Kirjoitetut vastaukset

Esillä 75 viestiä, 3,001 - 3,075 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22974
    Tapio
    Sivustovastaava

    Niihin on vinkit kommentissa #22954

    Huomasin, että SIVULLEKIN on viimeksi lähetetyssä kuvassa oikein. Poistin sen em. kommentista. Muista myös komm. #22970 luetellut virhekohdat, joissa oli myös vinkkejä. Niitä ei ole lueteltu kommentissa #22954 eikä sen jälkeen tulevassa kommentissa.

    Syynä, että kokoan lähes kaikki vinkkini kahteen kommentiin, on se, että jos joku muu kysyy vihjeistä, vinkkini löytää keskitetysti muutamasta kommentista. Toki uuden vinkin lisäystä saattaa joutua etsimään. 

    Kysyin s-postilla kustantajalta, onko seuraavaan kuvavihjeeseen tuleva ratkaisusana oikein. (Laitoin tekstin, joka on kuvaa koskevassa kohtaa kommentissa #22954.)

    Keskustelin erään toisen ratkojan kanssa siitä s-postilla ja hänkin piti ratkaisusanaa outona.

    Minulle jäi tunne, että minulla on jossain vihjeen ratkaisusanan kanssa risteävässä sanassa ratkontavirhe. En millään risteävistä ratkontavirhettä löydä. En silti väitä, että olisin ratkonut oikein. Jos olen ratkonut väärin, virheitä on paljon. En tiedä, mistä alkaisi muuttamaan nykyistä ”ratkaisua”.

    Minun on vaikea uskoa, että joku kokisi vihjeen ja ratkaisusana hyvänä, mikäli ratkaisuksi tulee se, mitä sain. Jos ratkaisua ei löydä missään käytetyn vihjeen kuvaamassa merkityksessä, jää epävarmuus siitä, onko vika ristikossa vai ristikon ratkojassa. Se heikentää ratkontakokemusta.


    Lisäys.  Sana löytyy Nykysuomen sanakirjasta. Siinä on viitattu toiseen sanaan. Kumpikin sana on kuitenkin täysin käsittämätön useimmille ratkojille eikä kaikilla ole Nykysuomen sanakirjaa, josta etsiä. Koska sanaa ei netistä tässä merityksessä löydy, minusta ratkaisusana huono, kun oikeellisuutta ei voi tarkistaa, jos tiettyä kirjaa ei omista.


    Vielä kirkkovuosivihjeestä. Suomen ev. lut. kirkko ei enää kirkkovuotta ristikon tyyliin esitä. Wikipedia-artikkeli kirkkovuodesta antaa vinkin entiseen esitystapaan. Lue artikkeli ev. lut. kirkon osalta.  Vertaa sitten järjestyslukuja nykyisessä kirkkovuosikalenterissa ja tämän ristikon 31.10.2021-vihjeen 1. sanan antamaa järjestyslukua keskenään. Em. Wikipedia-artikkeli ja järjestyslukujen ero antaa vastauksen 31.10.2021-vihjeen sanaketjun toiseen sanaan.

    Entinen esitystapa löytyy kyllä netistä – eräs kirkko käyttää ev. lut. kirkon entistä esitystapaa edelleen ja ratkaisuksi tulevan sanaketjun oikeellisuus on tarkistettavissa. Mutta sen testimielessä tarkistaminen edellytti minulta ensin sanaketjun selvittämistä. Ev. lut kirkko taisi käyttää esitystapaa 20-30 v. sitten. Joka tapauksessa aikaa on kulunut niin paljon, että käytännön muistanevat harvat ja heidänkin tulee olla aktiivista kirkkokansaa. Muille asian löytäminen on Google-urakoinnin takana.

    Minusta ristikko on liikaa eläkeläisten ristikko. Näin paljon ikäihmisille ja eritoten ev. lut. kirkon aktiivijäsenille suunnatut ristikot eivät houkuttele nuoria uusia ratkojia. Pidemmällä aikajänteellä liian paljon ikäihmisille suunnatut ristikot tietävät lehden kuolemaa kun vanhempi ikäpolvi väistyy.

    Paljastin 31.10.3021 vihjeestä ehkä liikaa, mutta mielestäni asia oli hyvä nostaa esille.

    Lähetin kustantajalle palautteen ristikosta lähettämällä s-postilla linkin tähän kommenttiin. Toivon lehdelle menestystä, mutta sen on pakko ottaa huomioon myös tulevaisuus.

    Ongelma lehdessä on myös se, että Ekin kirjoitusten perusteella lehti kasataan siitä, mitä saadaan varsin kiireellisellä aikataululla. Laatua voisi nostaa, jos jonkin verran laadittaisiin ristikoita varastoon, jolloin olisi valinnanvaraa. Ongelmallisen ristikon voisi palauttaa ja se julkaistaisiin muutettuna myöhemmin.

    Tämänkertaisen lehden väärä ristikkopohja viittaa kiireeseen. Vastaavia on ollut ennenkin. Lehdestä ei näytä tehtävän koekappaletta, josta näkisi, onko painatuksessa tullut virheitä kuten kävi 5/2021 s. 32 kohdalla. Tarkastusrutiinin kaipaisivat parannusta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22972
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lisään ne aiemmin mainitsemiini kahteen kommentiin (#22955 ja #22954). 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22970
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ei paljon ole edennyt vielä. Lisää vinkkejä otetaan vastaan. Tuohon kirkkovuoteen en löytänyt ristikkoon sopivaa sanaa.

    Kirkkovuoden suhteen ongelma on se, että jos googlaat ”kirkkovuosikalenteri”, et löydä haulla sitä, mitä sanaketjuun tulee, koska ristikko heijastelee vanhentunutta käytäntöä. En osaa opastaa, mistä sen vanhentuneen köytännön voisi löytää.

    Sinullahan on siihen liittyvän sanaketjun sanoista oikein 1. 3. ja 4.

    SIRKAN TYTTÖ tulee juuri se, mitä siihen olet ajatellutkin. Laita hahmottekemadi kirjaimet kunnolla näkyviin.

    Ja katso, jos on myös virheitä jossain.

    Sivun 30 yläosan lehmäkuvaan olet hahmotellut väärää sanaa. Mitä lehmät ovat Pohjanmaalla?

    Heli Kärkkäisellä on huonoa vihjeiden sijoittelua. PÄÄTÖN KALA tulee autiomaakuvan vasemmalle puolelle. Vihjeen PÄÄTÖN KALA kohdalle tulee autiomaakuvan ratkaisusana.  PÄÄTÖN KALA tulee siihen kohtaa, mistä autiomaakuva alkaa. Vihjeitä ei saisi sijoitella tahallisen harhaanjohtavasti. Kuvittajan sijoittaa vihjeitä usein huonosti.

    Kalana olet ajatellut väärää kalaa. Kaksi viimeistä kirjainta on oikein, mutta toiseksi viimeinen kirjain kuuluu yksi ruutu vasemmalle.

    Autiomaakuvan ympärillä on sitaatit, joten kuvaa ei tule ajatella kirjaimellisesti. Kehen voitaisiin viitata autiomaakuvalla?

    Virhe on myös vihjeen  PALON TOINEN! kohdalla. Huomaan huutomerkki eli kyseessä on jekkuvihje. Ei viitata laittamaasi henkilöön vaan erääseen laulajaan sekä laulajan nimen toiseen kirjaimeen.

    Vihje SYTYTTI PALONviittaa puolestaan henkilöön, jota ajattelit toisessa Palo-vihjeessä eli tunnettuun suomalaiseen näyttelijään. (Huom. ei huutomerkkejä; kyseessä on ihan suora vihje ilman jekkua.) 

    S. 31 ÄIJILLE on väärin. Kyseessä on ihan arkipäiväinen asia. Kotonasi sellaista ei ole, mutta jos olet mies, baarissa sinä sen kohtaat. Jos olet nainen, et sitä kohtaa.

    Teen nyt niin, että täydennän s. 30 osalta #22955 ja 31 osalta aiemmin kirjoittamaani kommenttia #22954.

     

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #22957
    Tapio
    Sivustovastaava

    Edellisessä kommentissa esillä ollutta kynää pitää painaa napakasti, jotta jälki ei katkea. Kynä saisi toimia kevyemmin. Valmiiksi päällystetty kynä on parempi. 

    Jälkeä ei kannata paikkailla, koska ei näe riittävästi, mitä kirjoittaa. Epäonnistunut kirjain pitää kumittaa. Kynä soveltuu vain ristikoiden ratkontaan, ei piirtämiseen eikä kommenttien kirjoittamiseen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22955
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tähän kommenttiin laitan s. 30 vinkkejä.

    S. 30 yläosa.

    Osa yläosan vinkeistä löytyy kommentista #22970 enkä luettele niitä tässä kommentissa.

    Löhettämässäsi kuvassa LEINOAKIN viittaa Eino Leinon tuotannossa ennemminkin hänen poliittisten kirjoitustensa luonteeseen kuin tunnettuun tuotantoon. Lue Leinoa koskeva Wikipedia-artikkeli.

    OHJANNUT… vain Googleen ”erich ohjaaja näyttelijä”. Yksi osuma tuli hakutulosten alkuun ja se oli peräti se haettu.

    Kiulukuvaan sain ratkaisusanan, joka itselleni oli ennestäön ihan outo. Löytyi kyllä netistä. Olettaisin olevan useimmille tuntematon.

    MAAKOIVU! on sanaleikki. Jos valitset yhdyssanan osille oikeat synonyymit, saat ratkaisusanan.

    Vihjeen alapuolella oleva maalaismaisema ei ole Suomesta. Viittaa tilatyyppiin, jossa on erittäin laajat alueet.

    TULOKSIA liittyy tietotekniikkaan.

    EI JÄÄNYT… olit hahmotellut oikein, mikäli luin kumitetut kirjaimet oikein.

    IOV NIPIK – lue toisin päin ja huomioi toinen jekku.

    Alhaalla pitää muistaa, että vihje voi sisältää ratkaisusanan.

    YKSILAJINEN on eräs lintuheimo.

    MITTAA… viittaa ekan sanan muuttamiseksi toiseksi. Lopputulos on luomismyytin hirviö. Oli minulle tuntematon, joten piti saada risteävistä ja katsoa, että kirjaimet täsmäävät. Googlella piti tarkistaa. Vihje kelpaisi piiliksiinkin.

    REIJÄN TEKOON on omakoti- tai rivitaloasukkaan työkalu.

    Kolme U-kirjainta päällekkäin olisi helpommissa ristikoissa sitaateissa. Mitä muodostuu leikillisssti kolmesta U-kirjaimesta ja mihin voitaisiin leikillisesti viitata. Ajatuskulku on kolmiosainen.

    MAILAKÄDELLÄKIN liittyy tenniksen tyyppisiin mailapeleihin.

    Osa alaosan vinkeistä löytyy kommentista #22970 enkä luettele niitä tässä kommentissa. Myös #22980 on muutama vinkki.


    PS. Sain täydennettyä vasemman alakulman vihjeet.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22954
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkaisussa meni aikaa, enkä ole varma sainko ratkottua oikein, sillä yksi vihje kummastuttaa.

    Yleisesti ottaen Kari Vaalamon sanasto on haastavaa ja on syytä varautua Googlen käyttöön. Googlesormet kuumiksi! Karin ohella on mukana veli Pentti Vaalamo.

    Vaalamon ristikoissa paljon jekkuja odotettavissa, tyypillisiä se, että sanoista on poistettu tai lisätty kirjain. Myös kätkövihjeet ovat yleisiä.

    31.10.2021 liittyvä sanaketju

    Tämä liittyy kirkkovuoteen. Ensimmäinen sana ei ole varsinaisesti sana ollenkaan vaan roomalaisin numeroin esitetty järjestysluku. 

    31.10.2021 johdettu sanaketju on sikäli huono, että kirkkovuotta ei enää määritellä tavalla, jota ristikossa esitetään. Sanaketju kuvaa siis entistä ilmaisutapaa, eräänlaista laskutapaa. Googlaa kirkkovuodesta netistä. Kun käyt sitä lävitse, on mahdollisuus päätellä vanha laskutapa. Vanhemmat ihmiset sen muistanevat, mutta nuorille ateistille tämä erittäin epäreilu sanaketju.

    Sivu 31

    Laitan tähän jatkoksi s. 31 liittyviä vinkkejä, sillä ratkoin aluksi sitä enemmän.

    S. 31 oikea reuna ylhäältä alaspäin

    Oikean yläkulman mies on säveltäjä. Säveltäjä on tunnettu erityisesti erään kuuluisan baletin musiikin säveltäjänä.

    Säveltäjän oikealla puolella olevassa vihjeessä kysytään henkilön vaatetusta.

    REUNOIHIN… on vaikea antaa vinkkiä, jossa ei paljasta liikaa siitä, millaisesta liitostavasta on kyse.

    Juurikuva näyttäisi viittaavan laatijan itse luomaan yhdyssanaan. Erääseen juomatyyppiin liittyy juuri. Ratkaisusana on juomatyypin alatyyppi. 

    Jalkakuva liittyy ikävään sairauteen. Ajosta kutsutaan myös …


    Korjaus. Juurikuva liittyy toisena vihjeenä jalkavihjeeseen. Erään kasvin nimen alussa on sairauden nimi.

    Puhekuplassa on kahden pystysanan vihje. Erään oluttyypin nimi tulee pystyyn vihjeen REUNOJEN LIITOS oikealle puolelle ja se liittyy puhekuplan sanaan OLUTTA. Em vihjeen vasemmalle pystyyn tule puhekuplasta tuleva toinen ratkaisusana liittyy puhekuplan sanaan OTAPA.


    TERRORISOI… näyttäisi liittyvän valkoihoisiin, ei Suomen historiaan. Wikipedia kyllä antaa vuosiluvuiksi 1952-1960 eikä 1952-1956.

    SÄTKIIN… – sätkätupakka – mitähän niitä on olemassa?

    Konttaava vauva – miksi häntä usein kutsutaan?

    I ja IV viittaavat erään euroopan maan historiaan.

    HEILLÄ NELJÄ… viitanne ristikon oikean alakulman viimeiseen pystysanaan.


    Korjaus. Joku kertoi Suomi24:ssä, että HEILLÄ NELJÄ VIIMEISTÄ ei viittaa ristikon oikean alakulman viimeiseen pystysanaan vaan HEILLÄ NELJÄ VIIMEISTÄ viittaa vastaussanan neljään viimeiseen kirjaimeen.

    Myös oikeasta alakulmasta löytyy kuitenkin sana, joka sisällöllisesti liittyy vihjeeseen.


    Kaksi harmaata eläintä keskellä oikealla ovat Aasian eläimiä. Samaan heimoon kuuluvia eläimiä asuu Aasiassa, Afrikassa, Karibialla ja Etelä-Euroopassa. Luontofilmeissä useimmiten esitetään Afrikan eläimiä. 

    NOLLA ARVO – lue vihjeen osat erikseen ja yhdistä. NOLLA = ? + ARVO = ?.

    KUMARTUESSA NÄKYLLE? Mitkä voivat tulla lyhyen hameen käyttäjillä näkyville?

    KÄTEEN esim. otin, mutta tässä kysytään eräästä muusta arkisesta asiasta. Enempää ei voi vihjata.

    S. 31 vasen puoli ja 30/31 taite.

    Tällä alueella en saanut järkevää ratkaisusanaa kiipeävään poikaan. 

    Jos ratkaisuni on oikea, minusta ristikossa on laadintavirhe. En löytänyt sanaa netistä kuvan osoittamassa mielessä. En löytänyt sanaa myöskään Nykysuomen sanakirjasta. Sanat, joiden merkitys voi ratkojalle olla epäselvä, pitää olla kohtuullisella etsinnällä löydettävissä. Löysin sieltä täältä virheellisesti kirjoitetun verbin, jonka sain kuvavihjeeseen. Virheellisesti kirjoitettu verbi tarkoittaa eri asiaa kuin mitä kuva esittää. Vihje kannattaa kokonaan nollata!


    Korjaus. Sana löytyy Nykysuomen sanakirjasta. En huomannut, mutta kun katsoin uudestaa, löysin. Siinä on viitattu toiseen sanaan. Kumpikin sana on kuitenkin täysin käsittämätön useimmille ratkojille eikä kaikilla ole Nykysuomen sanakirjaa, josta etsiä. Koska sanaa ei netistä tässä merkityksessä löydy, minusta ratkaisusana huono, kun oikeellisuutta ei voi tarkistaa, jos tiettyä kirjaa ei omista.


    Ylhäällä lähes aukeman keskellä oleva kuva esittää mekaanisen puunjalostuksen tuotteen tekemisestä. Tuotetta haetaan.

    Miehen kuva liittyy hänen asuunsa. Sain sanan, jonka löysin vain Nykysuomen sanakirjasta (tällaisista sanoista laatijat saisivat luopua).

    AKIA on faktavihje, jonka viittaa jonkun tekemään asiaan.

    Lenitan mies löytyy helposti Googlella.

    HYPPÄSI vielä jokin aika sitten. Hän oli mukana myös eräässä reality-sarjassa.

    Mäkihyppykuvasta tulee kaksi ratkaisusanaa. Toinen on eräs mäkihyppypaikkakunta.

    KÖYNNÖKSESTÄ saa eräitä hedelmiä.

    Käärmeet eivät ole niitä tutumpia, mutta ovat meidän käärmeiden sukulaisia.

    KARSITTUINA POIS JÄÄVIÄ – lue kirjain kirjaimelta.

    OTIN – toimii samaan tapaan kuin IOV NIPIK. Lue toisin päin ja huomioi toinen jekku.

    LOKA LÄHTI toi minulle mieleen edesmenneen henkilön, johon liitettiin sana ”loka”.

    EI AINA TIEDETTÄ – tieteen lisäksiä eräs sana liittyy ihmisiinkin.

    MONI ORI ei ole vain hevonen.

    PITKITTÄISYYKSIÄ liittyy voimavaikutuksiin.

    Kolibrikuvassa kysytään linnun tekemiseen liittyvää substantiivia.

    JOKA KERTA ESTRADILLA on Sisäkkövihje.

    ELBAO sisältää pienen jekun – mikä on sanan alussa?

    Kuvaan, jossa oli kolmioita oli väärä ratkaisusana. Mitä muuta kuin geometrisia kuvioita sanotaan kolmioiksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 5/2021 #22947
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin vielä ne 2½- tai 3-tähtisiksi merkityt ristikot, joita en aiemmin ollut ratkonut.

    Arto Kuivasen s. 22 2½-tasoiseksi merkitty ristikko oli kiva, mutta vaikeustaso oli enintään 2.

    Pallosen ja Petri Kuhnon avoristikkoa joku piti koviin helppona. Minusta se oli 2½-asteikon ristikko, joskin ehkä helpoimmasta päästä.

    IJL-tiimin kolmitähtisen kanssa aikaa kului enintään 2½-tasoisen ristikon verran. Ristikossa kiusasi Heli Kärkkäiselle (aivan liian) tyypilliset ylisuuret vihjekuvat, jotka vaikeuttivat sen hahmottamista mihinkä tulee minkin vihjeen ratkaisusana. Kuvittajalla olisi paljon parannettavaa vihjeiden sijoittelussa.

    Ristikossa on hauskat pääkuvista johdetut sanaketjut jälleen.

    Muutaman vihjeen logiikan suhteen en ole ihan varma ymmärsinkö oikein:

    PALAUTA KEITTIÖÖN! > VALITA

    Onko kyse vain huonosta ruoasta purnauksesta?

    SOTTAISIVAT TAAKAAKINPÄIN > SIAT

    SIAT toisinpäin on TIAS, mikä ei ole sottaamiseen liittyvää. Vai onko kyse siitä, että ratkaisusana löytyy vihjeestä käänteisenä kätkönä? (Merkitsin kätkön punaisella ja lihavoituna.)

    Kuten on todettu, useimmat loppupään ristikot ovat selvästi alle vaikeustasomerkintöjensä. ½ tähden verran heitto on ymmärrettävissö, mutta ei kokonaisen tähden. Jos vaikeustaso poikkeaa yhden töhden verran, kyseessä on mielestäni laatuvirhe. Loppupään ristikoiden vaikeustasokeskiarvo on ehkä vähän alle 2½ kun sen pitäisi olla yli 2½. Lehti ei siten edustanut sitä vaikeustasoa kuin kuuluisi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 5.-7.11.2021 #22942
    Tapio
    Sivustovastaava

    Annan muutamia vinkkejä.

    Pääkuvasta tulee saman asian synonyymit eli se, mitä Leinon runo edustaa. Jälkikäteen tarkasteltuna ihan selviö, mutta ratkottaessa ei helpolla auennut.

    Tulikasteet – tulee ihan synonyymi.

    Kuumentaminen on kaivosteollisuuden termi.

    TORIN VÄKEÄ – yleensä kirjoitettaisiin T?ORIN…, mutta rinnakkaismuotokin tunnetaan.

    Apinat ovat Etelä-Amerikassa tavattavia apinoita.

    Hajuvesiteollisuus käyttää erästä kasvia, josta saadaan hajusteainetta. Erään eristeen nimi on melko samankaltainen.

    Seuraava kuva esittää eräänlaista pyydystä (huomaa sitaatit eli haetaan jotain muuta kuin mitä kuva varsinaisesti esittää; lisäselitystä kuvalle löytyy Suomi24:stä).

    Ristikossa on useita kätkövihjeitä, joissa siis ratkaususana on luettavissa vihjeestä. Vihjetyyppiä on ehkä liialtikin. Ainakin yksi anagrammivihje ristikosta löytyy myös.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22941
    Tapio
    Sivustovastaava

    Suomi24:ssä kysyttiin:

    Piilosanassa on vihje: Tässä lajissa hän pääsi korkeimmalle, aina mestariksi asti.
    (4 kirjainta)
    Mikä voisi olla ratkaisu, kun _i_a 2 piilokirjainta uupuu.

    Saadut kirjaimet saattavat olla väärin. Ei ole tiedossa, onko kyse lehden numerosta 10/2021 vai 11/2021 eikä se, mikä piilosatehtävä on kyseessä.

    Suomi24:stä sain tähän seuraavan vinkin:

    Vihje: Sana löytyy helposti takaa lukemalla, kirjaimet ovat oikein. Vastaus ei kuitenkaan ole Kira!

    Sanarisin piiliksissä aina on vinkki alhaalta ylös tai vasemmalta oikealle lukemiseen. Sanaa ”korkeimmalle” ehkä voi pitää vinkkinä, sillä suuntahan on ylöspäin. Edellyttää kuitenkin, että vihje on pystyvihje. Vaakasuuntaisessa vihjessä sana ei kelpaisi vinkiksi lukusuunnasta.

    Ratkaisuja on kaiketi SIJA, sillämestaruuskin sellainen on.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22940
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ongelma on siis seuraavissa vihjeissä (ratkaisusanat ovat nelikirjaimisia):

    MM

    KAUPAN ETUOSA

    Molemmista puuttuivat risteävä kirjain ja jälkimmäisestä myös piilokirjain.

    Ongelma oli se, että VUORILTA PALANNEEN MAASTOA ratkaisusanan 5. ja 6. kirjain oli väärin (kuten myös vihjeen Jessica viimeinen kirjain).

    MM on aika tunnettu henkilö ja voitti viime vuosikymmenellä. Kaupassa kysytään erään varsin tunnetun kauppaketjun (kaksiosaisen) nimen alkuosaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22936
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minulla meni aika lailla voimia IS:n Leinosen ja Vaalamon ristikoiden kanssa, joten en ehkä tänään paljon jaksa. Jos pääsit eteenpäin vähänkin, lähetä siitä alueesta kopio.

    Uudesta kuvasta päätellen olet päässyt pidemmälle, mitä siinä näkyy. Ehkä paras ottaa uusi kuva koko ristikosta.

    Keräsen ristikoissa on paljon anagrammivihjeitä. Tässäkin niitä löytyy useita, kuten ”tasaa uraa toisin”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22925
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok. Lähettämässäsi ristikossa oli EIVÄT MAATA PITKIN yhteydessä muutama ruutu tyhjä. Em. vihjeeseem laitoin erään kalan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22922
    Tapio
    Sivustovastaava

    Etenkin alarivin kuva, jossa ovi ja laatikko, sekä tietää tuloa vihjeen vasemmalla puolella oleva kuva? Sekä osia?

    Tarkoittanet kuvaa, jossa on mm. kastepisara. Vihjeessä ei etsitä yksittäistä kuvassa olevaa yksityiskohtaa vaan kyse on päivän alun olemuksesta – millaisena se koetaan etenkin loppukesällä.

    OSIA sain lakeihin ja asetuksiin liittyviä osia.

    Laatikkoon ja oveen sain niiden sijaintiin liittyvän sanan monikossa.  Kannattaa miettiä vasta lopuksi, sillä koin vihjeen vähän oudoksi.

    SÄLMI- idean keksi. Vaihdapa kirjainten paikkoja – tyypillistä Skytän kirjainkikkailua.


    Ovatko muuten lähettämäsi ristikot no 10 vai 11? Olisi hyvä aina kertoa aluksi muille lukijoille tiedoksi lehden numero ja muut oleelliset tiedot.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22918
    Tapio
    Sivustovastaava

    LINNAN PÄÄSTÄ liittyy tunnettuun kirjailijaan ja hänen tunnettuun teokseensa.

    PÄRJÄÄVÄ liittyy mielestäni samaan aihepiiriin kuin TIETÄÄ TULOA ja LIOSSA eli kyseessä on finanssipiireissä pärjänneestä.

    Vähän kiusasi tien kuva ja UUTTA POLVEA, kun en ollut varma kumpi menee pystyyn ja kumpi vaakaan. UUTTA POLVEA laitoin vaakaan monikollisen sanan.

    Jalkakuvaan laitoin jalan liikettä kuvaavan sanan.

    Muihin olenkin jo aiemmin esittänyt kommentteja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22915
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pohjalaista puukkojunkkariaikaa. Ehkä Lapuan liikekin käytti.

    Hyvinkin pääkuvista johdetut sanat voivat olla oikein.

    Oksaiseen puuhun sain sanajohdannaisen, jota en löytänyt käytetyn missään. Alkuosa on minulla sama kuin lähettämässäsi ristikossa.

    MAASTOSSA sain eri sanan.

    LIOSSA sain samanhenkisen sanan kuin TIETÄÄ TULOA eli finassisanoja kumpikin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22913
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikko on siis Antti Skytän ja Kaarina Löfgrenin keskiaukema nimeltään PITKIN SANOIN.

    Googlaapa tsaarin puoliso. Loppuosa on väärin.

    SILLÄ VERENSÄ – taitaa liittyä erääseen pohjalaissanontaan.

    PUOLET KUKASTA olisi sitten eri kuin laitoit.

    PURUVESI ratkaisuksi on pakko tulla sanat, joita ei yleensä kirjoiteta yhteen. Tällaisia ristikossa välillä on.

    Oksaiseen puuhun olet laittanut epäsanan.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22910
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos ei heti aukene, kannattaa kokeilla yleisimpiä jekkuja – niin minä toimin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22906
    Tapio
    Sivustovastaava

    ELEISTÄ on typiste. Lisää mielessäsi alkuun kirjain ja etsi sopiva sanapari.

    -OLO luetaan väärin päin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Avun ristikot – satunnaisia kysymyksiä ja kommentteja #22905
    Tapio
    Sivustovastaava

    En esitä kysymyksiä, mutta Ekin loppuvuoden vinkki on hyvä. Ilmo Juhani Liljeroos -tiimiltä on vaikeahko lisäristikko Apu 46/2021 lehdessä. IS:n ristikoihin vertailtaessa vaikeustaso on 2½-tasoa, korkeintaan 3-.

    Seuraava vihje oli minusta turhan kaukaa haettua musiikkitriviaa.

    KAIPASI VASARAA

    Viitataan erääseen 1963 levytettyyn englanninkieliseen kappaleeseen. 

    Kirjainkikkailuja oli melko paljon. Muutamia piti jälkikäteen pohtia.

    Hauskat pääkuvista johdetut sanaketjut ristikossa kieltämättä on. Niissä en tarvinnut Googleakaan. Kuten Eki mainitseekin, idea on hyvin ilmojuhanimainen.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22902
    Tapio
    Sivustovastaava

    Onkohan jotain virheitä, kun ei oikein meinaa ratketa.

    Upseerin alapuolella ongelma on virheratkonta vihjeeseen JOHTI. Ratkaisusana ei ole johtaneen ensimmäinen etunimi eikä sukunimi. Siitä seuraa virhe vihjeessä OTSA KURTUSSA, jossa 5., 6. ja 9. kirjain on väärin. Tein kyllä itsekin samat ratkontavirheet, mutta kumitin ruutuja. Pitää uskaltaa kumittaa ja miettiä uusiksi!

    IENTÄ on typiste – kokeile alkuu kirjaimia A:sta alkaen. Ratkaisusanan alkukirjain on lähetetyssä kuvassa väärin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22898
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tukirankenteisiin en osaa opastaa enempää.

    Ilman happea – O pois sanan SUORISTUT synonyymistä.

    Upseerin kuvs. Mikä upseerin slanginimitys esiintyy usien ristikoissa?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22896
    Tapio
    Sivustovastaava

    P6 on sulla mielestäni väärin. ”Kahdesta eri mitasta” on mielestäni piilovihje eli kaksi mittaan liittyvää sanaa peräkkäin. Niillä saa tiiviin synonyymin. Toinen lause vähän ihmetyttää. Ensimmäinen lause vähän eri muodossa riittäisi.

    V19: ex-pankki on yksi 1990-luvulla toimintansa lopettaneista pankeista. Pankin nimen jälkeen tulee suutarin tai puusepän käyttämä terävä esine.

    V15: piilovihje on sisäkkö; rehvakkuuden synonyymi sijoitetaan letin sisään. Letti kaiketi viittaa letitetyn pullapitkon osaan, ei hiuksiin.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 5/2021 #22895
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ton verran vielä puuttuu s. 32.

    Tämä kommentti taisi jäädä vahingossa noteeraamatta, pahoittelen. No pian tulee ratkaisukin esille. Vihjeiden logiikkaa voi tarvittaessa käsitellä jälkikäteen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22891
    Tapio
    Sivustovastaava

    En löytänyt viimeisintä keskustelua, mutta esim. http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?id=6347 komm. no 77 käsittelee tämän tyyppisten sanojen tavutusta. Muutakin tavutukseen liittyvää säikeessä on.

    Voikko-tavuttajaa kannattaa kokeilla epävarmoissa tilanteissa. Se ei kylläkään anna vaihtoehtoja, joten vaihtoehtoiset tavustustavat jäävät huomiotta. AUS/ÄYS-loppuisissa sanoissa vaihtoehtoinen tavutus on otettava huomioon. Muistaakseni Elva olisi luonnostaan tavuttanut US/YS omaksi tavukseen A. Skotin tavoin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22888
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pääkuvasta alkava sana on viihdealan tietoa – on ollut Ylellä viimeksi noin vuosi sitten. Suomenkielisessä nimessä mainitaan kettu, mutta ei alkuperäiskielisessä nimessä. Vuokila ja IJL-tiimi harrastaa tätä vihjetyyppiä paljon. Enempää en voi kertoa paljastamatta liikaa.

    Musta tai lähes musta suorakulmio. Musta kuvaa pimeyttä. Yön sanotaan olevan pimeä, mutta mikä myöhäissyksyllä ja talvella voi myös olla pimeä.

    Toukasta saattaa lähteä kaksi vihjettä. Kaksi vihjettä voi tulla myös HOMMASTA…  Merkityksellinen ratkaisusana tulee siitä, ettö vihje puuttuu! Ymmättääkseni siitä on kyse.

    Toukasta tulee ainakin suoraan alas hyvin usein vastaavanlaisesta kuvasta tuleva ratkaisusana. Toukka ei ole aina toukka vaan toukka on…

    VAHVISTAVAT… on mielestäni outo vihje ratkaisusanalle kuten jo totesin. Alkuosa on kyllä ihan ok, mutta vahvistavissa rakenteissa ei mielestäni käytetä yhdyssanan loppuosan sanaa. Ratkaisusanaa, jonka sain, käytetään yleensä rahoitukseen liittyvissä kysymyksissä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #22886
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 3/1992 on kovin vaikean oloinen ristikko Vuokilalta. Sen on kuvittanut Markku Mäkelä. Alla olevasta vihjekuvasta tulee kuusikirjaiminen sana. En meinannut millään hahmottaa, mitä kuva esittää (vasemmalla oleva viiva kuuluu toiseen vihjeeseen).

    Taitaa olla korttipakka ja sen valkoinen varakortti. Onneksi nykyisin ristikon kuvittajan piirrokset ovat värillisiä ja paljon selvempiä.

    Ristikossa oli minulle samaa luokkaa kuin vaikeanpuoleiset Lähteenmäen ristikot. Ristikossa oli mielestäni hieman kankeat pääkuvasta johdetut sanaketjut, mikä vähän huonolla tavalla loi haastetta. Mutta mielestäni Ekin vanhoissa ristikoissa on enemmän haastetta kuin hänen uusissa ristikoissaan.

    Muut vuoden 1992 4/5 tai 5/5 merkityt ristikot olivat nykyristikoihin verrattuna korkeintaan keskivaikeita. Toistaiseksi vaikein ristikko on ollut 2000-2009 vuosikymmeneltä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22884
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 18 Ekin ristikossa (kuvitus P. A. Manninen) ei oikein saa selvää sivun vaihteen kohdalta ja osa sivusta puuttuu. Laatu on aika heikko. Sain kuitenkin aiemmin mainituista ongelmakohdista selvää.

    Tallennuskelpoinen ristikko ei ole. Neitolan ristikon tallensin Google Driveen, jos joku sattuu siitä jotain kysymään.

    NIINISTÖN… on oikein. Miksi Niinistöä voidaan sanoa? Kyse on seitsemänkirjaimisesta sanasta. Tästä sanasta otetaan kirjaimet välillä 4.-7.

    Leffa ym. viihdetriviaa Ekin ristikoissa on välillä paljon (ja pääosin varmaan Ekin tuomana myös IJL-tiimin ristikoissa).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22882
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joissakin tapauksissa on kaksi mahdollisuutta tavuttaa. Tässä voi olla sellaisesta kyse.

    Voikko-tavuttaja tavuttaa alimman pidemmän sanan (kuusikirjaimisen) kahtena tavuna. Ymmärtääkseni kolmitavuiseksi sen voisi myös tavuttaa, mutta kaksitavuinen on ainakin oikein.

    Muistaakseni nimimerkki Elva kohtasi Lauri Kultin ristikoissa saman ongelman ja asiaa pohdittiin jossakin säikeessä.

    Kokeile Kielitoimiston sivuja tavutussäännöistä tietoa saadakseksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22878
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sana ”jos” todellakin tekisi ratkaisusanasta loogisemman. Kun laulussa sana puuttuu, pitää se mielessään lisätä, koska laulun sanoja ei voi muuttaa.

    Kun vihje perustuu laulun sanoihin, ongelmana on se, että vihje on usein pakostakin vähän viitteellinen ja tavanomaista vihjeitystä epätarkempi.

    Jatka vasemman alareunan alimman sanan toista tavua kahdella kirjaimella. Silloin tulee loogisemmat sanat niin vaakaan kuin pystyyn. Muuten kulma on minusta oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22873
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain pystyvihjeet ja laatu on ihan riittävän hyvä. Kiitos niistä.

    Arvasin/päättelin oikein P2, P3, P5, P7, P8, P14, P18. P4 loppuosa meni väärin, kun laitoin V19 yksikköön. Ihmettelinkin huonosti toimivaa sanaan, mutten tajunnut kokeilla V19 ratkaisusanaa monikossa. P4:n olisin voinut arvata oikein.

    Täysin pieleen mennyt arvaus oli vain P17. Siinä minulla ei ollut mahiksia oikein arvaukseen, koska ratkaisusana oli hieman poikkeuksellinen.

    Täytyisi ehkä käsitellä adverbejä ihan omana säikeenä. Ovat sen vetran ongelmallisia. Kommentissa #22868 tulee esille perusongelma.

    Kokeile vielä sitä s. 18 lähettämistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22868
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laita ratkaisusana Kielitoimiston sanakirjan hakuun. Sana löytyy sieltä, mikä tekee sanasta hyväksyttävän.

    Minä en vihjeessä pitänyt sen aiheesta. Mutta ratkaisusana on myös sanatyyppinä sen tyypin ratkaisusana, joita laatijoiden olisi ehkä syytä välttää.

    Ristikoissa hyväksytään ns. adverbeiksi luokiteltuja sanoja. Niillä on joitakin taivutusmuotoja ja ne muistuttavat taivutettuja substantiiveja tai adjektiiveja.

    Lue myös Skotuksen arikkeli.

    Niiden käyttö ratkaisusanoina aiheuttaa kokemukseni myötä hyvin usein hämmennystä. Tästä todisteena Neitolan piilis. Niitä tapaa piiliksissä tavallisia ristikoita enemmän, mutta kyllä niitä tavallisissakin ristikoissa joskus on – ja niissäkin ne ovat hämmennyksen aiheita.

    Suuri ongelma tällä kertaa on se, että ”juovuksissa” rinnalla on vain ”juovuksiin”. Mutta ristikkoon tulevaa olotilaa koskevaa sanaa voi mielestäni taivuttaa lähes kaikissa taivutusmuodoissa, vaikka Kielitoimiston sanakirja tuntee vain kaksi taivutusmuotoa. Vai taivuttaisinko sanaa väärin, jos laittaisin ratkaisusanan vaikka genetiiviin? Substantiivin ja adverbin rajanveto on minusta kuin veteen piirretty viiva. Varsinkin kovin tulkinnallisissa tapauksissa arverbien käyttö ratkaisusanana on arveluttavaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22866
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikko: Toni Piirainen TALVI YLLÄTTI?

    Vasen yläreuna

    Pääkuvasta johdetun ensimmäinen sanan 1., 2. ja 6. kirjain on väärin. Laita ketun ympärille mielessäsi sitaatit ja mieti sen jälkeen, miten kettu voisi liittyy toiseen pääkuvasta johdettuun sanaan.

    Ruudukossa on kolo eli …

    Lihakuva on typiste (Auliksella tällaiset ovat tyypillisiä). 

    Oikea reuna keskellä

    Sulla on väärin vesilasiin liittyvä vihje, mistä syystä et saa reunaa ratkottua.

    ENTTAA on typiste. Viidenneksi kirjaimeksi sopii kaksi kirjainta, mutta vai  toinen sopii vihjeen -TELEE kanssa.

    Vihjeen -TTELEE ratkaisusanassa 2. ja 4. kirjain on sinulla väärin.

    OLYMPIAVOITTAJA – kyseessä ei ole urheilija. Joskus palkintoja saivat muutkin kuin urheiljat. Tämä henkilö on suomalainen ja ristikoista varsin tuttu.

    Pääkuvan alla

    Pääkuva: Mitä kettu tekee?

    JYRKIN TOIMITTAJA on väärin. Kyseessä on eräs toinen ko. ohjelman toimittaja. Löytyy helposti Googlella.

    -MTO on typiste.

    Siluettikuva viittaa upseerin. Ratkaisusana on usein upseeriin liittyvä sana.

    Madon oikealta puolelta näyttäisi puuttuvan vihje.

    HOMMASTA MIELEEN tulee eräs TV-sarja.

    Vasemman alalaidan tyhjät kohdat:

    Siellä on yhteensä kolme typistettä.

     RIKKI… on jaotelma. RIKKI = ?

    SOTKE KESKUS on epäsuora anagrammi.

    VAHVISTAVAT RAKENNETTA sain ratkaisusanan, joka on sinänsä kunnollinen, mutta joka ei liity vihjeiseen. Mielestäni sanaa ei käytetä vihjeen antamassa merkityksessä. Oikaiskoon joku, jos olen väärässä.

    VILJELIJÖILLE tuli ratkaisusana, jota en ole nähnyt enkä kuullut käytetyn, mutta mikä sisällöllisesti on ok.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22865
    Tapio
    Sivustovastaava

    En pistänyt koko ristikoista, kun on niin sekavaa raaputtelua.

    Koko ristikko oli hyödyllistä kokonaisuuden hahmottamiseksi. Voisin raapustella päälle ja tallentaa, jos joku muu kysyy ristikosta.

    Jostakin syystä en saanut sinulta kuvia s. 18 ristikosta. Sikäli kovinkin outoa, että eräästä toisen 1.11.2021 klo 21.08 lähettämästä ristikosta kyllä kuva tuli perille.

    Varmaan jokin väliaikainen häiriö. Onnistuneista lähetyksistä tulee aina seuraava tiedote:

    KIITOS – Lataus onnistui!

    Jos ei tule ilmoitusta, että lähestys onnistui, se merkitsee aina sitä, että lähetys epäonnistui.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22864
    Tapio
    Sivustovastaava

    No, ekana vinkkiä Neitolaan. Se P15 lie sulla nyt Kakaran vinkein ratkottu, eli kyllä se sinänsä edustaa omaa tyylilajiaan, mutta löytyy kyllä sanasta. V20 tarkoitit? Mulla on se askarreltu pohja johtuen toimituksen paperiin ehtineestä väärästä pohjasta. Kemiaa se on. Löytyy kyllä ihan sanoista kun käyt sana sanalta läpi. Kun ei ole kuin viisi kirjainta. Tämä oli kyllä etityisen hankala, kun en ole kemisti mitenkään. Auttoiko mittää?

    Sain minä V20 ja P15 ratkottua ja löysin kaikki vihjeet. V20 vihjeen kemiaan liittyvän faktan suhteen olin varmaan yhtä pihalla kuin sinäkin!

    Lääkäreiltä Neitola ja Oskala voi joskus olla ratkaisusanana lähinnä vain lääkärien käyttämiä sanoja, joten ei tämä ihan pahimman luokan ammattiterminologiaa ollut.

    Muut kuin  P15 pystyvihjeistä on vain arvaus, kun ei ole pystyvihjeitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22857
    Tapio
    Sivustovastaava

    Oi Armas rosmariini… vihjeen loppu on olennainen – jos anoo vihjeen lopun sanat, mitä silloin tekee?

    Tarina… on vain lyhyehkö tarina.

    Stadin naiset on tietyn kaupungin aluee  naiset, ei koko kaupungin naiset.

    Lähetä mulle noista kuva (s. 18 koko tistikosta) +  pystyvihjeet Neitolan piilikseen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22855
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eikö sinulla Tapio siis ole pystyvihjeitä? P15: Pidit pystyssä: ottelujaksoihin on suunta kossua litkivän mieshupakon. V20 sana on suoraan vihjeestä luettavissa.

    Ei ole pystyvihjeitä. Sain tarkasteltavaksi ristikon, josta puuttui pystyvihjeet. 

    P15 Tuli just se, mitä arvelinkin. En kyseisen tyylilajin vihjeistä pidä, en Neitolankaan kohdalla.

    V20 yritin lukea kirjain kirjaimelta, mutta vastaan ei tullut ainuttakaan ennestään tuntemaani vihjeeseen järkevästi sopivaa sanaa. Kun nyt sain alkukirjaimen, huomasin, että itse asiassa löysin aikoja sitten V20 ratkaisusanan, mutten tiennyt, että vihjeessä kysyttyä asiaa on olemassa on olemassa, joten ohitin sen. Neitolalle kuten myös Oskalalle on kyllä tyypillistä, että faktaa ei ennestään monikaan tunne. Vihje oli vaikea vain siihen liittyneen faktan vuoksi.

    Laitoin nyt P15 lukuun ottamatta kaikkiin pystyvihjeisiin arvauksen. Olisi kiva nähdä, moniko arvaus meni nappiin. Uskon, että ainakin P8 olisi mennyt nappiin. Voisiko joku siis lähettää pystyvihjeet?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22851
    Tapio
    Sivustovastaava

    Riimipiiliksen V20 vaatii kemian tuntemusta (tai Googlea) ja P15 ei ole perusmuodossa oleva sana.

    Ok. En kemiaan tuosta varmaan keksi ilman risteävän P15 apua. Jos lähettäisit pystyvihjeet, voisin varmaan saada ratkaistua.

    Partikkelit ja taipumattomat tai vajaasti taipuvat adverbit/adverbiaalit hyväksytään ristikoissa. Ne muistuttavat taivutettuja ei-ristikkokelpoisia sanoja. Ne ovat minusta vähän ongelma. Virheelistä sanaa en usko Neitolan ristikkoon laittaneen. Adverbit löytynevät Kielitoimiston sanakirjasta.

    Jos tämäntapainen on kysessä, arvaan mistä voisi olla kyse. En kyllä sitten V20 kemiaan liittyvää ratkaisusanaa en keksi. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22850
    Tapio
    Sivustovastaava

    Maha tyhjäs… on ikävä tila ja pieraisu tässä tilassa voi johtaa varsin kiusalliseen tilanteeseen toisten seurassa.

    Kapaloissaan… sana ”köllöttää” liittyy pysähtymiseen. Yhdyssanan loppupuoli ei minusta ole kovin luonteva.

    Sievä… – mitä sanotaan usein ”pesäksi”.

    Minulla ratkaisusanat ovat Marcuksen perua. Lähetä oma versiosi. En kyllä ehkä huomenna ehdi katsoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 41-/2021 #22848
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumissa on ollut keskustelua vihjeestä

    PUHDAS -2.

    ”-2.” tarkoittaa yleensä, että otetaan pois toinen kirjain. Siitä joku kirjoitti, että piste olisi liikaa. Ilman pistettä tarkoitetaan, että otetaan pois kaksi kirjainta.


    Lisäys 5.11.2021. Pisteen kanssa kerrottiin olevan oikein. Sanarisin foorumissa (komm. no 22) on tälle selitys: 2. = TI. Olin osittain jäljillä, mutta ajattelin suoraan ”toinen”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 3.7.2021- viikonlopun ristikot #22844
    Tapio
    Sivustovastaava

    IS Viikonloppu 23.-24.10.2021 on oma säikeensä.

    30.10 Teemu Pallosen Kovis (kuvitus Heikki Lavonius) on ehkä lähempänä kakkosta kuin kolmosta. Leinoseltakaan ei ollut ristikkoa viikonvaihteen tehtäviä vaikeuttamaan. Piilis on helpohko. Helppo tavis, jossa vasen yläkulma mietitytti eniten. Siinä on hauska vihje

    ”KOKKAINEN KALAA LINNUKSI!”

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22840
    Tapio
    Sivustovastaava

    Onkohan tässä jotain virhettä? Tuossa loputtoman hassu/lasit ei oikein tunnu tulevan järkevää. Samoin sukunimien yksi kirjain mietityttää. Mikä olisi vasemman reunan vihje xx?

    X = kymmenes roomalaisena numerona. XX – edelliseen liittyvä X monikossa. Ongelma on se, että vihjessä näyttäisi olevan kaksi pientä x-kirjainta, mutta ne tulee lukea isoina kirjaimina, jolloin ne muistuttavat roomalaisia numeroita.

    Sen yläpuolella on kissakuva. Jos ajattelee, että kissa on edustaa jotain eläintä, siihen saa järkevän sanan.

    Kuten kommentissa #22780 toin esille, sukunimet ovat outoja hakukoneella löydettyjä sukunimiä. Laatija on kelpuuttanut ristikon, koska löysi hakukoneella joitakin sukunimiä, jotka sopivat ristikkoon. Kaksi eri kirjainta on mahdollista. Pohjimmiltaan näissä ratkaisu löytyy vain kokeilemalla hakukoneissa millä kirjaimella löytää sukunimen, jolla on edes yksi käyttäjä maailmassa – niinhän laatijakin on tehnyt. Yleisyydellä ei ole näissä laatijalle mitään merkitystä.

    Ja myös ylimmän vaakarivin toinen sana. Mitä kuva esittää?

    Tarkoittanet tätä kuvaa:

    Kuva on tunnus (lippu, logo tai vaakuna). Mielekkääksi piilokirjaimeksi ei sovi oikein kuin yksi kirjain. 

    Kun 29.10.2021 etsin tunnusta, en löytänyt kuvaa Googlella. 30.10.2021 löysin alueen lipusta yhden version, jossa on vihjeessä oleva kuva. Näyttää siltä, että alueella on useammanlaisia lippuja. Suomenkielinen Wikipedia näyttää alueelle eri lippua. Kyseessä on kaiketi jokin epävirallinen lippu.

    Vaihtoehtoinen lippu löytyi haulla ”***** flag” (***** = ratkaisusana.

    Lehdon tapauksessa muukin kuin ilmeisin ratkaisusana voisi kyllä periaatteessa olla ratkaisusana – riittää, että Googlella jostain päin maailmaa löytyy sopiva maantieteellinen alue, firma tai tuotemerkki, jolla olisi vihjeessä kuvattu tunnus.

    Yksi syy siihen, että itse lopetin Lehdon ristikoiden ratkonnan on se, että hänen laatimissaan ristikoissa on hirveän paljon Googlen avulla löydettyjä ratkaisusanoja. Ristikoissa on paljon outoja etunimiä, sukunimiä, pelihahmoja, elokuvia, tuotemerkkejä, paikkakuntia ja lyhenteitä – ehkä tuosta jäi vielä osa outouksista mainitsematta. 

    Laadinta perustuu siihen, että jos tulee tiukka paikka laadinnassa, riittää, että Googlella löytyy jotain risteäväksi sopivaa. Harmittavimpia ovat vihjeet ETUNIMI ja SUKUNIMI. Niistä on vähiten apua ratkonnassa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella tai tietokoneella #22836
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos kotona ei ole kuin kumituttipääkynä, siitä saa miellyttävämmän teippaamalla päälle silmälasinpyyhiseen tarkoitetusta liinasta pienen palan.
    Kosketustuntuma on varsin hyvä, mutta jos päässä on taskupidike, kynä peittää kirjoittamista melko paljon. Taskupidike kannattaa repiä irti. Alla kynä, josta on poistettu taskupidike. Merkkasin vihreällä linjan, jolla pitää näkyä ylöspäin, jotta kynä toimisi parhaiten.

    Ratkonta kyllä onnistuu. Alla malli omasta ristikostani.
    Jotta ratkonta on miellyttävää, ristikkoa pitää suurentaa ja ratkoa pienehköjä alueita kerrallaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22826
    Tapio
    Sivustovastaava

    Niinhän se on.

    Sain vaaakivihjeisiin ilman risteäviä tähän mennessä 10 vaakasanaa ja vain V20 on ratkomatta. Siihen on vain arvaus. P15 tulisi kyllä sillä ratkaisusanalla jokin itsellen tyystin outo sana, johon en pysty keksimään järkeviä piilokirjaimia.

    Arvailin pystysanoja ja olisi kiva nähdä, menikömyksikään sana oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22823
    Tapio
    Sivustovastaava

    2, 3, 6 ovat ihan simppeleitä. 2 on ihan siinä. En voi enempää, koska sitten on selvä.

    Tarkoitatko Neitolan piilistä vai mitä?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22813
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ja nykynuorten ajankulu tapahtuu usein kännykän kanssa. Kännykällä kyllä voi yhdistää nykytoiminnan ulkona yksin tai kavereiden kanssa tapahtuvaan toimintaan.

    Ei aukeamaan ryhdy vasen ak. Luulin että helppo, ja Kakarakin sanoi, tosin mainitsi kahdesta kökkösanasta. Nuoli vasemmalle, länteen, reunaan… laitaan, viivaan…

    Nuoli vasemmalle – jokin mainitsemistasi nominatiivissa. Mikä niistä sopii ristikkoon selviää, kun ensin vihje NYKYNUORTEN AJANKULU on selvitetty. Enempää ei voi täällä vihjata. 

    ”Kapaloissaan…” tulee minusta (ja varmaankin Kakaran mielestä myös) vähän kökkö ratkaisusana. Olennainen sana on ”köllöttää”.

    VUOTEENA… + PENKILLÄ… tulee minusta melko toimiva ratkaisusana. Ratkaisusana on monikossa. Aika suorat vihjeet.

    Jos A. Skotti epäilee ratkontavirhettä, hän voi lähettää kuvan, että voin verrata A. Skotin ratkaisusanoja itselläni oleviin ratkaisusanoihin.


    PS. lähettäisikö A. Skotti tai joku minulle Neitolan piiliksen pystyvihjeet. Pelkillä vaakavihjeillä kun ei saa ristikkoa loppuun asti täytettyä. Hain virhepalvelusta puhtaan pohjan. Siihen minulla on A. Skotilta vain vaakavihjeet. Ratkoisin sen ihan itse. A. Skotin laittamia ratkaisusanoja en painanut mieleeni (ne on kyllä vielä puhtaan pohjan alla piilossa).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden arviointiperusteeni #22810
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Poistin säikeestä kommentit, jotka liittyivät ratkaisusanojen keskipituuslaskelmieni virheisiin. Kritiikki oli täysin oikeutettua. Olen saamani kritiikin jälkeen pyrkinyt laskemaan sanojen keskipituudet tarkemmin. Koska kritiikillä ei ollut yleishyödyllistä merkitystä, poisti kaikki asiaan liittyvät kommentit.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 5/2021 #22803
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lisäsin kommenttiin #22596 ratkaisusanoja esille.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22787
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihjeeseen LOPUTTOMAN HASSU kolmas kirjain oli vielä ratkaisematta. Kyseisen kirjaimen kohdalla risteävä sana on kuvavihje. Seuraavassa vihjeessä kysytään tuotemerkkiä. Alla oleva kuva esittää suojalaseja.

    LOPUTTOMAN HASSU on ns. typiste, josta on otettu pois viimeinen kirjain. Hass(u)  = ****(u).


    Iisakin ristikoista voi lähettää palautetta s-postilla (ristikkopalaute[at-merkki]kolmiokirja.fi).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22785
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Kiitos kivasta keskustelusta. Voisitteko huomioda jatkossa myös minun IS- ja SK-kommenttejani, jos niissä minulla on ongelmia. Jos muistan, merkkaan punaisella huutomerkillä säikeen, jossa minulla on ongelmia.

    Lisäsin sivun loppuun listauksia viimeisistä vastauksista ja aiheista sekä listan foorumeista. Näin ne löytyvät myös muualta kuin valikoista. Tärkeimmät foorumit löytyvät myös allekirjoituksestani.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22780
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pyysin vinkkiapua Kuukauden Aulis 10/2021 ristikkoont eräältä toiselta ratkojalta. Sen mukaan edellisessä kommentissa oleva kuva esittää Islantia – melko pieni valtio. 

    Saamieni vinkkien perusteella annan Marialle vinkkejä. Maria toisessa minulle lähettämässäni kuvassa oikein kissan oikealla puolella olevissa vihjeissä ovat seuraavat:

    • Kissan oikealla puolella kolmas vaakavihje ylhäältä lukien.
    • POHJALAISIA pystyvihje.
    • TYÖKALU pystyvihje.
    • MAANALAISIA pystyvihje.
    • pystyvihje.

    Sitten sekä saamiani vinkkejä että itse lisäämiäni vinkkejä.

    Kissan oikealla puolella kolmannen vaakavihjeen vaakaan tulee eläviä, joskus omituisiakin. Vihjeen alapuolelle sen yläpuolisen sanan kanssa vähän sama juttu.

    Ihmettelin niissä ratkaisusanan monikkomuotoa ja sitä, miten ne liittyvät pääkuvaan. Laatijalla näyttää olevan ideana se, että kuvaan on yhdistetty kaksi eri eläintä – kuvan eläintä ei ole olemassa! Kun katsoon kissalta näyttävää eläintä tarkemmin, sillä eläimellä on jyrsijän etuhampaat! Jyrsijällä on keskellä ns. talttahampaat. Oravat käyttävät niitä käpyjen suomujen poistoon. Myös oksien katkominen ja reikien tekeminen onnistuu talttahampailla.

    Kissan etuhampaat näyttävät nimittäin tältä:

    Keskellä on matalat hampaat ja matalien hampaiden vieressä on isot kulmahampaat, joilla eläin tarttuu saaliiseensa.

    Mahdollisesti myös isomman eläimen sieraimet voi tulkita pienemmän eläimen silmiksi.

    Kun kuva viittaa kahteen eri eläimeen, monikkomuodot ovat luontevia. Ratkaisusanoussa on monta synonyymiä ja näihin kahteen eläimeen liittyviä muita sanoja.

    Arvoitukselliset kuvat ovat tyypillistä Lehtoa. Monesti ne ovat myös ristikon parasta antia. Tulee mieleen eräät Hesarin arvoitukselliset pääkuvat ja eräät pienemmät vihjekuvat.

    Pääkuvan oikealla puolella ensimmäinen vaakavihje liittyy itse eläimiin.

    Tuolin tuotenimi oli kyllä mielettömän hankalasti löydettävissä. Vaikka kuinka yritin googlata, en tuotemerkkiä löytänyt vaan vain viisi samantapaista tuolia, joista muutama oli todella paljon kuvan tuolia muistuttavia. Olen Hesarin ristikoita ratkoessani tuotemerkit aiemmin löytänyt, joten tämä oli pahin kohtaamani tapaus. En löytänyt sitä haulla ”pinnatuoli” enkä em. hakusanan ohella laittamillani arvauksilla.

    Koska tuotemerkki on vaikeasti löydettävissä, laitan sen suoraan. Tuoli on KRISE.

    Kun yritin väärillä tuotenimillä, ristikon ratkontaan kului hirveästi aikaa. Kumitin paljon pois ihan oikein laittamiani ratkaisusanoja. Mm. karttakuvaan olin laittanut oikean ratkaisusanan, mutta pyyhin pois, koska se ei sopinut löytämieni tuolien nimien kanssa.

    Tein strategisen ratkontavirheen. Yritin ensin selvittää tuolin tuotemerkin ja sovittaa siihen risteävät.

    Jos Lehdon ristikoiden kohdalla epäilee tuotemerkkiä ratkaisusanaksi, pitäisi monesti ensin ratkoa ympäristöä mahdollisimman paljon. Tuotemerkki löytyy sitten risteävien kautta ainakin niin, että siihen jää vain yksi tai kaksi kirjainta Googlen kanssa vaihtoehtoisia sanoja kokeilemisiin.

    Sukunimien kohdalla kyse on puhtaasta arvaamisesta ja arvauksien testaamisesta. Vaakaan menevän 3. kirjain (pystyyn 2.) on kokeiltava eri vaihtoehtoja.

    Yhdellä arvauksella pystyyn menevään sukunimivihjeeseen löysin suomalaisen sukunimen, mutta vaakaan menevään sukunimeen en varmasti sukunimeksi tunnistettavaa erisnimeä löytänyt ollenkaan. (Myheritage ei sukunimeä tunnistanut kun myöhemmin testasin vaihtoehtoja sillä).

    Vaihdoin arvattavaa kirjainta, mutta mitään varmasti sukunimeksi tunnistettavia sanoja ei löytynyt kumpaankaan suuntaan.

    Kun arvuuttelin kirjainta Myheritage-sivustolla, yhdellä kirjaimella tuli osumia sekä pystyyn että vaakaan hakukenttään laittamistani sukunimistä. Osumia oli 2 ja 27, joten todella harvinaisista erisnimistä olisi kyse.


    Lisäys. MyHeritage löysi RAIKIMO-LIOLILA. Toista näistä ei muulla haulla löytynyt.

    Toinen vaihtoehto on RAUKIMO-LUOLILA. Toisesta noista en ole varma, onko sukunimi ollenkaan.


    Joku toinen saattaa löytää osumia, joita en löytänyt, mutta melkoista arpapeliä sukunimien löytyminen on. On mahdoton tietää, mitä kirjaimia laatija ajatteli ja mitä Kolmiokirjat hyväksyy oikeiksi kirjaimiksi. Lehdon tarkoittaman ratkaisusanan löytyminen on vain villi arvaus. Ihan näin paljon ristikon ratkaisusanat eivät mielestäni saisi perustua villeihin arvauksiin ja kokeiluihin.

    Koska en ole varma, mitä sukunimiä Lehto tarkoitti, jätin tämän säikeen tilaksi ”Ei ole ratkaistu”.

    On Lehdon ristikoissa myös omat hyvät puolensa. Arvoituksellisten kuvien lisäksi Lehdon Hesarin ristikoissa on usein oikein hauskat pääkuvista johdetut sanat. Mutta Googlen tarve on niissä samaan tapaan minusta turhan suuri.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22778
    Tapio
    Sivustovastaava

    Myös seuraava kuva on arvoituksellinen:

    Muistuttaa hieman Islantia, mutta se se ei voi olla. Johonkin alueeseen ratkaisusana tuntuisi viittaavan. Mitään järkevää ratkaisusanaa en vihjeestä saa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22776
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta toisinaan Lähteenmäen sanasto on varsin toimivaa. Ristikoiden laatutaso vaihtelee. Parasta on se, että vihjeissä ei ole ns. rakennevihjeitä eli kirjainten poistoilla tms. kikkailuja vaan vihjeet perustuvat vain assosiaatioihin. Olen minä monesta Lähteenmäen ristikosta nauttinut.

    Lähteenmäeltä oli 3/2021 samantyylinen ristikko, jossa oli käytetty vihjeinä laulujen sanoja. Mielestäni aiemmassa niin vihjeet kuin ratkaisusanat olivat toimivampia ja ristikko oli onnistuneempi. Itse asiassa pidin 3/2021 ristikosta varsin paljon.

    Huonoimmat piirteet tässä on jo tullut useammankin kommentoijan toimesta todettua, joten niistä ei enempää.


    PS. Laitoin Sanarisille s-postin, jossa oli linkki yhteen Lähteenmäen tavuristikkoa koskevaan kommenttiini. Kehotin Sanarista lukemaan myös muiden antamia kommentteja. Toivoisin Sanarisilta tästä ristikosta annettujen kommenttien vuoksi lempeästi, mutta kriittisesti annettua palautetta tavuristikon laatijalle. Kaikki me toivomme laatijalle hyvää ja toivomme saavamme häneltä kivalla lailla haastavia ristikoita.


    PPS. Olisiko Kakaralla tai jollakulla muulla 25.10.2021 jälkeen antaa selityksiä Lähteenmäen tavuristikon 5/2021 outoihin kuviin. Laitoin esille myös kaikkien kommentissa esille tulleiden vihjeiden ratkaisusanat.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS Viikonloppu 23.-24.10.2021 #22775
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen antanut muutamia kovisristikkoon liittyviä vinkkejä Suomi24:ssä.

    Sanarisin foorumissa nimimerkit happonen (komm. no 14) ja Jaska (komm. no 15) antavat ristikosta samansuuntaisia arvioita kuin itsekin olisin antanut.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22769
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä tulee täytettyihin kohtiin, minulla ja Kakaralla on samoin.

    Siihen pomoon sinulla ei kumitusten perusteella näyttäisi olleen oikeaa ratkaisusanaa. Eka kumitettu tavu näyttäisi olevan oikein, mutta ainakin viimeinen kumitettu tavu oli väärin. Ratkaisusana on monikossa eli viimeinen kirjain on T.

    Tohtorin hatun saanut on aina jonkun tieteenalan … .

    Nuoli-vihjeeseen ei ole vaihtoehtoja, joten sen voit laittaa varmasti. Vihjeeseen TARJA olet hahmottanut oikean ratkaisusanan.

    Lähteenmäen kohdalla ei voi olettaa, että ratkaisusanat ovat aina luontevia tai vihjeen ja ratkaisusanan suhde olisi luonteva. Joten kuten menetteleviin on välillä tyydyttävä.

    Et ole minusta ollenkaan vähäjärkinen. Olen ratkonut sinua enemmän laatijan ristikoita ja aina silloin tällöin vihjeet tuntuvat kovin oudoilta.

    Jos alakulmassa on ongelmia, lähetä nurkasta kuva.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22763
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kakara on jäljillä. Sen uskon olevan selvä. Mutta mä en oo jäljillä edes Piiska pomon… jutussa. Ja koirakin kiertelee väärin vaikka pidän sitä simppelinä. Tarjakin on muka selvä juttu. Ki-ki-kiin on selvä. Mutta eivät sovi yhteen. Noitakin vainoaa! Hahaa. Nyt on kivaa.

    Kysyin nykyisestä ratkaisusta Kakaralta s-postilla. Muistaakseni sinun versiossasi oli vasen yläkulma oikein ratkotulta osin. En säilyttänyt tosin versiotasi, mutta niin muistan.

    Ongelmana on siis ”Mä lauluni…” ensimmäinen tavu. Laitoin Kakaralle ekasta tavusta kaksi ehdotusta, mutta kumpikin oli väärin.

    Ongelmana on myös kolmas  tavu vihjeessä ”Hei, kuulkaas…”. 

    Noihin olen yhtä sun toista kokeillut, mutta mikään ei ole toiminut tai en pitänyt toimivana. Olin laittanut moneen kohtaan tavut, jotka todennäköisti ovat oikein, mutta pyyhin ne pois.

    Kun väärät vastaukset sain karsittua pois, sain ratkaisun.

    ”Mä lauluni…” – minkä tyyppisissä tarinoissa on noitia. Tätä kyllä jossakin vaiheessa ajattelin, mutta siihen tuli mielestäni huonosti toimiva ratkaisusana vihjeelle ”Nousee…”.

    ”Nousee…” sain tekemiseen liittyvän sanan.

    Hylkäsin tämän ratkaisusanan, koska se ei tuntunut liittyvän vihjeeseen lainkaan. Kun nyt tarkemmin ajattelen, mokasin tässä hylkäyksessä. Meteorologien laatimissa säätedotuksissa käytetään useinkin tietynlaisesta toistuvuudesta tätä sanaa. Toistuvuus liittyy myös päivien vaihtumiseen. Laatija saattaa myös ajatella nousemista ja laskemista itsessään tietynlaisena toimimisena. Yhteys on olemassa, mutta laulun sanoja pitää mielessään muuttaa paremmin ratkaisusanaan liittyviksi ja löytää tarkastelukulma.

    ”Hei, kuulkaas…” – tässä lemppaus on asian ytimessä. Ratkaisusana on Kakaran tavoin minustakin kovin teennäinen.

    Minusta oikea yläkulma on huonosti laadittu, koska todistetusti useampikin ratkoja pitää vihjeisiin liittyviä ratkaisusanoja joko kökköinä (teennäisinä) tai turhan kaukaa haettuina/heikosti vihjeisiin liittyvinä. 

    Minusta harvinaisen huonosti onnistunut ristikko laatijalta, koska ratkojat jäävät monessakin kohtaa epävarmuuteen, onko ratkaistu oikein vai väärin.

    PuPe 5/2021 jäi epävarmoja kohtia ja paria kuviota en ymmärtänyt ollenkaan. Nyt epävarmuutta on enemmän.

    Lähteenmäen ristikot ovat vaikeutuneet, mutta ei mielestäni hyvällä tavalla. Ratkojalle pitäisi jäädä oikean ratkaisusanan löydettyä tunne siitä, että ratkaisu on oikein. Hyvin monessa kohtaa tämä ei ristikossa toteudu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22757
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hei kuulkaas… tuli mun korviin kovin keinotekoinen ratkaisusana. Mitä se nyt on, kun tanssiin pyydetään ja mitä jäi käteen, kun neiti ei lähtenyt?

    Sitä tilannetta ajattelin, mutta en keksi mielekästä ilmaisua.

    Ongelmana on se, että jokaiseen vihjeeseen saisi yksinään antamiesi vinkkien perusteella hyvän tai joten kuten menettekevän ratkaisusanan, mutta kokonaisuus ei toimi.

    Voitko antaa palautelomakkeella yhteystietosi uudestaan (en sitä tallentanut enkä sitä muista). Lähettäisin nykyisen ratkaisun. Laittaisin mukaan muutaman kommentin, joihin toivon vastauksen. Lisäksi voisit kertoa, missä on mielestäsi virheitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22754
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hei kuulkaas… on myös aika arvoituksellinen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22752
    Tapio
    Sivustovastaava

    Itse ratkon IS:n ristikoita vain näköislehdistä piirrosohjelmalla tablet-laitteella. Tulostukseen verrattuna etu on siinä, että ristikon ympäriltä voi leikata pois kaiken turhan.

    Suomessa ainoa ongelma on se, että ratkontaan mahdollisimman miellyttävän kynän saa vain Kiinasta tilaamalla. Kun kumipinnan päällä on kangaspinnoite, kynä liikkuu lasilla miellyttävämmin kuin kynä paperilla. Kosketustuntuma on oikeanlaisella kynällä erittäin hyvä. Ilman pinnoitetta kynä on liian tahmea. Päällystetyn kynän kosketustuntuma on miellyttävämpi kuin laitteen mukana tulevien kynien. Kynän paksuus hieman kiusaa, mutta siihen tottuu. Tällä hetkellä kynän pinta on suurelta alalta puhki enkä ole saanut ostettua uusia kyniä. 2 € kpl viimeksi.

    IS Extra on 10 € kuukaudessa ja ristikoita on ratkottavaksi todella paljon – IS Extra on ristikkolehtenä täysin verrattavissa erillisiin ristikkolehtiin. Koviksia tosin on vain 4-6 kuukaudessa.

    Käyn nykyisin kirjastossa kerran viikossa ja lataan haluamani ristikot eMagz-kokoelman näköislehdistä. Ratkon yleensä viikossa seuraavat ristikot: Histis, MaanantaiKESKIS, UUTISRISTIKKO, Mantan valinta viikonaihteeksi, Kovis, Tavis, Piilis ja Kääntis. Viikossa lähetän kaksi tai kolme tekstiviestiä osallistuakseni palkintokisoihin. Nöin myös maksan jotain ristikousta. Enemmänkin voisin kyllä maksaa.

    eMagz tarjoaa mm. Apuun, Seuraan ja Suomen Kuvalehteen etäkäyttömahdollisuuden. Ratkon em. lehtien ristikoita tablet-laitteellani. Valitettavasti eMagz ei toimi etäkäytössä kaikkialla Suomessa. Kirjastojen nettitiedotteista löydät oman lähikirjastosi nykykytilanteen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22748
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laita kuva siitä, mistä kuvailet

    Jotain sain alhaalta, en ihan vasemmasta alakulmasta uskon että se kuitenkin avautuu

    Siinä voin antaa apua, mutta oikean puolen yläkulmassa tunnen olevani aika pihalla. Ehkä Kakara antaisi vielä vähän lisävinkkiä.

    Ainakin kivisten uunien kaksi viimeistä tavua ovat minulla risteävien kanssa sopimattomia. 

    Itse olen siirtynyt ratkomaan IS:n ristikoita. Kyllä minunkin tulee tähän silloin tällöin palattua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 3.7.2021- viikonlopun ristikot #22746
    Tapio
    Sivustovastaava

    23.10.2021 siirretty omaksi keskusteluksi

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22744
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok. Nyt tilanne on se, että olet päässyt minua paremmin sisälle tähän Lähteenmäen ristikkoon. Olen edelleen #22742 kuvaamassani tilanteessa.

    Niittyvihjeeseen täytyy olla minulla väärä ratkaisusana, vaikka toisen tavun vaihdoinkin. Minkähäntyyppisestä muusta elämästä voisi olla kyse?

    Minun tekisi nyt mieli lähettää oma vaiheeni Kakaralle.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22742
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kevät”niityllä” voi olla muutakin elämää.

    No sitten minä ja A. Skotti olemme juuttuneet kasveihin tai vain olemme juuttuneet tavanomaisiin ajatuskulkuihin. Tuntuu suoranaisekta ansalta. Marcus selvitti tämän ansan avullasi. Olet kyllä minua taitavampi ratkoja, mutta ehkä joskus minäkin osaan sinua auttaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22740
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ki-ki… on  kyllä minusta selvä äänen esitystapaan ja korkeuteenkin liittyvä ilmaisu.

    Vaikka olen näitä ennen ratkonut loppuun asti, tämä tuntuu toivottomalta.

    Sana ”noita” on laulussa pronomini, mutta jos se tulkitaan substantiiviksi, saa todella hassusti johdetun vihjeen.

    Samalla niitty kyllä tarkoittaa ennemminkin viljeltyä aluetta, minkä merkityksen Kielitoimiston sanakirja tuntee sanalle. Sanaa kyllä ehdotti Marcus tätä ristikkoa koskevassa minulle lähetetyssä kuvassa. Tuntui vain väärältä, mutta taisi olla oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22738
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kapaloissaan… en yhtään tajua mitä on laatijan mielessä liikkunut, miten hän on yhdistänyt ratkaisusanan vihjeeseen. Olen samaa mieltä siitä, että haastavuutta pitää ola, mutta Lähteenmäen haastavauus perustuu lähinnä omituisiin assosiaatioihin ja väkisin tehtyihin sanoihin – tämä siis vain minun mielipiteeni.

    Just täsmälleen sama tuntemus minullakin on ainakin joistakin tavuristikoista, erityisesti tästä ristikosta – kerrot samaa, mitä minä kommentissa #22730. Toiset ovat onnistuneempia kuin toiset.

    Täytyy yrittää ratkoa Kakaran ohjeilla. A. Skotti kaiketi lähetti oman versionsa, mutta se ei taida olla oikein, koska niittyyn on siinä luonteva ratkaisusana (samaa itsekin ajattelin).

    Pitkässä jaaritelmassa ajattelin, että NOITA on oleellinen, mutta kyse oli siitä, mihin ihmeeseen se viittaa.

    Nousee… ajattelin toistuvuutta, mutta mikään sana ei toiminut risteävien kanssa.

    Hei kuulkaas… olen koko ajan ollut ihan pihalla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22732
    Tapio
    Sivustovastaava

    Samoja tai melkein samoja itsekin kokeilin, mutten päässyt pidemmälle, joten pyyhin kaikki pois. Eri sukunimiä taisin kokeilla, mutta laittamasikin kävi mielessä. Ihan puhdasta arvailua ja kokeiluahan tämä on. Lehdon ristikoissa sukunimet saattavat olla Googlella löydettyjä tavisten sukunimiä, joilla ei tunneta ketään julkkista.

    Kissaan oletan kaikkien sanojen olevan simppeleitä.

    Tämä tuoli on ongelma:

    Tuoli saattaa olla jollakin valmistajalla eri nimellä kuin minkä löysin. Artek Crinolette (toinen versio) on melkein saman näköinen. Kuvassa ei kyseinen tuoli kuitenkaan ole, sillä jalat ovat erilaiset kuin kummakaan Artekin tuolissa. Voi toki olla, että Lehto on valinnut väärän kuvan.

    HansK Zig-Zag ehkä sopisi. Ei sekään täysin vastaa kuvaa.

    Kun tarkemmin katsoin ei ole Rowico Carmenkaan, sillä jalkojen kulmat on hieman erilaiset. Saman näköinen tuoli löytyy myös nimillä Paris ja Carol.

    Yngve Ekström Nesto jalkojen kulma olisi jotakuinkin sama kuin kuvassa. Ruokapöydän tuoli musta pinnatuoli, Torkelson Edda myös hyvin saman näköinen, mutta kirjainmäärä ei toimi.

    Nimistä Artek, HansK, Paris, Carol, Yngve ja Nesto ovat viisikirjaimisia, mutta mikään noista ei taida toimia. Sain melkein toimivan HANSK-vaihtoehdolla.

    Oletan, että haetaan tuotemerkkiä. 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} kuvan esittämän tuolin kaltaista tuolia en löytänyt, vaikka monta läheltä liippasi.

    Yleisesti ottaen inhoan Lehdon tuotemerkkivihjeitä varsinkin silloin kun tuotemerkki on vaikeasti löydettävissä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22730
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lähteenmäellä ei ole koskaan mitään jekkuja tai jippoja. Kaikki vihjeet ovat ihan suoria. Ristikoiden vaikeus johtuu usein siitä, että vihjeet ovat pitkiä ja assosiaatiot välillä outoja.

    Laulun sanoihin perustuvissa vihjeissä haetun asian löytyminen on joissakin tapauksissa erityisen vaikeaa, koska on monta asiaa, johon ratkaisusana voi liittyä. Täytesanoja on paljon ja ratkaisusana saattaa liittyä laulun kannalta sivuasiaan.

    Ongelmana on myös se, että laatijalla on välillä varsin huonoa (kökköä) sanastoa, mistä johtuu se, että ratkoja ei voi olla varma, onko ratkonut oikein.

    Oikeassa yläkulmassa en osaa auttaa. Se oli Marcukselta saamassani ristikossa kesken enkä päässyt eteenpäin. Ehkä olet joitakin vihjeitä ratkonut eri lailla. Lähetätkö oman ratkaisusi. Näissä itse kullekin tulee helposti ratkontamokia.

    Vasemmassa alakulmassa nuoli viittaa juuri siihen, mitä kohdassa on.

    ”Kapaloissaan kehitys…” minulla on kökkö sana. 

    Alimmassa ”sua aina rakastan” on vihjeen varsinainen asia. Jos sanoo noin, mistä on kyse?

    Vähän ylempänä ”Hajanaista…” on vihjeen varsinainen vihje. Muu on täytettä.


    PS. Ratkon myös vanhoja ristikoita. Ks. Valikosta ”Aiheet” uusimpia kommenttejani. Tällä hetkellä ei ole ongelmia esillä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22728
    Tapio
    Sivustovastaava

    En oikein saa otetta. Kissan yhteydessä on vihje SUKUNIMI kahteen kertaan. Vihje on melkoisen tyhjä. Odotettavissa vain satunnaisesti Googlella löydettyjä sukunimiä. Vihjeet eivät auta ratkonnassa juuri lainkaan.

    Vihjeen TUNTEITA akapuolusesta kuvasta ei saa tolkkua, mitö se esittää.

    Kokeilin olisiko kyse tuolin nimestä. Tuoli on Rowico Carmen pinnatuoli. Tuotemerkki ei siis toimi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22726
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuukauden (Aulis) Lehto

    Sinulla on väärä valtio ihan ylhäällä keskellä – itään kyllä mennään.

    Ase kädessä vasemmalla taitaa olla 007.

    Vasemmalla alhaalla ”&” ei tule suoraan itse kirjain lausuttuna vaan sen synonyymi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22725
    Tapio
    Sivustovastaava

    Annika Savolaisen ristikko.

    PUUTA… lue kirjain kirjaimelta.

    *- – – -. Tämän logiikka on eri kuin yleensä. * vastaa alkukirjainta ja siihen liittyvä kirjain tulee siten mukaan.

    Yleensä nämä on siten, että ?- – – – ja ratkaisusana on nelikirjaiminen (? = laittamasi alkukirjain).

    Molemilla tavoin viitataan tunnettuun laulajaan.

    Ristikossa ihmettelen vihjettä MYLLYSSÄ. Neljäs kirjain tuntuu oudolta. En ainakaan löytänyt googlella myllyyn liittyvää ratkaisusanaa. Jos vokaalin vaihtaisi, tulisi mm. betonimyllyyn liittyvä sana.

    TOVERI – tutkipa Wikisanakirjasta, mistä sana on johdettu (ei mainintaa Kielitoimiston sanakirjassa).

    Väärin päin A – miten kirjaimelle on käynyt?

    ELEISTÄ – mielestäni typiste.

    VARPUSPARVEN… – mitä ikävää tarkoitetaan joskus sanalla ”varpusparvi” – Lähteenmäkikin on viitannut samaan asiaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin ristikot 10/2021 #22723
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yritetään. Muutan kommenttia kun ehdin tutkua ristikkoa.

    Vasemmalla osa vihjeistä ei näy. Lähettäisikö kuvan, jossa näkyy kaikki vihjeet.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: SK-ristikot ennen vuotta 2019 #22715
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 39/2002 oli Antti viitamäen laatima. Hänen ajatuslukuihinsa ei aina pääse sisälle. Ristikon ratkettua jäi epäselväksi parin vihjeen logiikka.

    SYYTÖN > OLEILU

    Onko kyse siitä, että kun vain oleilee paikalla, se ei riitä syyttämiseen? Suomi24:ssä sain hieman luontevamman selityksen – oleiluun ei tarvita syytä, joten pelkkä oleilu on syytön.

    TYTTÖJÄ KUULUT YÖT ALUSSAAN > MIAT

    Tähän sain Suomi24:ssä vastauksen:

    Tuhannen (M) ja yhden (I) yön tarinat.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 5/2021 #22711
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 26 vihje ARKISSA ihmetytti. Ongelma oli siinä, että vihje on sijoitettu huonosti. Se olisi saanut olla tuolin alapuolella.

    Pidän paljon Pihlajamäen vihjeitystyylistä. Ristikossa kuitenkin kiusaa usein alkupiilot ja huono vihjeiden sijoittelu.

    Ristikko oli merkitty kolmoseksi, mutta oli lähinnä kakkonen kuten Arto Kuivasenkin s. 25 ristikko. Suomen Kuvalehdessä on julkaistu Pihlajamäeltä paljon haastavampia ristikoita.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22708
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sama koskee tekijöitä ilmaisevia sanoja, joiden lopussa voi olla joko JA tai VA. Kyllä kaikki mielekkäät piilokirjaimet hyväksytään.

    Piilokirjaimia tulee luonnollisesti aina. Ilman niitä syntyisi vain muutama ristikko vuodessa. Hyvä laatija pyrkii välttämään tilanteita, joissa piilokirjaimeksi voi tulla usea kirjain.

    Jos kyse on vain esim. J/V erosta, asia ei ole ongelma. Jekkuvihjeessä piilokirjain on minusta huono asia varsinkin lyhyissä sanoissa, joissa mahdollisia piilokirjainvaihtoehtoja on useita.

    Hyvä laatija pyrkii välttämään alku- ja loppupiiloja ja niistä varsinkin jälkimmäisiä. Piilokirjaimissa varsinainen laadintavirhe syntyy kuitenkin vain, jos on useampi piilokirjain peräkkäin. Piilokirjainten johdalla en varsinaisia laadintavirheitä ole Sanarisin tuottamissa ristikoissa havainnut, mutta joissakin ristikoissa on paljon alku- ja loppupiiloja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 3.7.2021- viikonlopun ristikot #22703
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikon oikeasta alalaidasta on kyselty.

    TARPEESSA – kyse on ihmisen perustarpeisiin liittyvästä asiasta.

    LAUREL HARDY LOS ANGELES. Kyseessä on piilisten ns. piilovihje-tyyppinen vihje tyyppiä ”jaotelma”, jossa ratkaisusana koostetaan vähintään kahdesta osasta.

    Monarkia löytyy helposti Googlella.

    MONTREALISSA on suomalainen jääkiekkoilija.

    NELJÄ RIVIÄ VASEMMALLA – tuon verran vasemmalla olevan pystysanan neljä viimeistä kirjainta.

    Oikealla keskellä tulitikkua muistuttava kuva esitetään yleensä vaakatasossa ilman nuppia. Linnun pönttöön joku saattaisi kuvatun esineen laittaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 6/2021 #22702
    Tapio
    Sivustovastaava

    Silläkin voi yrittää, mutta en usko sen olevan haettu sana. Alkuperäiseen sain jonkinlaisen tarkastelijan, mutta siitä tuli ongelmia risteävän kanssa. Luontevin olisi minusta sana, joka on hyötykäyttöisen niityn synonyymi. Mutta siihen en löytänyt vihjeeseen luontevasti liittyvää tarkastelijaa.

    En minäkään saa kulmaan mitään lisää. Näissä ongelma on se, että mitä haetaan. Se voi olla ihan eri kuin mitä lauluissa tarkoitetaan. Muutamissa vihjeissä on otettu niin pitkä pätkä laulua, että vihjeessä on paljon ylimääräistä ”täytettä”. Tällöin on erityisen hankala hahmottaa, mitä etsitään.

    ”Hei kuulkaas…” kohdalla ongelma on se, onko haku keskiössä vai hausta kieltäytyminen. Kun on otettu noin pitkä pätkä laulun sanoja vihjeeksi, täytettä on paljon. Olisi kiva saada joltakulta vinkki siitä, mikä on vihjeessä olennainta.

    ”Mä lauluni…” sana ”noita” viittaa laulussa lauluihin ja/tai naisiin, mutta on arvoitus, mihin tässä vihjeessä – tohtorihattu, laulut, ihmismieli? Kulman ratkeamisen avain saattaisi olla löytää tähän varma assosiaatio. Tässäkin täytesanoja on paljon. Tässäkin vihjeessä olisi kiva saada joltakulta vinkki siitä, mikä on vihjeessä olennainta.

    Hyrräävä on laulussa auto, mutta tuskin tässä kontestissa. Todennäköisesti laittamasi on oikea, mutta muitakin voi yrittää kokeilla.

    Koira ei ainakaan ole sirkuskoira, kuten laulussa. Siihen tuskin muuta voi laittaa kuin mitä laitoit.

    Kulmassa on myös piirros kasvista. Mietin voisiko kukkanen olla jokin tietty kasvi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 75 viestiä, 3,001 - 3,075 (kaikkiaan 4,003)