• Tämä aihe sisältää 22 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 5.2.2024 15:11 Tapio toimesta.
Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #30993 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Juha Hyvösen 3/3 kovis vaikuttaa tällä kertaa minulle ylivaikealta. Kaksi aiempaa Hyvösen IS:n kovista selätin. Aina vähän ”rimakauhua” hänen ristikoihinsa koen. Varastossa on monta hänen ristikkoaan, joita en ole edes aloittanut.

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

#30996 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

Uhraa yksi varastossa olevista siihen, että täytät sen reilusti seuraamalla jo julkaistua oikeaa vastausta. Eikös sillä tavalla pääse jo hieman kiinni siitä mitä kikkoja kyseinen laatija yleensä suosii.

Ei tuleen kannata jäädä makaamaan, vaan päinvastoin puskea päin rohkeasti, pelotta.

#31000 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

No maaliin sain, joskin vaivoin. Luovuttaminenkin kävi mielessä.

Yhden vihjeen logiikka oli puoliksi hakusessa. 

PUUSTA TAI -AKANA

-AKANA idean keksin. PUUSTA vihjeeseen sain äärimmäisen keinotekoisen logiikan, joka on todennäköisesti väärin. Kysyin nettitutulta. Lisäsin ratkaisusanan ja selityksen.

Näytä/piilota  apusisältö:
    Hän löysi Googlen avulla selityksen. En vihjeen alkuosaa hyvänä pidä. Sen verran nippelitiedosta on kyse. Kysyy lähinnä googlaustaitoa

Näytä/piilota ratkaisusana ja selitys:

Netituttu myös korjasi yhden väärän tulkinnan.

Arvostan sitä, että Hyvönen ei juuri kirjainjekkuja nykyisin käytä vaan lähes täysin ratkaisusanat liittyvät asiayhteyksiin (ihan kirjainjekuton ristikko ei ole, sillä ainakin kaksi kirjainjekkuvihjettä on). Kun on harvoin Hyvösen ristikoihin ei totu. Hirveä aika menee niiden ratkontaan. Ehkä ovat IS:ään ylivaikeita.

Ristikossa on hieno pääkuvasta johdettu ratkaisulause. Ei ratkennut liian helposti ja nauratti ratkettua.

Teknisesti en voi kahden alkupiilon takia antaa laatijalle täyttä kymppiä vaan hän saa tyytyä 10-:aan. On laatijoita, jotka jokaisen alkupiilotilanteen kohdattuaan muuttavat ristikkoa niin, ettei alkupiiloja jää. Ymmärtääkseni esim. Erkki Vuokila ei voisi ristikkoon alku- (eikä varsinkaan loppu-)piiloja jättää.

#31011 Kommentoi
    Arpad
    Vieras

Ei siinä PUUSTA-vihjeosassa mitään googletusta tarvita.

#31012 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

No sitten nettituttuni selitys ei ole laatijan tarkoittama. Ihan loogisen selityksen hän antoi. Laitoin sen esille komm. #31000.

Teoriassa useampikin looginen selitys on mahdollinen. 

Yleensä kaksoisvihjeissä on piilosanatyyppinen piilovihje ja ns. suora vihje. Googlen avulla tarkistettava vihje olisi tässä ns. suora vihje. Loppuosa ei ole piiliksissä käytettävä piilovihje, mutta ei ns. suora vihjekään.

Sain toisaalta eri selityksen vihjeosalle PUUSTA.

PUUSTA > AARO olisi myös lisäys lähtösanoihin PUSTA > ARO. Vihjeessä oli siten kaksi kirjainjekkuvihjettä eikä toinen vihjeistä ole piilisten tavoin suora vihje.

#31027 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

13.1.2024 Kovis (3) Antti Skyttä. Pääkuvasetissä ei kovin ihmeellistä. Kovin onnistuneena en toista ratkaisulausetta pitänyt. Ihan kaikki vihjeitä en ymmärtänyt ristikon täytyttyä, mutta nyt ei ole enää mitään epäselvää.

Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli myös kovis. Siinä oli itselleni outoja sanoja.

Parkkisen piiliksessä on muutamia teemavihjeitä. Teema aina piristää.

#31073 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

Laitoin varuilta kuvankin, koska nähdessäni IS:n perjantaipehmiksen 19.01.2024, niin pääkuva toi heti mieleen tekoälyn. Eikös tuollaisia kuvia saa juuri niistä tekoälyrobottien autopiirtureista? Onko siis jo siirrytty ristikkokuvituksessa robottiaikaan…

#31074 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Päivi Vesanto on 19.1.2023 kuvittaja. Koko kuvitus on kyllä häneltä. Tuon ristikon pääkuvan tyyli ei ole tyypillinen tekoälykuva.

Tekoäly loisi siistimpää jälkeä kuin Päivi Vesanto. Siksi tekoäly ei oikein sovellu hänelle kuvituksen täydentäjäksi.

Erään Heli Kärkkäisen kuvittaman ristikon kohdalla tekoäly olisi luonut selkeämmän, nätimmän ja jopa yhtenäisemmällä tyylillä luodun pääkuvasetin. Tekoälyn luoma pääkuvasetti oli sen verran lähellä Helin tyyliä, että Heli olisi voinut omia tekoälyn luomat kuvat omiksi kuvikseen. Tekoäly sopisi parhaiten Heli Kärkkäisen aputyökaluksi – mutta ylpeys tuskin antaisi periksi tunnustaa se tosiasia, että tekoäly loisi usein paremmat kuvat kuin mitä Heli itse saisi aikaiseksi.

#31076 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

Minä olen ollut aina siinä uskossa, että sitä robottia voi ohjeistaa lopputuleman suhteen mm. siitä tehdäänkö enempi piirrosmainen vaiko täydellisen taulumainen.

Mutta, ihan kivan piirroksen Päivi on työstänyt.

#31077 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kyllähän tekoälyjen tyyliä voi ohjeistaa. Riippuu tekoälystä, mitä se osaa. Joillakin ’tekoälyillä on taiteilijaluettelo. Luettelosta saattaisi löytyä jonkun sellaisen taiteilijan tyylin matkinta, joka ehkä tekisi Päivi Vesannon kaltaisen lopputuloksen.

Olen tekoälytesteissäni pyrkinyt löytämään selkeitä ja mahdollisimman yhtenäisen lopputuloksen tuottavia ohjeistuksia. Selkeintä ristikkokuvitusta saa mielestäni DALL-E:llä – ja ihan ilmaiseksi, jos 15 kuvaa/päivä ja neliömäiset kuvat riittävät. Neliömuotoisia kuvia voi leikata ja hieman venytellä tai kaventaa. Alla olevassa pääkuvasetissä vähän venytin joitakin pääkuvia (asiasta enemmän täällä).

#31085 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

Sinulla kuvajutut niin hyvin hallussa että eikö kannattaisi hakeutua avustajaksi Onni Kustannukseen.

Onni Kustannus Oy 

etsii osaajia ilmeisesti kasvavalle bisnekselleen.

#31086 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kuvittajille voisi pitää koulutussession. DALL-E pyrkii ainakin jossakin määrin ottamaan huomioon tekijänoikeudet. Realistisinta tyyliä edustavaa Midjourneytä syytetään tekijänoikeusrikoksista. Olen kyllä sillä tuotettuja kuvia hyödyntänyt otsakekuvassa ja aion teettämiäni kuvia hyödyntää niissä jatkossakin. Tilausta en ehkä uusi ennen kuin tekijäoikeusasioita on käsitelty.

#31099 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

20.1.2024 Teemu Pallosen 2½-tasoiseksi merkittyä ristikkoa sai kunnolla pohtia. Kuvitus on Heikki Lavoniuksen.

Tein kuvituksesta DALL-E 3 -version. Kuvitus on muuten ihan OK paitsi että miniatyyrinen puhekupla oikean reunan miehellä ei oikein toimi. Puhekuplan tekstistä ei meinaa saada selvää. Sama ongelma on niin alkuperäisessä kuvituksessa kuin tekemässäni demokuvituksessa.

”Pääkuvina” oli kolme sanaa. Niistä tuli pääsääntöisesti oikein kivat ratkaisusanat. Yksi ratkaisusanoista oli pettymys, sillä se teki yhdestä ”pääkuvasta” muihin verrattuna hieman erilaisen.

Näytä/piilota pettymyksen syy:
    Kahdesta sanasta tuli ratkaisusanat niin, että toinen ratkaisusanoista on adjektiivi ja toinen yleisnimi. Yhden kohdalla näin ei ollut.

#31203 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

27.1.2024 Ilmo Juhani Liljeroos -tiimin ristikko, jossa pääkuvana on realistisen oloinen piirros alla olevasta aiheesta. Kiva ristikko, mutta ei tiimin huipputuotantoa.

Kuvan tekijä Microsoft Bing Image Creator DALL-E 3 tekoäly.

Linkkejä muunlaisiin variaatioihin löytyy toisesta säikeestä.

Ristikko oli minusta lähinnä 2½-tasoinen, joten 3- oli vähän yläkanttiin. Tosin yhden vihjeen logiikkaa piti jälkikäteen jonkin aikaa miettiä, mutta mitään ei jäänyt epäselväksi.

Ristikossa on pieni lapsus.  KAUPATTU 1876 po. KAUPATTU 1867.

Piilis on Henrik Lahtinen. Siinä oli kunnolla haastetta. Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi tuli virheratkonta, joten se oli minulle viikonvaihteen pahin ristikko.

Plus-liitteen Ristikkoakatemian palstalla s. 39 (nettiversiossa sivu 83) on Riitta Rustarin kirjoitus, jota hieman lyhensin..

Aina välillä leimahtaa keskustelu – varsinkin netin ristikkosaiteilla siitä, kuink paljon sallitaan avustamista palkintoristikoissa, etenkin silloin, kun vastausaika on vielä menossa. Jokaisella on varmasti asiasta oma mielipiteensä ja se heille suotakoon. Tämä mielipide on minun.Olen ratkonut ja lähettänyt urani aikana kasoittain vastauksia (epäilen olevani jonkin verran kilpailuhenkinen), mutta koskaan en ole lähettänyt sellaista vastausta, jota en olisi ratkonut itse. Toki olen joskus kilauttanut uskolliselle puhelinkaverilleni ja kovisristikon pulmakohta on ratkottu yhdessä siinä puhelimessa. Pääsääntöisesti kaivelen tiedot itse ja vääntelen myös harhautteita omassa päässäni niin kauan, että selvyys tulee. Apupaperia kyllä tulee välillä käytettyä.Minulle ei tulisi mieleenkään katsoa jostakin ristikkosivustolta suoria vatauksia kilpailuristikkoon, sehän vie ilon koko hommasta. Minusta varsinkin kovisten ratkominen ja sanojen älyäminen ihan itse on koko homman juju, se varsinainen hauskuus. Mitä hauskaa on siinä, että kirjoittelee sanat ruutuihin joltain listalta?Kuulemani mukaan nettiin tulee vastauksia ristikoihin miltei samalla hetkellä kuin lehti ilmestyy. Se vaatii jo taitoa tai sisäpiiritietoa, esim. Hesarin perjantairistikkoa ei kukaan ratkaise kymmenessä minuutissa. Onkohan ratkaisuanojen nettiin laittaminen jonkun mielestä hauskaa vai ihan silkkaa ilkeilyä? Vaikea sanoa.Kyseinen, ahkerien ratkojien tuntema sivusto, ei havaintojeni mukaan ole ollenkaan luotettava. Eli, jos olet aloitteleva ratkoja ja olet ko. sivustota kuullut, ole varovainen. Oletettavasti sanojen kopioija ei itse ymmärrä kovin paljon ristikoiden päälle, koska ei virheitä korjaa.Kannattaa etsiä tietoa muualta, ihan ensiksi korvien väkistä. Siellä on enemmän kuin uskotkaan! Jos ei ratkonta etene, kilauta kaverille ja kysy vinkkejä, ainakin ensiksi, älä suoria vastauksia. Vaivaa omaa päätäsi, kyllä se siitä lähtee.…yhteenvetoa: minä en pidä siitä, että vastaukset löytyvät joltain listalta ennen ratkaisuajan loppumista, koska se on minusta jonkinlaista huijausta. Jokainen tekee kuitenkin itse omat valintansa ja hyvä niin

Kommentoin kirjoitusta toisessa säikeessä.

#31221 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Piiliksestä on kysytty tai ihmetelty seuraavia vihjeitä.

VS 11

Meinaa Andersson tässä kostuttaa kurkkua? (5)

Jaotelma: Meinaa = ? + Andersson = ?. 

Näytä/piilota ratkaisusana ja lyhyt selitys:

VS 12

Aika valui. (5)

Piilovihjetyyppi on kerto.

VS 19

lReijo Taipale on luonnollinen masennuksen lievittäjä? (10)

Kyseessä on kahden erisnimen yhdistelmä. Reijo ? + ? Taipale = ratkaisusana.

Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

PS 2

Ajokokeessa tennistähtemme pissaa housuun. (13)

Sisäkkövihje. Ajokoe = ? Sen sisään eräs suomalainen tennistähti.

PS 13

Osa-aikaisella lasku jemmassa. Onko ratkaisu lainata muualta?

Piilovihje on sisäkkö.

PS 15

Laitapuolen laulaja. (5)

Piilovihjetyyppi on kerto.

#31223 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sain kryptoon liittyen hauskan kuvallisen kommentin kuvanlähetystoiminnon kautta.

En usko, että kyseessä on mikään piiloviesti, sillä ”magma” on yleissana, kuten sana ”laava”.

Viestin lähettäjä jäi täysin anonyymiksi, sillä kuvan lähettäjä ei esittänyt julkista kommenttia.  

#31224 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Muualla on kysytty koviksesta, esim.:

Kovikseen. Vares-kovis ja herätyskello jelppais eteenpäin paljon

Herätyskello

Huomaa kaksi T-kirjainta kellotaulussa

VARES-KOVIS RAKENTEILLA

Anagrammivihje; sana RAKENTEILLA viittaa anagrammiin.

MYÖS AATAMI

Liittyy uskonnolliseen sanastoon, jossa ratkaisusana liitetään sanan AATAMI eteen. Monelle nykyihmiselle vieras asia.

RASISTIN VÄÄNNÖS

Kysessä on epäsuora anagrammi eli anagrammi sanasta, jotka kuvaan erään sortin rasistia.

VISE-

Kirjainjekkuvihje.

#31313 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sain toisenkin kuvallisen kryptokommentin.

Koska kyse on palkintoristikosta, en kuvaa itse kryptosta voi näyttää. Kuvan lähettäjä ei ole tiedossa. Kuvan lähettäjä voisi itse mainita asiasta julkisesti.

#31392 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

Erkki Vuokila ilmeisesti on kaikkien Sanaris-kryptojen suunnittelija. Olisi kiva tietää miten massiivinen sanaluettelo hänellä on tietokoneellaan ja miten hän pystyy välttelemään toistoa, koska koko ajan tuntuu että sanasto on ”tuoretta”. Työtahtikin lienee hengästyttävä, kun kerran kuussa ilmestyy erillinen kryptoille omistautunut pelikaanilehti ja Ilta-Sanomissakin taitaa olla säännöllisesti kolmena päivänä (ma-ke-la) viikossa erillinen kryptonsa. Näiden lisäksi saattaa olla useita muitakin minulle tuntemattomia viikkolehtiä / julkaisuja, mihin EV ajanvietettä tuottaa ja toimittaa.

Vai onko nykyään jo ohjelmistoja, missä suomenkielisen krypto-tehtävän laadinta hoituu robotin ”LAADI” -nappia painamalla? Sudokuissa ymmärtääkseni tietokone hoitaa jo tehtävän luomisen ja samoin kinkkisimmänkin sudokun voi myös ratkaista hyödyntämällä netistä löytyviä sudoku-robottiapureita. Tästä syystä sudokuista tuskin maksetaan ratkaisupalkkioita enää missään.

PS. Jos itse osaisin luoda, niin ehdottomasti tekisin kryptoja. Siihen kun riittää yksi kuva tai parhaimmillaan ”sokkona” ei kuvaa ollenkaan. Se nyt vaan on turhaa maksaa kuvittamisesta.

Viikolla 5’24 myös omakohtaisesti todistin ettei koolla ole merkitystä. Lauantain mini-kryptis aiheutti enemmän harhailua ja umpikujaan ajautumisia kuin keskiviikon koko sivun tehtävä. Päivän kunto eli aivojen vireystila luonnollisesti vaikuttaa siihen paljonko aikaa mihinkin hommaan tuhrautuu.

PS. Helmikuu on Punaisen pelikaanin kalenterivuoden toisen julkaisun ilmestymiskuukausi. Siellä odottanee lähituulevaisuuden hankalin tehtävä. Sitä sokkokryptoa sekä pelätään että odotetaan vesi kielellä. Kello on asetettu herättämään 15.02. klo 7.

#31394 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kunnioitan kyllä Ekiä siitä, miten hän luo hengästyttävällä vauhdilla ristikoita.

Itse en ole kyptojen ystävä, joten en ota kantaa. Muutaman ninettömäksi jäänyt henkilö on minulle kryptoja esitellyt. Lähetitkö komm. #31313 mainitun krypton? Jos lähetit, ihan kiva niin!

Nimimerkit Wexi ja Veikko ovat esitelleet sokkokryptojen ratkontojaan Excel-taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen.

Vai onko nykyään jo ohjelmistoja, missä suomenkielisen krypto-tehtävän laadinta hoituu robotin ”LAADI” -nappia painamalla?

Tietokoneohjelmilla voi laatia ymmärtääkseni ristikoita kun määrittää ratkaisusanaluettelon. En usko, että ammattilaatijat voisivat sellaisia ohjelmia hyödyntää, sillä he luovat teknisesti haasteellisempia ristikoita kuin mitä niillä voi luoda.

Vihjeisiin varsinkaan kovisritikoissa tietokoneesta tuskin on mitään apua, sillä niissä on kaiken maailman jekkuja, joista tekoälyt ei mitään ymmärrä.

Se nyt vaan on turhaa maksaa kuvittamisesta.

Minulla on aika raju näkemys kuvituksesta ja sen kannattavuudesta säikeessä Yleiskeskustelua Pelikaaniristikoiden kuvituksesta. Terävöitin hieman arviointejani. Jos luet säikeen loppuun asti, huomaat, että minulla on pessimistinen näkemys siitä, tulisiko Sanaris tekoälyjen mahdollisuuksia hyödyntämään.

Huom. Jos haluat keskustella kuvituksesta, kirjoita säikeessä Yleiskeskustelua Pelikaaniristikoiden kuvituksesta tai säikeessä Kuvitusdemoja.

#31404 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

”Lähetitkö komm. #31313 mainitun krypton?”

Kyllä. Se oli välitön reaktioni nähtyäni ja ratkaistuani keskiviikon IS-TV -krypton. Ilahduin erityisesti siitä pitkien sanojen ryhmästä, jotka siis samanmittaisuuden lisäksi oli sijoitettu suht lähelle toisiaan. Ei onnistuisi aloittelijalta. Vaatii laajan sanavaraston mistä ammentaa.

En muista vähään aikaan samanlaiseen törmänneeni. Tosin en säännöllisesti tehtäviä ratko, vaan ennemminkin säännöllisen epäsäännöllisesti. Toisin sanoen minulle uutta, joillekin toisille voi olla ihan tuttua ja Vuokilan ristikoissa/kryptoissa normaalia.

Mukavaa Runebergin päivää!

#31405 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

Jotta ei jää sellaista kuvaa, että kaikki olisi kultaa mikä kiiltää, niin IS:n maanantain 05.02.2024 s. 27 krypto oli sarjaa ”läpikirjoitettava”, ainakin siis minun kokemukselleni. Toki joku vasta kryptot löytänyt saa tuosta perustehtävästä hyvää oppia. Siksi onkin hyvä, että vaikeustaso vaihtelee – varsinkin päivä- ja viikkolehdissä.

#31410 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

”Lähetitkö komm. #31313 mainitun krypton?” Kyllä.

Ulkoasussa on kovin tuttua. Oikein kiva niin. Jos haluat kommentoida teknisiä toteutuksiani tai kysyä, miksi minkäkin ratkaisun olen tehnyt, teknisluonteisille asioille on säie Sivuston toimivuudesta.

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
Vastaa aiheeseen: IS 1/2024

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Lue lisää...

Voit tsättäillä ristikostasi kanssani Magmassa (video). Lue lisää...

Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista. Lue lisää...

Lue myös auttamisperiaatteet.