Kirjoitetut vastaukset

Esillä 75 viestiä, 3,676 - 3,750 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18910
    Tapio
    Sivustovastaava

    9.2.2019 kovisristikossa yksi kohta jäi ymmärtämättä:

    TUKEA TAI KIVAS > TUMA

    Sain tähän Suomi24 kautta vastauksen. Kaikista sanoista on poistettu sanan sisältä I-kirjain. Lähtösanat ovat TUIKEA, KIIVAS ja TUIMA. Sanan keskeltä kirjaimen poistaminen tuottaa satunnaisesti minulle ongelmia. Sanat ”tuikea” ja ”tuima” ovat aika harvoin käytettyjä sanoja. Olisi pitänyt kyllä silti hoksata itsekin.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18907
    Tapio
    Sivustovastaava

    23.2.2019 kovisristikossa ihan täydellinen vaikeneminen ylläpidolta. Heti alkuun tuotu esille virhe-epäily:

    ERISTÄÄ > OTTELUT

    Yhtä lukuun ottamatta kaikki olivat sitä mieltä, että kyseessä on virhe. Mutta ylläpito oli hiljaa. Minun kuten monen muunkin mielestä olisi pitänyt olla:

    ERISTÄ > OTTELUT

    En ymmärrä, miksi ylläpito on hiiren hiljaa tuollaisessa tapauksessa? Jos on tullut pieni virhe, sen voisi rehellisesti tunnustaa. Olisi avointa ja rehellistä toimintaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18900
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teemu Pallosen eräässä koviksessa oli:

    OSKA > VISTA

    Meni kokeiluksi, mikä jekku toimii. Kolmas tai neljäs kokeilu auttoi. Lähtösanat lienevät OKSA > VITSA.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 23.-24.5.2020 #18899
    Tapio
    Sivustovastaava

    Me nyt kummatkin tiedetään, mitkä ovat ohjeet. Myönnän, että hieman nipotan.

    Käsittelen niitä ristikoita, joita haluan ratkoa. Pidän yleisesti ottaen Sanarisin ristikoita varsin laadukkaina. Tosin sen kokemuksen perusteella, mitä minulla on Mantan MAINIOT Ristikot -lehden ristikoista, minusta Juha Leinosen ristikot ovat laadukkaampia kuin Sanarisin ristikot keskimäärin. Niissä ei vihjeityksen puolesta ole toistaiseksi ollut mitään huomautettavaa. (Kuvitus kyllä toisinaan ärsyttää).

    On toki Sanariksellakin yhtä laadukkaita ristikoita laativia laatijoita kuin IS Ristikoiden Juha Leinonen. Osa Sanarisin ristikoista on sitäpaitsi selvästi haastavampia kuin Juha Leinosen laatimat ristikot. Juha Leinonen yksinään ei Mantan MAINIOT Ristikot -lehdestä minulle vaihtoehtoa Sanarisin ristikoille. Lehteä ei saa digimuodossa kuten IS:ää, joka on minulle tällä hetkellä ykkösristikkolehti.

    Itse asiassa tämä sijoittelukysymys tuli esille vahingossa. Joku kyseli Suomi24:ssä, onko merkitystä, jos vihje on laitettu eri väreillä. Aloin analysoimaan sitä, miten kuvittaja oli käyttänyt vihreitä, punaisia ja mustatekstisiä vihjeitä. Niissä havaitsit tiettyä logiikkaa.

    Rehellisesti sanottuna esille nostamani sijoittelukysymys olisi jäänyt ilman tuota kommenttia huomaamatta, koska loppujen lopuksi oli varsin pienestä asiasta kyse. Mutta kun se nyt vahingossa tuli esille, tuli tarkasteltua asiaa poikkeuksellisen nipolla tavalla. Välillä tulee takerruttua yksityiskohtiin liiallisestikin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 23.-24.5.2020 #18897
    Tapio
    Sivustovastaava

    Myönnän, että nipotan tämän asian suhteen:

     että vihjeen olisi hyvä ”koskettaa” ratkaisusanan alkuruutua – tai olisi sen ”kohdalla” 

    Minusta vihjeet olisi voinut asettaa niin, että vihje koskettaa ratkaisusanan alkuruutua, mutta kuvittaja on visuaalista tasapainoa etsiessään sijoittanut vihjeet niin, että vihje käytännössä sijoittuu ylemmäksi kuin ratkaisusana, johon se liittyy. 

    Kyllä, ei tästä väärinkäsitystä synny siitä, mikä vihje liittyy mihinkin, koska järjestys on oikein. Nyt vain nipotin.

    on melko tavanomaista sijoittaa vihje vihjealueen vasempaan yläkulmaan kuten aiemmassa esimerkissä

    Nyt on minua kyllä tulkittu hieman väärin, mihin olen kyllä itse syypää. Kyse oli lähinnä siitä, että kun niin tehdään ja nostetaan muita vihjeitä ylemmäksi, muiden vihjeiden sijoittelu kärsii. Toki koin juuri kuvan alla vasemmalla olevan vihjeen sijoittamisen olevan hieman liian ylhäällä, mutta en merkittävästi. 

    Korjasin hieman aiempaa kommenttiani.

    Koen kuitenkin ongelmaksi sen, että visuaalinen kokonaisilme liikaa sanelee vihjeiden sijoittelua. Minusta vihjeet tulee sijoittaa niin hyvin kohdilleen kuin se kussatin tilanteessa on mahdollista.


    [Korjasin anonyymin kommentissa editorin oikkuilusta syntyneitä ylimääräisiä koodimerkitöjä. Editori toisinaan oikkuilee. Se laittaa tekstiin näkyviä <p>…</p> merkintöjä, vaikka sen ei niin pitäisi tehdä. Poistin editorin virheellisesti esiin laittaman koodin.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 23.-24.5.2020 #18894
    Tapio
    Sivustovastaava

    Heli Kärkkäisellä on vihjeiden sijoittelussa vasemmassa reunassa vähän samaa ongelmaa kuin 16.5.2020 ristikossa. Vihje MÖRKÖ on lähes ruudun verran korkeammalla kuin siihen liittyvä ratkaisusana. Jos ratkaisusanaan liittyvää yläviivaa jatkettaisiin vasemmalle, vihjeen MÖRKÖ alareuna hipaisisi viivaa. Vihje ei kuitenkaan ole ihan siinä, missä sen suositusten mukaan tulisi olla. Vihjesanan pitäisi olla niin lähellä siihen liittyvää ratkaisusanaa kuin se kussakin tilanteessa on mahdollista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18893
    Tapio
    Sivustovastaava

    Keltaiset rivit tuottavat ongelman seuraavassa ristikossa:
    10037. IS-Viikonloppu 6.-7.4.2019. Laadinta Erkki Vuokila, kuvitus Heikki Lavonius.

    En nyt ymmärrä sitä, että millä perusteella pääkuvasta ei puutu sanan jakamista koskevat nuolet? Ainakin minä lisäsin ristikkoon piirtämällä kaksi nuolta.

    Ristikon ratkaisussa nuolten kohdalla on tyhjä kohta. Tuntuu oudolta jättää tyhjää kohtaa noin vain ristikkoon.

    Ratkaisuun tuli siis MICHELIN TÄHTIRAVINTOLA, jossa sanojen väliin jäi tyhjä keltainen ruutu. Tyhjästä ruudusta menee alas sana RENKAAT

    Minusta tuossa lukee myös MICHELIN RENKAAT eikä vain RENKAAT. Vai pitääkö lukea vain RENKAAT?

    Kaiketi tarkoituksena oli vähän hämätä ratkojaa luulemaan, että tulee erittäin pitkä sana ja täten vaikeuttaa ristikkoa.

    Tähän ristikkoon liittyvä keskustelu oli yksi oudoimmista keskusteluista, mitä olen lukenut.

    Yksi sanoo ensin, että puuttuu nuolet. Sitten sanoo, ettei mitään puutukaan.

    Toinen sanoo, että puuttuu nuolet.

    Vuokila sanoo, että asiasta ei voi keskustella (kirjoitti näin ihan keskustelun alussa).

    Sitten Vuokila sen paremmin kuin kukaan muukaan ei selitä, miksi nuolet sai jättää pois? Jos nuolten jättäminen pois on ok, Vuokila olisi sentään voinut selittää, miksi niin voi menetellä tässä tapauksessa.

    Asia jätettiin käsittelemättä, mikä on varsin outoa. Asiasta jäi minulle varsin sekava tunne. Eniten ärsytti tämä 7.4.2019 kommentti.

    Ei puutu mitään. Keskustelu aiheesta loppuunkäsitelty tässä vaiheessa.

    Sanat ”tässä vaiheessa” antavat olettaa, että asia käsitellään myöhemmässä vaiheessa. Jos ei 7.4.2019 käsitelty, oli mielestäni äärimmäisen epäkohteliasta, että ei myöhemmässäkään vaiheessa asiaan palattu. 

    Koin tyhjän keltaisen ruudun sanojen välillä melko oudoksi ratkaisuksi. Jos päätarkoituksena on luoda ratkojalle hämmennys, siinä kyllä onnistuttiin varsin hyvin. Uskoisin, että moni ihmetteli ja oudoksui.

    Kun monikaan ei netistä edes yritä kysyä, miksi jotain on tehnyt, ei minusta ole järkevää ristikoihin tämänkaltaisia oudoksumiskohteita laittaa. 

    Päätavoite pitää olla se, että ratkojalle jää hyvä ratkontakokemus. Vaikka Vuokila olisi jonkin loogisen selityksen esittänyt, koen silti tällaisen kohdan laittamisen virheenä, koska se joka tapauksessa aiheuttaa tarpeetonta hämmennystä. Uskon, että ratkojat yleisellä tasolla kokivat, että nuolet puuttuivat ja ristikko oli virheellinen. Virheelliseksi koetusta ristikosta ei seuraa hyvä ratkontakokemus.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 23.-24.5.2020 #18846
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta olisi ollut järkevää, jos Heli Kärkkäinen olisi laittanut kuvan päälle henkilön nimen. Siten olisi säästytty ihan turhalta Google kuvahaun kanssa leikkimiseltä. Kyllä ristikossa silti ihan tarpeeksi haastetta on. Nyt jotkut ”kiduttavat” itseään sillä, että yrittävät ratkoa ristikkoa mahdollisimman pitkälle ilman henkilön nimen tietämistä. Joillakin henkilöillä on nimittäin tapana välttää minkään apuneuvon käyttämistä niin pitkälle kuin mahdollista.

    Toivon, että vastaavissa tilanteissa laitetaan kuvan yhteyteen henkilön nimen, jotta ratkojat voisivat keskittyä itse ratkontaan eikä epäolennaiseen henkilön etsimiseen. Silloin itse kunkin ärtymyskin vähenisi.

    Tämän trion ristikon suhteen aiempi tilanne, jossa jouduin käyttämään Googlen kuvahakua, oli Martti Ristinen. Ristikossa oli kolme henkilökuvaa: Martti Ristinen, Riku Nieminen ja Lauri Tilkanen.

    Riku oli kaikille tuttu, mutta moni oli vaikeuksissa Lauri Tilkasen kanssa. Ei olisi ollut suuri helpotus silloinkaan laittaa nimet esille kuvan päälle.

    Ei ristikon pääkuva mielestäni mikään Google-tehtävä saisi olla. Jos tuntee entuudestaan henkilöt, siitä on ihan hirveän iso nopeutus ratkontaan.

    Tosin on tämän ristikot jotkut ratkoneet yrittämättä aluksi selvittää henkilöä, joten niinkin kyllä ristikko ratkeaa. Jossakin vaiheessa kyllä henkilön nimi täytyy selvittää, jos aikoo ymmärtää ratkaisusanojen idean.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS-ARKI #18843
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ruth Rendell -aiheisessa Histis-ristikossa jokainen kirja oli minulle outo, mutta ristikon sain ratkottua. Sen sijaan uinnin olympiavoittajiin liittyvään ristikkoon jäi aukkoja todella paljon. Kun nimet olivat ristiin, ei aukkoja olisi voinut paikata kuin Googlella. Jätin paikkaamatta, koska tietäminen ei ollut. Näissä onkin hauskuus juuri se, saako ristikon täyteen tietämättä faktoja. Tällä kertaa ei saanut. Nimistä vain viisi oli tuttuja (Mark Spitz, Ian Thorpe, Michael Phelps Johnny Weissmuller ja Aleksander Popov).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 9.-10.5.2020 #18833
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lisäsin poimuriin liittyvän selityksen. Itse olin sen tulkinnut eri lailla kuin laatija. Laitoin sekä laatijan selityksen että omani. Vihjeanalyysissäni vihjeitä on enemmän selitetty kuin laatijan anatomiassa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 16.-17.5.2020 #18801
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos jollakin on ongelmia, voin pientä vinkkiä antaa. Enemmälti voin antaa neuvoa 24.5.2020 alkaen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoissa auttaminen #18794
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan tähän muutamia ajatuksia siitä, miten minun mielestäni olisi avun pyytäjän kannalta kaikkein mielekkäintä ajatellen sitä, että kehittyy ratkojana. 

    Vihjeanalyysit.

    Saatan julkaista vihjeanalyysejä 3 tai 3- vaikeustason ristikoista (Antti Skytän ristikoista en vihjeanalyysejä tee koska laatija itse luo niistä aina ristikon anatomiat).

    Viimeisintä analyysiä lukuun ottamatta ne on tarkistanut nimimerkki ”silppuri”, jota pidän ristikkoasioissa äärimmäisen kompetenttina henkilönä. Tarkistetuissa olemassa olevissa analyyseissä kaikki selitykset ovat oikein. Esitystavassa voi olla puutteita.

    Olen menettänyt pätevän tarkistajani, koska silppuri ei enää kommentoi sivuillani mitään asiaa. Tästä syystä tulevaisuudessa niissä saattaa olla yksittäisiä virheitä, joista kukaan ei tule esittämään korjausta. Analyyseihin saattaa siis jäädä pysyviä virheitä.

    Mietiskelen tässä vihjeanalyysejäni. Vertasin omaa vihjeanalyysiäni 11.4.2020 koviksesta Toni Pitkälän omaan ristikon anatomiaan.

    Joku on joskus kritisoinut sitä, miksi luon niitä kun en tiedä, mitä laatija on ajatellut. Tämä on kyllä totta. Välillä voin laatia selityksen, joka ei ollut laatijan idea. Mutta senkin jälkeen kun asiantuntija on tarkistanut analyysini saattaa olla joku vihje, jossa ajatukset eivät ole menneet yksiin laatijan kanssa.

    Selitykseni ei silti ole täysin väärä, jos se on täysin looginen. 11.4.2020 vanhemmat analyysit on tarkistanut eräs erittäin hyvä tarkistaja ja kaikkien siihenastisten analyysien pitäisi ainakin loogisesti olla ihan OK. Jos logiikka ei ole sama kuin mitä laatija on ajatellut, kyse on vain ja ainoastaan siitä, että vihjeanalyysissä on eri selitys kuin mitä laatija ajatteli. 

    Tällaisia tilanteita on korkeintaan muutama. Eikä muutama tällainen haittaa. Jos vaikka laatija itse sattuisi lukemaan vihjeanalyysini, hän huomaisi, että hieman toisinkin voidaan saada looginen merkitys vihjeelle. Tällaista sattuu varmaan melko useinkin.

    Viimeisin analyysi on omasta mielestäni loogisesti OK. Mutta en voi olla varma virheettömyydestä enkä voi  väittää, että laatija on ajatellut juuri sillä tavoin kuin 18.4.2020 analyysissäni kerron. Se on vain minun näkemykseni vihjeiden olemuksesta.

    Oma tausta.

    Tämä minä teen ihan oman kokemukseni pohjalta ennen kaikkea Punaisten Pelikaanien ratkonnassa. Ostin aluksi vanhoja Punaisia Pelikaaneja, joihin oli olemassa ratkaisut.

    Itse tein niin ongelmatilanteissa niin, että en kysynyt suoraa vastausta vaan vastausvaihtoehtoja. Kun olin saanut melko pitkälle, mutta en ollut varma, oliko ratkaisu oikein, kysyin varmistusta. Oliko jokin näistä vaihtoehdoista oikein vai olivatko kaikki väärin. Joskus olin laittanut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi väärän, mutta oikea oli mukana. Joskus kaikki olivat väärin ja yritin uudestaan.

    Joskus taisin kysyä, mikä esittämistäni vaihtoehdoista oli se oikea. Vaikka sain apuja, halusin kuitenkin mahdollisimman pitkälle itse selvitä. Näin siksi, että jatkossa oppisin ratkomaan tehtäviä täysin itsenäisesti.

    Pyysin myös aika usein lisävinkkejä, mutta en suoraa vastausta. Näin jokaisen ratkaisusanan kohdalla jouduin myös itse pohtimaan, mikä siihen tulisi.

    Kun sain ratkaisusanan, mutta en sitä ymmärtänyt, kysyin selitystä.

    Tässä siis ei anneta suoraa vastausta heti. Ei myöskään selitystä heti. Kummatkin annetaan vain, jos kysyjä niitä pyytää.

    Etenin siis asteittain eteenpäin. Tällä tavoin oppii mielestäni parhaiten.

    Jos aikoo oppia, mielestäni paras tapa on ensin itse yrittää mahdollisimman pitkälle. Jos omat taidot ei riitä, sitten saada apuvinkkejä. Jos apuvinkitkään eivät riitä kolmannessa vaiheessa olisi ratkaisusanavaihtoehtojen esittäminen tai niiden saaminen. Neljännessä vaiheessa yksiselitteinen ratkaisu. Jos ei ymmärrä sen jälkeen vihjeen ja ratkaisusanan logiikkaa, on hyvä saada selitys.

    On tässä varjopuolensakin. Tällainen menettely koettelee toisten pinnaan eikä joidenkin pinna aikoinaan kestänyt.

    Käytännön syistä ehkä jotkin vaiheet täytyy jättää väliin. Tärkeintä oppimisen kannalta on ymmrtää vihjeiden logiikka. Näin seuravalla ratkontakerralla on paremmin juonessa mukana.

    Jotta voi aidosti auttaa toista kehittymään ratkojana, vaaditaan kärsivällisyyttä. Itselläni on ymmärrystä tähän, koska olen menetelmää käyttänyt ja olen toisten kärsivällisyyttä koetellut.

    Minä olen saanut parhaiten apua nimimerkiltä ”silppuri”. Hän osasi antaa apua juuri sen verran kuin tarvitsin, ei liikaa eikä liian vähän. Itse annan joskus liikaa ja joku toinen antaa liian vähän. On todellinen taito osata antaa apua juuri sopivasti. Oikein missään muualla en ole juuri tavannutkaan yhtä hyvää vinkkaajaa. 

    Kerron omista kokemuksistani myös blogikirjoituksessa Ristikoissa auttaminen (10/2023).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden arviointiperusteeni #18784
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pitäisikö kuvituksellekin laittaa arvio?

     

     

     

     

    Siinä keskeistä olisivat:

    1. Selkeys. Olennainen yksityiskohta kuvassa pitää erottua riittävästi. Epäolennaisen yksityiskohdankin suhteen olisi toivottavaa, että suurennuslasia tai digikuvan suurentamista ei tarvittaisi.
    2. Tyylillinen asiallisuus. 
    3. Vihjeiden asettelu. Vihjeitä ei pidä asetella harhaanjohtavasti vaan niin hyvin kuin me tilankäytöllisesti on mahdollista. 

    Pitäisikö 1 & 1 niputtaa tai jättää kohta 2. kokonaan pois? Tältä näkökulmalta Heli Kärkkäisen kuvittama 16.5,2020 kovisristikko ansaitsee 10 | 9 1/2 eli 10-, sillä vasemmassa laidassa muutama vihje on aseteltu suositusten vastaisesti.

    Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen kolme arvostelunäkökulmaa. Kuvitteellinen esimerkki: 10 | 6 | 10, josta keskiarvo on 8 1/2. 

    Katson, että tyylillistä asiallisuutta ei normaalisti tarvita. Lisään sen arviointiperusteisiin vain tarvittaessa.

    Vihjeiden sijoittelussa vaadin Ristikkoakatemian antamien ohjeiden noudattamista. Ennen kaikkea seuraavan ohjeen noudattamista aina kun se on tilankäytöllisesti mahdollista:

    Jokaisen sanan tulisi koskettaa ratkaisusanansa alkuruutua. Vaakasanaa vasemmalta ja pystysanaa päältä.

    Jätän arvostelun ulkopuolelle kuvituksen tyylin, sillä se on makukysymys.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 16.-17.5.2020 #18782
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan vielä kuvaparina. Vasemmalla väärin asetellut vihjeet. Oikealla asianmukaisesti asetellut vihjeet.

    Asianmukaisesta asettelusta seuraa kyllä se visuaalinen ongelma, että juuri kuvan alle vasemmalle puolelle jää tyhjää tilaa.


    Tarkennus 26.5.2020. Vihje REHUA on kyllä asiallista olla vähän ylhäällä eli se voisi olla ylempänä kuin oikeanpuoleisessa kuvassa olen esittänyt.

    Aivan niin ylös kuin se on vasemmanpuoleisessa kuvassa ei tuota ratkojalle tulkintaongelmaa, mihin ratkaisusana tulee sijoittaa.

    Periaatteessa ratkaisusanan tulisi ”koskettaa” sitä ruutua, johon ratkaisusana tulee. Aivan niin ylös kuin se vasemmanpuoleisessa kuvassa on sijoitettu, aiheuttaa sen, että jos vedettäisiin ratkaisusanan aloituskirjaimen kohdalta vaaka- ja pystyviivaa, vihje jäisi kokonaisuudessaan viivojen ulkopuolelle. Kun näin tapahtuu, ei mielestäni aivan tarkkaan noudateta ohjeita.

    Nostaminen ylemmäs puolestaan saisi aikaan alapuolelle tyhjää tilaa. Kuvittaja on yrittänyt täyttää tilaa niin, ettei isoja tyhjiä alueita tulisi.

    Tein tämän lisäyksen anonyymiltä toisessa säikeessä olevan kommentin johdosta.


    Sen olisi kyllä voinut täyttää laittamalla MURTAJA vihjeen kuvavihjeenä, esim. piirros jäänmurtaja Otsosta ja vasemmalle puolelle vähän maisemaa täytteeksi seuraavan kuvan tapaan:

    Tai teksti MURTAJA isolla tekstillä kuten ÄVIÖH. Tästä seuraa kyllä kuvittajan kannalta teknisiä ongelmia.

    1. Tulisi kaksi lähekkäin sijoitettua isoa tekstiä, mikä rikkoo kuvittajan kuvitusperiaatteita. Tosin ÄVIÖH ja ”voi olla kulunut” ovat lähekkäinen, joten vastaavaa olisi muuallakin.
    2. Jotta ei tule kahta samaa väriä vierekkäin, teksti pitäisi olla punaisella, mistä seuraisi hieman kumulatiivisia muutoksia. Samansuuntaiset tekstit eivät tällöin myöskään alkaisi vihreällä värillä, mikä hieman rikkoisi kuvittajan tapaa käyttää tekstien värejä tässä ristikossa (ja ehkä yleisestikin).

    Kuvittajan kannalta siis tuo isompi teksti ei toimi kovin hyvin, joten vaihtoehtona kuvavihje olisi saattanut toimia paremmin. Sekin on hieman ongelmallinen kuvittajan kannalta. Visuaalisesti on hyvä, että vihje ”lentokentillä” on punaisella, sillä vihje ”REHUA” on lähellä, vaikkakaan se ei ole samalla tasolla. Pystyrivin tekstirytmitys on laatijalla muuten, että vihreä teksti aloittaa rytmityksen.

    Kuvittaja on nostanut vihjeen ylös ”REHUA” , jotta saisi vihreillä ja punaisilla teksteillä laitetut vihjeet rytmittymään visuaalisesti nätisti ja REHUA rytmittäisi vihjeitä sekä vaaka- että pystysuunnassa.

    Jos se lasketaan alemmas, kuvittajan rytmitys särkyy ja ylös jää tyhjää tilaa. Tätä kuvittaja ei ole halunnut, miksi hän on tietoisesti laittanut alle tulevat vihjeet ohjeiden vastaisesti, että tilankäyttö näyttäisi paremmalta.

    Kuvittaja pyrkii eri väreillä ja kahdentyyppisellä perusfontilla rytmittämään tekstivihjeitä. Tässä laatija on  aivan ilmeisesti painottanut visuaalista rytmitystä vihjeiden asettelun kustannuksella. Tekstivihjeiden visuaalinen rytmitys ei kuitenkaan saa mielestäni olla itseistarkoitus, jos siitä seuraa vihjeiden virheellinen sijoittelu. Mielestäni parempi vaihtoehto on kuvittajan näkökulmasta hieman epäesteettinen vihjeiden sijoittelu.

    Ks. myös säikeen Ristikoiden arviointiperusteeni yksi kommentti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 16.-17.5.2020 #18779
    Tapio
    Sivustovastaava

    Suomi24:ssä joku kyseli värien käytöstä. Ihan mielenkiinnosta aloin katsoa ristikossa olleita vihjetekstien kokoja ja värejä.

    Värien suhteen näyttää olevan se logiikka, että jos on paksua vihreää tai punaista tekstiä, niitä käytetään vuorotellen. Heli Kärkkäinen aloittaa vihreällä.

    Toinen huomio on se, että jos paksuissa värillisillä kirjaimilla on laitettu lyhyt vihje, se on ISOILLA, mutta pidempi pienillä, esim. ”ÄVIÖH” ja ”voi olla kulunut”

    Heli Kärkkäinen kyllä aavistuksen verran rikkoo hyvää vihjeiden asettelua. Vihjeiden pitäisi edes osittain olla sen ruudun kohdalla, jota vihje koskee. Tämä on siis ohje. Näistä on annettu Ristikon akatemiassa ohjeet.

    Ihan tarkkaan ohjetta noudattaen, Kärkkäisen olisi pitänyt laittaa vihje ”voi olla kulunut” pienemmällä tekstillä. Näin ollen vihjeet SÄRKÄN EROTTAMA ja ÄVIÖH olisivat alempana. Nyt ne on sijoitettu ohjeitten vastaisesti. Muita suositusten vastaisesti sijoitettuja vihjeitä en löytänyt.

    Pitkissä tekstivihjeissä ei aina ideaali toteudu. Tässä se olisi voinut toteutua, mutta kuvittaja on laittanut visuaalisuuden suositusten edelle. Mitään merkittävää haittaa ei tällä kertaa pienestä ohjeiden noudattamisesta  aiheutunut. Kommentissani oli tällä kertaa kyse vain periaatekysymyksestä.

    Joskus ohjeiden rikkominen aiheuttaa haittaa ratkonnalle. Toisinaan Heli Kärkkäistä on aiheesta moitittu siitä, että hän on asetellut vihjeet harhaanjohtavasti. Samasta syystä on aiheellisesti arvosteltu monia muitakin kuvittajia. Myös vihjeiden asetteluun kannattaa kiinnittää huomiota ja huonosta asettelusta kannattaa huomauttaa, jotta kuvittajat pysyisivät annetuissa ohjeissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #18764
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kun tallentaa IS:n ristikot digitaalisesti ja ratkoo niitä digitaalisesti, ristikon ratkaisun oikeellisuus on erittäin mukava tarkistaa laittamalla ratkaistun ristikon jaetun näytön vasemmalle puolelle ja ratkaisun oikealle puolelle.  Vasemmalla puolella on avoimena ibisPaintX ja oikealla puolella Google Drive:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 2.-3.5.2020 #18721
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumissa kyseltiin vihjeistä, joita en ollut laittanut vihjeanalyysiini.

    Lisäsin siihen nämä:

    SUOJELUN KOHTEITA > ITSET. Ratkaisusana liittyy käsitteeseen ”itsesuojelu”.

    kartallakin vasemmalla > KEMI. Kemi on lännessä, joten se on kartalla vasemmalla. Kemi on puoluepoliiittisesti vasemmistoenemistöinen kunta, joten KIN-loppu viitannee siihen.

    leipurilla, kokilla tai grillajallakin > PULLASUTI. Assosiaatiovihje. Pullasuti on ennen kaikkea leipurin apuväline. Kokki usein leivittää rasvaa vuokaan pullasudilla. Grillaaja levittää pullasudilla marinadia.

    KETJUSSA > KOLARIT. Assosiaatiovihje. Viitataan ketjukolareihin.

    Olin lisäksi itse unohtanut laittaa seuraavan selityksen:

    KYSEISEN KERA PUISSA > ALAT. KYSEINEN = KO. Jos lisätään KO ratkaisusanan eteen, saadaan puissa elävät KOALAT (ks. samantapaisia esimerkkejä sivulta Lisäys/poisto merkitysmuutokset).


    Lisäys. 14.5.2020. Lisäsin vihjeanalyysiin taasen lisää sanoja, koska Sanarisin foorumissa oli esillä useita sanoja, joita analyysissäni ei aiemmin ollut. Aivan kaikki vihjeet sisältävä analyysi on työläs, joten lisäilen jälkikäteen vihjeitä.


    Tuntuu vähän hassulta, että monet ihmiset eivät osaa etsiä vastauksia muualta kuin Sanarisin foorumista, vaikka muullakin ristikon vihjeitä on käsitelty. Osaan vastaukset ovat valmiina ja loput voi lisätä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 9.-10.5.2020 #18708
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihjeanalyysi on esillä 16.5.2020 alkaen. 


    Korjaus 26.5.2020. Seuraaville vihjeille ei aiemmin ollut varsinaista selitystä:

    ESIMIEHELLÄ PIDEMPI? > AIKAJÄNNE
    > OSASYYT

    Katsoin laatijan laatimaa anatomiaa. Löysin sittenkin nuo kohdat selitettyinä. Olin ymmärtänyt vihjeet oikein, mutta olin vain epävarma tulkinnoissani. Laitoin myös omaan vihjeanalyysiini näihin kohtiin varsinaiset selitykset.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS-ARKI #18683
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lenin-aiheisessa Histis-ristikossa oli yksi huono pääkuvalause:

    IDEOLOGIAKSENSA LENINISMI

    Ajatus ei toimi. Toimivia ajatuksia ovat:

    OTTI IDEOLOGIAKSEEN LENINISMIN
    IDEOLOGIANSA LENINISMI

    Kumpikaan noista ei sovi annettuun tilaan. Tässä on väkisin väännetty asiayhteyteen huonosti sopiva sana, jotta sanojen yhteispituus + väliin tuleva nuoli olisivat yhteensä 25 merkkiä. Minusta olisi ollut fiksumpaa laatia niin, että kokonaispituus olisi jäänyt 23 ruutuun. Visuaalisuus olisi vähän kärsinyt, mutta sanojen laatu olisi kunnossa. Visuaalinen rakenne ei minusta saisi olla itseisarvo, mitä se tuntuu joskus ristikoissa olevan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden arviointiperusteeni #18680
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta ratkojan tehtävänä ei ole keksiä laatijan omalle sanalle merkitys. Tämä tulee esille sanan ÖREÄ kohdalla (ks. tarkemmin tästä). Sanaa ei käytetä tavallisessa tekstissä. Vihje ei anna selitystä, mitä sana tarkoittaa. Vihje ei anna edes viitekehystä, mistä aihepiiristä sanan merkitys pitäisi löytyä.

    Oma sana ratkaisusanana ilman viitekehystä on minusta huonointa mahdollista laadintaa. Niin sanallisesti kuin laadinnallisesti arvosana on 4-5.

    Jo yksistään se, että osa ratkojista pitää ratkaisusanaa ÖREÄ laadintavirheenä, tekee vihjeestä huonon. Ratkonnasta jää ainakin osalle ratkojista huono kokemus. Ristikon laatijan tehtävänä ei ole tuottaa huonoja ratkontakokemuksia.

    Toki joku voi pitää tällaisista lisätehtävistä, ”ylläreistä”. Minusta vain sanojen sisällön jälkikäteen keksiminen täysin tyhjästä ei nyt minusta vaan istu ristikon ideaan. Kyllä sanojen itsessään pitää olla sellaisia, ettei ratkojan väen väkisin tarvitse sanoille sisältöä keksiä.

    Samaa ongelmaa on ratkaisusanassa RUNOSSA, joka on 9.5.2020 Jari Keräsen ristikossa. Tässä kuitenkin on parempaa se, että laatija antaa sanalle viitekehyksen, jonka puitteissa pitää pohtia sanan merkitystä. Ratkaisusana on löydettävissä netissä, joskin ratkaisusana ei ole tavanomaista kieltä vaan tieteellisessä tutkimuksessa käytettyä kieltä.

    Jos ristikossa käytetään omia sanoja tai erikoissanastoa, niin minun mielestäni sanalle annettu vihje pitää olla laadittu niin, että se antaa yksiselitteisen vastauksen annettuun vihjeeseen. Se olisi ainakin laadinnallisesti reilu ratkaisu. Ratkoja voisi ainakin kunnolla peilata ratkaisusanaa vihjeeseen.

    Ratkoja ei voi vihjeelle RUNOSSA saatua ratkaisusanaa kunnolla peilata vihjeeseen, jos hän ei löydä sanan merkitystä. (Ks. tästä tarkemmin Suomi24:stä, jossa pohdiskelen, mitä ratkaisusana oikein voisi tarkoittaa – älä klikkaa linkkiä, jos et halua tietää ratkaisusanaa).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #18678
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ks. myös säie Ristikoiden arviointiperusteeni, jossa otan esille joitakin huonoina pitämiäni vihjeitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden arviointiperusteeni #18677
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan vanhasta ristikosta esimerkin huonosti laaditusta vihjeestä:

    MALMISEOS > LIMMA

    Kun ratkojalta tulee tällainen kommentti:

    Sain vihjeeseen ”malmi-seos” vastaukseksi sanan LIMMA. Mitähän se tarkoittaa? Vai tarkoittako vain sitä, että olen täyttänyt väärin.. .

    Tuo osoittaa jo itsessään, että vihje on huono. Ristikossa on kyse paljon siitä, että laatijan pitää antaa hyvä kokemus ratkojalle.

    Oudon sanan käyttäminen ristikossa saa ratkojassa turhaan tunteen, että on ratkonut väärin vaikka onkin ratkonut oikein. Kun hän on varma, että ratkaisu on oikein, tulee tunne:

    Blääh – onpas laatija sortunut huonoon ratkaisuun, ei kiva.

    Ratkoja odotti, että vihjeestä tulee parempi ratkaisusana, jollainen olisi ollut LAMMI. 

    Vihje ei edes selitä apuvihjeellä, mitä Limma tarkoittaa. Jotta laatija näyttäytyisi fiksumpana hän on suoran vihjeen sijaan laittanut anagrammin. Minusta laatija on mennyt vain ojasta allikkoon. Suora vihje outoon asiaan olisi sentään aiheuttanut sen, ettei ratkoja olisi voinut olla paremmin varma siitä, että on ratkonut oikein. Suora vihje olisi ollut ratkojan kannalta parempi, mutta laatija yritti olla laadinnallisesti fiksu.

    Tuon vuoden 2017 Toni Pitkälän ristikosta. 11.-13.4.2020 Pitkälä on ottanut asiasta oppia. Pitkälä on vastaavan ongelman ratkaissut tuplavihjeellä (vihjeanalyysi).

    BRITTINÄYTTELIJÄTÄR LASKETTELUKESKUKSESSA > LUKES.

    Tämä on piilosanatehtävään soveltuva vihje. Suorana vihjeenä on ensimmäinen sana. Piilovihje löytyy kätkönä toisesta sanasta.

    Tähän tyyliin laadittuna vuoden 2017 vihje voisi olla esim:

    JÄÄKIEKKOLIJA TAI MALMISEOS > LIMMA

    Ratkoja ainakin googlaisi Limma-nimistä jääkiekkoilijaa. Ratkoja ei jäisi ihmettelemään, miksei ratkaisusana on tuttu Lammi eikä hän yrittäisi itsepintaisesti turhaan yrittää laittaa sanaa Lammi. Laadinnallisesti vihje olisi mielestäni moitteeton. Mutta ratkoja ei silti vihjettä hyvänä pitäisi, koska Henri Lammi on tunnettu vain Keski-Pohjanmaalla.

    Jotain muutakin Limma tarkoittaa ja vastaavalla tavalla jonkun muun merkityksen olisi voinut tuoda esille tuplavihjeellä. Kaikki vaihtoehdot ovat kyllä vähän outoja, joten sanastosta tulisi minulta pieni miinus.

    Koska olennaisinta on viimekädessä ratkontakokemus, laatijan ei kannata yrittää mennä siitä, mistä aita on matalin. Teknisesti moitteetonkaan vihje ei takaa sitä, että vihje koettaisiin hyvänä.

    Kohdatessaan laadinnassa vaikeita sanoja, Pitkälä on 11.-13.4.2020 ainakin yrittänyt pitää riman korkealla. Monen mielestäni onnistunut loistavasti. Minunkin mielestä laadinnallisesti onnistuneesti, vaikka sanastoa en niin hyvänä pidäkään kuin mitä sitä moni muu pitää.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 9.-10.5.2020 #18667
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joku kysyi toisaalla:

    Yks jäi ihmetyttämään… Vinkin MAISTUUKO? vastauksen toinen kirjain. Laatijan lapsus? Tai kyllähän niinkin pystyyn sana tulee, tosin aika hassu.

    Asia tuli selville Sanarisin foorumissa. Taisi olla monelle muullekin pieni ongelma, joka vaati googlettamista.

    Kysymysmerkki on ihan aiheellinen – minä en ehkä söisi etsittyä ruoka-ainetta. Tosin lapsuus tulee mieleen, sillä lapsena vähän samankaltaista söin. Eikä se pahaa ollut. Mutta jos siihen lisäiltäisiin erinäisiä aineita, epäröisin syödä.


    Tein kovisristikosta vihjeanalyysin

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 9.-10.5.2020 #18666
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pohdin vihjeen RUNOSSA ratkaisusanan käyttökelpoisuutta Suomi24:ssä –  älä klikkaa tätä linkkiä, ja et halua tietää ratkasusanaa vihjeeseen RUNOSSA.


    Lisäys 11.5.2020. Otin sanan esille myös säikeessä Ristikon arviointiperusteeni

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18608
    Tapio
    Sivustovastaava

    6.7.2019 Vuokila & Mäkelä ristikossa YHDEN vihjeen logiikka en hoksannut:

    RANSKASSA PÄINVASTOIN > NATO

    Sain vastauksen Suomi24:ssä. Suomen sana ”nato” on ranskassa ”(l’) otan”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18603
    Tapio
    Sivustovastaava

    20.7.2019 Ilmo Juhani Liljeroos -tiimin kovisristikkoon yksi kohta mietitytti pidempään:

    OTLAV > ALATI

    Muutamaa jekkua kokeilin, muttei tärpännyt. Yritin yhtä jekkua kerrallaan. Tässä oli tuplajekku, joita tiimi usein harrastaa.Tässä pitää lukea oikealta vasemmalle ja vielä lisäksi pudottaa yksi kirjain välistä. Lähtösanat ovat VALTIO – ITALIA.

    Minusta seuraava vihje, jonka lisäsin sivulle Oveluusyhdistelmiä ja erikoisuuksia, meni ehkä vähän överiksi oveluudessaan:

    AKKU -N > ENOLA

    Lisäksi minusta seuraava vihje sisältää asiavirheen:

    VIMPOJA > TOUTAIN

    Luontoportti kertoo vimmasta näin:

    Ulkonäkö: Vimpa on aikanaan luettu lahnan sukuun ja se onkin pitkine peräevineen kuin matalaruumiinen lahna. Toutaintakin vimpa saattaa muistuttaa, mutta tästä lajista sen erottaa heti suun perusteella. Vimman hevosenkengän muotoinen suu on lyhyen, pyöreän kuonon alapuolella, toutaimen suuressa suussa taas alaleuka on yläleukaa pidempi. Vimman kuono muistuttaa eniten siian kuonoa, mutta siian rasvaevää vimmalla ei tietenkään ole. Vimman suomut ovat särkikalan suomuiksi pienehköt. Niitä mahtuu kylkiviivalle 57–63.

    Vimpa ei ole toutain, vaan molemmat ovat särkikaloja. Vai onko jossakin lähteessä nämä sekoitettu toisiinsa? Lähde, jota käytin on ainakin luotettava. Mielestäni luotettavan lähteen mukaista luokittelua pitäisi käyttää, vaikka jokin epäluotettava lähde toisin esittäisikin.


    Vihje intoutti luomaan pääkuvapiirroksen nimeltä ”vimmat”. Laitoin sen esille sivulle Pääkuvapiirroksia (salasanasuojattu sivu).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 25.-26.4.2020 #18575
    Tapio
    Sivustovastaava

    ÖÖVAKOILIJAA > UHMATA

    Näemmä nimerkki Jaska piti myös outona tätä ja kirjoittaa:

    Skyttä näemmä rinnastaa interjektiot öö ja uh. Korvakivusta rankaisen miinuksella.

    Samansuuntainen kommentti on nimimerkiltä Elva:

    Kovasti nauratti kun luin anatomiaa. Ei nimittäin käynyt mielessäkään että äänteet voisivat vastata toisiaan.

    Minua ei kyllä naurattanut, vaan koin tulleeni huonolla tavalla huijatuksi. Minulle nuo kuten vaihtoehdot pöö – puh ja höö – huh eivät toimineet. Jaskaa, Elvaa ja erästä Suomi24:ään kirjoittanutta se outo rinnastus ei haitannut. Minua esti ymmärtämästä vihjeen ideaa. Syy on se, että aivot työskentelivät vain ja ainoastaan sen miettimisestä, mitä sanojen alussa oli.

    Pysyn mielipiteessäni, että tämä vihje oli yleisesti ottaen ylivaikea hoksattavaksi tavalla, jota laatija on tarkoittanut.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 25.-26.4.2020 #18574
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tästä ristikosta MASEAT, ASTUIN ja ANAA on pidetty huonoina ratkaisusanoina. Kaikkiin noihin en kiinnittänyt huomiota, mutta tottahan tuo on. Kaksi ekaa ovat vanhentunutta kieltä, jota ei enää ole otettu Kielitoimista sanakirjaan (astuin löytyy vielä Suomisanakirjasta). Kolmas on vaikeasti löydettävä melko pieni saari.

    Pääosin sanasta on OK. Arvosana 8 1/2 (sanasto) | 10- (vihjeitys) ja keskiarvo on siten n. 9 (ks. tarkemmin arviointiperusteeni). Miikan vihjeitykseen antaa seuraavassa kommentissa mainitsemani vihje.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Pääkuvapiirroksia ja ristikoita #18561
    Tapio
    Sivustovastaava

    Toni Pitkälän Ilta-Sanomat 11.4.2020 Kovis oli vihjeenä:

    ILMASSA TAI MERILLÄ > AMIRAALI.

    Sen pohjalta tein alla esillä olevana demopääkuvan, jonka laitoin myös Toni Pitkälän ristikosta tekemäni analyysin artikkelikuvaksi.

    Pääkuvan nimi: Amiraalit

    Omasta piirroksestani tuli liian kömpelö ja vain perhoseen & kukkaan olin tyytyväinen. Tein kuvasta 5.2.2024  tekoälyversion DALL-E 3:lla (lue lisää). Tein kuvan pohjalta tavanomaisen ja  Helsingin Sanomien kuukausiliitteeseen sopivan ristikkoversion.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 2.-3.5.2020 #18535
    Tapio
    Sivustovastaava

    Seuraavan vihjeideen logiikan ymmärtäminen kesti muita pidempään:

    KUURON VERBI (7)

    Risteävään vihjeeseen PUREVIA (5) tuli sana, jota siihen hyvinkin alussa ajattelin. Oli vain ristevässä vihjeessä väärä kirjain, jolloin kahden vihjeen logiikka ei toiminut, vaikka molemmille tuli oikea sana.

    VIINILASEISSA (6)

    Tässä vihjeessä on kyse puhtaasta faktavihjeestä, jollaiseksi vihjeen ajattelinkin. En viimeksi vain löytänyt varmistusta faktavihjeelle. Ristikkoon ei jäänyt ongelmakohtia.

    Seuraavan vihjeen selityksestä en ollut varma:

    PITÄÄ JAKAA ENNEN PURKITTAMISTA (4)

    Sain tähän selityksen Suomi24:ssä.

    Tein tästä vihjeanalyysin. Voin täydentää sitä tarvittaessa. Mahdollisia täydennyksiä voi tämän säikeen lisäksi esittää Suomi24:n tähän ristikkoon liittyvässä säikeessä.


    Lähistön magnoliassa ei ollut edes hiirenkorvia. Sen sijaan kirsikkapuu oli kukassa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Ristikot #18504
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein Suomi24:ään pienen vertailun Mantan MAINIOT Ristikot, Apu Ristikot ja Passeli Pelikaanin välillä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Lintu- ja hyönteiskuvia #18498
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tässä kaksi hyönteiskuvaa.

    Kuvassa on mantuloiskimalainen. 

    Tuttu sitruunaperhonen.


    Muita kuvia ovat:

    • Kaksi koiperhosta (sanaristikkokäyttöön)
    • Aamiraali.
    • Ritariperhonen.

    Nämä kuvat löytyvät salasanasuojatulla sivulta, jonne lisäilen uudempia kuviani. Lisäkuvat ovat täysikokoisia. Salasanaa voi tiedustella yhteydenottolomakkeella. Annan sen, jos kyseessä on vakavaksi osoittautuva yhteistyötarjous.

    Tässä säikeessä voi kommentoida kuvia. Kuvat on tehty netistä löydettyjen valokuvien pohjalta. Huomautan, ett hyönteiskuvien ongelmana on mallina olleiden kuvien heikko laatu.

    Jos kuvilla on tarkoitus antaa hyvä kuva hyönteisen anatomiasta, pään alueesta pitäisi olla parempilaatuisia kuvia. Tämä on välttämätöntä, mikäli kuvia pitäisi käyttää opetustarkoitukseen. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Ristikot #18491
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aiemmin viittasin rupiseen perunaan. Saman kokoinen ituista perunaa esittävä kuva oli vappuristikossa. Piirsin perunan pinnalla olevat muutamat kolot mustalla. Mustaksi värjäämäni kohdat demonstroivat toisen kuvan rupia.

    Rupisessa perunassa ei ollut ituja. Ituisessa perunassa idut on korostettu, joten tämä miniatyyrikuva toimii paremmin kuin rupisen perunan kuva. Rupisen perunan saattoi helposti tulkita suklaakeksiksi.

    Perunan korkeus paperilla on n. 2.5 mm. Aiempi vastaava perunakuva oli samaa luokkaa eli kuvan korkeus oli siten jopa hieman pienempi kuin muistin. Perunan pituus paperilla on n. 4,5mm. Mitähän ikäihmiset pitävät siitä, että Leinonen pitää tyylikeinonaan laittaa niin pieniä kuvia ristikoihin kuin mahdollista? 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Ristikot #18479
    Tapio
    Sivustovastaava

    Juha Leinosen käyttämät piirrokset ovat melkein suurennuslasilla tarkastettavia minatyyrikuvia. Sain jotenkuten selvää kuvista, mutta en ymmärrä, mitähän tämä kuva esittää. Kuvassa on kaksi laitetta tms., mutta mitä?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 18.-19.4.2020 #18449
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pidin sen verran ristikosta, että annan tästä 10- | 10, joka on ylöspäin pyöristettynä täysi kymppi  (ks. tästä arviointiperusteeni). Yksi ratkaisusana (SANE) on vähän huono, mutta se ei pudota kokonaisarvosanaa.

    Kyllä vastaavia saa jatkossakin tulla. Näissä on vain se ongelma, että onko vinkki erilaiseen ratkaisutapaan riittävän selkeä. Minulle tapa riitti. Mutta jos jollekulle ei riitä, jälkikäteen varmasti harmittaa suuresti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18438
    Tapio
    Sivustovastaava

    Annan tälle ristikolle kaksoisnumeron:

    7 1/2 | 10: vasemmalla puolella on sanaston asiallisuus ja oikealla puolella ristikon toimivuus älytehtävänä suhteessa annettuun vaikeusasteeseen. Kokonaisarvio on siten 9-, joka on em. kahden arviointiperusteen keskiarvo.

    Arvioin vihjeanalyysissä siellä täällä kommenteissa yksittäisiä vihjeitä ja niiden ratkaisusanoja tällä arvioinnilla.

    Vihjeanalyysiin oli vahingossa päässyt lipsahtamaan pari virhettä (kerron niistä Suomi24:ssä). Sain virheistä tietoa s-postilla. Korjasin virheet. Nyt virheitä ei pitäisi olla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 18.-19.4.2020 #18437
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kyllä minullakin vei oman aikansa keksiä ristikon idea. Mahdottomalta tuntui, mutta sitten aloin miettimään, miksiköhän ♣- ja â™ – symboleja on tuossa pääkuvan puhekuplassa. Jokin tarkoitus niillä täytyy olla. Ja sittenhän ratkonta alkoi sujua. Aluksi sitä vain ajatteli, että niiden käyttö oli pääkuvaan laitettu vitsi, koska ajaja on humo♣.

    Jos ratkaisusanassa tuntuisi olevan sanaosa PATA, piirsin ruutuun â™ .
    Jos ratkaisusanassa tuntuisi olevan sanaosa RISTI, piirsin ruutuun ♣.

    Pääkuvasta lähtevä toinen sana näyttää Google Driveen tallentamassani ratkaisussa tältä:

    Tämän jälkeen ristikko oli helpohko kovis, mutta jos ajatellaan heitä, jotka eivät juuri ennen koviksia ole ratkoneet, oli tässä haastetta riittämiin.

    Tuomas Holopaisen ristikkoon piti aikoinaan piirrellä kolmioita. Muistaakseni vasempaan alakulmaan piti laittaa vastaussanaksi VAROITUSΔ. Muita ratkaisusanoja, joihin piti piirtää Δ, en muista. 

    Sikäli Holopaisen ristikko eroaa Pallosen ristikosta, että Δ tuli aina sanan loppuun, ♣ ja â™  tulivat myös alkuun tai sanan sisälle. Symbolien käyttö on siten monipuolisempaa.

    Kyllä minusta näitä saa olla lisää. Hauskoja nämä ovat.

    Näiden kohdalla vain pitää laatijan miettiä, kuinka paljon vinkkiä pitää antaa siihen, että sanan osa korvataan symbolilla.

    Sanarisin foorumissa nimimerkki Tarja toteaa:

    Tämä oli varmaan helpompi sellaisille, jotka ovat ratkoneet PuPen ristikoita. Niissä on ruutuihin tullut kirjaimien sijaan joskus numeroita tai kuvioita.

    Tosiaan, tätä ristikkoa voi verrata myös erään toisen Punaisen Pelikaanin Tuomas Holopaisen laatimaan ristikkoon, jossa oikeassa yläkulmassa oli kaksi vuosilukua. Vuosiluvut piti ymmärtää vuosilukuina, mutta risteäviä sanoja piti lukea vastaavalla logiikalla. 7 = SEITSEMÄN eli jokin vihjeen antama ratkaisusana oli SEITSEMÄN…

    Tällä logiikalla esim. sana SEITSEMÄNSATAA pitäisi kirjoittaa ristikoon muodossa 7SATAA. En muista yhtään, mitä ratkaisusanoja ristikossa oli, joten tämä oli vain kuvitteellinen esimerkki.

    Muita tämän tapaisia ristikoita en tiedä, mutta niitä tietämäni mukaan on laadittu.


    Windows-tietokoneessa erikoismerkit saa pitämällä pohjassa ALT-näppäintä ja käyttämä näppäimistön oikeassa reunassa olevia numeropainikkeita.

    ♣ = ALT + 5.

    â™  = ALT + 6.

    Δ = ALT + ? 

    Jukka Korpelan sivuilta löysin nuo â™ – ja ♣-symbolit. Mutta sillä sivulla ei ole Δ-kirjaimelle ALT-koodia.

    Kyselin siitä, onko kukaan löytänyt sivun, jossa kreikkalaiset kirjaimet, kuten Ï€ saisi ALT + numero -tyyppisesti näppäimistöltä.

    Keskustelin Suomi24:ssä asiasta. Kaikille kreikkalaisille aakkosille ei ole ALT-koodia. Jos ei ole visuaalista editoria tai siinä ei ole mahdollisuutta liittää erikoismerkkiä sivulle, merkki pitää vain kopioida.

    Jos visuaalisen editorin ohella tai sen sijasta on koodieditori, voi kirjoittaa &#916;, joka näytetään Δ.

    Keskustelin asiasta Suomi24:n ohjelmointiosiossa, jossa sain vastauksen, että muuttamalla Windowsin rekisteriasetuksia saa ALT + hexarvo saa kaikki unicodemerkit ALT-näppäintä kautta käyttöönsä, myös mm. Δ-kirjaimen. 

    Tämän jälkeen esim delta eli Δ tulee kirjoittamalla ALT + 0394. Huomaa, että myös plus merkki siis pitää kirjoittaa, kun tuon näppäilee.

    Hommaan sisältyy riskejä, joten en tätä mahdollisuutta hyödynnä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 18.-19.4.2020 #18377
    Tapio
    Sivustovastaava

    Suomi24:ssä (ja oikeastaan myös Sanarisin foorumissa) minua pyydettiin tekemään ristikosta vihjeanalyysi, jonka teinkin. Sivu toimii 27.4.2020 klo 17.00 lähtien eli tekstiviestillä ehtii vielä lähettämään palkintokisaan vastauksen maanantaina.

    Toivon vastausta tekstiviestillä, jos sivustani on ollut apua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Piirroksia laatijoista ja kuvittajista #18375
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan tähän kommentteja, joita on tullut muuta kautta kuin sivujeni kautta.

    Olen joiltakin henkilöiltä tarkistuttanut kuvat kysymällä asiasta s-postin välitykseltä. Kaikilta niin en ole voinut edes tehdä, koska en ole pystynyt lähettämään s-postia kyseiselle henkilölle. En ole halunnut myöskään puhelimitse yrittää ottaa yhteyttä.


    Olen saanut muutamalta galleriassa esiintyvältä henkilöltä palautetta.

    Eräs galleriassa esiintyvä henkilö piti hänestä tehtyä kuvaa niin onnistuneena, että hän halusi kuvan omaan käyttöönsä.

    Kari Päivärinta oli tyytyväinen kuvaansa – kuva toi mieleen nuoruuden.

    Twitteristä sain Reima Mäkiseltä tykkäyksen hänestä tekemästäni kuvasta.


    Anonyymi Suomi24 kirjoitti kuvista:

    Tosi hyviä teoksia. Ilmeikkyyttä löytyy. Hyvä.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-5.4.2020 #18358
    Tapio
    Sivustovastaava

    Unohdin kehua Vuokilan laatimaa pääkuvakollaasista johdettuja ratkaisusanoja. 

    KATERINA SAKELLARAPOULOU

    Tuota nimeä ei tarvitse Googlata, jos tunnistaa Sakari Pietilän. Tosin Pietilänkään tunnistaminen ole välttämätöntä, jos odottaa sen verran, että saa risteävistä ratkottua lempinimen SAKKE.

    Pääkuva on kaksi visuaalistekstuaalista piilosanavihjettä. Siinä Vuokila on käyttänyt loistavaa piilosananlaadintataitoaan. Kuvakollaasin oikealla puolella on ns. suora vihje, joka on tässä haettu nimi. Se on suora vihje kahdelle piilosanavihjeelle. Piilovihjeinä on pääkuvakollaasin vasen puoli.

    Yläkuva on piilovihje lempinimelle (Katerina ei ole henkilön ristimänimi). 

    Kuvassa on ATERIA, johon sopiviin välehin on lisätty kirjaimia. Sana koostetaan K+ATERI+N+A. Koska kyseessä on kuvaan liittyvä piilovihje, jossa kuitenkin mukana on tekstiä, en keksi piilovihjetyypille nimeä. Mikään tekstuaaliseen piilovihjeeseen soveltuva luokittelu ei oikein toimi.

    Alempi kuva on selkeästi yhdistelmäpiilovihje tyyppiä ”jaotelma + anagrammi” ratkaisusanalle SAKELLARAPOULOU. Kyseessä on melkein puhdas tekstuaalinen piilovihje, mutta tämäkin on sekoitus visuaalista ja tekstuaalista piilovihjettä.

    Vihje alkaa visuaalistekstuaalisella piilovihjeellä. HALLUSSA = SAKELLA (kuvassa on Sakari ”Sakke” Pietilä) + PIENI RAHA = ROPO + SEONNUT OULU = ULOU (ULOU on anagrammi sanasta OULU ja anagrammin olemassa olo on ilmaistu sanalla SEONNUT). 

    Tuossa vain anagrammi on osa, jota pitäisi tarkistuttaa Googlella. Sekään ei ole välttämätöntä, sillä piilokirjaimia ei ole ja kirjainten oikean järjestyksen saa risteävien sanojen avulla. Ennestään oudon kreikkalaisnaisen henkilönimen pystyy ratkomaan pelkästään päättelyllä, jos tunnistaa Sakari Pietilän. Hyvä tietenkin on tarkistaa ja Pietilä pitää ehdottomasti vaikka Googlea avuksi käyttäen tunnistaa, jotta vihjeen idea voi kirkastua.

    Tosin ei Pietilänkään tunnistaminen ole välttämätöntä, jos on saanut sanaosan SAKKE risteävistä. Silloin vain pitää luottaa siihen, että laatija on laittanut jonkun Sakke-lempinimisen henkilön ristikkoon. Nimi siis on mahdollista ratkaista kokonaan ilman Googleen turvautumista ja silti voi olla melko varma, että ratkaisu on oikein.

    Itsellenikin kävi niin, että sain risteävistä SAKKE ja piti etsiä, kuka on kuvassa. No löytyi itse kuva, jonka päälle Kärkkäinen on lisännyt puhekuplan.

    Annan tästä suitsutusta Ekille. Tämä nostaa kyllä ristikon arvoa lähelle kymppiä. Jätän kuitenkin alle.

    Itse asiassa samaa perusideaa on käyttänyt Toni Pitkälä ratkaisusanoissa SIAN ja LUKES 11.4.2020 kovisristikossaan, minkä mainitsen vihjea-analyysissänikin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 25.-26.4.2020 #18352
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sen verran tästä Antti Skytän ristikosta voin kertoa, että pääkuvaan ei sisälly mitään erikoista. Ratkaisulauseet ovat varsin suoria. Skytän ristikoksi tämä lienee helpommasta päästä. Vaikeustaso mielestäni pikemminkin 3- kuin 3, mikä onkin paikallaan, kun viime aikoina on ollut erityisen vaikeita ristikoita kuten Toni Pitkälän pahis.

    Jos ristikon vaikeustasoksi olisi merkitty 3-, antaisin ristikon laadinnasta täydet pisteet. Oletettuun vaikeustasoon nähden pienestä helppoudesta en osaa pudottaa arvosanaa.

    Tosin siinä mielessä tämä on minulle kolmonen, että tähän saattaa jäädä vihjeitä, joiden ideaa en keksi. Yleensä 3- -tasoisten ristikoiden vihjeiden ideat hoksaan. Kyse oli lähinnä siitä, miten kauan arvioilta ristikon ratkontaan kului aikaa. Aikaa en mittaa, sillä siitä tulisi vain stressiä ja aivan turhia suoristuspaineita. Vähemmän aikaa meni kuitenkin kuin Toni Pitkälän 11.4.2020 ristikon kanssa.

    Tässä ristikossa pääsi varsin helposti alkuun, mutta meno alkoi pahasti hidastua jossakin vaiheessa.

    Sanasto on ollut tähän asti kaikin puolin kelvollinen.

    Minulla oli tosin kaksi vihjettä, joiden logiikkaa en ratkoessani hoksannut.

    ÖÖ VAKOILIJAA > UHMATA
    EKIN SOTKU > ASMOT

    Niitä täytyy pohtia myöhemmin ja viimeistään anatomiasta ne selviävät. Merkkasin kohdat punaisella rinkulalla.


    Lisäys 26.4.2020. Sain näihin selityksest Suomi24:ssä, joten kohdat on käsitelty. 

    EKIN SOTKU olisi ollut minun hoksattavissani, mutta ei ÖÖVAKOILIJAA. Kun olen lukenut Sanarisin foorumin ristikkoon liittyvää säiettä, tämä on ollut muillekin vaikea. Sen pohdinnan jälkeen, mitä tein Suomi24:ssä, ehkä tämä vihje on ylivaikea. Minusta ylivaikea vihje on ainakin silloin, jos sen ymmärtää koko Suomessa vain puolisen tusinaa ratkojia.


    Muutos 6.5.2020. Laitoin esille ratkaisusanat.


    Seuraavan vihjeen logiikkaa jouduin pohtimaan jälkikäteen:

    LIKI OMAISIA > NISÄT

    Ristikossa oli yksi hankalasti tarkistettava faktavihje:

    TAHITISTA ITÄÄN > ANAA

    Tuon ratkaisusanaa en Google Mapsilla enkä Google-haulla löytänyt, mutta varmistus löytyi kuitenkin. Kuinkahan suuresta kohteesta on kyse?

    Ristikossa on roppakaupalla hauskoja vihjeitä, kuten odottaa sopiikin. Esim.

    JAKSAA TEHDÄ > ROBOTTI
    SONNIN SUUSTA? > ASTUIN

    Mukana pari vähän kulahtanut kovisvihjettä.

    Ristikossa oli yksi alkoholin liikakäyttöön liittyvä vihje, josta en taaskaan pitänyt. En kuitenkaan laske tämän takia antamaani arvosanaa. Toivon vain, että näitä ei ristikkoon laitettaisi.

    Googlattavat asiat löytyivät helposti lukuun ottamatta Tahitiin liittyvää vihjettä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18350
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jotkut kokivat tämän ristikon olevan ylivaikea IS:ään. Tähän astisista ristikoista vuoden pahimpana joku sen pitikin.

    Toni Pitkälän ristikossa omien sanojen käyttö olisi sikälikin epäreilua, että ristikko oli IS:n muutenkin maksimaalisen vaikea, ehkä kuulunut pikemminkin Punaiseen Pelikaaniin.

    Ylivaikeudesta kertoi joku anatomian lukenut. Olisi kiva, jos jotenkin saisi ihmisiä lukemaan myös oman vihjeanalyysini. Siinä minä olen yrittänyt ”rautalangasta vääntäen” auttamaan ymmärtämään joidenkin vihjeiden ideaa. Tämä vääntäminen koskee lähinnä piilistyyppisiä vihjeitä.

    Ainakin nämä vihjeet kelpaisivat mielestäni piilosanatehtäviin:

    Kotieläimen brittinainen!
    Laulaja, partitiivissa oli kunta
    Kirjailija, rotta kuuluu minulle!
    Salot kyläksi!
    Mies ei unohtanut!
    Brittinäyttelijä laskettelukeskuksessa

    Ehkä myös nämä:

    Poika vika I:näkin
    Vauhdilla 4. E:näkin

    Noissahan on suora vihje. Piilovihje olisi se, että tietyllä muutoksella saadaan samaan asiaan liittyvä toinen asia. Piilovihje olisi kyllä aika heikko. En nyt osaa varmuudella sanoa, olisiko tällainen kelvollinen piilovihjetyyppi. Jotenkin vain jotain samankaltaista hämärästi muistuu piiliksissä käytetyn.

    Kuten tästä listasta huomataan, myös piiliksiä kannattaa alkaa ratkomaan, jos niitä ei ennen ole ratkonut. Piilisten ratkonta auttaa myös kovisten ratkonnassa!

    Toni Pitkälä ei itse mainitse, että luettelemani vihjeet ovat sellaisia, joita voitaisiin käyttää piiliksissä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-5.4.2020 #18323
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minulle on tullut arvioinnissa virhe. Ottomaani ei ole ottomaanien hallitsijan nimike vaan tiettyyn ihmisryhmään kuuluva nimi. Ottomaanihallitsija oli sulttaani. Minulla oli vain mielikuva, että ottomaani olisi myös hallitsijanimike. Pitäisi asiat aina tarkistaa, eikä luottaa mielikuvaan.

     SULTTAANI = OTTOMAANIPOMO. Ottomaanipomo on vain vähän raflaava nimitys ottomaanien hallitsijasta. Asiallisesti oikein, mutta ei mielestäni kovin käyttökelpoinen asiatekstissä. Ei ansaitse suurta miinusta. Kyse on välttävästä ratkaisusta, kuten Jaska asian aivan oikein kuvaa.

    Onko kyse suoranaisesta pelastussanasta vai ei, sen päättäköön jokainen mielessään itse.

    Käyttökelpoisuutta voi verrata siihen, että joku saattaa kirjoittaa EU-POMO.

    Tautologiasyytös oli virheellinen. Pahoittelen virhettäni. Tautologiaa olisi sanassa SULTTAANIPOMO. Kritisoin siis virheellisesti em. sanan kaltaista sanaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18281
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laatija olikin anatomiassaan tällä kertaa selittänyt kaikki vihjeet. Tuli itsellenikin paljon täydennettävää, jotta myös omassa analyysissäni olisi esillä kaikki sanat. Laitoin kaikkiin vihjeisiin vähintään ratkaisusanan kuten Toni Pitkäläkin on tehnyt.

    Tein omassa analyysissäni muutaman pienen virheen, jotka korjasin.

    Olin selittänyt väärin sanan ITSE (ks. korjattu kohta tästä).

    Mielestäni laatija itse on selittänyt hieman puutteellisesti sanan NOKIKOLARI. Jätin jäljelle oman kommenttini ja laitoin rinnalle laatijan selityksen. (Ks. selitykset tästä.)

    Nyt esillä olevasta analyysistäni on ratkojalle enemmän hyötyä kuin Toni Pitkälän analyysistä, sillä kerron enemmän vihjeiden rakenteesta kuin Toni Pitkälä anatomiassaan.

    Jos ei tykkää kriittisistä kommenteistani, ne saa ohittaa. Syventävää tietoa on mm. se, että kerron, milloin vihje sopisi piilosanatehtävään. Analyysissäni on myös runsaasti linkkejä nettisivuille, joista voi hankkia lisää tietoa.


    Laitan muutaman kommentin omista tulkintavirheistäni.

    1)  ymmärsin kyllä ajatuksellisesti oikein, mutta luulin mieshenkilöä pohjaksi enkä aviomieheksi. Virhe huvitti itseäni. Tonin Pitkälän kuvat ovat hieman sarjakuvamaisia, jolloin henkilön ikää on vaikea arvioida.

    2) JÄSEN SAATU TÄÄLTÄ? > APPELA. Toni Pitkälä selittää:

    Appiukolta pyydetään tyttärensä kättä eli jäsentä

    Jäsen siis tuon selityksen mukaan pitää tulkita mahdollisimman konkreettisesti. Siksi vihjeen lopussa on kysymysmerkki. Itse ymmärsin asian symbolisesti (kysymysmerkin tarkoitus jäi miettimättä).

    Avioliiton kautta saadaan sukuun ikään kuin suvun uusi jäsen. Usein avioliiton kautta saatavia puolisoita pidetään kuin perheenjäseniä. Jäsenen liittäminen käteen ei käynyt mielessäkään.

    3) > ITSE. Teini puristelee ITSE finniään. Tässä tulkitsin laatijan hieman väärin. Laatija on nimen omaisesti ottanut finnivihjeen. Selitys on tämä:

    puristelee niitä siis itse

    Koin tuon finnienpuristelukuvan oudoksi kun ajattelin, että henkilö vain osoittaa itseensä.

    Ajatukseni ei siis aivan osuneet laatijan kanssa. Kävikö kellään muulla noissa vihjeissä saman tapaisesti?

    Tuossa kakkoskohdassa mielestäni oma selitys ei ollut huono, mutta se ei kohdannut laatijan ajatuksen kanssa. Kun tekee vihjeaalyysejä ja selittää vihjeitä, saattaa saada suhteellisen toimivan selityksen, mutta se ei välttämättä ole se, mitä laatija itse on ajatellut. Joskus oma selitys voi olla yhtä hyvä kuin laatijan selitys. Näin olen huomannut itse asiassa joskus käyneen kun olen seurannut keskusteluja. Olisi kiva saada kommentti, oliko oma ajatuskulkuni jonkun mielestä suoranainen virhe vai kelpaisiko se ”duaaliajatusmallista”?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18270
    Tapio
    Sivustovastaava

    29.6.2019 kovisristikossa (laatija Kari Vaalamo) jäi jäljelle yksi vihje, jota en nyt hoksaa ja jota ei ole käsitelty Sanarisin foorumissa otsikon mainitsemassa säikeessä.

    KLOTHO > OSATAR

    En voinutkaan hoksata, sillä tämä oli puhdas faktavihje. Huonoa googlausta aluksi. Googlasin ”osatar klotho”. Ei löytynyt, mutta osatar on myös ”kohtalo”. Haulla ”klotho kohtalo” löytyi Wikipedia-artikkeli otsikolla Kohtalottaret, jossa mainitaan yhtenä kohtalottarena Klotho

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18267
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lueskelin Sanarisin foorumin kommentteja. Mitä sanaan MORSEAAKKOSNOLLA tulee ratkaisusanaa ei kukaan arvioi Sanarisin foorumissa siltä kannalta, onko sana käyttökelpoinen tavanomaisessa asiatekstissä.

    Kaikki arviot liittyvät siihen, millainen ratkaisusana on hoksausnäkökulmista. Sanasta on tullut vain ”pelinappula”, joilla ei tarvitse olla mitään tekemistä tavallisessa elämässä käytettävien sanojen kanssa. 

    Kuinkahan paljon pelinappulasanoja Sanarisin laatijat tulevaisuudessa laittavat ristikoihin. Toni nyt antoi esimerkin, joka kannustanee niitäkin laatijoita, jotka eivät ennen ole pelinappulasanoja käyttäneet.

    Tämä on pieni täydennys siihen, mitä kirjoitan vihjeanalyysissäni tästä asiasta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #18234
    Tapio
    Sivustovastaava

    On ollut keskustelua, löytyykö jokin sana Kielitoimiston nettisanakirjasta vai et. Eräs kommentoija nosti seuraavat sanat esille:

    ILOISA, ITOISA, ITUISA, UTUISA

    Näistä ILOISA ja ITOISA löytyy Nykysuomen sanakirjasta. Kaksi, joita ei löydy, voidaan ajatella saman kaavan mukaan luoduiksi. Kaikki ovat kuitenkin vanhentunutta kieltä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18188
    Tapio
    Sivustovastaava

    Etsin Googlella kerran sitä, onko sanaa ”aakkostelma” käytetty missään. Sain varsin merkillisiä hakutuloksia.

    En haluaisi klikata ainoatakaan Google haulla saamaani linkkiä sanaan ”aakkostelma”. Voiko joku ihan asiallisesti selittää, miksi Google antaa sellaiset hakutulokset kuin se antaa. En kehota ketään klikkaamaan linkkejä vaan kyse on siitä, että jos joku ennestään asian tietää.

    Tosin ehkä kukaan ei halua vastata siksi, että sen tietäminen saattaisi olla noloa. Tähän ei siis nyt kukaan taida kehdata vastata, vaikka asiasta jotain tietäisikin. Itselle asia jää vain mielikuvituksen varaan. Arvaan, että kyse on asennoista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18185
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkon rästiin jääneitä IS:n koviksia. En nyt saanut näistä täysin kiinni eikä niitä ole käsitelty Sanarisin foorumissa säikeessä 9022. IS-viikonloppu 23.-24.10.2016.

    KOIRA JOSKUS KOIRAN VAIVA > RAKKINE

    Koira on tietenkin joskus rakki, mutta tuota NE en nyt hoksaa. Sikäli pääsin eteenpäin, että vihjeessä viitataan myös koiran vaivaan KAPI. RAKKINE = KAPINE. Mutta edelleenkin en nyt hoksaa, mistä tule NE-loppu. Ymmärtäisin tämäntapaisen vihjeen tähän tapaan:

    NELLÄ KOIRA ON KOIRAN VAIVA

    Tässä kaiketi on kyse juuri tuosta eri tavalla esitettynä. JOSKUS = ”tietyllä ehdolla” eli ”erityistilanteessa” KOIRA ON KOIRAN vaiva. Asia nyt oli esitetty varsin erikoisella tavalla.

    Toinen ihmetyttävä vihje on seuraava:

    H.S. > SISAR

    Tässä todennäköisesti on kyse siitä, että HS IS:n sisarlehti, koska molempia julkaisee Sanoma Media Finland. Katson tehtävän ratkaistuksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18138
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein tästä vihjeanalyysin. Siinä on joidenkin vihjeiden perässä mielestäni kunnollista analyysiä. Analyysissä on tässä säikeessä ja Suomi24:ssä esittämissä kommenteissa mainitsemiani kommentteja. Vihjeanalyysi on siis aiempia analyysejäni enemmän kommentoitu.

    Vaikka Toni Pitkälä itse tekisi ristikostaan analyysin, tekemälläni analyysillä on siinä mielessä käyttöä, että siinä on runsaasti kommentteja.

    Olen valmis korjaamaan niin pian kuin mahdollista siinä olevat mahdolliset virheet. Mikäli Toni Pitkälä itse tekee ristikosta ristikon anatomian ja huomaan, että olen ymmärtänyt jonkun virheen väärin, korjaan vihjeanalyysiäni siltä osin niin pian kuin mahdollista.

    Analyysi on nähtävänä 19.4.2020 alkaen. Siinä on esillä myös ristikkoon liittyvä kritiikkini, jota tässä säikeessä on turha toistaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden kuvitus #18123
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen viimeaikoina pyrkinyt luomaan yleiskuvan IS:n Mantan valinnan ristikoista. Patrik Mattssonin ristikot ovat niissä oikein kivasti kuvittuja. Pidin eniten hänen ristikoidensa kuvituksesta.

    Juha Leinosen kuvitusta vaivaa välillä aivan liian pienin kuvien käyttö.

    Ks. tarkempi arvioni näistä ristikoista tästä. (Arvioin sekä vaikeustasoja että kuvituksia.)

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Ristikot #18121
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin kaksi Patrik Mattssonin ristikkoa. Teksti selvää paitsi G-kirjain, mutta siihenkin tottuu. Kuvitus on selkeää ja itse asiassa kivaa. Mielestäni paras kuvitus Mantan valinnan ristikoissa. Mattssonin ristikot vetävät tästä ns. pinnat kotiin. Ristikoissa on aina hauska pääkuva. 

    Toinen ratkomani ristikko oli varsin helppo. Muutamia jippoja oli kyllä mukana. Sanaris-arviolla ehkä 1 1/2 -tasoinen, toinen oli ehkä lähempänä 2-tähtistä. Mattsonilta on myös ainakin yksi avoristikko. Ehkä toimivat välipalaristikkoina.

    Myös Ahti Syrjälän kaksi ratkomaani ristikkoja olivat helppoja. Toinen oli vaikeusasteeltaan arvioilta yhden tähden ristikko ja toisen vaikeusaste oli n. 1 1/2. Kuvitus on epäyhtenäisempi kuin Mattssonin ristikoissa, joten ei minusta yhtä hyvää. Jippoja ei ollut. Hauskat pääkuvat olivat näissäkin ristikoissa.

    Jussi Hakon ristikoissa (löytyy vuoden 2017 lehdistä) on yksinkertainen toimiva kuvitus. Ratkomani ristikon vaikeustaso oli 1 eli erittäin helppo. Silmäilin muita ristikoita. Kaikki vaikuttivat helpoilta.

    Aivan samat sanat voi sanoa Ritva Yrjänheikin ristikoista (löytyy vuoden 2018 lehdistä). Saman tekijän sama ristikko löytyy myös vuodelta 2019 nimimerkillä Ami A. Onkala. Eräs toinenkin vuoden 2019 ristikko, jossa  on sama nimimerkki, lienee samalta henkilöltä.

    Keskivaikeita tai vaikeita ristikoita ratkovan ei kannata tallentaa em. kahden laatijan ristikoita.

    Vain siis Juha Leinosen ristikoita ja ehkä Kimmo Sillankorvan ja Patrik Mattssonin tavu- ja avoristikoita kannattaa tallentaa. Tavu- ja avoristikoissa on aina ristikon rakenteesta johtuen omat haasteensa. Tallensin siksi kaikki tavu- ja avoristikot.

    Mutta jos kaipaa välillä melko helppoja ristikoita, mutta ei kuitenkaan ihan kaikkein helpoimpia, suosittelen Mattsonin ristikoita välipaloiksi. Itse säästin nekin välipalaristikoiksi.

    Vuotta 2017 vanhempia ei tullut tallennettua. Muutama tallennettu ristikko oli viallinen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-5.4.2020 #18120
    Tapio
    Sivustovastaava

    Voiskohan joku kommentoida aiemmin esille tuomaani vihjettä ”IS”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18118
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikkoa on tullut aika lailla käsiteltyä Suomi24, erityisesti vihjeeseen ET HOMMAA… liittyen. Siellä on esillä eräitä ratkaisusanoja (muitakin kuin itse esille ottamiani).

    Jos et halua omaa ratkontaasi spoilata, älä klikkaa tätä linkkiä

    Saatan myöhemmin tuoda esille joitakin asioita tähänkin säikeeseen, mutta nyt keskustelua on tullut käytyä tästä ristikosta lähinnä Suomi24:ssä.


    Lisäys 21.4.2020. Kommentit löytyvät tällä sivustolla vihjeanalyysistä. Nostin joitakin kohtia esille myös sivulle Tahallisesti oudot ratkaisusanat.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Ristikot #18116
    Tapio
    Sivustovastaava

    IS Ristikot tuottamissa Mantan valinta -ristikoissa ratkoin muutaman Juha Leinosen ristikon.


    Ristikot olivat hyviä ja ainakin hänen laatimiaan ristikoita voin suositella. Niissä  on hauskat pääkuvalauseet. Kuvitus on toimiva. Kuvia on vähän.


    Korjaus 18.4.2020. Leinosen kuvitus on pääosin selkeää mustavalkokuvitusta. Hän kuitenkin käyttää tyylikeinona pienentää kuvia mahdollisimman pieneksi. 1x1cm kokoisessa alassa tämä on mielestäni huonoa asia.

    Eräässä vihjekuvassa oli objekti, jossa oli mustia pieniä läiskiä. Ratkaisusanaksi tuli RUVET. En kuvasta suoraan hahmottanut, että kyseessä oli rupinen peruna. Vasta kun sain ratkaisusanan, aloin hahmottaa, että mustat pienet läikät tarkoittavat rupia. Muumaman millin korkuinen ja muutaman millin levyinen kuva on kyllä ristikkokuvaksi liian pieni.

    Hävitin kyseisen ristikon, mutta perunan koko oli samaa kokoluokkaa kuin alla olevassa kuvassa:

    Alla vertailuahelpottamiseksi tyhjä ruutu. Tuosta omenasta saa selvän, vaikka se olisi voinut olla lähes kolme kertaa isompikin. Omenan koko olisi paperilla n. 0,3×0,3cm.  Jos ajatellaan, että omena olisi 0,8×0,8cm, kuvan pinta-ala olisi noin seitsemän kertaa suurempi.

    Perunan koko oli ehkä n. 0,4×0,3cm. Koska hävitin ristikon, koko on karkea arvio.

    Ratkoin ristikon kuvaruutukopiosta digitaalisesti, jolloin oletuksena kuva oli tuotakin pienempi. Kuvaa piti suurentaa, mutta siitäkin oli hyötyä vasten ratkaisusanan keksimisen jälkeen. Paperistikkoa ratkova olisi kaiketi turvautunut suurennuslasiin, jos siitäkään olisi ollut apua.

    Olisi toivottavaa, että laatija ei käyttäisi aivan niin miniatyyrikokoisia kuvia kuin hän nykyisin käyttää.

    Lähetin palautteen käyttämällä IS:n palautelomaketta.


    Joissakin kommenteissa on tuotu esille, että Mantan valinnan ristikko olisi ollut vaikeampi kuin Markku Mäkelän ja Erkki Vuokilan 2 1/2 kovis. Mahtoikohan tällöin Mantan valinnan ristikon takana olla Juha Leinonen? 

    Minusta yksi ratkomistani oli ainakin 2+-tasoinen. Olen ratkonut niitä niin vähän, että minun on mahdoton sanoa, mikä on tyypillinen vaikeustaso.

    Kimmo Sillankorvan ristikot ovat minun makuuni liian helppoja.

    Häneltä on myös tavu- ja avoristikoita. Ne ovat selvästi mielenkiintoisempia kuin tavalliset ristikot ja niitä voi ajatella ”välipalana” ratkovansa. Avoristikossa sai eniten miettiä.

    Sillankorvan ristikoiden kuvituksesta en yleisesti ottaen pidä. Siinä on paljon liian pienipiirteistä clipart-kuvitusta. Mukana on kyllä varsin onnistuneitakin kuvia. Onnistuneista jopa pidin.

    Jos jollakin on näiden laatijoiden ristikoista kokemuksia, saa tulla jakamaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 4.-5.4.2020 #18115
    Tapio
    Sivustovastaava

    Palaan vielä vihjeeseen 

    TURKISSA ENNEN KORKEA > OTTOMAANIPOMO

    Vihjeessä on tautologiaa siksi, että ottomaani on itsessään pomo. Sisällöllisesti tuossa on samaa kuin ”sanassa” ”pomopomo”. Minä ja Jaska kuten moni muukin ymmärrämme, miksi Vuokila on tällaisen ratkaisusann laittanut. 

    Vuokila tiesi jo laatiessaan, että hän saa minulta, Jaskalta tai joltakulta muulta kritiikkiä sanasta. Häntä varmasti harmittaa asia, mutta koska hän ei keksinyt parempaa ratkaisua, hän ajatteli varmaan, että pitää kestää tuleva kritiikki. Sitä tuskin kovin moni esittäisi, missä Vuokila oli täysin oikeassa.

    Mitä Jaskaan tulee, toivon, että hän on jatkossakin kriittisen analyyttinen ja tuo esille pienetkin laadintaheikkoudet. Näin ristikoiden laatu säilyy korkeana. Tsemppiä Jaskalle!

    Mutta jotta tällaisilta huonoilta sanoilta voitaisiin välttyä, olisiko mitenkään mahdollista ajatella avoristikkotyyppistä ratkaisua. Tällöin ylhäällä olisi samoille pystyruuduille kaksi vihjettä vinoviivalla erotettuna. Pamppukuvassa kahden alaspäin osoittavan nuolen tarkoituksena  on informoida, että ratkaisusana tulee edellisen sanan perään. Itse ratkaisuduissa olisi jakaja.

    Olen jo aiemmin ehdottanut vastaavaa ratkaisua tilanteessa, jossa ratkaisusana on sanaliitto. Sen sijaan, että laatija laittoi arveluttavan yhdyssanan, ratkaisusanat olisi voinut erottaa toisistaan pienellä välillä. 

    Toki se ei ole visuaalisesti kaunis, mutta minusta tärkeämpää on kunnollisten ratkaisusanojen käyttö ristikoissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huonoa vihjeitystä #18113
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta on hieman arveluttavaa laittaa vihjeeseen PÄÄTÖN, jos sillä tarkoitetaan, että sekä sanan alusta ja lopusta poistetaan kirjain. Tarkenteen ”alku” ja ”loppu” voi vaikeutussyistä kyllä jättää pois.

    Molemmista päistä nipsaisuun sana PÄITTÄ on loogisesti oikein. On minusta vähän kyseenalaista käyttää loogisesti virheellistä sanaa PÄÄTÖN kun kuitenkin tarkoitetaan, että pitäisi ajatella, että sana on PÄITTÄ ei lyhennetty molemmista päistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18111
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tonin ristikoista sen verran vielä, että niistä laatijoista, jotka itse myös kuvittavat ristikkonsa, hän on mielestäni paras kuvittaja. Kuvissa on juuri sopivasti yksityiskohtia. Ne ovat selviä ja omalla tavallaan sympaattisia, hieman sarjakuvamaisia. Pidän Toni omaa kuvistusta selkeyden suhteen parempana kuin Heli Kärkkäisen kuvitusta.

    Mielestäni Tonin kuvitus toisinaan vetää vertoja Markku Mäkelän kuvitukselle, vaikka Mäkelä onkin omaa luokkaansa. Jopa erittäin laadukas pääkuvakin löytyy eräästä Suomen Kuvalehden ristikosta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Pihlajamäki >< Hyvönen #18109
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mielestäni Toni Pitkälän IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 kovis on idealtaan lähempänä Pihlajamäkeä kuin Hyvöstä. Ristikko perustuu pääosin oivallusvihjeisiin.

    Samaan tapaan sitä on itse asiassa Sanarisin foorumissakin kuvattu:

    Juha N:

    Suurkiitos Tonille, joka jälleen kerran osoitti, että kun laatija haluaa, osaa ja viitsii, koviksen pystyy toteuttamaan liikoihin rakennevihjeisiin lankeamatta. Kun ristikko on tällaista oivallusvihjeiden ilotulitusta, ratkonta on rosvo ja poliisi -tyyppistä assosiaatiojahtia! Laatija pakenee, virnuilee ja lällättelee kymmenkunta metriä edellä, välillä kauempanakin, mutta niin sieltä ratkoja vain vähitellen kömpii perässä. Itse sain Tonin lopullisesti kiinni vasta oikeassa yläkulmassa, kun reunan pitkän vaakasanan loppuosa kirkastui.

    Leku:

    Loistava kunnon vanhanajan ristikko. Ei mitään väkinäisiä kirjainsotkuvihjeitä eikä kylä intiassa -tyyppistä googletavaraa. Ja ratkaisusanat ymmärrettäviä ja loogisia vihjeisiin nähden, mutta eivät alkuunkaan helppoja äkätä. Huh, näitä lisää ja kiitos paljon laatijalle.

    Toni antaa tällä ristikolla tässä suhteessa hyvää suuntaa. Muutamia ns. rakennevihjeitä ristikossa on. Mirja Pihlajamäen ristikoissa on kuitenkin vielä vähemmän ns. rakennevihjeitä.

    Ristikossa on kyllä myös kritisoitavaa (ks. ristikkokon liittyvä vihjeanalyysini), joten täyttä kymppiä en anna, kiitettävän arvosanan kuitenkin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18106
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joo. Kävin lenkillä ja hoksasin ajatusvirheeni. Tiedän, mitä tarkoitat. En pystynyt kuitenkaan välittömästi korjaamaan virhettäni.

    Tarkoitus ei ole normaalisti minulla tässä vaiheessa paljastella ratkaisusanoja. Vain, jos katson ristikossa olevan suoranaisen virheen, saatan niin tehdä. Nyt sellaista ei ollut. Pahoittelen, jos hieman spoilasin jonkun ratkontaa. Poistin ratkaisusanan kommentista.

    Sain ristikon ratkottua, vaikka välillä meinasin luovuttaa. Jos jollakin on 20.4.2020 vielä epäselviä kohtia, voin antaa niiden selvittämiseen vinkkejä. Jos useampi henkilö haluaa tästä vihjeanalyysin, voin sen tehdä. Tosin Toni Pitkälä usein tekee sellaisen itse, joten itselläni tuskin siihen on tarvetta.

    Juha Neitola toteaa ristikosta Sanarisin foorumissa varsin osuvasti ja olen hänen kanssaan samoilla linjoilla (kommentti on esillä toisessa säikeessä erään toisen kommentin ohella).

    En anna tästä ristikosta kuitenkaan täyttä kymppiä, sillä varsin eksoottisten ja osin vaikeasti löydettävien erisnimien käyttö ratkaisusanoina ansaitsee miinuksen.

     


    Brittinäyttelijän ohella yksi toinenkin vihje hieman ihmetytti:

    Tuossa puhekuplaan liittyvästä vihjeestä ”ET…”  sain vähän teennäisen tuntuisen ratkaisusanan OSTOTUETON.

    Minulla oli siihen pitkään väärä ratkaisusana, joka oli erityisen huono. Kun vaihdoin laatijan tarkoittamaan sanaan, en siltikään pidä ratkaisusanaa kovin hyvänä, vaikka se vihjeeseen sopiikin.


    Korjaus 23.4.2020. Kuvassa ei ole äiti ja poika vaan mies ja vaimo. Tulkitsin kuvan väärin (mainitsen asian myös myöhemmin).

    Täydennys 21.4.2020. Se aiempi sana oli ESTOTUETON. Äiti estää kuvassa poikaa, kun ei anna rahaa. Poika jää ilman äidin tukea. Poika on siten ESTOTUETON.

    Tuo ajatuskulku tuntui kyllä perin juurin teennäiseltä, mutta ajattelin, että voihan laatija ihan näinkin hassusti ajatella. Laatijallehan riittää, että ratkaisusana on kontekstissaan toimiva. Kun sanan ei tarvitse esiintyä muualla kuin ristikon ratkaisusanana, ehkä noinkin huono sana voisi kelvata.

    Tarkistan tekstin oikeellisuutta usein OIKOFIX-sivustolla. Se kyllä hyväksyy sanoiksi niin ESTOTUETON kuin OSTOTUETON, vaikka kumpaakaan ei käytetä normaalissa tekstissä. Kielitoimiston nettiapuunkaan ei voi sokeasti luottaa. Oikofix tuntuu tarkistavan vain sanojen rakennetta, ei sisältöä.


    Pääsääntöisesti sanan pitäisi olla käytössä. Jotenkuten menettelee, jos on jollakin tavalla käyttökelpoinen, mitä se tässä tapauksessa on. Mutta hyvänä sanaa en pidä, koska se ei ole käytössä. Jos se olisi käytössä, se kyllä Googlella löytyisi. Jos laittaa Googlella hakuun ratkaisusanan, tulee seuraava ilmoitus:

    Hakusi – *** – ei vastaa yhtään sivua.

    Sanaris hyväksyy kovin helposti sanoja, joita ei missään käytetä.  Ongelmana on se, että ei voi koskaan tietää, mitä merkillisiä kummajaisia Sanarisin laatijat ristikkoihin laittavat, koska sanojen oikeellisuutta ei voi tarkistaa mistään! Ratkojalle saattaa jäädä hyvin epävarma olo siitä, onko hän ratkaissut kohdan oikein.

    Sanojen toimivuus on laatijoilla hyvin pitkälle mututuntuma hommaa. Toisinaan Sanarisin laatijoiden mututuntumalla luodut omat yhdyssanat tai sanajohdannaiset ovat sangen toimivia. Toisinaan mututuntumalla luodut sanat ovat perin juurin keinotekoisia.

    En ole kyllä sanan kanssa risteäväänkään sanaan ihastunut. Vastaavanlaista sanankäytöttä ei ole muualla. 


    Korjaus 15.4. Ristikossa oli sittenkin sen verran kyseenalaisia ratkaisusanoja, että en voi antaa juuri ykdeksikköä suurempaa arvosanaa, vaikka alun perin oli tarkoitus antaa 10-.

    Ristikossa oli minusta kaksi rimaa kolistelevaa sanaa ja kaksi vaikeasti Googlen avulla tarkistettavaa ratkaisusanaa, jotka pudottivat arvosanaani.

    Tällaisen ristikon arvioiminen on perin vaikeaa. Toisaalta ristikossa on aivan loistavia vihjeitä, toisaalta siinä muutama minun mielestäni varsin huono vihje. Kuinka paljon pitäisi antaa painoarvoa hyville vihjeille ja kuinka paljon huonojen vihjeiden on kohtuullista pudottaa arvosanaa?

    Lisäys 21.4.2020. Laitoin esille ratkaisusanan.


    Lähetin kahdeksan ristikon vastaukset nyt kirjekuoressa. Kaikkia en ratkonut loppuun asti vaan vain sen verran kuin oli tarpeen vaadittujen kirjainten saamiseksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 11.-13.4.2020 #18103
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kovisristikon on laatinut ja kuvittanut Toni Pitkälä

    Ristikossa oli monia vihjeitä, joita sai pohtia pitkään. Keneen viitataan seuraassa vihjeessä kesti jonkin aikaa. Keksin lopulta, keneen Lehtiseen viitataan seuraavassa vihjeessä:

    NÄKYY LEHTISEN PASSIKUVASSA! > KAISTAPÄÄ

    Vihje oli hauska. Ristikossa oli monia hauskoja vihjeitä, kuten esim. seuraavat:

    TÄMÄN KRUUNU > MELANKOLIKKO
    SARJASSA PALJON PÖLISEVIÄ > SAFARIRALLIT
    MAALLA IMETTY > EMOSIKA
    TÄMÄN AVULLA HYVÄ TEEKIN! > FONTTIEDITORI
    SAAVAT IHMISET TARTTUMAAN AUROIHIN? > EDAMITTOMUUS

    Epäilin, että tämä vihje ei ole oikein:

    ILMASSA TAI MERELLÄ > AMIRAALI

    Oli unohtanut ottaa huomioon erään näkökulman. Vihje on aivan mainio. Pitää vain ottaa huomioon eri näkökulmat.

    Seuraavan vihjeen idea aukeni vasta aika myöhään, mutta keksin seuraavan vihjeen idean:

    UKAT! > ETOA

    Viitatut etu- ja sukunimet olivat varsin outoja. Niiden tarkistamiseen piti käyttää Googlea vain sen tarkistamiseksi, ovatko nimet ylipäätänsä käytössä vai ei. En löytänyt mistään nimeä, jonka sain seuraavan vihjeen ratkaisusanaksi:

    BRITTINÄYTTELIJÄTÄR LASKETTELUKESKUKSESSA > LUKES


    Lisäys 14.4.2020. Sain 14.4.2020 toisaalta vahvistuksen, että laittamani ratkaisusana on oikein. Itse vain en etsittyä brittinäyttelijätärtä löytänyt.


    Muutos 21.4.2020. Laitoin esille laittamani ratkaisusanat. Kaikki vihjeet ja niiden ratkaisusanat löytyvät laatimastani vihjeanalyysistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #18091
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin kiirastorstain jättiristikon IS Extra-palvelusta haetuista PDF-tulosteista luodusta kuvasta. Oli älyttömän paljon miellyttävämpi ratkoa tablet-laitteella verrattuna siihen, että olisin tulostanut ristikon paperille kahtena osana. Kahta A4-arkista teipattua ristikkoa olisi pitänyt ratkoa jollakin kovalla alustalla.

    Oli tosin kuvaruutukaappauksenkin kanssa digiratkontaan saamiseksi näpertelemistä kun piti yhdistää kaksi kuvaa. Ei ihan 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} lopputulos, mutta riittävän hyvä kumminkin. Ei tullut ikävän näköistä saumaa eikä teippaus haitannut ratkontaa.


    Jatkoa 11.4.2020. Pääsiäisristikko onnistui paremmin, itse asiassa lähes täydellisesti. Linjat olivat suoria ja keskellä välissä vain yksi pikseli. Sain kuvat vierekkäin niin hyvin kuin oli mahdollista. 

    Tein kuvaruutukaappauksen nytkin PDF:stä. Kuvaruutukaappaus kannattaa tehdä aina PDF-dokumentista, sillä silloin kuvan saa kaikkiin suuntiin niin suurena kuin mahdollista. Jätin pois kaiken turhan ylhäältä sekä vasemmasta ja oikeasta reunasta.

    Jos tekee kuvaruutukaappauksen suoraan selainikkunasta, kuvaan jää helposti turhaa. Kun turhan leikkaa pois, kuva ei ole niin laadukas kuin maksimikokoisena.


    Lisäys 14.4.2020. Mielestäni selvisin paljon helpommalla kuin ne, jotka tulostivat ristikon kahdelle A4-paperille. Jos ristikosta ei valmiiksi rajannut turhaa pois, jotkut kuvat jäävä tulostuksessa liian pieniksi – lue tästä eräs kokemus, joka löytyy Sanarisin foorumista. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia minkään kuvan suhteen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 28.-29.3.2020 #18078
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä vielä tulee pääkuvasta johdettuihin sanoihin PAHOLAISEN HILLO, tämä oli minulla kyllä mielessä, koska sen netistä löysin ja se tuntui jopa todennäköisemmältä kuin …HILUT.

    Harmittaa, että ei tullut testattua eri jekkuvaihtoja perusteellisesti pystysuoraan tulevassa sanassa O.ATA. Minulla oli itse asiassa jonkin aikaa esillä ihan oikea ratkaisu eli OSATA, mutta pyyhin se pois, kun en keksinyt sille logiikkaa.

    Koska paholaisen hillo oli ruoka-ainenimikkeenä Googlella löydettävä asia (esimerkikkisivu), annan pienen miinuksen siitä, että hoksaamisjekkuun on liitetty Google-haun tarve.

    Tuskin juuri kukaan entuudestaan tunsin ruoka-aineen ”paholaisen hillo” ja jos tunsi, siitä oli ylisuuri etu. Henkilölle, joka haluaa välttää Googlea eikä tunne entuudestaan ruoka-ainetta ”paholaisen hillo”, ratkaisuvaihtoehto PAHOLAISEN HILLO on käytännössä hyvin vaikea hoksata.

    Toki itse tunsin merkityksen hillo = rahat, mutta hillo tässä yhteydessä tuntuu varsin oudolta ja HILUT on luontevampi ilmaus. HILLO tuntuu tässä yhteydessä hieman absurdilta. Vasta kun tietää, että ”paholaisen hillo” tarkoittaa ensisijaisesti muuta kuin rahoja, voi aavistella, että laatijalla on mielessään leikillinen kaksoismerkitys.

    Pelkällä päättelyllä tulee lähes väistämättä väärä ajatuskulku. Tästä kielii nimimerkin Jaska kokemus:

    Minäkin menin pahanpäiväisesti retkuun eli hiluihin. Paholaisen hillo ei siis kuulunut erittäin rajallisen gourmandisen tietämykseni piiriiin. Päättelin siis, että mahd. taata = lahjoa eli varmistaa lahjomalla asian läpimeno. Olihan moinen tulkinta loukkaus Kivistön tasoista laatijaa kohtaan.

    Tässä ongelmana lisäksi oli piilokirjain, joka mahdollisti ratkaisusanan HILUT. Hoksaamisvihjeet saisivat toimia ilman Googleakin!

    Ja jos on goolaustarvetta, ei piilokirjaimia saisi olla. Jos kulmassa ei olisi ollut piilokirjainta, olisin jäänyt miettimään OSATA ratkaisua pidempään ja ehkä olisin keksinytkin idean. Aivan mahdottomana ratkaistavaksi kohtaa en pitänyt, koska itselläni oli mahdollisuus ratkaista kohta oikein. Se, että jäi kokeilematta kirjaimen paikan vaihto, oli itseltäni selvä ratkontamoka. 

    Kun yhdistetään lähes pakollinen Google-haku hoksaamisvihjeeseen + piilokirjain, vihjeistä tulee helposti ylivaikeita. Minusta tässä mentiin ylivaikean puolelle, sillä laatija laittoi liian hankalat reunaehdot sille, miten vihjeet voi ratkaista oikein. 

    En Jaskan tavoin antaisi tästä ristikosta kymppiä. Toinen minusta huono vihje liittyy kirjailijattareen (ks. täydennetty aiempi kommentti).

    Jos jätetään pois luvuista kaksi ongelmavihjettä, antaisin minäkin tästä kympin. En osaa antaa tästä ristikosta oikein mitään arvosanaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikon tekemisestä tietokoneella #18077
    Tapio
    Sivustovastaava

    Nuo vaikuttavat Windows-ohjelmilta, joita ei saa Androidille. Androidille Adobe Photoshop Express on vain valokuvien korjaustyökalu, jossa voi lisätä valokuviin tarroja ja tekstiä. Ei sovellu piirtämiseen.

    Bittikarttapiirrossohjelmia saa kuitenkin kaikille käyttöjärjestelmille riittävästi.

    Itse en ole hankkinut Windowsille uutta piirtopöytää. A4 vastannee kooltaan 16′ kosketusnäyttölaitetta. Sen kokoinen on halvin Wacom Cintic, joka on tablet-laite. Käyttöjärjestelmänä on Windows.

    Joku tarjoaa vastaavan kaltaisen laitteen vähän halvemmalla. En osaa sanoa mitään Wacomin vastineista. Jos kynällä pystyy piirtämään n. 1,2 mm kokoisia tikkukirjaimia, joista saa selvää, kynän tarkkuus on mielestäni riittävä.

    10′ koko on piirtämisessä vähän pieni, mutta olen sillä pärjäillyt. Joskus varmaan on tarve hankkia isompi laite.

    Ongelmana on itse ristikon luominen, joka ei Android-laitteellani onnistu. No olen tehnyt toistaiseksi vain yksittäisiä kuvia. Ristikko tehdään yleensä CorelDraw:lla tai vastaavalla muulla ohjelmalla. Luotuja kuvia ja tekstejä kyllä asemoi hiirelläkin, mutta kynällä se olis helpompaa. Mutta tarvetta ei toistaiseksi ole.


    [Visuaalinen editori välillä oikkuilee. Poistin väärin esille nousseita HTML-koodeja.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 28.-29.3.2020 #18060
    Tapio
    Sivustovastaava

    HUIKOO! TUOKAA T….UOKAA! > HAIR

    Tämä on tahallisen vanhanaikainen vihje. Nykyisin tämäntyyppisissä pyritään siihen, että syntyy asiayhteys vihjeen ja ratkaisusanan välille. Aiemmin oli paljonkin sitä, että asiayhteyttä ei ole. Ehkä tässä yksi syy, miksi laatija/laatijat kätkeytyvät nimimerkin taakse?

    52. ÄRSYTTÄMÄSSÄ > LIIKETUTTAVAT

    Tässä on etenkin vanhoissa piiliksissä tyypillinen vihjeosio 52. = LII. Piilosanatehtävässä tuohon pitäisi lisätä yksi sana eli piilosanatehtävässä vihje voisi olla esim. seuraavan kaltainen:

    52. ärsyttämässä kumppaneita. > LIIKETUTTAVAT

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS-ARKI #18058
    Tapio
    Sivustovastaava

    7.4.2020 uutisristikossa on esillä lähiaikoina kuolleita henkilöitä. Kaksi alinta jäivät minulle tuntemattomiksi. Alimpiin sinisiin ruutuihin kaksi piilokirjainta vain päättelin.

    Pieni kirjoitusvirhe 

    SAIRATUI KORONAVIRUKSTA po. SAIRASTUI KORONAVIRUKSESTA

    Meikäläiselle tyypillinen kirjoitusvirhe on kaiketi kaikessa kiireessä päässyt livahtamaan uutisristikkoon. Tämä oli (onneksi) tämän uutisristikon ainoa koronauutinen – niitä on viime aikoina ollut liiaksi asti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18056
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin Kari Vaalamon laatiman 14.9.2019. Ristikko oli haastava ja siinä oli paljon hyviä vihjeitä. 

    Vaalamolta kaipaisi kuitenkin enemmän huolellisuutta ristikon laadinnassa. Lähes jokaisessa hänen laatimassaan ristikossa on laadintavirheitä. Tähän asti ratkomistani hänen laatimistaaan IS:n kovisristikoista vain 12-13.10.2019 (omat kommenttini löytyy tästä) taitaa olla ristikko, jossa ei ole ainuttakaan laadintavirhettä. Tässäkin ristikossa niitä oli useita.

    Niistä on Sanarisin foorumissa huomautettu, mutta katson, että niistä on vielä syytä huomauttaa. Syy on se, että minun mielestäni ristikko ei olisi pitänyt julkaista ennen muutamaa korjausta. Katson, että Sanarisin ristikon tarkistajat eivät ole tehneet työtään huolellisesti. 

    Ristikkoon olisi ennen julkaisua pitänyt tehdä seuraavat muutokset:

    naapurin napero > naapurin teini

    Naapuri on tässä Ruotsi. Minusta sinänsä ei ole virhe ottaa Ruotsista esille mikä tahansa paikkakunta, vaikka se olisi Suomesta katsoen varsin etäälläkin, joten vain sana ”napero” on minusta laadintavirhe, joka olisi pitänyt korjata.

    TUON SYNONYYMI + nuolet kahteen sanaan

    Nämä vihjeet olisi ristikon tarkistajien tai Vuokilan pitänyt laatia uusiksi. Markku Mäkelä on kertonut, että hän joka kerta muuttaa ”tämä liittyy tähän” -tyyppiset vihjeet kahdeksi erilliseksi vihjeeksi. Minustakin vihjetyypistä voisi kokonaan luopua.

    Ristikon tarkistajilta ei olisi ollut kohtuuton työ korjata virheitä.

    Ratkaisusanat olivat kyllä kaikki kunnollisia. Eniten oudoksuin ratkaisusanaa ALJOVARIS. Ajattelin siihen aluksi KESYVARIS, mutta se ei sopinut risteävien kanssa. No synynonyymistä oli kyse, vaikka ”aljo” kyllä yleisesti ottaen varmasti aika tuntematon ja yhdyssana on siten vähän teoreettinen. Virheenä tämän ratkaisusanan laittamista ristikkoon en silti pidä.

    > SALOT 

    oli hyvä vihje ja pitää ymmärtää niinkuin Juha N. asian selitti. Itsekin tässä kohden tein virhetulkinnan, jonka olen valmis tunnustamaan virheellisenä.

    Sanariksella on Vaalamon kanssa jatkuvasti ongelmia. Mitä pitäisi tehdä:

    1. Edellyttää Vaalamolta suurempaa huolellisuutta.
    2. Ristikon tarkistajat muuttavat rohkeasti virheelliseksi katsomansa vihjeet. Jos ristikkoa ei pienillä korjauksilla voi saada julkaisukuntoon, he lähettävät ristikon takaisin Vaalamolle. Ellei virheittä korjata, ristikkoa ei julkaista lainkaan.
    3. Sanaris lopettaa yhteistyön. Ei ole Sanarisin etu, että se julkaisee virheellisesti laadittuja ristikoita.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 21.-22.3.2020 #18044
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin jälkikäteen Lauri Kultin tavuristikon. Oli varsin haastava ja hyvä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18039
    Tapio
    Sivustovastaava

    25.5.2019 IS:n kovisristikosta ihmeteltiin, miksi Vuokilalla oli väärä vuosiluku eräässä elokuvavihjeessä. Syynä lienee eräs Wikipedian artikkeli, jossa on väärä vuosiluku. Toisessa Wikipedian artikkelissa on oikea vuosiluku. Laatijankin kannattaa katsoa faktavihjeet useammasta lähteestä tai ainakin useammasta Wikipedian artikkelista. Niin kiire laadinnassa ei saa ettei faktoja ehdi tarkistamaan kunnolla. Tai jos on kovin kiire, se on vähän huono asia, jos käyttää paljon faktavihjeitä.


    12.1.2019 Vuokilan ristikkoon jäi avoin kysymys. En hoksaa miksi

    POSITIIVINEN TAI NEGATIIVINEN > ATEISTI


    Lisäys 4.4.2020. Sain Suomi24:ssä kehotuksen katsoa Googlella. Asia selvisi helposti. Kyse ei ollut hoksottimien puutteesta vaan yleistiedon aukosta. Tämä aukko tuli nyt paikattua. Tämä asia kyllä kuuluu yleistietoon, joka pitäisi olla hallinnassa.

    Tehtävä oli hyvä ja kiitos siitä laatijalle. Pidin laadinnasta. Siinä ei ollut juurikaan Googlella tarkistettavaa tietoa. Pääkuvasta johdettu lause oli mainio. Tästä ristikosta annan kiitettävän.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #18035
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ei jotenkin naurata sekään, että kuvassa on mies, joka on pistänyt päänsä kaasu-uuniin vikojen selvittämiseksi, jolloin on altis kaasumyrkytykselle. Kaasumyrkytys voi johtaa kuolemaan. En jotenkin kaipaa tämän(kään)kaltaista hirtehishuumoria ristikkoon. Vähän brutaalilta tämänkin haiskahtaa.

    Samassa ristikossa oli varas sukkauhousut päässä ja vastaussana oli AMAR. Tämä oli kyllä ihan hauska vihje. Ihmiset olivat yleisesti ilmeikkäästi ja hauskasti piirretty. En nyt vaan voi sille mitään, että yksittäiset mielestäni huonoa huumoria olevat vihjeet pilaavat ratkontanautintoani. Turhan usein MM nautintoani pilaa.

    Kuukauden yllätys 78/2020 (Apu Ristikot lehdestä) oli kaikin puolin hyvä ja siinä MM:n kuvituksesta nautti ilman sivumakuja. Hyvällä maulla toteutettu huumori piristää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18028
    Tapio
    Sivustovastaava

    21.9.2019 ristikossa jäi yksi vihje ymmärtämättä:

    > TILILASKELMA

    Anagrammia en ainakaan keksinyt.


    Lisäys 2.4.2020. Keksin idean. TILILASKELMA = TASE. Kuvassa on T-ASE.  Kyseessä  on siis varsin yksinkertainen vihje. 


    Aseen tyypillä ja merkillä ei ole merkitystä, mutta sitä tuli tutkittua. Kuva muistuttaa hyvin paljon toisen maailmansodan aikaista brittiläistä Sten konepistoolia, joten Sten konepistooli on todennäköisesti ollut mallina. Mäkelän huolellisuutta kuvastaa se, että ase on varsin realistisen näköinen ja vain hieman yksinkertaistettu ja muutettu (konepistoolin tukki on eri mallinen kuin Sten konepistoolissa). (Katsoin aseita Google-haulla eikä mainitsemani ase ollut ennestään tuttu.)

    Kuva perustuu todennäköisesti kahden eri kuvan yhdistelmään. Toisessa kuvassa on suurin piirtein sama asento, mutta erilainen perä. Toisessa kuvassa on samantapainen perä, mutta muu osa asetta on vähän erilainen.

    MM:n kuva ei ole ihan suora läpipiirros tietystä konepistoolin kuvasta. Aseen runkoa ja perää on hieman muutettu. Läpipiirros eräästä Sten konepistoolista näyttäisi tältä:

    Sten Mark II

    Kuvassa perä on toisesta kuvasta ja muu osa asetta toisesta kuvasta. Koska Sten konepistooliin sai erilaisia periä, yllä oleva kuva on realistinen kuva eräästä vaihtoehdosta.

     

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #18026
    Tapio
    Sivustovastaava

    MM on kyllä siinä suhteessa ”luotettava” kuvittaja, että häneltä on aina lupa odottaa tyylitajun pettämistä. Nykyisin huonoa tyylitajua on turha brutaalisuus, Yhdessä kuvassa oli nuolella sydämeen ammuttu verinen eläin.

    Ei nyt paljon huonompaa tyylitajua voi osoittaa. Onpas hauskaa opettaa lapsia ammuskelemaan jousipyssyllä oravia ja muita pikkueläimiä!

    Minua kyllä huvita sitten yhtään. Jotenkin tulee vain vastenmielinen olo. Tällaiset pilaavat ainakin minun kohdallani hyvän mielen, vaikka ristikko olisi sekä kuvituksen että laadinnan puolesta muuten hyvä.

    Mäkelällä tuntuu olevan jatkuva tarve koetella hyvän maun rajoja. Ainakin minun mielestäni hän hyvin usein laittaa huonoa huumoria sisältäviä vihjekuvia ristikkoon. Huonoa makua osoittava kuva jossakin kohtaa ristikkoa tuntuu olevan kuvittajan tavaramerkki.


    Ks. myös Suomi24:stä eräs kommentti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18022
    Tapio
    Sivustovastaava

    En läheskään aina pidä Erkki Vuokilan laatimista IS Kovis-ristikoista. Niissä on hyvin usein ärsyttäviä googlausvihjeitä. Olen aika lailla samoilla linjoilla kuin nimimerkki Rampe 19.10.2019 ristikosta

    Brandybrändi on vihjesanana hauska, mutta vastaussana täyttää tämän määritelmän vain rimaa hipoen.
    No, se rima jäi kannattimilleen.

    Liittyy siis seuraavaan vihjeeseen ja ratkaisusanaan

    BRANDYBRÄNDI > BOLS

    Minulla vain rima putosi alas risteävän sanan vuoksi, koska en mistään Googlella löytänyt, että risteäväksi sanaksi muodostunut ”alve” on keltakukkainen. Löysin vain saniaisen ”alvejuuri”. Jätin kirjaimen laittamatta ja katsoin suosiolla ratkaisua. Saman tein seuraavankin ärsyttävän vihjeen kohdalla:

    MAKEA VANHAHTAVASTI > TSINUSKI

    Kun kerran laatija tietää sanan vanhahtavaksi, onko pakko laittaa ristikkoon. Laatija itse painottaa usein, että vanhahtavista sanoista pitäisi luopua, mutta hän itse ei noudata ohjeitaan.

    Mikä vielä ärsytti oli:

    TALEKSI > ALEKSI

    Miksi ihmeessä pitää lähes joka ristikkoon tupata TV-sarjatriviaa? Tässä sitä ei hirveästi ollut, joskin toinen saman lajin vihje oli:

    Cain Dinge > MIESOSA

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS: satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #18021
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aterimiin sain vastauksen Suomi24:ssä. Siinä aterninimeksi otettiin esille Savonia. En ole aterimien nimiin kiinnittänyt huomiota, joten Savonia ei ollut tuttu. Se ei myöskään tullut esille, kun hain Googlella aterimia. Tätä kaiketi laatija tarkoitti. Epäsuorat kätköt ovat mahdottomia, jos ei tunne alan nimikkeitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikon tekemisestä tietokoneella #18009
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikoissa vain pääkuvissa voi käyttää suhteellisen yksityiskohtaisia kuvia.

    Veden piirtäminen on aikaa vievää, jos haluaa piirtää pieniä aaltoja. Siinä voi kyllä myös fuskata.

    Valokuvan vedestä vain voimakkaimmat värit näkyvät, jos kuva on melkein läpinäkyvä. Kun alla on värikerroksia ja päällä piirrettyjä aaltoja ja vaahtoa, syntyy illuusio, että valokuvan aallot ovat piirrettyjä. Illuusio rikkoutuu, jos käytety läpinäkyvyydet ovat väärin ja/tai valokuvan kontrasti sekä värikylläisyysaste on väärä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 75 viestiä, 3,676 - 3,750 (kaikkiaan 4,003)