Tyyppi: Opastus
  • Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 3.3.2023 07:39 Tapio_x toimesta.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #19012 Vastaa
    Tapio_x
    Avainmestari

Yleistä.

Yksittäisen säikeen yhteydessä minulle on mahdollista lähettää yksityisiä kuvia, joita ei näytetä julkisesti. Annan lähetettyihin ristikoihin kommentteja julkisesti. 

Toivon, että minulle lähetetyt kuvat esikäsitellään – lue asiasta toisessa säikeessä.

En anna palkintoristikoihin ratkaisusanoja enkä hyväksy, että kysyjä tai kukaan muukaan niitä paljastaa. Ongelmakohtia voi käsitellä perusteellisesti palkintoristikoiden kohdalla niiden ratkaisujen palautusajan umpeuduttua.

Jos ristikko ei ole palkintoristikko tai ristikon lähettämisaika palkintokilpailuun on umpeutunut, voi ratkaisusanat tuoda esille sekä voi käsitellä ongelmakohtien logiikkoja välittömästi niin perusteellisesti kuin on tarve.

Jos minulle lähetetyissä ristikoissa on kokonaan tyhjää, en anna mitään vinkkiä suoraan. Minun on mahdoton tietää, mikä vihje kullekin ratkojalle on vaikea. En halua antaa tarpeettoman paljon vinkkejä. Toivon, että autettava vinkki aina yksilöidään ja kerrotaan suurin piirtein paikka, jossa vihje sijaitsee. Autan kyllä tarvittaessa, mikäli itse olen saanut ristikon ratkottua.

Yksityinen auttaminen.

Voin netissä olevalla Magma-sovelluksella ja siinä olevalla chatilla ratkonnan aluksi kertoa siinä olevat virheet (kommentin lopussa on linkki chattiin liittyviin ohjeisiin).

Poikkeustilanteissa voin auttaa yksityisesti myös tilanteessa, jossa ristikossa jäisi puuttumaan 1-2 kirjainta/ristikkosivu. Jos itse saan ristikon loppuun asti ratkottua, voin lähettää s-postilla oman ratkontani, mikäli sitä toivotaan. Jos koen, että oma ratkontani on epävarma, saatan oma-aloitteisesti lähettää oman ehdotelmani, jos tiedän kysyjän s-postiosoitteen entuudestaan.

S-postin asemasta saatan laittaa ratkaisuni Magma-sovellukseen, josta se on haettavissa tai tarkasteltavissa. Tiedota tilanne, jolloin voin poistaa laittamani ratkaisun.

Yksityisen auttamisen kohdalla voi minuun ottaa yhteyttä palautelomakkeella (linkki löytyy myös päävalikosta ja apuvalikosta Pikavalinnat).

En yksityisesti käsittele vihjeiden logiikkaa vaan vastaan logiikkakysymyksiin vain julkisesti.

Kuvien näyttäminen.

Yksittäisen kuvavihjeen linkin saa laittaa esille. Myös yksittäisen vihjekuvan saa näyttää foorumissa kommentissa myös kuvana. Olen saanut sellaisten käyttöön kirjallisen luvan. Uskon, että kukaan ei pahastu yksittäisten kuvavihjeiden esille tuomisesta.

Tutustu myös sivujen sääntöihin.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki ja muut julkaisut (virheseurantasivu). 

Tsättäile ristikostasi kanssani (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

Kevätkukkia voi nyt ihailla ja voi kuunnella lintujen laulua!

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen. Suosittelen siksi kirjautumista ja sen jälkeen käyttäjäasetuksiin tutustumista. Jos en ole paikalla, kokeile OpenAI ChatGPT -keskustelurobottia - se osaa varsin hyvin suomea! Se löytyy vastauslomakkeen jälkeen (katso esimerkkejä). - - -

#18794 Vastaa
    Tapio_x
    Avainmestari

Laitan tähän muutamia ajatuksia siitä, miten minun mielestäni olisi avun pyytäjän kannalta kaikkein mielekkäintä ajatellen sitä, että kehittyy ratkojana. 

Vihjeanalyysit.

Saatan julkaista vihjeanalyysejä 3 tai 3- vaikeustason ristikoista (Antti Skytän ristikoista en vihjeanalyysejä tee koska laatija itse luo niistä aina ristikon anatomiat).

Viimeisintä analyysiä lukuun ottamatta ne on tarkistanut nimimerkki “silppuri“, jota pidän ristikkoasioissa äärimmäisen kompetenttina henkilönä. Tarkistetuissa olemassa olevissa analyyseissä kaikki selitykset ovat oikein. Esitystavassa voi olla puutteita.

Olen menettänyt pätevän tarkistajani, koska silppuri ei enää kommentoi sivuillani mitään asiaa. Tästä syystä tulevaisuudessa niissä saattaa olla yksittäisiä virheitä, joista kukaan ei tule esittämään korjausta. Analyyseihin saattaa siis jäädä pysyviä virheitä.

Mietiskelen tässä vihjeanalyysejäni. Vertasin omaa vihjeanalyysiäni 11.4.2020 koviksesta Toni Pitkälän omaan ristikon anatomiaan.

Joku on joskus kritisoinut sitä, miksi luon niitä kun en tiedä, mitä laatija on ajatellut. Tämä on kyllä totta. Välillä voin laatia selityksen, joka ei ollut laatijan idea. Mutta senkin jälkeen kun asiantuntija on tarkistanut analyysini saattaa olla joku vihje, jossa ajatukset eivät ole menneet yksiin laatijan kanssa.

Selitykseni ei silti ole täysin väärä, jos se on täysin looginen. 11.4.2020 vanhemmat analyysit on tarkistanut eräs erittäin hyvä tarkistaja ja kaikkien siihenastisten analyysien pitäisi ainakin loogisesti olla ihan OK. Jos logiikka ei ole sama kuin mitä laatija on ajatellut, kyse on vain ja ainoastaan siitä, että vihjeanalyysissä on eri selitys kuin mitä laatija ajatteli. 

Tällaisia tilanteita on korkeintaan muutama. Eikä muutama tällainen haittaa. Jos vaikka laatija itse sattuisi lukemaan vihjeanalyysini, hän huomaisi, että hieman toisinkin voidaan saada looginen merkitys vihjeelle. Tällaista sattuu varmaan melko useinkin.

Viimeisin analyysi on omasta mielestäni loogisesti OK. Mutta en voi olla varma virheettömyydestä enkä voi  väittää, että laatija on ajatellut juuri sillä tavoin kuin 18.4.2020 analyysissäni kerron. Se on vain minun näkemykseni vihjeiden olemuksesta.

Oma tausta.

Tämä minä teen ihan oman kokemukseni pohjalta ennen kaikkea Punaisten Pelikaanien ratkonnassa. Ostin aluksi vanhoja Punaisia Pelikaaneja, joihin oli olemassa ratkaisut.

Itse tein niin ongelmatilanteissa niin, että en kysynyt suoraa vastausta vaan vastausvaihtoehtoja. Kun olin saanut melko pitkälle, mutta en ollut varma, oliko ratkaisu oikein, kysyin varmistusta. Oliko jokin näistä vaihtoehdoista oikein vai olivatko kaikki väärin. Joskus olin laittanut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi väärän, mutta oikea oli mukana. Joskus kaikki olivat väärin ja yritin uudestaan.

Joskus taisin kysyä, mikä esittämistäni vaihtoehdoista oli se oikea. Vaikka sain apuja, halusin kuitenkin mahdollisimman pitkälle itse selvitä. Näin siksi, että jatkossa oppisin ratkomaan tehtäviä täysin itsenäisesti.

Pyysin myös aika usein lisävinkkejä, mutta en suoraa vastausta. Näin jokaisen ratkaisusanan kohdalla jouduin myös itse pohtimaan, mikä siihen tulisi.

Kun sain ratkaisusanan, mutta en sitä ymmärtänyt, kysyin selitystä.

Tässä siis ei anneta suoraa vastausta heti. Ei myöskään selitystä heti. Kummatkin annetaan vain, jos kysyjä niitä pyytää.

Etenin siis asteittain eteenpäin. Tällä tavoin oppii mielestäni parhaiten.

Jos aikoo oppia, mielestäni paras tapa on ensin itse yrittää mahdollisimman pitkälle. Jos omat taidot ei riitä, sitten saada apuvinkkejä. Jos apuvinkitkään eivät riitä kolmannessa vaiheessa olisi ratkaisusanavaihtoehtojen esittäminen tai niiden saaminen. Neljännessä vaiheessa yksiselitteinen ratkaisu. Jos ei ymmärrä sen jälkeen vihjeen ja ratkaisusanan logiikkaa, on hyvä saada selitys.

On tässä varjopuolensakin. Tällainen menettely koettelee toisten pinnaan eikä joidenkin pinna aikoinaan kestänyt.

Käytännön syistä ehkä jotkin vaiheet täytyy jättää väliin. Tärkeintä oppimisen kannalta on ymmrtää vihjeiden logiikka. Näin seuravalla ratkontakerralla on paremmin juonessa mukana.

Jotta voi aidosti auttaa toista kehittymään ratkojana, vaaditaan kärsivällisyyttä. Itselläni on ymmärrystä tähän, koska olen menetelmää käyttänyt ja olen toisten kärsivällisyyttä koetellut.

Minä olen saanut parhaiten apua nimimerkiltä “silppuri“. Hän osasi antaa apua juuri sen verran kuin tarvitsin, ei liikaa eikä liian vähän. Itse annan joskus liikaa ja joku toinen antaa liian vähän. On todellinen taito osata antaa apua juuri sopivasti. Oikein missään muualla en ole juuri tavannutkaan yhtä hyvää vinkkaajaa. 

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki ja muut julkaisut (virheseurantasivu). 

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen. Suosittelen siksi kirjautumista ja sen jälkeen käyttäjäasetuksiin tutustumista. Jos en ole paikalla, kokeile OpenAI ChatGPT -keskustelurobottia - se osaa varsin hyvin suomea! Se löytyy vastauslomakkeen jälkeen (katso esimerkkejä). - - -

#18988 Vastaa
    Tapio_x
    Avainmestari

Ratkaisuja voisi esittää laittamalla sanoja allekkain.

Jokin kirjainmerkki voisi vastata vihjeruutua, esim. ♦ (tietokoneessa ALT + näppäimistön numeronäppäimillä 4; ALT-näppäin pitää olla pohjaan painettuna kun annetaan numerokoodi).

Kysymysmerkki esittäisi kirjainta, joka ratkaisusta puuttuu, esim.:

KATUTAIDE
    ?♦???N♦
    ????♦♦
    ????L?Ä♦
    ????U♦
    ????U?I♦
    OSIOT♦

Tässä tapauksessa oikein on:

KATUTAIDE
    0♦YUEN♦
    MARS♦♦
    EPÄILLÄ♦
    NEKKU♦
    TUKKURI♦
    OSIOT♦

Tuo on erääseen Mantan MAINIOT Ristikot -lehteen.

#19083 Vastaa
    Tapio_x
    Avainmestari

Muukin kuin minä saa luoda “Näytä ratkaisusana” tms. aluksi piilotettuna olevaa tekstiä, joka napin painalluksella tulee esille. Tällöin pitää mennä kooditilaan ja valita GRAAFINEN sijaan TEKSTI. Tekstitilassa piilotettavan kohdan eteen tulee laittaa (painiketeksti voi olla eri kuin tässä esimerkissä):

<span id="avaa1" class="button button-act">Näytä ratkaisusana</span>
    <div id="vastaus1" class="vastaus">

Piilotettava kohdan loppuun tulee laittaa:
    </div>

Lisäksi on huomattava, että numeron pitää olla eri. Ajatus on se, että säikeessä ensimmäiselle piilotukselle tulee “avaa1” ja “vastaus1”. Toiselle kohdalle tulee “avaa2”ja “vastaus2” jne. Varattuja numeroita on rajallinen määrä, mutta voin tarvittaessa lisätä käytettävissä olevien numeroiden lukumäärää. Alla demo:

Näytä ratkaisusana

VIHJE > RATKAISUSANA

Huomautus. Älä laita kappaleita normaalilla tavalla. Normaali kappaleen laittaminen sekoittaa toiminnan. Kappaleen pitää laittaa rivikatkolla (Windows-tietokoneessa Shift + Enter). Koska en osaa opastaa kosketusnäyttölaitteen menettelytapoja, Näytä-painiketta ei mobiililaitteella kannata yrittää luoda.

#26758 Vastaa
    Tapio_x
    Avainmestari

Jotta palstasta ja ennenkaikkea Avainmestarin hienoista opastuksista saisivat muutkin seuraajat täyden hyödyn, tulisi mielestäni kysyjien hieman tarkemmin – JOS ehtivät – yksilöidä avuntarpeensa (sivu, ylä/ala, VIHJE), koska esim. Alfi nyt ei auennut tms., ei oikein sano mitään apua kaipaaville, varsinkin kun Alfia yleensä löytyy muutama sivullinen per numero. Noooh, antakee anteeksi. Kukin taaplaa tyylillään En nyt halua ketään osoittaa sormella, enkä varsinkaan tässä osiossa.

Repe on kyllä tässä oikeassa. Missä ongelmavihje sijaitsee, on usein hyvä kertoa, että sen löytää nopeammin. Kovin epämääräiset pyynnöt koen kiusallisina. On vaikea päätellä, mikä itse kullekin on tarpeen vinkata. Tämä koskee kaikkia ristikoita, ei vain Iisakin ristikoita, jossa Repe asian nosti esille.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Vastaa aiheeseen: Ristikoissa auttaminen

Kun luot uuden aiheen, laita aina siihen sisältöä, ettei aihetta luokitella roskapostiksi. Voit käyttää muotoilussa BBCode-merkintöjä.
Et voi käyttää muotoilussa edistyneempiä (advanced) BBCode-merkintöjä. Tallennettaessa ne poistetaan.

Tietosi: