Kirjoitetut vastaukset

Esillä 75 viestiä, 1,801 - 1,875 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: IS 12/2023 #30843
    Tapio
    Sivustovastaava

    23.12.2023 on Joulun jättiristikko Juha Leinoselta. Ristikossa ylhäällä keskellä piti ”kilauttaa kaverille”. Kohdassa oli ratkontavirhe. Kohta oli minulla pahis-tasoa. Kyseessä oli muuten keskivaikea ristikko.

    Piilis on Erkki Vuokilalta. Anagrammien osuus on erityisesti Vuokilan ristikoksi iso (42%). Lauri Kultin Tavis oli tavallista hankalampi.

    Koplan ristikko on paha.  Alla muutamia yleisiä kuvauksia ristikosta ja sen pääkuvasta. Pääkuvasta johdettuja ratkaisusanoja on kyselty.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Oli yleisiä jekkuja ja yksi harvinainen jekku. Pääkuvasta johdetut sanat olivat helpohkoja, mutta kuvittaja hämää sillä, että vihjekuva näyttää liittyvän pääsiäiseen. Kuvittaja on laittanut pääkuvaan ikäänkuin pääsiäismunia, mutta erityisesti pääsiäiseen eikä mihinkään muuhunkaan juhlaan liittyvää ei etsitä. Kuvittaja on laittanut suuhunpantavat sekä sen, missä ne ovat, hämäävän suuriksi saadakseen ratkojan ajatukset harhateille. Jos sitä, mistä suuhunpantavat otetaan skaalaa suhteessa 1:4 pienemmiksi, päästän sen jäljille, mitä haetaan. Suuhun pantavia kannattaa myös ajatella selvästi pienempinä kuin mitä ne ovat kuvassa. Ihan arkiset sanat tulevat ratkaisusanoiksi.

    LENTÄVÄ KREIKAN APUKUSKI tuntui oudolta. Ratkaisusanaa on kommentoitu Sanarisinkin foorumissa.

    Näytä/piilota kommentteja:
    Minusta ratkaisusana tuntui tekaistulta eli kovin keinotekoiselta. Sana on kuitenkin olemassa ja löytyy netistä.PM (komm. no 9)
    Pitkä vs sana alhaalla, 16 kirjainta, lienee ristikkouutuus.happonen (komm. no 10):
    Oli kyllä melkoisia helmiä ja yksi vähän kyseenalainen yhdyssanakin
    Kommentti: tekiköhän happonen saman virheen kuin minä eli ei tarkistanut ratkaisusanan olemassaoloa netin avulla. Myöhemmästä kommentista päätellen hän on on sanan tarkistanut ja on oikeana pitänyt. Ehkä komm. no 10 kirjoittaessa ollut ratkontavirhe.rampe (komm. no 11):
    happosen mainitsema kyseenalainen yhdyssana taisi tehdä ensiesiintymisensä suomen kielessä tässä ristikossa, eikä paluukeikkojakaan liene luvassa.”
    Kommentti: rampe taisi tehdä saman virheen kuin minäkin eli hän ei ei tarkistanut netistä sanan olemassa oloa ja siksi luuli, ettei sanaa ole aiemmin käytetty.

    Nimimerkin PM kommentti (komm. no 9)  hieman vaikutti ristikon ratkontaani.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vielä hitaammin etenin keskellä ja lopulta kaakossa, jossa viimein eräs oivallus johti täyteen ristikkoon.
    Kommentti: PM kommentti sai ajattelemaan, että alueella on jokin jekku, kuten siellä olikin. Helpotusta en olisi kaivannut.

    Yksi nimivihje tuotti suuria ongelmia. Yhden vihjeen logiikka jäi ristikon täytyttyä selvittämättä.

    TIEX

    Sain siihen vinkin nettitutulta ja vihje selvisi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30821
    Tapio
    Sivustovastaava

    En ikinä ole oikein tykännyt sokkokryptoista, en edes vaikka saisin niihin apua kryptorengillä tai muutamalla apukirjaimella. Kiitos tarjouksesta, mutta kieltäydyn avusta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30812
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 51 piilis oli melko haastava. Pystysuoraan 15 tuntui samalta kuin nimimerkillä ”matsSanarisin foorumissa. Toni Pikälän kaksitähtinen kovis ratkesi kivuttomasti. Kirjainkikkailuja en kaksitähtiseen ristikkoon olisi kaivannut.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2024 #30811
    Tapio
    Sivustovastaava

    Niinpä varmaan. Olennaista on se, että outoja nimiä ei olisi ryppäinä. Joku tietyn genren sisällä tunnettavuuden edes olisi hyväksi, ettei satunnaisen taviksen erikoinen nimi tule ratkaisusanaksi. Ihan mitä sattuu Sanarisin tuottamissa ristikoissa ei sentään ole.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2024 #30804
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ennen vanhaan ymmärtääkseni oli ajatus, että henkilönimillä olisi yleistä tunnettavuutta. Siitä on tunnuttu nykyisin lipsuttu. Jotkut laatijat eivät välitä enää yhtään mitään yleisestä tunnettavuudesta vaan riittää, että sana on Googlella tai Google Mapsilla löydettävissä. Sanarisin tuottamissakin ristikoissa  on toisinaan varsin tuntemattomia erisnimiä. Lukumäärä ei aina ole ratkaiseva, mutta jos on risteävissä yleisesti ottaen outoja sanoja, tilanne on ratkojan kannalta ilkeä. Satunnainen ennestään outo termi on minusta piristys.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30801
    Tapio
    Sivustovastaava

    SIMBERG SIVU 18. EN OLE KEKSINYT KUVAN YHTEYTTÄ KYSYMYSMERKKISANOIHIN.

    Nimimerkki Pike Sanarisin foorumissa antoi pikku vinkin (vinkki on jossakin vaiheessa poistettu).

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Mutta mikset voisi katsella sitä kuvaa vähän tarkemmin? Onkohan se nyt ihan Korvatunturilta?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanaristikkokuvituksen osalta niin amatöörikuvittajien kuten nyös ammattikuvittajan kannattaisi hyödyntää tekoälyä.

    Ks. ristikoiden osalta esimerkkejä Punaisen Pelikaanin yleiskeskustelusta.

    Parhaiten ristikkokuvitukseen soveltuu DALL-E, Midjourney ja niji.journey. Niistä on artikkeli Tekoäly sanaristikkokuvituksessa.

    WordPressillä DALL-E on osa esim. lisäosaa AI Power. Se on siinä maksullinen. Ilmaiseksi DALL-E on käytettävissä Microsoft Bing Image Creator yhteydessä, mutta sillä saa vain neliömäisiä kuvia. Muut täysin ilmaiset kuvienluontiin luodut tekoälyt eivät ole mielestäni riittävän laadukkaita. 

    Tällä hetkellä ainoa tekoäly, jolla kannattaa valokuvamaisia kuvia luoda on Midjourney/niji.journey. Jopa sillä on tulee joskus huonosti luodut kasvot tai sormet. Alla on esimerkkinä valokuvamainen koirakuva.

    Craiyon saa välillä varsin hyviä kuvia, kuten alla oleva panda osoittaa. Ohjelma tekee aina kynän kuvan oikeaan alareunaan.

    Mutta ihmisten ja eläinten raajat ja ihmisten kasvot ovat välillä pahasti väärin luotuja.

    Ihmisten kasvojen, sormien ja ylipäätänsä raajojen luonnissa on ilmaisilla tekoälyillä suuria ongelmia. Ilmaisilla tekoälyillä ihmis- ja osin myös eläinkuvat ovat hyvin usein täysin käyttökelvottomia. Millään testaamallani ilmaisella tekoälyillä ei kannata valokuvanomaisia ihmisiä yrittää teetättää. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30768
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ongelmana on ratkontavirheet. Siinä mielessä oli oikein hyvä, että lähetit ristikon. Ne ennemminkin haittasivat ratkonnan etenemistä kuin kysymiesi vihjeiden logiikat.

    Näytä/piilota virheitä:
    Peltokuvan 1. , 2., 4. ja 5. kirjain ovat väärin.Merenneitokuvan 2.-3 ja 5. kirjain ovat väärin.MAGNUS vain 4. ja 6. kirjain on oikein.VOI VIULISTI 1.-3. kirjain on väärin.Kuva kahdesta tietokoneihmisestä 10. ja 11. kirjain on väärin.ARVUUTELLA vain 1. ja 6. kirjain on oikein.Kuva kahdesta solusta; ratkaisusanassa vain 6. kirjain on oikein.

    HANKI?  ja  TAPPOI PALJON  sekä JÄI HISTORIAAN  ja  LÄHES HEITETTYJÄ

    HANKI?

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Liittyy tuttuun lauluun.

    TAPPOI PALJON

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ei oikeasti vaan vain kirjoissaan.

    JÄI HISTORIAAN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Helsingissä.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    LÄHES HEITETTYJÄ

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Eräänlainen typiste ts. jos vihje olisi HEITETTYJÄ, ratkaisusanasta on poistettu kirjain tai kaksi kirjainta (kolme kirjainta poistettuna olisi jo muuta kuin ”lähes”).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2024 #30766
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hienoa.👍

    Ekin luoma s. 9 maistiaisristikko on hauska.

     

     


     

    [Moderaattorin kommentti. Poistin A. Skotilta tekstistä ”1.”. Kommentti oli tullut listaksi. Poisti A. Skotin asiaan liittyvän kommentin. Jos tulee vahingossa laitettua kommentti listaelementiksi, voin korjata virheen kun sen huomaan. Asiasta ei tarvitse erikseen mainita.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Magma-sovellus ristikoiden ratkonnassa ja sen apuna #30757
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain vasta vähän aikaa sitten tietää, että Magmassa saa käyttöliittymän kokonaan piiloon. Uudelleen sen saa esille kosketusnäytöllä tietyllä kosketustoiminnolla. Itse määrittelin niin, että kolmen sormen kosketus piilottaa ja uudelleen paljastaa käyttöliittymän. 

    Tietokoneelle pitää määritellä haluttu näppäinyhdistelmä.

    On oikeasti kiva ratkoa ristikoita Magmalla käyttöliittymä kokonaan pois näkyvistä. Kun käyttöliittymä on kokonaan piilossa, ei tule sählättyä sen kanssa. Jos Magman käyttöliittymä on esillä, tulee esim. vahingossa vaihdettua väriä. Tässä suhteessa Magma on ibusPaintX:ää parempi, sillä siinä osa käyttöliittymää on aina esillä.

    Magman kanssa ratkoessa tuntumaa voisi verrata siihen, että  ratkoisi kovan alustan kanssa paperille kuulakärkukynällä – mutta virheet on helppo korjata tousin kuin paperiristikon kanssa.

    Magma antaa mahdollusuuden piilottaa myös selaimen ja laitteen käyttöliittymät, jolloin aivan koko näyttö on ristikonratkonnan kätössä. Mutta tällöin muualle siirtymuseksi pitää palauttaa ensin näkyviin Magmsn käyttöliittymä ja sen jälkeen vielä palautta selaimen ja laitteen käyttöliittymät esille.

    Ehdotin että kokoruututilankin saisi sormieleillä piilotettua/paljastettua, jolloin esim. neljän sormen kosketus veisi kokoruututilaan ja siitä pois.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2024 #30754
    Tapio
    Sivustovastaava

    OK. Sanarisin Ylläpito vahvisti, että virhe on olemassa.

    Kyseessä on siten lievin virhetyyppi eli vihjeitysvirhe (laadintavirheessä ratkaisusana on epäkelpo tai ristikon rakenne on virheellinen).

    Onko sinulla ehdottaa ratkaisusanalle uusi vihje. Se olisi minusta reilua ratkojaa kohtaan. Sanarisin virhepalvelu ei nykyisin toimi, joten sinne on korjausta turha odottaa.

     

    Vastaus kuitenkin oikea sana, mutta muumimukeilla sitä ei voine vihjata.

    Oikeastaan voi, jos laittaa loppuun -?, jossa ? poistettava kirjain. Kovin keinotekoinen tapa oiisi toki kyseessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2024 #30752
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 22 kuivasessa on Sanarisin foorumin mukaan virhe, josta nim. Joutilas kirjoittaa 6komm. no 8):

    Onko s.22 Arto Kuivasen ristikon vihjeessä/ratkaisussa ”kasvatti Muumimukimyyntiä” virhe, vai onko minun tiedoissani jälleen yksi aukko lisää?

    Mikähän oli vihje ja miten vihjeen olisi pitänyt olla?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 12/2023 #30749
    Tapio
    Sivustovastaava

    16.12.2020 ILJL-tiimin 3- merkattu ristikko oli minulle täyskolmonen eräiden itselleni tosi outojen sanojen vuoksi.

    Ristikossa oli oivat ratkaisulauseet, jotka eivät avautuneet liian helposti.

    Seuraava vihje tuotti suuria vaikeuksia, mutta selvisi.

    TAIDEMAALARI KUIHLU

    Yksi vihje jäi ristikon täytyttyä hoksaamatta (on nyt selvillä).

    MISSÄ KIOTKIN

    Vihjeessä KIMILLÄ on Sanarisin mukaan vihjeitysvirhe (komm. no 3). Oikea vihje olisi esim. seuraavaa:

    MIKALLA

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30748
    Tapio
    Sivustovastaava

    OK. Ristikko lienee ollut monella hyvin vaikea. En ole ratkonut ristikkoa, joten en ristikkoa näkemättä osaa auttaa. Toivottasti kaikki selviää. Jos teeman idea ei ole vielä selvinnyt, toivottavasti joku osaa antaa vinkin. Toivon, että se annettaisiin spoilerilla.


    [Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan tekstin voi vaihtaa kirjoittamalla aloituskoodin esim. "SPOILER=Tapion vinkki" pelkän SPOILER sijasta.

    Spoileri syntyy helpoiten siten, että kirjoittaa vinkin normaalisti. Sen jälkeen maalaa tekstin (teksti muuttuu tällöin yleensä mustataustaiseksi). Lopuksi pitää painaa kuvassa näkyvää silmäikonia

    Lisää asiasta voi lukea täältä.

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.

    ]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30719
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 50 kovis Toni Pitkälältä. Tässä ristikossa arvostan todella paljon sitä, että ei ole kirjainjekkuja vaan vihjeet perustuvat oveliin harhautuksiin ja epätavallisiin mielleyhtymiin. Jospa tähän tapaan muutkin enemmän vihjeittäisivät. Laatijoita arvostaisin tällöin enemmän. Ristikot eivät vaatisi kirjainjekkujen opettelua ja olisivat siten niiden helpommin lähestyttäviä, jotka eivät kirjainjekkuiluja entuudestaan tunne.

    Pääkuva tosin puuttuu, mutta ristikossa on pitkiä keskenään risteäviä sanoja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30718
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä jos minä sanoisin että jos do.. Onkin erästä meille hyvin tuttua vierasta kieltä?  Minä löysin sanan sitä kautta.

    S. 31 aivan alhaalla jos do niin….

    S. 30 anteeksi. Liittyy urheiluun

    Nyt en tavoita ajatuksenkulkuasi. Voisit lähetysajan päätyttyä ns. spoilerilla avata näkökulmasi.


    [Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan tekstin voi vaihtaa kirjoittamalla aloituskoodin esim. "SPOILER=Tapion vinkki" pelkän SPOILER sijasta.

    Spoileri syntyy helpoiten siten, että kirjoittaa vinkin normaalisti. Sen jälkeen maalaa tekstin (teksti muuttuu tällöin yleensä mustataustaiseksi). Lopuksi pitää painaa kuvassa näkyvää silmäikonia

    Lisää asiasta voi lukea täältä.

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.

    ]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30715
    Tapio
    Sivustovastaava

    Voisko joku antaa vihjettä esim. palvoo isistä OS….. Taretkin?

    PALVOO ISISTÄ

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Egytiläisiin uskontoihin liittyvää uuspakanuutta, kysytään sen harjoittajaa. Itselleni aivan outo sana. On niin outo, että voin lähestysajan loppupäivinä ratkaisusanan kertoa, jos ristikkoa ei muuten saa ratkottua. 

    OS… en oikein osaa antaa parempaa vinkkiä kuin minkä annoin komm. #30626.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Yleissana on arkikielinen.

    Mitä jos minä sanoisin että jos do.. Onkin erästä meille hyvin tuttua vierasta kieltä?

    Missähän vihje on? En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat.Jos haluat lisää vinkkejä, yksilöi ne. Ota myös huomioon se, että sinulla saattaa olla jossakin ratkontavirhe.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30703
    Tapio
    Sivustovastaava

    TATA (on autokin, mutta ….) SIDILLÄ TORJUU (ei varmaan tarkoita näyttelijärtä) X PALAA TÄNNE (vastaukseksi saatu tuskin) MAKASIINI (mennäänkö kone- vai kangaspuolelle?)  ja hieman alempana vasemmassa reunassa EKALLA RIKKI (on olemassa niin paljon ekoja, jokainen haluaisi olla)

    tata…”

    Näytä/piilota  apusisältö:
    tata koolla sotkettuna” on yksi vihje, johta tulee ratkaisusana sekä vaaka- että pystysuoraan. Kyseessä on laatijalle erittäin tyypillinen vihjetyyppi.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    SIDILLÄ TORJUU

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Laita ratkaisusanan perään SID tai SIDI ja googlaa. Tämän tyyppisissä vihjeissä ratkaisunan alkuun tai loppuun pitää ajatella lisättävän vihjeessä mainittu sanan osa. Molempia lisäystapoja pitää aina kokeilla.

    X…

    Näytä/piilota  apusisältö:
    X tarkoittanee vain etsittyä henkilöä.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    MAKASIINI viitanne kangaspuoleen.

    ekalla rikki

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Lue vihjeen osat erikseen ja yhdistä. En tässä vaiheessa vinkkaisi enempää, sillä ratkaisusana on oikein.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30702
    Tapio
    Sivustovastaava

    Meni loppu kimpparatkonnaksi, sillä Satu sai itselleni jumikohdat ratkottua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30698
    Tapio
    Sivustovastaava

    On hankala.  Ratkontavirheiden korjaaminen varmaan auttaa hieman eteenpäin. Jos jonkun ratkaisussnan virheet tulevat ilmi toisen ratkaisusanan virheistä, en ratkaisusanaa listaa. Listaan pitää myös siksi sihtautua varauksella, sillä keskellä alhaalla on vielä kesken enkä saa siihen järkeä. Hirveästi olen joutunut kumittamaan. Tein monta kokeilukerrosta Magmassa, että kumitusta olisi vähemmän.

    Näytä/piilota virheitä:
    POHJALUKEMISSA 4. kirjain on väärin.(P)OIKIA 2. ja 3. kirjain on väärin. VIETY KORKEALLE TASOLLE 2., 7. ja 8. kirjain on väärin.LOITOLLA 3. ja 4 kirjain; yksikkö/monikkovirhe.PAINATE 3. kirjain on väärin.Pääkuvasta johdettu alempi sana on väärin ainakin 3.-6. kirjain.VETÄÄ 3. ja 4. kirjain on väärin.OLUTPATTERIA on väärin ainakin 3. ja 4. kirjain, ehkä myös 1. kirjain.TIUKASTI KIINNI 3. ja 4. kirjain on väärin; yksikkö/monikkovirhe.JOULUPÖYDÄLLE 2., 8.  ja 9. on mielestäni väärin.POHJALLA 1. ja 4. kirjain on väärin.PUKKI OMASSA… on väärin, sillä ainakin 1. kirjain on väärin.

    Virhekohtiin tai niiden läheisyydessä oleviin vihjeisiin liittyviä vinkkejä.

    POHJALUKEMISSA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Maantiedettä

    &

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Yläpuolelle pystyyn tulevan sanan seuraava vaihe.

    VIETY KORKEALLE TASOLLE

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kuljetusta.

    POHJALLA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Luonnossa.

    Esim. joulupöydälle, painate, tarkastelun kohteena, viinalekkereissä. Jos näistäkin saisi vinkkiä, voisi päästä eteenpäin. Muuallakin voi olla virheitä. Keskellä ”viety korkealla tasolle” ei aukea.

    Osassa noista ongelmana oli ratkontavirheet ja osa tulikin jo esille.

    JOULUPÖYDÄLLE

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ei ruoka.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    PAINATE

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tietty painatetyyppi.

    TARKASTELUN KOHTEENA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tieteeseen liittyvä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30694
    Tapio
    Sivustovastaava

    A.Savolaisen sivulla 8, oikean laidan keskellä vihjattu  KING VI-  vaatinee siniveristuntemusta (tai sitten ei) ja vasemmassa alakulmassa  MENNÄ ERÄÄSEEN KOULUUN-vihje koulujen tuntemusta (missähän Annika lienee opiskellut),

    SUKUPUOLENSA VIIMEINEN VIINEISENÄ on väärin

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ratkaisusanassa ei kysytä sukupuolta vaan sukuouolen mukaista erisnimeä, jolloin 5. kirjain on väärin.

    Kun sen korjaa, saa normaalin sanan KING VI- -vihjeeseen. 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kirjainjekku, ei siis mitään kuninkaallista.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    MENNÄ ERÄÄSEEN KOULUUN 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Jos ollaan pahalla päällä ei välttämättä huudeta vaan … – mitenkähän sinä toimit?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30687
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lehtiluukku-palvelua ehdotin A-lehdille myös Apu Ristikot -lehtien jakeluun. Paljon siinä lehtiä on. Voi olla, että erillisinä Lehtipiste ja Lehtiluukku eivät oikein toimi optimaalisesti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30685
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitos joulutervehdyksestä – minulla kortti on otsakekuvassa (saa kopioida vapaasti).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30683
    Tapio
    Sivustovastaava

    Paperisia ristikoita varmaan ratkotaan vielä pitkään.

     


     

    [Ylläpitäjän tiedote. Jostakin syystä komm. #30676 meni tarkistettavaksi. Se ei ollut siksi heti nähtävillä. Kyseessä on ohjelmiston tekemästä tarkistuspyynnöstä.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoissa auttaminen #30672
    Tapio
    Sivustovastaava

    Punainen Pelikaani 5/2023 lähtien on hieman väljempi auttamislinja kuin aiemmissa Punaisen Pelikaanin säikeissä. Samaa linjaa sovellan myös muihin palkintokisoihin  osallistuviin ristikoihin, kuten esim. Iisakin Ristikoihin.

    Ristikoikin tarjottava apu olisi hyvä aina toteuttaa ns. spoilereilla. Alla on esimerkki spoilerista.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tämä on spoileri. Spoilerilla voi esittää apuvihjeitä eli vinkkejä, ratkaisusanoja ja vihjeiden logiikoiden selityksiä.


    [Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan tekstin voi vaihtaa kirjoittamalla aloituskoodin esim. "SPOILER=Tapion vinkki" pelkän SPOILER sijasta.

    Spoileri syntyy helpoiten siten, että kirjoittaa vinkin normaalisti. Sen jälkeen maalaa tekstin (teksti muuttuu tällöin yleensä mustataustaiseksi). Lopuksi pitää painaa kuvassa näkyvää silmäikonia

    Lisää asiasta voi lukea täältä.

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.

    ]

    Kyselin voisiko joskus antaa suoria vastauksia, jos käytetään spoilereita. Tähän kysymykseen nimimerkki Marcus vastasi:

    Itse en suoria vastauksia kaipaisi, mutta ehkä ne jossain kohti on ok spoilereiden avulla, ellei helpotetut vihjeetkään auttaisi.

    Minusta tämä on on hyvä linjaus. Haluan auttaa sen verran, että keskeneräiset ristikot saa oikein ratkottua, mutta haluan välttää ratkaisusanojen kertomista. En halua kuitenkaan jättää ratkojaa pulaan. Minusta olisi ikävää, jos ristikot jäisivät vain muutaman kirjaimen verran ärsyttävästi kesken.

    Ratkaisusanojen kertomiseen liittyisi aina tapauskohtainen harkinta ja palkintokisaan osallistuvien ristikoiden kohhdalla kyseessä olisi aina poikkeustapaus, johin on jokin erityinen syy, esim. virheellinen vihje tai ratkaisusana, jonka löytyminen on erityisen hankalaa. Olisi hyvä, että vasta korkeintaan osallistumisajan viimeisinä päivinä turvauduttaisiin ratkaisusanojen kertomisiin ikään kuin viimeisenä oljenkortena.

    Jos ristikko on mielestäni oikein ratkottu, mutta siinä on epäselviä kohtia, joihin on vaikea antaa logiikkavinkkejä ratkaisusanoja paljastamatta, vihjeitä voi käsitellä tarkemmin palkintokisoihin osallistumisajan päätyttyä.

    Spoilereita käytettäessä apua ei koskaan anneta niin, että se olisi heti kaikkien nähtävillä. Apua saadakseen sivulla vierailevan pitää klikata painikkeitta, minkä jälkeen avut tulevat esille. Itse aion laittaa kaikki apuni spoilereita käyttäen.

    Koska sain spoilereiden käytön niin helpoksi kuin se on käytetyssä foorumialustassa mahdollista, toivon että muutkin kuin minä laittaisivat vinkkinsä spoilereilla. Jos apu tarjotaan oletuksena piilossa,  ratkoja ei omaa ristikkonautintoaan pilaa senkään jälkeen kun palkintokisaan osallistumisaika on päättynyt. Jotkut saattavat ostaa vanhoja lehtiä tai ratkoa vaikeimpia ristikoita palkintokisaan osallistumisajan päätyttyä. Myös tällaiset ratkojat haluan ottaa tällä foorumilla huomioon.

    Palkintokilpailuun osallistumisajan päätyttyä voi kertoa ratkaisusanat ja vihjeiden logiikat voi purkaa ratkaisusanojen kera. Senkin jälkeen kun ristikoita ei voi enää lähettää palkintokisaan, kaikilta sivun käyttäjiltä odotetaan, että ratkaisusanat ja niiden selitykset annetaan  spoilereilla.

    Vihjeille tulisi antaa vinkit, ratkaisusanat ja selitykset aina yksitellen, jotta ratkoja voisi aina valita vain ne vihjeet, joihin hän haluaa apua. Jos annetaan apua samalla kerralla useaan vihjeeseen, voi ratkoja saada apua vihjeisiin, joihin hän ei apua halua saada.

    Mikäli on tarpeen perinpohjaisempaan käsittelyyn kuin mitä spoilereita käyttäen on mahdollista, sitä varten voi luoda uuden säikeen. Siinä johdannossa tulee esille, että ratkaisusanoja tulee suoraan esille. Kun tämä on tiedossa, kukaan ei vahingossa pilaa omia ratkontojaan.

    Tavoitteeni auttamisessa ovat seuraavat:

    1. Auttaa kutakin kysyjää sopivasti, ei liian vähän mutta ei liikaakaan.
    2. Auttaa niin, että yksikään sivulla vieraileva ei vahingossakaan saa sellaista apua, jota hän ei halua saada.

    Voin toteuttaa molemmat tavoitteeni vain tällä sivustolla. Minusta pieni jeesaus tuo hyvän mielen kaikille. Ei se ole keneltäkään poissa. Kun jeesauksen tekee fiksusti, ei sillä pilaa yhdenkään ratkojan ristikkonautintoa.

    Annan usein yleisluonteisen vinkin ja tarkennetun vinkin samalla kertaa. Idea on se, että toivon ratkojan ensin pohtivan yleisluonteisen vinkin vulla. Tarkennettu vinkki on siltä varalta, että yleisluonteinen vinkki on liian sumea.

    Koska spoilereiden käyttö saattaa vaatia harjoittelemista ja joku voi kokea ne vaivalloisina käyttää, en spoilereiden käyttöä ole vinkkien antamisen johdalla tehnyt pakolliseksi. Kyseessä on siis niiden osalta vain suositus.

    Jotta niiden käyttö olisi luontevaa, tein niiden käyttämiseen  harjoittelusäikeen. Laitoin harjoittelusivulle hieman opastusta. Lisää spoilerien opastusta löytyy täältä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 12/2023 #30668
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumissa on tullut esille, että Joutsin s, 12-13 PARITON YLÖS  pitäisi olla PARILLINEN YLÖS.

    Joku lähetti minulle muutaman tyhjän ristikon. Terhi Kontion PIILIS 1 ratkoin (sivunumero ei ole tiedossa). Oli ihan pätevästi laadittu piilis. Teuvo Jyräksen piiliksen ja erään toisen ristikon vahingossa hävitin. Kuukauden Aulista ei kiinnosta ratkoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30664
    Tapio
    Sivustovastaava

    Samoin minä ja Satu olimme laittaneet kuin sinä viimeisimmässä kuvassa. En kyllä takaa, että on täysin oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30660
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kysyin Sadulta ja hän oli laittanut samoin em. vihjeet samoin kuin sinä. Mieti pääkuvan henkilön tilannetta.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Henkilö lienee ollut ehkä pitkän aikaa sellaisena kuin on kuvassa.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 12/2023 #30658
    Tapio
    Sivustovastaava

     9.12.2023 2½ Kovis Erkki Vuokilalta. Mitään varsinaista laadinnallista erikoisuutta en ristikosta ratkintatilanteessa löytänyt, sillä mitään erityistä jippoa ristikossa ei ole.

    Keksin kuitenkin jälkikäteen, mitä Vuokila tarkoitti laadinnallisella erikoisuudella. Kyseessä on laatijan itse itselleen asettama haaste. Minulle asialla ei ratkottaessa ollut mitään merkitystä. Se ei helpottanut tai vaikeuttanut ratkontaa millään tavoin. Jos ei ristikkoa jälkikäteen tarkastele, harvinaisuus voi jäädä kokonaan huomaamatta.

    Harvinaisuuden seurauksena minusta vihjeisiin NORJAN VUORI ja PIAN EDESSÄ OLEVA KANSAINVÄLISESTI tulevat ratkaisusanat koettelevat hyvän laadinnan rajoja.

    NORJAN VUORI

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kyseessä ei ole erityisen tunnettu vuori. Sen löytämiseksi piti hakusana miettiä tarkkaan. Yleensä maantieteellisissä paikoissa edellytetään kohtuullista yleistä tunnettavuutta. Nimerkki Jaska antaa lisävinkin (komm. no 13) kirjoittaessaan ”korkeuden 1622 metriä merenpinnasta”.

    PIAN EDESSÄ OLEVA KANSAINVÄLISESTI

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ratkaisusana on englanninkielisen sana moderni muunnos. Sitä ei käytetä erisnimenä eikä ole meillä vakiintunut lainasana. Kyse on suomenkielisestä, ei englanninkielisestä ristikosta. Slangisanastosta sana toki löytyy. Ehkä se on yleinen nuorten piirissä. Hieman kyseenalaisena ratkaisusanaa silti pidän.

    Suuresta knoppitietojen määrästä en pitänyt. Sanasto kyllä oli yleisellä tasolla tavanomaista mielenkiintoisempi. Selkeä kuvitus on Heli Kärkkäiseltä ja Heikki Lavoniukselta.

    Vuokilan piilis oli melko haastava. Vuokilan piilikseksi anagrammien osuus piilovihjeistä on suuri (40%).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30657
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tarkoitin ratkaisusanoja. Molempien vihjeiden ratkaisusanat tulevan monikkomuotoon. Pahoittelen epäselvää lauseen muotoilua.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kaaviokuvassa on jotain kaksi. Molemmat  ratkaisusanat ovat substantiiveja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30647
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein Suomi24:ään säikeen Tulevaisuuden digiristikot. Laitoin siihen keskustelun aiheita.

    Miten ajattelette, miten digiristikoita voitaisiin toteuttaa kustannustehokkaasti?

    Tekoälyn käyttö ristikkokuvituksessa lisää kustannustehokkuutta. Tavanomaisen tyylistä kuvitusta ei ole kustannustehokasta käsin piirtää. Suurin ongelma tavanomaisen kuvituksen korvaamisessa tekoälyn tuottamalla kuvituksella on se, että tekoälyllä ei aina saa sitä, mitä pitäisi. Kuvittajan pitäisi sovittaa oma tyylinsä niin, että tekoälyn tuottama kuvitus ja täydentävä kuvitus toimisivat yhdessä.

    Kaivataan yhteistä digistrategiaa, jos halutaan, että ristikot tehdään ensisisijaisesti digitaalisesti.

    Mitä jakelukanavia digiristikoilla voisi olla?

    Julkaisussa kustannustehokkaasti voisi ollaa käyttää Lehtiluukku-palvelua jakelukanavana.

    Muissa ongelmana on se, että virtuaalinäppäimistö vie hirveän paljon tilaa näytöllä.

    On vaikea kuvitella, että Sanaris itse osaisi luoda kustannustehokkaan jakelukanavan.

    Mitä oltaisiin valmiit maksamaan digiristikoista?

    Ainakin saman verran kuin paperisista.

    Miten niistä haluttaisiin maksaa?

    Myös Mobilepay ja ehkä muut modernit tavat käyttöön.

    Mikä olisi hyvä tapa osallistua palkintokilpailuihin?

    Jos vaaditaan koko ristikko oikein ratkottuna, pilvipalveluun lähetys olisi hyvä tapa. Jos riittää numeroidut ruudut, entisenkaltainen systeemi laajennettuna.

    Tekstiviestein saisi varmimmin tulon. Samaan tekstiviestiin voisi laitaa tietyn määrän vastauksia.

    Tähän sain hyviä kommentteja:

    Kysymys on mahdoton vastattavaksi, jos ei ole elänyt elämäänsä kyseisen bisneksen keskellä. Yleisesti ottaen automatisaatio (kone tekee nopeasti ihmisen hitaasti tekemät rutiinit) parantaa pitkässä juoksussa kustannustehokkuutta. Ristikoiden laadinta vaatinee todella paljon yksilöllistä ihmisten käden jälkeä, jota on koneella lähes mahdotonta korvata.

    Mitä jakelukanavia digiristikoilla voisi olla?

    Mikä tahansa alusta, missä tekniikan gurut vastaa siitä, että se palvelu teknisesti ja tietoturvallisesti 24/7 pelaa. Oma mielipiteeni on, että ristikoita piirtävä/sanoittava taho on väärä paikka jakelulle. Ainakin alkuun digilehdille pitää rakentaa sen tyyppinen rajoite, että lehti on käytettävissä vain yhdessä päätelaitteessa. Se laite, mistä maksettu lehti ensimmäisen kerran ladataan, tulee olemaan ainoa missä sen maksetun lehden saa avattua. Jos on tarvetta useammalle laitteelle, niin sitten lompakko auki ja uusi ”lisenssi” hankintaan. Lisenssikoodi on siis kertakäyttöinen ja se tallentuu yhdelle koneelle eikä sitä voi sen jälkeen uudelleen enää käyttää.

    Mitä oltaisiin valmiit maksamaan digiristikoista?

    Riippuu täysin siitä puhutaanko yksi ristikko kerrallaan -kaupasta vai kymmenien ristikkojen albumeista. Hintaa ei voi myöskään hakata kiveen näkemättä miten palvelu teknisesti toteutetaan.

    Miten niistä haluttaisiin maksaa?

    Ostamalla lisenssi kyseisen digituotteen henkilökohtaiseen käyttöön. Vaatii siis ”tilin” perustamisen. Lehtikuukku -palvelua käyttäneet tietää, että kaikki hankitut digilehdet tallentuu sinne omalle tilille, mistä niitä voi milloin tahansa selailla niin kauan kunnes lisenssin hankkija ostamansa lehden itse sieltä tililtä (monen klikkauksen seurauksena) poistaa. Muistelen, että sitä poistoa ei voi vahingossa tehdä, vaan on tarkoin harkitun päätöksen tulos. Jokin tämän tapainen palvelualusta saattaisi toimia hyvin myös ristikoista puhuttaessa.

    Mikä olisi hyvä tapa osallistua palkintokilpailuihin?

    Se jo edellä mainittu tili tietenkin. Toiminto voisi olla jotain tyyliin ”tililtä voi lähettää tiedon halukkuudesta osallistua arvontaan”.

    Digilehtien imagoon ei postikortit ja etanakirjeet enää sovi.

    Käytännössä arvontaan osallistumisessa ei lähetettäisi mitään muuta kuin ”nostettaisiin lippu” merkiksi siitä, että tällä tilillä on ratkaistu tehtävä X ja halu osallistua siitä luvatun palkinnon arvontaan. Näistä lipun nostaneista tahoista sitten kylmäpintainen robotti valitse sen/ne, joiden tilille virallinen valvoja menee tarkistamaan sen tallennetun vastauksen.

    Ja vähän edempänä:

    Hinnasta vielä, että myös ristikkoalalla täysin uusi formaatti pitää markkinoida kansalle sellaisella edullisella kampanjalla, missä kaikilla on varaa käydä hankkimassa se yksi ristikko ja päästä testaamaan sen palvelun toimivuus juuri niissä omissa laitteissa.

    Joissakin koukuttavissa tuotteissa kuulemma markkinointi hoituu sloganilla ”eka kerta on ilmainen” ja ei kait se ihan mahdotonta olisi myös tässä puheena olevassa tapauksessa. Se eka ilmainen digiristikko voisi olla ikään kuin kiitos sen käyttäjätilin luomisesta, mihin se eka ilmainen aivopähkinä sitten tallentuisi malliksi tulevasta.

    Ja vielä, digimaailmassa käsite ”ristikkolehti” tuntuu jo alkuun vanhentuneelta. Miksi ei mentäisi suoraan vaikeustasoihin perustuvaan yksittäisten ristikoiden digikatalogiin. Ensin jokainen valitsisi otsikosta sen oman tasonsa, esim, kolmemiikan, ja sitten alivalikosta tehtävän itselleen valitsemisen + maksutapahtuman jälkeen pääsisi antaumuksella raapimaan ohimojaan.

    Tämä formaatti mahdollistaisi ristikkotaloille jopa päivätasoisen kilpailutuksen. Torstain kakspuolonen ilmestyy klo 04:30 ja arvontaan osallistujien on liputettava halukkuutensa osallistua klo 24:00 mennessä. Mahdollinen voittaja ratkeaisi ennen seuraavan päivän kilpailun julkaisemista. Eli heti perjantaina uusi päivä, vanhat kujeet.

    Toisaalta tässä ajatusmallissa pitäisi ehkä heti varautua myös siihen että joku saattaisi koukuttua ristikoihin jopa niin sairaalloisesti, että tarvitsisi auttavan puhelimen avukseen päästäkseen edes hetkeksi lomalle ja irti harrastuksestaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30643
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eipä ollutkaan ristikko valmis, vaan aukeama sivut 12-13, Alf Simberg. Sieltä puuttuu oikeasta laidasta muutama sana. Pääkuvasta lähtevä viimeinen sana,… ? …? Ei oikein käy edellisten sanojen jatkeeksi tuo jälkimmäinen, joka olisi parempi vaihtoehto muiden kannalta. Mitenkähän Tapion mielestä?

    Kaaviokuva ja (P)ERIN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Molemmat ovat monikossa. PERIN

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    MALLI kohdalla on arvaus.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Laitoin ratkaisusanan, jolle sopisi paremmin vihje TYYLI tai LOOK. 

    Pääkuvasta johdetuksi sanaksi saa ihan luontevan sanan. 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Se kuvailee tilannetta. Se ei ole kumpikaan ajattelemasi.

    .


     

    [Moderaattorin kommentti. Poistin ratkaisusanaehdotukset. Ne melkein kertoivat ratkaisusanan. Kun löhettää kuvan, siihen voi himmeästi merkitä kirjsinvaihtoehdot, esim. E/A. Tällaisissa tapauksissa ehkä voisi harkita spoilereilla ratkaisusanaehdotusten sallimista. Vähän nipotan tällaisissa asioissa, mutta haluan pitää kiinni toimintaperiaatteistani.]

    [Ylläpitäjän kommentti. Ei väärään paikkaa laittamista kannata mainita kun laitoin kommentin myös oikeaan paikkaan. Poistin väärässä säikeessä olleet kommentit. Olen joskus siirtänyt kommentteja toiseen säikeeseen. Se on vähän monimitkaista ja hidasta, joten teit kivasti, kun itse laitoit oikeaan paikkaan uuden kommentin. Olen itsekin joskus laittanut kommentin väärään säikeeseen, joten sellaista sattuu itse kullekin.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30626
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kokeile edes – annoinhan aika hyvän ohjeen komm. #30618. Toki ristikko pitää joko valokuvata tai skannata ensin, jotta kuvan kuvienlähetystoiminnalla voi lähettää. Skannattu/valokuvattu ristikko pitää hakea oman laitteen kuvagalleriasta, mikä se kulloin onkaan. 

    Mulla jostain syystä suuria vaikeuksia keksiä s. 29 alaosaan sanoja. Miten esim. Eväkäs vihje? Tai OS ****taretkin? Siinä vain pari mutta esim. Vasemman yläkuvan sanoistakin viimeinen minulta puuttuu…

    Pyysin parilta nettitutulta ratkotun ristikon. Toinen oli ristikon laittanut postiin eikä hän ollut ottanut ristikosta kopiota, mutta toiselta kopion sain, joskin siinä ei kaikista vihjeistä saa selvää. Sain myös ratkomattoman ristikon joltakin säiettä lukeneelta. Usein ratkontaongelmien syynä on ratkontavirheet. Ilman että näen ristikon en voi kertoa mahdollisia ratkontavirheitä.

    EVÄKÄS

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Eräs arvokala.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    OS….TARETKIN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ratkaisusana on yleisnimitys. Ei sis etsitä erisnimeä kuten yleensä.

    Voit eritellä lisää vihjeitä, joihin haluat vinkkejä. En tiedä, mitä ratkaisusanoja sinulla jo on laitettuna. En myöskään halua arvailla, mitkä vihjeet juuri sinä koet hankaliksi, joten toivon yksilöityjä kysymyksiä.

    En tarkalleen tiedä, mitä tarkoitat ”Vasemman yläkuvan sanoistakin viimeinen minulta puuttuu”. Tarkoittanet pääkuvasta johdettuja sanoja?

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ylimpänä alkavan ratkaisusanan viimeinen sana on adverbi, jolla halutaan korostaa tilannetta.

     


     

    [Ylläpitäjän ohjelmasuositus. Ehkä sinulle on hieman liian atkt:ta myös nettiselaimessa toimiva Magma-sovellus. Sillä on mahdollista etänä toteutettu ristikoiden kimpparatkonta. Joku voi tuoda sovellukseen ristikon, jota voi yhdessä ratkoa kun kutsuu s-postilla,  WhattsAppilla tai jollakin muulla viestintäsovelluksella kavereita mukaan.

    Sadun ja erään Marcuksen kanssa olemme sitä käyttäneet ristikko-ongelmien selvittämiseen. Jospa kokelisit sitä yhdessä lastesi kanssa. Kun käytön oppii, sillä on hauska yhdessä ratkoa ristikkopulmia. Ristikko-ongelmista voi jutella ääneenkin toisten osallistujien kanssa.

    Ohjelma on hieman monimutkainen käyttää ja ymmärrän kyllä täysin, jos kokisit sen liian hankalakäyttöiseksi. Ohjelma on varsinaisesti tehty yhdessä luotavan tietokonetaiteen tekemiseen, mutta huomasin, että soveltuu myös ristikoiden kimpparatkontaan.

    Itse ratkon ristikot pääosin Magmalla. Ratkonta sormin kirjaimet piirtäen muistuttaa paljon perinteistä paperiristikoiden ratkontaa. Käyttökiittymän voi kokonaan piilottaa, jolloin ristikko on esillä kuin paperiristikko!

    Katso ohjelmaan liittyvä uusin video. Ohjelmaan on kaksi muutakin videota.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30618
    Tapio
    Sivustovastaava


    [Ylläpitäjän tiedote. Jos haluat minun auttavan, lähetä koko ristikosta kuva JPG/PNG-formaatissa käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa (aukemaristikosta voi lähettää kaksi kuvaa). Toiminto löytyy editorin alapuolelta. Ennen kuin lähetät, varmista, että kaikki vihjeet ja ratkaisusanat näkyvät ja niistä saa selvän.

    Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.

    Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30615
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yhtenä uhkana näen liiallisesti käytetyt kirjainkikkailut. Niitä laitetaan paljon joskus keskivaikeaankin ristikkoon.

    Jos kikkailuihin ei ole tottunut, niitä ihmettelee. Joskus Eki laittaa kirjainkikkailun helppoonkin ristikkoon, mikä taatusti aiheuttaa vain helppoja ristikoita ratkoville ihmetystä.

    Jotenkin Eki yrittää ujuttaa vähän kaikkiin ristikoihin kirjainkikkailuja, mitä en pidä hyvänä kehityksenä. Sillä voidaan vieraannuttaa ihmiset ristikoista. Kynnys vähänkin vaikeampien ristikoiden ratkomiseen voi nousta liian suureksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30614
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 49/2023 Jari Keräsen laatimassa ristikossa on hirveästi   kirjainkikkailuja keskivaikeaan ristikkoon.

    Jos kikkailuihin ei ole tottunut, niitä ihmettelee. Joskus Eki laittaa kirjainkikkailun helppoonkin ristikkoon, mikä aiheuttaa vain helppoja ristikoita ratkoville ihmetystä. 

    Piiliksen vihjeet olivat vähän köyhiä, sillä puolet piilovihjeistä oli anagrammeja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30613
    Tapio
    Sivustovastaava

    Itse asiassa en osaa selittää, mutta kysyin Marcukselta.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kyseessä on faktavihje. Liittyy erääseen Disneyn piirroselokuvaan. Muistelepa mikä isokorvainen jossakin elokuvassa oli. Itse en moista asiaa olisi osannut etsiä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30598
    Tapio
    Sivustovastaava

    Arto Kuivasen sivulla 26 olevan ristikon oikean yläkulman vihje  PUHELLAN kaipaisi vielä pientä ymmärrystä.

    PORTIN TAKANA KOOLLA 2. ja 3. kirjain on väärin. Luonnollisesti risteävät ovat tältä osin väärin. Tämä on syynä ongelmaasi vihjeen PUHELLAN kanssa.

    PUHELLAN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihjeen ja ratkaisusanan loppuun on lisätty N-kirjain. Vihjeen lähtösana on PUHELLA.

     


     

    [PS. Hyvää itsenäisyyspäivää sinullekin ja muille sivuston käyttäjille. Rauli Molbergin Tuntematon sotilas -elokuva on minusta paras versio. Se on koskettavin ja tuo sodan raadollisuuden parhaiten esille. Aku Louhimiehen versio oli minusta turha.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30596
    Tapio
    Sivustovastaava

    No välillä sitä tunnen itsekin olevani hölmö.

    Alakulmassa varsinainen ongelma sinulla oli ratkontavirhe, joka sotki muiden vihjeiden ratkonnan. Lähettämäsi kuvat olivat olennaisen tärkeitä, jotta ristikon sai oikein ratkottua. Toki aina pitää koviksissa kyseenalaistaa ratkaisusanat ja pitää olla valmius kumittamaan isojakin alueita.

    Yläkulma oli hankala ja sitä sai kovasti miettiä. Vastaavissa tapauksissa kannattaa ottaa digikopio ja tulostaa siitä useita paperikopiota, joissa voi yrittää eri versioita.

    Itsellä kumitus on helppoa, sillä ratkon ristikoita piirrosohjelmalla (yleensä nettisslaimessa toimivalla Magmalla ja joskus Android-sovelluksella ibisPaintX).

    Voit sinäkin digikopiota koettaa ratkoa Magmassa, jolloin ristikkoa ei tarvitse tulostaa. Edellyttää kyllä, että on n. 10-15′ kosketusnäyttölaite. Kännykällä tai tietokoneella ei piirtämällä ristikkoa viitsi yrittää ratkoa. Laitteen pitää olla kivasti sylissä pidettävä (kuvassa laitteen alla on kirjateline).

    Ristikon voi Magmassa laittaa koko näytölle, jolloin isohkolla’ laitteella ristikko on suurin piirtein saman kokoinen kuin paperilla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30592
    Tapio
    Sivustovastaava

    Näyttää olevan vielä jotain häikkää tuolla alalaidassa; ”onnenkantamoinen ja ikinä”

    ONNEN KANTAMOINEN on kirjoitettu erikseen.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tulee siis tyypillinen onneen liittyvä ratkaisusana.

    PEITERI ORPO on ratkontavirhe.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihjetyypin ymmärsit oikein, mutta tässä on eri alatyyppi. Laittamallasi alatyypillä viimeinen kirjain pitäisi olla eri. Nyt 2. ja 4. kirjain on väärin.

    IKINÄ

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Viitataan tiettyyn henkilöön.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30589
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sana, jonka laitoit ylimmästä pääkuvasta alkavaksi on 1.-5. kirjaimen osalta väärin.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Sain arkikielisen sanan. Kirjakielisenä sana on yhden kirjaimen verran pidempi.

    Pystyin ratkomaan yläkulman, vaikka en ekasta löhettämästäsi pääkuvista tolkkua saanutkaan (toisesta jo sain). 

    Oli tosi hankala. Toivon, että mietit antamiani vinkkejä yksitellen ja avaat vinkkejä vain tarvittaessa. Kun olet saanut ratkottua, avaa kaikki vasta sitten, jos kiinnostaa tietää, mitä kirjoitin.

    NORMI LAITUREIN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ratkaisusana tulee ajatella koostuvan kahdesta osasta.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:
    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:
    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kuvan esineet ovat maan alla! Kuvassa on maan pinta.

    MAALLINEN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Organisaatio tms., jossa on monta maata.

    VAATTEEN SIVU

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kyseessä on ns sisäkkövihje.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:
    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    AIHEUTTAA KIPEYTTÄ?

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Liittyy eräänlaisiin ihmisiin liittyvään sanontaan.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    ULOTTUU KAUAS

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Maantiedettä.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    JUST NYT…

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Pörssisähkön hinnoitteluun liittyvä termi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30587
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yritin avata vihjeitä ratkaisusanoja kertomatta. Aina en osaa laittaa riittävän hyviä vinkkejä, vaikka parhaani yritän. Laitoin uusia vinkkejä. Toivottavasti nyt onnistuin paremmin.

    OIVA S.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihjeessä sukunimi on lyhennetty. Ratkaisusanassa pitää ajatella etunimi lyhennettynä ja sitten kirjoittaa etu- ja sukunimi yhteen.

    HÄNEN EKA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Genetiviin sijaan voi omistamisen ilmaista possessiivisuffiksilla, esim. LAIVANI, LAIVASI jne. EKA on ikään kuin jotain omistettavaa em. tyyliin ilmaistuna.

     


     

    [Ylläpitän kommentti. Apusisältöihin tuli tekninen virhe huolimattomuuteni vuoksi. Yksi ”[” puuttui kummassakin, jolloin tuli teksti SPOILER näkyviin. Korjasin virheet. Poistin virheen esilletulon myös kommentissasi.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30580
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vasemmasta puolesta on kovin vaillinainen kuva. Vasemmalla puolella pääkuvista en saa oikein tolkkua kun näkyvät vain osittain. 

    Osan puuttuvista kirjaimista pystyin arvaamaan ja pariin kohtaan keksin logiikan.

    OIVA S.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ilmaise nimi toisella tavalla.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    HÄNEN EKA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    ilmaise asia toisella tavalla.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

     


     

    [Ylläpitäjän kommentti. Poistin kuvien lähetykseen liittyviä teknisluonteisia kommentteja, koska ne haittaavat itse asian käsittelyä.

    Jos lähettää kaksi aukeaman puolikasta, saan ne yhdistettyä yhdeksi kuvaksi

    On joku valokuvannutkin aukeamaristikon ja senkin olen saanut vastaanotettua. Aika kookkaitakin kuvia on usein tullut perille.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30565
    Tapio
    Sivustovastaava


    [Ylläpitäjän tiedote. Jos haluat minun auttavan, lähetä koko ristikosta kuva JPG/PNG-formaatissa käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa (aukemaristikosta voi lähettää kaksi kuvaa). Toiminto löytyy editorin alapuolelta. Ennen kuin lähetät, varmista, että kaikki vihjeet ja ratkaisusanat näkyvät ja niistä saa selvän.

    Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.

    Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

    Testasin äsken toiminnan ja omalta laitteeltani kuvat menivät eteenpäin. Jostakin syystä sain eilen lähetysilmoituksia, mutta kuvia en saanut.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30559
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin toiminnassa Punaisen Pelikaanin kohdalla tekstiviestiosallistumiset eivät toimisi, koska joka ruudun pitää olla oikein ratkottu.

    Mutta muitakin tapoja palkintokisaan osallistumiseen voisi olla kuin lehden lähetys postin kautta, kuten pilvikansiot, joihin voisi omat vastauksensa lähettää. Olisi kiva kyllä ihan kaikilla olla tämä mahdollisuus, jotta turhilta postituskuluilta voisi halukkaat välttyä.

    Digijutuissa pelätään ristikoiden jakamista, mutta kyllä paperiristikoitakin voi halutessaan jakaa kavereiden kanssa, jos omistaa hyvän skannerin tai halitsee valokuvien oton (laadukkaan valokuvan ottaminen ristikosta vaatii osaamista).

    Kun Eki on kovin huolissaan nuorista, nuorisolle suunnattuja ristikoita pitäisi luoda. Riittävän näyttävän kuvituksen saa kustannustehokkaasti vain tekoälyllä. Se on parhaimmillaan digimuodossa, joten tekoäly + digiristikot on itse asiassa alueits, johin tulisi jo panostaa, jos haluaa, että ristikoita harrastaisi myös nykyistä nuoremmat ihmiset.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30557
    Tapio
    Sivustovastaava

    Itse asiassa pidän tekstareita IS:n tapauksessa ihan asianmukaisena tapana, sillä jaettavat palkinnot ovat merkittäviä. Jos kisaan osallistumisessa jaettaisiin 20€ palkinto, en ikinä olisi valmis tekstareista maksamaan.

    Oikeastaan haluaisin tietää, paljonko tekstarista jää IS:lle. Luulisi, ettei teleoperaattorit hirveästi vie. Olisin valmis tekstareilla enemmänkin maksamaan, jos tietäisin edes suurin piirtein, mitä teleoperaattori vetää välistä.

    Paperilehdissä on painokuluja, jakelukuja ja veroja. Digilehdissä ei ole paino- eikä jakelukulujat, mutta jokin kulu digitoinnista ja veroja. Digitoinnin kulujen luulisi olevan minimaalisia paino- ja jakelukuluihin verraten. Välillä ostan kuukaudeksi digilehden.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30553
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitenkähän IS:n ristikoiden suosioon vaikuttaa se, että vain tekstarivastaukset kelpaavat.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 12/2023 #30543
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihje FRANK ILMAN KOLMEA VIKAA on ollut monelle vaikea ja siitä on toisaalla kysytty.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Viitataan` edesmenneeseen laulajaan.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    .

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30507
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 48/2023 Jari Keräsen piilis oli varsin haastava. Keränrn kn viime aikoina luonut siempaa haastavampia tehtäviä. Vaakasuoraan 9 piilovihjettä mietitytti pisimpään.

    Joka aamu vanhemman kotona noustaan ennen kuutta. (8)

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30506
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tietämys ja taitamus (~tekninen osaaminen) ei varmaankaan noihin kuvailemiisi kikkoihin riitä kuin hyvin pienellä vähemmistöllä alan harrastajista.

    Enpä tiedä toista, joka ratkoisi ristikoita piirrosohjelmalla. Minä, Satu ja Markus olemme käyttäneet Magmaa ristikko-ongelmien selvittelyihin, omien ja muiden. Kuka tahansa voisi perustaa pikku ryhmiä ja käyttää Magmaa kimpparatkonnan apuna.Se olisi someaikana asia, josta nuoretkin voisi kiinnostua.

    Jos haluat tulla mukaa Magman kimpparatkontaporukkaan, tarvitsen sinulta toimivan s-postiosoitteen, johon voin lähettää kutsun kimpparatkontaan. 

    Ostettuaan paperilehden ja jollakin luotettavalla tavalla todistamalla sen saisi ristikkojen isältä latauskoodin, jolla voisi imuroida ristikoista digiversiot.

    Parempi olisi, jos myös voisi ratkoa latauskoodin takana olevan halutessaan netissä.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30503
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tietenkään pelkkä skannaus ei luo tuulesta temmaten ohjelmistoa missä ne muistitikun ristikot olisi suoraan ratkaistavissa selaimessa,

    Kyllä ristikoita voi skannauksen jälkeen netissä ratkoa Magma-nimisellä ohjelmalla kun sille määrittää järkevän kuvakoon. 1500x2100px kun määrittää kuvan kooksi, voi Paste file -toiminnolla tuoda ristikon. Sitten vaan sovittaa ristikon kuva-alaan. Sen jälkeen ristikon voi ratkoa sormin piirtäen. Niin minä ristikoita ratkon.

    IS:n ristikoita ratkon niin, että otan joko kuvaruutukopion, josta rajaan saman tien liiat pois tai tallennan näköislehden sivun PDF-muodossa ja avaan sen Drive PDF Viewer –nimisellä ohjelmalla. Sen jälkeen suurennan ristikon niin suureksi kuin se näytöllä mahtuu ja otan sen jälkeen kuvaruutukopion. Saman tien leikkaan siitäkin liiat pois. Leikatun kuvaruutukopion sitten tuon Magmaan.

    Vähän harmittaa, että kuvan laatu hieman laskee, mutta ristikoista saa kuitenkin yleensä sen verran selvän, että niitä pystyy ratkomaan. Jos ratkoisin niitä ibisPaintX:llä, ei tapahtuisi kuvien laadun laskua.

    Ristikoiden ratkonta sormin piirtäen on hauskaa. Siinä voi opetella sitä, miten nättiä jälkeä saa aikaiseksi tai sitä, miten nopeasti saa piirrettyä jonkin kirjaimen, josta vielä itse saa selvää.😀

    Yksinkertaistan kirjaimia varsinkin silloin, kun tarkoitus ei ole tallentaa ristikoita. Alla muutamia kirjaimia malliksi.

    Noita on nopea piirtää – ja nopea tarvittaessa kumittaakin. Ainakin minulle nuo kirjaimet ovat ihan lukukelpoisia, vaikka nopeasti tehtyjä ovatkin. Voihan sitä omiakin kirjaimia luoda ja käyttää vaikka pikakirjoitusta, jos sen hallitsee!

    Toki jos aikoo osallistua palkintokisoihin, pitää kirjainten olla normaaleja ja riittävän siistejä. Periaatteessa PuPen palkintokisoihin voi osallistua diginä ratkotuilla ristikoilla s-postin avulla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sivuston toimivuudesta #30496
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tietokannan keskinäiset linkitykset ovat tätä kirjoittaessani kaksi kertaa rikkoutuneet. Jos keskinäiset linkitykset rikkoutuvat sivuja ja kommentteja ei enää löydy, vaan tulee sivun löytymättömyydestä virheilmoitus 404. Sivut sinänsä eivät ole minnekään hävinneet, mutta ne ovat muuttuneet käyttökelvottomiksi.

    Olen asian vuoksi joutunut kahdesti ottamaan käyttöön tietokannan varmuuskopion. Uusimmat kommentit luonnollisesti häviävät. Joskus uusimmat kommentit pystyy näyttöruudulta pelastamaan kopioimalla ne siitä talteen kuten tein PuPe 6/2023 säikeessä.

    Tällainen tietokannan rikkoutuminen on harmillinen, mutta siitä ei ole kenellekään tietoturvauhkaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30495
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kirjastojen kautta voi helppoja ristikoita ratkoa suoraan digilehtiin. Tässä asiassa on syytä olla kohtelias. Jos viettää hirveästi aikaa ristikon kanssa, se vie muilta lukuaikaa. Välillä koen huonoa omaatuntoa kun ratkon ePressillä ristikoita.

    IS:n olisi mahdollista aktivoida ristikoiden ratkonta suoraan näköislehtiin, mutta jostakin syystä se on jäänyt tekemättä. Ehkä pelkona on se, että jos jonkun ristikon kohdalla homma ei toimi ollenkaan tai toimii puutteellisesti, ei uskalleta valitusten pelossa toimintaa aktivoida. Ristikoista vastaa Sanarisin ohella IS Ristikot, jotka molemmat tulisi sitouttaa luomaan ristikot niin, että kaikki ristikot, jotka periaatteessa on netissä ratkottavissa, myös netissä toimivat.

    Ehkä samasta syystä A-lehdet ei julkaise Apu Ristikot -lehteä digitaalisesti Lehtiluukku-palvelun kautta. Avun ristikoista vastaa Sanaris. Sanaris pitäisi sitouttaa siihen, että ristikot toimisivat digilehdessä. Suuria ongelmia ei pitäisi olla.

    Erkki Vuokila kokee maksullisista djgiristikoista keskustelun kiusallisena eikä anna foorumissaan asiaa käsitellä (joku joskus yritti, mutta asian käsittelyä ei saanut jatkaa).

    Täällä tai muualla asian käsiitely on vähän sivuraiteella kulkemista. Toki voi Vuokila satunnaisesti muidenkin foorumien keskustelua seurata.

    Olisi hyvä, että asioista voisi Sanarisinkin foorumissa keskustella, jotta ristikkoa tuottava firma saisi tietää, millaisia toiveita ratkojilla olisi digiristikoista.

     


     

    [Ylläpitäjän tiedote. Koit tietokantaongelman. Laitoin sen esille tietoteknisiä asioita käsittelevään säikeeseen. Halutessasi voit ao. säikeessä kommentoida kaikkia tämän sivuston tietoteknisiä ratkaisuja ja kohtaamiasi ongelmia. Älä kommentoi tietoteknisiä asioita muulla kuin siihen tarkoitetussa säikeessä. Älä siis kommentoi tätäkään lisäystä tässä säikeessä.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #30477
    Tapio
    Sivustovastaava

    Onhan paperilehdet minullekin sikäli tärkeitä, että että ilman niitä ei olisi haastavia digiristikoitakaan. Haastavia ristikkolehtiä ei diginä ole, mutta IS:ssä on kerran viikossa vähintäin yksi kovis (joskus enemmänkin) ja Suomen Kuvalehdessä kerran kuussa. Piiliskin on joskus kovistasoinen.

    Itse olen esittänyt, että ristikkolehdistä tehtäisiin digiversioitakin. Olen myös miettinyt, miten tekoäly voisi tehdä ristikkokuvituksesta sekä parempilaatuista että halvempaa artikkelissa Tekoäly sanaristikkokuvituksessa.

    Parasta digiratkonnassa on se, että jos tekee ratkontavirheen, virheratkonta on heppo poistaa ja virhekirjaimet lähtevät pois niin, ettei niistä jää mitään jälkiä. Ratkottu ristikko pysyy aina siistinä eikä ristikko voi mennä puhki. Kirjaimet näkyvät vahvoilla väreillä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30464
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuli tietokantahäiriö ja piti palauttaa parin päivän takainen versio. Sitä ennen pelastin Wexin ja Oivan keskustelun:

    Oiva Pahtaja:

    Meillä Wexin kanssa koittaa taas kissanpäivistä se paras, kun marraskuun viimeisenä päivänä eli tästä hetkestä jo parin yön jälkeen ilmestyy Krypto Pelikaanin kalenterivuoden 2023 viimeinen numero.

    Jännä homma miten kryptotkin jakaa kansalaisia niin että osa ristikkokansastakaan ei voi sietää niitä ja toisaalta ns. numeroihmiset ja ehkäpä muutenkin enemmän matemaattisesti ajattelevat pitävät numeropähkäilyyn liittyviä ajanvietteitä mukaansatempaavina. Ainakin minä koen ikävämpänä puuhana miettiä sitä kuka diktaattori se missäkin kuvaristikon kuvassa odottaa tunnistamista jos toisena vaihtoehtona on numeroista kokoon kasattu ”harakanpesä” sisällään sanoja maan ja taivaan väliltä.

    Uskallan väittää että jos digiapuvälineitä, renkejä vai mitä lienee, olisi paremmin saatavilla, niin kryptojen suosio lähtisi huimaan nousulaukkaan. Toisaalta, koska Vuokilan tehdas työstää 12 numeroa vuodessa ihan vaan kryptoille pyhitettyä erikoislehteä, niin ei se harrastajamäärä mitenkään ihan juoksuhautojen tasolla matele nytkään. Kryptoilijat saattavat olla vain hiljaisia ja vaatimattomia eivätkä tee itsestään ainakaan sen suurempaa numeroa kuin 25. Se oli nimittäin viimeisimmän PuPen sokkotehtävän kirjainten lukumäärä.

    Wexi:

    Oiva. Mä itse asiassa melkein inhoan kryptoja.

    En täytä niitä, elleivät muut tehtävät tule ratkaistuksi. Perinteisellä tavalla krypton täyttäminen, kun se on jo ratkennut, on ainoastaan tylsää. Mulle on PuPe tullut jo yli kymmenen vuotta, mutta aina en ole viitsinyt väkisin tynnätä niitä täyteen. Nyt jostain syystä tämän vuoden pelikaanit olen täyttänyt läpi, ja se krypto on sitten se välttämätön paha. Periaatteessa mulla oli tapana ratkaista 26 tehtävää (syynä pyyheliina-arvonta, jonka olen kerran voittanut). En myöskään pidä kaikkien laatijoiden tyylistä, enkä ulkoasusta, mutta se on toinen tarina.

    Oiva Pahtaja

    Juuri siksi digiapuvälineillä olisikin käyttöarvoa, koska kryptoissa on paljon sitä itsestään selvää toistoa/täyttöä. Tuo edellä mainittu Excel on varmasti todella hyvä apuväline. Tai mikä tahansa muu missä riittää että kirjoittaa sen yhden A:n ja tekniikka kirjoittaa sitten ne parikymmentä A:ta samalla kertaa.

     


     

    [Ylläpitäjän tiedote. Poistin tähän asiaan liittyvät omat ja toisten laittamat jatkokommentit, sillä teknisluonteiset kommentit häiritsevät itse aiheen käsittelyä. Teknisistä ongelmista voi keskustella 2. Muut aiheet -osioissa, jossa on asiaan liittyvä säie. Vastaava on kerran aiemminkin tapahtunut. Teen tietokannan varmuustallennuksia melkoo usein, jotta suuremmilta vahingoilta vältyttäisiin.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30459
    Tapio
    Sivustovastaava

    Krypto on ratkottu, oikeat kirjaimet yläkulman ”laatikossa”. Näin saa tehdä, kysyin sitä kerran. Apuruudukon täyttö riittää…

    En huomannut sitä katsoa sitä ja ehdin jo hävittää lähettämäsi kuvan. Ratkoit sitten ymmärtääkseni apupapereilla. Sokkokryptoja kannattaakin ratkoa niin, ettää skannaa niitä paperille useita, jolloin pieleen menneen vain heittää pois. Sokkokrypton voisit ratkoa myös sormin piirtäen netissä Magmassa, jos omistat tablet-laitteen (muilla vehkeillä ei kannata yrittää). Ei tarvitse tulostaa. Saman ristikon voi ottaa useaan kertaa ohjelmaan. Virheratkonnan voi poistaa ja aloittaa alusta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30457
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain tästä jo kuvan Sadulta. Samoin taitaa olla ratkottu. Et sinäkään näemmä sokkokryptoja ratko. Olen muutaman ratkonut, mutta suurimman osan olen jättänyt ratkomatta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 11/2023 #30448
    Tapio
    Sivustovastaava

    25.11.2023 3- merkitty ristikko Teemu Palloselta. Ristikossa on hieman epätavallisuutta, mutta ehkä silti ei ihan 3-. Hauska ristikko. Oikea reuna tuotti ongelmia.

    Piilis oli haastava ja verrattavissa helpomman pään koviksiin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30430
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 47/2023 ristikon tekijä on lehdessä ensikertalainen Petri Karaksel­a. Annan muiden tehtäväksi arvioida vihjeitys, mutta kuvitus on kovin sillisalaattia.

    Vuokilan piilis oli mainio. Erään vihjetyypin runsas käyttö ilahdutti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30429
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joku lähetti Antti Viitamäen ratkaistun sokkokrypton. Sitä voi tarvittaessa käyttää vertailuun. Sokkokrypto on  s. 20 A-tehtävä ja käärme B-tehtävä.

    Sain koko s. 20 tyhjänä. Olo on niin rasittunut, että en jaksanut alkaa käärmettä ratkomaan. Kysyin voisiko joku käärmeen oikein ratkonut minulle kuvan siitä lähettää, jotta voisin auttaa Virpiä. Sain kuvan ristikosta.

    Käärmeessä ei ole vihjettä ”Energinen”. En tiedä, mistä vihjeestä on kyse. Yhdessä vihjeessä energia mainitaan.

    Energian yksikkö

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ihan järjestelmän mukainen.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #30394
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain Lolita-vihjeeseen A-lehdiltä vastauksen, jossa A-lehdet pahoitteli Lolita-kuvien päätymisestä lehteen. A-lehdet piti palautettani aiheellisena.

    Kyllä A-lehdetkin toivoo, ettei perhelehden  ristikoissa olisi loukkaavia, asiattomia tai mauttomia kuvia. Näissä suhteissa Vuokila & Mäkelä hyvin usein menevät ns. harmaalle alueelle. Ainakin räikeimpiin ylilyönteihin pitää puuttua.

    Toisaalla joku toi esille, että olisi kiva, jos Vuokila/Mäkelä tuottaisivat markkinoille hyvän maun rajan rikkovan ristikkolehden.

    Tuo ei perusidealtaan ole huono. Nykyisen kaltaista Mäkelän seksististä tai jollakin tavalla kyseenalaista Apu-lehden kuvitusta en Apu Ristikot -lehdessä soisi harrastettavan kuten en soisi sitä olevan IS:ssä, Punaisessa Pelikaanissa, Suomen Kuvalehdessä enkä muussakaan tavanomaisessa aikakausilehdessä.

    Eki & Markku voisivat kysyä Hymy-lehdeltä voisiko Otavamedia muutaman kerran julkaista Hymy Ristikot -nimistä lehteä. Kannessa olisi merkintä K18 ja siinä olisi esim. seuraava teksti:

    Rohkeaa kuvitusta.

    Tässä lehdessä alastomat naiset saisi olla yksiselitteisesti ainakin 20-vuotisilta näyttäviä, ei varhaisteinejä tai teinejä. Ilmaisristikot-sivuston Penaa (Pentti Tuovila) voisi pyytää kaveriksi, jos Eki & Markku ei saa yhdessä tarpeeksi ristikoita kasaan.

    Pena, Eki ja Markku voisivat sitten revitellä sen rajoissa, mitä Hymy-lehden päätoimittaja antaisi myöten. Näillä henkilöillä nyt tuntuu olevan tarve pornahtavien ja eroottisten piirrosten tai kuvien käyttöön. Mäkelällä lisäksi on tarvetta törkyilykuviin sekä brutaaliin verellä mässäilyyn. Ehkä niillekin Hymy Ristikot -lehdessä olisi enemmän tilaa?

    Vaihtoehtoisesti Markku tekisi omakustanteen, johon pyytäisi Ekiltä apua. Markun olisi silti muistettava, että lapsipornon levitys on rikos, josta voisi tehdä poliisille rikosilmoituksen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30393
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanakäärme vihje energinen ei aukea

    Minulla ei ole ristikkoa.


    [Ylläpitäjän tiedote. Jos haluat minun auttavan, lähetä koko ristikosta kuva JPG/PNG-formaatissa käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa (aukemaristikosta voi lähettää kaksi kuvaa). Toiminto löytyy editorin alapuolelta. Ennen kuin lähetät, varmista, että kaikki vihjeet ja ratkaisusanat näkyvät ja niistä saa selvän.

    Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.

    Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30392
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lähteenmäen pääkuvan alapuoli takkuaa. Vinkkiä kaipaisin vihjeisiin ”Kun me yhdessä raittia…” tai ”Alustana tällekin tavukolle.”

    Kun me yhdessä raittia…”

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kaveri lö’ähtee mukaan vastahakoisesesti, ei hän ei… (ratkaisusana tulee laittaa perusmuotoon).

    Alustana tällekin tavukolle

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ihan konkreettinen asia, missä tavuristikko on eli missä srn näet.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30385
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitoin komm. #30367 maininnat myös Windows Chromesta ja Edgestä. Toiminto löytyy niistä samaan tapaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 11/2023 #30384
    Tapio
    Sivustovastaava

    18.11.2023  Kovis (3) Antti Skyttä. Ristikossa pääkuvasta johdetut ratkaisusanat hallitsevat maksimaalisssti ristikon ratkontaan. Sinänsä ratkaisusanat eivät ole millään lailla yllätyksellisiä, mutta oikeita sanoja ja niiden sanamuotoja sai hakea. Yksi kohta jäi ensimmäisessä sessiossa ratkaisematta.

    Sain täyteen, mutta kaikkien vihjeiden ymmärtämiseen tarvitsin Marcukselta apua Magmassa. Marcus piti hienona ristikkona, mitä se kieltämättä onkin.

    Tavis, Piilis ja Kääntis olivat myös mainioita kuten myös Juha Leinosen laatima  Mantan valinta viikonvaihteeksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 26-/2023 #30380
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 46/2023 kolmen tähden ristikko Brigitta Kalvalta. Ristikossa oli uutta opittavaa. Hyvä ristikko.  

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30377
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tarkoitit varmaan sitä Haku sivulta -toimintoa. Löysitkö sen  myös tietokoneelta?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30375
    Tapio
    Sivustovastaava

    Myös sivulla 26 vasemmassa laidassa alhaalla ”tilkkeenä” jää piiloruutu tyhjäksi. Ei edes ”epsilon” tarjoa mitään järjellistä. Mielestäni ympäristön on pakko olla oikein…

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Täytesanan siihen saisi, mutta ongelmana on, onko se ristikkokelpoinen. Verbinä ja pronominina se olisi taivutettu eikä siten ristikkokelpoinen. Pohdiskeleva lausahdus lauseen alussa se olisi myös. Kielitoimiston sanakirja ei sanaa itsenäisenä sanana tunne. Adverbiksikaan sanakirjat eivät sitä kategorisoi. Minusta ratkaisusanan hyväksyttävyydessä liikutaan harmaalla alueella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30374
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lähteenmäen (s. 32) aivan oikea alakulma kiusaa. Siellä on varmasti laatija tavoilleen uskollisena laittanut ”jotain” etäisesti epämääräiseen vihjeeseen liittyvää, joka epämääräisesti muistuttaa suomenkieltä.

    Sinulla on alueella useita ratkontavirheitä. Keltapohjaisissa sanoissa viimeisessä sanassa on virhe.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    1. tavu on väärin. Keltapohjaisissa sanoissa viimeinen sana on loppusointuinen ratkaisulauseen neljännen sanan kanssa. Viimeinen sana on melkein sama kuin 4. sana.
    Näytä/piilota muita virheitä:
    tuon kera… sinulla on 1. ja 2. tavu väärin.SIROTTIMESSA 1. tavu on väärin. Luonnollisesti risteävän sanan viimeiset tavut ovat väärin.

    tuon kera…”

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ratkaisusana on aivan luonteva. Tulee substantiivi eikä verbi.

    SIROTTIMESSA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kysytään erästä sirottimeen laitettavaa maustetta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30373
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiusallisesti sivulla 22 oikeassa yläkulmassa ammottaa yksi ruutu tyhjyyttään. Maton kuvasta lähtevään kolmanteen ruutuun olen kokeillut kaikkia kirjaimia kyrillisiä myöden. Ympäristö mielestäni oikein.

    Olen piilokirjaimrn sisältämään ratkaisusanaan useaankin otteeseen antanut vinkkejä – Marialle komm. #30367 antamani ohjeen tavoin kehotan käyttämään selaimen sivukohtaista hakua. Sinulla on ympäristössä ratkontavirheitä.

    Näytä/piilota virhekohta:
    USEIN PIENIÄ 1. ja 3. kirjain on väärin. Siitä johtuen vihjeen MUNKEILLE ratkaisusana on myös väärin – kysytään tiettyä paikkaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30367
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mikä on selaimen sivukohtainen haku? Sellaista en olekaan osannut käyttää. Joskus pitkästä ketjusta on hankala löytää vihjeitä.

    Oli siis hyvä nostaa tämä tekninen näkökulma esille, vaikka se menee vähän ohi itse aiheen. Selaimen käyttöliittymästä löytyy toiminto ”Haku sivulta”.  Google Chromen mobiiliselaimessa toiminto löytyy käyttöliittymän oikeasta reunasta. Se toimii seuraavasti:

    1. – kolme pistettä avaa valikon, josta löytyy Haku sivulta -toiminto.
    2. – kursorin kohdalle sitten etsittävä teksti.

    Katsoin Windows Chromen tietokoneversiota. Haku löytyy siitäkin käyttöliittymästä samasta paikasta. Sivukohtaisen haun kohdalla lukee vasemmassa reunassa ”Haku…” ja oikeassa reunassa Ctrl+F7. Myös Windows Microsoft Edgestä toiminto löytyy aivan käyttöliittymän oikeassa olevan kolmen pisteen kohdalta (pisteet ovat vaakatasossa) avautuvasta valikosta nimellä ”Etsi sivulta”. Tietokoneella toiminto löytyy selaimilla Ctrl+F-näppäinyhdistelmällä.

    Ilman toiminnon käyttöä en minäkään löytäisi helposti missä mitäkin vihjettä on aiemmin käsitelty. Joskus teen niin, että apuvalikosta Aiheet avaan kommentin sisältämän sivun uuteen välilehteen ja etsin siinä aiemmin samasta vihjeestä esitettyjä kommentteja. Näin kommentin kirjoittamislomake ei häviä näkyvistä. 

    Vaakaan menevään nro 14 sanaan sopivan olisin keksinyt tuohon kohtaan.

    Joo – 14. vaakasanasta eikä pystysanasta on kyse. Korjasin aiempaa vinkkiä kommentissa no. #30362.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30362
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lehden ainoa puuttuva taitaa olla Piilis A:ssa tuo 1. Saisiko siihen vinkkiä.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Sana ”Neljäntoista” viittaa vihjeeseen no. 14. Tällä kertaa kyse on vaakasuoraan menevästä ratkaisusanasta.

    Näytä/piilota suora vihje:
    Näytä/piilota piilovihje:

    Tätä oli kyllä jo aiemmin kysytty, mutta en alkanut etsimään aiempaa kysymystä. Olen suurin piirtein samat vinkin jo aiemmin antanut.

    Kannattaa kuitenkin aina kokeilla selaimen sivukohtaista hakua ja sen avulla katsoa, onko jostakin ristikosta jo aiemmin  kysytty. Itse usein käytän sitä, jos muistan, että vihjettä on jo aiemmin kysytty. Samoja vinkkejä ei ole mielekästä toistaa. Toivon, että käytät aina ensin selaimen sivukohtaista hakua ja jos sillä ei löydy ristikkoa aiemmin käsitellyt, otat esille ongelmakohtasi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30360
    Tapio
    Sivustovastaava

    Repe lähetti Salokankaan s. 25 ristikosta uuden kuvan.  Uudemmassa lähetetyssä kuvassa on mielestäni oikea ratkaisu.

    Repe lähetti Vaalamon s. 22 ristikosta uuden kuvan. Ristikon merkityt kohdat ovat mielestäni oikein. Niitä kysyttiin komm. #30181

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 11/2023 #30359
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sivun 14 Takalassa jäin vielä ihmettelemään – oikean yläkulman erikoista lyijykynän kärkeä, – vasemman reunan (2.vaakarivi) puolinaista epeliä ja – vasemman alakulman (5. rivi alh.) nousevaa/laskevaa kuuta.

    Noita ennen huomasin yhden virheen pääkuvan alapuolelta.

    Näytä/piilota virheitä:
    SIS. YLI 300 LAJIA 2. kirjain on väärin. Vaihda kirjain ja katso Googlella. Se antaa lajimäärän, joka vastaa vihjettä.

    KIERTALOUTTA alapuolella oleva kuva.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kyseessä on Aulis Lehdon tyylinen kuvallinen typiste.

    Oikea yläkulma.

    Näytä/piilota  apusisältö:
      Kyseessä on Aulis Lehdon tyylinen kuvallinen typiste. Kuvassa ei ole lyijykynän kärkeä.

    Laskeva/nouseva kuu

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Laittamasi ratkaisusana ei sovi ajattelemaasi asiaan. Kuvassa näyttäisi olevan tavuviiva. Ehkä ”mötikän” alapuolella onkin leipä? On välillä hirveän hankala harmaasävykuvista arvailla, mitä ne esittävät. Esittämäni tulkinta kyllä edellyttää mielikuvitusta, että toimii. Tässä suhteessa kuvitus on kuin Auliksen ristikoissa.

    Vasemman alanurkan  PUOLUEPOMOLLE  löysin annettavaa ”nyksällekin”.

    Joo – keksit idean. Niinhän se menee.👍Nyt hieman harmittaa, etten tuota keksinyt.

    Takalan ristikossa on ratkontavirhe vasemmalla alhaalla.

    Näytä/piilota virheitä:
    >RUSKEANKIRJAVA 3. ja 4. kirjain on väärinTAIPUI SAKSASSA 1. kirjain on väärin.

    RUSKEANKIRJAVA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kala.

    TAIPUI SAKSASSA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Laatija viittaa erityisesti meille suomalaisille kuuluisaan yleisurheilutilanteeseen viime vuosituhannella.

    Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2023 #30353
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sitten vielä s.25 pari puuttuvaa kohtaa.

    Vihjeeseen TEESI ENNEN TÄTÄ en voi ratkaisusanaa paljastamatta auttaa enempää kuin tässä säikeessä olen tehnyt. En ainakaan vielä olisi valmis kertomaan ratkaaisusanaa. A. Skotti kysyi samaa vihjettä ja jonkin vihjeen siihen olen antanut komm. #30210.

    TÄSSÄKIN KÄYTETTY

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Laatija viittaa siihen, mitä hän on käyttänyt ristikon ulkoasun luodessaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 75 viestiä, 1,801 - 1,875 (kaikkiaan 4,003)