• Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 30.3.2024 08:45 Tapio toimesta.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #31746 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

2.3.2023 2½ Kovis Erkki Vuokilalta. Pääkuvasta johdetut sanat ovat ihan OK, mutta ristikossa on mielestäni liikaa viihdetriviaa ja muuta nippelitietoa. Minusta sanasto ei olennaisesti eroa Aulis Lehdon ristikoista eikä omistani. Hirveän ärsyttävä ristikko.

Kolme vihjettä ei auennut ristikon ratkottua, s’mutta sain niihin selitykset.

Heli Kärkkäiseltä on onnistuneet pääkuvat. Helin kuvat vetävät tässä ristikossa laadullisesti vertoja DALL-E 3 -tekoälyn tuottamille kuville. Koska kuvat ovat melkein saman näköisiä, mutta eivät täysin, kuvia ei olisi voinut teetättää tekoälyllä tai ainakin toista kuvaa olisi pitänyt jälkikäteen muokata. Lähes identtisen kuvan tuottaminen DALL-E 3:lla on käytännössä mahdotonta.

Muu kuvitus on Heikki Lavoniukselta. DALL-E 3:lla Lavonius olisi tyylin puolesta saanut omaa kuvitustyyliään muistuttavan pääkuvan, mutta siitä olisi hänen täytynyt itse muokata ristikkoon sopiva kuvapari. Lähinnä silmiä pitäisi editoida, sillä DALL-E 3 tekee isot pupillit, vaikka pyytä pieniä pupilleja. Alla Lavonius-henkinen pääkuva (ks. kaikki vaihtoehdot).

Alla silmien osalta muunneltu kuva.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO LOKAKUUN TAPIO HUUHAA

#31834 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

9.3.2024 Kovis on Toni Pitkälä. Kuvitus on hauska. Arvistan sitä, että vihjeissä on vähän kirjainkikkailuja. Vaikeus tulee minusta hyvällä tavalla mielleyhtymistä.

kuvavihjettä en hahmota, mitä se esittää, joten ratkaisusana on arvaus.

Näytä/piilota  apusisältö:
    Kuvassa on toisten mukaan lintu väärin päin. Minulle kuva oli liian suurpiirteinen. Kuva ei  liity mihinkään tiettyyn lintuun. Laji tulee ratjaisusanasta. Arvasin ratkaisusanan oikein.

Pidän Tonin kuvitusta Petri Kuhnon kuvitukseen verrattavana. Toni on miekestäni ilman muuta paras itse ristikkonsa kuvittava laatija. Pidän pääosin hänen kuvitustaan kivempana kuin Heli Kärkkäisen kuvitusta. Kateeksi käy Tonin kuvitustaidot, sillä en yhtä paljon pystyisi itse niin paljon kivoja kuvia ristikoihini luomaan, satunnaisia kuvia ehkä.

Ekin Piilis oli hyvä, mutta tavanomaista heloompi. Varmaan hyvä niin kun kun on vaikea Kovis.

Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli kovis myös. Ennen kaikkea vaikeutta oli muutamat ennestää  oudot sanatö

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#31872 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sanarisin foorumissa nimimerkki Jaska kritisoi kaksoisvihjeiden käyttöä (komm. no 12).

Olen kyllä Jaskan kanssa eri mieltä ainakin kaksoisvihjeestä LAPISSA (ITUATA). Jos olisi vain kovisvihje ITUATA, ratkoja jäisi ihmettelemään, missähän paikka sijaisee. 

Ratkaisulla laatija vältti pelkän karttavihjeen, mutta kun kovisvihjeen rinnalla oli karttavihje, ratkoja ei jäänyt epävarmuuteen, mistä on kyse, koska piti etsiä Lapista eikä ihan mistä tahansa. LAPISSA antaa myös mahdollisuuden etsiä ratkaisusanaa kartalta tai Googlella eikä kovisvihjeen avulla.

Tonilta oli joskus ratkaisusana LIMMA. Vihjeenä oli anagrammi. Ratkojat olivat pettyneitä kun ratkaisusana ei ollut LAMMI. Jos olisi ollut suora vihje johokin, joka olisi LIMMA, ei ratkoja erehtyisi etsimään ratkaisusanaa LAMMI. Ratkoja olisi ollut tyytyväisempi vihjeeseen kun olisi saanut tietää, mitä limmaa laatija tarkoitti.

Kaksoisvihje on siten hyvinkin perusteltu vihjeissä, jotka kaipaavat ainakin tarkistusta nettihauilla. Laatijana voisin itse ajatella erityisesti tällaisissa tapauksissa käyttäväni kaksoisvihjeitä. Kyseessä ei tällöin ole mikäön tarpeeton helpotus, sillä kaksoisvihjeellä on selvä tarkoitus.

#31899 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

16.3.2024 2½ merkitty Kovis Teemu Palloselta. Minulle pikemminkin yli kuin ali 2½. Vihje VATSIT ei ristikon täytyttyä auennut. Selvisi kuitenkin jälkipohdinnalla.

”Pääkuva” on vain kuvituksellinen, sillä sen merkitys vastaa yhden ruudun tavanomaista kuvavihjettä. Ratkonnan kannalta käytännössä kyse on pääkuvattomasta ristikosta, jossa ”pääkuva” vain vie turhaa tilaa. Paikka oikeassa reunassa lisää ”pääkuvan” merkityksettömyyttä ristikon ratkonnassa.

Jos ”pääkuvan” vihjekuva olisi ollut tavallisen vihjeen kokoinen, oikeaan reunaan olisi voinut kehitellä pidempiä sanoja. Hieman melko pitkät sanat rinnakkaiset ratkaisusanat toivat mielenkiintoa.

Vasemman reunan vihje SIEVIN VIERESSÄ oli ”pääkuvaa” paljon mielenkiintoisempi ja ratkonnan kannalta merkityksellisempi. Se hoiti jossakin määrin ratkonnallisesti merkityksellisen pääkuvan virkaa. Sen sijainti vasemmassa reunassa lisäsi sanan merkitystä koko ristikon ratkomisen kannalta. Kovin suureksi sekään ei ristikon mielenkiintoisuutta nostanut.

Jos pääkuvalla ei ole mitään ratkonnallista merkitystä, sitä ei mielestäni kannattaisi koviksissa vain kuvitusmielessä laittaa. Minusta pääkuva lunastaa koviksissa paikkansa vain ja ainoastaan silloin, kun se vaikuttaa merkittävästi koko ristikon ratkontaan. Kuvituksellinen ”pääkuva” olisi perusteltu vain silloin, jos JOKAISESSA koviksessa edellytetään vaikka vain kuvituksellista pääkuvaa.

Ristikko oli ”pääkuvan” osalta tosi suuri pettymys. Ratkonnan kannalta nolla-arvoinen ”pääkuva” vain ärsyttää. Kiva kuva, mutta ei niin kiva, että kovis kaipaisi sitä kuvituskuvana. Laatija ei ole yhtään pohtinut, miten pääkuvaa voisi oikeasti hyödyntää. Ristikko on mielestäni sisällöllisesti huitaistu.

Jos kunnon idea puuttuu ja se korvataan tyhjänpäiväisyydellä, mikään yksityäinen hyvä vihje tai ratkaisusana ei minulla ristikkoa nosta kunnolla pinnalle. Ei auta, vaikka tenisesti olisi kuinka hyvä tahansa. Suuri pettymys on, että Pallonen kehtaa tarjota IS:n koviksiin vain kuvituksellisia pääkuvia sisältäviä ristikoita. Tämä ei suinkaan ole Palloselta ensimmäinen kerta. Minä en Ekinä tällaisia ristikoita IS:n koviksiksi kelpuuttaisi muuten kuin pakon edessä ts. mitään muuta ei olisi laittaa.

Mirja Pihlajamöen ristikot ovat teknisesti surkeita, mutta niissä on aina ideaa. Pihlajamäen ristikot teknistä heikkouksistaan huolimatta voittavat tämänkertaisen Pallosen ristikon.

Jos ei keksi kunnon pääkuvaideaa, kuvituksellista ”pääkuvaa” merkityksellisempi vaikutus on kahdella pitkällä risteävällä sanalla.

MAANANTAIKeskis-ristikoissa pääkuville riittää joskus vain kuvituksellinen merkitys. Puhtaasti kuvituksen vuoksi laitettu pääkuva on tällöinkin aika heikko suoritus. Niissä ratkomisen kannalta merkityksettömät pääkuvat ymmärtää, sillä ristikoissa pitää aina olla ainakin kuvituksellinen pääkuva.

Juha Leinosen Manta oli selvästi Pallosen ristikkoa vaikeampi, mutta ei erityisen mielenkiintoinen vaan oli luonteeltaan pakerrusristikko. Joitakin sanoja sain ilmaiseksi. 

#31958 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

23.3.2924 Jari Keräseltä 3- merkitty Kovis. Alkuun pääsi helposti, mutta sitten tahti hidastui.

Heli Kärkkäiseltä on varsin onnistunut kuvitus. Yhteen ruutuun laitetutkin henkilöt toimiva kohtalaisesti. Tosin tulee aina miettiä, onko n. 7 mm. korkuiset seisovat henkilöt kokonaan piirrettyinä
    yhden ruudun kokoisessa tilassa järkeviä. Ristikkokuvitus tuppaa menemään liian pienipiirteiseksi (en itsekään ole tässä viaton, sillä joskus tulee toimittua samaan tapaan).

Erkki Vuokilan piilis oli varsin haastava, samoin Lauri Kultin Tavis.

Itse asiassa en saanut Tavista kokonaan ihan yksin ratkottua. Pyysin hieman apuja ja ristikko selveni.

#32002 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

30.3.2024 2½ merkitty ristikko Erkki Vuokilalta. Hyvä ristikko.

Heikki Lavonius, kuten myös Heli Kärkkäinen sijottelee usein vihjeitä Ristikkoakatemian antamien ohjeiden vastaisesti. Perusohje on se, että vihje on edes osittain sen ratkaisusanan vieressä tai yläpuolella, johon se liittyy. Heli ja Heikki laittavat välillä ylisuuria vihjekuvia, jolloin jokin vihje ei ole lainkaan ratkaisusanansa yläpuolella tai vieressä, johon vihje liittyy. Tällaisissa tapauksissa pitäisi käyttää apunuolia. Vihje VUODESTA… on kokonaan sivussa, koska vasemmalla puolella oleva kuvavihje on iso.

Ristikon pääkuvan iea ihmetyttää nimim. Joutilas tavoin (komm. no 4):

Pääkuvan ja siitä lähtevän keltaisen lauseen logiikka ei minulle oikein auennut. Minulle tuli kuvasta mieleen päinvastaista ajatusta

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
Vastaa aiheeseen: IS 3/2024

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...