. Tällaisten viestien poisto tehdään myös siksi, ettei kukaan provosoisi tai provosoituisi.

    Olen kohdannut piikittelyä erittäin paljon ja tiedän, miltä se tuntuu. Siksi sille on nollatoleranssi.

    Minua on yritetty hiljentää.

    Omakehu ei ole suotavaa, sillä tarkoitus on pitää kynnys kysymysten esittämiseen mahdollisimman matalana. Alkuperäinen tarkoitus oli, että aloittelevatkin ratkojat uskaltavat kysyä. Olen kokenut jotkut omakehut toisaalla varsin vastenmielisinä.

    Pyrkimys on estää provosoitumista, jota syntyy turhan herkästi.

    11. Kirjoita viestisi oikeaan säikeeseen…

    Säikessä harhaudutaan usein sivuraiteille ja säikeen pääasia voi jäädä toissijaiseki. En hyväksy juuri lainkaan sivuraiteille menneitä kommentteja. Moderaattoria tai toisen persoonaa liittyvää keskustelua en salli lainkaan tavallisessa säikeessä vaan niitä huomatessani poistan kommentin tai siirrän muualle. Sivuraiteille ajatuneita asioita varten on minulla siksi ”siirtovaunu”.

    15. Älä huuda äläkä kiroile. Isojen kirjainten käyttö oman viestin voimistamiseen on netissä huutamista. Jos haluat korostaa yksittäistä sanaa, käytä lihavointia. Käytä sitäkin harkiten. Voit korostaa myös kursivoinnilla (se soveltuu parhaiten erisnimien korostamiseen)…

    Opetellaan käyttäytymään fiksusti! Onko todella hirveän vaikea itse kunkin opetella täällä parempaa käytöstä?

    Jos sääntöni ei kelpaa, sitten ei – missään nimessä en halua, että sivustollani käyttäydytään epäasiallisesti.

    Minun itsenikin täytyy aina tämä asia muistaa ja saatan itsekin toimia väärin. Jos esitän asiani loukkaavasti, voin siirtää oman kommenttinikin moderointiosastoon. Perustelut minun kommenttini poistoon tulee esittää moderaattoriosastolla eikä missään muualla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #588
    Tapio
    Sivustovastaava

    Se, että Apu mahdollisesti hyväksyisi jonkun kuvituksen, ei ole mikään peruste sille, että Markku Mäkelän kuvitus pitäisi automaattisesti hyväksyä jossakin muussa lehdessä.

    Jossakin muussa lehdessä Mäkelän kuvitus saatetaan kokea hyvinkin loukkaavana tai lehden brändiä tai tilaajia aliarvioivana.

    Omalta kohdaltani kyse on siitä, että koin MM:n kuvituksen Suomen Kuvalehdessä kuvalehden brändin laskemisena. Ehkä SK itse ei niin kokenut.

    Jos olisin edelleen Punaisen Pelikaanin tilaaja, kokisin, että ristikon kuvitus on lehden yleistä imagoa laskeva eikä nostava.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #329
    Tapio
    Sivustovastaava

    On asioita, joissa mielestäni laatijan ei missään nimessä tule keksiä omia sanoja.

    Laatijan ei mielestäni tule laatia omia ammattialoja tai ammattnimikkeitä. Niiden määrittely kuuluu mielestäni kyseisten ammattialojen ihmisille.

    Minusta laatija tulee käyttää ammattinimikkeistä ja ammattialoista niitä nimikkeitä, joita yleisesti kyseisistä asioista käytetään.

    Tapasin jossakin piilosanatehtävässä ratkaisusanan AJATUSALA, joka asiakontekstissa viittasi ammattialaan (valitettavasti hävitin vihjeen sisältämän tehtävän, joten en voi tuoda esille täsmällisiä sanamuotoja). En Googlella löytänyt netistä sivuja, jossa sanaa olisi käytetty ammattialakategoriana.

    Hieman toisenlaisen merkityksen löysin:

    Sikäli kuin kansan ajatus-ala elää matkalla walistuksen portaalla, sen toimet tarkoittaa myös hetkellistä ja orjallista aikantuloa – jonka seuraamuksena on aika-ajoin surkea warain puutos.

    Pidin ratkaisusanaa ainakin annettuun vihjeeseen nähden huonona. Jos joku löytää ratkaisusanan liittyen ammattikategoriaan, ilmoittakoon asiasta. Joku saattaa löytää netistä tuollaisen ammattialanimikkeen käytön, sillä googlaustaitoni on tunnetusti aika huono.

    _____________

    Jälkikommentti 12.5.2019.

    Löysin myöhemmin tekstin, joka ei aiemmin tullut esille hakutuloksissa:

    http://www.oulu.fi/w5w/koulutukset/opshops/opshops…/Mindmapin{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29}20itsearviointi_kuva.pdf
    AJATUSALA. (tietokokonaisuus). +tietokokonaisuus kattaa opetetun alueen. –tietokokonaisuus on puutteellinen. -paikkansa pitävä käsitys kokonaisuudesta.

    Tekstiä ei löydy kokonaisuudessaan. Tässä ajatusala tarkoittaa tietokokonaisuus. Tämä on ainoa löytämäni täsmällinen osuma. Koska jonkinlainen käyttökelpoinen käyttökohde reaalimaailmaan löytyi, ratkaisusanaa ei voi pitää totaalisen huonona.

    Piilosanatehtävässä ratkaisusanaan olisi pitänyt liittyä tuontapaiseen kontekstiin, jotta toimisi ns. suorana vihjeenä. Muistaakseni konteksti ei ollut tämänkaltainen.

    Valitettavasti sanan toimivuutta ei kontekstissaan en pysty enää tarkistamaan, kun poistin vihjeen sisältäneen ristikkokuvan tietokoneeltani.

    _____________

    Toinen esimerkki, minkä nostan, on TALOUSAMMATTI.

    Jos joku löytää ratkaisusanalle TALOUSAMMATTI virallisen käytön ammattialanimikkeenä, ilmoittakoon asiasta.

    Jos käyttää ratkaisusanoina itse luotuja ammattinimikkeitä tai ammattialakalakategorioita, kyse on vähän saman tapaisesta – tosin ei yhtä pahasta – asiasta kuin jos laittaisi nettiin itse määritellyn kasvin tai eläimen nimen/eläin- tai kasviluokittelun.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden kuvitus #328
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos ajatellaan puhtaasti kuvituksen laatua, mielestäni ylivoimaisesti Suomen paras kuvittaja on Markku Mäkelä (käytettäköön hänestä jatkossa nimikirjaimia MM).  Hän on mielestäni paras seuraavista syistä:

    1. Kuvitus on aina selkeää. En muista kertaakaan tarvinneeni MM:n piirrosten kanssa suurennuslasia. Näyttöruudulla ristikko toimii ilman suurentamistakin. Mielestäni MM:llä on pettämätön taju siitä, minkä verran yksityiskohtia minkäkin kokoiseen kuvaan voi laittaa.
    2. Teksti on ilmeikästä ja selkeää. En ole tekstinkään suhteen koskaan tarvinnut suurennuslasia tai tekstiä olisi tarvinnut tarpeettomasti suurentaa näyttöruudulla. MM tosin kertoi joskus, että hän on joutunut lyhentämään laatijoiden tekstejä ja hän on joutunut jopa vihjeittämään itse uudestaan.
    3. Kuvitus on tuoretta, hauskaa ja ilmeikästä. Kuvituksessa ei ole liiallista kierrättämistä (onko sitä ollenkaan).
    4. Vihjeiden sijoittelu on yleensä tehty hyvin. Joillekin kuvittajille tyypillistä epäselvää sijoittelua ei ole tullut häiritsevällä tavalla esille yhtä ristikkoa lukuun ottamatta. Siinä kuvitus jatkui keskeytymättämänä virtana. Siinäkin yllättävän hyvin pystyi hahmottamaan, mikä vihje kuului millekin riville.

    MM:n heikkous on mielestäni tyylitajun satunnainen pettäminen – mutta tämä asia kuuluu eri keskusteluun enkä toivo tähän näkökulmaan liittyvää tyylikeskustelua tähän säikeeseen.

    Minusta MM on ristikoiden Mauri Kunnas mitä tulee kuvitukseen.

    Erityisen onnistunut MM:n tekemä kuvitus  Sanaseppo 1/03 s.16.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Omia tietoteknisiä ongelmiani #319
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan esille tälle sivulle yhden ongelman, jota en enää käsittele. Olen kysynyt sitä, saako kuvakaappausta, jolla kuvakaappauksen voisi vyörytettyä näkyvää kuva-aluetta laajemmalle alueelle.

    En ainoallakaan selaimella onnistunut vyöryttämään kuvakaappausta vasemman alanurkan alapuolelle tai oikealle IS Extra -palvelussa. On olemassa ohjelmia joilla voi kasata monesta kuvakaappauksesta yhden kuvan. Sain infoa, että kannattaisi kokeilla IrfanView -ohjelmaa (Windows 10), jolla voi kasata kuvan useista kuvista. Vivaldi + IrfanView pääsin eteenpäin, mutta en saanut saumattomia kuvia. Tällä tavoin voisi lähinnä teoriassa saada toimivan lopputuloksen. Tulin siihen johtopäätökseen, että kuvakaappausongelmaa ei voi täysin tyydyttävällä tavalla ratkaista omalla Android-laitteellani. Kuvakaappausten sijaan pitäisi käyttää PDF-dokumentteja, mikä on vaivalloista.

    Ongelmaa käsitellessäni sain ehdotuksen käyttää Vivaldi-selainta, sillä siinä on rajaava kuvakaappaus (selaimen saa Windows, Linux ja Mac -käyttöympäristöihin). Käytin sitä Firefoxin ohella IS Extra palvelua testatessani. Valitettavasti selaimessa on täsmälleen sama ongelma kuin Firefoxin kanssa. Kuvakaappausta ei IS Extra -palvelussa saa vyörytettyä vasemman alakulman ohitse. Kiitän lähettäjää kuitenkin ehdotuksesta, sillä Vivaldi-selain on erinomainen. Laitoin esille kaksi asiaan liittyvää kommenttia kiitoksena kommenttien lähettäjälle. Vaikka itse ongelma ei Vivaldilla ratkennut, itse Vivaldin käytön ehdotus oli kannaltani niin hyvä, että mainitsen siitä blogikirjoituksessani sekä sivulla PC tablet-tietokoneen rinnalla. Vivaldi on nykyisin pääselaimeni enkä käytä muita selaimia juuri lainkaan.

    Sain tähän seuraavanlaisia vastauksia:

    koska jossain hausit sellaista ohjelmaa, jolla voisit ottaa määrämittaisia kaappauksia nettisivuilta ja pdfistä. tässä sulle sellainen. lataa ja asenna vivaldi-selain läppäriisi: https://vivaldi.com/download/

    vivaldilla voi ottaa määrämittaisia kaappauksia! oikeassa alakulmassa on kameran kuva. sillä pystyy ottamaan sivuilta määrämittaisia kuvia. opettele.

    Vivaldilla näyttöalaa voi suurentaa ja pienentää. eiköhän ongelma jo ratkea.
    mallikuvat taas:
    https://aijaa.com/5Mv3FI
    https://aijaa.com/7myH2w

    pari mallikuvaa:

    https://aijaa.com/NlCANQ
    https://aijaa.com/9ejJFc

    mallikuvat ovat tältä sivulta. toimii myös pedareihin.

    hauskoja kaapauksia!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #311
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 42

    Piilosana Erkki Vuokila.
    Vaakasuoraan 10:

    Alabama, Utah (4) > ALUT

    Tästä on eräässä blogikirjoituksessa asiaa, en yritä palauttaa kaikkia asiaan liittyviä löytämiäni kommentteja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #309
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 42/2018

    Ratkoin Juha Neitolan lehteen laatiman piilosanatehtävän. Tehtävä ei ollut niin vaikea, mitä Neitolalta odotin. En tee tästä vihjeanalyysiä. En pitänyt Nykysuomen Sanakirjasta eli Nykäsestä mahdollisesti haettua ratkaisusanasta PUKIKAS. Vaikka vihjeet olivat hyvin luotua, tämä tehtävä ei samalla lailla sytyttänyt kuin Neitolan aiemmat tehtävät. Kuten piilosanatehtävissä yleensä, tässäkin oli hauskoja vihjeitä. Toivon Juha Neitolan tekevän jatkossakin piilosanatehtäviä.

    Neitola ei aiemmin ole käyttänyt piilosanatehtävissä piilovihjeissä anagrammeja, mutta tässä tehtävässä hän käytti. Tämä tehtävä oli siten tavanomainen piilosanatehtävä toisin kuin Neitolan kaksi aiempaa piilosanatehtävää, jotka ei olleet aivan tavanomaisia.

    Ensimmäisen juju oli se, että kaikki piilovihjeet piti lukea oikealta vasemmalle. Toisen tehtävän juju oli siinä, että siinä oli paljon harhautteita. Sellaiseksti tehtäväksi se oli todella loistava. En nyt vaan muista missä Suomen Kuvalehden ristikossa tehtävä oli.

    Juha Neitolan edellistä piilosanatehtävässä olisi klassikkopiilosanan aineksia. Hävitin aiemman Neitolan piiliksen. Voisiko joku lähettää minulle oman ratkaisunsa? Neitolan piilis oli niin haastava, etten haluaisi sitä uudestaan ratkoa analyysin vuoksi.

    Ristikosta antamiani kommentteja en tässä yhteydessä enää julkaise.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Moderaattorin toiminta ja tänne kirjoittelu #303
    Tapio
    Sivustovastaava

    Haluan, että tällä sivustolla on vapautta mutta samalla pyritään käyttäytymään fiksusti.

    Foorumisivuston vapaus on sitä että voi arvostella kaikkia tehtävien tekijöitä ilman, että kritiikin antamista pyritään estämään.

    Kaikkien mielipiteitä kunnioitetaan eikä ketään mollata.

    Tehtävien laatijoiden toivetta olla paljastamasta vihjeiden ratkaisusanoja ennen kuin palkintoristikoiden ratkaisujen palautusaika on umpeutunut, pitää kunnioittaa. Vinkkien anto on kuitenkin sallittua. 

    Vapaus ei merkitse sitä, että saa kirjoittaa miten sattuu. Tavoitteena on fiksu kirjoittelu. Epäasiallisen sävyiseen kritiikkiin ja kaikkeen muuhunkin epäasialliseen kirjoitteluun puututaan heti, kun sitä huomataan. Kaikki epäasialliset ja sivuston toiminnan häiritsemiseksi tarkoitetut kommentit poistetaan heti kun ne huomataan.

    Jos minulla itselläni ilmenee epäasiallista kirjoittelua, voin siirtää omiakin kommenttejani tähän osastoon tai voin poistaa omia kommenttejani.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 28 viestiä, 3,976 - 4,003 (kaikkiaan 4,003)