• Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 22.3.2020 15:14 Tapio toimesta.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #17972 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kovisristikko Erkki Vuokilan ja Heikki Lavoniuksen. Piilis Erkki Vuokila.

10349. IS Viikonloppu 8.-9.2.2020 säikeessä ei ole vastattu kysymykseen , mikä logiikka on vihjeessä.

RMAHA > ÄMYRI

No hoksasin tuon itsekin. Eihän tuossa ole muuta kuin että molempiin sanoihin on lisätty M-kirjan. Lähtösanat ovast siis RAHA > ÄYRI.

Toinen, mitä jäin ihmettelemään on seuraava vihje.

LOMIA PILANNEITA > GLORIA

Voisiko joku kysyä jälkimmäisestä Sanarisin foorumissa puolestani tässä kommentissa mainittua linkkiä käyttäen. 

Gloria oli yksi hurrikaani Atlantilla. Mutta koska se oli 1985, se tuntuu liian kaukaa haetulta faktalta. Toki Gloria-lehden paparazzit voivat jonkun julkkiksen loman pilata. Liian kaukaa haetulta sekin tuntuu. Olisikko jollakulla muulla toinen selitys ratkaisusanalle?

Täydennys 23.3.2020. Suomi24:ssä tuli esille, että 24.1.2020 oli Espanjassa Gloria-myrsky. Tuo myrsky kyllä oli sangen lähellä ristikon julkaisuaikaa. Laatija viittasi varmaankin juuri tähän Gloria-myrskyyn. Espanja  on suomalaisille myös hyvin yleinen lomakohde toisin kuin 1985 Glogia-myrkyn Karibian alue.

Seuraavaan ongelmavihjeeseeni sain vastauksen:

AFVÉN > AMURI.

Tässä kahden ensimmäisen kirjaimen paikkaa oli vaihdettu. Minulle tuo oli sikäli hyvin vaikea, että taidemaalari Mauri Favén on minulle nimenä täysin tuntematon.

Vuokilan ristikoissa on usein aika paljon minulle itselleni hankalaa nippelitietoutta. Tällä kertaa ei mitenkään pahasti. Faktoista vain tuo taidemaalari oli ennestään täysin tuntematon. Muut faktat olin kohdannut aiemmin, joskin eräät faktat piti tarkistaa, kuten Kirsi Pimiä. Spielbergin leffoista Amistad olin kuullut, mutta ei ollut aktiivisessa muistissa. Sekin piti katsoa leffaluettelosta, mutta kun on tunnettu ohjaaja, se ei ollut mitenkään vaikeaa. 

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

#17973 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kukaan ei enää halua vastata mihinkään kysymykseen omilla sivuilani. En ymmärrä, miksei nimimerkki ”silppuri” enää vastaa tavanomaisiin ristikkokysymyksiini kuten aiemmin. Samoin nimimerkki ”Jukkis” on lopettanut vastaamisen. En ymmärrä, miten minä niin vihattu tai väheksytty olen.

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
Vastaa aiheeseen: IS Viikonloppu 8.-9.2.2020

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Lue lisää...

Voit tsättäillä ristikostasi kanssani Magmassa (video). Lue lisää...

Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista. Lue lisää...

Lue myös auttamisperiaatteet.