Merkitty: Antti Viitamäki, Juha Hyvönen, Markku Mäkelä, Mirja Pihlajamäki, Teemu Pallonen, Toni Pitkälä
- Tämä aihe sisältää 102 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.9.2022 11:08 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
Teemu Pallosen laatima SK 42/2005 ristikko oli Pallosen laatimaksi minulle hieman tavanomaista haastavampi. Ratkomisen arvoinen tämänkin.
Ristikossa oli yksi tyhjä ruutu, minkä hoksaamiseen meni aikaa. Lisäksi näitä sai pohtia:
TATEOSLO (10)
pinat (5)
KUVASSA SAA NAURAMAAN (5)Joitakin noista meinasin kysyä, mutta ei tarvinnutkaan.
Lisäys 1.12.2019. Vähän samoin kävi SK 46/2008. Siinä viimeiseksi pohdinnaksi jäi:
AI (4)
AI ei viittaa vihjeessä englanninkieliseen termiin ”artificial intelligence” 😉 – tosin vuoden 2019 vihjeenä teoriassa saattaisi kelvatakin, mutta tuskinpa tällöinkään.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaJoutsin SK 31/2000 tuotti lopussa vaikeuksia virheellinen vihje.
SAI OSCARIN 1997 (4)
Vuosiluku oli väärä – olisi pitänyt olla 1998. Meni iso aika yrittää laittaa vuoden 1997 Oscar-voittajan etu- tai sukunimeä ratkaisusanaksi.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMirja Pihlajamäen SK 9/2005 muutamat todennäköiset aikansa ajankohtaisvihjeet eivät enää aunneet:
UIMARIÄITI > ULLA
KOHUN AIHE > STARKSivu, jossa on ristikon ratkaisu, jäi tallentamatta, mutta nuo on todennäköisesti oikein, sillä vain ne toimivat risteävien kanssa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -JukkisVierasVarmaankin Antti Kasvion äiti Ulla, oli itsekin uimari.
Ja luultavimmin Koo Stark.
TapioSivustovastaavaKiitti. En olisi osannut noita henkilöitä Googlella hakea.
Koo Stark oli tosiaan aikoinaan kohuhenkilö. Tosin vuonna 2005 kohustakin oli jo aikaa. Eräs kirjoitus kertoo:
In 1981, Andrew was set up on a blind date with Koo Stark, an American actress.
…
As the paparazzi hounded Stark, and despite Andrew’s entreaties to the Palace to help her, their relationship collapsed.
In 1988 Stark said: “The amount of attention and pressure on me became unbearable. It was a nightmare.”
Kyseessä ei vuonna 2005 ollut ajankohtaisaihe, mutta jos verrataan nykyhetkeen, 14 v. lähempänä asiaa kuitenkin. Tiedä häntä, olisinko edes vuonna 2005 tavoittanut, kenestä oli kyse.
Myöskään viittausta Antti Kasvion äitiin Ulla ei voi pitää ajankohtaisvihjeenä. Tietoa siitäkään tuskin olisin vuonna 2005 osannut löytää tai asiaa olisin muistanut.
Vanhojen ristikoiden suola on aikansa ajankohtaisvihjeet.
Useimmiten viitatut henkilöt saa kaivettua omasta muistista tai ainakin Googlella, mutta joskus käy väkisin niin, että viittaukset jäävät arvoituksiksi. Nyt tällaisista ei ollut kyse.
Jukkiksella on kyllä aivan loistava muisti!
Jatkoa 11.12.2019. Pihlajamäen SK 50/2003 oli melkoisen haastava. Tosin lisähaaste kyllä johtui pääosin siitä, että teemaan liittyvät sanat olivat ainakin minun mielestäni yliväljiä.
Jatkoa 13.12.2019. Saman tekijän 49/2008 oli kaksitähtiseksi vaikea. Teemasat olivat sekä substantiiveja että verbejä, mikä myös vaikeutti niiden keksimistä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 51-52B/2005 Toni Pitkältä oli varsin haastava, vaikka oli merkitty vain 2 1/2 -tasoiseksi. Suosittelen joulunaluspohdinnaksi.
Tosin yksi ratkaisusana oli ruotsiksi, mikä kyllä hidasti melkoisesti ratkaisua. Vaikka elämme kaksikielisessä maassa, ratkaisusanan pitäisi mielestäni kuitenkin olla aina sanan suomenkielinen eikä ruotsinkielinen muoto. Rikos on vanhentunut, mutta toivottavasti vastaavaa ei uusissa tule vastaan.
SK 3/2006 laitettu ratkaisu on väärin. Pääkuvan alta lähtevän sanan ensimmäinen kirjain on ratkaisussa väärä. Kuvasta sai pitkään miettiä, minkä muotoinen on kuvassa oleva joulukoriste.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMirjan Pihlajamäen 2000-vuosikymmen ristikot ovat osoittautuneet minulle varsin haastaviksi. SK 46/2009 seuraava jäi hämäräksi:
> TARI
Tari on vuohi, mutta vihjeessä sana vuohi on vain puoliksi. En nyt keksinyt vihjeen ideaa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -silppuriOsallistujatari = puolivuohi
TapioSivustovastaavaOk. Olin vähän liian hätäinen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaOdotetun vaikea oli Antti Viitamäen SK 35/2006. Siinä oli kaksi vitsinomaista pääkuvasta johdettua epäsanaa. Epätavallisesta laadinnasta pitävien kannattaa hakea arkistosta ja ratkoa.
Haastavia ovat olleet myös toisessa säikeessä mainitsemani Mirja Pihlajamäen ristikot. Niiden kanssa minulla meni enemmän aikaa kuin em. Viitamäen ristikon kanssa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaVaikka Pihlajamäen SK 31/2004 oli merkitty vain kaksitähtiseksi, se teetti yllättävän paljon töitä. Ristikossa ei ollut edes varsinaista teemaa vaan pääkuva oli Pihlajamäelle epätyypillisesti perinteisen tyylinen pääkuva ja ratkaisusanat liittyivät suoraan pääkuvassa näkyviin asioihin. Mutta ristikossa oli muita haastavia assosiaatioita.
> KARI
KALAKARI on saari Porin edustalla, mutta tuntuu, että aika tuntematon saari. Voisiko tuo kuva viitata johonkin muuhun?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMuitakin periaatteellisia mahdollisuuksia on.
Siikakari on oikein pieni saari Kokkolan lähistöllä. Lohikari löytyy Helsingistä Santahaminan edustalta.
Koska kari on pieni saari, kaikki kari-loppuiset saaret ovat järjestään aika tuntemattomia. Vihje on minusta yksinkertaisesti vähän huono. En ainakaan minä löytänyt ainuttakaan tunnettua kari-loppuista saarta, joka liittyy kalaan.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaVanhassa Ilmo Juhani Liljeroos -tiimin ristikossa oli
NOI > NELI
Yritin sovelmaa muutamia jekkua, mm. lukea oikealta vasemmalle ja lisätä alkuun kirjaimen, mutta siitä tuli lähtösanat VOIN > VELIN, jossa ei ole mitään järkeä.
Mikään muukaan kokeilemani jekku ei toiminut. Minulla menisi kokeiluksi, joten olisi kiva, jos joku kertoo suoraan. En jaksa enempää kokeilla.
Sain chatissa vastauksen. Sanojen eteen voi laittaa joko A-kirjaimen tai SA-kirjaimet. Lähtösanat ovat siten (S)ANOI > (S)ANELI. Ratkoin ihan aamusta, jolloin olen vähän hitaalla. Yleensä alusta poistettava kirjain on konsonantti, mutta tuossa käy vokaali. Ei tullut otettua tätä vaihtoehtoa huomioon.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 35/2009 on Toni Pitkälän vardin hauska ristikko. Ristikossa ihmetytti seuraava vihje:
KISSAN HUOLTAJA > ESKO
2009 löysin seuraavan tiedon:
Esko-Pekka Tiitinen : Opri-kissan onnenvuosi.
Onkohan tästä vai jostakin muusta kyse?
Sain selityksen Suomi24:ssä. Viitataan sarjakuvakissa Karvisen huoltajaan.
34/2006 niin ikään Pitkälän ristikko. Siinä jäi mietityttämään:
PIENI TAKOJA? > IIRO
Viitataan leikillisest Iiro Seppäsen sukunimeen (seppänen = pieni seppä).
Jos etsii haastavia ristikoita, kyllä niitä löytyy paljon Suomen Kuvalehden arkistosta.
Löysinpä vanhoista Suomen Kuvalehden ristikoista ristikon, joka saattoi olla PuPe 5/2021 ristikoita haastavampi. SK 28/2002 Mirja Pihlajamäki. Ristikko on haastava ilman yhtään ns. rakennevihjettä. Teema on kyllä väljä. Asioilla ei ole sisällollisesti mitään yhteistä. Niillä on kyllä yhteinen tekijä.
Ristikossa oki yksi itselleni täysin tuntematon kapellimestari. Googlella en henkilöä löytänyt. Ehkä oli v. 2000 kieppeillä esillä. Vanhoissa aikanaan ajankohtaiset asiat ovat jälkikäteen joskus hyvinkin vaikeita.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 34/2000 Mirja Pihlajamäki:
LÄHELTÄ NIAGARAA? > BILL
Joku kommentoi Suomi24:ssä, että Buffalo on lähellä Niagaran putouksia eli viitataan Buffalo Billiin.
SK 45/2002 Mirja Pihlajamäki. Ristikossa seuraava isä-poika-pari menisi arvaukseksi:
ESKON ISÄ > OSSI
Arvaisin, että olisivat näyttelijöitä. Sattuisiko joku muistamaan, keistä voisi olla kyse? Googlaaminen on pelkillä etunimillä hankalaa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 39/2002 oli Antti viitamäen laatima. Hänen ajatuslukuihinsa ei aina pääse sisälle. Ristikon ratkettua jäi epäselväksi parin vihjeen logiikka.
SYYTÖN > OLEILU
Onko kyse siitä, että kun vain oleilee paikalla, se ei riitä syyttämiseen? Suomi24:ssä sain hieman luontevamman selityksen – oleiluun ei tarvita syytä, joten pelkkä oleilu on syytön.
TYTTÖJÄ KUULUT YÖT ALUSSAAN > MIAT
Tähän sain Suomi24:ssä vastauksen:
Tuhannen (M) ja yhden (I) yön tarinat.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 3/1992 on kovin vaikean oloinen ristikko Vuokilalta. Sen on kuvittanut Markku Mäkelä. Alla olevasta vihjekuvasta tulee kuusikirjaiminen sana. En meinannut millään hahmottaa, mitä kuva esittää (vasemmalla oleva viiva kuuluu toiseen vihjeeseen).
Taitaa olla korttipakka ja sen valkoinen varakortti. Onneksi nykyisin ristikon kuvittajan piirrokset ovat värillisiä ja paljon selvempiä.
Ristikossa oli minulle samaa luokkaa kuin vaikeanpuoleiset Lähteenmäen ristikot. Ristikossa oli mielestäni hieman kankeat pääkuvasta johdetut sanaketjut, mikä vähän huonolla tavalla loi haastetta. Mutta mielestäni Ekin vanhoissa ristikoissa on enemmän haastetta kuin hänen uusissa ristikoissaan.
Muut vuoden 1992 4/5 tai 5/5 merkityt ristikot olivat nykyristikoihin verrattuna korkeintaan keskivaikeita. Toistaiseksi vaikein ristikko on ollut 2000-2009 vuosikymmeneltä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava1999 Ekin ristikoihin tarvitsisin apua joihinkin vuoteen 1999 liittyvissä vihjeissä sekä joissakin itselleni tuntemattomissa muissa henkilöissä. Voisin lähettää kopion vastauksista sekä omat keskeneräiset ratkaisuni. Yhteyttä voi ottaa palautelomakkeella.
37/1999 sain apuja riittävästi ja poistin siihen liittyvät kohdat. 30/2022 laitoin uuden kommentin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MKVieras37/99 Talkkarimies on Cavett, Kaappari Pinochet, Tasaisuuden takaa väärin, liittyy urheiluun, erääseen mailapeliin.
monisatahaarainen on eräs joki.
TapioSivustovastaava37/99 Talkkarimies on Cavett, Kaappari Pinochet, Tasaisuuden takaa väärin, liittyy urheiluun, erääseen mailapeliin. monisatahaarainen on eräs joki.
Kiitos.??
Tuo talkkari oli aikanaan hyvinkin tuttu, mutta nyt minun oli ihan mahdoton tavoittaa. Merkittävin aika päättyi Wikipedian mukaan 1987. En osannut löytää tätä talk show -miestä.
Etsittyä kaapparia en osannut ajatella, koska Pinochetista kirjoitetaan yleensä vallankaappajana. Koska yleisnimike ei tuntunut toimivan, henkilöä etsin. Sana ”kaappari” vei kuitenkin ajatukset lentokonekaappareihin tai merirosvoihin. Yritin etsiä heitä.
Monisatahaaraiseen minulla on ollutkin etsitty joki useaankin kertaan. Sillä on laaja suisto, mutta lukumääristä en löytänyt tietoa, joten en ollut varma.
Tasaisuuden takia olin ihan väärillä ajatuskuluilla. Tuon vinkkaus aukaisi lukon.
Vas. alhaalla vihjeen 2000- piilokirjaimen katsoin. Logiikka vaikuttaisi liittyyneen ristikon syntyaikaan ja oli mahdoton tavoittaa. Vanhat ristikot ovat usein myöhemmin ratkottuna vaikeampia kuin syntyaikoinaan.
XST-vihjeen logiikka jäi hämäräksi. Sain siihen selityksen, joten se on selvitetty.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava30/1999
Sain apua virheiden kertomisen muodossa. Paljon piti miettiä uusiksi. Googlea tarvitsin melko paljon ratkaisusanojen löytämiseen ja tarkistamiseen.
”Entisen Nylundin sukua” lunttasin. Kyseessä on äärimmäisen hankala knoppitieto erään SF-ajan vaikuttajan puolisosta. Ei siis ollut aikanaan lööppivihje, jollaiseksi sitä epäilin ja miksi lunttasin vihjeen (käytin papereita estääkseni näkemästä muita vihjeitä). Vihjeen lunttaaminen avasi koko yläkulman.
”varpusen niminen” . Tuli mieleen vain Edith Piaf. Hänen kaimansa tuli. Mutta kaima oli minulle täysin tuntematon. Uskoisin myös, että se oli samaa vuonna 19999 useimmille ristikkoa ratkoneille.
Mielettömän hankalia knoppitietoja molemmat. Ne eivät kuitenkaan olleet nykyhetkessä ratkottuna oleellisesti vaikeampia kuin aikanaan. Vain henkilöitä, jotka entuudestaan asiat tietävät, on vähemmän.
Ajankohtaisuuksien vuoksi rakonta ei ollut nykyhetkessä oleellisesti vaikeampaa, sillä tiedot oli googlattavissa.
”Salolla uusi” oli ainoa selkeä ajankohtaisvihje.
MM 93 on tunnettu henkilö.
MILKAKSI liittyy vuoteen 1994. Vuonna 1999 saattoi hyvin olla entuudestaan jonkun muistissa, mutta asia ei yleisellä tasolla ole erityisen kiinnostava.
Tsetsenia oli ajankohtaisempi kuin nykyisin, mutta ratkaisusana oli arvattavissa.
Ristikon ratkontaa hidasti ikävällä tavalla se, että eräs ratkaisusana oli sellainen, että siinä kaksi normaalisti erikseen kirjoitettavaa sanaa oli laitettu yhteen. Pidän tällaisia ratkaisusanoja ratkojan kannalta epäreiluina, sillä ratkoja olettaa, että näin ei toimita.
Ristikkoon tuli muutama väärä kirjain. Yksi ongelma oli siinä, miten seuraava vihje piti lukea:
Ihmettelin, onko ajatuksena vihjata, että viimeinen kirjain on osittainen ja se pitää poistaa vai onko viimeinen kirjain F, vaikka kirjain on F-kirjaimeksi kapea. Ratkaisusanan perusteella viimeinen kirjain pitää lukea F-kirjaimena. Epävarmuutta lisäsi se, että ristikossa on yhdessä kohtaa vihje, jossa osittaiset kirjaimet pitää ajatella poistettaviksi.
Seuraava vihje ihmetytti:
kaukana toisistaan > ORIVESI
Vihje ja ratkaisusana tuntuvat minusta olevan kaukana toisistaan. Sain tähän selityksen. Orivesi on sekä kunnan nimi etyä eräs vesialue Saimaalla. Maanteitse etäisyyttä on vähintään n. 330km. Ongelma tässä tulkinnassa on se, että minusta ratkaisusana pitäisi olla monikossa, koska haetaan kahta eri Orivettä.
Se, mikä tekee ristikoista vaikeita vaihtelee. 1999 Ekin ristikoissa vaikeutta ovat ennen kaikkea vaikeat faktavihjeet ja assosiaatiot. Jekkujakin oli, mutta ehkä hieman vähemmän kuin nykykoviksissa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaToni Pitkälän kovisristikossa on aina minulle vaikeita vihjeitä.
SK 24/2005
Seuraavan vihjeen ympäristössä tuli ratkontavirheitä:
JOUSIMIES
SK 38/2005
Seuraavan luulen ymmärtäväni:
VIILTO VYÖSSÄ
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:ERIT.
Sananassa vERITyössä löytyy sana ERIT. Viillosta saa haavan eli viilto on ”veriteko”. Kun VYÖSSÄ liitetään ratkaisusana, saadaan viillon seuraus.Mielestäni sen logiikka on saman tapainen kuin seuraavassa vihjeessä:
PUOLISESSA VAHVISTIMELLA
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:AKUSTI. Sanassa puoliAKUSTIsessa on sana AKUSTI. Puoliakustista soitetaan vahvistimella. Kun puoliseen lusätään AKUSTI saadaan vahvistimen kanssa soitettava instrumentti.Seuraavaan en keksinyt logiikkaa (4 kirjainta), mutta sain siihen selityksen eräältä nettitutulta:
TÄLLÄ ANNETTAVAA POSTITYÖHÖN?
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:NERO. Viitataan sanontaan ”neron leimaus” eli eräänlainen vitsi.SK 39/2006
Ristikossa on tyypillisen yllättävää sanastoa. Se tekee ristikosta piristävän, vaikka pääkuva puuttuukin. Yksi vihje jäi tässäkin ongelmaksi:
OMAN TYÖN OHELLA!
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:SEIS. Vihjeessä OHELLA viittaa siihen, että ratkaisusana pitää liittää toiseen sanaan: SEIS+OMATYÖ.Sain tähän selityksen.
SK 3/2007
Ristikossa ei ole pääkuvaa, mutta viisi 14-kirjaimista vaakasanaa tekee ristikosta varsin mielenkiintoisen. Sanasto on taaskin mielenkiintoinen. Tällä kertaa ihmeteltäviä vihjeitä jäi tavanomaista enemmän.
METALLIBÄNDI TAI TOVIA
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:NILE. Jälkimmäisen sana pitää lukea väärin päin. Aivot = elin.Metallibändin löysin Googlen avulla. Toisessa vihjeessä (TOVIA) luulin, että ratkaisusana löytyy kätkönä, jostakin toviin liittyvästä sanasta. Sain toisen selityksen ja muutin selityksen.
-”p”
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:KANA. Jos P luetaan kuten äännetään, tulee vihjeen kanssa sana KANAPEE, joka on eräs ruokalaji.Keksin tuohon yhden selityksen.
LOI LÖYSIÄ
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:DALI. Viitattanee teoksen Muiston pysyvyys, jossa on pehmeitä kelloja. Kaiketi niitä löysinäkin voi pitää. Itse muistelin katolla olevaa miestä ratas kädessään (elokuva Noiduttu), mytta se ei tuntunut löysältä.Sain ratkaisusanaksi erään taiteilijan, mutta ratkaisusana tuntui kaukaa haetulta. Sain selityksen, että viitataan tietyyn teokseen.
SK 23/2007
Tämä ei tuntunut niin kivalta kuin edelliset. Yksi vihje ja sen ratkaisuna oli sama kuin SK 39/2006. Yhdessä kohtaa erikseen kirjoitettavat sanat oli laitettu yhteen. Pari vihjettä tässäkin jäi mietityttämään.
MIES ON MUUTTUNUT KAUPPA
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:ERIK. Piikistyylinen vihje, jossa loppuosa on jaotelma. MUUTTUNUT = ERI + KAUPPA = K.Oletin aluksi, että etsittäisiin ratkaisusanaan liittyvää anagrammia, mutta en mitään tunnettua kauppaa en ratkaisusanasta saanut. Tästä ei ole kyse vaan ihan eri tyylin vihjeestä.
HÄNEN JÄLKEEN EI KÄY PEHMENE!
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:KIRK. Tässä etsitään vastakohtaa sanalle PEHMENE, joka on KOVENE. KIRK + KOVENE = KIRKKOVENE.Keksin lopulta vihjeen idean.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaEdelleen Pitkälän ristikoita.
SK 36/2007
Vasemmalla alhaalla täytyy olla laadintavirhe. Seuraavissa vihjeissä ylempi on pakko liittyä alempaan ratkaisusanaan, sillä vihjeen ilmaisema muutos toimii vain alemmaksi tulevalle ratkaisusanalle. Ylemmällä vihjeellä ei ole siten vihjettä alempi vihje ei toimi ylemmälle ratkaisusanalle:
KIINNITTÄMISTÄ VAIKKA ST = M
LOIMELLE TEHTÄVÄ
Näytä/piilota atkaisusanat ja toisen selitys:KIINNITTÖMISTÄ VAIKKA ST = M > LIISTAUS. Ratkaisusanan synonyymi on LIIMAUS.LOIMELLE TEHTÄVÄ > LIRAUTUS.Seuraava vihje ihmetytti:
KOOLLA PELISSÄ TEHTÄVIÄ
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:ASSIT. Viitataan sanaan KASSIT, joilla tarkoitetaan pallopeleissä maaleja.Ymmärtääkseni kyse on siitä, että jos sanan alkuun lisää K-kirjaimen, saa pelissä tehtäviä. Kielitoimiston sanakirjasta löytyi ratkaisusanaan sopiva selitys.
SK 42/2008
Ristikossa on paljon pitkiä sanoja, jotka tuovat ratkontaan mielenkiintoa. Ne tavallaan vastaavat puuttuvia sanaketjuja. Pitkissä sanoissa on Pitkälälle tyypillinen erikoisuuskin.
Ristikossa on itseasiassa ratkonnallisesti pääkuvan vastine. Seuraavasta vihjeestä tulee kaksi pitkää päällekkäistä ratkaisusanaa (toiseen sisältyy Pitkälän erikoisuuskin).
SAADAAN SAMALLA KERRALLA KAUPAN PÄÄLLE?
En pitänyt seuraavasta vihjeestä. Ratkaisusanaksi tulevaa eläintä ei ole olemassa:
ANASTA AARNE ELIKOKSI!
Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:NAARASETANA. Vihjeen kahdesta ekasta sanasta saadaan anagrammina ratkaisusana. Etana on kaksineuvoinen. Ei ole olemassa naarasetanoita sen paremmin kuin urosetanoitakaan, koska samalla yksilöllä on sekä uros- että naaraseläimen sukupuolielimet.Seuraavaan vihjeen ratkaisusana on mielestäni melko keinotekoinen:
VETOAA VAALEISIIN?
Näytä/piilota ratkaisusana:SOLARIUMVALTTI.SK 20/2009
Ristikko oli selvästi helpompi kuin tässä kommentissa mainitut muut ristikot. Vaikeustaso n. 2½. Hyviä pitkiä sanoja oli tässäkin, mutta ei mitään erikoisuuksia.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 23/1997 on erittäin vaikea ristikko Juha Hyvöseltä. Ristikossa yksi virheellinen vihje haittasi tosi paljon:
KUUSIN SÄRMIN
Vihje mielestäni olisi pitänyt olla:
NELJIN SÄRMIN
Lisäys. Vihje on oikein. Selitys on seuraavassa kommentissa.
Ratkaisusanassa kysyttiin tämän näköisen esineen nimeä:
Jossakin vaiheessa oli pakko luopua laittamastani ratkaisusanasta.
Ongelmia tuotti myös seuraava kuva:
En vihjekuvaa oikein hahmottanut, mutta sain siihen järkevän selityksen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -KakaraVierasTuossa kuvan esineessä on kuusi särmää. Siinä on neljä tahkoa ja neljä kärkeä.
TapioSivustovastaavaOlin siis ymmäryänyt sanan ”särmä” väärin ja olen komm. #25422 väärässä.
Joku kirjoitti, ettäk kärkiä yhdistävät viivat ovat särmiä, joita on kuusi.
Ymmärrysvirhe hidasti hirveästi ratkontaa kun laitoin aluksi väärän ratkaisusanan ja pidin sen pitkään.
Vaihtoehtoinen vihje olisi voinut olla NELIKÄRKINEN tai NELITAHKOINEN, jotka olisin heti ymmärtänyt oikein.
Myönnän, että geometrian ymmärtämisessä on pahoja puutteita.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -KakaraVierasEikös tuossa toisessa kuvassa ole tikku-ukko, jolla menee benjihyppy pahasti pieleen? Liittyneekö viereinen KOPSIS kuvaan? En ole vielä ehtinyt tuonne yläkulmaan asti.
Vasen laita täyttyi melko helposti, mutta sitten tuli totaalinen töks. Kivan haastava ristikko, ainakin minulle!
TapioSivustovastaavaEikös tuossa toisessa kuvassa ole tikku-ukko, jolla menee benjihyppy pahasti pieleen? Liittyneekö viereinen KOPSIS kuvaan? En ole vielä ehtinyt tuonne yläkulmaan asti. Vasen laita täyttyi melko helposti, mutta sitten tuli totaalinen töks. Kivan haastava ristikko, ainakin minulle!
Kuvaamasi tikku-ukko on varmaankin kyseessä. KOPS! liittyy kuvaan ja siitä tulee samalla ratkaisusana pystysuuntaan. Minulla ongelmana oli se, että en osannut odottaa, että laatija olisi piirtänyt ristikkoon tikku-ukon.
Yritin siksi löytää kuvasta jotain ihan muuta. Yritin kuvitella kuvan esittävän ompelukonetta. Köysi olisi tällöin neula. Jalkapöydän kohdalla olisi neulansilmä, josta roikkuu lanka. Kädet tulkitsin langan päällä olevaksi ohjuriksi, joka oli nyt ylhäällä. Vauhtiviivojen tulkitsin viittaavaan joustavaan materiaaliin.
Tosin on tikku-ukkoja nähty P. A. Mannisen kuvittamissa ristikoissa, joten evät tikku-ukot mikään laatijan erikoisuus ole.
Ihan älyttömästi aikaa meni, vaikka ajasta otettaisiin pois se, että ymmärsin sanan ”särmä” väärin, mistä syystä laitoin aluksi ratkaisusanaksi toisen esineen nimen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna