Ristikoissa auttaminen

Tyyppi: Opastus
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Foorumille on kuusi anonyymiä käyttäjätunnusta. Foorumi mahdollistaa siten anonyymin keskustelun.

Sivustolla saa auttaa ristikoiden ratkaisuissa ennen kuin ristikoiden palautusaika on umpeutunut. Tällä sivustolla en laita palkintoristikoiden ratkaisusanoja julkiseksi kuin korkeintaan muutama päivä ennen ratkaisun palautuspäivän päättymistä.

Jos haluaa ihan suoria vastauksia ennen palautusajan päättymistä, niitä voi laittaa myös kolmannen osapuolen laatimaan TapChat-palveluun. Siinä on samat periaatteet. Yritän antaa sellaisia lisävinkkejä, joissa ratkoja pääsee eteenpäin ja ratkojalle jää vielä tilaa omille oivalluksille. 

Minulla on palautelomake. Sitä kautta minulle voi lähettää kuvan ristikosta. Chatissa on suoraan mahdollisuus lähettää ristikkokuva. Ristikoista otettujen digikuvien osoitteita ei saa laittaa esille sen paremmin foorumiin kuin chattiinkaan.

Yksittäisen kuvavihjeen linkin saa laittaa esille. Myös yksittäisen vihjekuvan saa näyttää foorumissa kommenttissa myös kuvana. Olen saanut sellaisten käyttöön kirjallisen luvan. Uskon, että kukaan ei pahastu yksittäisten kuvavihjeiden esille tuomisesta.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Laitan tähän muutamia ajatuksia siitä, miten minun mielestäni olisi avun pyytäjän kannalta kaikkein mielekkäintä ajatellen sitä, että kehittyy ratkojana. 

Tämä minä teen ihan oman kokemukseni pohjalta ennen kaikkea Punaisten Pelikaanien ratkonnassa. Niitä en ole vähään aikaan enää ratkonut, mutta saatan joskus satunnaisesti ostaakin, jos osoittautuu, että voin niitä hyvässä hengessä käsitellä.

Ostin aluksi vanhoja Punaisia Pelikaaneja, joihin oli olemassa ratkaisut.

Itse tein niin ongelmatilanteissa niin, että en kysynyt suoraa vastausta vaan vastausvaihtoehtoja. Kun olin saanut melko pitkälle, mutta en ollut varma, oliko ratkaisu oikein, kysyin varmistusta. Oliko jokin näistä vaihtoehdoista oikein vai olivatko kaikki väärin. Joskus olin laittanut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi väärän, mutta oikea oli mukana. Joskus kaikki olivat väärin ja yritin uudestaan.

Joskus taisin kysyä, mikä esittämistäni vaihtoehdoista oli se oikea. Vaikka sain apuja, halusin kuitenkin mahdollisimman pitkälle itse selvitä. Näin siksi, että jatkossa oppisin ratkomaan tehtäviä täysin itsenäisesti.

Pyysin myös aika usein lisävinkkejä, mutta en suoraa vastausta. Näin jokaisen ratkaisusanan kohdalla jouduin myös itse pohtimaan, mikä siihen tulisi.

Kun sain ratkaisusanan, mutta en sitä ymmärtänyt, kysyin selitystä.

Tässä siis ei anneta suoraa vastausta heti. Ei myöskään selitystä heti. Kummatkin annetaan vain, jos kysyjä niitä pyytää.

Etenin siis asteittain eteenpäin. Tällä tavoin oppii mielestäni parhaiten.

Jos aikoo oppia, mielestäni paras tapa on ensin itse yrittää mahdollisimman pitkälle. Jos omat taidot ei riitä, sitten saada apuvinkkejä. Jos apuvinkitkään eivät riitä kolmannessa vaiheessa olisi ratkaisusanavaihtoehtojen esittäminen tai niiden saaminen. Neljännessä vaiheessa yksiselitteinen ratkaisu. Jos ei ymmärrä sen jälkeen vihjeen ja ratkaisusanan logiikkaa, on hyvä saada selitys.

On tässä varjopuolensakin. Tällainen menettely koettelee toisten pinnaan eikä joidenkin pinna aikoinaan kestänyt.

Käytännön syistä ehkä jotkin vaiheet täytyy jättää väliin. Tärkeintä oppimisen kannalta on ymmrtää vihjeiden logiikka. Näin seuravalla ratkontakerralla on paremmin juonessa mukana.

Jotta voi aidosti auttaa toista kehittymään ratkojana, vaaditaan kärsivällisyyttä. Itselläni on ymmärrystä tähän, koska olen menetelmää käyttänyt ja olen toisten kärsivällisyyttä koetellut.

Minä olen saanut parhaiten apua nimimerkiltä ”silppuri”. Hän osasi antaa apua juuri sen verran kuin tarvitsin, ei liikaa eikä liian vähän. Itse annan joskus liikaa ja joku toinen antaa liian vähän. On todellinen taito osata antaa apua juuri sopivasti. Oikein missään muualla en ole juuri tavannutkaan yhtä hyvää vinkkaajaa. 

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Koska en hyväksy suoria linkkejä ristikoihin, vihjeet voi esitää vihje-ratkaisusana-parina. Sen lisäksi ratkaisuja voisi esittää laittamalla sanoja allekain.

Jokin kirjainmerkki voisi vastata vihjeruutua, esim. ♦ (tietokoneessa ALT + näppäimistön numeronäppäimillä 4; ALT-näppäin pitää olla pohjaan painettuna kun annetaan numerokoodi).

Kysymysmerkki esittäisi kirjainta, joka ratkaisusta puuttuu, esim.:

KATUTAIDE
    ?♦???N♦
    ????♦♦
    ????L?Ä♦
    ????U♦
    ????U?I♦
    OSIOT♦

Tässä tapauksessa oikein on:

KATUTAIDE
    0♦YUEN♦
    MARS♦♦
    EPÄILLÄ♦
    NEKKU♦
    TUKKURI♦
    OSIOT♦

Tuo on erääseen Mantan MAINIOT Ristikot -lehteen.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Muukin kuin minä saa luoda ”Näytä ratkaisusana” tms. aluksi piilotettuna olevaa tekstiä, joka napin painalluksella tulee esille. Tällöin pitää mennä kooditilaan ja valita GRAAFINEN sijaan TEKSTI. Tekstitilassa piilotettavan kohdan eteen tulee laittaa (painiketeksti voi olla eri kuin tässä esimerkissä):

<span id="avaa1" class="button button-act">Näytä ratkaisusana</span>
    <div id="vastaus1" class="vastaus">

Piilotettava kohdan loppuun tulee laittaa:
    </div>

Lisäksi on huomattava, että numeron pitää olla eri. Ajatus on se, että säikeessä ensimmäiselle piilotukselle tulee ”avaa1” ja ”vastaus1”. Toiselle kohdalle tulee ”avaa2”ja ”vastaus2” jne. Varattuja numeroita on rajallinen määrä, mutta voin tarvittaessa lisätä käytettävissä olevien numeroiden lukumäärää. Alla demo:

Näytä ratkaisusana

VIHJE > RATKAISUSANA

Huomautus. Älä laita kappaleita normaalilla tavalla. Normaali kappaleen laittaminen sekoittaa toiminnan. Kappaleen pitää laittaa rivikatkolla (Windows-tietokoneessa Shift + Enter). Koska en osaa opastaa kosketusnäyttölaitteen menettelytapoja, Näytä-painiketta ei mobiililaitteella kannata yrittää luoda.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Haluan tarjota ratkojille, jotka haluavat osallistua palkintokilpailuihin viime tingan apua kertomalla ratkaisusanoja vähään ennen kilpailuihin osallistumisen päättymisaikoja.

Otan huomioon tehtävän erilaiset olemukset. Ristikkolehdessä on enemmän tehtäviä kuin aikausi- tai päivälehdessä. Alla ajattelemiani tapoja:

• Suomen Kuvalehti: ratkaisujen viimeisenä palautuspäivä eli torstaina. SK:lla erittäin lyhyt vastausaika. Jos lehti tulee kotiin vasta maanantaina ja ristikko on kovisristikko, sitä ei välttämättä ehdi ratkoa ennen palautusaikaa. Voisin tarjota viime tingan avun. Kaksoisnumeron kohdalla voisin tuoda ratkaisusanat julki edeltävänä sunnuntaina tai maanantaina. Asiasta voi keskustella.
    • Ilta-Sanomat: palautuspäivää edeltävä sunnuntai. Tällöin ratkottavana on uusikin numero. Kun uusi numero on käsillä ratkojan haluavat keskittyä siihen.
    • Punainen Pelikaani: silloin kun uusi numero on tilaajilla. Kun uusi numero on käsillä ratkojan haluavat keskittyä siihen.
    • Helsingin Sanomat: ratkaisusanat muutama päivä ennen ristikon palautusaikaa. Koska Hesarin kuvavihjeet ovat erittäin huonolaatuisia voin kuvavihjeiden suhteen tehdä poikkeuksen. Tekstivihjeissä tavoite on antaa aluksi vain vinkkejä.
    • Muut (ristikko)lehdet: hieman ennen kuin uusi lehti  on myynnissä tai hieman ennen kuin palkintokilpailuihin osallistumisaika on päättynyt. 

Ennen edellä mainitsemiani aikoja annan vinkkejä joko foorumissa tai chatissa. Muiden kuin varta vasten mainitsemieni lehtien suhteen asiasta voi myös erikseen sopia kunkin lehden kohdalla. Joidenkin lehtien suhteen saatan tehdä poikkeuksia.

Ratkaisusanat ja niiden mahdolliset selitykset on tarkoitus laittaa aina Näytä-linkin taakse. Jos jollakulla on ratkonta kesken, en spoilaa kenenkään ratkontaa. Alla demo:

Näytä analyysi

VIHJE > RATKAISUSANA. Tähän muutama sana selitykseksi.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Suomi24:ssä on aika vaikea keskustella, koska robotti poistelee viestejä. Robotin tapoihin on vaikea sopeutua, kun ei ymmärrä sen logiikkaa.

Ylilauta-foorumissa ongelma on se, että voi luoda vain yhden langan eli säikeen. Sen käyttöaika on rajallinen. Nykyisessä langassa on paljon ikävää asiaa ja jo nyt on latautumisongelmia. 

Mietin tässä sitä, että voisihan sitä sivuilleni joku tehdä aloittamani säikeen rinnalle toisen säikeen. Itselläni on tietyt auttamisperiaatteet, enkä halua Suomi24-säikeiden kaltaista auttamistapaa aloittamiini säikeisiin.

Mutta jos joku muu aloittaa säikeen, en sen auttamistyyliin puuttuisi vaan antaisin olla Suomi24 kaltaisina säikeinä. Satunnaisesti vain tarkistaisin, että ei kirjoiteta ilkeästi. Ilkeän ja epäasiallisen kirjoittelun poistaisin samoin mahdolliset linkitykset tekijänoikeuksin suojattuun materiaaliin.

Tätä voisi kokeilla. Jos kokeilu osoittautuisi toimivaksi, systeemi saa jäädä. Toivon, että ihmiset haluaisivat oppia ratkomaan hyvin, joten toivon, että vinkit riittäisivät. Vinkkaus toimii parhaiten chatissa. Koosteet voisin toisinaan laittaa foorumiin. 

Se, mitä ehdottomasti säikeiltä vaadin, on asiallinen kielenkäyttö. Missään ei esim. saa olla sanalla ”mätä” alkuisia sanoja. Kaikentyyppiset epäasiallisiksi katsomani kommentit poistan ilman varoitusta. Mukana saattaa joskus mennä kommentti, jonka tulkitsin virheellisesti epäasialliseksi.

Nyt tunnukset eivät erotu ulospäin. Ehkä ne pitäisi erottua. Lue säie Anonyymi kirjoittaminen

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit 1. Sanaristikot Ristikoissa auttaminen