Kirjoitetut vastaukset

Esillä 75 viestiä, 3,826 - 3,900 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 18.-19.1.2020 #17259
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jotkut ovat kommentoineet, että vihjeet menevät hieman harmaalle alueelle. Sikäli tämä on totta, että vihjeissä on satunnaisesti ja aivan odottamatta englanninkielisiä sanaosia. Jos ei ole tottunut Skytän ristikoihin, niitä ei osaa odottaa. Ovat menneet minultakin joskus ohitse. Kerran eräässä anatomiassa oli selitys englanninkieleen viittaavaan vihjeeseen. Minusta siinä laatija itsekin koki, että hän hieman meni harmaalle alueelle, mutta ei malttanut olla laittamatta vihjettä ristikkoon.

    Nyt osasin ottaa huomioon, että englanninkieleen liittyvät vihjemuodostukset ovat mahdollisia. Koska vihje oli kokonaisuutena looginen ja hoksattavissa, ei minulla siitä huomautettavaa ole.

    Kovismaisuutta oli minulle riittämiin, enkä osaa edes arvailla, mikä vihje olisi saanut olla kovismainen, mutta ei ollut (olisi kiva tietää, mistä vihjeestä on kyse). Kovisristikoissa täytyy olla myös helpompia kohtia, että pääsee alkuun.

    Tosin alkuun pääseminen ei ollut ongelma, mutta loppuun pääseminen oli. Pääkuvan alapuolella olevat vihjeet ratkesivat toiseksi viimeisenä ja viimeisenä jo edellisessä kommentissa mainitsemani oikea yläkulma.

    Tämä ristikko ansaitsee minulta täyden kympin

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #17244
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tasapuolisuuden vuoksi en pitänyt myöskään Kari Päivärinnan eräästä ristikosta, jossa puhekuplassa oli teksti: 

    KOHTA LÄHDETÄÄN OTTAMAAN KUNNON OLUET

    Kuva sinänsä oli aivan asiallinen. Siinä seurueella oli käsissä shampanjalasit.

    Puhekuplan teksti viittaa runsasalkoholipitoisempiin jatkoihin menemiseen, joissa ei otetakaan enää pientä shampanjalasillista vaan ihan kunnolla alkoholia. Ainakin tällaisen mielikuvan se saattaa antaa. Näin ymmärrettynä sana ”kunnon” viittaa ikävällä tavalla runsaan alkoholinkäytön ihannointiin, mistä en ristikoissa pidä. 

    Ehkä laatija ei halunnut antaa tuota mielikuvaa, vaan ajatteli, että shampanja ei ole kunnon juomaa eli sanoilla ”kunnon oluet” on toinen merkitys kuin ”runsaat oluet”. 

    KOHTA LÄHDETÄÄN OTTAMAAN OLUET

    Tuo olisi ollut mielikuvavapaa. Porukka vain haluaa mennä ottamaan oluet, koska shampanja ei ole mielijuoma.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #17229
    Tapio
    Sivustovastaava

    TV:n dokkarin katselu ja ristikon ratkonta yhtä aikaa toimivat varsin onnistuneesti tablet-laitteella. Tekstityksestä sai juuri selvää laite pystysuunnassa. Ristikon ratkonnan rinnalla voi kohtuullisesti tehdä jotain muuta.

    Koska TV-ohjelma ja ristikko olivat hyvin lähekkäin, rinnakkainen toiminta onnistuu paremmin kuin paperiristikon ja TV:n katselu, sillä silmiä täytyy kohdentaa todella vähän. Ei synny myöskään lähialue- ja kaukonäköalueen vaihtumista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 3/2020 #17222
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tehtävissä on tuotu esille seuraavia vihjeitä (täydennän listaa kun esille tulee uusia kohtia).

    Piilosanatehtävä:

    Vaakasuoraan 1:

    Kaupungin riitaiset rouvat Canthin lukupiirissä? > SALONKINAISET

    Piilovihje on jaotelma. Kaupungin = SALON + riitaisat = KINAISET > SALON + KINAISET > SALONKINAISET. Suora vihje viittaa Minna Canthin ajan seurapiirinaisiin.

    Vaakasuoraan 11:

    Turvealueesi lienee raita suopeudenjanossa. > SUOSIONKAIPUU

    Piilovihje on jaotelma. Turvealueesi = SUOSI + lienee = KAI + raita = PUU > SUOSI + KAI + PUU. Viimeinen sana on suora vihje.

    Vaakasuoraan 16:

    Kasvista tuli kaunis, kun ne leikattiin. > NÄTTI.

    Nenätti on kasvi. Kun siitä ”leikataan” kirjaimet NE jää jäljelle ratkaisusana, joka on sanan ”kaunis” synonyymi.

    Vaakasuoraan 17:

    Käsidesiautomaatti lorauttaa nestettä pohjastaan myös siirrettävää jacuzzia nostettaessa. > ALTAANNOSTELU

    Sanaleikki. ”Käsidesiautomaatti lorauttaa nestettä pohjastaan” = ALTA-ANNOSTELU. Jacuzzi on siirrettävä ulkopereallas, joten ”siirrettävää jacuzzia nostettaessa” = ALTAAN NOSTELU.

    Pystysuoraan 1:

    Myös yksi niistä sotakapinetta ynnä pankin painattamaa maksulomaketta täyttämässä. > SEKINASETTAJA

    Piilovihje  on jaotelma. ”Myös yksi niistä” > SEKIN + ”sotakapinetta” = ASETTA + ”ynnä” = JA > SEKIN + ASETTA + JA > SEKINASETTAJA. Loppu on suoraa vihjettä. Minulle outoa oli, että voidaan kirjoittaa ”sekki” eikä ”shekki”.

    Pystysuoraan 7:

    Astiasto on koristeltu vakioaiheella, ettei yksilöllinen juomamieltymys vaurioidu. > TEEMAKUVIOITU

    Piilovihje on jaotelma. ”juomamieltymys” = TEE (lihavoitu osa) + juomamieltymys = MAKU (lihavoitu osa) + ”vaurioidu” = VIOITU > TEE + MAKU + VIOITU > TEEMAKUVIOITU.

    Nuo olivat vallan mainioita.


    24.1.2020 kommenttia on täydennetty laittamalla selitykset.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 2/2020 #17219
    Tapio
    Sivustovastaava

    Näistä vihjeistä on keskusteltu.

    Piilosana:

    Vaakasuoraan 1:

    Onnettomuuden tutkintaresurssit pienenivät, kun tieltä suistumisen syyksi varmistui tehon puute auton etuakselilta. > SUPISTUMINEN

    Piilovihje on ”suistumisen”. Teho = P (fysiikka). Puute on itse sanassa eli siihen tulee lisätä P-kirjain,

    Pystysuoraan 4:

    Kokouksen alussa Tyynet olivat ihan ok, mutta lopulta kerta kaikkiaan käänsivät takkinsa. > TYYTEN

    Sanan ”Tyynet” loppu kääntyy, koska ”lopulta kerta kaikkiaan käänsivät takkinsa” viittaa osittaiseen kääntymiseen. Piilovihje voidaan lukea myös anagrammina sanasta ”Tyynet”.

    Ristikko:

    HIIHTOKENGÄSTÄ! > SATUMAA

    Huutomerkki viittaa jekkuun. Huutomerkin sijaan olisi voinut olla sitaatit. Kyseessä on homonymiaa hyödyntävä viittaus Unto Monoseen. HIIHTOKENGÄSTÄ! > MONOSTA (eli Unto Monosen tuotantoa) > SATUMAA.

    ”HUUDA!” > UROSSIKA

    Tässä saman tyylinen homonymiaan liittyvä jekku on ilmaistu sekä huutomerkillä että sitaateilla – jompikumpikin olisi riittänyt! Sanaleikki tässäkin. HUUDA > KARJU > UROSSIKA.

    Lisäksi on mainittu TAKOO, mutta siinä on vain kyse tavanomaisesta suorasta vihjeestä, johon tulee ratkaisuksi KUPARISEPPÄ.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden kuvitus #17215
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin tuottamissa ristikoissa on yleensä varsin laadukas kuvitus. Kuvittajista mielestäni vain P. J. Manninen ansaitsee hieman arvostelua, koska kuvat ja tekstit ovat toisinaan epäselviä eikä mielestäni kuvituksen taso ole aina 9-10 luokkaa. Näin on kyse varsinkin Metro-ristikoiden kohdalla.

    Jotkut Sanarisin laatijat kuvittavat ristikkonsa itse, jolloin laatu ei aina yllä sellaisten ristikoiden tasolle, joilla on omat kuvittajat.

    Jos ajatellaan vain piirrosten ja valokuvien teknistä laatua, ehkä laadukkain kuvitus on Apu-lehdessä. Markku Mäkelän kuvituksen ohella myös Pertti Mäkelän kuvitus on hyvin laadukasta.

    Kuvitus on melkein aina poikkeuksetta kiitettävällä tasolla. P. A. Mannisen värillinen kuvituskin on yleensä kiitettävää tasoa.

    IS Ristikoiden ET-lehden kuvitus jää reilusti Apu-lehden tasosta. 

    Muutamia Kari Päivärinnan kuvittamia ristikoita olen ratkonut. Kuvitus on varsin laadukasta. Eräässä oli erittäin laadukas pääkuvan piirros, jossa oli juhannussalko. Mutta pientä epäyhtenäisyyden vaikutelmaa ristikoissa oli, sillä kaikki piirrokset eivät edustaneet samaa tyyliä. Siksi kuvitus jää minusta jälkeen esim. Petri Kuhnon kuvituksesta (tässä on lähin vertailukohta). Kuvitus on minun mielestäni kuitenkin kivemman näköistä kuin ratkomissani ET-lehden ristikoissa.

    Huonon erottuvuuden jälkeen sekalainen ja täysin epäyhtenäinen ”kuvitussilppu” ei innosta ratkomaan.

    Helsingin sanomien kuvitus on todella kaukana Apu-lehden ristikoiden kuvituksen tasosta – siinä on huonoin kuvitus, jonka tiedän. Apu ja HS edustavat siten minun mielestäni kuvituksen yleisessä laatutasossa kahta ääripäätä.

    Kuvitus ei kuitenkaan ole koko totuus, jos arvioidaan ratkonnan kokonaismiellyttävyyttä.

    Apu on kohtalaisen hyvä ristikoiden ratkontaan myös paperin laadun suhteen, joskin paperi saisi olla aavistuksen karheampaa. Ristikoiden ratkonnan kannalta paras paperilaatu on ET-lehdessä ja ylivoimaisesti huonoin Suomen Kuvalehdessä, jonka ristikoita en itse lehteen suoraan lyijykynällä ratkoisi, vaikka saisin lehden ilmaiseksi kotiin.

    Kokonaismiellyttävyydessäkin Apu on siten kärkeä. HS:n Suomen Kuvalehteä ristikon ratkonnan  kannalta parempi paperin laatu hieman nostaa sijoitusta, mutta silti HS on minun arvioinnissani huonoin lehti kuvituksen ja ratkonnan kokonaismiellyttävyyden suhteen.

    Mikäli ratkoo piirrosohjelmalla, paperin laadulla ei ole merkitystä. Piirrosohjelmalla ratkottaessa Suomen Kuvalehti ja IS:n Sanarisin tuottamat ristikot nostavat reilusti sijoitustaan ja nousevat aika lähellä Avun tasoa. Avun ristikot ovat kuitenkin kuvituksen laadun osalta aina tasaisen laadukkaita kun Sanarisin omassa tuotannossa on kuvituksen laatutasossa heittoa. Kuvitus on kuitenkin Sanarisin tuotannossa monipuolisempaa kuin Avussa, koska on enemmän eri kuvittajia.


    Huomautan, että itselleni kuvitus on kuitenkin vain osatekijä. Vaikka joissakin Sanarisin julkaisemissa ristikoissa on melko vaatimaton kuvitus, ristikot ovat laadinnan kannalta hyviä. Ratkon vaatimattoman kuvituksen omaavia ristikoita mielelläni, jos ne ovat laadinnallisesti mielenkiintoisia ja sopivan haastavia. Kuvitukseltaan huippulaadukas, mutta turhan helppo ristikko jää minulta ratkomatta.

    Apu Ristikot 7/2019 skannasin mieluisimmat ja annoin lehden ratkomattomana tuttavaperheelle. Ratkoin muutamat valikoidut ristikot tablet-laitteella piirrosohjelmalla. Apu-lehden ristikoita ratkoin aikoinaan paljonkin silloin, kun ne olivat netissä Flash-toteutuksina.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #17206
    Tapio
    Sivustovastaava

    Odotetun vaikea oli Antti Viitamäen SK 35/2006. Siinä oli kaksi vitsinomaista pääkuvasta johdettua epäsanaa. Epätavallisesta laadinnasta pitävien kannattaa hakea arkistosta ja ratkoa.

    Haastavia ovat olleet myös toisessa säikeessä mainitsemani Mirja Pihlajamäen ristikot. Niiden kanssa minulla meni enemmän aikaa kuin em. Viitamäen ristikon kanssa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 1/2020 #17191
    Tapio
    Sivustovastaava

    Piilikseen saattoi jäädä joiltakin vähän epäselviä kohtia. Laitan omat selitykseni, joita voi korjata, jos tarvitaan. Suurin osa alla esille ottamistani vihjeistä on otettu esille Sanarisin foorumissa.

    Vaakasuoraan 13:

    Pistä vastakohtainen verbi. Hukkaa metri! > ENETÄ

    Mielestäni tässä kehotetaan laittamaan vastaussanaksi vastakohtaisen merkityksen omaavaa verbiä verbille ”hukkaa”. Kun hukkaa, omaisus vähenee, mutta omaisuuden pitäisi mieluummin karttua eli ENETÄ. Piilovihje on ymmärtääkseni se, että hukkaa = menetä. Jos sanasta ”menetä” ”menetetään” eli ”hukataan” metrin lyhenne ”m”, saadaan ENETÄ.

    Vaakasuoraan 15:

    Palkkaamistyössä Sin Sini! > VÄRVÄRI

    Sini on väri, mutta piilovihjeessä ”Sin Sini” ensimmäisestä sanasta on pudotettu pois I-kirjain. Lähtösanat ovat siis VÄRI + VÄRI. Tämä muistuttaa ns. kovisristikoiden typistevihjeitä, joissa pudotetaan pois kirjaimia suoranaisesti mainitsematta asiasta. Piiliksissä pudottaminen usein ilmoitetaan, joten tässä on mielestäni hieman uutta tyyliä.

    Vaakasuoraan 18:

    Tiet, ei tietty. Tervehdys Hilla, pikkulikka. > TYTÖNHEILAKKA.

    Tässä on jaotelma, jonka ensimmäinen osa muistuttaa ristikoiden ns. rakennevihjeitä. ”Tiet, ei tietty” = jos sana on ”tiet” eikä ”tietty”, siinä ei ole kirjaimia TY eli se on TYTÖN. TYTÖN + Tervehdys = HEI + Hilla = LAKKA > TYTÖNHEILAKKA.

    Pystysuoraan 2:

    Helismaata grillikioskiruoka 1,6 kertaisesti suojelee niin, että mikään ei rikkoonnu. > REPEÄMÄTTÖMÄT

    Jaotelma. Helismaata = REPEÄ (Reino Repe Helimaan lempinimi on tässä taivutettuna) + grillikioskiruoka 1,6 kertaisesti =  grillikioskiruoka = MÄTTÖ ja kun se on 1,6-kertaisesti se on MÄTTÖMÄT. REPEÄ + MÄTTÖMÄT > REPEÄMÄTTÖMÄT.


    Minulta tai Sanarisin foorumissa voi kysyä lisää selityksiä. Laitoin myös Suomi24:ään piiliksiin liittyvän yleissäikeen Selityksiä piilosanojen vihjeisiin. Myös tässä foorumissa on piiliksiä koskeva yleissäie Keskustelua piilosanoista. Muutamista piiliksistä on vihjeanalyysi.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-6.1.2020 #17179
    Tapio
    Sivustovastaava

    Täydensin hieman vihjeanalysiä kohdilla, joista Sanarisin foorumissa säikeessä 10303. IS Viikonloppu 4.-6.1.2020 on kyselty.

    Tein täydennyksen myös 15.1.2020.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Vaativa ristikkokirja #17172
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikkokirjoissa on ensisijaista laatu, sillä tylsiä ristikoita ei viitsi ratkoa. Hinnalla sikäli merkitystä, että kovin kallista kirjaa ei tule ostettua. 

    Minulla on yksi Veijo Wirénin ristikkokirja, jota en ole ratkonut kuin vähän yli 100 ristikkoa (tehtäviä on yhteensä 400 kpl). Melkein joka ristikossa oli outo sana, mutta itselleni uudet sanat eivät tehneet ristikoista kokonaisuutena minulle riittävän mielenkiintoisia. Laitan kirjan perhetutuille kiertämään.

    Ristikkokirjan ristikoita tulee ratkottua paperilla. Paperin laatu Wirenin kirjassa on  lyijykynällä ratkomiseen kiitettävä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-6.1.2020 #17168
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitos korjauksesta. Tuo on luonnollisempi looginen kirjaimen lisäys ja melko varmasti se, mitä laatijatiimi on ajatellut. K:n laittaminen sanan eteen ei tarvitse selittelyä. Korjattu kohta on tässä. Aiempi selitys oli:

    Lisäksi sanojen alusta on poistettu V-kirjain. Lähtösanat ovat VAIHDAT > VARTAT. Varttaminen on eräänlaista vaihtamista, sillä puusta otetaan pois alkuperäinen runko ja se vaihdetaan jalostetun omenapuuntaimen katkaistuun runkoon.

    Vaikka mielestäni voi sen noinkin ajatella. Vihje on näinkin tulkittuna loogisesti oikein ajateltu. V-kirjaimen lisäys tuli ensimmäisenä mieleen eikä tullut etsittyä parempaa vaihtoehtoa. Ei tuo ihan mahdoton ajatus ole, vaikka on onkin vähän teennäinen.

    Tämän opetus: pitää miettiä aina mikä olisi luontevin selitys eikä tyytyä ensimmäisenä mieleen tulleeseen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehden vaikeimmat ristikot – 2000-luvulta? #17164
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ainakin minulle Mirja Pihlajamäen SK 38/2001 ja SK 48/2004 olivat vaikeampia kuin moni nykyristikko. Mitään ajankohtaisuutta ei niissä ollut. Jos hoksaa ns. rakennevihjeen, se helpottaa ratkontaa, mutta tällaiset helpotukset puuttuivat. Ristikot eivät anna mitään helpolla vaan tarjoaa paljon haasteellisia assosiaatiovihjeitä. 38/2001 pääkuvan assosiaationkin hoksaamiseen meni minulla aikaa, sillä aluksi tuli väärä assosiaatio. SK 48/2004 oli yksi tyypillinen kovisvihje:

    ATERIA + SUKUKUNTA? (4)

    Tämän tyyppisissä on yleensä lainausmerkit.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden kuvitus #17146
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä itse kuvitukseen tulee, ihmettelen, miten ihmeessä ihmiset sietävät Aulis Lehdon hirveän huonolaatuista kuvitusta. Iisakin ristikoiden eräässä klassikossa Lehdon kuvitus oli kohtalaisen toimivaa. Vanhoista Iisakin ristikoista jäi laatijasta positiivinen vaikutelma.

    Mutta nyt Iisakin ristikoiden ostajat alkavat olla aika tyytymättömiä laatijan kuvitukseen. Eikö Lehdolta mitenkään voi vaatia parempaa kuvituksen laatua?

    Itse en ole kuin muutaman Hesarin ristikon ratkonut. Huonon visuaalisen laadun takia ratkonta ei kiinnosta, vaikka ratkaisusanat niissä muutamassa ristikoissa ovat olleet melko kelvollisia. 

    Toki joku pitääkin siitä, että kuvat ovat laadullisesti joskus erittäin heikkolaatuisia. Tällöin ne ovat kuin vaikeita tekstivihjeitä, joista vasta jälkikäteen saa tolkun. En vain itse pidä ajatuksesta ristikoiden vaikeuttamisesta tahallisen heikkolaatuisia kuvia käyttäen.

    Juha Hyvönen on käyttänyt iät ajat moniselitteisiä kuvia ristikon vaikeuttamiseksi. Kuvat itsessään ovat siistejä. Kokonaisuus on visuaalisesti yksinkertainen ja hallittu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #17115
    Tapio
    Sivustovastaava

    KORJATTU 13.1.2020.

    Ristikko on suurin piirtein saman ikäinen kuin tämän säikeen alussa mainittu ristikko. Ristikko oli Apu 21 23.5.2019 aukeamaristikko. Tarkistin asian paikallisessa kirjastossa.

    Jos linjaa on viime aikoina muutettu suhteessa tämän tyyppiseen kuvitukseen ja Apu-lehti oli suurin piirtein saman ikäinen tämän säikeen aloituksessa mainittu ristikko, kyseisen Apu-lehden kommentointi oli minulta irrelevanttia. Myönnän mokani siinä, etten huomannut katsoa lehden ikää enkä laittanut sillä kertaa ylös numeroa. Pyydän anteeksi itse kommenttia. Jos lehti olisi ilmestynyt tämän säikeen aloituksessa mainitun lehden jälkeen, tilanne olisi ollut toinen.


    Lisäys 29.1.2020. MM:n kuvitus on otettu esille vanhojen ristikoiden kohdalla myös Sanarisin foorumissa. Mutta Sanaris on nyt ilmoittanut, että linja on muuttunut. Kerrotun kaltaista kuvitusta ei enää Sanarisin mukaan uudemmista ristikoista löydy.

    Minun eteeni ei ole tullut tämän säikeen aloituksessa mainitun Punaisen Pelikaanin ilmestymisen jälkeiseltä ajalta yhtään Markku Mäkelän kuvittamaa ristikkoa, jossa olisi mielestäni kuvatun kaltaista huonoa makua osoittavaa kuvitusta. Hyvä näin. Toivotaan, että Vuokila pitää sanansa, että kerrotun kaltaista kuvitusta ei enää jatkossa ilmene.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 1/2020 #17104
    Tapio
    Sivustovastaava

    Piilisessä vaakasuoraan 13 ja 18 logiikan hahmottamisessa oli tavanomaista enemmän miettimistä. Tästä olisi ehkä syytä Vuokilan laittaa pieni purku sivustolleen. Voisin minäkin sitä yrittää, mutta piilosanojen suhteen laatija itse voisi mielestäni avata vihjeitä. Näin piilosanoihin vähän tottumattommatkin pääsisivät niihin jyvälle. Kyllä tämä minustakin keskimääräistä kierompi on.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ristikkoarkisto #17100
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vanhat vaikeat 5/19 Sanaseppo 4/2005 oli ehkä vihjeitä, jotka avautuvat vain sisäpiiriläisille.

    MONILLA PALLOSEN RISTIKOIHIN > SIDE

    Tämä tuotti ongelmia, mutta kaiketi kyse siitä, että jotkut tykkäävät kovasti Teemu Pallosen ristikoista, joten heillä on ”side” niihin.

    Ajattelin kyllä tässä ihan muuta. Alla aiempia ajatuksia:

    • Yleensä tämän tapaisessa vihjeessä on kyse siitä, että jos lisätään MON/MONI sanan alkuun tai loppuun, tulee toinen sana, tässä tapauksessa MON(I)SIDE tai SIDEMON(I). Noista ”moniside” on olemassa, mutta miten se liittyy Teemu Pallosen ristikoihin? Onko moniside jonkinlainen vihjetyyppi?
    • Side on monoilla, ei monilla, joten sanan taivutus ei toimi.

    VEKSELITAKAUS > AVALON

    En mistään lähteestä löytänyt, että vekselitakauksesta käytetään tätä nimikettä. Mistä lähteestä tämä on otettu? Vekselitakaus on lähteissä joko aval tai avaali.

    Vai pitääkö tämä lukea ikään kuin toteamuksena ajatusta ”vekselitakaus aval on”, jossa AVAL ON > AVALON. Vihjeessä vain ei ole mitään viitteitä siihen, että sanaan ”vekselitakaus” pitäisi lisätä jotain.


    Lisäys 17.1.2020. Sain tiedon, että olin ymmärtänyt vihjeen oikein. 


    ILMESTYY 4.1.2006 > OHOI

    Tämä on niin vanha juttu, etten löydä liittymäkohtaa netistä tähän tapahtumaan. Ohoi oli joskus lehti, mutta sitä ei enää julkaista. Ensimmäistä julkaisupäivää en löytänyt.


    Lisäys 17.1.2020. Sain tiedon, että 4.1.2006 oli lehden ilmestymispäivä.


    Vielä vähemmän minulla on mahdollisuus ymmärtää, kehen viitataan vihjeessä:

    RISTIKKOPIIRTÄJÄ MÄKELÄN KAIMA

    Lienee sisäpiiriä, koska Google-haulla ei löydy. 


    Lisäys 17.1.2020. Googlella ei löytynyt Markku Jotuni nimellä tunnettua henkilöä, mutta Markku Mäkelän ohella Pertti Mäkelä on ristikkopiirtäjä. Pertti Jotuni oli tunnettu tiedetoimittaja.


    metalli-risti > KITA

    Tämänkin kanssa tuli virhepäätelmä. Tämän tyypin vihjeitä kun ei enää tapaa lainkaan. Viiva tarkoittaa tässä puuttuvaa sanan osaa. Tämä ei ole moderni hirsipuuvihje, sillä ratkaisusana ei liity sisällöllisesti sanaan METALLIKITARISTI.

    Aiempi päätelmä.

    Kun tässä on väliviiva, kyseessä saattaisi olla kahden sanan yhdistelmä. K on erään metallin tunnus, mutta ITA ei liity mitenkään ristiin. Kitaristi on olemassa, mutta KITA ei ole metallia. 

    Oikein kiva tehtävä, eikä jäänyt kaivelemaan, vaikka parin vihjeen faktoja en löytänytkään.

    Ratkoin tehtävää sekä nettisovelluksella että piirrosohjelmalla. Piirrosohjelmalla tehdyn ratkonnan tallensin Google Driveen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-6.1.2020 #17076
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein IS:n kovisristikosta analyysin, jonka ajastin 12.1.2020.

    Koska minulle ei jäänyt mikään kohta epävarmaksi, tulevaa analyysiä ei voi analyysin sivulla kommentoida, mutta tässä säikeessä saa esittää täydennysehdotuksia. Vaikka analyysini on mielestäni oikein, siinä saattaa silti olla virheitä.

    Jos joku minua parempi ristikoiden ratkoja haluaa auttaa minua tarkistamalla analyysin, hän voi pyytää luku- ja kirjoitusoikeutta sivuun ennen sen julkistamista kaikille. Minuun saa tässä asiassa ottaa yhteyttä sivustoni lomakkeella. Voin luoda tarvittavat käyttäjätunnukset, jotka sitten lähetän s-postilla. S-postiosoitteen täytyy tässä tapauksessa olla todellinen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-6.1.2020 #17064
    Tapio
    Sivustovastaava

    No tulin nyt ratkoneeksi. Ristikon yläosasta n. 40{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} oli suhteellisen helppoa suhteutettuna annettuun vaikeustasoon. Mutta sitten alkoi takkuilla. Kokonaisuutta ajatellen 3- on varsin oikean vaikeusastearvio.

    Ylemmästä pääkuvasta johdetuissa sanoissa kyse oli vain siitä, että mikä sana sopisi risteävien kanssa. Sanat olivat tavanomaisia eikä niissä ole mitään huumoria. Sikäli erittäin hyvä, että näin molemmat pääkuvat liittyvät Japaniin.

    Alempi pääkuva oli vekkuli. Tämä huumori toimi minullekin. Oikein hauska.

    Ristikon ratkettua, seuraavat vihjeet jäivät avoimiksi ja niitä täytyI pohtia jälkikäteen:

    TADHIA (5)

    = TYTTÖ (4 vaakaan ja 4 pystyyn)

    Vihjeen TADHIA hoksasin jonkin aikaa pohdittuani. Alemman vihjeen kanssa sai pohtia pitkään, mutta uskon lopulta ymmärtäneeni vihjeen idean. 

    Muutamia faktatietoja sai etsiä tai tarkistaa netistä.

    Toista MERTA KYNTÄENKIN liittyvää ratkaisusanaa en ennestään tuntenut.

    Minusta joskus KHL:ssä kiekkoilun pelaaja ei kovin yleisesti tunnettu ole. No en kyllä KHL:ää seuraa.

    Vihjeen KAASUPURKAUKSISTA kohdalla yritin ensin Google-haulla ”kaasupurkauksista + ?” ( ? = saamani ratkaisusana). Ei tärpännyt. Ratkojat.fi löytyi ratkaisusanalle synonyymi. Kun käytin sitä asia-artikkelia etsiessäni, löysin asia-artikkelin, joka selitti asian. Ratkaisusana sinänsä on ok, mutta löytämässäni asia-artikkelissa sitä ei ole käytetty.

    on sikäli hauska vihje, että jos T kirjaimen laittaisi sanojen ILMOJEN HALKI alapuolelle, ratkaisusana olisi sama, mutta logiikka tietenkin olisi eri.


    Kun ratkoin ristikkoa, käytin välillä jopa kahta kokeilukerrosta. Paperilla ratkottaessa ristikon ratkonta olisi ollut melkoista suttaamista.


    Ristikossa on yksi Å . Jouduin hakemaan merkin vihjeanalyysiin Jukka Korpelan sivuilta. Kopioi-liitä-menetelmällä sain sen sivulle. Onko olemassa helpompaa keinoa saada Å  ja Å¡?

    Lisäys 14.1.2020. Sain tiedon, että pitämällä alhaalla ALT-näppäintä ja käyttämällä näppäimistön erillisiä numeropainikkeita oikealla, saa mm. nämä kirjaimet:

    Å¡ = ALT + 0154
    Å  = ALT + 0138


    Ristikossa on yksi ” tämä liittyy tähän” -tyyppinen vihje. Olisiko vihjetyypille olemassa jokin naseva nimi?


    [Lähetin tämän ristikon ratkaisusta tekstiviestin, joten olen ratkomistani ristikoista maksanut n. 2 €.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #17060
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tiedä häntä kenen laatimasta ristikosta, mutta tuskin Sanarisin ristikosta on minusta huono ratkaisusana huurahduksena käytetty LATUA. Sana on vähän lyhennetty komento sanoista ANNA LATUA. Kaiken maailman taivutettujen huurahdussanojen käyttöä ratkaisusanoina pidän siis myös huonona laadintana. Yleinen sääntö on, että ratkaisusanan pitäisi olla perusmuodossa. Tämä siis koskee yleisesti käytettyjä sanoja. Pääkuvasta johdetuissa sanoissa saa olla taivutusmuotoja ja pitääkin olla, jos kyse on suoranaisesta ratkaisulauseesta.

    Minun mielestäni sanan käyttö huudahduksena ei muuta sanaa perusmuotoiseksi. Se on vain yksi tapa vihjeittää. Vihje voi olla epäsanakin. 

    Mielestäni Sanaris pitää tiukasti kiinni säännöstä, että sanan pitää olla perusmuodossa. Missä määrin tästä muut lipeävät antamani esimerkin tavoin?

    Mielestäni Sanarisin suhtautuminen laatijan omiin sanoihin, joita muut eivät ole koskaan aiemmin käyttäneet, on liian pehmeä. Miten on muualla? Onko laitettu omia sanoja, joita voi luokitella epäsanoiksi?

    Mielestäni sanajohdannaisissa tilanne on selkeä ja mielipiteeni on, että sanajohdannainen jota kukaan muu ei aiemmin ole käyttänyt, ei kuulu ristikkoon. Perustelut löytyvät tästä säikeestä. Tosin on yksi tilanne, jossa niitä saattaisin pitää hyväksyttävänä.

    Näin ainakin, jos kyse on aikakausi- tai sanomalehdistä. Punaisen Pelikaanin kaltaisiin harrastelehtiin voi laittaa ihan millä säännöillä tahansa toimivia ristikoita. Ne ovat varsin pienen piirin lehtiä.

    Laatijan itse laatimat yhdyssanat ovat ongelmallisia, sillä suomen kieli sallii varsin vapaan yhdyssanojen luonnin eikä voi millään vaatia, että kaikki käytetyt yhdyssanat löytyvät muualta. Tässä niin laatijat, ratkojat kuin Kielitoimistokin ovat pohjimiltaan kaikki mututuntuman varassa. Kielitoimiston näkökulmia tulisi silti ottaa huomioon. Käsittelen pitkiä yhdyssanoja toisaalla, joten en niistä halua tähän yhtään kommenttia. Yhdyssanoista, jotka rakenteellisesti ovat huonoja, voi tässäkin säikeessä ottaa esille.


    Avasin vastaavan säikeen myös Suomi24:ään, jos joku ei halua keskustella asiasta tässä säikeessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #17056
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta huonoa vihjeitystä on omien sanajohdannaisten käyttö ainakin tavanomaisena vihjeenä eikä pääkuvan vitsinä. Ks. tähän liittyen keskustelu  IS Viikonloppu 21.-22.12.2019, jossa käsitellään ratkaisusanaa ÖREÄ.

    Eräs kommentoija heitti ilmaan:

    Millainen ihminen mumisee, lirkuttaa, kitisee? Siis tuolla logiikalla. Älä kuitenkaan kerro minkälainen on ihminen, joka urisee…

    Sanat ärisee – ärisevä – äreä ovat käytettyä kieltä ja ja niitä on aivan OK käyttää ristikoissa. Mutta mitkä ovatkaan vastaavalla logiikalla nämä sanat:

    mumisee – mumiseva – mumea
    lirkuttaa – lirkuttava – lirkku?
    kitisee – kitisevä – kitku?
    urisee – uriseva – urea

    Jos hyväksytään ÖREÄ ristikkoon käyvänä ratkaisusanana, ainakin MUMEA pitäisi hyväksyä – ja myös ns. rakennevihjeenä, jolloin vihje ei kerro, mitä ratkaisusana tarkoittaa, vaan ratkojan on se itse keksittävä. Tai sitten loogisena vihjeen osana:

    UMISEVA > UMEA

    Ratkaisusana on kyllä ristikkokelpoinen, mutta kun tuossa taustalla on ”sana” MUMEA pitää ratkojan itse keksiä – aika mahdoton keksittäväksi. Mutta jos hyväksytään se, että ratkojan pitää keksiä uusia sanoja ja niiden merkityksiä, kai tällaistakin voisi ajatella ristikkoon laitettavaksi?

    Mitäs muuta voisi keksiä:

    ulisee – uliseva – ulkku?
    inisee – inisevä – ?
    anoo – anova – ano?
    älisee – älisevä – äleä

    No oikeasti ristikkokelpoisia ratkaisusanoja annetuissa esimerkkisanoissa on mukana muutama, nimittäin UREA, ANO ja ÄLEÄ.

    Mutta tämä sananmuodostustapa ei ole aina käyttökelpoinen. Minusta paras pysyä niissä sanoissa, joita ihmisen arkielämässään käyttävät.


    Lisäys. 19.1.2020. Myös yhdyssanat, joita ei muodosteta yleisesti käytetyllä tavalla, ovat minusta erittäin huonoja. Niitä olen muutaman kerran tavannut Antti Skytän ristkoista. Ks. myös IS Viikonloppu 9.-10.11.2019

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ilmaisristikot #17051
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lokakuu 2019: Teräs 2/2015: Senat sakaisin

    BE Groupin Teräs-lehti tilasi takasivulleen anagrammitehtäviä aina tietyn teeman sanoin. Tämän Erkki Vuokilan laatiman tehtävän aihepiiri selviää ratkomalla. Tämä on mittatilaustyönä tilaajan toiveisiin laadittu tehtävä, jollaista emme muualle ole tehneet.

    Tuo on varsin vekkuli anagrammitehtävä. Vihjeeseen ERÄ TOSSUJA saamaani ratkaisusanaa Google ei tunne, mutta pakko kai ratkaisuni oikein on olla. Alla kuva saaduista kirjaimista:

     


    Lisäys 12.1.2020. Kun 12.1.2020 etsin, sana tuli esille hakutulosten ensimmäisellä sivulla. Tilanne oli siten merkittävästi muuttunut. Tämä osoittaa sitä, että ratkaisusanaa on etsitty ja se on noussut hakutuloksissa ylemmäksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ilmaisristikot #17002
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. Ok. En hahmottanut vain ideaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ilmaisristikot #16998
    Tapio
    Sivustovastaava

    > TILA

    Tarkkoittaakohan tuo viiva tavuviivaa? 10-4 olisi ehkä siten arvosteluaseteiko väli, jolloin sanallisesti ilmaistuna olisi kyse samasta kuin VÄLI- > TILA.


    Myös eräs toinen kommentti liittyy tämän säikeen ristikoihin. Ks. myös eräs IS:n Histis-ristikko.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #16996
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä nyt tässä kirjoitan, ei ole kysymys, mutta en malta olla kehumatta erästä ristikkoa. 

    Sanarisin kuukauden erikoisia ei ole tullut pitkään aikaan katsottua. Niissä syyskuu 2019 erikoisena oli Ilta-Sanomien Histis 26.8.2019, jonka henkilönä on Tommi Läntinen. Oli nautinto ratkoa ristikko, kiitos ristikosta.

    Ristikkossa on aika monta itselleni tuntematonta Tommi Läntisen kappaletta. Näissä tavoite on ratkoa ilman googlausta, mikä onnistui.

    Yhden piilokirjaimen tosin olin arvannut väärin, mutta se oli nettihaulla helppo korjata. Tietenkin laulujen nimien kohdalla olisi hyvä, että piilokirjain olisi sellainen, ettei tarvitsisi arvata ollenkaan.

    Kun Kovis-ristikoiden ohella IS:ssä on laadukkaita Histis-ristikoita, IS Extran tilaamista jo nyt voisi harkita, vaikka vanhoja ristikoita on aika lailla vielä ratkomatta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16977
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin Erkki Vuokilan EVVK 2020 viikko 1 piilosana.

    Tämän kokoista ristikkoa ei mielellään ratko nettisovelluksella. Tablet-laite pystysuuntaan ratkonta olisi onnistunut, mutta +/- säädöillä ristikkoa ei saanut optimikokoiseksi. Miellyttävimmän kokoiseksi aseteltuna ristikkoa olisi joutunut hieman siirtelemään vaakasuunnassa. 

    Vaakasuuntaan laite laitettuna tilanne olisi ollut toivoton, sillä käyttöliittymä vie ns. leijonan osan näytön pinta-alasta.

    Ratkoin piirrosohjelmalla, sillä tällöin ristikon sain ristikon näkyviin maksimikokoisena, jolloin se oli miellyttävintä ratkoa.

    Niin Sanarisin nettisovelluksella kuin tablet-laitteella piirrosohjelmalla, piiliksen ratkonnan miellyttävyydestä häviää paperiratkonnalle. Kahdesta hieman huonosta vaihtoehdosta minusta piirrosohjelmalla ratkonta on ainakin leveissä tehtävissä se miellyttävämpi vaihtoehto.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16968
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok. Olin vähän liian hätäinen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16966
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mirjan Pihlajamäen 2000-vuosikymmen ristikot ovat osoittautuneet minulle varsin haastaviksi. SK 46/2009 seuraava jäi hämäräksi:

    > TARI

    Tari on vuohi, mutta vihjeessä sana vuohi on vain puoliksi. En nyt keksinyt vihjeen ideaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ristikkoarkisto #16961
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuli kolmaskin ehdotus nimimerkiltä Jaska:

    Krypton kunkin kirjaimen tulee esiintyä vähintään kolmessa sanassa, joista vähintään kahdessa keskenään risteävässä sanassa.

    Minusta tuo ei ole hyvä. Voihan sama kirjain esiintyä kolmessa eri sanassa, joissa se on piilokirjaimena. Tällöin sama kirjain on sekä kolmessa eri sanassa että kolmessa eri paikassa. Koska kaikki kolme sanaa liittyvät saman kirjaimen osalta toisiinsa, tilanne on käytännössä sama kuin kirjaimet risteäisivät keskenään tavallisessa ristikossa. Pikemminkin asian voisi esittää niin, että saa olla risteävä sana:

    Krypton kunkin kirjaimen tulee esiintyä vähintään kolmessa eri sanassa ja kahdessa eri paikassa. Toinen tilanteista saa täten olla sellainen, että sanat risteävät keskenään.

    Näemmä Vuokilan mielestä tuo minun muotoilu ei kelpaisi. sillä hän kommentoi näin nimimerkin Jaska esittämää muotoilua:

    Juuri näin. Aina pitää olla yksi risteävissä sanoissa. Joskus hyväksytään, että risteävissä sanoissa on kummassakin kaksi tuota kirjainta eli yhteensä kolme. Tässä sitten jo halotaan hiusta. olennaistahan tuossa säännössä on, ettei mitään kirjainta tarvitse alkaa arpoa tai että sitä on vain piilokirjaimissa hankalissa sanoissa.

    Olkoon sitten niin, minulle ihan sama, kunhan toimitaan johdonmukaisesti.


    [Kommentoin nyt asiaa omilla sivuillani, kun en voi kommentoida asiaa Sanarisin sivustolla. Olen pyytänyt palstan pitäjää s-postilla lukemaan kommenttini täältä. Tätä ei pidä tulkita toisen sivuston kommentoinnin ruotimisena, sillä Sanarisin sivuston keskustelu asiasta on täysin asiallista säikeessä Kryptojen säännöt ja yksityiskohdat.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ristikkoarkisto #16960
    Tapio
    Sivustovastaava

    On tullut ilmi, että jotkut kustantajat asettavat krypton visuaaliselle muodolle tiukat rajat. Tällaisille kustantajille Vuokilan krypto ei kelpaisi. Jokainen kustantaja voi kuitenkin omat linjauksensa, sillä mitään yleispätevää sääntöä ole olemassa. Minusta visuaaliset ulkomuotoasiat ovat joka tapauksessa toissijaisia. Ainakin niistä pitäisi pystyä keskustelemaan sivistyneesti.

    Viimekädessä tässä asiakkaan mielipide ratkaisee. Jos Metsälehden lukijat eivät yleisesti ottaen asiasta kritisoi, ei visuaalisessa mielessä vähän ruman näköisestä sommittelusta ole kenellekään mitään haittaa.

    Minusta tässä on vähän samasta asiasta kyse kuin piilisten symmetrisyydestä. Suurin osa piiliksistä on täysin symmetrisiä ainakin yhden akselin suhteen, joskus useammankin akselin suhteen. Jotkut ovat vain puoliskoittain symmetrisiä, mutta koko ristikko ei ole symmetrinen. En ole löytänyt sääntöä, että piiliksen pitäisi olla symmetrinen. Löytyyköhän arkistosta yhtään piilistä, joka ei ole ainakin puoliskoittain symmetrinen?

    Sanarisin ristikkoarkistosta löytyy muutama täysin symmetrinen ristikko (esim. tämä). Ristikon laatijoista Heikki Luukkalalla on tapana sellaisia luoda.  Viimeksi ratkoin Luukalalta erään vanhan SK:n ristikon. Siinä täydellisestä symmetriasta seurasi suuri joukko nelikirjaimisia sanoja. Tosin pystysuunnassa oli vastaavasti melko pitkiä sanoja. Mutta täysin symmetrinen rakenne kyllä toi merkittävän rajauksen sanojen käytölle. Kokonaisuus oli minusta huonompi kuin normaaliin tapaan laaditussa ristikossa, jossa ei pyritä symmetriaan.

    Pitäisikö ristikoiden laatijoiden yleisesti ottaa oppia Luukkalalta ja pyrkiä samaan? Tuskin kukaan sitä vaatii keneltäkään. Toisinaan Vuokila pyrkii symmetriaan Metro-ristikoissa, joita löytyy runsaasti arkistosta. Ratkojan kannalta symmetrisyydellä ei ole merkitystä. Jos ratkojan kannalta lopputulos on ok, mikä siinä, jos laatija haluaa asettaa itselleen ylimääräisiä tavoitteita.

    Ehkä kukaan ei kryptoissa täydellistä symmetriaa tavoittele, vaan kyse on vain siitä, että tyhjiä ruutuja ei ole samassa paikkaa paljon. Jos tavoitteena on, että on korkeintaan vain yksi tyhjä ruutu, silloin helposti sanojen pituudet jäävät varsin lyhyiksi. Piiliksissäkin on muutaman ruudun kokoisia aukkoja – tosin ei koskaan niin isoja kuin visuaalisista syistä kritisoidussa Vuokilan isossa kryptossa. 

    Visuaalisessa mielessä olen sitä mieltä, että kun ei sidota itseä liian tiukkoihin raameihin, lopputulos voi olla ratkojan kannalta parempi. Visuaalisessa mielessä hyvin epätasapainoinen lopputulos kyllä erityisesti kryptossa ja piiliksessä ja ns. höyryristikossa kyllä ottaisi silmään – kuvaristikossa mahdolliseen epätasapainoon ei niin helposti kiinnittäisi huomiota.


    Mitä käytettyjen kirjainten lukumäärään tulee, en ymmärrä sitä, miksi Vuokila kirjoittaa:

    Tekniikka ei netissä anna myöten yli 29 kirjainta!

    Miksei anna? Sanarisin nettisovelluksessa on 31 kirjainta. Miksi ü ja Å¡ eivät olisi käyttökelposia? Tietokoneella en kyllä löytänyt tapaa, jolla kirjoittaa Å¡ (kopioin kirjaimen Kielitoimiston sivulta sanasta Å¡akki), koska tarvittavaa aksenttimerkkiä ei löydy näppäimistöltäni eikä varmaan monen muunkaan tietokonenäppäimistöltä. Tästä syystä Å¡ saisi jäädä kokonaan pois ja maksimäärä kirjaimia ylipäätänsä saisi olla 30.


    Varsin hyvän kommentin on antanut nimimerkki iso S. Mitä kirjainten lukumäärään tulee, hän esittää seuraavan säännön:

    jokaisen kryptossa käytetyn kirjaimen pitää esiintyä vähintään kahdesti, ja ainakin kerran niin että se ei ole piilokirjaimena, vaan kahden sanan risteyskohdassa.

    Nimimerkki peter ilmaisee kirjainsäännön seuraavassa kommentissa näin:

    Kirjain sääntö on, että sama kirjain esiintyy komessa sanassa.
    Ensimmäinen kirjain risteävässä kohdassa. Että siis kaksi samaa kirjainta esiintyy näin.
    Ja kolmas kirjain esiintyy jossain muussa sanassa.

    Tässä saattaa olla kustantajakohtaisia poikkeamia.

    Nimimerkin iso S kommentti kannattaa muiltakin osin lukea.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ristikkoarkisto #16957
    Tapio
    Sivustovastaava

    Metsälehden kryptosta on oudon paljon keskustelua. Ratkoin krypton. En ymmärrä Metsälehden krypton kritisointia. Vain yksi sana (erisnimi) on puhtaasti googlauksella tarkistettava – ja sillä todennäköisesti löydettykin, vaikka mistä sitä laatijan tietotasoa tuntee. Voihan Vuokila erisnimen entuudestaankin tuntea.

    Eihän krypto visuaalisesti kaunis ole, mutta se on minusta ihan epäolennaista. Kirjaimistoa on käytetty loistavasti, mikä on minusta kryptoissa hyvin olennaista. Voi toki olla, että jossakin muualla krypton pitäisi näyttää paremmalta, mutta sekin on mielestäni epäolennaista.


    No ilman pientä hälyä, en minäkään tätä olisi ratkonut, koska kryptot eivät kuulu suosikkitehtäviini. En edes aluperin vilassut kryptoon liittyvää säiettä, mutta virike vilaisuun tuli Suomi24:n eräästä kommentista. En tiennyt, mihin säikeseen kommentti liittyi, mutta katsoin viimeaikaisia säikeitä ja arvelin kommentin liittyvän Metsälehden kryptoon.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Kovisristikoiden oveluudet #16946
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tässä suhteessa ks. seuraavat säikeet:

    Kyse on siitä, miten pitkälle on hyväksyttävää, että vihje on loogisesti vajaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16794
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 51-52B/2005 Toni Pitkältä oli varsin haastava, vaikka oli merkitty vain 2 1/2 -tasoiseksi. Suosittelen joulunaluspohdinnaksi.

    Tosin yksi ratkaisusana oli ruotsiksi, mikä kyllä hidasti melkoisesti ratkaisua. Vaikka elämme kaksikielisessä maassa, ratkaisusanan pitäisi mielestäni kuitenkin olla aina sanan suomenkielinen eikä ruotsinkielinen muoto. Rikos on vanhentunut, mutta toivottavasti vastaavaa ei uusissa tule vastaan.

    SK 3/2006 laitettu ratkaisu on väärin. Pääkuvan alta lähtevän sanan ensimmäinen kirjain  on ratkaisussa väärä. Kuvasta sai pitkään miettiä, minkä muotoinen on kuvassa oleva joulukoriste.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #16787
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pornahtavat kuvat Apu-lehdessä tuntuvat olevan Mäkelän ”tuotemerkki”. Viimeksi sattumalta ratkomassani Apu-lehden ristikossa oli Apu-lehdessä tyypillinen tarpeettoman pornahtava kuva isorintaisesta ja -lantioisesta naisesta takaapäin kuvattuna:

    >  LANTIO

    Toinen tunnusomainen tyyli on enemmän tai vähemmän rivo kuva suomalaismiehestä.

    Tuntuu, että MM:n on lähes ”pakko” laittaa varsinkin Avussa ilmestyviin ristikoihin joko pornahtava naiskuva tai enemmän tai vähemmän rivo kuva suomalaismiehestä, jotta tyyli olisi tunnistettava.

    Toki Avussa ja monessa muussa lehdessä on ristikoita, joista kumpikin edellä mainituista puuttuu.

    Minusta vain perhelehden ristikoihin ei kuulu tällainen kuvitus kuten se ei mielestäni kuulu minkään arvostetun aikakausilehden ristikoiden kuvitukseen. Mutta kun en ole Apu-lehden enkä minkään muunkaan viikoittain tai kuukausittain ilmestyvän lehden tilaaja, olen ulkopuolinen. 

    Viimeisin pidempi lehtitilaus taisi olla ET-lehti. ET-lehdessä tällaista kuvitusta ei ole. Siinä on välillä varsin iso ristikko-osio. Ristikoiden julkaisija on muistaakseni Aurifera.

    Ehkä pitäisi täysin lopettaa MM:n kuvittamien ristikoiden ratkonnat. Toisinaan hänen kuvittamansa ristikot ovat kaikin puolin kivoja ja niistä jää hyvä mieli, mutta hänen kuvittamat ristikot myös hyvin usein ärsyttävät.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16785
    Tapio
    Sivustovastaava

    Odotellessani vaimoa sairaalassa käynnillä, eräässä Apu-lehdessä oli Erkki Vuokilan ja Markku Mäkelän aukeamaristikko. Otin valokuvan. Valokuvasta tuli varsin laadikas ja ristikkoa oli varsin kiva ratkoa tablet-laitteellani.

    En ehtinyt kokonaan ratkoa ristikkoa kun vaimo palasi, mutta sain ratkottua ristikon loppuun kotona. Eipä tarvinnut sairaalan lehteä sutata eikä tarvinnut jättää ristikkoa kesken.


    Ristikon sisältöön on toisessa säikeessä yksi kommentti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16729
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. En olisi osannut noita henkilöitä Googlella hakea. 

    Koo Stark oli tosiaan aikoinaan kohuhenkilö. Tosin vuonna 2005 kohustakin oli jo aikaa. Eräs kirjoitus kertoo:

    In 1981, Andrew was set up on a blind date with Koo Stark, an American actress.

    As the paparazzi hounded Stark, and despite Andrew’s entreaties to the Palace to help her, their relationship collapsed.

    In 1988 Stark said: “The amount of attention and pressure on me became unbearable. It was a nightmare.”

    Kyseessä ei vuonna 2005 ollut ajankohtaisaihe, mutta jos verrataan nykyhetkeen, 14 v. lähempänä asiaa kuitenkin. Tiedä häntä, olisinko edes vuonna 2005 tavoittanut, kenestä oli kyse.

    Myöskään viittausta Antti Kasvion äitiin Ulla ei voi pitää ajankohtaisvihjeenä. Tietoa siitäkään tuskin olisin vuonna 2005 osannut löytää tai asiaa olisin muistanut.

    Vanhojen ristikoiden suola on aikansa ajankohtaisvihjeet.

    Useimmiten viitatut henkilöt saa kaivettua omasta muistista tai ainakin Googlella, mutta joskus käy väkisin niin, että viittaukset jäävät arvoituksiksi. Nyt tällaisista ei ollut kyse.

    Jukkiksella on kyllä aivan loistava muisti!


    Jatkoa 11.12.2019. Pihlajamäen SK 50/2003 oli melkoisen haastava. Tosin lisähaaste kyllä johtui pääosin siitä, että teemaan liittyvät sanat olivat ainakin minun mielestäni yliväljiä.


    Jatkoa 13.12.2019. Saman tekijän 49/2008 oli kaksitähtiseksi vaikea. Teemasat olivat sekä substantiiveja että verbejä, mikä myös vaikeutti niiden keksimistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16721
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mirja Pihlajamäen SK 9/2005 muutamat todennäköiset aikansa ajankohtaisvihjeet eivät enää aunneet:

    UIMARIÄITI > ULLA
    KOHUN AIHE > STARK

    Sivu, jossa on ristikon ratkaisu, jäi tallentamatta, mutta nuo on todennäköisesti oikein, sillä vain ne toimivat risteävien kanssa.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #16679
    Tapio
    Sivustovastaava

    Esitin tämän kysymyksen myös Suomi24:ssä, mutta vastauksista en ota selvää, ovatko anonyymit kirjoittajat tosissaan vai ovatko he ironisia. Koska vastauksista ei saa selvää, ovatko vastaajan puolellani vai eri mieltä kanssani, olisi kiva, jos joku kommentoisi siksi täällä käyttäen vakiintunutta nimimerkkiään.

    Jos tässä on virhelaadinta, epäilemäni virhe on äärimmäisen harvinainen. Itse olen kerran aiemmin havainnut kontekstissaan taivutetun ratkaisusanan hyväksymisen kelvollisena ratkaisusanana yhdessä Pertti Oskalan piiliksessä (Juha Neitola totesi saman asian). Laatija oli innostunut homonymian käytöstä niin, että oli unohtanut, että vähintään toisen merkityksen tulee kontekstissaan olla perusmuodossa. Vihjeessä molemmat sanan merkitykset olivat kontekstissaan taivutettuja.

    Sanarisin laatijoiden piilikset ovat yleisesti varsin laadukkaita. Todelliset virheet ovat erittäin harvinaisia.


    Jälkikommentit 9-10.12.2019. Laitoin laatijalle s-postin antti.parkkinen(at)ristikkoakatemia.fi sekä pyynnön Suomi24:ään. Tähän ei sitten taida saada kunnon vastausta keneltäkään.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16648
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta on miellyttävyystekijä se, että tehtävät voi ratkoa erillisinä. Voi keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan käyttäen tukevaa alustaa, koska tablet-laite itsessään on tukeva ja sen saa lisätuelle.

    Sanomalehdessä kaikki tehtävät ovat aukeamalla. Isoa lehteä on minun mielestäni epämiellyttävä käsitellä. Se on ikävän löysä ja iso. En yksinkertaisesti pidä sanomalehden käyttöliittymää miellyttävänä ristikonratkontaa ajatellen. Sanomalehdestä ei ole kiva ratkoa ristikkoa nojatuolissa istuen.

    Miellyttävyys on tietenkin makukysymys. Sellaiselle henkilölle, joka tykkää ratkoa ristikkoa pöydän ääressä ja jolla on tapana hyppiä tehtävästä toiseen, tablet-ratkonta on erittäin huono vaihtoehto. Tehtävien vaihdon suhteen paperinen lehti on tietenkin paljon toimivampi. Ero ristikoiden ratkonnan suhteen on tässä suhteessa isompi kuin tavallisen kirjan ja e-kirjan.

    Paperista IS:ää ostaisin vain poikkeustilanteessa. Jos on IS Extra tilaus ja käyttää paljon tablet-laitetta, ehdottamasti nopein tapa ristikon ratkottavaksi saamiseen on kuvaruutukopio ja sen avaaminen piirrosohjelmassa. Ei tarvitse räplätä tulostimen kanssa. Jos ei ole usb-yhteyttä tulostimeen, tulostimen käyttö on varsin vaivalloista.


    Täytyy tutkia, onko paikallisessa kirjastossa sama mahdollisuus kuin eräässä vierailemassani kirjastossa. Siellä ePressin aikausilehdet olivat katsottavissa Wifillä omalla tablet-laitteella. Näin ei tarvitsisi käyttää valokopioita/tulosteita tai valokuvia, jos haluaa pummia ristikoita.

    Kirjastossa IS ei ollut aina käytettävissä. Sillä oli lukurajoite. Sama lehti sai olla käytössä vain rajatussa määrässä laitteita ja Wifi-yhteyden takana olevat laitteet laskettiin mukaan. Jouduin välillä odottamaan, että sain lehden luettavakseni.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16628
    Tapio
    Sivustovastaava

    Testailin eräässä kirjastossa laitteella kuvaruutukopioita IS:n näköislehdestä. Kaikista erään lehden ristikoista saisi kiitettävän tuloksen. Pehmis, Kääntis ja Mantan erikoinen kohdalla laite pitää olla pystytasossa. PDF-tulostusta ei tarvita normaalisti lainkaan. HD-laite on siten varsin riittävä laite IS:n ristikoiden ratkontaan kuvaruutukopioista.

    Laatu on paljon parempi kuin kuvaruudusta otettu valokuva varsinkin jos kyse on pystysuuntaisista ristikoista, sillä tietokoneen kuvaruutua ei voi kääntää. 

    Mikäli haluaa tulostaa, lopputulos riippuu tulostimesta. Yleensä joutuu käyttämään A4-kokoa, joten tuloste häviää selvyydessä kuvaruutukopiolle. 

    PDF-tulostus on tarpeen vain kaksisivuisten jättiristikoiden kohdalla tai ehkä poikkeustilanteissa. Ristikkokuvassa pitää tällöin olla ylipieniä yksityiskohtia, jotka paperiversiossa tuskin erottuisivat tai tarvitsisivat suurennuslasin käyttöä.

    Kuvaan jää niin vähän turhaa, että sitä ei tarvitse välttämättä edes rajata.

    Päivitin hieman artikkelisivuja IS Extra -ristikoiden ratkonta tulostettuna tai suoraan mobiililaitteella ratkottuna ja Riittävän hyvä tablet-tietokone ristikoidenratkontaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16605
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joutsin SK 31/2000 tuotti lopussa vaikeuksia virheellinen vihje. 

    SAI OSCARIN 1997 (4)

    Vuosiluku oli väärä – olisi pitänyt olla 1998. Meni iso aika yrittää laittaa vuoden 1997 Oscar-voittajan etu- tai sukunimeä ratkaisusanaksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16572
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teemu Pallosen laatima SK 42/2005 ristikko oli Pallosen laatimaksi minulle hieman tavanomaista haastavampi. Ratkomisen arvoinen tämänkin. 

    Ristikossa oli yksi tyhjä ruutu, minkä hoksaamiseen meni aikaa. Lisäksi näitä sai pohtia:

    TATEOSLO (10)
    pinat (5)
    KUVASSA SAA NAURAMAAN (5)

    Joitakin noista meinasin kysyä, mutta ei tarvinnutkaan.


    Lisäys 1.12.2019. Vähän samoin kävi SK 46/2008. Siinä viimeiseksi pohdinnaksi jäi:

    AI (4)

    AI ei viittaa vihjeessä englanninkieliseen termiin ”artificial intelligence” 😉 – tosin vuoden 2019 vihjeenä teoriassa saattaisi kelvatakin, mutta tuskinpa tällöinkään.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16571
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. Syntymäaikansa puolesta täsmää kuvavihjeeksi. Vaimo oli kanssasi samaa mieltä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16568
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 47/2006 oli Joutsilta sellainen, että suosittelen ratkottavaksi. Pääkuvan naishenkilöä en tunnistanut, mutta ratkaisemiseen riitti Gregory Peckin tunnistaminen. Nainen on syntynyt samana vuonna kuin Gregory Peck eli vuonna 1916.

    Googlen kuvahaku ei tunnistanut tätä naista:

    Kuvassa on Googlen mukaan kirjastotyöntekijä. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16566
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. M-kirjain hämäsi sen verran, etten huomannut viittausta erisnimeen. Jäin harhautukseen. Yritin nimittäin kääntää sanan ”matsi” synonyymiä toisin päin enkä tavallaan lukenut sanaa ”raakana”.

    No sattuuhan sitä. Ehkä pidemmällä pohtimisella olisi selvinnyt. Vuokilan ristikon yhden vihjeen hoksasin vasta seuraavana päivänä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16563
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pekka Joutsilla (SK 38/2003) oli pystysuoraan menevä vihje:

    NOUSEVA MATSI > TEAM

    Sana ”NOUSEVA” yleensä viittaa pystysuuntaisessa vihjeessä alhaalta ylöspäin lukemista, mutta ”MAET” ei tässä yhteydessä toimi.


    Kommentti. 28.11. Vanhoissa ristikoissa täytyy tosiaan tarkistaa sanoja myös Nykäsestä. Eräässä toisessa Joutsin laatimassa ristikossa oli kaksi sanaa merkityksissä, joita en löytänyt Googlella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16562
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokilan ja Heli Kärkkäisen SK 47/2007 oli minulle aika vaikea. Jälleen kerran ristikko oli hieman vaikeampi nykyhetkessä ratkottavaksi kuin se oli vuonna 2007, sillä ristikossa oli neljä henkilöihin liittyvää ajankohtaisvihjettä. Heihin liittyvät ratkaisusanat olisivat olleet aikanaan suhteellisen helppoja keksiä. 

    Jokaisen kohdalla tarkistin, liittyivätkö ne v. 2007 tienoille, vaikka jokaista ei tarvinnut Googlella hakeakaan. Tavallaan aika hauskaakin tällainen etsiminen oli. Samalla piti yrittää muistella, mitä n. vuonna 2007 tapahtui.

    Muutama vihjeet tuottivat ongelmia, mutta järkevä selitys sentään löytyi.

    -10{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} GORETTA (5)

    Tämä oli aika hankala, mutta kesin sentään ratkaisun. Piilotin vastauksen. Ratkaisusana iittyy tietyllä tavalla silloin esillä olleeseen Al Goreen, vaikka ratkaisusana ei mitenkään liity siihen, että hän sai vuonna 2007 Nobelin rauhanpalkinnon. Kyse ei siten ollut varsinainen ajankohtaisvihje.

    -10{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} = ALENNUS. Goren etunimi on Al. Jos sukunimestä sanoo Goretta, etunimestä voi sanoa ALETTA ts. ilman AL-kirjaimia. ALENNUS -AL = ENNUS.

    PALINDROMIN PUOLIKAS LASTEN YHTYEEN NIMESSÄ (5)

    Ratkaisusanaan liittyvää sanaa ei löytynyt Wikipedian suomalaisten lastenlauluyhtyeiden listasta. Se löytyi sentään muuten Googlella. Kyseessä on itselleni ihan tuntematon tapaus. Ratkaisusana ei ole palindromi, mutta jos siihen lisää sanan toisin päin luettuna, tulee palindromi. Siitä kaiketi on kyse.

    JÄISIÄ MIMMEJÄ (6)

    Tuohon sain järkevän selityksen katsomalla Nykäsestä sanojen merkityksiä.

    Ristikon teemallisena kuvituksena on Astrid Lindgrenin Vaahteramäen Eemeli ja Peppi Pitkätossu. Jos on SK:n digitilaus, suosittelen etsimään tämän ristikon. Kokonaisuutena ottaen ristikko on mielestäni parhaimpia SK-ristikoita.


    Jälkikommentti 27.11.2019. Tässä kommentissa oli yhteen kohtaan ratkaisu esillä. Poistin sen, koska keksin itse idean. Laitoin ratkaisun Google Driveen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16553
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sen sijaan IS:n Tavis ja Kovis olivat varsin hyvin ratkottavissa tabletietokoneella tietokoneen kuvaruudulta otetusta valokuvasta (ristikoista enemmän säikeessä IS Viikonloppu 23.-24.11.2019)

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16549
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanan BOA idea taisi minulta olla kadoksissa. Kun katsoin Nykäsestä, siellä on selitys:

    2. naisten irrallinen turkis- t. höyhenkaulus, puuhka.

    Tätä merkitystä en ennen tiennyt. Kyseessä oli siis yksinkertainen suora vihje.

    Kun mieleeni ei aiemmin tullut etsittyä sanalle merkitystä Nykäsestä, yritin keksiä jonkinlaisen selityksen. Selitykseni oli varmasti varsin outo. Kun luulee suoran vihjeen olevan jekkuvihje (ns. rakennevihje tai harhaute), selityksistä tulee helposti todella outoja. Yritin hoksata vihjettä, joka ei ollut hoksattavissa.

    Kun ratkoo vanhoja ristikoita, pitäisi aina muistaa, että niissä Nykäsestä löytyviä sanoja on enemmän kuin nykyristikoissa. Nykyristikoissa – onneksi – ei juuri tarvitse Nykäseen turvautua.

    Toinen vanhoihin ristikoihin liittyvä piirre on muistella mitä tiettynä ajankohtana tapahtui. Vanhat ristikot ovat usein vaikeampia ratkoa jälkikäteen kuin silloin, kun ne ilmestyivät. Tämä koskee erityisesti Vuokilan ristikoita.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #16548
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ks. yksi näkökulma tästä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16546
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. Taas oli vähän hajuilla, mutta juuri se tarvittava sana ei tullut mieleen.

    Sanasta ELIMINOIDA ratkaisusanan hakeminen tuntui minustakin hieman liian epämääräiseltä eikä siksi tuntunut ihan oikealta.

    Koska vastaavia olen tavannut ennenkin  ja hoksannut idean, ratkaisusanan yhteys vihjeeseen olisi pitänyt hoksata tälläkin kertaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16537
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kävin kirjastossa ja otin Suomen Kuvalehti 47/2016 ristikosta tietokoneen ruudulta valokuvan. Kuvan laatu oli erittäin huono. Ristikon sai vaivoin ratkottua. Kuvan laatu oli itse asiassa huonompi kuin Helsingin Sanomien ristikoissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16530
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin toisenkin Vuokilan vanhan ristikon (SK 25-26B/2001), joka sekin oli varsin hyvä. Yhden vihjeen suhteen en ole varma, ymmärsinkö oikein:

    ”MITÄTÖIDÄ” > LIMA

    Onkohan tässä ajatuksena se, että jos synonyymi ELIMINOIDA mitätöidään poistamalla siitä kirjaimia, jäljelle jää esim. LIMA. Vai onko tässä jokin muu idea?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16527
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vuokilan SK 42/2001 oli myös varsin mainio. Luulen ymmärtäneeni:

    irtokauluksia > BOAT

    Irtokaulukset voivat kuristaa eli ne ovat ”kuristajia”. Yleensä tämänkaltaisessa yhteydessä on vihjeessä lainausmerkit, mutta niitä ei tietenkään ole pakko käyttää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16526
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. Olin siis vähän jäljillä, mutta en osannut yhdistää oikeaan sanapariin. Buena jossakin yhteydessä löytyyjopa jostakin kappaleesta. Buono sera kyllä on on yleisempi ilmaisu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16524
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vuokilan vanhat ristikot ovat varsin hyviä. Ristikoiden visuaalinen karuus ei minua juuri haittaa. SK 30/2003 en ymmärrä:

    Bueana 2134! > ESRA

    Yritin järjestellä kirjaimia eri järjestykseen ajatellen, että vihje liittyy jotenkin Buenos Aires -nimiseen kaupunkiin. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #16496
    Tapio
    Sivustovastaava

    Toisella foorumilla on keskustelua sanoista, joita haluttaisiin ristikkoon. Eräs henkilö ehdotti marhamintaKyseessä on vanhahtava ilmaisu, jota ei juuri enää käytetä. Nimen omaisesti sellaisista pitäisi päästä eroon eikä niiden käyttöä pitäisi ainakaan lisätä.

    Saman henkilön esittämä tintamareski voisi puolestaan olla piristys – toki useimmille sanan merkitys pitäisi tarkistaa Wikipediasta.

    Päämääränä pitäisi olla hyvä, moderni suomen kieli.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #16475
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aulikki Nenonen laati aikoinaan poikkeuksellisia piilosanoja. Niissä sanat limittyivät. Taisivat joskus mennä vastakkainkin.

    Yksi tapa oli se, että sanojen paikkoja ei oltu määritelty, vain pituudet annettu (esim. SK 32/2013 piilis). Tähän liittyy tablet-ratkontaa.

    Näitä ei ole kukaan jatkamassa, miksei? Ihan hauskoja välillä vähän erikoisemmatkin tapaukset.

     

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16474
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aulikki Nenosen eräissä vanhoissa piiliksissä tablet-ratkonnasta oli todella iso apu. Hän oli laatinut tehtävän, jossa ratkaisusanojen paikkoja ei ollut määritelty (SK 32/2013). Vain pituudet oli annettu

    Laitoin aluksi lähes puolet sanoista vääriin paikkoihin. Mutta minun ei tarvinnut alkaa kumittamaan ainuttakaan väärin laitettua sanaa.

    Loin uuden kerroksen lopulliselle ratkonnalle ja himmensin aiemman ratkaisun. Laitoin lopulliseen ratkontakerrokseen alemmassa kerroksessa olevat jo ratkaisemani sanat, mutta tietenkin eri paikkoihin. Kun aimman ratkonnan sanat oli oikeilla paikoilla, pistin aiemman ratkaisun piiloon ja ratkoin loppuun kolmoskerroksessa.

    Kyse on samantapaisesta asiasta, jota olen joskus soveltanut sokkokrypton ratkaisussa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelua piilosanoista #16472
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokilan SK 31/2013 piilis oli varsin ovela. Tavanomaisuudesta siinä poikkesi kaksi vihjettä. Ne ovat tyypiltään ns. rakennevihjeitä:

    Himmeää! Kuu on kuuma. > MATTA

    Noudata ohjettani, rinnasta tulee riita. > NIKSI

    Kummassakin kyse siitä, millä muutoksella toinen sana muuttuu toiseksi sanaksi. Sana ”kuu” on ”kuuma”, jos MA-kirjaimet jätetään pois eli MA:TTA > MATTA.

    Sana ”rinta” muuttuu sanaksi ”riita”, jos N-kirjain muuttuu I:ksi eli N I:KSI > NIKSI.

    Tämän tapaista vihjeitystä on yleensä ns. kovisriskoissa. Nämä muistuttavat ns. skytismejä. Ehkä näitä voisi viljellä enemmänkin? 

    Minulla on hämärä muistikuva, että Jari Keränen olisi joskus käyttänyt ns. rakennevihjeitä piiliksissä. Vai onko muistikuva virheellinen?

    ________

    Jälkikommentti 22.11.2019. Pertti Oskalala käytti joskus sanaa ”vettä” rakennevihjeiden tyyliin. Sana ”vettä” piti lukea ”ve:ttä” = ilman kirjaimia VE.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ilmaisristikot #16392
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti. Löytyi. En tiennyt moisesta – tai on mennyt ohi korvien (sellaista sattuu turhan usein).

    ________________

    [Jukkiksen kommenttiin tulee ylimäärinä <p>…</p>.  Editori toimii toisinaan virheellisesti.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sanarisin ilmaisristikot #16375
    Tapio
    Sivustovastaava

    Passeli Pelikaani 7/2019 s. 8 en ymmärrä seuraavan vihjeen ideaa:

    ALIVALTIOSIHTEERILLÄ AITO (7)

    Ehkä joskus joku sen kertoo. Alivaltiosihteeristä tulee ensiksi mieleen tamperelainen huumoriyhtye.

    En ole myöskään varma, ymmärsinkö seuraavan vihjeen oikein (4 kirjainta):

    Tätä kommenttia kirjoittaessani maistiaisena oli myös Punaisen Pelikaalin 6/2019 s. 23 ristikko.  Varsin mainio ristikko Markku Mäkelän hauskalla ja laadukkaalla kuvituksella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16366
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yksi ratkontaa hieman helpottava asia on ratkaistujen vihjeiden yliviivaus. Varsinkin Mirja Pihlajamäen ristikoiden kohdalla minulla on tapana yliviivata vasemmassa reunassa ratkaistut vihjeet. Näin pystyy paremmin keskittymään vihjeisiin, jotka ovat vielä ratkomatta.

    Samaa olen joskus harrastanut IS:n kovisten kohdalla.

    Kun kaikki alueen vihjeet olen ratkaissut, kumitan yliviivaukset yleensä pois. Paperistikossa tuskin vastaavaa tulisi tehtyä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkoon selkeitä sanoja #16344
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Poistin tästä viestin, koska asia oli esitetty epäasiallisen hyökkäävästi ja siinä oli asiaa, joka ei koske tätä foorumia. Mielestäni tässä foorumissa ei ole annettu asiasta väärää kuvaa. En halua, että tällä foorumilla setvitään toisten foorumien asioita.

    Poistettu viesti koski verbiä otatuttaa, josta on Kielitoimiston lausuma. (Oman näkökulmani asiaan olen kertonut toisaalla).]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Pitkät ratkaisusanat #16341
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä pitkiin ratkaisusanoihin tulee, ehkä ne ovat enemmän haaste laatijoille kuin ratkojille. Saada kohtuullisen hyvin toimiva pitkä sana sopimaan risteäviin sanoihin, on haasteellista.

    Ratkojat varmaan ihastelevat näitä sanoja arvostaen laatijan taitoa, mutta ratkojan kannalta tämä asia ei mielestäni ole kovin merkittävä. Pitkät sanat eivät mielestäni sinänsä tee ristikkoa vaikeammaksi tai helpommaksi. Joskus pitkä sana jopa voi merkittävästi helpottaa muuta ratkontaa. Kahdeksi keskipitkäksi sanaksi jakaminen voisi olla vaikeampi ratkaista.

    Koska laatijat haluavat asettaa itselleen haasteita, en halua kategorisesti sanoa, että ylipitkiä sanoja ei saisi ristikkoon laittaa. Koska pitkillä sanoilla ei ratkojan näkökulmasta ole kovin suurta merkitystä, jos ylipitkiä sanoja käyttää, niiden pitää olla mielestäni varsin toimivia. Huonosti toimiva pitkä sana ei mielestäni osoita laatijalta taituruutta.

    _________________

    Yhden tässä säikeessä mainitun ristikon voi nyt kuka tahansa ratkoa, sillä se löytyy Sanarisin kuukauden yllätyksistä. Yksi sana on siitä jo paljastettu. 

    Tuollaisen voi varsin vaivattomasti ratkoa tabletilla. Suurin etu on siinä, että ihan keskellä olevat sanat on tablet-laitteella huomattavasti miellyttävämpiä ratkoa kuin paperiversiossa, koska ei ole mitään taitekohtaa eikä jatkosta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkoon selkeitä sanoja #16339
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta on hyvä, että kiinnitetään huomiota sanojen oikeellisuuteen ja siihen, että sanat ovat oikeasti käytössä. Sanojen pitäisi minunkin mielestäni olla sellaisia, että ne ovat ymmärrettäviä ja oikeasti käytössä.

    Vitsinomaisissa pääkuvalauseissa hyväksyn hieman tästä poikkeamista.

    Mitä pitkiin ratkaisusanoihin tulee, en edusta kovin jyrkkää linjaa. Niistä on ollutkin jo aiemmin keskustelua, joten asioita ei ole syytä tässä toistaa. Jos asia tarkemmin kiinnostaa, asiasta voi lukea täältä. Itse kukin voi lisätä kommentteja (lisäsin loppuun itse ihan uuden kommentin).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16282
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä vanhoihin ristikoihin tulee, niissä on todella pahoja ristikoita. En jätä ristikoiden ratkontaa yleensä kesken, mutta erään Juha Hyvösen ristikon kohdalla täytyy ehkä niin toimia. En ole edes Punaisessa Pelikaanissa koskaan ratkonut yhtä vaikeaa ristikkoa. Sama koskee IS:n koviksia. Pahempi kuin yksikään Antti Skytän laatima ristikko.

    Tai onko sitten otteeni mennyt, kun en ole pitkään aikaan kovin vaikeita ratkonut?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #16219
    Tapio
    Sivustovastaava

    ei kun olitkin jo huomannut… (eikös oman viestin poisto onnistukaan?)

    Kyse oli siitä, etten ollut aktivoinut toimintoa. Aktivoin mahdollisuuden kirjatuneilta käyttäjiltä poistaa sekä aihe että kommentti. Pahoittelen sitä, että olin aiemmin luvannut, että kommentteja saa poistettua, mutta se ei ollutkaan mahdollista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16179
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein blogikirjoituksen kokemuksista uudella laitteella. Siinä kokoan samaan dokumenttiin tässä ja eräässä muussa säikeessä esittämiäni näkökulmia. Tuon hieman esille myös uusia näkökulmia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16161
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokila laittoi hyvä tekstin Suomen Kuvalehden no 41  palstaan PARI SANAA RISTIKOISTA

    Kolmen numeron takaisesta artikkelista jäi puuttumaan osuus ratkonnasta tablet-tietokoneen avulla. Kun on hankkinut itselleen hyvän yhdistelmän, johon kuuluu asianmukainen tabletti, kynä, teline ja hanska tai ainakin osa näistä, tästä tavasta voi olla monia etuja. Varsinkin visaisissa ristikoissa pystyy esimerkiksi kirjoittamaan eri tavalla varmoja sanoja eri kerroksiin eri väreillä. Jäljen pyyhkiminen on vaivatonta ja siistiä. Ristikkoa on mahdollista zoomata, jos ei muuten saa selvää. Myös netin käyttö ratkonnan yhteydessä on vaivatonta. Jos asia kiinnostaa, kannattaa googlata esim. tablettiratkonta saadakseen tarkempia vinkkejä.

    Tuossa on esillä olennaiset asia. Kiitos kirjoituksesta. Alla on asiaan liittyvä valokuva:

    Kuva on toisella tablet-laitteella otettu SK 41:n piilisratkonnasta, josta suttasin piiliksen. Kuvassa on teline, jossa kotona pidän tablet-laitetta. Oikealta löytyvät kotelosta kynät (laitteen oma kynä ja pinnoitettu metalliverkkopääkynä) ja pussukasta hanska.

    Teline on kirjateline, jonka etuosaan liimasin puureunuksen, jotta tablet-laite pysyisi tukevasti paikoillaan juuri sille sopivassa urassa. Laitteella on yleismallinen musta suojakotelo.

    Liimasin suojakoteloon pienen pussukan. Kuvassa telineen alareunassa näkyy pieni pussukka, johon laitan matkalla kynät. Pieni pussukka suljetaan tarralla. Kun suojakotelo on kiinni, kynät eivät pääse putoilemaan. Laitteen oman kynän kärki ei kestä sitä, että kynä putoaa kärki edellä maahan vaan se katkeaa siinä tilanteessa (yksi kärki jo katkesi ja jouduin turvautumaan varakärkeen).

    Jotta laitetta ei tarvitsisi irrottaa suojakotelosta valokuvattaessa, veistin puukolla suojakoteloon objektiivin ympäristöön reiän. Irrallaan laite on epämiellyttävän liukas. Reiästä on hyötyä matkoillakin, jos ottaa tavanomaisia valokuvia tablet-laitteella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #16123
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pitäisiköhän minun skipata ristikot, jos piirtäjänä on MM. Niistä kun ei ole varmuutta, tuleeko niistä hyvälle tuulelle vai pahalle tuulelle.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #16122
    Tapio
    Sivustovastaava

    Taas kerran Markku Mäkelä pilasi ristikonratkonnan fiilikseni laittamalla kuvatekstiin alkoholinkäyttöön liittyviä kliseitä. Ks. Suomen Kuvalehti 40/2019.

    Viitattuna kliseenä oli:

    Ilo ilman viinaa on teeskentelyä

    En pidä lainkaan tämän kliseen liittämisestä ristikoihin. Kyllä suomalaiset ovat alkoholia ihan riittävästi käyttäneet ja sille nauraneet. Minua ei sitten yhtään naurattanut vaan vain ärsytti Mäkelän piirrostekstit.

    Toisinaan Mäkelän vitsiksi tarkoitetut pääkuvat ovat ihan hyviä, mutta ainakin minun makuuni turhan usein huonoja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16009
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuriositeettinä. Huawein kynän patteri tyhjeni ja ostin paikallisesta Lidlistä väärän kokoisia pattereita. No hätätilassa kangaspinnoitetulla metalliverkkokynälläkin ratkoo. Huawein oma kynä vain vastaa tarkkuudeltaan suurin piirtein kuulakärkikynää. Kirjoitustuntuman suhteen lähin verrokki paperiratkonnassa on ratkaista kovapintaiselle aikakausipaperille kuulakärkikynällä.

    Patterin tarvinnee meikäläisen käytöllä vaihtaa muutaman kerran vuodessa.

    Kalliimmissa laitteissa on toinen ratkaisu, mutta halvan Huawein kynä on ristkoiden ratkontaa vähintääkin riittävä, sillä kun käytännössä piirtää tarkemmin kuin iPad Prolla, jossa Apple Pencil pilaa piirtämisilon. Kynä on liian iso – pikemminkin keppi kuin kynä – , siinä on liian paksu kärki ja se on meluisa.

    Tähän säikeeseen asia liittyy siten, että  jos omistaa iPad-laitteen, jolle saa Apple Pencilin. Jos haluaa ratkoa ristikoita sillä, kynällä ratkominen ei ole mikään nautinto epämiellyttävän käytettävyyden vuoksi. Apple Pencil ei siis minun mielestäni ole kovin järkevä ostos. Toki Apple Pencil sormen ja kumipääkynän voittaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16006
    Tapio
    Sivustovastaava

    Rehellisyyden nimissä yksi etu on se, että nettiavut ovat lähellä. Uudella tabletilla ei ole viivettä. On erittäin nopeaa vaihtaa ibisPaint X:n ja Chromen välillä. Kännykän tai tietokoneen käyttö nettiapuja varten ei ole kivaa. Tietokoneelle pitää mennä. Vaimon älykännykkää pitää pyytää lainaksi ja sillä on ikävä tehdä nettihakuja.

    Välillä voi katsoa Gmailia tai tehdä jotain muuta. Ristikot, s-posti, TV, uutiset jne. on samassa paketissa. Matkalla erittäin kätevää. Ei tarvitse kuljettaa ristikkolehtiä vaan vain tablet-laitteen. Joskus minulla oli mukana kasa vanhoja Punaisia Pelikaaneja, ei enää. Punaista Pelikaania en enää ikinä aio tilata. Uusia IS Koviksia todennäköisesti joskus tulevaisuudessa ratkon, kun tilaan IS Extran, jossa ristikot saa digimuodossa.

    Jos menen odottamaan jotakuta jonnekin, avaan tablet-laitteen, katson nettiä tai avaan tallennetun ristikon ja ratkon sitä. En ikimaailmassa enää palaa paperiristikoihin. Piilikset ovat ainoita, joita koen mielekkääksi paperilta ratkoa.

    Ratkon paperisia ristikoita vain lähinnä odotellassani lääkäriin pääsyä tms. tiloissa, jossa on yleisiä lehtiä ja joku on aloittanut jonkun ristikon ja jättänyt kesken.

    ___________

    Jälkikommentti 28.9. Vaikka ratkon lähinnä vain tablet-laitteella, paperiristikossakin on etunsa. Minä näen nämä edut:

    1. Näkee yleensä helpommin koko ristikon (tablet-laitteella aukeamaristikon näkee helpommin kokonaisena).
    2. Paperinen lehti on nopeampi ottaa käyttöön (netistä kuvakaappauksella otettu digiristikko on nopeammin käytettävissä kuin paperinen tulostettu ristikko).
    3. Hieman miellyttävämpi kirjoitustuntuma (ero minulle ei ole millään lailla merkittävä).

    Minulla paperistikossa on vähemmän etuja kuin digiratkonnassa. Joku toinen näkee asian eri tavalla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #16005
    Tapio
    Sivustovastaava

    Asioilla on puolensa. Mitä skaalaamiseen tulee, koen sen hyödyksi enkä haitaksi. Siitä on suurin hyöty silloin, kun kokeilee eri vaihtoehtoja ja kirjoittaa samoihin ruutuihin useita vaihtoehtoista kirjaimia.

    Ruudulle pystyy suoraan kirjoittamaan n. 1,5mm korkuisia kirjaimia, mutta kun skaalaa, vaihtoehtokirjain laittaminen on helpompaa.

    Välillä on hyvä keskittyä tiettyyn kohtaan ristikkoa. Muu ristikko ei häiritse keskittymistä. Kun hommaan tottuu, skaalaa ja siirtelee nopeasti sinne, minne haluaa.

    Skaalaus ja siirtely toimii kuin polkupyörällä ajo. Kerran opittua siihen tottuu. Jättiristikko on mukavampi tablet-laitteella kun ei tarvitse olla pöydän ääressä sitä ratkomassa tai etsiä tukia, että aukeaman saa avattua hyvin.

    Suurin etu koviksia ratkoessa on kuitenkin se, että ei tarvitse pilata itse ristikkoa. Tekee mitä tahansa, ristikko on aina selvä. Se tuo tietyn rentouden, mitä paperilla ei voi saavuttaa. On ihan sama tuliko laitettua väärä sana, kun sen saa 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} pyyhittyä pois. Kummilla ei koskaan päästä 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} siisteyteen. IS koviksen ratkon nopeammin tabletilla kuin paperilla, koska ote ratkontaan on eri. Ei tarvitse pelätä, että IS menee puhki.

    Merkkaan oudot kohdat aina rinkulalla. Palaan niihin myöhemmin. Kun keksin idean, poista ympäröinnin. Vastaavaa ei voi tehdä paperiristikolla pilaamatta ristikkoa tekemällä siitä äärimmäisen suttuisen.

    Siisteydessä tablet voittaa paperin 1000-0. Tablet-ratkonnassa on kieltämättä eräitä hankaluuksia, mutta en missään nimessä palaisi paperiratkonnan suttuiseen maailmaan.

    Jotkut käyttävät kuulakärkikyniä – siitä seuraa tarralappujen käyttö. Jotkut käyttävät värikyniä ja heittävät välillä ristikon roskiin ja aloittavat alusta. Voin käyttää ikään kuin kuulakärkikynää, mutta en tarvitse tarralappuja. Voin käyttää värejä, mutta ei ole tarvetta heittää ristikkoa roskakoriin.

    HD-laitteella saa useimmissa tapauksissa riittävän hyvän kopion kuvaruutukaappauksella. Jos ei saa, vikaa on myös kuvituksessa ts. kuvitus on tällöin niin pientä, että paperilehdessä tarvitaan suurennuslasin käyttöä.

    Jos ristikko ei saa digimuodossa vaan sen joutuu valokuvaamaan, valokuvaus on hankalin asia. On erittäin vaikea saada laite oikeaa kulmaan. Jos laite ei ole vaakasuorassa ristikkoon nähden, osa ristikosta jää epäselväksi. Kerran on käynyt niin, että ristikko oli liian epäselvä ratkottavaksi. Joskus on ollut vaikea ratkoa valokuvasta, koska kuva on epätarkka.

    Digiratkonnassa on asoita, jotka ovat täysin mahdottomia paperiratkonnassa. Tälläinen on esim.:

    1. Ottaa kopio nykyisestä ratkonnasta ja ratkoa eri kerrokseen kopiota.
    2. Tehdä osasta ristikosta koeratkonta.
    3. Tehdä koeratkontoja ja poistaa koeratkonnat.
    4. Yhdistää onnistunut osittainen koeratkonta varsinaiseen ratkontaan.
    5. Tehdä muistiinpanoja ratkomattomalle ristikkoalueelle.
    6. Tehdä muistiinpanoja omaan kerrokseen.

    Digiratkonnassa on tietyt hankaluudet, mutta siinä on ylivoimaista joustavuutta.

    En väitä, että tablet-ratkonta on parempi tapa, mutta siinä on kiistämättömät etunsa. Piilikset ratkoo nopeammin paperilla, mutta IS Kovis, varsinkin vaikeammat, on minulla monin verroin järkevämpää ratkoa tablet-laitteella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #15995
    Tapio
    Sivustovastaava
    10203.SK:N ristikoiden ratkonta tabletilla

    SK:n ristikoiden ongelmallisuus on nyt otettu esille.

    Niistä olen kyllä aikoja sitten maininnut ja niistä voi lukea

    Suoraan netissä ratkottavat ristikot ja niiden toimivuus

    mukana on kuvakaappauksia.

    Siinä on parannusehdotuksiakin. Ehkä nyt olisi viimein aika yrittää saada parannusta nettiristikoiden ratkontaan? En itsekään tykkää erityisesti Sanarisin nettiristikoiden ratkomisesta, mutta tavanomaiset sillä kyllä ratkoon

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 75 viestiä, 3,826 - 3,900 (kaikkiaan 4,003)