Merkitty: Erkki Vuokila, Heli Kärkkäinen, Ilmo Juhani Liljeroos, Lauri Kultti
- Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 10.10.2020 09:35
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaKovis Ilmo Juhani Liljeroos -tiimi (kuvitus Heli Kärkkäinen), Piilis Erkki Vuokila.
Tutkin aluksi kovisristikon teknisen tason, joka osoittautui varsin keskikertaiseksi.
Ristikossa on suhteessa ristikon kokoon enemmän piilokirjaimia kuin mitä olen tavannut missään aikaisemmassa ratkomassani ristikossa, joista olen piilokirjainten määriä laskenut. Piilokirjainten osuus on 15,2{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} (46 kpl) ratkaisusanojen kirjaimista, joka on lähes puolta enemmän kuin mitä katson olevan valiotason ristikossa (8,3 {1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29}, 25 kpl tämän kirjainmäärän omaavaan IS:n kovisristikkoon). Piilokirjaimia on enemmän kuin Veijo Wirénin erässä ristikossa (siinä oli hieman alle 15{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} kirjaimista piilokirjaimia). Yhtään alku- tai loppupiiloa ei ole, joten siinä suhteessa ILJ-tiimin ristikko on Wirénin ristikkoa parempi.
Ratkaisusanojen kp jää 5,52:een (vaakasanoissa reilusti alle 5,5 ja pystysanoissa jonkin verran yli), mikä on kovisristikkoon melko vaatimaton lukema, vaikka alemmankin olen kohdannut. Ristikossa on paljon nelikirjaimisia sanoja (n. 30{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29}). Ristikossa on myös yksi viiden ruudun labyrintti, jota en ole aiemmin kovisristikoissa kohdannut. Tekninen taso on korkeintaan 7 1/2 tasoa.
Kuvitus on hyvää ja vihjeiden sijoittelu on varsin hyvää. Jotkut tekstivihjeet ovat varsin pitkiä ja kuvittajalla lienee ollut vaikeuksia sijoitella vihjeet tämän vuoksi kohdilleen. Pitkien vihjeiden kohdalla kuvittaja on onnistunut niin hyvin kuin tässä tilanteessa oli mahdollista. Vain vihje HYVÄ JOS POKERIKÄSI PELKÄSTÄÄN olisi saanut olla hieman oikealle. Se olisi edellyttänyt ehkä hieman pienempää oikealla olevaa kuvaa ja sen siirtämistä hieman oikealle (tilaa olisi ollut). Suurta epäselvyyttä ei kuitenkaan aiheutunut. Oikealla puolella oleva kuva antaa olettaa, että se liittyy neljään pystyyn tulevaan ratkaisusanaan. Kuvituksesta annan 10-.
Pääkuvalauseissa on pitkiä sanoja ja ne vaikuttavat mielenkiintoisilta. Muutamia pitkiä sanoja on muuallakin. Saa nähdä, millaiseen ratkaisunautintoon näistä lähtökohdista päästään. Teemu Pallosen teknisesti paljon parempi ristikko oli kovikseksi melko helppo. Tämän pitäisi olla merkittävästi vaikeampi. Saa nähdä, millaisen arvion tästä voi vihjeityksen ja ratkaisusanojen osalta antaa.
Ristikossa pääsi helpolla alkuun ja suuri osa tuntui annettu vaikeustaso huomioiden helpolta. Pääkuvasta vieressä oikealla ja alhaalla olevat alueet tuottivat kuitenkin päänvaivaa paljon muuta ristikkoa enemmän. Pääkuvasta johdettuja sanoja sai pohtia paljon muuta ristikkoa enemmän.
Vaakasuoraan menevissä pääkuvasta johdetuissa sanoissa toisen sanan piilokirjaimiksi en meinannut keksiä mitään järkevää. Netistä löysin yhden osuman, jossa käytetään saamaani ratkaisusanaan liittyvää verbiä. Tämäkin osuma on Suomi24:stä, jossa saatetaan käyttää outoja satunnaisia ilmaisuja. Keskustelun käyttäminen perusteluna sanojen laittamiseen ristikkoon on harmaalla alueella liikkumista.
Kysyin asiasta myös nettitutulta, joka antoi saman sanan kuin itse olin ajatellut.
Itse ratkaisusanaa en minä eikä nettituttu mistään löytänyt. Se on vain löydetyn verbin substantiivijohdannainen. Vähän kyseenalaista, kun sanan käyttöä ei voi kunnolla tarkistaa. Tämäkin on harmaalla alueella liikkumista.
Voi toki olla, että emme ole keksineet oikeita piilokirjaimia. Jos olemme olleet väärässä, korjaan tätä kommenttia myöhemmin.
Lisäys 11.10.2020. Olimme ajatelleet väärin. Suomi24 keskustelu antoi vinkin korjata yksi kirjain (älä klikkaa linkkiä, jos et halua spoilata ratkontaasi). Sana oli minulle ennestään outo ja sana tuntuu perin juurin hassulta, mutta sille löytyy netistä osumia ja sanaan liittyvä verbi löytyy netin sanakirjoistakin, jopa Kielitoimiston sanakirjasta. Kaikenlaisia uudissanoja sitä ilmaantuukin.
Sanan käyttö on laatijatiimin huumoria. Olisi kuitenkin pitänyt hoksata tiimin huumori ja sen pohjalta olisi pitänyt googlata oikeilla sanoilla. Siksi sana olisi pitänyt keksiä, vaikka se oli itselle entuudestaan outosen.
Vaikka pääkuvasta johdetut sanat olivat itselleni hankalia, vaikeustaso on kuitenkin alle täyskolmosen. Vihjeet ja ratkaisusanat olivat kunnollisia eikä ratkaisusanojen keskimääräinen lyhyys tehnyt ristikosta helppoa. Sanojen keskipituus ei siis ollut kokonaisuuden kannalta kovin merkittävä asia. Vihjeityksestä ja ratkaisusanoista kiitettävä arvosana eli 9-10 väliltä.
Kokonaisarvosana on n. 9.
Vuokilan piilis oli hyvä. Mukana mielestäni hieman melko uusia vihjeitystapoja. Taviksen ratkoin myöhemmin. Siinä oli kivasti haastetta.
RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna