• Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 17.2.2024 15:59 Tapio toimesta.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #20275 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitoin Helsingin Sanomille seuraavan palautteen:

    Jos ja kun Aulis Lehdosta pitää luopua, jos halutaan teknisesti haastavia ristikoita, pidän Teemu Pallosta Suomen parhaana haastavarakenteisten ristikoiden laatijana. Hän osaa laittaa rinnakkaisia sanoja ilman, että risteävät ovat huonoja. Toiseksi parhaana laatijana tässä suhteessa pidän Erkki Vuokilaa.

    Lehto onnistuu joskus luomaan sanastoltan hyviä ristikoita, mutta niin tapahtuu nykyisin todella harvoin.

    Jos tärkeintä ei ole rinnakkaiset/vierekkäiset ratkaisusanat, Juha Leinonen ja Kimmo Sillankorva ovat suositukseni Lehdon korvaajiksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #20291 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sama kaltaisia ehdotuksia löytyy Sanarisin foorumista mm, nimimerkeiltä Pekkatyttö ja Riku. Jälkimmäisen kommentti on varsin rehellinen (kommentti no 94):

    Miellän itseni jokseenkin jonkinlaiseksi, vaan en ymmärrä Lehdon vaakunatöherryksiä. Veikkonen taitaa sotkea niitä ihan tarkoituksella. Täyttelen näitä joutessani, harvoin lähettelen eteenpäin. Typeriä tekeleitä monista mainioista vihjeistä huolimatta. Paljonkohan HS maksaa moisista hänelle? Äidinkielestämme väitelleenä kehtaan moittia Lehtoa laadintasaavutuksistaan. HS on senverran arvovaltainen lehti, jotta se voisi vaihtaa laatijaa. Eki varmaankin auttaisi.

    Sanarisin ohella IS Ristikot tuottaa laadukkaita ristikoita.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #20292 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Nimimerkki Pike ihailee Auliksen ristikoiden kuvitusta, koska se vaikeuttaa hoksaamista.

    Joissakin tapauksissa sitä ymmärrän. Parhaimmillaan kuvakulma on sopivalla tavalla haastava. Tällaisia kuvia voi verrata Juha Hyvösen monitulkintaisiin kuviin. Hyvösellä monitulkintaiset kuvat ovat kuitenkin teräviä. Tällaisten kuvien ei tarvitse olla suttuisia.

    Jossakin määrin suttuiset kuvat, joita Pike myös ymmärtääkseni ihailee, ovat sellaisia, että niissä ideaa ei heti hahmota.

    Mutta sellaisten kuvien ihannointi, joista ei meinaa saada mitään tolkkua, on minusta jo epämoraalista. Diginäkin on monesti vaikeuksia saada selvää, saati paperilehdestä.

    Suttuinen ristikko on rasittava lukea, vaikka olen oppinut tutkimaan niitä rennommalla otteella välttyäkseni päänsäryltä. Suttuisuuden ihannointi ei tältä näkökulmalta tunnu kivalta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #20374 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kun olen tutkinut ristikoiden rakenteita, olen sitä mirltä, että Teemu Pallonen olisi paras Auliksen perinnön jatkaja. Teemu on mielestäni laadintateknisesti ajatellen Suomen paras laatija.

    Laadintateknisessä tarkastelussa tarkastelen ristikkoa vain teknisen haastavuuden, teknisten yksityiskohtien toteutuksen ja ratkaisusanojen laadun suhteen. Olkoon miten haastava tekninen lähtökohta tahansa, Pallonen ei ole koskaan sortunut tyydyttävää huonompiin ratkaisusanoihin. Ainakaan kovisristikoissa ja IS:n Maanantaikeskisissä ei ristikoiden sisällä labyrinttejä tai onkaloita tapaa, ei myöskään lokeroitumista (liittymiä toisiin alueisiin on vain 1-2).

    Pallosen taitavuuden ehkä upeimpia osoituksia ovat Punaisen Pelikaanin sanakehikot – käsittämättömän suurta taitoa ne osoittavat ainakin.

    Vihjeityksen suhteen Palloselta toivoisi hieman haastavampia ristikoita, jotta olisi joskus 2½-tasoisia ristikoita vaikeampia tehtäviä. 2½-taso on kyllä Hesarissa riittävä. Vihjeityksen suhteen arvostan enemmän Juha Leinosta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #24690 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teemu Pallosen 16.4.2022 IS:n kovis on Lehdon tyyliin pääkuvasta on johdettu neljä rinnakkaista sanaa/sanaketjua (+ ekstrana vaakaan menevä sanaketju). Teemu Pallonen olisi luonnollisin Auliksen työn jatkaja, mikäli halutaan nähdä haastavarakenteisia ristikoita jatkossakin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #31185 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yksi vaihtoehto on Arto Kuivanen. Hän luo välillä haastavarakenteisia ristikoita, kuten Suomen Kuvalehti 4/2024.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #31543 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    17.2.2024 Teemus palliseltabtaad hyvä ”aulisristikko”. Teemun ongelmana on se, että hän ei itse kuvita laatimiaan ristikoita. Hesarin perjantairistikoihin minusta paras vaihtoehto kuvittajaksi on Heikki Lavonius. Pääkuvan voisi teetättää DALL-E 3 -tekoälyllä tai käyttää hyvälaatuista valokuvaa.

    Esitin itseäni kuukausliitteiden laatijaksi. Voisi  ainakin silloin tällöi  laatia kuukausiliitteen ristikon. Kuvitus olisi DALL-E 3:n värillinen kuvitus. Lähetin linkin Sanoma-konsernille luomastani demosta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: Ehdotukseni Lehdon korvaajaksi

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...