- Tämä aihe sisältää 31 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 8.12.2020 10:55 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
Laitan tähän IS:n ristikoihin liittyviä satunnaisia kysymyksiä, jos ristikosta on vain yksi kysymys.
Eräässä piiliksessä oli:
Suot ainoastaan Natura 2000-alueiden sisällä (5)
Laitoin tuohon ANNAT , koska se löytyy kätkönä (”ainoastaan Natura”; risteävillä tuli A.N.T). Mutta suoraa vihjettä en löytänyt, sillä ”annat” on taivutusmuoto verbistä ”antaa”. Suoran vihjeen ratkaisusanan tulee olla kontekstissaan perusmuodossa, esim. SUODA = ANTAA. Suot = annat ei siis toimi ns. suorana vihjeenä (piilovihjeenä sekin toimisi).
Erisnimeä ei suorassa vihjeestä voi etsiä kätkönä.
Vai onko tässä ihan muu idea, jota en ole hoksannut?
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Nautitaan alkusyksyn kauneudesta!
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaEsitin tämän kysymyksen myös Suomi24:ssä, mutta vastauksista en ota selvää, ovatko anonyymit kirjoittajat tosissaan vai ovatko he ironisia. Koska vastauksista ei saa selvää, ovatko vastaajan puolellani vai eri mieltä kanssani, olisi kiva, jos joku kommentoisi siksi täällä käyttäen vakiintunutta nimimerkkiään.
Jos tässä on virhelaadinta, epäilemäni virhe on äärimmäisen harvinainen. Itse olen kerran aiemmin havainnut kontekstissaan taivutetun ratkaisusanan hyväksymisen kelvollisena ratkaisusanana yhdessä Pertti Oskalan piiliksessä (Juha Neitola totesi saman asian). Laatija oli innostunut homonymian käytöstä niin, että oli unohtanut, että vähintään toisen merkityksen tulee kontekstissaan olla perusmuodossa. Vihjeessä molemmat sanan merkitykset olivat kontekstissaan taivutettuja.
Sanarisin laatijoiden piilikset ovat yleisesti varsin laadukkaita. Todelliset virheet ovat erittäin harvinaisia.
Jälkikommentit 9-10.12.2019. Laitoin laatijalle s-postin antti.parkkinen(at)ristikkoakatemia.fi sekä pyynnön Suomi24:ään. Tähän ei sitten taida saada kunnon vastausta keneltäkään.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMitä nyt tässä kirjoitan, ei ole kysymys, mutta en malta olla kehumatta erästä ristikkoa.
Sanarisin kuukauden erikoisia ei ole tullut pitkään aikaan katsottua. Niissä syyskuu 2019 erikoisena oli Ilta-Sanomien Histis 26.8.2019, jonka henkilönä on Tommi Läntinen. Oli nautinto ratkoa ristikko, kiitos ristikosta.
Ristikkossa on aika monta itselleni tuntematonta Tommi Läntisen kappaletta. Näissä tavoite on ratkoa ilman googlausta, mikä onnistui.
Yhden piilokirjaimen tosin olin arvannut väärin, mutta se oli nettihaulla helppo korjata. Tietenkin laulujen nimien kohdalla olisi hyvä, että piilokirjain olisi sellainen, ettei tarvitsisi arvata ollenkaan.
Kun Kovis-ristikoiden ohella IS:ssä on laadukkaita Histis-ristikoita, IS Extran tilaamista jo nyt voisi harkita, vaikka vanhoja ristikoita on aika lailla vielä ratkomatta.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaRatkoi 3.9.2016. Hauskat ja hyvät pääkuvista johdetut sanat tässä ristikossa oli, kuten Skytältä sopii odottaakin.
Pekan lailla jäin näitä vähän ihmettelemään:
Millaisessa tilanteessa SUIKALE on LISTA? Minä olen käyttänyt listaa lähinnä luettelon tai saumaa peittävän ohuen ja kapean puutavaran kohdalla.
Sain biljardipalloille sanan PELISIJA. Mitähän se tarkoittaa, jos on oikein?
Korjattu 24.1.2020. Sen paremmin Kielitoimiston sanakirja kuin Nykänen ei tunne sanalle ”suikale” merkitystä ”lista”, jos etsii sanalla ”suikale”. Mutta jos etsii Kielitoimiston sanakirjasta sanalla ”lista”, yksi merkitys on suikale:
1. kapea, pitkänomainen kappale t. rakenneosa, liuska, piena, säle, kaistale, suikale. Seinän ja katonrajassa oleva lista. Pöydänreunaa kiertävä lista. Jalka-, nurkka-, lattialista. Koristelista. Kehys-, tukilista. Puseron napituslista.
Sanaa ”suikale” vain ehkä aika harvoin käytetään edellä esitetyllä tavalla sanan ”lista” synonyyminä.
Kovin huonona sanaa PELISIJA ei pidetty. Mutta onko se sana, jota ihan oikeasti tulisi käytettyä normaalissa puhekielessä? Tätä sanaa minä pidän hieman keinotekoisena, mutta en erityisen huonona.
Satunnaisesti Skytän ristikoissa on niin uusissa kuin vanhoissa minusta melko huonolaatuisia ratkaisusanoja (IS Viikonloppu 18.-19.1.2020 ei ollut mitään huomautettavaa, mutta eräässä 2019 loppuvuoden ristikossa oli).
Ratkon kyllä mielelläni Skytän ristikoita siksi, että niissä on kunnolla pohdittavaa. Kiitos tästäkin ristikosta laatijalle.
Yksi skytismi meni harmittavasti ohi, koska siinä ei ollut epäsanaa ja ajatukset jäivät väärille urille:
NAAPURI VIRKA > KAKSIO
Hyvä skytismi, sillä sitä ei heti skytismiksi tunnistanut.
Ratkoin vielä 30.7.2016. Oli oikein hyvä ristikko. Kiitos siitä. Samoin 19.3.2016 oli mainio. 6.2.2016 (anatomia) oli minusta myös varsin onnistunut.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava22.8.2015 (anatomia) Jari Keräsen seuraavasta vihjeestä en pitänyt.
SAVOLAISEN KOTISIVU > KUPSFI
Pisteetön www-osoite ei minusta ole mikään sana.
Kohta hidasti aivan tarpeettomasti ratkontaa ja oli mielestäni epäreilu ratkojalle. Pidin pitkään SAATTI ajatellen, että savolainen sanoisi sanan SAITTI niin.
Ihmettelin suuresti, että kukaan ei kritisoinut Sanarisin foorumissa tällaista. Nostin esille nimen omaisesti siksi, että asia ohitettiin keskustelussa. Anatomiassa se on mainittu. Siinä kerrottiin, että tarkastajatkin hyväksyivät sen. Tarkastuksessa keskusteltiin vain siitä, laitetaanko kysymysmerkki vai ei.
Väliviivan voi ristikoissa poistaa, mutta pisteen poisto minusta ei enää ole asiallista. En ole aiemmin tällaista nähnyt enkä toivo näkeväni tulevaisuudessakaan. En toivo esim. GOOGLECOM jne. tapaisia ”sanoja” käytettävän ratkaisuissa.
Laatijat joskus koettevat laadinnan rajoja. Toivon, että tarkastajat ja ristikoiden julkaisijat eivät sentään ihan jokaista kokeilua hyväksyisi. Tuntuu pahalta, jos tarkastajat toimivat tulevaisuudessakin niin, että he eivät puutu laatijoiden hyvää laadintakäytäntöa selvästi rikkoviin ”sanoihin”.
Yksi I kirjain oli tulkittavissa myös numeroksi 1. 1 ja 0 lukeminen I ja O hyväksyn kyllä kovisristikoissa. Helpoissa se on mielestäni liian hämäävää.
Pidin yleisesti ottaen ristikosta. Ristikon ylempää alkanut pääkuvalause oli vallan mainio. Jotenkin ihmeen kaupalla mieleeni juolahti, mikä tulee ensimmäiseksi sanaksi. Olin ratkaisusanaan liittyvän tarinan jossakin radio-ohjelmassa kuullut, mutta asia ei heti tullut mieleeni.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaVoisiko joku ystävällisesti kertoa, mihin viitataan tässä Brigitta Kalvan 26.20.2019 kovisristikossa:
VIRTAA ATERIMISSA > AVON
Oletan, että tässä on kyse ns. epäsuorasta kätköstä. Mutta en keksi mitään aterimen nimeä, jonka sisällä on sanaosa ”avon”.
Lisäys 1.4.2020. Google-haulla löytyy tuotemerkki Robert Welch Avon, mutta ainakin minulle ennestään tuntematon tuotemerkki. Tuntuu liian kaukaa haetulta. Tuotemerkin pitäisi olla erittäin tunnettu, kuten esim. Hagman, Fiskars ja Willeroy & Boch.
VOIVAT KADOTA MERILLÄ > KENTÄT
Kaiketi vain kyse siitä, että merillä näkökentistä voivat kadota kaikki kiintopisteet. MER- tai MERI lisääminen sanan alkuun tai loppuun ei tunnu luontevalta. Merikenttä voi olla kyllä meren läheisyydessä oleva golfkenttäkin, jossa voi kadota golfpalloja.
Ristikko oli minulle varsin haastava ja tuntui, etten saa pääkuvan alapuolta ratkottua, mutta hissun kissun sekin aukeni. Ruokavihjeissä tarvitsin apuja, sillä ristikossa oli itselleni aivan outoja ruokanimikkeitä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava12.10.2019 Kari Vaalamon laatiman ristikon sain ratkottua. Joitakin vihjeitä en ymmärtänyt, mutta sain vastauksia Sanarisin foorumista, mutta en keksinyt vastausta seuraavaan vihjeeseen:
AAIL > AATOS
Yritin lisätä kirjaimia, yritin lukea oikealta vasemmalle ja vaihtelin kirjainten järjestystä, mutta en keksinyt ideaa.
Lisäys 1.4.2020. Tuossa oli juuri niin kuin alun alkaen ajattelinkin eli pitää lukea väärin päin ja pitää lisästä kirjain. Mutta vasta nyt keksin, että se kirjain on T. Lähtösanat ovat LIATA > SOTATA.
Minusta tämä tehtävä oli varsin hyvä. Minusta ei ole tarpeen, että vihje ja ratkaisusana ovat täysin synonyymejä. Maaliton on aina tasapeli, vaikka tasapeli ei ole aina maaliton.
Viittaus Allen Tate -nimiseen henkilöön oli minullekin täysin ylivoimainen hoksattavaksi.
Laitoin tästä kuten aiemmin ratkomastani koviksesta säikeen Suomi24:ään. Olisi kiva, että näin korona-aikaan minua ei jätettäisi ihan yksin. Tämä nyt selvisi, mutta siellä on toiseen ristikkoon liittyvä ongelma esillä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaAterimiin sain vastauksen Suomi24:ssä. Siinä aterninimeksi otettiin esille Savonia. En ole aterimien nimiin kiinnittänyt huomiota, joten Savonia ei ollut tuttu. Se ei myöskään tullut esille, kun hain Googlella aterimia. Tätä kaiketi laatija tarkoitti. Epäsuorat kätköt ovat mahdottomia, jos ei tunne alan nimikkeitä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaEn läheskään aina pidä Erkki Vuokilan laatimista IS Kovis-ristikoista. Niissä on hyvin usein ärsyttäviä googlausvihjeitä. Olen aika lailla samoilla linjoilla kuin nimimerkki Rampe 19.10.2019 ristikosta:
Brandybrändi on vihjesanana hauska, mutta vastaussana täyttää tämän määritelmän vain rimaa hipoen.
No, se rima jäi kannattimilleen.Liittyy siis seuraavaan vihjeeseen ja ratkaisusanaan
BRANDYBRÄNDI > BOLS
Minulla vain rima putosi alas risteävän sanan vuoksi, koska en mistään Googlella löytänyt, että risteäväksi sanaksi muodostunut ”alve” on keltakukkainen. Löysin vain saniaisen ”alvejuuri”. Jätin kirjaimen laittamatta ja katsoin suosiolla ratkaisua. Saman tein seuraavankin ärsyttävän vihjeen kohdalla:
MAKEA VANHAHTAVASTI > TSINUSKI
Kun kerran laatija tietää sanan vanhahtavaksi, onko pakko laittaa ristikkoon. Laatija itse painottaa usein, että vanhahtavista sanoista pitäisi luopua, mutta hän itse ei noudata ohjeitaan.
Mikä vielä ärsytti oli:
TALEKSI > ALEKSI
Miksi ihmeessä pitää lähes joka ristikkoon tupata TV-sarjatriviaa? Tässä sitä ei hirveästi ollut, joskin toinen saman lajin vihje oli:
Cain Dinge > MIESOSA
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava21.9.2019 ristikossa jäi yksi vihje ymmärtämättä:
> TILILASKELMA
Anagrammia en ainakaan keksinyt.
Lisäys 2.4.2020. Keksin idean. TILILASKELMA = TASE. Kuvassa on T-ASE. Kyseessä on siis varsin yksinkertainen vihje.
Aseen tyypillä ja merkillä ei ole merkitystä, mutta sitä tuli tutkittua. Kuva muistuttaa hyvin paljon toisen maailmansodan aikaista brittiläistä Sten konepistoolia, joten Sten konepistooli on todennäköisesti ollut mallina. Mäkelän huolellisuutta kuvastaa se, että ase on varsin realistisen näköinen ja vain hieman yksinkertaistettu ja muutettu (konepistoolin tukki on eri mallinen kuin Sten konepistoolissa). (Katsoin aseita Google-haulla eikä mainitsemani ase ollut ennestään tuttu.)
Kuva perustuu todennäköisesti kahden eri kuvan yhdistelmään. Toisessa kuvassa on suurin piirtein sama asento, mutta erilainen perä. Toisessa kuvassa on samantapainen perä, mutta muu osa asetta on vähän erilainen.
MM:n kuva ei ole ihan suora läpipiirros tietystä konepistoolin kuvasta. Aseen runkoa ja perää on hieman muutettu. Läpipiirros eräästä Sten konepistoolista näyttäisi tältä:
Sten Mark II
Kuvassa perä on toisesta kuvasta ja muu osa asetta toisesta kuvasta. Koska Sten konepistooliin sai erilaisia periä, yllä oleva kuva on realistinen kuva eräästä vaihtoehdosta.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava25.5.2019 IS:n kovisristikosta ihmeteltiin, miksi Vuokilalla oli väärä vuosiluku eräässä elokuvavihjeessä. Syynä lienee eräs Wikipedian artikkeli, jossa on väärä vuosiluku. Toisessa Wikipedian artikkelissa on oikea vuosiluku. Laatijankin kannattaa katsoa faktavihjeet useammasta lähteestä tai ainakin useammasta Wikipedian artikkelista. Niin kiire laadinnassa ei saa ettei faktoja ehdi tarkistamaan kunnolla. Tai jos on kovin kiire, se on vähän huono asia, jos käyttää paljon faktavihjeitä.
12.1.2019 Vuokilan ristikkoon jäi avoin kysymys. En hoksaa miksi
POSITIIVINEN TAI NEGATIIVINEN > ATEISTI
Lisäys 4.4.2020. Sain Suomi24:ssä kehotuksen katsoa Googlella. Asia selvisi helposti. Kyse ei ollut hoksottimien puutteesta vaan yleistiedon aukosta. Tämä aukko tuli nyt paikattua. Tämä asia kyllä kuuluu yleistietoon, joka pitäisi olla hallinnassa.
Tehtävä oli hyvä ja kiitos siitä laatijalle. Pidin laadinnasta. Siinä ei ollut juurikaan Googlella tarkistettavaa tietoa. Pääkuvasta johdettu lause oli mainio. Tästä ristikosta annan kiitettävän.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaRatkoin Kari Vaalamon laatiman 14.9.2019. Ristikko oli haastava ja siinä oli paljon hyviä vihjeitä.
Vaalamolta kaipaisi kuitenkin enemmän huolellisuutta ristikon laadinnassa. Lähes jokaisessa hänen laatimassaan ristikossa on laadintavirheitä. Tähän asti ratkomistani hänen laatimistaaan IS:n kovisristikoista vain 12-13.10.2019 (omat kommenttini löytyy tästä) taitaa olla ristikko, jossa ei ole ainuttakaan laadintavirhettä. Tässäkin ristikossa niitä oli useita.
Niistä on Sanarisin foorumissa huomautettu, mutta katson, että niistä on vielä syytä huomauttaa. Syy on se, että minun mielestäni ristikko ei olisi pitänyt julkaista ennen muutamaa korjausta. Katson, että Sanarisin ristikon tarkistajat eivät ole tehneet työtään huolellisesti.
Ristikkoon olisi ennen julkaisua pitänyt tehdä seuraavat muutokset:
naapurin napero > naapurin teini
Naapuri on tässä Ruotsi. Minusta sinänsä ei ole virhe ottaa Ruotsista esille mikä tahansa paikkakunta, vaikka se olisi Suomesta katsoen varsin etäälläkin, joten vain sana ”napero” on minusta laadintavirhe, joka olisi pitänyt korjata.
TUON SYNONYYMI + nuolet kahteen sanaan
Nämä vihjeet olisi ristikon tarkistajien tai Vuokilan pitänyt laatia uusiksi. Markku Mäkelä on kertonut, että hän joka kerta muuttaa ”tämä liittyy tähän” -tyyppiset vihjeet kahdeksi erilliseksi vihjeeksi. Minustakin vihjetyypistä voisi kokonaan luopua.
Ristikon tarkistajilta ei olisi ollut kohtuuton työ korjata virheitä.
Ratkaisusanat olivat kyllä kaikki kunnollisia. Eniten oudoksuin ratkaisusanaa ALJOVARIS. Ajattelin siihen aluksi KESYVARIS, mutta se ei sopinut risteävien kanssa. No synynonyymistä oli kyse, vaikka ”aljo” kyllä yleisesti ottaen varmasti aika tuntematon ja yhdyssana on siten vähän teoreettinen. Virheenä tämän ratkaisusanan laittamista ristikkoon en silti pidä.
> SALOT
oli hyvä vihje ja pitää ymmärtää niinkuin Juha N. asian selitti. Itsekin tässä kohden tein virhetulkinnan, jonka olen valmis tunnustamaan virheellisenä.
Sanariksella on Vaalamon kanssa jatkuvasti ongelmia. Mitä pitäisi tehdä:
- Edellyttää Vaalamolta suurempaa huolellisuutta.
- Ristikon tarkistajat muuttavat rohkeasti virheelliseksi katsomansa vihjeet. Jos ristikkoa ei pienillä korjauksilla voi saada julkaisukuntoon, he lähettävät ristikon takaisin Vaalamolle. Ellei virheittä korjata, ristikkoa ei julkaista lainkaan.
- Sanaris lopettaa yhteistyön. Ei ole Sanarisin etu, että se julkaisee virheellisesti laadittuja ristikoita.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaRatkon rästiin jääneitä IS:n koviksia. En nyt saanut näistä täysin kiinni eikä niitä ole käsitelty Sanarisin foorumissa säikeessä 9022. IS-viikonloppu 23.-24.10.2016.
KOIRA JOSKUS KOIRAN VAIVA > RAKKINE
Koira on tietenkin joskus rakki, mutta tuota NE en nyt hoksaa. Sikäli pääsin eteenpäin, että vihjeessä viitataan myös koiran vaivaan KAPI. RAKKINE = KAPINE. Mutta edelleenkin en nyt hoksaa, mistä tule NE-loppu. Ymmärtäisin tämäntapaisen vihjeen tähän tapaan:
NELLÄ KOIRA ON KOIRAN VAIVA
Tässä kaiketi on kyse juuri tuosta eri tavalla esitettynä. JOSKUS = ”tietyllä ehdolla” eli ”erityistilanteessa” KOIRA ON KOIRAN vaiva. Asia nyt oli esitetty varsin erikoisella tavalla.
Toinen ihmetyttävä vihje on seuraava:
H.S. > SISAR
Tässä todennäköisesti on kyse siitä, että HS IS:n sisarlehti, koska molempia julkaisee Sanoma Media Finland. Katson tehtävän ratkaistuksi.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava29.6.2019 kovisristikossa (laatija Kari Vaalamo) jäi jäljelle yksi vihje, jota en nyt hoksaa ja jota ei ole käsitelty Sanarisin foorumissa otsikon mainitsemassa säikeessä.
KLOTHO > OSATAR
En voinutkaan hoksata, sillä tämä oli puhdas faktavihje. Huonoa googlausta aluksi. Googlasin ”osatar klotho”. Ei löytynyt, mutta osatar on myös ”kohtalo”. Haulla ”klotho kohtalo” löytyi Wikipedia-artikkeli otsikolla Kohtalottaret, jossa mainitaan yhtenä kohtalottarena Klotho
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava20.7.2019 Ilmo Juhani Liljeroos -tiimin kovisristikkoon yksi kohta mietitytti pidempään:
OTLAV > ALATI
Muutamaa jekkua kokeilin, muttei tärpännyt. Yritin yhtä jekkua kerrallaan. Tässä oli tuplajekku, joita tiimi usein harrastaa.Tässä pitää lukea oikealta vasemmalle ja vielä lisäksi pudottaa yksi kirjain välistä. Lähtösanat ovat VALTIO – ITALIA.
Minusta seuraava vihje, jonka lisäsin sivulle Oveluusyhdistelmiä ja erikoisuuksia, meni ehkä vähän överiksi oveluudessaan:
AKKU -N > ENOLA
Lisäksi minusta seuraava vihje sisältää asiavirheen:
VIMPOJA > TOUTAIN
Luontoportti kertoo vimmasta näin:
Ulkonäkö: Vimpa on aikanaan luettu lahnan sukuun ja se onkin pitkine peräevineen kuin matalaruumiinen lahna. Toutaintakin vimpa saattaa muistuttaa, mutta tästä lajista sen erottaa heti suun perusteella. Vimman hevosenkengän muotoinen suu on lyhyen, pyöreän kuonon alapuolella, toutaimen suuressa suussa taas alaleuka on yläleukaa pidempi. Vimman kuono muistuttaa eniten siian kuonoa, mutta siian rasvaevää vimmalla ei tietenkään ole. Vimman suomut ovat särkikalan suomuiksi pienehköt. Niitä mahtuu kylkiviivalle 57–63.
Vimpa ei ole toutain, vaan molemmat ovat särkikaloja. Vai onko jossakin lähteessä nämä sekoitettu toisiinsa? Lähde, jota käytin on ainakin luotettava. Mielestäni luotettavan lähteen mukaista luokittelua pitäisi käyttää, vaikka jokin epäluotettava lähde toisin esittäisikin.
Vihje intoutti luomaan pääkuvapiirroksen nimeltä ”vimmat”. Laitoin sen esille sivulle Pääkuvapiirroksia (salasanasuojattu sivu).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava6.7.2019 Vuokila & Mäkelä ristikossa YHDEN vihjeen logiikka en hoksannut:
RANSKASSA PÄINVASTOIN > NATO
Sain vastauksen Suomi24:ssä. Suomen sana ”nato” on ranskassa ”(l’) otan”.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaKeltaiset rivit tuottavat ongelman seuraavassa ristikossa:
10037. IS-Viikonloppu 6.-7.4.2019. Laadinta Erkki Vuokila, kuvitus Heikki Lavonius.En nyt ymmärrä sitä, että millä perusteella pääkuvasta ei puutu sanan jakamista koskevat nuolet? Ainakin minä lisäsin ristikkoon piirtämällä kaksi nuolta.
Ristikon ratkaisussa nuolten kohdalla on tyhjä kohta. Tuntuu oudolta jättää tyhjää kohtaa noin vain ristikkoon.
Ratkaisuun tuli siis MICHELIN TÄHTIRAVINTOLA, jossa sanojen väliin jäi tyhjä keltainen ruutu. Tyhjästä ruudusta menee alas sana RENKAAT
Minusta tuossa lukee myös MICHELIN RENKAAT eikä vain RENKAAT. Vai pitääkö lukea vain RENKAAT?
Kaiketi tarkoituksena oli vähän hämätä ratkojaa luulemaan, että tulee erittäin pitkä sana ja täten vaikeuttaa ristikkoa.
Tähän ristikkoon liittyvä keskustelu oli yksi oudoimmista keskusteluista, mitä olen lukenut.
Yksi sanoo ensin, että puuttuu nuolet. Sitten sanoo, ettei mitään puutukaan.
Toinen sanoo, että puuttuu nuolet.
Vuokila sanoo, että asiasta ei voi keskustella (kirjoitti näin ihan keskustelun alussa).
Sitten Vuokila sen paremmin kuin kukaan muukaan ei selitä, miksi nuolet sai jättää pois? Jos nuolten jättäminen pois on ok, Vuokila olisi sentään voinut selittää, miksi niin voi menetellä tässä tapauksessa.
Asia jätettiin käsittelemättä, mikä on varsin outoa. Asiasta jäi minulle varsin sekava tunne. Eniten ärsytti tämä 7.4.2019 kommentti.
Ei puutu mitään. Keskustelu aiheesta loppuunkäsitelty tässä vaiheessa.
Sanat ”tässä vaiheessa” antavat olettaa, että asia käsitellään myöhemmässä vaiheessa. Jos ei 7.4.2019 käsitelty, oli mielestäni äärimmäisen epäkohteliasta, että ei myöhemmässäkään vaiheessa asiaan palattu.
Koin tyhjän keltaisen ruudun sanojen välillä melko oudoksi ratkaisuksi. Jos päätarkoituksena on luoda ratkojalle hämmennys, siinä kyllä onnistuttiin varsin hyvin. Uskoisin, että moni ihmetteli ja oudoksui.
Kun monikaan ei netistä edes yritä kysyä, miksi jotain on tehnyt, ei minusta ole järkevää ristikoihin tämänkaltaisia oudoksumiskohteita laittaa.
Päätavoite pitää olla se, että ratkojalle jää hyvä ratkontakokemus. Vaikka Vuokila olisi jonkin loogisen selityksen esittänyt, koen silti tällaisen kohdan laittamisen virheenä, koska se joka tapauksessa aiheuttaa tarpeetonta hämmennystä. Uskon, että ratkojat yleisellä tasolla kokivat, että nuolet puuttuivat ja ristikko oli virheellinen. Virheelliseksi koetusta ristikosta ei seuraa hyvä ratkontakokemus.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaTeemu Pallosen eräässä koviksessa oli:
OSKA > VISTA
Meni kokeiluksi, mikä jekku toimii. Kolmas tai neljäs kokeilu auttoi. Lähtösanat lienevät OKSA > VITSA.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava23.2.2019 kovisristikossa ihan täydellinen vaikeneminen ylläpidolta. Heti alkuun tuotu esille virhe-epäily:
ERISTÄÄ > OTTELUT
Yhtä lukuun ottamatta kaikki olivat sitä mieltä, että kyseessä on virhe. Mutta ylläpito oli hiljaa. Minun kuten monen muunkin mielestä olisi pitänyt olla:
ERISTÄ > OTTELUT
En ymmärrä, miksi ylläpito on hiiren hiljaa tuollaisessa tapauksessa? Jos on tullut pieni virhe, sen voisi rehellisesti tunnustaa. Olisi avointa ja rehellistä toimintaa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava9.2.2019 kovisristikossa yksi kohta jäi ymmärtämättä:
TUKEA TAI KIVAS > TUMA
Sain tähän Suomi24 kautta vastauksen. Kaikista sanoista on poistettu sanan sisältä I-kirjain. Lähtösanat ovat TUIKEA, KIIVAS ja TUIMA. Sanan keskeltä kirjaimen poistaminen tuottaa satunnaisesti minulle ongelmia. Sanat ”tuikea” ja ”tuima” ovat aika harvoin käytettyjä sanoja. Olisi pitänyt kyllä silti hoksata itsekin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaYritin selvittää Googlella, mistä on kysymys seuraavassa vihjeessä:
TRUTHERS > ALLY
En löytänyt selitystä. Truthers on jokin salaliittojengi, mutta liittymistä ratkaisusanaan ALLY en keksinyt.
Joku kirjoitti Suomi24:ään poistetun kommentin:
Lisää/poista S.
Viitataan siis Sally Struthers -nimiseen näyttelijään. Joku toinen ajatteli, että ”ally” viittaa liittoutumaan, jollainen Truthers on.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMielestäni laatijatiimi oli laittanut yhden liian vaikean faktavihjeen ristikkoon:
TUTTU MYÖS IÄKKÄÄN KORPRAALIN KATVEESTA! > ANKI
Olisi ollut melko mahdoton tehtävä liittää tämä 1960-luvun Anki Lindqvistin kappaleeseen ”Vanhan korpin varjo”.
Vuokila on jopa tylyn ja töykeän oloinen ihmetellessään, etteivät ratkojat asiaa ole hoksanneet.
Mielestäni Vuokila laittaa ristikoihin satunnaisesti ylivaikeita musiikki-, tv-sarja tai elokuvavihjeitä.
Ks. miten Sanarisin foorumissa vihje koettiin.
Onhan se kyllä keksittävissä kun ensin katsoo Wikipediasta Anki Lindqvistin – eikä yritä laittaa vihjettä mukaan. Tässä tapauksessa vihjeen laittaminen hakuun vaikeuttaa löytämistä merkittävästi.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaIJL-tiimin 30.3.2019 ristikossa oli pari ongelmakohtaa:
PEITON PAIKASSA! > CARSON
ESPANJAN KANTASAARET > ARINATSain Suomi24:ssä näihin vastauksia. Carson liittyy Payton Place -tv-sarjaan.
Payton Place -sarjaa mietin, mutta en muista enää sen hahmoja. Kun laitoin Googleen ”peiton paikka carson”, tuli viittaus Eppu Nuotion romaanin, joka kyllä viittaa Payton Placeen. Haulla ”payton place carson” tuli suomenkieliseen Wikipediaan viitaten sana ”carson” yliviivattuna. Lisäämällä sanan ”family” tuli englanninkielinen sivu, josta löytyi etsitty Carson.
Jostakin syystä Suomi24:n robotti poisti kommentin. Loppu katkesi kuin kanan lento ”Kanariansaariin liittyneen jotenk…” eli kaiketi ratkaisusana ARINAT liittyy jotenkin Kanariansaariin.
Joo, tämä on ns. skytismi. Sanasta KANARIASAARET on osa ARI korvattu T-kirjaimella, joten ARI:NA T > ARINAT. Koska sana ”kanta” on oikea sana, en heti hoksannut skytismiä (usein skytismin tunnistaa skytismiksi epäsanoista).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaErässä Vuokilan ristikossa oli vihje:
RPR > RAINER
En muuta selitystä keksinyt kuin sen, että alkuun ja loppuun tulee R-kirjain eli R + P +R = R + AINE +R. Vai onko muuta selitystä?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava14.7.2018 säikeessä ei oltu kysytty seuraavaa vihjettä enkä keksinyt nyt vihjeen ideaa:
KEVLOP > TIAT
Keksin sentään. Oikealta vasemmalle + E loppuun tulee mielekäs vihje-ratkaisupari. Lähtösanat ovat POLVEKE > TAITE.
17.11.2018 Vuokilan ristikossa yksi vihje jäi hieman ratkonnan jälkeen ihmetyttämään:
VÄRÄI! > KELAT
Kaiketi tässä on on kirjainten paikan vaihto ja partitiivi eli lähtösanat lienevät VÄRIÄ > KELTA(INEN).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaTuomas Holopaisen 9.6.2018 ristikossa pääkuvana oli Sauli Niinistö. Pääkuvasta johdettu yli lause
VAIMONSA NKALALLA HOKEMA
meni yli hilseen.
Vuokilan mukaanihan tuon on ok, koska se on pääkuvalauseessa:
Minusta lauseissa voi viljellä millaisia sanoja tahansa.
Tässä hauskoja keskusteluja asiasta.
http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/?id=1529Myönnän että vitsiä en ymmärtänyt ilman Tarjan selitystä. Tuo pitää lukea kolmella tavalla.
HAUKI ON KALA
HAUKION KALA
HAUKIO NKALAN tulee siis vitsinä sukunimen Haukio genetiivimuodosta. Todennäköisesti epäsanan logiikka jäi monelta hämäräksi ja monet ratkojat kokivat tilanteen varsin hämmentävänä.
Mielestäni epäsanojen käyttä pääkuvalauseissakin on epäreilua, sillä ratkoja olettaa, että pääkuvalauseiden sanat ovat edes ratkenteellisesti kunnollista suomen kieltä. Nyt ei ollut edes rakenteellisesti kunnollinen sana.
Jos epäsanan käytön idea ei aukene, ratkoja yrittää (epätoivoisesti) etsiä virhettä omasta ratkonnastaan. Hän ei voi olla mitenkään varma, onko hän ratkonut ristikon oikein tai väärin. Ratkonta menee arvaukseksi.
Koska ei ollut edes ratkenteellisesti kunnollinen sana, minulla meni sen ihmettelyksi, miksi tällainen oli ylipäätänsä hyväksytty. Minulla epäsana haittasi pystyvihjeen ratkontaa. Saisihan pystysanaksi myös STADIT. Pienet pallukat kuvaisivat siten kartan kaupunkisymboleja.
Ajattelin, että olisiko kyse ammattinimike TK-ALA.Sellaista en kuitenkaan löytänyt. Yritin siis etsiä rakenteellisesti oikein tuntuista sanaa, esim. NK-ALA tai TK-ALA.
Kun fokus oli epäsanan ihmettely, vitsi meni ohitse. Vuokilan mukaan Sanarisin linja on tällaisten hyväksyminen. En ole kuitenkaan aivan näin selkeää epäsanan käyttöä muiden ristikoiden pääkuvalauseissa sentään kohdannut.
Joku kirjoitti, että nämä piristävä. Joku laittoi, sanan ”epäsana” jopa sitaatteihin:
Hyvät tunnelmat jäi tästä, hauska idea pääkuvassa ja useampi mainio vihje. Pari vihjettä kyllä vaatisi anatomiaa. Minuakaan ei yksi ”epäsana” häirinnyt – hyvin käytettynä (kuten tässä ristikossa) tällaiset ovat piristäviä juttuja.
Kokonaisuutena tasapainoisempi ja parempi ristikko kuin tämän duon edellinen IS kovis. Tattis!
Ekin mukaan sanamonsteri NKALALLA on lauseeseen sisältyvänä hyväksyttävä. Minusta se on siitä huolimatta kiitettävän arvosanan torpedoiva virhe. Miksi ihmeessä lause ei ollut muodossa ”vaimonsa kalalla hokema”? Onhan ”vaimonsa” myös genetiivi. Pelkästään ”vaimon kalalla hokema” olisi niin ikään tuottanut plussan ällän perään. Eihän ollut epäselvää, kenen vaimoa tarkoitetaan.
Jaskan mukaan ilman epäsanaakin oltaisiin pärjätty.
VAIMONSA KALALLA HOKEMA
Yllä mainitun ongelmaksi muodostuisi N-kirjain. Ristikko olisi pitänyt laatija joiltakin osin uusiksi. Kokemukseni mukaa Vuokilalla on varsin korkea kynnys siihen, että ristikko palautetaan takaisin laatijalleen. Ristikkoon saa Vuokilan mukaan jäädä heikkouksia, kunhan ristikko pääosin on kunnollinen (lue tästä Vuokilan valitsemasta linjasta).
Mielestäni tällaisissa laatija ja ristikoista vastaava Erkki Vuokila ovat menettäneet suhteellisuudentajunsa. Kyllä ristikoita ratkojien pitää yleisellä tasolla pystyä ymmärtämään vitsin idea eikä jäädä ihmettelemään epäsanaa. Ehkä Eki ja Tuomas nauttivat aikoinaan siitä, että vain harvat ja valitut ymmärsivät vitsin.
Ristikko tehtiin siten erittäin pienelle piirille. Ei ristikoita sentään ihan itselle tai puolelle tusinalle ihmisiä tehdä.
Jos lähtee googlaamaan haulla Nkala yleisesti tuntemattomia erisnimiä, osumia kyllä löytyy. Kuka tuntee ennestään nämä:
Nkala on suomalaiselle varsin tuntematon afrikkalainen erisnimi.
Kun kontekstissa NKALA on selvästi epäsana, erisnimi pitäisi tällöin mielestäni olla erittäin tunnettu, jotta sanan pystyy tunnistamaan erisnimeksi eikä ratkoja jää ihmettelemään, mikä ihmeen epäsana pääkuvalauseeseen on laitettu. Eihän ristikkoon sentään pitäisi laittaa ihan mitä tahansa erisnimeä, mitä Google sattuu löytämään?
Musiikkitietämykseni ei riitä tämän vihjeen ymmärtämiseen:
HEAVY-LEGENDAN LOPPU > PRIEST
Google kuitenkin paikkasi. Sen mukaan kyseessä on Judas Priest -niminen yhtye.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaEräässä Ilmo Juhani Liljeroos -tiimin ristikossa jäi ymmärtämättä seuraava kuva.
> APINA. Kuvassa näytäisi ansa lähtevän lentoon.
Sain tämän selvitettyä. Kysessä on typiste. Lähtösanoista on poistettu K-kirjain sanojen alusta. En vain ajatellut, että tämän tyyppinen vihje olisi kuvavihje. Kuvassa on ANSAN NOUSU. Lähtösanat ovat KANSANNOUSU > KAPINA.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaChatissa Kimmo Sillankorvan ristikosta kysyttiin, mikä on alla olevassa kuvassa. Itse veikkasin pientä koiraa.
Chatissa joku vastasi:
Heh, kuvassa on Sillankorva itse. Taustallahan näkyy ristikkoa eli on siinä itse teossa tekemässä taas jotain ikävää jekkua tuleviksi päiviksi.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava19.10.2020 ILJ-tiimiltä on Mirja Pihlajamäki -tapainen länkkäriteemainen ristikko. Siinä ei kysytä erisnimiä kuten yleensä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava20.10.2020 Uutisristikon liitteenä olevan kuvan henkilöä en tunne kuten en myöskään sitä, mistä häntä palkitaan. Henkilön nimeen jäi piilokirjaimen sisältämä ruutu tyhjäksi. En osannut löytää henkilöä Googlen avulla.
Sain tähän Suomi24:ssä vastauksen. Kuva liittyy Tähdet, tähdet ohjelman voittajaan Konsta Hietaseen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava8.12.2020 EV:n ristikossa on todenmäköisesti yksi Aulis-tason tuotemerkki nimittäin vihjeen KERTASINKO ratkaisusana. Ei juuri kiinnosta yrittää arvaamalla googlata ratkaisusanaa, sillä arvattavia kirjaimia on kaksi.
Jälkimmäiseeen arvattavaan kohtaan on tosin vain kaksi vaihtoehtoa. Koska ratkaisusanassa on kaksikin arvattavaa kirjainta, pidän vihjettä ja ratkaisusanaa huonompana kuin tyypillistä Aulis Lehdon Google-vihjettä.
Koska en halunnut arvailla puuttuvia kirjaimia, kokeilin, löytyisikö sana saaduilla kirjaimilla ratkoja.fi-sivustolta. Ratkaisusana löytyi ratkojista, joten on sitä ennenkin käytetty. Mielestäni kovin tunnetusta tuote- tai mallimerkistä ei ole kyse. Vaikka ratkaisusana löytyi ratkojat.fi-sivustolta, hyvänä ratkaisusanaa en pidä.
Toki uutisristikko pitää luoda hirveällä kiireellä. Aina silloin tällöin mukaan tulee tosi huonoja ratkaisusanoja.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna