Merkitty: Antti Parkkinen, Arto Kuivanen, Heli Kärkkäinen, Henrik Lahtinen, Ilmo Juhani Liljeroos, Jari Keränen, Kari Vaalamo, Pekka Joutsi, Petri Kuhno, Toni Pitkälä
- Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 28.9.2024 14:39 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
SK 4/2024 2½-tasoiseksi merkitty ristikko Arto Kuivaselta. Minusta ristikko oli helpompi, mutta kiva ristikko. Hyvät harmaat sanat. Puhekuplat hoitivat pääkuvien virkaa ja ne olivat oikein toimivia.
Teknisesti tuo mieleen Aulis Lehdon ristikot, koska ristikko on päällekkäisine pitkine sanoineen rakenteellisesti haastava. Sanasto on Lehdon ristikoita parempi.
Kuvia on varsin vähän. Toisesta kuvasta olisi saanut piirroksen DALL-E:llä (variaatiot).
Henrik Lahtisen piilis oli myös hyvä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 7/2024 kiva kahden tähden ristikko Toni Pitkälältä. Kuvitus kärsii tosi paljon siitä, että se ei ole väreissä. Harmaasävyisenä kuvat ovat vatsin ankeita. Harmaasävykuvitus ei Tonille sovi samaan tapaan Kuin Petri Kuhnolle (hänellä harmaasävykuvitus toimii parhaiten).
Mainio piilis Pertti Oskalalta.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava8/2024 on Heli Kärkkäisen harmaasävykuvitus. Parin kuvan kohdalla kuvituksessa on samaa ongelma kuin Pitkälän kohdalla. Se johtuu liian voimakkaista väreistä harmaasävykuviksi muutettaessa. Kuvitus on kuitenkin pääosin onnistunut. Helillä on 2017 ollut ääriviivapiirroksia ilman väritystä. Ne olisivat toimineet mielestäni paremmin.
Ristikko on varsin haastava. Pääkuvalauseen sanamuotoja sai hakea pitkään.
Parkkisen yhden pitkän anagrammin kohdalla tuli turvauduttua Arrak-ohjelmaan (anagrammeja n. 38% vihjeistä).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 112024 kuvituksessa kuvitus sai kritiikkiä nim. Heppu (komm. 18).
Kuten jo todettu, hankala on näitä postimerkkiä pienempiä kuvia hahmottaa vaikka ne hyvin piirrettyjä ovatkin. Ristikko oli kireähkö kaksitähtinen ja koillisen tyttöjen jutut jäivät oudoksuttamaan.
Vasemmassa reunassa pienipiirteisistä harmaasävykuvista ei kunnolla saa selvää mitä ne esittävät. Erityisesti harmaasävykuvina pienipiirteiset kuvat eivät toimi.
Erityisesti harmaasävykuvituksessa liika yksityiskohtaisuus on myrkkyä. Värinäkin kaksi vasemman reunan kuvaa olisivat liian yksityiskohtaisia. Heli teki 2017 ääriviivaapiirroksia Histis ja MaanantaiKESKIS ristikoihin. Ne toimisivat paljon paremmin.
Petri Kuhno tekee paljon parempaa kuvitusta Suomen Kuvalehden ristikoihin, koska hän osaa sopeuttaa oman kuvitustyylinsä harmaasävykuvituksen luomaan haasteeseen.
Samaan tapaan Helin kanssa harmaasävykuvituksesta kärsii Toni Pitkälä, mutta hän ei sentään sorru yhtä yksityiskohtaisiin kuviin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 22/2024 Petri Karakselan ristikko on vihjeiltään ja sanastoltaan varsin hyvä. Olen Sanarisin foorumin nimimerkki Mittarimato kanssa samaa mieltä (komm. no 4).
Ihan hyvä ristikko, tosin liikaa alkukirjaimenpoistovihjeitä minun makuuni.
Yksi melko outo henkilönimi ristikossa on. Vähemmän googlattavia sanoja Petrillä on kuitenkin kuin omissa ristikoissani. Valokuvien sijaan olisi Petri voinut kokeilla DALL-E 3:n luomia piirroksia.
Antti Parkkisen ristikossa seuraava vihje tuotti ongelmia, mutta keksin lopulta, mistä on kyse.
Mies Italiasta on sama väärinpäin. (4)
Näytä/piilota apusisältö:Ei kysytä palindromia, vaikka sanat ”sama väärinpäin” siihen antaa viitteitä. Kysytään vain sisällöllistä samankaltaisuutta.Tulkitsin vihjeen lopulta eri lailla kuin laatija ajatteli, mutta näkemystäni voi pitää hyväksyttävänä.
Näytä/piilota apusisältö:Ratkaisusana on DINO, jossa ID viittaa sanaan sama, idem. Olin laittanut TONI, sillä ajattelin Italian lyhennettä IT. Sitäkin voi pitää hyväksyttävänä seuraavan SK:ssa olevan selityksen perusteella.Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 13-14 Jari Keräsen laatima ruokapiilis on haastava. V1 piilovihjeestä en ole varma, joten saatoin ratkoa väärin.
Ruokana esimerkiksi porsaan korvaa! (5)
Ruokasanastoa en juuri tunne, joten sanasto tuotti vaikeuksia.
Kolmoseksi merkitty Pekka Joutsin ristikko oli piilistä helpompi, minusta 2+ -tasoinen. Alkuun ristikko tosin tuntui vaikealta, mutta ratkonta alkoi sujua merkittyä vaikeusastetta nopeammin.
”Pääkuva” oli vain kuvituskuva, mikä oli pettymys.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -Oiva PahtajaVierasTapiolle lähti just tiedoksi SK-tuplanumeron ”sokkojutut” jos/kun joudut vastaamaan siihen liittyviin kiperiin kysymyksiin.
-✍️(◔◡◔)
TapioSivustovastaavaTallensin ja pidän jonkin aikaa. Tuskin kysytään.
SK:ssa harmittaa ristikoiden ulkonäön lasku, joka johtuu sekä Otava Mediasta että Sanarisin toiminnasta.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -Oiva PahtajaVierasMuistathan että kaikki ristikoita ajanvietteenään pitävät eivät ole kanssasi samaa mieltä. Anna kaikenlaisten kukkien kukkia ja salli toisten tykätä ihan rauhassa äläkä tuputa omaa kantaasi liiallisella toistolla.
Tarkoitan, että usein siihen aamukahvin ja kanelikorpun kaveriksi kelpaa vähän harmaampikin aivopähkinä. Kaiken ei tarvitse koko ajan olla niin priimaa.
Itselle yllätys on kokonaan uuden lehden markkinoille ilmestyminen. Irtonumeroltaan sinne kalliimpaan (6,90 €) kategoriaan menevä Eeva ristikot ilmestynee siis jatkossa parin kuukauden välein. Tuo hinta jos lähtee niin sanotusti rokkaamaan markkinoilla, niin veikkanpa että Pelikaaniristikot reagoi asiaan korottamalla myös omia hintojaan.
Voihan olla että jo 18.04.2024 ilmestyvä Punainen pelikaani 3/2024 on siirtynyt uuteen hintaluokkaan.
TapioSivustovastaavaEri vaikeusasteita toki pitää olla. Niitä SK:ssa on, mikä on ihan hyvä asia.
Ammattilaisilta ainakin odoton aina priimaa niin sisällöllisesti kuin visuaalisestikin.
Kuvituksen tason laskua SK:ssa monet muutkin kuin minä ovat valitelleet. SK 11 sai kriittistä palautetta siitä, että Heli Kärkkäisen kuvista on välillä vaikea saada selvää.
Tku (komm. no 6):
Ristikkoa en taaskaan meinannut saada alkuun, kuten usein kaksitähtisissä käy. Eikä se alkuun päästyäänkään helppo ollut. Etenkin lounaisnurkka tuotti hankaluuksia pitkään, kunnes keksin ratkaisevan koukun, mikä sinne oli ”piilotettu”. Tarvinnen uudet silmälasit, sillä pienimmät Kärkkäisen piperrykset hahmotin vasta, kun kuvasta tuleva sana oli jo selvinnyt.
PM (komm. no 16):
Ristikon aiemmin takunneen lounaiskulman äkkäsin äsken. Avuksi oli digiSK:n suurennos ja parempi havaittavuus kulman vihjekuvasta. Tuttua puuhaa joitakin vuosia sitten!
Heppu (komm. no 18):
Kuten jo todettu, hankala on näitä postimerkkiä pienempiä kuvia hahmottaa vaikka ne hyvin piirrettyjä ovatkin. Ristikko oli kireähkö kaksitähtinen ja koillisen tyttöjen jutut jäivät oudoksuttamaan.
Eikka (komm. no 20):
Ehkä kuvissa voisi olla enempi vähempi yksityiskohtia, esimerkkejä länsilaidassa. Värejä ei taida uskaltaa toivoa?
Petri Karakselan ristikko sai Suomi24:ssä erittäin tylyn arvion:
En ole mikään sanaristikkojen erikoisasiantuntija, mutta uskallan mielipiteenäni heittää, että olihan oksennus tuo tuorein Suomen Kuvalehden (12/2024) ristikko.
Jos joku ei osaa piirtää, niin onko asiasta pakko tehdä julkinen ja kaikkine ylilyönteineen noin näkyvä. Suomen Kuvalehteä olen pitänyt asiallisena lehtenä, mutta mielipidettä täytyy kyllä tarkastella uudelleen mikäli tämä pelleily on tullut tavaksi ja jatkuu.
Onneksi lehden tilaaminen ei ole pakollista, vaan siitäkin voi luopua.
Eeva Ristikot tein oman säikeen ja kommentoin sitä siitä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava[Ylläpitäjän tiedote. Siirsin Eeva Ristikot -lehteä koskevan kommentin siihen kuuluvaan säikeeseen.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 16 erittäin hyvä tekninen rakenne Arto Kuivasen ristikossa. Muutama outo erisimi on kyllä seurauksena. Vihjeen TUTUMPI NIMI, JOS I=E ratkaisusanan piilokirjain meni arvaukseksi, sillä laatijan mielestä se tutumpi nimi oli minulle täysin entuudestaan tuntematon. Nimi löytyi sentään Googlen avulla.
Jari Keräsen piilis oli ehkä vaikeampi kuin kuvaristikko.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 18/2024 kiva ristikko IJL-tiimiltä. Pääkuvien idea ei välttömästi auennut, mikä on hyvä asia. IS-asteikolla ristikko olisi mielestäni 2½.
Heli Kärkkäisen kuvituksesta sai riittävästi selvää, joskin polkuoyörää korjaava henkilö on kovin epätarkka. Kuva lienee rajusti pienennetty.
Tiimille on tullut pieni vihjeitysmoka. EHDOKKAANA 1994 vuosiluku po 2000. Outo, ettei tarkastaja virhettä huomannut.
Henrik Lahtisen piilis oli vaikea, joten lehdessä on kaksi vaikeaa tehtävää. Piilosanan kanssa saattoi mennä enemmän aikaa kuin ristikon ratkonnassa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 22/2024 meljo haastava ristikko Toni Pitkälältä. Ristikossa on pääkuva, josta tulee vain yksi ratkaidusana. Sikäli ei hyvin käyetty pääkuva. Asiaa olisi kuite kin ollut vaikea esittää pienellä vihjekuvalla.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 25-26 oli minulle ISn IJL-tiimin ristikkoa haastavampi. Pääkuvasta johdettuja sanoja jouduin loppuun asti pohtimasn enkä saanut yhtään niistä ilmaiseksi kuten sain IS:n ristikossa. Itse asiassa jäi vähän hämäräksi, miten tiimi ajattelee sanojen liittyvän toisiinsa. Jonkilaisen idean keksin, mutten ole varma, onko se tiimin ajattelema.
Joitakin faktoja jouduin etsimään netistä, mm. Neon2:een liittyvää faktaa. Tällaisia vihjeitä ei ollut liikaa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 27/2024 hyvä ristikko Pekka Joutsilta. Ristikossa on sekä nostalgisuutta että ajankohtaisuutta.
Antti Parkkisen piiliksessä puolessa piilovihjeet olivat anagrammeja, mikä on ehdottomasti liikaa!
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaToni Pitkälän SK 30/2024 oli pääkuvaton, vailla kokonaisideaa oleva ristikko. Muutamista pitkistä sanoista huolimatta ristikko oli vähän tasapaksu pakerrusristikko, sillä pitkät sanat eivät olleet erityisen mielenkiintoisia.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 33 on kiva Pekka Joutsin ristikko.
Erkki Vuokilan piiliksessä on vihje (pystysuoraan 1).
Pokeripöydän työntekijä sekä naapurin pääministeri. (6)
Eikö näin kysytä nykyistä naapurimaan pääministeriä. Nykyhetkessä olisi asiallisesti oikein seuraavassa muodossa:
Pokeripöydän työntekijä sekä naapurin entinen pääministeri. (6)
Ilmoitin asiasta s-postilla Otavamedialle.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaJari Keräsen kolmitähtiseksi merkitty ristikko on IS-asteikolla mielestäni 2 1//2 -tasoinen laatijalle tyypillinen ristikko.
Parkkisen piiliksessä 34/2024 on virhe
Inspiraation antajat siirtäisivät teen kanssa kuningasta ja tornia. (11)
Tietyn termin synonyymit ovat mielestäni menneen sekaisin. Oikein on
Inspiraation saavat siirtäisivät ällän kanssa kuningasta ja tornia. (11)
Ks. tarkemmin virhe-epäilysäikeestä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -KOSVierasHei. Sk 33 ratkaisu tuli, mutta emme isäni kanssa kerrassaan ymmärrä oikean yläkulma vihjettä, jossa viivasta näyttäisi otettavan pala pois (nuoli). Miksi siihen tulee tuollainen ratkaisusana? En kirjoita itse sanaa tähän varalta, vaikka tosiaan ratkaisu on jo julkaistu. Osaatko auttaa?
TapioSivustovastaavaSiinä kirjaimesta otetaan pois yksi kirjain.
Näytä/piilota apusisältö:Kuvassa on karva. Jos poistetaan neljäs kirjain, jää KARA.Piti ratkoa ristikkoa uusiksi kun en muistanut ratkaisusanoja. Minulle voi privaatisti myös lähettää ristikon, kun kysyy vanhoista ristikoista.
[Ylläpitäjän tiedote. Jos haluat minun auttavan, lähetä koko ristikosta (kaikkien vihjeiden ja ratkaisusanojen tulee näkyä kokonaan) kuva käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa. Pystyn kasamaan aukeamaristikon kahdesta osasta, joten yhtenä kuvana aukeamaristikon ei tarvitse olla. Kuvien haku löytyy kommentin lähettämiseen liittyvän editorin alapuolelta.
Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu (ja kuvan nimi näkyy Valitse tiedosto -painikkeen oikealla puolella), pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.
Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:
Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -KosVierasSuurkiitos! Ei kertakaikkiaan tullut tuo mieleen! Pahoittelut, että jouduit ratkomaan uusiksi, opettelen tuon lähetystavan seuravassa probleemissa. Nyt isälle soittamaan😀
TapioSivustovastaavaSK 35/2024 on kiva Toni Pitkälän laatima kaksitähtinen ristikko.
Jari Keräsen laatima piilis on varsin kiva sekin, mutta piilosanatehtävässä on vihjeitysvirhe.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaava37/2024 Pekka Joutsilta hieman tavanomaista kahden tähden ristikkoa vaikeampi ristikko. Hyvä ristikko, jossa on kuitenkin pieni vihjeitysvirhe.
Erkki Vuokilan piilis ei mielestäni ole laatijalta aivan parhaimmistoa. Anagrammejakin on paljon (40% piilovihjeistä).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 38 pääkuvaton ristikko Kari Vaalamolta. Pitkät sanat toivat jonkin verran mielenkiintoa. IS-asteikolla ehkä 3- -tasoinen ristikko.
Vihjettä KYLLÄ ÄÄNTELYÄ jouduin pohtimaan paljon jälkikäteen.
Pertti Oskalan piilis oli varsin hankala.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSK 39 mainio ristikko Toni Pitkälältä. Tähditystään (kaksi) hieman vaikeampana ristikkoa pidin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna