Kirjoitetut vastaukset

Esillä 75 viestiä, 826 - 900 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #35072
    Tapio
    Sivustovastaava

    A. Skotti:

    Hakonen 27 vas. ylh. HANTA TYTTÖ! Sain kyllä vinkkien mukaisen ratkaisun. Vihje ei vaan avaudu.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Sanaleikki – laita ratkaisusana partitiiviin, niin saat tytön nimen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35069
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta vihje TUTTU KESKUS? on aika epämääräinen enkä keksi kovin hyvää selitystä.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ristikoista tutun keskuksen siihen saa, mutta ei se yleisesti kovin tuttu ole. Kyseessä olisi ns. fakkisana. Kysymysmerkki lopussa kyseenalaistaa tuttuuden yleisellä tasolla. 

    Toinen ongelmakohta johtuu virheratkonnoista.

    Näytä/piilota virheitä:
    HIHKUA 2. kirjain on väärin.MERKITTY 3. kirjain on väärin – nuotistolla.

    Ristikon alalaidan himmeät kirjaimet ovat mielestäni oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Karikatyyrejä julkkiksista #35066
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein Ruotsin Melodiefestivalet voittaneesta KAJ’sta lempeän karikatyyrin, jota käytän eräässä ristikossani. Alla ristikon pääkuva isokokoisena.

    Yhtyeen kolme jäsentä ovat Kevin Holmström (keskellä), Axel Åhman (vasemmalla) ja Jakob Norrgård (oikealla).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: HS 3362 #35065
    Tapio
    Sivustovastaava

    Y19 naista en tunnistanut. Sain privaatisti tietää, ketä kuva esittää. En olisi osannut itse Auliksen käyttämää kuvaa netin syövereistä etsiä.

    K18 ajattelemasta ihan henkilöstä en netistä Lehdon käyttämää kuvaa löytänyt. Olin etsinytkin väärää henkilöä. Oikea henkilö löytyi lopulta.

    Kasvokuvissa ei voi käyttää apuna Google Lens -toimintoa, sillä Google on voimakkaasti rajoittanut kasvo- ja puolivartalokuvilla tehtyjä henkilöiden hakuja. Tämä rajoitus koskee kuolleita, varsin tunnettujakin henkilöitä. Itse asiassa vain harva henkilö enää löytyy Google Lens avulla kasvo- tai puolivartalokuvien perusteella.

    Vihjeestä ruudussa S17 en saanut järkevän oloista ratkaisusanaa. Monet epäilivät Sanarisin foorumissa laadintavirheitä, koska kunnon sanaa ei saanut moni muukaan:

    65. vintiläLainaa15.3.2025 klo 18:28

    Päädyin tuon S17-vihjeen ratkaisussa siihen, ratkaisusanassa on 5 kirjainta. Laatijalta on jäänyt laittamatta vihje ruutuun S23 tai sitten tyhjä ruutu on se vihje.

    66. ArtsiLainaa15.3.2025 klo 19:31

    65. vintilä. Mielestäni juuri näin saada kieliopillisesti järkevät ratkaisut. Vielä niin, että kasveja vihjeen ratkaisu tulee monikossa oikein ja S23 vihjeestä saadaan järkevä sana ratkaisuksi. Tarkistin kielitoimiston sivuilta täällä mainostetun yhdyssanan jonka itsekin hylkäsin ja jollaista kielitoimistossa ei tunneta. Joten jokainen joka haluaa laittaa sen ratkaisuksi sen myös laittakoon. Mikäli yhdyssana on oikea ratkaisu niin sitten meni kyllä luotto laatijaan. Olkoonkin, että hän määrää kaapin paikan.

    67. ArtoLainaa15.3.2025 klo 20:14

    vintilä 65:
    Artsi 66:

    Tuo on ihan järkevä idea mutta tässä tapauksessa tuon tyhjän ruudun ratkaisu ei minua vakuuta vaikka sanana se onkin järkevä mutta tällöin mielestäni vihje on pielessä.
    Kallistun edelleen yhdyssanan puolelle.
    Täydellinen luotto laatijaan on mennyt jo ajat sitten.

    Ehkä kuitenkin ruutu S23 pitää jättää tyhjäksi eli kyseessä on tyhjän ruudun jekku. Ristikko ei siten tässä suhteessa ole väärin laadittu ja saadut ratkaisusanst ovat kunnollisia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 3/2024 #35063
    Tapio
    Sivustovastaava

    15.3.2025 on Teemu Pallosen 2½ merkitty kovis Heli Kärkkäisen kokoamalla pääkuvalla, jossa tausta on AI:llä. Pääkuvassa ääriviivaton AI-kuvitus toimii tässä taustalla varsin hyvin. Muu kuvitus on Heikki Lavoniukselta.

    Teemu teki  ”mini-Aulikset” – taatusti paremmalla sanastolla, mutta haaste on kyllä lähes puolta pienempi kuin Aulis Lehdolla, sillä Lehdon ristikot ovat paljon korkeampia. Alapuolella Lehdolla olisi vielä kolme seitsemän kirjaimen pituista sanaa. 

    Vihjeiden ÄLIN ja MAISIAPUSSI idea jäi hoksaamatta ristikon täytyttyä. Sain niihin pikku vinkkejä ja vihjeet selvisivät. Vihjeet olisivat vaatineet selvitäkseen systemaattista jekkujen läpi käymistä.

    Antti Parkkisen piilis oli minusta keskimääräistä vaikeampi.

    Leinosen ristikko tuntuu olevan Alf Simberg -tason pahis.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Omat ristikot #35060
    Tapio
    Sivustovastaava

    Melodiefestvalet innosti tähän ristikkoon. Pääkuvassa on KAJ-yhtye. Yhtyeen kolme jäsentä ovat Kevin Holmström (keskellä), Axel Åhman (vasemmalla) ja Jakob Norrgård (oikealla).

    Huom. Tämän version tekstejä ja pohjaruudukko on uudistettu.

    Klikkaa kuvaa niin näet sen uudessa välilehdessä. Pääkuva löytyy toisaalla isompana.

    Ristikon onnistumiset:

    1. Ristikko on kuvituksen tyylin osalta melko yhtenäinen.
    2. Sain pääkuvasta johdettua haluamani sanat.
    3. Sain mukaan muutamia pitkiäkin sanoja.
    4. Ristikossa on käytetty 25 kpl eri aakkosta.

    Ristikon heikkoudet:

    1. Ristikossa on runsaasti alku- ja loppupiiloja. Kehällä kulkeminen luo erityistä haastetta.
    2. Jotkut ratkaisusanojen alut menevät reunoja kiertävän ratkaisulauseen ulkopuolella eli reunoilla on ikävän näköisiä ”patteja”.
    3. Ristikon sisällä on kaksi melko suurta vihjealueitta.
    4. Vasen alakulma liittyy muuhun ristikkoon hieman heikosti.
    5. Ristikossa on hieman outoja sanoja (ei kuitenkaan lyhenteitä).

    Ristikon tekniset tiedot:

    1. Kirjaimia yhteensä 373 kpl (liittyminen eri sanoihin 709 kpl).
    2. Kirjaimista piilokirjaimia 37 kpl; alkupiiloja 6 kpl; loppupiiloja 4 kpl. Piilokirjaimien osuus on n. 10 % eli tavanomaista tasoa.
    3. Sanoja yhteensä: 124  kpl; keskipituus 5,72 eli hyvä. On huomattava, että keskipituutta laskee ratkaisulauseen neljä kolmikirjaimista sanaa.

    Arvosanat itselleni:

    1. Perusidea: 9. Kaikki ideat eivät ehkä avaudu. 
    2. Kuvitus:  8½ kuvitus on selkeä sekä tyylin puolesta melko yhtenäinen. Itse luotu kuva sulautuu melko hyvin joukkoon.
    3. Tekninen toteutus: 6 ½ – alku- ja loppupiilojen suuri määrä kiusaa eniten. Muut puutteet ovat melko vähäisiä.
    4. Sanaston laatu: 7½, sillä sanasto on kirjaimistoltaan monipuolinen. Lyhenteitä ei ole.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35059
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitetaanpa kaikkien pohdittavaksi, kuten Repe pyysi. Jos kysytään kirjailijoiden salanimiä, olen todella heikko niissä, kun ei tule hirveästi kirjoja luettua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35055
    Tapio
    Sivustovastaava

    Et voi Sanarisin yllläpitämästä foorumista saada apua Kolmiokirjan palkintoristikoihin osallistumisen suhteen. Seuraavaan ei Sanarisin foorumissa pitäisi kenenkään antaa minkäänlaista vinkkiä:

    4. KariheikkiLainaa15.3.2025 klo 15:43
    Tommi Huuskosen ristikkoon syntynyt.jokunen oikeantuntuinen ratkaisusana, joiden yhteys vihjeeseen ei avaudu.

    Joku voi toki tahattomasti lipsauttella vinkkejä ja Ylläpito saattaa pienet vinkit sallia, vaikka niiden salliminennon foorumin pelisääntöjen vastaista.

    Kun minulla ei ole ristikkoa, tarvitsee minulle lähettää ristikko. Erittäin usein ongelmien syynä on ratkontavirheet. Niiden kohdalla tarjoan apua, jota et muualta saa. Jos en itse keksi ratkovirheitä tai vihjeiden ideoita, voin pyytä muita pohtimaan ristikkoa Magma-sovelluksessa. Maagma-kimppaan saa pyytää osallistumista.

    Vaikka ristikon palautusajan jälkeen kysyisit apua sanaritikot.fi/sanaristikot.net, et saisi apua virheratkontojen huomaamiseen, vaan joutuisit kysymään lähialueen ratkaisusanat. Mahdollisuus spoilata omaa ratkontaasi on suuri. Jos haluat itse ratkoa mahdollisimman paljon vielä palautusajan jälkeenkin, voit saada apua, jota et haluaisikaan saada.

    Oma tavoite auttamisessa on se, etten kenenkään ratkontaa pilaa sillä, että saa apua kohtiin, joihin ei haluaisi saada apua. Sen teen piilottamalla vinkit ns. spoilereilla. Niitä toivoisin myös muiden auttajien käyttävän. 

    Palveluni on monessa suhteessa täysin ainutlaatuista etkä vastaavaa saa Sanarisin ylläpitämässä foorumissa eikä missään muussakaan foorumissa. Asiantuntevampaa jälkikäteen vihjeiden käsittelyä voit saada.

    Alla yksi tapa, jolla voi käyttää spoilereita.


    [Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan tekstin voi vaihtaa kirjoittamalla aloituskoodin esim. "SPOILER=Tapion vinkki" pelkän SPOILER sijasta.

    Spoileri syntyy helpoiten siten, että kirjoittaa vinkin normaalisti. Sen jälkeen maalaa tekstin (teksti muuttuu tällöin yleensä mustataustaiseksi). Lopuksi pitää painaa kuvassa näkyvää silmäikonia

    Lisää asiasta voi lukea täältä.

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.

    ]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35048
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos kyse on piiliksestä, kyllä niihin sisälle pääsee. Minulla on muutomaan piilikseen purku. Niiden avulla pääsee niihin sisälle. Ks. osio Vihjeanalyysit.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #35046
    Tapio
    Sivustovastaava

    Samoin on Marcuksellakin. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Suomen Kuvalehti 2025 #35041
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 11 kolmitähtiseksi merkitty IJL-tiimin ristikko. Kiva ristikko, joskin vaikeusaste on lähempänä kahta kuin kolmea tähteä. Muutamia uusia ruokasanoja tuli opittua.

    Antti Parkkisen piiliksen yhdessä pitkässä anagrammissa piti käyttää apuna Arrakia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35034
    Tapio
    Sivustovastaava

    Satu:

    Salo s. 22. Oikeassa reunassa bet on toinen viimeinen kirjain puuttuu, ja piilokirjain osa käpälää. Oikealla keskikohdassa ohjaa ja tunnetaan maustaan. Saisiko apuja!

    BET ON TOINEN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ns. skytismi – mikä voi olla toinen – sanan alku on annettu!

    OSA KÄPÄLÄÄ Virpiltäkin puuttuu kirjain. En ole varma asiasta.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Laittaisin tuntoherkkyyteen liittyvän asian.

    OHJAA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Olet itsekin melko todennäköisesti ollut tämän ohjauksessa.

    TUNNETAAN MAUSTAAN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ääntämiseen liittyvää – MAUSTAAN toisen kirjaimen voisi vaihtaa tai sanaan voisi lisätä kirjaimen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35030
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virpi:

    Keränen s. 21

    2.-6 ylhäällä

    Koristeellinen,hd ennen ysiä….

    Ristikossa on paljon virheitä, miksi keskusta tökkii.

    Näytä/piilota virheet ja vinkit virhekohtiin:
    Pääkuvasta johdettu pitkä sanassa 7.- 11. kirjain on väärin –  liittyy talveen.lintukuva 6.-8. kirjain on väärin.”risukasan tekijöitä” 4., 6.-8. kirjain on väärin – kerkä antavat risuja?EI PIDÄ vain 4. ja 6. kirjain on oikein.”Ich bin…” vain 2., 5. ja 9. kirjain on oikein – toisen esittää saman asian eri kielellä.VATKAA vaakaan 1. Kirjain sekä pystyyn 2. ja 4. kirjain on väärin – tyypillinen laatijan virjetyyppi.

    HD ENNEN YSIÄ EI JUURI MUUTA KOKEMUSTA 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihje olisi helpommin ymmärrettävissä muodossa HD ENNEN KUUDENNETTA EI JUURI MUUTA KOKEMUSTA  – HD sanaan lisäämällä saa synonyymin.

    KORISTEELLINEN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Varmaan löytyy kotoasikin.

    2.-6. idea on hakusessa minullakin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35027
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virpi:

    Janne Salo s22

    Karu-,kirkko-

    En tuohon osaa vastata, sillä logiikka on hakusessa, mutta vihjeeseen MUSTAN OVEN TAKANA sain logiikan.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tärkeä henkilö, joka kulkee mustassa autossa. Käytin puuttuvan kirjaimen etsintään ratkojat.fi-sivustoa.

     


     

    [Ylläpitäjän tiedote. Virpi hyvä, yrittäisitkö saada suorakulmaisempia kuvia. Kun kuvat ovat ylhäältä kapeampia kuin alhaalta, yläosan vihjeet ja ratkaisusanat eivät ole tarkkoja. Sain vain vaivoin selvää Janne Salon laatimassa ristikossa, mitä vihjeitä ylimmällä rivillä on. Pystyn kyllä oikomaan vinoja linjoja, mutta tarkkuutta en kuviin jälkikäteen saa.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #35020
    Tapio
    Sivustovastaava

    -SAN on typistevihje. Oikein näyttäisi olevan ratkotun.

    Pallosen tavuristikossa vasemmanpuoleinen tuntuu luonnollisemmalta. Uskoisin molempien kelpaavan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #35017
    Tapio
    Sivustovastaava

     

    Ötököistä ratkaisusana on virhepalvelun osoittamassa kohdassa faktamielessä virheellinen. Se ei tarkoita sitä, että ristikkoon pitäisi laittaa lyhyempi sana. Ristikkoon ei voi laittaa ötököiden oikeaa nimeä, sillä se ei toimi vihjeen ”maan pintaa rikkova” kanssa. Anna virheellisen nimen olla äläkä muuta sitä. Jotta oikean nimen saisi ristikkoon, ristikko pitäisi laatia isolta osin uusiksi.

    NENIAN on ihan oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 3/2025 #35010
    Tapio
    Sivustovastaava

    KORKOKO on sinulla väärä ratkaisusana ja siten myös laittamasi ratkaisusana kysymällesi vihjeelle on väärin.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    KORKOKO viimeinen tavu on kahteen kertaan – samantapainen toisto tulee laittaa ratkaisusanaan, joten toiseksi viimeinen kirjain on väärin.

    Kysymääsi sai pohtia kunnolla, mutta idea hahmottui. Aika ovela vihje.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    / on vaihtoehtoa tarkoittava vinoviiva. Siitä tulee vihjeen alkuosa. Loppuosa on alleviivattu P-kirjan eli mitä se tarkoittaa kyseisessä kontekstissa. 1. ja 2. kirjain on sulla väärin.

     


     

    [Toimintaperiaatteet löytyy edellisen kuukauden johdannosta.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Yleiskeskustelua pelikaaniristikoiden kuvituksesta #35008
    Tapio
    Sivustovastaava

    Passeli Pelikaani 1/2025 sivu 10 on Petri Karakselan laatimassa maistiaisristikossa valitut kuvat ovat selkeitä.

    Huvittava piirre löydetyissä kuvissa on se, että yksi kuvista on alun perin läpinäkyväksi tarkoitettu kuva (todennäköisesti SVG-formaattia oleva vektorikuva). Ristikkokuvassa läpinäkyvyys on menetetty, mutta läpinäkyvyyttä osoittava taustaruudukko on jäljellä. Sellaiset pitäisi pyyhkiä pois. Siinä hyvänä apuneuvona on PhotoDirector Android-sovellus. 

    Yleisesti ottaen kuvituksen taso vastautuu Seurassa Toni Piiraisen luomiin tavuristikoihin.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 3/2024 #35005
    Tapio
    Sivustovastaava

    8.3.2025 3 merkitty Kovis Antti Skytältä. Aulis Lehdon tyyliin kasvojen tunnistusta. Kuvat eivät ole juuri Auli Lehdon käyttämiä kuvia selvempiä. Niiden selvittämisessä Google Lensistä tuskin on juuri apua, sillä se kieltäytyy usein hakemasta henkilöitä sellaisten kuvien perusteella, että kasvot ovat keskeisesti esillä. Nettitutut auttoivat kuvien selvittämisessä. Ilman kuvien henkilöiden tietämistä ristikko ei olisi ratkennut.

    GRAMMY-PALKITTU VUONNA 1972 löysin vuoden 1971 listasta.

    Pääkuvan (todennäköisesti AI:llä luotu) taustakuva toimii tässä hyvin, koska taustan on hyvä olla heikosti erottuva. Pääkuvassa henkilö on korostetun vahvoilla viivoilla piirretty.

    Näytä/piilota valokuvien henkilöt:
    Norjan kuningatar Sonja, Toimi Kankaanniemi, Toivo Kuula ja Satu Ruotsalainen.

    Tällä kertaa Piilis, avis ja Kääntiskin teettivät melk paljon pohdintaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #35003
    Tapio
    Sivustovastaava

    MESTIKSESSÄ en mene takuuseen, mutta samoin laittaisin. Itse asiassa se, mitä sulla alun perin oli, saattaa olla laatijan tarkoittama.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Alunperinhän sinulla oli toimintatapaan liittyvä ratkaisusana, jos alkuun lisätään toinen sana.

    Pelikaanien virhepalvelu on päivitetty. Siinä on vihjeestä seuraava maininta:

    MESTIKSESSÄ pitää olla SANKARINKIN ETEEN. (kaikki vastaukset piiloruudussa hyväksytään)

    Joukahaisen alkuperäinen vastaus oli siis oikein, mutta muutkin siis kelpaavat.

    [Vastaa Iisakin säikeessä, mitkä ovat lähettämiesi kuvien sivunumerot. Älä vastaa tähän kappaleeseen, jonka poistan kun huomaan sinun noteeraaneen tämän kappaleen.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Omat ristikot #35000
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tässä on osa vihjeistä omalla käsialallani. Olen ulkoiluttamut toisten koiria. Siitä idea tähän ristikkoon.

    Huom. Tämän version tekstejä ja pohjaruudukko on uudistettu.

    Klikkaa kuvaa, niin näet sen uudessa välilehdessä.

    Ristikon onnistumiset:

    1. Ristikko on kuvituksen tyylin osalta melko yhtenäinen.
    2. Sain pääkuvasta johdettua haluamani sanat.
    3. Sain mukaan muutamia pitkiäkin sanoja.
    4. Pääkuvasta johdettu virhe kiertää reunat niin, ettei kehässä ole ”patteja” eli kehän ylittäviä kirjaimia (alkupiiloja).
    5. Ristikossa on käytetty 25 kpl eri aakkosta.

    Ristikon heikkoudet:

    1. Ristikossa on runsaasti alku- ja loppupiiloja, mutta ne ovat yhtä lukuun ottamatta kehällä kulkevassa virkkeessä. Kehällä kulkeminen luo erityistä haastetta.
    2. Ristikon sisällä on melko suuria vihjealueita.
    3. Ristikossa on hieman outoja erisnimiä, mutta oudoimmat erisnimet löytyvät Wikipediasta.

    Ristikon tekniset tiedot:

    1. Kirjaimia yhteensä 336 kpl (liittyminen eri sanoihin 627 kpl).
    2. Kirjaimista piilokirjaimia 45 kpl; alkupiiloja 2 kpl; loppupiiloja 6 kpl. Piilokirjaimien osuus on 13,3 % eli melko suuri.
    3. Sanoja yhteensä: 114 kpl; keskipituus 5,5 eli tyydyttävä.

    Arvosanat itselleni:

    1. Perusidea: 10. Idea on arkinen, mutta hauska ja siinä on sanaleikkiä.
    2. Kuvitus:  9 kuvitus on selkeä sekä  tyylin ja värien puolesta melko yhtenäinen. 
    3. Tekninen toteutus: 7 – pääkuvasta johdettu virke luo ehyet reunat, jolloin jousto tulee ristikon sisään. Ratkaisusanojen keskipituus on tyydyttävä, mikä laskee arvosanaa samoin kuin melko suuri piilokirjainten määrä.
    4. Sanaston laatu: 7½,  sillä sanasto on kirjaimistoltaan monipuolinen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34999
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Mitkä ovat sivunumerot? Laittaisin ne esille säikeeseen Google Driveen tallentamiani Iisakin ristikoita.]

    Terhi Kontion piilis s. ?

    V17

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Piilovihje on sisäkkö. Omistajan lyhenne kahdesti sopivalla tavalla ja väliin vehkeily. Itse sanan saat Sanarenki-sovelluksella. Se löytyy valikosta Linkkisetti.

    P12

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Alku ja oikeastaannkoko vihje on ns. suora vihje. Tässäkin piilovihje on sisäkkö. Millä adjektiivilla voidaan kuvata törkeää valehtelua Sen sanan sisään lyhenteenä ”hallituksen esitys”. Sanan saat Sanarengillä, jos ei aukea.

    S? Patokosken ristikko.

    KIELILLÄ

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Viitataan yhdyssanaan. Laita sana ensin yksikköön ja liitä sitten yhdyssanan toinen puoli.

    Kuvavihje

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vaate kaiketi – ei oikein sovi kuin yksi ratkaisusana. Sanalla tarkoitetaan yleensä muuta asiaa.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Tapion virhepalvelu Pelikaaniristikoille #34995
    Tapio
    Sivustovastaava

    Passeli Pelikaani 8/2024

    S. 27 Sanarisin foorumissa on virheilmoitus. HEILLE HANNA 1961 ratkaisusana ei ole vihjeen mukainem

    4. PohtijaLainaa27.2.2025 klo 19:13

    S. 27 Toni Pitkälän ristikko, 5. sana alhaalta vaakasuoraan ”HEILLE HANNA 1961” sain ratkaisuksi EKOLAT. Kaikkitietävä (?) Wikipedia kertoo, että Hanna Ekola on o.s. Heikkilä, samoin kuin siskonsa Saara Suvanto, kappaleen ”Villihevosia” on säveltänyt hänen veljensä Martti Heikkilä. Äänin 3-1 rohkenen väittää, että laatijalle on tullut tässä erhe/virhe. Wikipediaa viisaammat voivat korjata jos olen väärässä.

    5. tonimikaelLainaa27.2.2025 klo 23:48

    Kiitos Pohtijalle huomiosta ja oikaisusta. Myönnän virheeni. Mukavia ratkontahetkiä sinulle ja mukavaa kevään odotusta.

    Ystävällisin terveisin
    Toni Pitkälä

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #34980
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihjeelle MARIEHAMN? saa varsin varman ratkaisusanan. Logiikaksi sain varsin kökön logiikan, jonka logiikka ei vakuuttanut minua. Virhettä ei kuitenkaan ole, koska Sanarisin Ylläpito toteaa vihjeestä:

    63. YlläpitoLainaa2.3.2025 klo 18:25

    Vihje on todella innovatiivinen!

    MESTIKSESSÄ? Pitäisi kyllä meidän selvittää, sillä piilokirjain voi olla väärä niin Marcuksella kuin muillakin. Jos ei saa varmuutta arpaonni ei auta, vaikka kohdalle osuisi. Todennäköisesti kaksi vaihtoehtoa hyväksytään.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Jos etsitään erisnimeä, vaihtoehtoja on kaksi. Molemmat viitatut henkilöt ovat yleisellä tasolla erittäin tuntemattomia. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34977
    Tapio
    Sivustovastaava

    Repe lähetti siitä kuvan

    Laatikkoruoka on minulle totaalisen tuntematon. Sanan alku ja loppu löytyy arvoituksesta helposti. Ratkaisusana piti tarkistaa Googlella. 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Keskimmäinen osa viittaa laulun sanoihin. Laita Googlen hakuun ”Mä pöllin siltä” niin saat tietää laulun ja laulajan.

     

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #34973
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laadintavirhe – äärimmäisen paha sellainen – lue lisää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #34967
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joukahaisen lähettämässä s. 30-31 ongelmana on ratkontavirheet.

    Näytä/piilota virheitä:
    ”Peltipoliisikuvassa” 13.-15. kirjain on hahmoteltu tai laitettu väärin.JÄÄNEISTÄ 5. Ja 7. Kirjain on väärin – metsässä.S. 31 USEIN PATJALLA 1. ja 3. kirjain on väärin – tunnettu suomalainen.PUTIN viimeinen piilokirjain kannattaa vaihtaa.

    Ratkaisusanat selviävät varmasti, kun virheet korjataan.

    Ehkä nimimerkin Lamppari lähettämä (aika mutkainen kuva varsinkin alareunasta) ristikko, johon liittynee seuraava kommentti:

    Moi.sivu 31 oikea laita.

    Paka,muha ja mestiksessä???

    Kaikista puuttuu yksi kirjain,mutta ei aukea.

    PAKA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ymmärtääkseni kyseessä on typiste. Ratkaisusanan pohjana oleva sana on minulle itselleni vähän outo, mutta löysin sen ratkojat.fi-sivustolta, joten sanaa on ristikoissa käytetty. Googlasin, että löytyy käytetyn. Ei vaan kuulu aktiiviseen sanastooni.

    MUHA saadussa ristikossa on piilokirjain – vihjetyypin perusidea sama kuin vihjeessä PAKA.

    MESTIKSESSÄ on piilokirjain, mutta en keksi ideaa ja piilokirjain voi olla väärin – ehkä Marcus tai joku muu voisi jossain välissä antaa siihen vinkin.

    Virpi kirjoitti myös samasta ristikosta (Virpiltä ei taida olla kuvaa ristikosta):

    Vuokila s31 oik.ylä

    Kapi on siivekäs

    Palaa pian

    KAPI

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kyseessä on ns. skytismi. Kapi viittaa siivekkään nimeen, jota on muutettu. Siivekäs on varsin yleinen, ei tosin ryhmänsä yleisin.

    PALAA PIAN

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ilotulitukseen liittyvää.

    Pipsa kaiketi lähetti  tarkistuksen vuoksi lähettää oman versionsa. Samalla lailla oli kuin katson olevan oikein. Tosin minulta saattaa jäädä joku kohta huomaamatta.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #34957
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laita tarkemmat kysymykset. Sinulla voi olla myös ratkontavirheitä. Voisit lähettää ristikon, jota voisin verrata Joukahaisen ratkontaan, jossa jokainen ruutu on täynnä esittämissäsi kohdissa. Mutta s. 30 on keskellä Joukahaisen lähettämässä ristikossa pieni aukko. Onkohan Joukahainen saanut sen jo täyteen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    Tapio
    Sivustovastaava

    Alla ote Gemini-keskustelusta. Gemini-kokeilu lähti siitä, että Heli Kärkkäinen oli luonut 1.3.2025 IS:n koviksen pääkuvan siten, että taustalla on Adobe Illustratorin AI-työkalulla luotu tausta, johon hän liitti päälle oman kuvan. Minusta Adoben AI:llä hän ei saanut optimaalisen hyvää taustakuvaa. Aloin kokeilemaan, mitä DALL-E ja Gemini saisivat aikaan. En DALL-E 3:lla saanut toimivaa taustakuvaa, mutta Geminillä sain.

    Taustakuvassa pitää olla talvinen metsä, jossa latu. Puille oli tarkoitus saada ääriviivat. 

    Aluksi oli aika tietokonemainen yritelmä, jota en kelpuuttanut, joten annoin lisäkäskyjä. Siitä puuttui ääriviivat.

    Outlines for trees missing.

    Retry to draw:

    A simplified, subtly cartoon-like illustration using fairly thick outlines, depicting a snowy forest with a ski trail

    Sure!

    [Ensimmäistä yritystä parempi versio, mutta edelleen puista puuttui ääriviivat.]

    Nice, but I would like outlines for trees

    Of course! here it is.

    Kolmas versio oli minusta varsin onnistunut.

    Parasta Geminissä on, että siitä voi yrittää ohjeistaa uudestaan koko kehotetta uudelleen kirjoittamatta. Microsoft Designer yhteydessä olevalle DALL-E 3 kanssa tällaista parannusehdotusta ei olisi voinut yrittää vaan olisi yritettävä luoda vain uusi, parempi kehote. On upeaa, että vuoropuhelulla kuvia voi saada paremmin omien toiveidensa mukaiseksi.

    Lisäsin DALL-E 3:lla kuvan hiihtäjästä, josta poistin taustan ja korjasin hieman hiihtomonoja.

    Kävin Geminin kanssa myöhemmin toisen istunnon. Siinäkään kuviin ei meinannut saada ääriviivoja, mutta joihinkin kuviin niitä tuli toivotulla tavalla, Alla on  hiihtäjä toisen taustakuvan kanssa.

    Kumpikin taustakuva on minusta lähempänä Helin omaa tyyliä kuin Illustratorin AI:n luoma kuva. Hiihtäjä ei ihan istu kuvaan, mutta viivapaksuus toimii minusta varsin hyvin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 9/2025 on jo julkaisuaikanaan hieman ajastaan jäljestä ole vihje, josta Sanarisin Foorumissa kerrotaan näin:

    PMLainaa28.2.2025 klo 17:42

    Piilosanan ratkonnalla aloitin, ja sainkin sen ratkotuksi ennen ristikon ratkonnan aloitusta. Piilosana lienee laadittu joitakin viikkoja sitten, jolloin yhden vihjeen osalta on asia ollut juurikin vihjeen mukaisesti.

    3. Henrik LahtinenLainaa1.3.2025 klo 09:31

    Perhana sentään, vs1 vihjeessä asia on juuri kuten PM kirjoitti. Pysyisi poliitikot lestissään niin eivät pilaisi toisten vihjeitä! No, oma vikahan tämä on, muutos oli silloin jo yleisessä tiedossa, vaan ei laatijan tiedossa. Eli tässä vähän spoilausta, mutta lienee paikallaan, koska kyse on virheestä,

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #34938
    Tapio
    Sivustovastaava

    Satu:

    Vuokila s. 30 sainkin jo ratkaistuksi!

    Sä voisitkin antaa Virpille vinkkejä (ks. komm. #34908 ja sen jälkeen toinen kommentti – mielellään Marcuksen tapaan kun en nyt ehdi paneutua ristikoihin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden käsittely pienryhmässä #34934
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joukahainen

    Mutta olen sinun kanssa samaa mieltä siinä, etten tykkää piiliksistä.

    Harmi, sillä minä tein ensikuun ristikoksi piilististikon, jolle kaipaisinnkoeratkojaa. On siinä muutama kuvavihjekin. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden käsittely pienryhmässä #34933
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joukahainen

    Mutta olen sinun kanssa samaa mieltä siinä, etten tykkää piiliksistä.

    Harmi, sillä minä tein ensikuun ristikoksi piilististikon, jolle kaipaisin koeratkojaa. On siinä muutama kuvavihjekin. Syy sekaristikkkoon on se, etten saanut riittävän hyvää sanastoa normaaliin ristikkoon. Kun voi laittaa pitkiä piilisvihjeitä, niillä voi hieman paikata sanaston heikkouksia. En halunnut laittaa normaaliin ristikkoon ilman apuvihjettä muutamia Hesari-tasoisia vihjeitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden käsittely pienryhmässä #34932
    Tapio
    Sivustovastaava

    WhatsApp on minusta toiseksi paras vaihtoehto auttamisessa. WhatsApin ja Magman suurin ero on siinä, että jos ristikkoon haluaa muutoksia, Magmassa ne voi tehdä esillä olevaan  ristikkoon. WhatsAppissa pienimmänkin muutoksen näyttäminen edellyttää uuden kuvan lähettämisen. Paljon näppärämpi WhatsApp on silti kuin s-posti.

    Minulla on teidän kummankin s-postiosoitteet. Voin antaa ne toisillenne, jos kumpikin teistä asian hyväksyy.

    Minun ja Sadun Iisakki-kimppaan Joukahainen voi milloin tahansa pyytää tulla mukaan. Joskus Simbergin ristikot ovat osoittautuneet sellaisiksi, että kolmattakin henkilöä kaipaisimme niitä pohtimaan. Periaate minulla on se, että ratkonta on suurin piirtein samalla tavalla jumissa, jolloin Iisakin ristikon ratkojien toinen osapuoli ei saa ilmaisia ratkaisusanoja vaan osallistujat aidosti yhdessä pohtivat jäljelle jääneitä ongelmia.

    Jos minä olen saanut Simbergin ongelmakohdan itse ratkottua tai joku on antanut kulman ratkaisun, en kutsuisi ketään valmista vastausta katsomaan vaan antaisin vain julkisia vinkkejä. Mutta jos niillä vinkeillä, jotka olen antanut, ratkoja kertoo saaneensa kulman täyteen, voin kutsua Magmaan tarkistamaan, tuliko ratkottua samalla lailla kuin katson olevan oikein.

    Magma on minulle kimpparatkontatyökalu siis vain sellaisia tilanteita varten, jossa on aukko, jota en ole saanut täytettyä ja tarvitsen kimppaa, jotta voin olla muille ratkojille avuksi koko ristikon ratkaisemiseksi. Aidosti kivaa kimpparatkonta välillä on ollut – Satu voi todistaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Mantan MAINIOT Ristikot #34931
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minua se ei olisi kiusannut, koska kyse on vanhasta sanonnasta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34922
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joukahainen kyseli, voitaisiinko ristikoita käsitellä pienryhmässä. Siirsin Joukahaisen kommentin yleisluonteisia kysymyksiä käsittelevään osioon säikeeseen Ristikoiden käsittely pienryhmässä. Joukahainen osoitti kysymyksen erityisesti Repelle. Käsittelen aihetta kaikkien kannalta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikoiden käsittely pienryhmässä #34918
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen ollut Repen kanssa privaatisti yhteydessä. Magma olisi erittäin näppärä tapa yhdessä toisen ratkojan kanssa pohtia ristikko-ongelmia. Olen Sadun ja Marcuksen kanssa pohtinut kymmeniä, jollei jo satoja ristikoita Magmassa. 

    Kuvien lähetystoiminnan kautta minä näen lähetetyn ristikon, mutta Magmassa kenet tahansa voi kutsua tarkastelemaan ristikkoa.

    Asiaan liittyy muutama ongelma.

    Repe ei voi tulla Magmaan, sillä Repeltä puuttuu laite, jolla Magma toimisi. Repen kanssa voi käsitellä ristikoita privaatisti vain s-postin välityksellä. Jos Repe suostuu, voin antaa hänen s-postiosoitteensa sinulle.

    Sadun ja minun Magmassa tapahtuvaan pohdintaryhmään voisit tulla mukaan.  Opettaisin sinulle perin pohjin Magman käyttöön. Ryhmään voisi ihan hyvin tulla myös Kari, Virpi ja muutama muukin. Sujuvaan opettamiseen tarvitsen puhelinnumerosi. Magmassa ilmaisversiossa voi kerralla puhua vain noin puoli tuntia. Jos avaa WhatsApp-puhelun voi Magmassa keskustella ristikosta niin pitkään kuin haluaa. Opettamiseen puoli tuntia on turhan lyhyt aika, minkä vuoksi puhelinnumeron saaminen olisi suotavaa. Vai voiko WhatAppiin liittyä muulla tavoin kuin puhelinnumeron avulla.

    Magmalla voi tarkastella ja kommentoida ristikoita Windows-läpärillä tai -pöytätietokoneella, mutta ristikon siirtely ja zoomaus on ilman kosketusnäyttöä perin kankeata. Ristikkoon ei hiirellä tai kosketuslevyllä pysty oikein kunnollisia kirjaimia piirtämään.

    Kännykällä voi tarkastella ja kommentoida ristikkoa kosketusnäytöttömiä Windows-laitteita näppärämmin. Kirjainten piirtäminenkin itse asiassa onnistuu sormella kun zoomaa näyttöä niin paljon, että saa piirrettyä kirjaimia, joista toinen saa selvän. Zoomaamista olisi kyllä aika lailla jos välillä kirjoittaa sormin ja välillä katsoo koko ristikkoa.

    Paras laite Magman kanssa työskentelyyn on 10-13 tuuman tablet-laite. Olen ratkonut sormin kymmeniä ellei satoja ristikoita 10′ tablet-laitteella. Sormin kirjainten piirtely ei ole minusta erityisen vaikeaa ja sen oppii kuin pyörällä ajon. Aluksi hankalaa, mutta lopuksi homma sujuu kuin itsestään. Sormin piirtelyssä olennaista on tukea piirtävä käsi keskivartaloon. Ilman, että tukee käden keskivartaloon, ei piirtämisestä tule oikein yhtään mitään.

    Teknisenä ongelmana on se, että Magmassa ei voi korjata lähetettävää ristikkoa. Erittäin hyvä ristikon kaikenlaisten vääristymien korjaamiseen on ibisPaintX. Ks. alla oleva video:

    Ikävästi vääristyneitä ristikoita on kelju yhdessä käsitellä. Joukahainen, Satu ja Repe lähettävät minulle nykyisin ristikoita, joita en juuri joudu korjailemaan. Mutta monella olisi asian suhteen paljonkin parannettavaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34910
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Laitan kuvan väliaikaisesti esille, jotta muutkin kuin lehden ostaneet voivat nähdä, mistä on kyse. Poistan kuvan ja tämän kappaleen jossain vaiheessa. Poistin kuvasta ratkaisusanaehdotuksen.]

    Repe:

    Takasivun ”Erikoisessa” haettiin tässä kuussa liharuokia.

    9. kuva-arvoituksen (keskirivin vasen reuna) ratkaisu jäi mietityttämään.

    Mielelläni kuulisin mielipiteesi siitä, minkä firman tuotteeksi voidaan saatu vastaus luokitella ”liharuoaksi” ? Tuskin HK:n.

    Vai onko vihjeet ymmärretty väärin. Kiitos.

    On melkein oikein. Kaksi ekaa sanan osaa olet ymmärtänyt oikein. Kolmannen osan kohdalla on ratkontavirhe.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Sinulla on yksikkö/monikko virhe.

    Näytä/piilota lisävinkki:

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34902
    Tapio
    Sivustovastaava

    Satu:

    Takala s. 12. Oikea yläreuna: tapit aluksi, viimeinen lukko, vähän alempana ajats.

    Alhaalla oikealla 19. päivä ja alareunassa täijä

    tapit aluksi

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kamppailu-urheilua – en siihen liittyen ole ikinä asiasta kuullut.

    viimeinen lukko

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Pelissä.

    ajats

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Typistevihje.

    19. päivä

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Jaotelma ts. vihjeen osat pitää lukea erillisinä ja lopuksi yhdistää. 19 = ? + PÄIVÄ = ?

    täijä

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kirjaimen paikan vaihto.

    Nyt saat kiittää Repeä avusta.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34882
    Tapio
    Sivustovastaava

    Repe:

    J.Takalan sivulla 14 olevan ristikon ylä-keskireunassa kaivataan OLI KANAVA-juttua. Liekö ratkontavirhe, kun mielestäni OLI-sana on ennenaikainen?

    Yhden selityksen keksin.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tällöin vihje kuuluisi OLI ITSENÄINEN KANAVA. Kanava on kyllä olemassa, mutta se on osa suurempaa kanavakokonaisuutta. Vihje on harhaanjohtava pelkän OLI kanssa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34881
    Tapio
    Sivustovastaava

    Repe:

    Tarkastuksessa tuli nyttemmin myös ilmi Kuukauden Auliksen (s.21) vasempaan yläkulmaan piirretyt vaakaviivat, toinen hieman kuprulla, mutta …. pitäisiköhän lehti kääntää? Kiitos etukäteen taas uskonvahvistuksista.

    Ei siihen oikein muutakaan saa. Oudolta sen kupru kyllä tuntuu. Ehkä vain on tullut toiseen mutka.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Maantiellä niin voi käydä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34859
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sitä samaa se oli aluksi muillekin tähän säikeeseen kirjoittaneille.😏

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34857
    Tapio
    Sivustovastaava
    Näytä/piilota vinkki:
    Etsitty sana löytyy ratkojat.fi, kun kysyt etsin ratkaisusanaa toisella vihjeen sanoista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34853
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sulla on ihan sama ongelma kuin kaikilla muillakin on ollut. Joukahainen keksi, mikä onn oikea kirjain. Se on ratkaisun avain. Vihjeeseen KIELI POIS pitää vaihtaa 7. kirjain toiseksi kirjaimeksi. TANSANIAA ja Espanjan karttapaikka -vihjeet olet hahmotellut ihan oikein. Tässä säikeessä on useitakin vinkkejä siihen, millä saat oikean kirjaimen KIELI POIS -vihjeeseen. Avaa aiempia vinkkejä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Omia piilosanatehtäviä #34835
    Tapio
    Sivustovastaava

    Päivitetty 25.2.2025.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Havaittuja virheitä ja virhe-epäilyjä Hesarin ristikoissa #34786
    Tapio
    Sivustovastaava

    3359

    Minusta ei ristikon 3359 saksankielinen lukusana (samoin 3364), sillä saksa ei ole enää eurooppalainen valtakieli ja Suomessa normaalin tekstin kanssa käytetty. Englannin lainasanoja nykyisin käytetään, ei juuri toista kotimaistakaan.

    Heprealla (nykyisin P eikä B) oli pitkä historia. Toki heprean lukusanojen käyttö ei enää ole mitään yleistietoa sekään.

    Lehdon ristikot saisivat ylipäätänsä olla enemmän suomea.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Omat ristikot #34784
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tämän ristikon taustana on netissä katsomani kissavideo.

    En saanut tulevaan ristikkoon niin hyvää rakennetta enkä niin hyviä sanoja kuin olisin halunnut. Tein siksi vain sekaristikon, sillä jos ratkaisusanoille on sekä ns. suora vihje että piilovihje, alku- ja loppupiiloilla sekä joillakin heikkotasoisilla ratkaisusanoilla ei ole niin suurta merkitystä kuin tavanomaisessa kuvaristikossa.

    Kuvitus on Gemini ja DALL-E 3 luomaa kuvitusta, jota olen hieman muokannut. Pääkuvassa olen yhdistänyt kaksi eri kuvaa.

    Kuvavihjeet ovat aina suoria vihjeitä joko pelkästään tai yhdessä tekstivihjeiden kanssa. Ratkaisusanoja voi hakea sekä koordinaatistoa että numeroita käyttäen. Koordinaatisto auttaa kuvavihjeissä, jos niiden tulkinnassa on ongelmia.

    Huom. Tämän version pohjaruudukko on uudistettu.

    Klikkaa kuvaa, niin näet sen uudessa välilehdessä.


    Voit tulostusta varten saada tekstivihjeet uuteen välilehteen tätä linkkiä klikkaamalla.

    Näytä/piilota tekstivihjeet:

    Ristikon onnistumiset:

    1. Ristikko on kuvituksen tyylin osalta erittäin yhtenäinen.
    2. Sain pääkuvasta johdettua haluamani sanat.
    3. Sain mukaan muutamia pitkiäkin sanoja.

    Ristikon heikkoudet:

    1. Ristikossa on runsaasti alku- ja loppupiiloja.
    2. Yksi ratkaisusana on melkein kaksi kertaa. Ratkaisulauseessa eräs sana on taivutettuna. Sama sana perusmuodossa löytyy muualta ristikossa.
    3. Ristikon sisällä on melko suuria vihjealueita, jotka tässä ristikoissa monessa kohtaa ovat tyhjiä alueita. 
    4. Siellä täällä vihjealueet liittyvät toisiin alueisiin hieman heikosti.
    5. Ristikossa on jonkin verran outoja sanoja, jopa yksi outo lyhenne sekä muutama kertakäyttöinen, mutta minusta hauska yhdyssana.

    Ristikon tekniset tiedot:

    1. Kirjaimia yhteensä 365 kpl (liittyminen eri sanoihin 700 kpl).
    2. Kirjaimista piilokirjaimia 30 kpl; alkupiiloja 7 kpl; loppupiiloja 2 kpl. Piilokirjaimien osuus 8,2 % eli varsin pieni.
    3. Sanoja yhteensä: 118 kpl; keskipituus  6,19 eli valio.

    Arvosanat itselleni:

    1. Perusidea: 9. Idea on arkinen, mutta hauska. Idea on kuitenkin yksinkertainen eikä siihen liity mitään sanaleikkiä tai kompaa. 
    2. Kuvitus: 10 kuvitus on tyylin ja värien puolesta erittäin yhtenäinen. 
    3. Tekninen toteutus: 6 – syynä on aiemmin luettelemani heikkoudet. Valioluokan ratkaisusanojen keskipituus ei pelasta kokonaisuutta.
    4. Sanaston laatu: 6.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Havaittuja virheitä ja virhe-epäilyjä Hesarin ristikoissa #34781
    Tapio
    Sivustovastaava

    Heprean kielen aakkoset/lukusanat on kreikan ja latinan ohella osa sivistystä, sillä se on Raamatun kieli. Mutta ihan mitä tahansa heprean sanaa ei pitäsi mielestäni ristikoihin laittaa. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 2/2025 #34777
    Tapio
    Sivustovastaava

    22.2.2025 2 merkitty ristikko Arto Kuivaselta. Vaikeustaso on 2/2+ -luokkaa. Pitkät sanat ovat hyviä, mutta ratkesivat yllättävän helposti. Mitään teemaa pitkissä sanoissa en havainnut.Sopisi paremmin MaanantaiKESKIS ristikoksi, mutta niitä tekee vain Eki ja Teemu Pallonen.

    Muutkin tehtävät olivat melko helppoja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    Tapio
    Sivustovastaava

    Heli Kärkkäiseltä 22.2.2025 s. 39 on hyvä artikkeli IS:n Ristikkoakatemian palstalla tekoälyn käytöstä ristikoiden kuvituksessa. Alla on palstakirjoitus lyhennettynä siten, että siinä on tämän säikeen kannalta esillä oleelliset asiat.

    Sanaristikoiden kuvissa pätevät samat omanlaisensa laatukriteerit suhteessa mihin tahansa muuhun julkaisukuvitukseen. Kuvan on oltava selkeä hyvinkin pienessä koossa selkeä, oikealla tavalla informatiivinen sekä halutussa määrin persoonallinen. Harvat kuvapankit pystyvät tarjoamaan kaikkia kriteerejä toteuttavaa kuva-aineistoa. Yleensä jostain joutuu luopumaan.

    Tekoäly voi hyvinkin tuoda ratkaisun, jossa täysin piirtämistaidoton laatija pystyy tuottamaan käyttöönsä erinomaisesti ristikoihin soveltuvia kuvia vieläpä niin, että ne eivät tyylillisesti riitele keskenään. Tekoälyllä on ainakin niiden sovellusten perusteella, mitä itse olen käyttänyt tai kokeillut, vielä vähän taivalta taitettavanaan ennen tämän kolmisäännön täyttä toteutumista, mutta suunta on lupaava.

    töissäni käyttämääni Adoben Illustratoriin oli tullut ohjelman sisälle beta-tasolla oleva vektorigrafiikkaa luova tekoälysovellus. Yhä toivon esiasetuksiin esimerkiksi omia määrittelemiäni työkaluasetuksia. Niitä odotellessa.

    Tyylillisesti en siis vielä pääse omien kuvieni ulkonäköön, mutta etenkin pääkuvien taustoissa tekoäly on osoittautunut mitä parhaimmaksi apuriksi. Pääkuvien piirtämiseen luomuna saa uppoamaan tuntitolkulla aikaa, eikä niiden uudelleenkäyttöaste ole useinkaan kovin suuri.

    Esimerkiksi yhteen pääkuvaan tarvitsin sisäkuvan hattukaupasta. Vaikka liiketiloja, ostamista, hyllytasoja ja hattuja tarvitseekin kuvamateriaalina usein, olisi tuon piirtämiseen jatkokäyttöä ajatellen riittävän pienissä osissa kulunut aivan tolkuttomasti aikaa. Tekoälyltä siihen meni pari minuuttia.

    Tekoälyn tuottamissa kuvissa häiritsee tietty geneerisyys. Tyyli on kiva, mutta persoonaton. Kun yhdistelen tekoälyn tuotoksia omiin kuviini, uskon, että kaikki hyötyvät. Kuvissa on riittävän persoonallista jälkeä ja niihin saa uutta eloa ja variaatiota vähällä vaivalla.

    Siinä vaiheessa kun pystyn määrittelemään omat tussiasetukset ja kädenjäljen, liiallinen samojen kuvien pyörittäminen jää menneisyyteen. Uskon että ratkojatkin näkevät sen käänteen parannuksena. 

    Olen melko pitkälle samaa mieltä Heli Kärkkäisen Ristikkoakatemian kirjoituksen kanssa, mutta minusta DALL-E 3:lla saa tyylillisesti yhtenäisemmän oloista kuvitusta kuin minkä kuvan tekoälyn käyttämisestä Heli antaa. Käyttämällä pelkästään tekoälyn luomia kuvia, tyyli voi olla varsin yhtenäinen. Toivoisin Heli Kärkkäiseltä julkista mielipidettä kuvitusdemoistani sekä kuvittamistani ristikoista, miten hyvin demot ja omat ristikot ovat tyylillisen yhtenäisyyden ja muiden Helin esittämien kriteereiden perusteella onnistuneet.

    Tyylin istumisessa olemassa olevien omien kuvien kanssa on kyllä ongelmia. Jos käyttää pikkukuvissa sekaisin omia kuvia ja tekoälyn luomia kuvia, tyylillistä epäyhtenäisyyttä syntyy väkisin. Näin kävisi, jos  Heli käyttäisi pikkukuvissa sekaisin omia ja tekoälyn luomia kuvia. Itselläni on muutama sekakuvitus, missä tyylierot tulevat esille.

    Sanarisin kuvittajista itse asiassa DALL-E melkein matkii Heikki Lavoniuksen tyyliä. Mielestäni Heikki voisi käyttää sekaisin DALL-E:n kuvia ja omia kuviansa kunhan muuttaa jokaisen DALL-E 3:n luomat silmät sellaisiksi, joita hän itse luo. Tyylieroa ei tällöin juuri huomaisi.

    Heikki Lavoniuksen ristikoissa usein on Heli Kärkkäisen pääkuva, joka tyylillisesti poikkeaa todella paljon Lavoniuksen omasta tyylistä. DALL-E 3:lla saisi usein vaivattomasti Lavoniuksen muhun kuvituksen sopivan pääkuvan. Riittää, että silmät piirtää uusiksi. Alla on kuvitusdemo, jossa olen muuttanut pääkuvan mukaan luettunan neljän DALL-E 3 tekoälyn luoman kuvan silmiä.

    Samaa aihepiiriä on koskenut Suomen Kuvalehden 3/2025 palsta Pari sanaa ristikoista sisälsi tekoaälyä koskevan kappaleen:

    Piirrospääkuvat ovat harmillisen usein persoonattomista clipart-kuvapankeista. Tekoälylläkin niitä voi nykyisin luda. Täällä ne yleensä ovat piirtäjien itsensä tekemiä,, parhaimmillaan suoranaisia taideteoksia. Tällä viikolla muun ristikon on piirtänyt Heli Kärkkäinen ja pääkuvan takana on karikatyyreja taitava Teuvo Salminen.

    Minusta tekoälyn luomat piirrospääkuvat ovat parhaassa tapauksessa varsin sympaattisen ja aivan oikean piirtäjän luomusten oloisia, joskus jopa taideteoksia. Tekoälyn luomien piirrosten taustalla on aina ihmisten luomat piirrokset, joten on aivan luonnollista, että tekoälyn luomia piirroksia ei välttämättä erota ollenkaan ihmisten itse käsin tekemistä piirroksista. Tekoäly tarvitsee jatkuvasti tuekseen ihmisten luomia piirroksia, jotta se voi kehittyä. Tekoälyn luoman piirroksen suhteen ei ole jyrkkää rajaa käsin piirretyn ja tietokoneella luodun kuvan välillä.

    Karikatyyrejä suomalaisista henkilöistä tekoäly ei osaa luoda eikä sen edes useinkaan anneta yrittää luoda karikatyyrejä. Eristyisesti Microsoft Designer kieltäytyy karikatyyrien tekemisestä. Midjourney-tekoälyllä (aina maksullinen) niitä voisi luoda tunnetuista ulkomaisista henkilöstä, mutta sen perustyyli poikkeaa rajusti Geminin ja DALL-E tyyleistä.

    Perustyylin voi antaa Geminille, DALL-E ja Midjourneyllle ns. kehotteilla. Kehotteille kannattaa luoda kehotepohjia, joissa alku on aivan sama ja kehotteen lopussa kerrotaan, mitä pitäisi luoda. Useilla erilaisilla kehotepohjilla voi sama kuvittaja luoda erilaisia tyylejä eri ristikoihin. Myös käytettyjä värejä voi määritellä.

    Mitä vielä tulee Heli Kärkkäisen käyttämään Adobe Illustratoriin sen hyvä puoli on kuvien skaalautuvuus, koska se tekee vektorigrafiikkaa. Mielestäni lähempänä Helin omaa piirtämistä voisi saada ns. bittikarttapohjaisilla ohjelmilla kuten Googlen Gemini ja Microsoftin käyttämällä DALL-E tekoälyllä. Bittikarttapiirrosten suuri ongelmallisuus on rajallinen skaalautuvuus. Microsoft Designer yhteydessä oleva DALL-E luo joko 512x512px tai 1024x1024px kokoisia kuvia. Ainakin ilmaisversiona Gemini luo vain 512x512px kokoisia kuvia. Käyttämäni netissä oleva Magma skaalaa kuvia erittäin huonosti eikä täysin tyydyttävästi niitä skaalaa myöskään iBisPaintX, jolla viimeistelen luomani ristikot. Paras lopputulos tulee kun pienentää kuvaa ruudulla ja ottaa kuvaruutukopion. Kuvaruutukopiota on vaikea saa luotua juuri sopivan kokoisena. Kun viimeksi loin pieniä ristikkokuvia, jouduin tekemään useita kuvaruutukopioita, jotta kuva tulisi ristikkoon sopivan kokoisena. Useimpia kuvia viimeistelin kynällä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34762
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virpi ja JJL eivät lähettäneet kuvaa. Pyysin sitä muilta ratkojilta, jotta voisi vastata esitettyihin kysymyksiin.

    Virpi:

    Keränen 19

    Käsivartta vihje ja kepistä vaakasana eivät rimmaa keskenään.

    1/2 vihjeen  alin kirjain puuttuu

    Käsivartta vihje ja kepistä vaakasana eivät rimmaa keskenään.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Käsivartta on maantiedettä. Keppivihjettä en havainnut, mutta vaakasuoraan on vihjeenä metalliesine.

    Kai vinkkasi 1/2 -vihjeeseen komm. #34722.

    Sinulla saattaa olla ratkontavirheitä, joten olisi sinun kannaltasi erittäin järkevää lähettää kuva ristikosta.

    JJL:

    Sivu 19 – Keränen

    ”Kuin Amor”… Sain täyteen, mutta tähän tuli kyllä todella outo ”sana”. Kaikki kuitenkin ympärillä näyttäisi olevan oikein!

    Sain kuin sainkin siihen sanan, mutta vieläkään en ymmärrä, miksi tuo sana on ”kuin amor”…

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Amor esitetetään pienenä pojanviikarina eli kuin amor ovat…

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Havaittuja virheitä ja virhe-epäilyjä Hesarin ristikoissa #34761
    Tapio
    Sivustovastaava

    3359

    Suomenkielisessä ristikossa vihjeenä SAKSAN YKSI ja ratkaisusana on saksaa. Mielestäni kyseessä on vakava laadintaan liittyvä sääntörikos, sillä ulkomaisissa sanoissa sanojen pitäisi olla yleisessä käytössä. Saksan yksi ei sitä ole. Sanarisin foorumissa säännöt ovat esillä ja niissä on mm.

    11. Ratkaisusanan tulee olla suomenkielinen tai suomenkielisessä tekstissä yleisesti käytetty.

    Kreikan tai latinan aakkoset ja jossain määrin luvut kuuluvat yleissivistykseen, mutta esim. ruotsin, ranskan, espanjan ja saksan kielen aakkosten tai lukujen kyseleminen ratkaisusanoiksi ei minusta suomenkielisiin ristikoihin kuulu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34760
    Tapio
    Sivustovastaava

    Satu:

    Simberg s. 18. Kiitokset Tapio! Olikin hankala vasen alakulma

    Enemmän saat kiittää täysin tuntemattomaksi jäänyt ratkojaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34754
    Tapio
    Sivustovastaava

    Seuraavan kommentin kirjoittaja Maritah lähetti kuvan Auliksen ristikosta. Hänelläkin suurin kompastuskivi (kuten monella muullakin) vihje KIELI POIS.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ratkaisussa toiseksi viimeinen kirjain on väärin. Katsoi tarvittaessa lisävinkki. 

    Näytä/piilota lisävinkki:

    VÄHÄN KALAA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    1.-8. on erään kalan kansanomainen nimi. Kaikki kumitetut kirjaimet olivat virheellisiä.

    Jos en väärin kumittamiasi kirjaimia tulkinnut, olit kumittanut vihjeestä TANSANIA oikein olleet 1. ja 5. kirjaimen (neljännestä kirjaimesta en saanut tolkkua).

    Pääkuvan alapuolen sanoista yleisesti.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Pystysanat ovat ihan niitä tutuista tutuimpia sanoja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34745
    Tapio
    Sivustovastaava

    Satu:

    Simberg s. 18, saisiko apua vasempaan alakulmaan. niuhotusta, hiutaleina, vimmalla.

    Sain eräältä ratkojalta vasempaan alakulmaan ratkaisun. Kiitos kuvan lähettämisestä.

    niuhotusta

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Arjen sanastoa, kun jonkun niuhotus ärstyttää. ”Mitä siinä…” (Sana perusmuotoon).

    hiutaleina

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Helpon ristikon ratkaisusana ja liittyy kohtiin.

    vimmalla

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Liittyy erääseen eläimeen – mieti sanan kaikkia merkityksiä. Mieti myös sanojen taivutuksia – eräästä ristikoistani olisi tähän apua! 

    Naisen kuvan nostan ylimääräsenä esille.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Naisen olemukseen liittyy sana, joka on ainakin minulle ennestään outo. On siis ihan tutun sanan outo synonyymi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 2/2025 #34739
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitään virhettä en huomannut. Numeroiden idea on yksinkertainen.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kaikki numerovihjeet liittyy ylimpään 16-kirjaimiseen sanaan. 1-16 tarkoittaa, että koko sana on vihje. 10-14 kohdalla vihje on pitkän sanan 10.-14. kirjaimet. TV:N -6-9 haetaan yhdyssanan osaaja, jossa 6.-9. kirjain löytyy pitkästä sanasta. Samaan tapaan loput, joissa on muu numerovihje kuin 1-16.

    IKÄVIÄ

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Mielentiloja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 2/2025 #34706
    Tapio
    Sivustovastaava

    15.2.2025 2½ merkitty Kovis Teemu Palloselta. Ristikossa etsitään paljon sanoja, joiden alkuun voisi laittaa B-kirjaimen.

    Vasemmalle keskelle sain vain erittäin huonoja ratkaisusanoja. Kun B-alkuja on niin monta, voi Googlen avulla saada paljon eri variaatioita, mitä kirjainyhdistelmiä vasemmalle keskelle voisi laittaa. Pienellä alueella on viisi B-kirjainvihjettä.

    Tilanne on pahempi kuin Aulis Lehdon Hesarin ja Iisakin ristikoiden ristikoissa. On todella vaikea löytää vasemmalle keskelle järkeviä kirjaimia. Koko homma tuntuu vain loputtomalta arvailuilta ja kokeiluilta.

    Vasemmassa reunassa keskellä ratkoja joutuu ikään kuin laatijaksi. Laatijan tehtävänä on sovittaa tietyllä alkukirjaimella alkavia sanoja sopimaan yhteen risteävien sanojen kanssa. Tässä B-kirjain on aloittava kirjain ja on kuin alkupiilo. Vihje ei  mitään apuja arvailuihin ja kokeiluihin. Kunnolliset vihjeet puuttuvat melkein kaikilta ratkaisusanoilta.

    Risteävän sanan vihjeelle KUUSTAKIN vaihtoehtoja on kolme. Kaikkia kolmea voi kokeilla, mikä lisää vaihtoehtojen määrää.

    Vasemmassa reunassa keskellä vain vihjeisiin KERTOO SODASTA ja SEKAVA TAUNO sain varmat sanat. 

    Kaikki B-kirjaimen liittyvät sanat olivat kokeiluja – juuri kokeiluja ja taas kokeiluja on laatijan työ! Ei kai ratkojien tehtävä ole sentään laatia ristikoita, joista puuttuu kunnon vihjeet. Ratkojien vastuulla on se, mitä he voivat hyväksyä ristikkoon.

    Teemu Palloselta yleensä odotetun tasoisia sanoja ristikkoon en omin voimin saanut. Monelle lienee käyvän niin, että kulma tulee täytettyä Aulis Lehto -tason ratkaisusanoilla.

    B-kirjaimia oli mielestäni vasemmassa reunassa liikaa. Jotta voisi täysin varmasti tietää, mitä laatija on ajatellut, B-kirjaimen lisäksi vihjeessä voisi olla jotain muutakin, josta saisi laatijan ajatuksesta jonkin otteen.

    Laitoin IS:lle seuraavan palautteen ennen kuin olin saanut kulman kuntoon:

    15.2.2025 IS koviksen teemana oli sanat, joiden alkuun voidaan lisätä B-kirjain. Yhdessä kohtaa ristikkoa oli pienellä alueella viisi ”B-” vihjettä. Tämä merkitsi sitä, että ratkoja joutui todella paljon arvailemaan ja kokeilemaan sanoja. Kun B- oli pienellä alueella paljon, ratkojan oli mahdoton saada varmuus siitä, mitä sanoja laatija halusi ristikkoon. Ratkojasta tuli kuin laatija, joka kokeilee, mitkä olisivat alueen parhaat ratkaisusanat. Itse sain alueelle varsin heikkotasoisia sanoja. Minusta on epäreilua, että laatija toimi tällä tavoin. Ratkojan pitäisi pystyä melkoisella varmuudella saamaan selville, mitä sanoja laatija on ristikkoon tarkoittanut eikä ratkojasta pidä tehdä laatijaa, joka oman arvionsa mukaan laittaa sanoja, jotka joten kuten saa ristikkoon sopimaan.

    Sain toisaalla tietää, mitä ratkaisusanoja kulmaan tulee. Yksi heikohko ratkaisusana B-sanoissa mielestäni on (varsin outo erisnimi), joten en ole samaa mieltä niiden kanssa, että kulman kaikki B-sanat ovat hyviä ratkaisusanoja. Lisäksi B-sanoissa oli itselle entuudestaan outo fakta, jonka uskon olevan outo suurimmalle osalle ratkojista. Knoppi B-sanoissa on minusta  huono asia, koska muutenkin B-sanojen löytämisessä on työtä.

    Erityisen paha knoppi vasemmassa reunassa oli minulle vihje KOLARIN UHRI. Sen osalta tuli esille, että siihen tulee ihan järkevä sana, mutta vihje sisälsi asian, jota en tiennyt ja jota en olisi osannut edes etsiä. Juuri tämä vihje pitää pystyä ratkaisemaan, jotta alueen saa ylipäätänsä ratkottua järkevän oloisilla ratkaisusanoilla. Syy useisiin erittäin heikkolaatuisiin ratkaisusanoihin johtui nimen omaisesti tämän vihjeen väärin ratkomisesta.

    Tavallaan sai ratkottua, mutta en sen tasoisilla ratkaisusanoilla, mitä Teemu Pallosen ristikoilta voi edellyttää. Sen tasoisia sanoja, joilla sain ristikon täyteen, löytyy kyllä erittäin paljon Aulis Lehdon ristikoista. Jos joku ratkoo paljon Aulis Lehdon ristikoita, sellainen ratkoja olisi aivan hyvin voinut katsoa ratkoneensa ristikon. Lehdon tasoisilla ratkaisusanoilla ristikkoon saattaa saada kymmeniä eri variaatioita. Siitä pohjimmiltaan on kyse IS:lle antamassani palautteessa.

    Kun ratkoja itse päättää, mitä sanoja hän hyväksyisi ristikkoon, ratkoja muuttuu käytännössä laatijaksi, joka luo mieleisensä alueen ristikon vasempaan kulmaan.

    Kun on B-kirjain rypäs, ”suma” ristikko on mahdollista saada täyteen vaikka ratkoo väärin muun kuin B-sanan.

    Jos joku muu teki saman virheen vihjeen KOLARIN UHRI osalta, hänkin saattoi saada kulman täyteen erittäin heikkolaatuisilla ratkaisusanoilla.

    Vasemman reunan keskialue ei ole ristikon ainoa ongelmallinen alue. Oikeaan yläkulmaan on useita teoreettisia ratkaisumahdollisuuksia. Jos keltapohjaiset ratkaisusanat pidetään laadukkaina, pystysuoraan tulee heikohko ratkaisusana. Duaalissa ylemmän vaakasuoraan menevän B-sanan viimeiseksi kirjaimeksi on kaksi hyvää vaihtoehtoa.

    Kun on B-sanoja paljon, ratkojalle tulee helposti sama sana kahteen kertaan. Sekään ei ole hyvän laadinnan tunnusmerkki.

    Minusta laatijan ei tule antaa mahdollisuutta ratkojille itse muuttua laatijoiksi, jotka voivat luoda ehkä kymmeniä eri ratkaisuvariaatioita. Kyse ei ole vai tavanomaisesta duaalista, vaan todella paljon isommasta määrästä vaihtoehtoisia ristikon täyttömahdollisuuksia.

    Hauska idea, mutta minusta toimi huonosti. Vähän maltillisemmalla toteutuksella tämän tyyppisiä ristikoita voi kyllä tulla jatkossakin. B-sanojen määrä meni vain tällä kertaaa pahasti överiksi, varsinkin vasemman reunan keskialueella, ehkä oikeassa yläkulmassakin. Ristkon keskellä sen sijaan oli onnistunut rypäs, sillä pitkä risteävä ratkaisusana oli selkeä eikä B-sanoiksi voinut laittaa kuin tietyt ratkaisusanat. B-sanojen käyttö oli osittain varsin onnistunuttakin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34702
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joukahaisen uusin versio näyttäisi toimivan. Vihjeessä KIELI POIS on itselle outo sana, joten aiempi selitykseni ei siksi toiminut. Repellä pääkuvasta johdetussa neljännessä pystyyn menevässä ratkaisusanassa  1. ja 4 kirjain olisi siten väärin. Espanjan paikka tosiaan löytyy – tyypillinen pikkukohde alueella, joka on tässä säikeessä kerrottu.

    Puhelimen pirinä on oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34693
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joukahainen:

    Tuollaisen löysin tuohon Tansaniaa vihjeeseen. Olisko sillä apuja noihin muihin?

    Saman Repekin sai. VÄHÄN KALAA pyyhit turhaan pois, kuten myös KIELI POIS 4. kirjaimen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34691
    Tapio
    Sivustovastaava

    Auliksella karttapaikka voi olla vaikka hotelli tai kuja eli ihan mitä tahansa Googlella periaatteessa löydettävää. Pystysanoissa neljäs ihmetyttää, mutta ainakin ratkojat.fi löytyy.

    KIELI POIS oli sekä Repellä että Joukahaisella alunperin eri. Repe muutti sanan loppua, mikä pitää Joukahaisenkin tehdä.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ruhosta leikattua lehmän kieltä voi käyttää ruokaan. Haetaan yleisellä tasolla, minkälaisesta osasta on kyse – leikekin kävisi vihjeeseen.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2025 #34688
    Tapio
    Sivustovastaava
    Näytä/piilota  apusisältö:
    Suunnittelija – googlaa, sillä jouduin joskus minäkin asian tarkistamaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34685
    Tapio
    Sivustovastaava

    KIELI POIS saattaisi olla eri loppu kuin laitoit. En kyllä eri lopunkaan kanssa saanut karttapaikkaa toimimaan ja kalavihjeeseen en saanut ratkaisusanaa (sinulla oli siihen järkevä ratkaisusana, mutta sille en keksinyt järkeviä risteäviä.)

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Havaittuja virheitä ja virhe-epäilyjä Ilta-Sanomien ristikoissa #34680
    Tapio
    Sivustovastaava

    10.2.2025 Toni Pitkälän Histis-ristikossa tulee vihjeistä PALINDROMI ja TOTEAMUS sama ratkaisusana.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34679
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kovasti kartta Iberian niemimaalta näyttää. Ehkä Almerian sijasta Murcian seudulta, mutta en sieltäkään ristikkoon sopivaa karttakohdetta löytänyt.

    Repellä vihjeen AATELOITU ratkaisusanan 4. kirjain on väärin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34677
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaikealta tuntuu pääkuvan alapuoli. Espanjan Almerian seudun karttapaikka on varman tosi pieni. Katsoin seutua, mutta en ristikkoon sopivaa paikkaa löytänyt. Tansanian karttapaikka on varmaan kuin etsisi neulaa heinäsuovasta ts. aivan toivotonta Google Mapsin avulla yrittää löytää.

    Joukahainen:

    Ja ylhäällä pärisevän puhelimen piilokirjain.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    On vain tutun sanan variaatio eli 3. kirjain vain eri kuin tutummassa sanassa.

    Hieman leikattu AANIK

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihjeessä on tuplapartitiivi, sillä AANIK kokonaisena olisi riittänyt tai sitten ANIK leikattuna.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34672
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virpi:

    Skyttä 17 alkat alarivi

    Joukahainen siihen jo antoi vinkin komm. #34667

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34670
    Tapio
    Sivustovastaava

    Satu:

    Skyttä s.16 vasemmalla ylhäällä taitteella, piilokirjaimet puuttuvat, uskoisin, että vaakasuorat mulla on oikein

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Kyseessä on melko tyypillisen 1920-luvun talon merkittävä osa.

    s.17 ( lähetetty) alhaalla loosin kartiosta ja huumaava. Ylhäällä keskellä omakin, vasemmalla keskellä printtaava, oikealla reunassa verbi verbin lopussa

    LOOSIN KARTIOSTA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vain yksi kirjain anagrammista jäljellä tyhjään kohtaan, kun vahvistat vaakasuoraan menevä sanan ekan kirjaimen, joka on hahmoteltu oikein. Anagammin purkua haittaa risteävän sanan virheratkonta, jonka tuon edempänä esille. Toisen pystysanan alkukirjain pitää vaihtaa.

    HUUMAAVA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Ei etsitä ainetta, vaan sitä, mistä huumaavaa saa.

    Pääkuvasta johdetun toiseksi viimeisessä sanassa 6. ja 7. kirjain on väärin.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Pidempää ajanjaksoa koskeva sana.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34668
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok. 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tuplatypisteitä ei aina hoksaa.

     


     

    [Lisäsin vinkkiisi spoilerin.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2025 #34665
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joku lähetti Lähteenmäen ristikosta kulman, josta puuttuu yksi tavu.

    Hevoskuva

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Hevonen ei ole enää  omistajan hallinnassa, joten se on…

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34663
    Tapio
    Sivustovastaava

    Taidat olla oikeassa. Ajattelin eri jekkua, mutta se ei toimikaan. Vihjeen ALKAT logiikka on minulle vielä hämärän peitossa (voisit laittaa spoilerilla logiikkavinkin).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 1/2025 #34653
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laittamasi sana ei ole oikein – ei myöskään selitys, jonka vihjeelle annoit eli vihje  ei kuvaa kumpaakaan esittämäsi asiaa. Mielestäni sinulla on usea ratkontavirhe.

    Näytä/piilota virheitä:
    Viittaamasi kuvavihje 2. kirjain on väärin – x kuvaa poistoa ja se viiva on se, mitä vihjekuva esittää.[spPalamiskuvassa 4., 5. ja 7. kirjain on väärin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34652
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virpi:

    Häntä kanssa,sotien,kylänä,sumuttavia,lopulta leijonaksi,puhdas

    Epäilen, että sinulla on jossakin ratkontavirhe, joten vinkeistä ei välttämättä ole suurta apua.

    Häntä kanssa

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Sanaleikkiä, joka liittyy erääseen sanontaan. Nimi tulee poistamalla sanonnasta partitiivi.

    sotien

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Heimo.

    kylänä – ks. Joukahaiselle antamani vinkki.

    sumuttavia

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tietynlaiset ihmiset.

    lopulta leijonaksi

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Liittyy kreikkalaiseen mytologiaan – piti itsekin katsoa Wikipediasta, mistä on kyse.

    puhdas 

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tavanomainen ratkaisusana vihjeelle.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34646
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hieman sain Sadulta apua (hänelläkin ristikko oli kesken). Virheet kiusaavat.

    Näytä/piilota virheitä:
    HÄN ↓ pystysuoraan on kokonaan väärin – ala ei mikään julkkisala.PINTAVIKA vain 1. kirjain on oikein.

    KYLÄNÄ

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihje voisi olla vain KYLÄ, mutta ratkaisusana on muutakin maantieteellistä.

    Pääkuvasta johdettu vajaa sana.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tarina ei ehkä päätykään – voi tulla seuraava ”kausi”.

    LOOSIN KARTIOSTA

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Jätä STA pois anagrammista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 2/2025 #34641
    Tapio
    Sivustovastaava

    PAMINO

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihjeeseen ja ratkaisusanaan on lisätty kirjain – piilokirjain on vasemmanpuoleinen vaihtoehto.

    Vasen reuna on OK.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: HS 3357 #34635
    Tapio
    Sivustovastaava

    OK. Minä en tunnistanut P25 naista, mutta Sanarisin foorumissa yksi henkilö oli naisen tunnistanut. Hän antoi riittävästi vinkkejä hänen löytämiseen netistä. Minusta turhan vaikeasti löydettävä, kun suurin osa ei ei henkilöä löydä. Minä en ikinä olisi osannut häntä netistä löytää. Lippispäisen tunnistin. V2 en tunnistanut, mutta sain siitä privaatisti tiedon.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 75 viestiä, 826 - 900 (kaikkiaan 4,003)