- Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 6.5.2020 07:13
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaKovisristikon laatija on Antti Skyttä ja kuvittaja Heli Kärkkäinen.
Antti Skyttä julkaisee todennäköisesti 5.5.2020 tästä anatomia, jonka yhteydestä voi ladata itselleen myös itse ristikon.
Ristikon kuvitus on oikein onnistunut. Kuville on annettu hyvin tilaa eikä yhteen ruutun ole ahdettu liian yksityiskohtaisia kuvia. Minun mielestäni kuvittaja on selvästi parantanut otettaan. Kuvituksesta täysi kymppi.
Sain ristikon käyttöni Suomi24 kautta. En aio tehdä ristikosta omaa vihjeanalyysiä. Mutta myös minulta saa jatkossa kysyä neuvoa. En tällä sivustolla anna neuvoja ennen ratkaisun palautusajan päättymistä. Saatan Suomi24:ssä antaa neuvoja sen jälkeen kun itse olen ristikon ensin ratkonut.
Suomi24:ssä ehdittiin jo kysyä, mitä pääkuva esittää. Se ei ole kovin paljastavaa, joten tämän kerroin:
Kuvassa ollaan lasten syntymäpäiväjuhlissa ja tiaarapäinen syntymäpäiväsankari puhaltaa kakusta kynttilöitä sammuksiin. Oletan, että toinen pääkuvalause on melko suora ja toinen on humoristinen. Puhdas arvaus, joka selviää vain ratkomalla.
Sanarisin foorumissa voi kysyä vastauksista 5.5.2020 alkaen.
Käyttööni saama kuva oli otettu IS Exrat palvelusta. Varsinkin näin korona-aikaan sanoisin:
Älkää menkö sinne R:lle ostamaan IS:n viikonlopun paperilehteä. Menkää nettiin ja tilatkaa IS Extra. Älylaitteen avulla varma kotiinkuljetus! On paljon ristikoita ratkottavaksi viikon aikana. Rattoisaa ratkontaa IS Extra -palvelun kautta hankittujen ristikkojen kanssa. Suosittelen lämpimästi.
Ja suosittelen vakavasti opettelemaan itse kutakin ratkomaan ristikoita suoraan sillä älylaitteilla. Silloin niitä voi ratkoa missä vaan eikä olla riippuvaisia tulostimista.
Maksoin tästä vähän outoa kautta käsiini saamasta ristikosta vastaustekstiviestin verran. Ilman outoa tilannetta olisi odottanut anatoimian julkistamiseen asti.
Tapio
SivustovastaavaSen verran tästä Antti Skytän ristikosta voin kertoa, että pääkuvaan ei sisälly mitään erikoista. Ratkaisulauseet ovat varsin suoria. Skytän ristikoksi tämä lienee helpommasta päästä. Vaikeustaso mielestäni pikemminkin 3- kuin 3, mikä onkin paikallaan, kun viime aikoina on ollut erityisen vaikeita ristikoita kuten Toni Pitkälän pahis.
Jos ristikon vaikeustasoksi olisi merkitty 3-, antaisin ristikon laadinnasta täydet pisteet. Oletettuun vaikeustasoon nähden pienestä helppoudesta en osaa pudottaa arvosanaa.
Tosin siinä mielessä tämä on minulle kolmonen, että tähän saattaa jäädä vihjeitä, joiden ideaa en keksi. Yleensä 3- -tasoisten ristikoiden vihjeiden ideat hoksaan. Kyse oli lähinnä siitä, miten kauan arvioilta ristikon ratkontaan kului aikaa. Aikaa en mittaa, sillä siitä tulisi vain stressiä ja aivan turhia suoristuspaineita. Vähemmän aikaa meni kuitenkin kuin Toni Pitkälän 11.4.2020 ristikon kanssa.
Tässä ristikossa pääsi varsin helposti alkuun, mutta meno alkoi pahasti hidastua jossakin vaiheessa.
Sanasto on ollut tähän asti kaikin puolin kelvollinen.
Minulla oli tosin kaksi vihjettä, joiden logiikkaa en ratkoessani hoksannut.
ÖÖ VAKOILIJAA > UHMATA
EKIN SOTKU > ASMOTNiitä täytyy pohtia myöhemmin ja viimeistään anatomiasta ne selviävät. Merkkasin kohdat punaisella rinkulalla.
Lisäys 26.4.2020. Sain näihin selityksest Suomi24:ssä, joten kohdat on käsitelty.
EKIN SOTKU olisi ollut minun hoksattavissani, mutta ei ÖÖVAKOILIJAA. Kun olen lukenut Sanarisin foorumin ristikkoon liittyvää säiettä, tämä on ollut muillekin vaikea. Sen pohdinnan jälkeen, mitä tein Suomi24:ssä, ehkä tämä vihje on ylivaikea. Minusta ylivaikea vihje on ainakin silloin, jos sen ymmärtää koko Suomessa vain puolisen tusinaa ratkojia.
Muutos 6.5.2020. Laitoin esille ratkaisusanat.
Seuraavan vihjeen logiikkaa jouduin pohtimaan jälkikäteen:
LIKI OMAISIA > NISÄT
Ristikossa oli yksi hankalasti tarkistettava faktavihje:
TAHITISTA ITÄÄN > ANAA
Tuon ratkaisusanaa en Google Mapsilla enkä Google-haulla löytänyt, mutta varmistus löytyi kuitenkin. Kuinkahan suuresta kohteesta on kyse?
Ristikossa on roppakaupalla hauskoja vihjeitä, kuten odottaa sopiikin. Esim.
JAKSAA TEHDÄ > ROBOTTI
SONNIN SUUSTA? > ASTUINMukana pari vähän kulahtanut kovisvihjettä.
Ristikossa oli yksi alkoholin liikakäyttöön liittyvä vihje, josta en taaskaan pitänyt. En kuitenkaan laske tämän takia antamaani arvosanaa. Toivon vain, että näitä ei ristikkoon laitettaisi.
Googlattavat asiat löytyivät helposti lukuun ottamatta Tahitiin liittyvää vihjettä.
Tapio
SivustovastaavaTästä ristikosta MASEAT, ASTUIN ja ANAA on pidetty huonoina ratkaisusanoina. Kaikkiin noihin en kiinnittänyt huomiota, mutta tottahan tuo on. Kaksi ekaa ovat vanhentunutta kieltä, jota ei enää ole otettu Kielitoimista sanakirjaan (astuin löytyy vielä Suomisanakirjasta). Kolmas on vaikeasti löydettävä melko pieni saari.
Pääosin sanasta on OK. Arvosana 8 1/2 (sanasto) | 10- (vihjeitys) ja keskiarvo on siten n. 9 (ks. tarkemmin arviointiperusteeni). Miikan vihjeitykseen antaa seuraavassa kommentissa mainitsemani vihje.
Tapio
SivustovastaavaÖÖVAKOILIJAA > UHMATA
Näemmä nimerkki Jaska piti myös outona tätä ja kirjoittaa:
Skyttä näemmä rinnastaa interjektiot öö ja uh. Korvakivusta rankaisen miinuksella.
Samansuuntainen kommentti on nimimerkiltä Elva:
Kovasti nauratti kun luin anatomiaa. Ei nimittäin käynyt mielessäkään että äänteet voisivat vastata toisiaan.
Minua ei kyllä naurattanut, vaan koin tulleeni huonolla tavalla huijatuksi. Minulle nuo kuten vaihtoehdot pöö – puh ja höö – huh eivät toimineet. Jaskaa, Elvaa ja erästä Suomi24:ään kirjoittanutta se outo rinnastus ei haitannut. Minua esti ymmärtämästä vihjeen ideaa. Syy on se, että aivot työskentelivät vain ja ainoastaan sen miettimisestä, mitä sanojen alussa oli.
Pysyn mielipiteessäni, että tämä vihje oli yleisesti ottaen ylivaikea hoksattavaksi tavalla, jota laatija on tarkoittanut.
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna