• Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 23.3.2021 16:43 Tapio toimesta.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #17302 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Ajatuksena on, että suurimmasta osasta laatijoista ja kuvittajista on realistinen piirros. Joistakin tekijöistä ja kuvittajista on karikatyyri säikeessä Karikatyyrejä ristikkohenkilöistä. Vain itse karikatyyritaiteilija Teuvo Salmisesta laitoin pikkukuvana karikatyyrin.

Pyrkimyksenä on luoda suhteellisin vähin viivoin henkilöä kuvaava piirros. Jotta henkilöstä on saanut riittävän näköisen, olen joutunut joissakin tapauksissa turvautumaan varjostuksiin.

Olen käyttänyt kuvia kun olen käsitellyt kuvassa näkyvän laatijan tai kuvittajan luomia ristikoita. Kuvat ovat persoonallista ilmettä luovaa käyttögrafiikkaa.

Laitan henkilöille esille ensisijaisen työnantajan. Monet laativat useille eri kustantajille. Esim. Erkki Vuokila laatii oman Sanaris-tuotantonsa ohella ristikoita myös ainakin Iisakin Ristikoihin, joka on Kolmiokirjat-tuotantoa. Jos tässä on virheitä, toivon korjausehdotuksia.

Laatijat:

Sanaris:
    Erkki VuokilaTeemu PallonenIlmo Juhani LiljeroosAntti Parkkinen
    Mirja PihlajamäkiJari KeränenAntti Skyttä Pertti Oskala
    Pekka JoutsiBrigitta KalpaAntti ViitamäkiTuomas Holopainen
    Toni PitkäläJuha NeitolaLauri KulttiHarto Hakonen
    Joonas AnttilaHannu SalokangasAlf SimbergTapio Lähteenmäki 
    Neljän koplaAuri SaariArto KuivanenSakari Pajakoski
    Kari Vaalamo   

Muut:
    Kari Päivärinta
    freelance
    Juha Leinonen
    IS Ristikot
    Juha Hyvönen
    Kolmiokirjat
    Riku Rosenvall
    Kolmiokirjat
    Kimmo Sillankorva
    IS Ristikot
    Seppo Rosenberg  

9Jos laatijasta ei ole kuvaa tai laatija/laatijatiimi on tuntematon (laatija/laatijatiimi on käyttänyt nimimerkkiä), laitan ainakin Sanarisin ristikoiden kohdalle seuraavan kuvan (käytän samaa kuvaa myös anonyymillä kommentoijalla):

Kuvittajat: 

Sanaris:
    Markku MäkeläHeli KärkkäinenHeikki LavoniusP. A. Manninen
    Petri KuhnoReima MäkinenJari KovistoJohanna Kurkela
    Terhi LiinalaaksoTeuvo Salminen (pilapiirtäjä)  

Sanarisin osalta tuli tehtyä kuvia myös taustahenkilöistä.

Sanarisin taustahenkilöt: 

Niko Ritari Eeva VuokilaSakari Vuokila 

Laitan piennetyt kuvat esille tähän kommenttiin. Kun klikkaa kuvaa, näkee sen alkuperäiskoossa.

Kuvat on tehty Infinite Design (vektoripiirrosohjelma  – artikkeli ohjelmasta) ja ibisPaintX (bittikarttapiirrosohjelma – artikkeli ohjelmasta) ohjelmilla.

Tein piirroksista myös erillisen sivun nimellä Piirroksia laatijoista ja kuvittajista, jossa kerron, mitkä kuvat ovat omasta mielestäni onnistuneita ja mitkä ovat vähemmän onnistuneita.

Kuvia saavat muutkin kuin minä lisätä kommentteihinsa.

Kuvien käyttöoikeudet. Kuvia ei saa jakaa ilman lupaani. Henkilö, jota kuva esittää tai firma, jonka palveluksessa kuvattu henkilö työskentelee, saa vapaasti käyttää kuvaa (esim. omilla verkkosivuillaan tai sosiaalisessa mediassa), mutta ei saa myydä kuvaa eteenpäin.

Tämä säie on lähinnä informatiivinen. Tässä säikeessä voi kuitenkin myös esittää kommentteja kuvista. En saanut joistakin kuvista kovin hyvin kuvatun henkilön näköisiä. En pahastu kritiikistä, sillä en itsekään ole joihinkin kuviin kovinkaan tyytyväinen. 

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeetvideo).

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO TAMMIKUUN TAPIO HUUHAA!

#17639 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Itsestänikin tein kuvan – ei ole tarkoitus, että minua siitä tunnistetaan, vaikka siinä on kyllä näköisyyttä.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeetvideo).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#18375 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Laitan tähän kommentteja, joita on tullut muuta kautta kuin sivujeni kautta.

Olen joiltakin henkilöiltä tarkistuttanut kuvat kysymällä asiasta s-postin välitykseltä. Kaikilta niin en ole voinut edes tehdä, koska en ole pystynyt lähettämään s-postia kyseiselle henkilölle. En ole halunnut myöskään puhelimitse yrittää ottaa yhteyttä.

Olen saanut muutamalta galleriassa esiintyvältä henkilöltä palautetta.

Eräs galleriassa esiintyvä henkilö piti hänestä tehtyä kuvaa niin onnistuneena, että hän halusi kuvan omaan käyttöönsä.

Kari Päivärinta oli tyytyväinen kuvaansa – kuva toi mieleen nuoruuden.

Twitteristä sain Reima Mäkiseltä tykkäyksen hänestä tekemästäni kuvasta.

Anonyymi Suomi24 kirjoitti kuvista:

Tosi hyviä teoksia. Ilmeikkyyttä löytyy. Hyvä.

#20661 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Säikeen alussa olevaa tekijäluetteloa on täydenetty. Lisätty Niko Ritari,Eeva Vuokila ja Sakari Vuokila.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Vastaa aiheeseen: Piirroksia laatijoista ja kuvittajista

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...