• Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 28.4.2020 13:05 Tapio toimesta.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #18095 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Aloitin ratkonnan pääsiäisen suurristikolla. Pääsiäisristikko löytyy päälehden sivuilta 42-43 eikä muiden ristikoiden yhdestä. Muut ristikot löytyvät IS Extrassa sivulta 82 alkaen ja paperilehden Plus-liitteessä sivulta 26 alkaen. Pääsiäisristikon laatija on Juha Leinonen.

Pääsisäisristikko ei mielestäni ole pehmis vaan lähempänä kakkosta (sen teknisestä ratkonnasta kerron tässä kommentissa). Oikein mainio. 

Tätä ennen ratkoin kiirastorstain ristikon (laatija Kimmo Sillankorva). Ristikko oli mielestäni helpompi ja kuuluu pehmis-kategoriaan. Ratkoin sen koska siitä on 1000 € palkinto.

Edellisen viikon hyvän kokemuksen perusteella ratkoin myös Mantan valinnan. Tämänkertainen oli helpompi kuin edelliskertainen. Juha Leinonen vaikuttaa varsin hyvältä laatijalta. Ehkä nimen omaisesti hänen laatimiaan Mantan valinta -ristikoita voisi tallentaakin. Juha Leinonen on näemmä vaihtanut ristikon alakulmaan normaalit nimikirjaimet aiemman pii-tunnuksen sijaan. (Käsittelen Mantan valinnan ristikoita tarkemmin toisessa säikeessä.)

Piilis on Erkki Vuokilalta. Helpohko hyvä piilis. Anagrammeja ainoina vihjeinä kohttullisesti (4/18 = n. 22{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29}).

Kultin taviksessa oli oikein onnistunut pääkuvavitsi!

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

#18103 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kovisristikon on laatinut ja kuvittanut Toni Pitkälä

Ristikossa oli monia vihjeitä, joita sai pohtia pitkään. Keneen viitataan seuraassa vihjeessä kesti jonkin aikaa. Keksin lopulta, keneen Lehtiseen viitataan seuraavassa vihjeessä:

NÄKYY LEHTISEN PASSIKUVASSA! > KAISTAPÄÄ

Vihje oli hauska. Ristikossa oli monia hauskoja vihjeitä, kuten esim. seuraavat:

TÄMÄN KRUUNU > MELANKOLIKKO
    SARJASSA PALJON PÖLISEVIÄ > SAFARIRALLIT
    MAALLA IMETTY > EMOSIKA
    TÄMÄN AVULLA HYVÄ TEEKIN! > FONTTIEDITORI
    SAAVAT IHMISET TARTTUMAAN AUROIHIN? > EDAMITTOMUUS

Epäilin, että tämä vihje ei ole oikein:

ILMASSA TAI MERELLÄ > AMIRAALI

Oli unohtanut ottaa huomioon erään näkökulman. Vihje on aivan mainio. Pitää vain ottaa huomioon eri näkökulmat.

Seuraavan vihjeen idea aukeni vasta aika myöhään, mutta keksin seuraavan vihjeen idean:

UKAT! > ETOA

Viitatut etu- ja sukunimet olivat varsin outoja. Niiden tarkistamiseen piti käyttää Googlea vain sen tarkistamiseksi, ovatko nimet ylipäätänsä käytössä vai ei. En löytänyt mistään nimeä, jonka sain seuraavan vihjeen ratkaisusanaksi:

BRITTINÄYTTELIJÄTÄR LASKETTELUKESKUKSESSA > LUKES

Lisäys 14.4.2020. Sain 14.4.2020 toisaalta vahvistuksen, että laittamani ratkaisusana on oikein. Itse vain en etsittyä brittinäyttelijätärtä löytänyt.

Muutos 21.4.2020. Laitoin esille laittamani ratkaisusanat. Kaikki vihjeet ja niiden ratkaisusanat löytyvät laatimastani vihjeanalyysistä.

#18105 Kommentoi
    Eija M
    Vieras

Mietipä mikä siellä taivaalla lentelee 🙂

#18106 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Joo. Kävin lenkillä ja hoksasin ajatusvirheeni. Tiedän, mitä tarkoitat. En pystynyt kuitenkaan välittömästi korjaamaan virhettäni.

Tarkoitus ei ole normaalisti minulla tässä vaiheessa paljastella ratkaisusanoja. Vain, jos katson ristikossa olevan suoranaisen virheen, saatan niin tehdä. Nyt sellaista ei ollut. Pahoittelen, jos hieman spoilasin jonkun ratkontaa. Poistin ratkaisusanan kommentista.

Sain ristikon ratkottua, vaikka välillä meinasin luovuttaa. Jos jollakin on 20.4.2020 vielä epäselviä kohtia, voin antaa niiden selvittämiseen vinkkejä. Jos useampi henkilö haluaa tästä vihjeanalyysin, voin sen tehdä. Tosin Toni Pitkälä usein tekee sellaisen itse, joten itselläni tuskin siihen on tarvetta.

Juha Neitola toteaa ristikosta Sanarisin foorumissa varsin osuvasti ja olen hänen kanssaan samoilla linjoilla (kommentti on esillä toisessa säikeessä erään toisen kommentin ohella).

En anna tästä ristikosta kuitenkaan täyttä kymppiä, sillä varsin eksoottisten ja osin vaikeasti löydettävien erisnimien käyttö ratkaisusanoina ansaitsee miinuksen.

Brittinäyttelijän ohella yksi toinenkin vihje hieman ihmetytti:

Tuossa puhekuplaan liittyvästä vihjeestä ”ET…”  sain vähän teennäisen tuntuisen ratkaisusanan OSTOTUETON.

Minulla oli siihen pitkään väärä ratkaisusana, joka oli erityisen huono. Kun vaihdoin laatijan tarkoittamaan sanaan, en siltikään pidä ratkaisusanaa kovin hyvänä, vaikka se vihjeeseen sopiikin.

Korjaus 23.4.2020. Kuvassa ei ole äiti ja poika vaan mies ja vaimo. Tulkitsin kuvan väärin (mainitsen asian myös myöhemmin).

Täydennys 21.4.2020. Se aiempi sana oli ESTOTUETON. Äiti estää kuvassa poikaa, kun ei anna rahaa. Poika jää ilman äidin tukea. Poika on siten ESTOTUETON.

Tuo ajatuskulku tuntui kyllä perin juurin teennäiseltä, mutta ajattelin, että voihan laatija ihan näinkin hassusti ajatella. Laatijallehan riittää, että ratkaisusana on kontekstissaan toimiva. Kun sanan ei tarvitse esiintyä muualla kuin ristikon ratkaisusanana, ehkä noinkin huono sana voisi kelvata.

Tarkistan tekstin oikeellisuutta usein OIKOFIX-sivustolla. Se kyllä hyväksyy sanoiksi niin ESTOTUETON kuin OSTOTUETON, vaikka kumpaakaan ei käytetä normaalissa tekstissä. Kielitoimiston nettiapuunkaan ei voi sokeasti luottaa. Oikofix tuntuu tarkistavan vain sanojen rakennetta, ei sisältöä.

Pääsääntöisesti sanan pitäisi olla käytössä. Jotenkuten menettelee, jos on jollakin tavalla käyttökelpoinen, mitä se tässä tapauksessa on. Mutta hyvänä sanaa en pidä, koska se ei ole käytössä. Jos se olisi käytössä, se kyllä Googlella löytyisi. Jos laittaa Googlella hakuun ratkaisusanan, tulee seuraava ilmoitus:

Hakusi – *** – ei vastaa yhtään sivua.

Sanaris hyväksyy kovin helposti sanoja, joita ei missään käytetä.  Ongelmana on se, että ei voi koskaan tietää, mitä merkillisiä kummajaisia Sanarisin laatijat ristikkoihin laittavat, koska sanojen oikeellisuutta ei voi tarkistaa mistään! Ratkojalle saattaa jäädä hyvin epävarma olo siitä, onko hän ratkaissut kohdan oikein.

Sanojen toimivuus on laatijoilla hyvin pitkälle mututuntuma hommaa. Toisinaan Sanarisin laatijoiden mututuntumalla luodut omat yhdyssanat tai sanajohdannaiset ovat sangen toimivia. Toisinaan mututuntumalla luodut sanat ovat perin juurin keinotekoisia.

En ole kyllä sanan kanssa risteäväänkään sanaan ihastunut. Vastaavanlaista sanankäytöttä ei ole muualla. 

Korjaus 15.4. Ristikossa oli sittenkin sen verran kyseenalaisia ratkaisusanoja, että en voi antaa juuri ykdeksikköä suurempaa arvosanaa, vaikka alun perin oli tarkoitus antaa 10-.

Ristikossa oli minusta kaksi rimaa kolistelevaa sanaa ja kaksi vaikeasti Googlen avulla tarkistettavaa ratkaisusanaa, jotka pudottivat arvosanaani.

Tällaisen ristikon arvioiminen on perin vaikeaa. Toisaalta ristikossa on aivan loistavia vihjeitä, toisaalta siinä muutama minun mielestäni varsin huono vihje. Kuinka paljon pitäisi antaa painoarvoa hyville vihjeille ja kuinka paljon huonojen vihjeiden on kohtuullista pudottaa arvosanaa?

Lisäys 21.4.2020. Laitoin esille ratkaisusanan.

Lähetin kahdeksan ristikon vastaukset nyt kirjekuoressa. Kaikkia en ratkonut loppuun asti vaan vain sen verran kuin oli tarpeen vaadittujen kirjainten saamiseksi.

#18111 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tonin ristikoista sen verran vielä, että niistä laatijoista, jotka itse myös kuvittavat ristikkonsa, hän on mielestäni paras kuvittaja. Kuvissa on juuri sopivasti yksityiskohtia. Ne ovat selviä ja omalla tavallaan sympaattisia, hieman sarjakuvamaisia. Pidän Toni omaa kuvistusta selkeyden suhteen parempana kuin Heli Kärkkäisen kuvitusta.

Mielestäni Tonin kuvitus toisinaan vetää vertoja Markku Mäkelän kuvitukselle, vaikka Mäkelä onkin omaa luokkaansa. Jopa erittäin laadukas pääkuvakin löytyy eräästä Suomen Kuvalehden ristikosta.

#18118 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Ristikkoa on tullut aika lailla käsiteltyä Suomi24, erityisesti vihjeeseen ET HOMMAA… liittyen. Siellä on esillä eräitä ratkaisusanoja (muitakin kuin itse esille ottamiani).

Jos et halua omaa ratkontaasi spoilata, älä klikkaa tätä linkkiä

Saatan myöhemmin tuoda esille joitakin asioita tähänkin säikeeseen, mutta nyt keskustelua on tullut käytyä tästä ristikosta lähinnä Suomi24:ssä.

Lisäys 21.4.2020. Kommentit löytyvät tällä sivustolla vihjeanalyysistä. Nostin joitakin kohtia esille myös sivulle Tahallisesti oudot ratkaisusanat.

#18138 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tein tästä vihjeanalyysin. Siinä on joidenkin vihjeiden perässä mielestäni kunnollista analyysiä. Analyysissä on tässä säikeessä ja Suomi24:ssä esittämissä kommenteissa mainitsemiani kommentteja. Vihjeanalyysi on siis aiempia analyysejäni enemmän kommentoitu.

Vaikka Toni Pitkälä itse tekisi ristikostaan analyysin, tekemälläni analyysillä on siinä mielessä käyttöä, että siinä on runsaasti kommentteja.

Olen valmis korjaamaan niin pian kuin mahdollista siinä olevat mahdolliset virheet. Mikäli Toni Pitkälä itse tekee ristikosta ristikon anatomian ja huomaan, että olen ymmärtänyt jonkun virheen väärin, korjaan vihjeanalyysiäni siltä osin niin pian kuin mahdollista.

Analyysi on nähtävänä 19.4.2020 alkaen. Siinä on esillä myös ristikkoon liittyvä kritiikkini, jota tässä säikeessä on turha toistaa.

#18188 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Etsin Googlella kerran sitä, onko sanaa ”aakkostelma” käytetty missään. Sain varsin merkillisiä hakutuloksia.

En haluaisi klikata ainoatakaan Google haulla saamaani linkkiä sanaan ”aakkostelma”. Voiko joku ihan asiallisesti selittää, miksi Google antaa sellaiset hakutulokset kuin se antaa. En kehota ketään klikkaamaan linkkejä vaan kyse on siitä, että jos joku ennestään asian tietää.

Tosin ehkä kukaan ei halua vastata siksi, että sen tietäminen saattaisi olla noloa. Tähän ei siis nyt kukaan taida kehdata vastata, vaikka asiasta jotain tietäisikin. Itselle asia jää vain mielikuvituksen varaan. Arvaan, että kyse on asennoista.

#18267 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Lueskelin Sanarisin foorumin kommentteja. Mitä sanaan MORSEAAKKOSNOLLA tulee ratkaisusanaa ei kukaan arvioi Sanarisin foorumissa siltä kannalta, onko sana käyttökelpoinen tavanomaisessa asiatekstissä.

Kaikki arviot liittyvät siihen, millainen ratkaisusana on hoksausnäkökulmista. Sanasta on tullut vain ”pelinappula”, joilla ei tarvitse olla mitään tekemistä tavallisessa elämässä käytettävien sanojen kanssa. 

Kuinkahan paljon pelinappulasanoja Sanarisin laatijat tulevaisuudessa laittavat ristikoihin. Toni nyt antoi esimerkin, joka kannustanee niitäkin laatijoita, jotka eivät ennen ole pelinappulasanoja käyttäneet.

Tämä on pieni täydennys siihen, mitä kirjoitan vihjeanalyysissäni tästä asiasta.

#18281 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Laatija olikin anatomiassaan tällä kertaa selittänyt kaikki vihjeet. Tuli itsellenikin paljon täydennettävää, jotta myös omassa analyysissäni olisi esillä kaikki sanat. Laitoin kaikkiin vihjeisiin vähintään ratkaisusanan kuten Toni Pitkäläkin on tehnyt.

Tein omassa analyysissäni muutaman pienen virheen, jotka korjasin.

Olin selittänyt väärin sanan ITSE (ks. korjattu kohta tästä).

Mielestäni laatija itse on selittänyt hieman puutteellisesti sanan NOKIKOLARI. Jätin jäljelle oman kommenttini ja laitoin rinnalle laatijan selityksen. (Ks. selitykset tästä.)

Nyt esillä olevasta analyysistäni on ratkojalle enemmän hyötyä kuin Toni Pitkälän analyysistä, sillä kerron enemmän vihjeiden rakenteesta kuin Toni Pitkälä anatomiassaan.

Jos ei tykkää kriittisistä kommenteistani, ne saa ohittaa. Syventävää tietoa on mm. se, että kerron, milloin vihje sopisi piilosanatehtävään. Analyysissäni on myös runsaasti linkkejä nettisivuille, joista voi hankkia lisää tietoa.

Laitan muutaman kommentin omista tulkintavirheistäni.

1)  ymmärsin kyllä ajatuksellisesti oikein, mutta luulin mieshenkilöä pohjaksi enkä aviomieheksi. Virhe huvitti itseäni. Tonin Pitkälän kuvat ovat hieman sarjakuvamaisia, jolloin henkilön ikää on vaikea arvioida.

2) JÄSEN SAATU TÄÄLTÄ? > APPELA. Toni Pitkälä selittää:

Appiukolta pyydetään tyttärensä kättä eli jäsentä

Jäsen siis tuon selityksen mukaan pitää tulkita mahdollisimman konkreettisesti. Siksi vihjeen lopussa on kysymysmerkki. Itse ymmärsin asian symbolisesti (kysymysmerkin tarkoitus jäi miettimättä).

Avioliiton kautta saadaan sukuun ikään kuin suvun uusi jäsen. Usein avioliiton kautta saatavia puolisoita pidetään kuin perheenjäseniä. Jäsenen liittäminen käteen ei käynyt mielessäkään.

3) > ITSE. Teini puristelee ITSE finniään. Tässä tulkitsin laatijan hieman väärin. Laatija on nimen omaisesti ottanut finnivihjeen. Selitys on tämä:

puristelee niitä siis itse

Koin tuon finnienpuristelukuvan oudoksi kun ajattelin, että henkilö vain osoittaa itseensä.

Ajatukseni ei siis aivan osuneet laatijan kanssa. Kävikö kellään muulla noissa vihjeissä saman tapaisesti?

Tuossa kakkoskohdassa mielestäni oma selitys ei ollut huono, mutta se ei kohdannut laatijan ajatuksen kanssa. Kun tekee vihjeaalyysejä ja selittää vihjeitä, saattaa saada suhteellisen toimivan selityksen, mutta se ei välttämättä ole se, mitä laatija itse on ajatellut. Joskus oma selitys voi olla yhtä hyvä kuin laatijan selitys. Näin olen huomannut itse asiassa joskus käyneen kun olen seurannut keskusteluja. Olisi kiva saada kommentti, oliko oma ajatuskulkuni jonkun mielestä suoranainen virhe vai kelpaisiko se ”duaaliajatusmallista”?

#18350 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Jotkut kokivat tämän ristikon olevan ylivaikea IS:ään. Tähän astisista ristikoista vuoden pahimpana joku sen pitikin.

Toni Pitkälän ristikossa omien sanojen käyttö olisi sikälikin epäreilua, että ristikko oli IS:n muutenkin maksimaalisen vaikea, ehkä kuulunut pikemminkin Punaiseen Pelikaaniin.

Ylivaikeudesta kertoi joku anatomian lukenut. Olisi kiva, jos jotenkin saisi ihmisiä lukemaan myös oman vihjeanalyysini. Siinä minä olen yrittänyt ”rautalangasta vääntäen” auttamaan ymmärtämään joidenkin vihjeiden ideaa. Tämä vääntäminen koskee lähinnä piilistyyppisiä vihjeitä.

Ainakin nämä vihjeet kelpaisivat mielestäni piilosanatehtäviin:

Kotieläimen brittinainen!
    Laulaja, partitiivissa oli kunta
    Kirjailija, rotta kuuluu minulle!
    Salot kyläksi!
    Mies ei unohtanut!
    Brittinäyttelijä laskettelukeskuksessa

Ehkä myös nämä:

Poika vika I:näkin
    Vauhdilla 4. E:näkin

Noissahan on suora vihje. Piilovihje olisi se, että tietyllä muutoksella saadaan samaan asiaan liittyvä toinen asia. Piilovihje olisi kyllä aika heikko. En nyt osaa varmuudella sanoa, olisiko tällainen kelvollinen piilovihjetyyppi. Jotenkin vain jotain samankaltaista hämärästi muistuu piiliksissä käytetyn.

Kuten tästä listasta huomataan, myös piiliksiä kannattaa alkaa ratkomaan, jos niitä ei ennen ole ratkonut. Piilisten ratkonta auttaa myös kovisten ratkonnassa!

Toni Pitkälä ei itse mainitse, että luettelemani vihjeet ovat sellaisia, joita voitaisiin käyttää piiliksissä.

#18438 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Annan tälle ristikolle kaksoisnumeron:

7 1/2 | 10: vasemmalla puolella on sanaston asiallisuus ja oikealla puolella ristikon toimivuus älytehtävänä suhteessa annettuun vaikeusasteeseen. Kokonaisarvio on siten 9-, joka on em. kahden arviointiperusteen keskiarvo.

Arvioin vihjeanalyysissä siellä täällä kommenteissa yksittäisiä vihjeitä ja niiden ratkaisusanoja tällä arvioinnilla.

Vihjeanalyysiin oli vahingossa päässyt lipsahtamaan pari virhettä (kerron niistä Suomi24:ssä). Sain virheistä tietoa s-postilla. Korjasin virheet. Nyt virheitä ei pitäisi olla.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
Vastaa aiheeseen: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Lue lisää...

Voit tsättäillä ristikostasi kanssani Magmassa (video). Lue lisää...

Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista. Lue lisää...

Lue myös auttamisperiaatteet.