Sivuston toimivuudesta

Tyyppi: Yleiskeskustelu
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Tähän säikeeseen voi laittaa kommentteja sivuston yleisestä toimivuudesta. Mobiiliversiosta on oma säie.

Yksi detalji on ns. avatar-kuvat. Kuten on tullut esille, foorumilleni laitoin avatar-tyypin Wavatar.

Kaikki tyypit on lueteltu tässä: Identicons, MonsterID’s, and Wavatars. …blog.gravatar.com….
    En löytänyt mistään tietoa, mistä sana Wavatar tulee. Kaiketi W+avatar, mutta mitä W oikein meinaa.

Minulle sana Wavatar on kuin ristisanatehtävän ratkaisusana, mutta vihje puuttuu. Kuten ristisanatehtävissä, haluaisin tietää, mikä on sanan logiikka.

Villi arvaukseni on että Wavatar tulee sanoista ”Wild avatar”.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

#1259 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Tämä kommentti on blogisivustolla ollut sivu, jonka sisällöstä suurimman osan olen siirtänyt tänne.

Tämän kommentin sisältö:

Tablet-laitteisiin liittyviä vanhoja haasteita

Koska minulla ei ole mahdollisuutta testata eri laitteilla, olen erityisesti seuraavilla sivuilla pyytänyt apua:

Edellä mainitut sivut edustavat myös kehitettäviä tietotekniikkaan liittyviä aihealueita (ristikoihin liittyvät tietotekniikkakysymykset, kuvankäsittelyyn, piirtämiseen ja maalaamiseen liittyvät tietotekniset kysymykset).

Tietoteknisten kysymysten suhteen toivon, että paremman laatuluokan tablet-laitteiden omistajat testaisivat samoja asioita kuin mitä itse olen testaillut ja kertoisivat kokemuksiaan. Olisi mielenkiintoista tietää esim. iPad Pro ja Samsung Galaxy Note -kokemuksista.

Merkittävin seikka, joissa kalliimman hintaluokan laitteet olisivat keskihintaista laitetta (esim. iPad 2017 & Apple Pencil -yhdistelmä) parempia ja siten selvitettäviä kysymyksiä on ristikoiden ratkonnassa näytön resoluution merkitys. Käytännössä kyse siitä, miten paljon parempi ns. 2K-näyttö (2560 x 1600px) tai resoluutioltaan sitä paremmat näytöt ovat verrattuna 2048 x 1536px näyttöön (esim. iPad 9,7 ja Samsung Galaxy Tab S3/S4).

Eräänä mielenkiintoisena tablet-laitteena on Acer Chromebook Tab 10, jossa käyttöjärjestelmänä on Chrome OS (näytön resoluutio on sama kuin iPad 9,7:ssa). Chromebook-sarjaan kuuluu lähinnä läppäreitäJos joku on kokeillut käyttöjärjestelmää joko tablet-laitteessa tai läppärissä, olisi kiva saada tietää käyttökokemuksista. Ainakin yhdelle läppärille on tarjolla Wacomin kynä, kuten taulutietokoneellekin. Vaikka läppärin näytön resoluutio ei yllä tablet-laitteen tasolle, kynällisen läppärin omistaja voisi kertoa jotain käyttöjärjestelmästä ja kynästä.

Jos haluaisin itse selvittää näytön resoluutioon liittyvän seikan, minun olisi pitänyt tilata jostakin EU-maasta Huawei MediaPad M5 Pro (laitetta ei saa Suomesta), mitä en tehnyt. Halvempikin laite riittää minulle.

Konkreettisin tietotekniikkaan liittyvä apu liittyy ristikoiden ratkontaan tablet-laitteella. Apu merkitsisi sitä, että joku ottaisi IS Extra -digipalvelusta 2018 vapun Pehmis ja Vappuristikko -ristikoista niin hyvälaatuisen kuvaruutukopion kuin mahdollista ja lähettäisi kuvaruutukaappauskuvat s-postilla minulle kertoen samalla mikä on ollut laitteen resoluutio. Tiedän kyllä, että moni kokee ristikon ratkomisen tablet-laitteella outona, mutta sopii lähes täydellisesti siihen tapaan, jolla ristikoita haluan ratkoa. Haluaisin myös rohkaista kokeilemaan piirrosohjelman käyttöä ristikoiden ratkaisemissa. Testillä olisi merkitystä myös silloin, kun haluaisi tulostaa kuvaruutukaappauksen avulla saadun ristikkokuvan.

Huom. iPad Pro -laitteella kuvaruutukaappaus pitäisi ottaa Google Chromella, sillä Safarin käyttöliittymä vie paljon tilaan ja sillä saa heikkotasoisemman kuvaruutukaappauksen kuin Chromen kanssa. Otin iPad 2018 -laitteella kuvaruutukopiot Chromen kanssa ja vertailukelpoiset tulokset saa vain samaa selainta käyttäen.

Aiemmin merkityksellinen oli myös RAM-muistin määrä, mutta sillä ei enää ole suurta merkitystä, koska eniten käyttämässäni piirrosohjelmassa (ibisPaint X) ei enää ole RAM-sidonnaisia kerros- ja kuvakokorajoitteita. Hieman tosin pienellä RAM-määrällä tulee kuvan kokorajoitusta ibisPaint X -ohjelman kanssa.

Foorumi

Olen uudistanut ulkoasun, mistä voi esittää minulle kommentteja säikeessä Foorumin saamia kommentteja.

Ristikkokysymykset

Puhtaasti ristikoiden ratkontaan liittyvät asiat, joissa kaipaan foorumisivustolla apua, on seuraava:

Yleistoive

Voi myös ilmoittautua artikkelin tekijäksi, mikäli laittaa kommenttiin toimivan s-postiosoitteen. En julkaise kenenkään s-postiosoitetta enkä laita tekijäksi ilmoittautuneen henkilön kommenttia julkisesti esille. Artikkeli julkaistaisiin tekijän omalla nimellä tai tekijän haluamalla nimimerkillä.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

#16224 Uusi viesti
    Osallistuja

lisäisitkö valikoihin pienen viiveen, jotta ne eivät hyppisi silmille siirtäessäni hiiren valikkorivin yli.

#16225 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Jos tarkoitat tietokoneella 783+-leveyksillä näkyvää päävalikkoa, se on vain :hover-pohjainen valikko ilman minkäänlaista JavaScriptiä. En ole erityisen hyvä JavaScriptien luomisessa enkä nyt tiedä, miten niitä JS:llä hidastaisi.

CSS3 tarjoaa kuitenkin joitakin efektejä, ennen kaikkea animaation, jota olen käyttänytkin.

https://www.w3schools.com/css/css3_animations.asp

Kokeilin:

@keyframes example {
    from {opacity: 0.0;}
    to {opacity:1.0;}
    }
    @media screen and (min-width:783px){
    #primary-menu li:hover ul {
    animation-name: example;
    animation-duration: 2s;
    }
    }

Opacity-ominaisuudella ei ainakaan toiminut, vaikka periaatteessa pitäisi toimia. Tuo nyt olisi ollut luontevin aukeamisen pehmennys. Ei ole vakioleveyttä, mitä voisi käyttää.

Mitä ylipäätänsä :hover-valikkoon tulee, jotkut eivät enää tykkää :hover-efektiin pohjautuvista valikoista. Joku pyysi klikattavia tilalle. Se edellyttäisi aika monimutkaisia jQuery skriptejä, joihin nykyiset taitoni ei riitä.

LISÄVALIKOT on tarkoituksellisesti JavaScritillä leveällä näytöllä automaattisesti avautuviksi tarkoitettu. Siinä on jQuery ohjaamassa. Siihen voisin yrittää etsiä lisäskriptiä viivettä tuomaan.

Koska :hover on jotensakin käyttökelvoton mobiililaitteissa, piti luoda ihan erillinen mobiiliversio, jossa on eri tavalla toimiva navigaatio.

Mitä viimeksi olen tehnyt, olen yhtenäistänyt ulkoasua. Loin foorumiosuudella otsion alapuolelle tulevat foorumi, aihealue ja kommenttilistat niin, että ne muodostavat yhtenäisen lohkon. Myös kommenttilomake kuuluu nyt visuaalisesti samaan lohkoon.

Ulkopuolelle jää vain somelinkit + alaosan ns. leivänmurut. Yritin luoda ulkoasun niin, että sivulla ei olisi mitään turhaa härpäkettä eikä irtonaista sälää. Irtonainen sälä tekee kovin epäammattimaisen vaikutelman.

Mobiililaitteelle toimintoja voi hyvinkin monipuolisesti säätää. Tämän siniharmaa teeman rinnalle on tarkoitus luoda myös ainakin lähes harmaasävyinen teema. Keskeneräinen, kun en oikein tiedä, mitä pitäisi monille väreille tehdä.

#16226 Uusi viesti
    Osallistuja

kokeile vaikka transition-delay: .2s;

#16227 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Se liittyy transition-ominaisuuteen. Ei toimi ainakaan display-ominaisuuden kanssa, mutta opacity kanssa toimii. Ei kuitenkaan toiminut alivalikoille:

#primary-menu li ul,#primary-menu li li ul { /* jälkimmäisellä säännöllä ei ole merkitystä */
    opacity:0;
    transition:opacity 1.5s;
    transition-delay: 0.5s;
    }
    #primary-menu li:hover ul,#primary-menu li li ul { /* jälkimmäisellä säännöllä ei ole merkitystä */
    opacity:1.0;
    }
    }

#16228 Uusi viesti
    Osallistuja

eikös transition-delay toimi ihan pelkällä hoverilla? esimerkki:

<!DOCTYPE html>
    <html>
    <head>
    <style>
    div#testi:hover { background: green; transition-delay: 0.2s; }
    </style>
    </head>
    <body>
    <div id="testi">TESTI</div>
    </body>
    </html>

viiveen tarkoitus on vain estää menun turha välkkyminen, kun käyttäjä haluaa siirtyä menurivin yli. ei ole syytä viivyttää menun näkymistä enää silloin, kun käyttäjä on ”pysähtynyt” menun päälle.

poista siis opacity-määrittelyt. (puoli sekuntia on minusta turhan pitkä viive, 0,2 sekuntia pitäisi riittää hiiren siirtämiseen menun yli.)

#16229 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

#primary-menu li ul,#primary-menu li li ul { /* ensimmäinen sääntö ei tee mitään */
    transition-delay: 0.3s;
    }

Tällä kertaa jälkimmäinen sääntö toimii, mutta ei ensimmäinen.

Opacity-ominaisuudella leikkiminen oli aika hauska, mutta varmaan ihan turha.

PS. toisen leiskan tilanne on tämä.

#16230 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Olen muuttanut sivusto-otsikon ja ns. leivänmurujen fontteja TechBBS ehdotusten perusteella. Toivoisin kommentteja, onko mennyt parempaan vai huonompaan suuntaan.

Valikoiden taustalla oleva sininen on eräs WordPressin sinisen teeman väri, mutta ei mielestäni enää täysin istu kokonaisuuteen. Olisiko jollakin ehdottaa parempi väri?

Sivun alareunan ns. leivänmurut ovat eri näköisiä, sillä niistä ei voi laittaa saman tyylisiä kuin alkuun, sillä ne ovat tavallisen sisällön perässä noudattaen sivun marginaaleja ja sisennyksiä (padding). Sivun yläosan leivänmurut ovat omassa ”hiekkalaatikossaan”.

#16237 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Uusi väriteema otettu käyttöön – kokeile!

Jälkikommentti. Kolmaskin väriteema on käytettävissä.

Jos huomaat väriteemoissa virheitä, ole ystävällinen ja ilmoita niistä. Virheitä voi olla siksi, että en ole huomannut testata joitakin tilanteita (jouduin lisäämään jälkikäteen puuttuvia määrityksiä).

Mikäli käytetään graafista editoria, en voi vaikuttaa siinä näkyvän tekstin ominaisuuksiaan (editori on upotettu komponentti).

Tekstieditorissa näkyvään tekstiin voin vaikuttaa.

#16257 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Muutin aihealuelistausta näin (kuvaruutukopio tummasta teemasta):

Se hieman katkeaa kapealla kännykkänäytöllä. Mutta tuo on selkeä.

#16271 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

En saanut editorien ulkoasua aivan haluamakseni. Ks. tästä tarkemmnin.

#16426 Uusi viesti
    Tapio_xTapio_x
    Ylläpitäjä

Poistin erään lisäosan, joka hidasti turhan paljon sivujen latautumista.

Olen viime aikoina pyrkinyt lisämään joitakin olennaisia piirteitä. Toisaalta tavoite on saada mahdollisimman selkeä foorumiosio, jossa ei ole mitään tarpeetonta ja jossa kaikki foorumilistaukseen liittyvät asiat on kytketty visuaalisesti toisiinsa.

Valitsin oletusteemaksi teeman, joka mielestäni on useimmille käyttäjille selkein.

Kommentit 7.11. 2019 jälkeen:

Tiivistin aiheiden listausta.

Mietin laittaisikon TechBBS foorumin tyyliin aihelistaukseen erottimia. Alla kuva mahdollisesta näkymästä kännykässä:

Erottimet jäävät hieman mataliksi. Kännykässä eniten.

Laitoin alifoorumeille avatarten kaltaiset logot. Lähinnä piristykseksi, mutta osin lisäämään huomioarvoa.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
Vastaa aiheeseen: Sivuston toimivuudesta

Kun luot uuden aiheen, laita aina siihen sisältöä, ettei aihetta luokitella roskapostiksi. Voit käyttää muotoilussa BBCode-merkintöjä.
Et voi käyttää muotoilussa edistyneempiä (advanced) BBCode-merkintöjä. Tallennettaessa ne poistetaan.

Tietosi:

Foorumit 2. Muut aiheet 2.1 WordPress & bbPress Sivuston toimivuudesta