Merkitty: Heikki Lavonius, Teemu Pallonen
- Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 3.10.2026 12:48
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
Avainmestari3.10.2026 on 2½ merkitty Kovis Teemu Palloselta. Ristikon rakenne on haastava, sillä pääkuvasta on johdettu (Aulis Lehdon tapaan) kolme rinnakkaista sanaa. Sanat ovat toimivia. Niitä joutui miettimää aivan ratkonnan loppuun asti. Sanasto on täysin moitteeton. Minulle ristikon vaikeustaso ylitti 2½ -tason.
Heikki Lavoniuksen kuvitus on mainio. Ihmettelen, miksei Heikki Lavonius itse voinut liittää pääkuvan valokuvaan puhekuplaa, vaan sen teki Heli Kärkkäinen. Tekstin luettavuus ei ole aivan priimaa, sillä sanan MEIDÄN A-kirjaimen runkoon kiinnitetyt viistot viivat, kuin ”kärpäsenpaskat” tai ”pirunsarvet”, tunnistaa Ä-kirjaimen pilkuiksi käytännössä vain kontekstista. Lavonius itse olisi tehnyt selkeämmin luettavan tekstin. Joskus tuli jopa kehuttua Helin fonttia, mutta nykyisin suhtaudun siiheen samaan tapaan kriittisesti kuin iso S.
515. iso SLainaa2.6.2023 klo 10:25
Keijoan eli Komppaan ääkköspisteiden erottuvuuden suhteen. Helin fontissa ä-pisteet ovat tiukasti kiinni kirjaimen latvassa ja lisäksi hiukan vinksallaan, mikä on käsin kirjoitetun näköistä (hyvä), mutta vaikeuttaa hahmottamista. Sen sijaan isoilla ja lihavilla painetussä vihjeessä ÄÄS pisteet ovat kunnioittavan välimatkan päässä kirjaimen rungosta ja samalla korkeudella. Selkeää.Omalta osaltani vaikeus on seurausta näön tarkkuuden huonontumisesta ja lisäksi osittain itse aiheutettua. Laiskana ja itarana ihmisenä en vaivaudu ostamaan paperilehteä, vaan printtaan ristikon digilehdestä. Mustesuihkuni tekee enimmäkseen selvää jälkeä, kuin norsu kostealla rantahiekalla, mutta pienet yksityiskohdat tuppaavat kärsimään.”Iso S on siis alkanut tuolloin tulostamaan ristikoissa ja erityisesti niissä Helin fontti toimii huonosti.
Sanarisin foorumissa jopa Jaska kiinnitti huomiota Helin tekstiin:
Sitten liian pienen tekstin tihrusteltuani helpotus. Kyse onkin kotimaan koululaisten muonista.”
Helin laittaman tekstin koko on paperilla n. 1,5mm ja se on tiivistä. Kun vielä Ä-kirjaimella on ”pirusarvet”, luettavuus ei ole priimaa. Lavosen perusteksti on lähelle 2mm, se on harvemmalla kirjainvälillä. Kaikissa suhteissa Lavoniuksen teksti on luettavampaa. Zoomasin kuvan kokoon, jossa ruudun koko on 1x1cm, mitä se on paperilehdessä ja sitten viivoittimella arvioin fonttien koot. Koska viivoittimessa on vain millimetrijako, kyseessä on karkeat arviot.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼
![]() | - KLIKKAA LOKAKUUN RISTIKKO UUTEEN VÄLILEHTEEN! (kaikki kuukauden ristikot) |

Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna