- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 29.1.2020 12:41
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaKovisristikon tekijät ovat Antti Skyttän & Heli Kärkkänen.
Meinasin odottaa kovisristikosta anatomiaa, mutta aloinkin ratkomaan tätä ilman sitä.
Olen anatomiaa käyttänyt siten hyödykseni, että kun olen laittanut Google-hakuu vihjeen ja ratkaisusanan. Jos Google-haku vie anatomiaan, ratkaisu on varmuudella oikein. Nyt olin samalla viivalla muiden kanssa.
Seuraavaa vihjettä joutui miettimään aika paljon jälkikäteen:
TÄMÄ KASOIHIN (6)
Korjaus 23.1.2020.
Ongelma seuraavan vihjeen kohdalla ratkesi:
upotetaan (6)
Kyse oli siitä, että olin sekoittanut keskenään sen, minne laitetaan vihjeiden ”upotetaan” ja ”MUOTOISENSA” ratkaisusanat.
Vaikka tämä nyt selvisi, muut saavat kysyä apuja, jos ristikko on 26.1.2020 kesken.
Tallensin ratkaisun Google Driveen. En tee vihjeanalyysiä, sillä tästä tulee olemaan ristikon anatomia jonkin ajan päästä siitä, kun ratkaisun lähettämisen jättöpäivä on umpeutunut. Voin laittaa tähän säikeeseen kyllä täydennyksiä.
[Maksoin ristikoista 2 € lähettämällä pari tekstaria. Monet ”ratkaisujen” lähettämiset ovat menneet ihan maksuina, kun on tullut laitettua väärä tehtävän numero. Nyt laitoin oikeat tiedot.]
RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
Tapio
SivustovastaavaJotkut ovat kommentoineet, että vihjeet menevät hieman harmaalle alueelle. Sikäli tämä on totta, että vihjeissä on satunnaisesti ja aivan odottamatta englanninkielisiä sanaosia. Jos ei ole tottunut Skytän ristikoihin, niitä ei osaa odottaa. Ovat menneet minultakin joskus ohitse. Kerran eräässä anatomiassa oli selitys englanninkieleen viittaavaan vihjeeseen. Minusta siinä laatija itsekin koki, että hän hieman meni harmaalle alueelle, mutta ei malttanut olla laittamatta vihjettä ristikkoon.
Nyt osasin ottaa huomioon, että englanninkieleen liittyvät vihjemuodostukset ovat mahdollisia. Koska vihje oli kokonaisuutena looginen ja hoksattavissa, ei minulla siitä huomautettavaa ole.
Kovismaisuutta oli minulle riittämiin, enkä osaa edes arvailla, mikä vihje olisi saanut olla kovismainen, mutta ei ollut (olisi kiva tietää, mistä vihjeestä on kyse). Kovisristikoissa täytyy olla myös helpompia kohtia, että pääsee alkuun.
Tosin alkuun pääseminen ei ollut ongelma, mutta loppuun pääseminen oli. Pääkuvan alapuolella olevat vihjeet ratkesivat toiseksi viimeisenä ja viimeisenä jo edellisessä kommentissa mainitsemani oikea yläkulma.
Tämä ristikko ansaitsee minulta täyden kympin.
Tapio
SivustovastaavaTÄMÄ KASOIHIN on se suomea ja englantia yhdistävä vihje. TÄMÄ = IS (englanniksi). Kasoja ovat KEOT. Kyseessä on siten eräänlainen sisäkkö. IS laitetaan em. sanan sisään KE + IS +OT > KEISOT. Tämä pystyy kyllä hoksaamaan, jos on tottunut Skytän ristikoihin. Muuten se saattaisi tuntua liian oudolta.
Hieman ihmettelin vihjettä ARTISTINA. Odotin, että ratkaisusanassa oli NA-loppu, mutta sitä ei ollutkaan. Nyt sain saman ratkaisusanan, mitä olisin saanut vihjeellä ARTISTI. NA vaikutti pelkältä harhautteelta, mistä en tässä yhteydessä pitänyt.
silppuri
OsallistujaTÄMÄ = Ilta-Sanomat = IS
Tapio
SivustovastaavaJoo. Kiitti korjauksesta. Tuli ajatuskatko. Tämä on englanniksi THIS eikä IS, meni ajatuksen THIS IS -ilmaisuun. Englantiin viitattuna vihjeen olisi pitänyt olla:
ON KASOIHIN
Mutta joskus englanninkielisiä osioita on ollut Skytän rististikoissa, esim. seuraava:
AUTOVIRTA! > CAROLA ( AUTO = CAR + VIRTA= OLA > CAROLA)
Tämä = IS on kyllä aiemminkin ollut Skytän ristikoissa, esim. seuraava:
TÄMÄ VIE > IS OTA > ISOTA
Tuo jekku olisi pitänyt muistaa. Ajatukset nyt vain menivät väärille urille.
Tähän tulikin heti anatomia. Muut siinä esitety vihjeet hoksasin kuten pitikin.
Skytän 2015-2016 ristikoissa on ollut itselleni tätä vaikeampia ristikoita. Jos joku ei ole ratkonut ristikon anatomiassa olevia ristikoita ja kaipaa haastavia ristikoita, niitä kannattaa hakea ristikon anatomiaosastolta.
Tapio
Sivustovastaava21. PISIN tuotti minullekin ongelmia. Ensimmäinen tieto, jonka löysin antoi 21. pisimmäksi joeksi Yokon. Indus on samassa listassa 22. pisin. Ero pituudessa sen listan mukaan on 5 km.
Jos etsii hakusanalla Indus Wikipediasta, siinä Indus ilmoitetaan 21. pisimmäksi joeksi.
Minulle kävi tämän vihjeen kohdalla täsmälleen samoin kuin nimimerkillä Tarja.
Antti Skytän oma kommentti löytyy Sanarisin foorumista. Maantieteelliset tilastotiedot ovat ongelmallisia, sillä ne on eri lähteissä eri lailla, kuten tämän yksityiskohdan kohdalla on tullut esille. Samantapaisia ongelmia on ollut ennenkin. Sijalukuvihjeitä kannattaa välttää.
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna