Kirjoitetut vastaukset

Esillä 75 viestiä, 2,101 - 2,175 (kaikkiaan 4,003)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28155
    Tapio
    Sivustovastaava

    No hyvä. Joskus kuva ei mene perille tai hätäpäissäni poistan kuvat liian hätäisesti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sivujen selaus eri foorumeilla #28128
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ylilauta-foorumin ratkaisu on ongelmattomin. Mobiililaitteella on näytön alalaidassa on seuraavan näköinen palkki:

    Siinä on kaikki olennainen, myös linkit sivun alkuun ja loppuun. Alalaidassa oleva palkki on kuitenkin verraten harvinainen ja kiistattomasta edustaan huolimatta en sitä itse valinnut.

    Avautuva valikko on minusta hieman sekava.

    Sitä voi kuitenkin säätää:

    Valikkoni kanssa päävalikko jakaa idean välilehdistä. On välilehti Yleiset sekä Profiili. Profiili välilehti näyttää tältä:

    Välilehti Profiili jatkuu samaan tapaan kuin toinenkin välilehti. Siihen olisi voinut keksiä enemmän juuri siitä välilehdestä hoidettavia toimintoja. Vähän turhan paljon saman sisältöisiä välilehdet ovat.

    Valikon leveys on suurin piirtein sama kyin omassa foorumissani. Samaan tapaan kuin sivustollanikin, kun valikoita selaa, alla oleva sivu lukkiutuu eikä valikoiden selaaminen aiheuta sivun sisällön siirtymistä. Kuten sivustollakin valikosta poistuminen ja johonkin kohtaa sivua klikkaaminen sulkee valikon ja vapauttaa lukituksen. Lukittu taustalla oleva sivu tulee ylilaudan versiossa tummaksi eikä haalene.

    Kokonaisuus on kuitenkin varsin onnistunut. Plussaa on se, että säielistauksia voi monipuolisesti säätää.

    Ns. murupolkuja ei ole. Koska aliosastoja ei ole, leivämuruvalikolle ei ole välttämätöntä tarvetta.

    Sanarisin foorumin tyylinen paluulinkki aiheryhmään on olemassa säikeen ylä- ja alaosassa.

    Vastaava paluulinkki löytyy myös valikkopalkista, kuten alla olevassa kuvassa, joka on leveältä näytöltä. 

    Leivänmurut hieman helpottaisivat navigointia, sillä etusivulle pääseminen edellyttää valikon avaamista (sivuston tunnuskuvaa klikkaamalla pääsee etusivulle).

    Leveällä näytöllä valikko avautuu kapeana. Koska laudat ovat kaikki peräkkäin, selattavaa saattaa olla paljon. Leveällä näytöllä valikon voi jättää halutessaan näkyviin, jolloin tekstialue kaventuu. Tekstin klikkaaminen ei siten automaattisesti sulje valikkoa eikä valikon aukaisu lukitse sisältöä.

    Ainakin itseäni ärsyttää se, että yksittäiseen säikeeseen eli lankaan siirryttäessä alapalkki ilmestyy sivulle melkoisella viiveellä. Samoin valikko tulee leveällä näytöllä viiveellä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sivujen selaus eri foorumeilla #28127
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumi on varsin oudosti käyttäytyvä tapaus.

    Leveällä näytöllä näkymä on varsin hyvä.

    Samoin kapeassa näytössä on hyvä toimivuus ja sivut toimivat loogisesti. Seuraava lähtötilanne on minusta varsin kivan näköinen:

    Valikko avautuu valikkopainikkeesta, ”hampurilaisesta”. Efektiä, jossa valikon auki ollessa tausta himmenisi, ei ole. Samoin puuttuu se, että sisältöön siirryttäessä valikko sulkeutuisi automaattisesti.

    Mutta näiden ääripäiden välillä sivusto käyttäytyy rumasti tai peräti epäloogisesti. Vähän äärikapeudesta levitettynä tulee minusta erittäin ruman näköiset liukuvärireunat:

    Valikko toimii kuitenkin loogisesti. Efektiä, jossa valikon auki ollessa tausta himmenisi, ei ole. Samoin puuttuu se, että sisältöön siirryttäessä valikko sulkeutuisi automaattisesti.

    Kun sivua leventää tietokoneella hieman, tulee epälooginen tilanne:

    Sivussa oleva valikko ei kaipaa valikon aukaisevaa ”hampurilaista” vaan valikko voisi olla aina auki. Tässä on selkeä suunnitteluvirhe.

    Sivustolla oli aiemmin joillakin leveyksillä ns. bannerin (tässä SANARISTIKOT.NET 20 VUOTTA) niin, että teksti Sanaris Oy tuli bannerin viereen. Tämä visuaalinen virhe on jossakin vaiheessa korjattu. Nyt bannerin yläpuolelle tarkoitetut teksti ovat aina sen yläpuolella.

    Toinen suunnitteluvirhe on HD-tason tablet-laite laitetta pystysuunnassa käytettäessä. Tällöin tulee massiivinen ja minusta erittäin ruman näköinen valikko.

    Yleensä tällaisissa tilanteissa esillä on valikon avaava ”hampurilainen”. Valikko on kyllä helppo käyttää, mutta tällä tavoin valikkoa ei mobililaitteille yleensä näytetä.

    Keskustekusäikeiden alussa on säikeiden alussa linkki sivun loppuun ja säikeen lopussa linkki alkuun.

    Siirtyminen on paljon miellyttävämpää kuin Suomi24:ssä. TechBBS ja sivustoni kaltaiset sivun oikeaan alareunaan tulevat nuolet parantaisivat toimivuutta selvästi.

    Plussaa on myös säikeen lopussa linkki ”Takaisin aiheisiin”.

    Toki edelliselle tasolle pääsee muissakin foorumeissa ns. ”murupoluilla” eli navigoinnilla, jossa tulee esille missä sivu sijaitsee sivuston rakenteessa. Jos murupolut olisivat myös kommenttilaatikon alapuolla, polkuvalikko hoitaisi saman asian. Linkki hoitaa tavallaan alhaalle sijoitetun murupolun virkaa. Murupolkua sivun alareunassa ei tässä tapauksessa jää kaipaamaan.

    Takaisiin aiheisiin -linkki on sivun alussakin, missä sille ei ole välttämätöntä tarvetta, sillä paluun voisi hoitaa murupolkuakin käyttäen. Toki symmetritset linkin suvun alussa ja lopussa hieman helpottavat käyttöä.

    Ns. leivänmurut on vain sivun ylälaidassa ja ne on vain varsinaisella foorumiosastolla. Muualla niille ei ole kyllä tarvettakaan yksinkertaisen sivustorakenteen vuoksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sivujen selaus eri foorumeilla #28126
    Tapio
    Sivustovastaava

    Suomi24:n navigointia en pidä onnistuneena. Kapealla näytöllä on sivun ylälaidassa on alla olevan kuvan esittämä kiinteä vihreä palkki.

    Kun mobiiliselaimessa vierittää sivua niin, että selaimen käyttöliittymä häviää näkyvistä varsin helposti käy niin, että hakua käytettäessä vahingossa siirtyy toiselle välilehdelle ja siten toiselle sivustolle.

    Avautuva mobiilivalikko näyttää tältä:

    Kysy vain ja siitä eteenpäin valikko toimii mielestäni huonosti. Jokaisessa kohdassa on avausnuoli, vaikka kohta olisi tyhjäkin, esim.

    Tulee varsin pettynyt olo, kun ei saakaan mitään katsottavaa. Jos valikko on tyhjä, koko valikkokohta saisi olla pois käytöstä. Ainakin linkkiä tyhjään valikkoon ei saisi olla. Jos valikkokohta tulevaisuutta ajatellen halutaan pitää esillä, olisi hyvä olla tiedote ”tällä hetkellä ei ole mitään näytettävää” .

    Vaikka valikossa olisi jotain seuraavan kaltainen siirtymä ei tunnu mielekkäältä:

    Mielestäni saman kaltainen avaa/sulje-systeemi kuin mikä on päävalikossani, olisi paljon kivempi.

    Ainakin HD-tabletlaitteessa valikko on sekä täysleveä että täyskorkea ja se pitää varta vasten sulkea.

    Yläpalkin alapuolella on muutamia sivun mukana siirtyviä linkkejä. Koska kaikki linkit eivät näy suoraan, niitä pitää vaakatasossa skrollata, mikä ei ole kovin kätevää. 

    Linkit ovat pääosin samoja kuin palkista avautuvan valikon alussa, mutta siitä puuttuu muutama linkki.

    Sivuilla on myös erillinen aihealuevalikko, joka rullautuu sivun mukana.

    Se toimii paljon kivemmin ja se toimii samaan tapaan kuin oman foorumini päävalikko. En ymmärrä, miksi yläpalkista avautuvaan valikkoon on laitettu erilainen ja huonommin toimiva systeemi.

    Ymmärrän, että aihealuevalikko on syytä pitää erillisenä. Jos sen olisi laittanut avautumaan myös yläpalkista avautuvasta valikosta, se olisi tarpeettoman paljon lisännyt sivun koodimäärää, koska ison valikon olisi joutunut laittamaan tuplana. Myös ylävalikosta avautuvana se olisi kuitenkin ollut aina käytettävissä. Se edellyttäisi myös yläpalkista avautuvan valikon tyylin korjaamista samaksi kuin aihealuevalikossa.

    Kolmen eri valikon käyttö tuntuu aika sekavalta varsinkin kun palkin alapuolella olevassa valikossa on samat linkit kuin yläpalkista avautuvassa valikossa.

    Leveämmällä näytöllä yläpalkista avautuvassa valikossa ei ole kapean näytön alussa olevia linkkejä (esim. Chat) lainkaan. Valikosta avautuvilla sivuilla ei tule auki klikattavia alivalikoita ollenkaan:

    Käyttäjä ei voi jonnekin siirtymättä saada tietoa siitä, mitä kaikkea on tarjolla. Pettymys on erityisen suuri, kun mitään ei löydykään vaan vain ilmoitus, joka sekin on vanhentunut, kuten SuomiAreena-linkin painamisesta avautuva sivu, jossa lukee:

    Suomi24 osallistuu Suomen suurimpaan keskustelutapahtumaan SuomiAreenaan Porissa 15.-19.7.2019. Osallistu tapahtumiimme verkossa tai tule tapaamaan meitä!

    Siirtyminen pois valikosta ja sisällön klikkaaminen sulkee valikon. Efektiä, jossa valikon auki ollessa tausta himmenisi, ei ole.

    Leveämmällä näytöllä yläpalkista avautuvassa valikossa on vain muutama palkin alla olevista linkeistä. 

    Yhteensä näistä kahdesta valikosta löytyy samat erityislinkit kuin mitä on mobiiliversion alussa.

    Pääpalkista avautuvien valikoiden erilainen sisältö kapealle ja leveälle näytölle tuntuu varsin hämmentävältä. Kun joillakin mobiililaitteilla vaihtaa orientaatiota, pitää uudestaan tarkastella, mistä mikin linkki löytyy. Paljon hämmentävämmäksi ja sekavammaksi ei yläpalkista avautuvasta valikosta ja sen alla olevasta valikosta voi tehdä.

    Aihealuevalikko toimii samaan tapaan kuin kapeallakin näytöllä.

    Minusta kokonaistoimivuus leveämmän näytön valikoissa on kapeaa näyttöä heikompi, joskin yläpalkista avautuvien valikoiden toimivuus on molemmissa valikoissa huonolla tasolla.

    Aihealuevalikko sen sijaan on varsin toimiva. Pidän sitä parhaiten suunniteltuna asiana sivustolla.

    Ikävänä piirteenä sivustolla on se, että sivu loppuun ei sivun alusta pääse suoraan ollenkaan. Linkki sivun alkuunkin pitää osata sivulta etsiä kaiken muun sisällön seasta.

    Siirtymät sivun alkuun ja loppuun on hoidettu varsin huonosti.

    Ns. leivänmurut on vain sivun ylälaidassa. Myöskään paluulinkkejä aihelistaukseen ei Sanarisin foorumin tavoin sivun lopussa ole.

    Kun yksittäistä säiettä selaa, alalaitaan saattaa tulla näkyviin seuraava apupalkki.

    Palkki ilmestyy varsin epämääräisesti. Säiettä pitää jonkin aikaa katsella ja selata, milloin palkki ilmestyy. Palkki myös häviää näytöltä tietyn ajan kuluessa. Minusta näkymisen viive on turhan pitkä. Toiminnan epämääräisyys laskee palkin käytettävyyttä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 5/2023 #28093
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ekin 2½ kovis on viime viikon tapaan kolme pääkuvaa. Pääkuvista johdetut sanat ovat edellisviikkoistakin helpommin arvattavissa. Sinänsä hauskat pääkuvat ja niistä johdetut sanat, mutta ristikko sopisi maanantain keskisristikoksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #28089
    Tapio
    Sivustovastaava

    Uskoisin olevan oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #28081
    Tapio
    Sivustovastaava

    En nyt oikein usko, että siihen liittyy suurampaa tarinaa. Lähinnä jonkinlaisena vitsinä sen koin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #28072
    Tapio
    Sivustovastaava

    s. 24 vihje baska. liekö samalta riviltä jäänyt vihje ruutu täyttämättä, koska muuten tulee baskasta joku käsittämätön 10-kirjaiminen (yhdys)sana ?

    Noihin olen jo aiemmin antanut Repelle vinkit komm. no #27861. Enempää en oikein voi vinkata paljastamatta jekuista liikaa.  Olet kyllä jäljillä kirjoittaessasi ”liekö samalta riviltä jäänyt vihje ruutu täyttämättä,”, mutta mistään vahingosta ei ole kyse.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #28069
    Tapio
    Sivustovastaava

    s.19 (Vuokila) oik. keskiosassa “PELI-KAA-NIGB” ? Ekin uusi nettivaltaus? (PuPeGB) Kiitos!

    Siltä vaikuttaa – tosin taitaa olla fiktiota eikä faktaa. Tai vaan loppu ei liity alkuosaan.

    s.10 (Vaalamo) vas.yläkulmassa “1/3” vailla täyttä ymmärrystä

    Ajattele vaikka vesilasia.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28067
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eli, näilläkö mennään, yhdellä jekulla? Ei vastaväitteitä?

    Joo

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Sivuston toimivuudesta #28057
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen TechBBS saanut kritiikkiä valikoiden Pikavalinnat ja Aiheet tarpeellisuudesta. Ovatko ne liikaa vain itseäni varten. Siihen vastasin em. foorumissa ja laitan tähän kommenttiin suurin piirtein samat asiat.

    Pikavalinnat-valikon olen kieltämättä tehnyt lähinnä itselleni. Siinä on neljä keskeistä lisäystä vain järjestelmävastaavan eli itseni käyttöön. Yksi lisäyksistä on erittäin usein käytössä ja on siten sivuston käytön ydintoimintoja. Siitä on itselleni niin paljon hyötyä, etten sitä ole valmis poistamaan.

    Siinä on kyllä myös monta toimintoa muille käyttäjille.

    Footer-osaan (onko sille hyvää suomenkielistä olen kopioinut joitakin Pikavalinnat-valikon toimintoja.

    Osan poistin, koska osa löytyy päävalikosta ja kun olen lisännyt joitakin footer-osaan, niitä löytyisi sieltäkin. Laitoin rivivälin samaksi kuin valikossa Aiheet. Valikoiden ulkoasu on nyt yhtenäisempi.

    Aika paljon olen pikavalintoihin ahtanut, joten kritiikki on oikeutettua. Sen idea on kuitenkin siinä, että keskeisiä toimintoja ei tarvitse etsiä footer-osiosta ja osaa ei tarvitse hakea edes foorumiosion yläosan toiminnoista. Koska osa toiminnoista on foorumiosiossa header-osan alapuolella, harvoinhan pikatoimintojen joillekin toiminnoille on oikeasti käyttöä. Itsekään ei tule kaikkia hyödynnettyä. Osa laittamistani toiminnoista on jäänyt potentiaalisiksi toimintojen nopeuttajiksi.

    Eräänlainen ideologia siitä, että kaikki oleellinen löytyy yhdestä paikasta, on saanut liiankin suuren itseisarvon. Ideana oli joskus, että footer-osa olisi täysin tarpeeton eikä header-osakaan mitään tarjoaisi, koska kaikki löytyisi valikoiden yhteydestä. Hieman olen tästä jo tinkinyt sivun alaosan suhteen. Suoraan esillä olevien toimintojen äärimmäinen minimalisointipyrkimys meni jossakin vaiheessa vähän överiksi.

    Idea on, että pikatoiminnoissa on olennaisia keskeisiä toimintoja ihan samaan malliin kuin XenForon pikavalikossa on ollut. Pikavalinnat-valikko on saanut inspiraationsa XenForon pikavalikosta.

    Valikko Aiheet ulkonäkö on nyt kunnossa. Siinäkin on itselle erittäin tärkeää se, että pääsen valikosta avamaa jonkun viimeksi tarkastellut säikeen tai kommentin. Siitä voisi olla hyötyä myös muille, vaikka foorumiosiossa viimeisimmät aiheet ja vastaukset löytyvät myös sivun footerosiosta. Vaikka kukaan muu kuin minä ei sitä käyttäisi, se saa jäädä. Kuten kerroin olennaista on se, että systeemi palvelee käyttötarkoitustaan optimaalisesti.

    Muualla kuin foorumiosiossa aihealueen sivut näkyvät vain Aiheet-valikossa. Se on muillekin hyödyllistä. Toki aiheet löytyvät myös päävalikosta eikä Aiheet-valikko tuo muuta lisää kuin tietyillä sivuilla kategoriavalikon.

    Kirjautumisen voi siirtää sivun oikeaan laitaan

    En halua sitä. Haluan ulkoasun olevan äärimmäisen pelkitetty. Sivun yläosassa ei saa olla yhtään ylimääräistä toimintoa. Päämäärä on kuitenkin äärimmäisen pelkistetty sivun ns. header-osa (mikähän on hyvä suomenkielinen vastine).

    Tietokoneella tuota valikkoa ei tarvi ollenkaan, vaan linkit sivuille voi olla aina näkyvissä

    En ole halunnut luoda mobiiliversiosta kovin paljon poikkeavaa tietokoneversiota. Minusta monet sivut elävät liikaakin näytön mukana ja jos vaihtaa laitetta tai orientaatiota, sivun ulkoasu muuttuu jopa hämmentävässä määrin. Yksinkertaistin teeman käyttöä. Ulkoasu on aina saman kaltainen eikä koskaan aiheuta ulkonäon muuttumisen vuoksi käyttäjilleen hämmennystä. Näyttöporttiriippuvaisia piirteitä on melko vähän ja ihan tarkoituksella.

    Alun alkaen sivustolla oli leveälle näytölle ns. pudotusvalikko, mutta se on kosketusnäyttölaitteella käyttökelvoton. Tietokoneille sen olisi voinut antaa, mutten saanut siihen toimivaa ulkoasua. Pakotin teeman siihen, että se näyttää aina kapealle näytölle tarkoitetun valikon. Se on kaikille käyttäjille toimiva ratkaisu.

    Sen muutoksen tein, että yli 1500px leveillä leveysarvoilla valikko tulee kiinteänä vasempaan reunaan.

    TechBBS on hälytystoiminto uusista vastauksista. Se olisi kiva, mutta ei välttämätön. Saan tiedotteen s-postiin seuraamistani säikeistä

    Vertaan toisessa säikeessä foorumini ratkaisuja eräiden muiden foorumeiden ratkaisuihin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 5/2023 #28053
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mielestäni en ole kohtuuttomasti Jaskaa kritisoinut. Ylläpito kertoi, että vaikeusastearvio 3 oli virhe. IJL-tiimin tavoitetaso on yleensä 3-. Mielestäni Jaska ei ottanut riittävästi huomioon sitä, että ratkaisusanojen samankaltaisuus helpottaa ratkontaa ainakin 3- arvioitiin suhteutettuna aivan liikaa. 

    2½-tasoiseksi arvioituna helpotus on hyväksyttävyyden rajoilla. Koska helpotus on melkoinen, koin Jaskan arvioinnin ylikehuvana ja meni siten ”överiksi”. Millään lailla nolona en kommenttiani kokenut – Jaskakin on vain ihminen, joka tekee virheitä.

    IJL-tiimin pyrkiminen sanaleikkeihin on tiimin dilemma. Sanaleikit ovat hauskoja, mutta jos samantapaisia sanaleikkejä on samassa ristikossa useita, yhden keksiminen voi helpottaa muiden ratkontaa liiallisesti.

    Nimimerkin happonen kommentti mielestäni kuvaa omaakin näkökulmaa varsin hyvin:

    Viihdyttävä ja laadukas ristikko, mutta oikeaa laitaa lukuunottamatta helpohko. Pääkuvissa aika ilmeinen idea, toki lähtökohtaisesti arvostan tällaisia verbaali-iloitteluja.

    Asiasta ei pidä lähteä täällä jankkaamaan. Saat kokea kritiikkini liian kovana. Asian käsittely täällä pitää päättyä tähän!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #28039
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vieheitähän ne ovat. Kun korjaat palavihjeen ratkaisusanan, eiköhän se selviä. Vaihda HUUTAJAKIN… 5. kirjain, niin saat pystyyn esineisiin liittyvän sanan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #28037
    Tapio
    Sivustovastaava

    s.26 (Holopainen) päälauseen toinen sana hieman outo, sekä oikeassa yläkulmassa KURKO KISKANA SAMA, ei ymmärrä.

    Toinen sana on ihan ok  – teepä  ratkaisulauseen ohjeen mukaan! 

    KURKO… jos vaihdat ohjeen mukaan 2. kirjaimen, saat synonyymin.

    s.27 (Keränen) ylärivissä “joogaaja” sekä VIIHTYY VEDESSÄ MILJOONAPÄISENÄKIN, ei oikein stemmaa vaakaan risteäviin “palapelin palaan” eikä senjälkeiseen “ei tämä!” vihjeisiin. Myös vasemmassa keskireunassa oleva “turri” ja alhaalla oleva MÄKELÄ (punainen M) eivät kuullosta hyväksyttäviltä. Mistä viimeinen ensimmäinen? Vai onko laatijan oikeus?

    Palakuvan kohdalla 4. ja 5. kirjain on väärin. 2. kirjain on se, mikä risteävätä luontevasti tulee.

    ei tämä…” on rakennevihje. Mikä punainen T-kirjain ei ole vihjeessä!

    VEDESSÄ… ei toimi, koska LAILLA R’TURVATTUJA? 6. ja 9. kirjain on väärin.

    Turriin olen jo vinkannut tässä säikeessä.

    MÄKELÄ on ihan oikein – siihen muistaakseni annkin jo vinkin. Mieti eri Mäkelöitä. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28035
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tulisi kyllä tuplajekku, jos toinen jekku tulisi skytisminä tulkita. Veit ajatukset niin skytismiin, että saattaa siinä muukin jekku olla.

    On eri jekku – poistetaan kirjaimia, mutta vähän tavanomaista harvinaisemmalla tavalla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 5/2023 #28033
    Tapio
    Sivustovastaava

    20.5. Kovis IJL-tiimiltä. Lähinnä 2½, kuten Sanarisin Ylläpitokin kertoo.

    Jaska kirjoittaa (komm. no 13):

    Täysi kymppi napsahtaa sinisille ja niiden kuvitukselle. Vuoden kärki ihan ehottomasti.

    Olen eri mieltä. Kuvitus ja hauskuus on kohdallaan, mutta ratkaisusanat on liian helposti arvattavia ansaitaakseen noin suurta arvostusta.

    Muut tehtävät totutun hyviä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28025
    Tapio
    Sivustovastaava

    Onneksi KARAMELLIMIEHESSÄ yksi kirjain oikein!

    Kirjoitin tosiaan väärin aiemmin (korjasin virheeni komm. #28008) . 3. kirjain oli oikein.

    Itselläkin välillä ratkontavirheeni sotkeneet. Olen joiltakin kysellyt privaatisti ja useimmiten ratkontavirhe on ollut ongelman syynä. Välillä kyse on ollut siitä, etten kaikkia vihjeitä ole hoksannut. Täydellisiä emme kukaan ole. Mutta on tosi kiva kun on hyviä kavereita auttamassa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28020
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuntuu loogiselta. Sanarisin julkaisemissa ristikoissa ei juuri kahden kirjaimen poistamisia ole, mutta Iisakissa niitä tuntuu jonkin verran olevan. Niiden mahdollisuutta ei aina tule huomioitua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28009
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ei millään aukea tuo s19 LASTO ON TÄYNNÄ! Harmi kun vain yksi kirjain puuttuu ristikosta.

    Tuo on kyllä hankala kohta enkä yhtäkkiä keksi ideaa. Ehkä Repe tai Satu osaisi antaa vinkkiä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28008
    Tapio
    Sivustovastaava

    sivun 19 Keräsen alaosaa, ja ilmeisesti löytänyt ratkaisun ongelmaansa … Itsellä sivun vasemmassa alanurkassa avoinna hieman enemmän kuin 1 kirjain, eli jos pystyyn saisi jotain apuva vihjeille MEILLÄ 3.-4. ON USEIN K ja LITISTÄJÄNKIN VERBI niin ehkä muutkin siitä löytyisi.

    Siinä on ratkontavirheitä.

    MEILLÄ… 4. ja 5. kirjain on väärin. Ulkomainen  ersio on erityisesti Saksassa yleinen.

    litistäjänkin verbin” 4. kirjain on väärin. Tähön litistämiseen tarvitaan työkaluja – tai -koneita.

    KUUSTAKIN kokonaan väärin ihan joka suhteessa. Ratkaisusana vihjeelle voi tulla sekä yksikköön, että monikkoon. Sinulla on yksikkö/monikkovirhe.

    VESISTÄ vain viimeinen kirjain on oikein.

    ei sovi…” vain viim. kirjain on oikein.

    EIVÄT KOVIN RUNSAITA 1.-4. kirjain on väärin.

    karamellin mies” oikein on kolmas kirjain – vihjeessä on tuttu jekku.

    ET VOI tulee verbi, joten viim. kirjain on joko A tai Ä.  2., 4. ja 7. kirjain on väärin.

    HAITAKSI… 1. ja 2. kirjain on väärin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28006
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jep, jep, kiitos taas. Öttömönkiäinenkin selvisi, kun skannaili hieman isommaksi. Ja katsoi eri suunnasta. Ei ollut kotimaisia olioita. 

    Tuosta saa selvän.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #28001
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sopiskohan yläosan esineet mobiililaitteeseen?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #27999
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sivulla 21 yhteinen ystävämme Aulis arvuuttelee taas epäselviä kuviaan “mies- ja naisnimineen”. Erityisesti tarkkaa silmää kaivattaisiin vasempaan ylänurkkaan, josta ei millään ilveellä hahmota vastaukseksi muodostuneita esineitä. Voipi olla osasyy skannauksessakin. Pääkuvan alapuolella kaivetaan esille HISTORIALLINEN SUKU; ammattitaitoisesta kuukelityöskentelystä olisi varmaan apuva. Vasemmassa alanurkassa öttömönkiäinen ei oikein vastaa tuttu kotimaista ratkaisua, minkä lisäksi NOUSEVIA, MYÖS ALUTTOMINA kaipaisi uskonvahvistusta.

    Yläkulmassa kyllä voi hahmottaa jotenkuten, että siinä on tiettyjä esineitä. Alkuliite on teennäinen.

    Suku jne. vaatii hyvää Goolgen käyttö taitoa. Kysyin AI:ltä – ei tiennyt mitään. Aulis on niin hyvä Googlen käyttäjä etteivät ratkojat pysy perässä! Ehkä Satu olisi hyvä googlaaja?

    Öttömönkiäisen kuvan laatu on niin huono, että siitä ei vaan saa selvää vaan pitää käyttää runsaasti mielikuvitusta. Olettaisin pallukoiden olevan silmät ja oletan, että sillä on poikanen mukana, vaikka  ei poikasta kuvasta erota.

    Näitähän tehdään revi/leikkaa ja liimaa -periaatteella paperille. Pitää skannata niin, että revintä/leikkausjäljet häviävät – ja samalla melkein kaikki kuvien yksityiskohdat. 

    MYÖS ALUTTOMIA. Tässä täytyy ajatella, että alkukirjain on poistettu nousevista asioista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27949
    Tapio
    Sivustovastaava

    Auri Saaren sivulla 22 oleva, laatijan tyypillinen X-mysteeri tuli ilmeisesti selvitetyksi, mutta oikean reunan keskiosassa olevat erilliset äksä-vihjeet (+X+X ja 1/X) täytynee käsitellä teeman ulkopuolisina ?

    Koska ne ovat pieneen ruutuun laitettuja, se tukee ajatusta, että pitää käsitellä erillisinä.

    P.S. Jekuille, typisteille, skytismeille jne. voisi olla ihan oma jekkujulkaisunsa, kuten on kuulemma murresanoille; kunnon suomalaisille SANAristikoille omansa ???? KIRJAINristikoille on jo omansa: Kryptot!

    Vaativissa ristikoissa nykyisin harrastetaan aika paljin rakennevihjeitä ja kirjainjekkuja. Ne on kyllä siinä mielessä ongelmallisia, että ne vaativat opettelua. Se nostaa kynnystä ratkoa visaisia ristikoita. Asiasta voi enemmän keskustella säikeessä Pihlajamäki >< Hyvönen


    [Ylläpitäjän tiedote. Taisit laittaa hymiön/emijin, koska tuli ”????”. Jostakin syystä niiden tuki ei toimi. Älä siis käytä niitä. Ehkä jokin asetus estää niiden käytön.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 5/2023 #27924
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teemu Pallosen 2½ Kovis on lähempänä tavanomaista MAANANTAIKeskis-ristikkoa kuin kovista. Pääkuvasta johdetut alemmat sanat ja niiden risteävät sain ratkottua viimeisinä. Kaikki ratkaisusanat liittyvät luontevasti pääkuvaan.

    Yksi vihje tuntui oudolta. Seuraavaa vihjeeseen en saanut järkevää ratkaisusanaa

    …TO.

    AI ei tiennyt mitään enkä Googlellakaan saanut mitään järkevää. Ratkojiin sana oli laitettu, mutta en mistään voinut vahvistaa, että ratkaisusana löytyy vihjeen antamassa kontekstissa mistään. Kyse oli siitä, että risteävässä vihjeessä KEVYTKENKÄINEN yksi kirjain oli väärin ja se liittyi juuri vihjeeseen …TO.

    Muutamia asioita, joilta AI:ltä kysyin tai tarkistin kun sain ratkaisusanat:

    • OLI MALI; AI antoi faktatietoa, josta kuitenkaan ei ollut ratkonnassa mitään hyötyä.
    • KUMMISEDÄSSÄ; kysyin Kummisetä-elokuvien näyttelijät – näytti varsin kattavan näyttelijälistan. AI:stä oli hyötyä ratkaisusanan löytämisessä.
    • MM-JERE; ei suoraan kertonut. Vasta kun annoin ratkaisusanaksi saamani sukunimen, tuli tietoa etsitystä henkilöstä. AI:stä ei ollut hyötyä ratkaisusanan löytämisessä, mutta sen tarkistamisessa oli.
    • LINNULLE  – tiesi, mistä on kyse. AI:stä oli hyötyä ratkaisusanan tarkistamisessa.
    • VIIPURISSA – piti kertoa AI:lle, että etsitty ratkaisusana liittyy Viipuriin. AI:stä ei ollut ratkaisusanan löytämisessä hyötyä. Yritin opettaa AI:tä, mutta melko todennäköisesti oppi ei mennyt perille.
    • EROTTAMINEN – tiesi kertoa, mitä ratkaisusana tarkoittaa, joten AI:stä oli hyötyä ratkaisusanan tarkistamisessa.
    • …TO. AI:stä ei ollut ratkaisusanan löytämisessä eikä ratkaisusanan selittämisessä mitään hyötyä – muttavei pitänytkään olla!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #27911
    Tapio
    Sivustovastaava

    Nyt meni joo asian vierestä. Ei politiikkaa eikä uskontoa ristikkosäikeisiin, jos ne eivät liity ristikoiden vihjeisiin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #27908
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumissa Kolmiokirjan edustaja vastasi (komm. no 8):

    Hei!
    Pahoittelen, että olemme joutuneet leikkaamaan palkintokuluja Iisakin Ristikot Albumissa ja muissa lehdissämme. Iisakin Ristikoissa palkinnot pysyvät kuitenkin ennallaan.
    Suurempi osa ratkojista toivoo haastavien ristikoiden ratkaisuja samaan lehteen, kuten esimerkiksi Iisakin Klassikoissa ja jatkossa myös Iisakin Albumissa. Voimme lähettää numeron 2/22 ratkaisut sähköpostitse niitä tarvitseville, voitte kysellä niitä osoitteesta ristikkopalaute(at)kolmiokirja.fi.

    Ehkä itse arvostan vanhoja hyvä keskimääräistä enemmän. Vanhoihin hyviin lehtiin esitin Vuokilalle konkreettisen ehdotuksen – liittyy osittain siihen ilmaiseen lehtien lukemiseen kotisohvalta. Ei sitä valtio kustanna vaan kunnat yksin tai (kirjasto)kimpassa. Lue Markkinointiehdotus Sanarisille.

    Saman voisi Kolmiokirjakin tehdä!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Ristikkolehtien tulevaisuuden huolia #27906
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pitää asennoitua tehtäviin aivojumppana. Olen ratkonut varmaan yli 200 kpl IS:n vanhaa kovista ja joukon vanhoja PuPeja. Ei minulle kisoihin osallistuminen koskaan keskeistä ole ollut.

    Ei kannata palkintojen toivossa aukeamasta postissa lähettää. S-postissa voisit kokeilla lähettää vastauksen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 5/2023 #27895
    Tapio
    Sivustovastaava

    sivun 11 A.Savolaisen LAULUN SANOIN alaneljänneksessä USTUAKE ja OSINA SAMA!

    USTUAKE  lopun kaksi kirjainta pitää ajatella erikseen. USTUA pitäisi lisätä yksi kirjain, että saisi loogisem parin. Mutta ei siinä vielä kaikki. Vihjeessä on vielämkolmadkin jekku!

    OSINA SAMA on Ikään kuin käänteinen skytismi, eräänlainen rakennevihje tämäkin. Mieti ratkaisusanan melkein samanlainen synonyymi ja sitten mieti vihjeen ekaa sanaa.

    sivun 18 T.Jyräksen SOPIVA SIJAINTI-ristikon pääkuvan vieressä ETSI kaipaa ratkaisun ymmärrystä, eikä päälauseen ensimmäisen sanan mielipide oikein vastaa upeaa kuvaa. Lieneekö laatija arkkitehti?

    ETSI typiste, mutta siinä on eräs toinenkin jekku.

    Tyllä tslosta esitetyllä tavalla voi lausahtaa. Aika lailla kuvan rakennus sellainen on, miten laatija asian kuvaa.


    [PS. Hienot kuvat lähetit. Ei tarvinnut tehdä mitään esikäsittelyä vaan sain kuvan otettua suoraan Magmaan. Laitoin kuvan kooksi 1500x2100px. Kuvan oikealle ja vasemmalle puolelle jäi hieman tyhjää, mutta se ei häirinnyt lainkaan.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Foorumissani käytössä olevat lisäosat ja oma koodaus #27893
    Tapio
    Sivustovastaava

    CSS ja JavaScript

    Ulkonäköön vaikuttavissa CSS:ssä olen pyrkinyt poistamaan käytöstä tarpeettomia tyylitiedostoja, esim.:

    add_action(’wp_enqueue_scripts’, function() {

    wp_dequeue_style( ’bbp-default’);
    wp_dequeue_style( ’moderation-tools-bbpress’);

    },99);

    Ehtolauseilla olen antanut osan CSS:stä vain bbPress lisäosaa tai tavallisia sivuja koskevaksi. Tarpeettomia CSS-tiedostoja pyrin välttämään. Muukin CSS on tarpeen vaatiessa kohdistettua. Jonkin verran kohdistettua CSS:ää on erillistiedostojen sijaan <style></style> tägejä hyödyntäen.

    Vastaavalla tavalla olen poistanut turhia JavaScript-tiedostoja:

    if(is_bbpress()){
    add_action(’wp_enqueue_scripts’, function(){
    wp_deregister_script( ’screenr-plugin’ );
    wp_deregister_script( ’bootstrap’ );
    wp_deregister_script( ’screenr-gallery-carousel’ );
    wp_deregister_script( ’screenr-gallery-masonry’);
    wp_deregister_script( ’screenr-gallery-justified’);
    }, 99);}

    Lisäykset ja mallinteet

    Lisäykset tulevat joko PHP-koodiin tai PHP- koodia ja HTML-koodia hyödyntäviin erillistiedostoihin, mallinnetiedostoihin.

    PHP-koodin lisäyksissä ja mallinnetiedostoissa hyödynnän WordPressin add_action()-funktiota, alla esimerkki:

    add_action( ’wp_head’, function () {… // lisätään jotain sivun HEAD-osaan; tässä on käytetty ns. anonyymiä funktiota; voi käyttää toisena parametrina myös nimettyä funktiota

    },3 );

    Mallinnetiedostoissa on do_action()-funktio. Sille on pari PHP-koodissa, esim.:

    do_action(’bbp_template_before_single_forum’); // erillistiedostossa

    add_action(’bbp_template_before_single_forum’, ’jokin_funktio’); // toinen parametri on funktion nimi, mutta voi käyttää myös ns. anonyymejä funktioita

    do_action() on eräänlainen ”koukku”, joka nappaa muualla määritellyn sisällön. Koukkuja voi bbPress-lisäosan kohdalla jossakin määrin itse määritellä. Niitä voi varsin vapaasti poistaa. Sisältö luodaan yksinkertaisilla echo-komennolla.

    Tämä on yleisin tapa lisätä omaa koodia WordPressin ydintoimintoja hyödyntäen.

    Joissakin tapauksissa add_filter() voisi myös hyödyntää. Sille ei ole vastineita erillisissä mallinnetiedostoissa. add_filter toimii return-komennolla. Sisältö koostetaan lopuksi yksittäisten echo-komentojen sijaan yhdellä komennolla, jossa voi olla muuttujia, funktioita tai suoraan kirjoitettua koodia. Käytän sitä SPOILER-tägien luomiseen (tuon käytön esille edempänä tässä säikeessä).

    Sisältöä voi luoda myös pikakoodeilla:

    add_shortcode( ’pikakoodin_nimi’, ’pikakoodin_funktio’ );

    Pikakoodi merkitään [pikakoodin_nimi]. Pikakoodi korvautuu www-sivulla HTML-koodilla.

    Pikakoodi luo sisällön return-toiminnolla samaan tapaan kuin edellä olleessa esimerkissä add_filter()-funktio. Mikäli pikakoodeja haluaa käyttä add_action() kanssa, pitää laittaa pikakoodi do_shortcode()-funktion sisälle, esim.:

    echo ’<div>’.do_shortcode(’pikakoodin_nimi’);

    Omia pikakoodeja minulla on editoriin liittyen:

    function myBR(){
    return ’<br />’;
    }
    function myHR(){
    return ’<hr />’;
    }
    // id=”avaa”
    function myShowAll(){
    return ’<p><span class=”button button-act open-all-hided”>Näytä kaikki piilotetut</span></p>’;
    }
    function myHideAll(){
    return ’<p><span class=”button button-act close-all-hided”>Piilota kaikki näytetyt</span></p>’;
    }
    function myShowHideAll(){
    return ’<table style=”border-collapse: collapse; border-width: 0; width: auto!important;float:left;clear:both;”><tbody><tr><td style=”border-collapse: collapse; border-width: 0; padding: 0;”><span class=”button button-act open-all-hided”>Näytä&nbsp;kaikki&nbsp;piilotetut</span></td><td style=”border-collapse: collapse; border-width: 0; padding: 0 0 0 5px;”><span class=”button button-act close-all-hided”>Piilota&nbsp;kaikki&nbsp;näytetyt</span></td></tr></tbody></table>’;
    }

    function spacerSPAN(){
    return ’<span class=”spacer-span”></span>’;
    }
    add_shortcode(’BR’,’myBR’,10);
    add_shortcode(’HR’,’myHR’,10);
    add_shortcode(’br’,’myBR’,10);
    add_shortcode(’hr’,’myHR’,10);
    add_shortcode(’SPACER’,’spacerSPAN’,10);
    add_shortcode(’SP’,’spacerSPAN’,10);
    add_shortcode(’spacer’,’spacerSPAN’,10);
    add_shortcode(’sp’,’spacerSPAN’,10);
    add_shortcode(’SHOW-ALL’,’myShowAll’,10);
    add_shortcode(’HIDE-ALL’,’myHideAll’,10);
    add_shortcode(’SHOW-HIDE-ALL’,’myShowHideAll’,11);

    Omia pikakoodeja olen lisännyt myös BBCode Deluxe -lisäohjelman kautta omien SPOILER-merkkauksien luomiseksi. Käsittelen niitä tässä säikeessä edempänä. Lisäksi ns. vimpainten luomia pikakoodeja olen upottanut muuhun HTML-koodiin.

    add_filter() käytetään mm. säännöllisesti toistuvien merkkien vaihtamiseen toisiksi merkeiksi tai merkkien poistamiseen, esim.:

    add_filter(’bbp_after_list_forums_parse_args’, function($args) {
    $args[’separator’] = ”;
    return $args;
    });
    add_filter(’bbp_after_get_topic_admin_links_parse_args’, function($args) {
    $args[’sep’] = ”;
    return $args;
    });
    add_filter(’bbp_after_get_reply_admin_links_parse_args’, function($args) {
    $args[’sep’] = ”;
    return $args;
    });

    Add_filter käytetään muihinkin muutoksiin. Se on luonteeltaan muuntelufunktio. Suurin muutoksiin sitä ei ole tarkoitettu.

    Kaksi palaa olen lainannut bbPress Style Pack -lisäosasta. Lisäosa kokonaisuudessa sisälsi niin paljon turhaa, ettei koko lisäosaa kannattanut asentaa. Useimpia lisäosia saa varsin vapaasti hyödyntää, kuten bbPress Style Pack lisäosaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Foorumissani käytössä olevat lisäosat ja oma koodaus #27891
    Tapio
    Sivustovastaava

    Oma koodi on pääosin  Code Snippet-tietueissa. Joitakin lisäosia olen räätäköinyt sivuilleni paremmin sopiviksi.Muutokset ovat vähäisiä.

    Olen omassa koodauksessani pyrkinyt hyödyntämään WordPressin omia funktioita. Olen tutkinut dokumentaatioita niiden löytämiseksi. Lähes kaikki funktioihin liittyvät ehtolauseet, joissa ehtoina käytetään toisia funktioita, olen käyttänyt WordPressin tai bbPress-lisäosan funktioita.

    1. is_page() – tutkii, onko tavallinen sivu.
    2. is_bbpress() – tutkii onko kyse foorumiosiosta.
    3. bbp_is_single_forum() – tutkii, onko yksittäinen foorumi.
    4. bbp_is_single_topic() – tutkii, onko yksittäinen säie.
    5. is_user_logged_in() – tutkii, onko joku kirjautunut vai ei.
    6. is_front_page() – tutkii, onko etusivu.
    7. comments_open() – tutkii voiko sivulle laittaa kommentteja.
    8. current_user_can(’activate_plugins’) – tutkii, voiko käyttäjä lisätä lisäosia; käytännössä testataan sitä, onko käyttäjä järjestelmänvalvoja vai ei.

    Muutama poikkeus tähän on.

    Loin mobiiliselainten tunnistamiseen karkean tunnistusfunktion:

    function tap_is_mobile(){
    global $_SERVER;
    $Firefox=strpos($_SERVER[’HTTP_USER_AGENT’], ’Firefox’);
    $Tablet=strpos($_SERVER[’HTTP_USER_AGENT’], ’Tablet’);
    $Android=strpos($_SERVER[’HTTP_USER_AGENT’], ’Android’);
    $Chrome=strpos($_SERVER[’HTTP_USER_AGENT’], ’Chrome’);
    $iPad=strpos($_SERVER[’HTTP_USER_AGENT’], ’iPad’);
    $iPhone=strpos($_SERVER[’HTTP_USER_AGENT’], ’iPhone’);
    $mobile=($Chrome && $Android) || ($Firefox &&($Android || $Tablet)) || $iPad || $iPhone;
    return $mobile;
    }// mobiilitunnistus päättyy

    Se ei kata kaikkia mobiiliselaimia. Sivusto on kuitenkin suunniteltu niin, että tietokone- ja mobiiliversiot poikkeavat hyvin vähän toisistaan. Jos mobiilitunnistus ei kata käytettyä selainta, asialla ei ole suurta merkitystä.

    Toinen on sivuosioiden listaus:

    function pageLists($list){
    global $post;
    $currentUrl=’https://&#8217; . $_SERVER[’HTTP_HOST’]. $_SERVER[’REQUEST_URI’];
    $blogi=stristr($currentUrl,’/wordpress/blogikirjoitukset/’);
    $ristikot=stristr($currentUrl,’/wordpress/ristikot/’);
    $muut=stristr($currentUrl,’/wordpress/muut/’);
    );
    $list =array();
    $list[0]=$blogi;
    $list[1]=$ristikot;
    $list[2]=$muut;
    return $list;
    }

    Blogi, ristikot ja muut ovat samaa sivutyyppiä eikä niitä voi tyypin perusteella eritellä. Taulukkomuuttuja puretaan:

    $address = pageLists($list);
    $y=0;
    foreach ($address as $value) {
        if($y==0){$blogi=$value;}
        elseif($y==1){$ristikot=$value;}
        elseif($y==2){$muut=$value;}
        $y++;
        }

    Yksittäisiä muuttujia voi hyödyntää ehtoina, esim.:

    if($blogi){

    }

    Lisäksi foorumin listausjärjestyksen määrittelyssä olen $_GET  ja $_COOKIE muuttujia hyödyntänyt ehdoissa. Ehkä niissä olisi voinut hyödyntää muuttujien käyttöä WordPressin funktioiden välityksellä vähän mutkan kautta. En kokenut listausjärjestyksen muutoksien halintaa näillä muuttujilla ongelmalliseksi. Itse järjestyksen muutos toteutetaan WordPressin sisäisillä funktioilla add_filter() hyödyntäen.

    function setting_my_cookies() {
    if(isset($_COOKIE)){
    if($_GET[”myOrderBy”]){setcookie(”myOrderBy”, $_GET[”myOrderBy”], time()+840000, ”/”, ”sanaristikkofoorumi.net”, 1);}
    elseif(!isset($_COOKIE[”myOrderBy”])) {setcookie(”myOrderBy”, ”default”, time()+840000, ”/”, ”sanaristikkofoorumi.net”, 1);}
    }
    }

    add_action( ’init’, ’setting_my_cookies’,8 );

    // Foorumin aiheiden listaus alkaa
    function my_custom_display_topic_index_query () {
    global $_GET,$_COOKIE;
    if(isset($_GET[’myOrderBy’]) && !($_GET[’myOrderBy’]==’default’)){ // if seleted default, it just don’t change anything or returns original listing order
    $args[’orderby’] =$_GET[’myOrderBy’];
    if($_GET[’myOrderBy’]==’post_date’) $args[’order’] = ’DESC’;
    else $args[’order’] = ’ASC’;
    }elseif(isset($_COOKIE[’myOrderBy’]) && !($_COOKIE[’myOrderBy’]==’default’)){
    $args[’orderby’] =$_COOKIE[’myOrderBy’];
    if($_COOKIE[’myOrderBy’]==’post_date’) $args[’order’] = ’DESC’;
    else $args[’order’] = ’ASC’;
    }
    return $args;
    }

    if((isset($_GET[’myOrderBy’]) && !($_GET[’myOrderBy’]==’default’)))
    add_filter(’bbp_before_has_topics_parse_args’, ’my_custom_display_topic_index_query’ );
    elseif(isset($_COOKIE[’myOrderBy’]) && !($_COOKIE[’myOrderBy’]==’default’) && !isset($_GET[’myOrderBy’]))
    add_filter(’bbp_before_has_topics_parse_args’, ’my_custom_display_topic_index_query’ );

    function printSelections(){
    global $_SERVER,$_GET,$_COOKIE;
    $selval=$_GET[’myOrderBy’];
    $extraClass=’ active-button’;
    if(isset($selval)){
    if($selval==’post_date’) $extraClass2=$extraClass;
    elseif($selval==’post_title’) $extraClass3=$extraClass;
    elseif($selval==’default’) $extraClass1=$extraClass;
    }elseif(isset($_COOKIE[’myOrderBy’])){
    if($_COOKIE[’myOrderBy’]==’post_date’) $extraClass2=$extraClass;
    elseif($_COOKIE[’myOrderBy’]==’post_title’)
    $extraClass3=$extraClass;
    elseif($_COOKIE[’myOrderBy’]==’default’)
    $extraClass1=$extraClass;
    }elseif(!isset($selval) && !isset($_COOKIE[’myOrderBy’])){
    $extraClass1=$extraClass;
    }
    $currentUrl=’https://&#8217;. $_SERVER[’HTTP_HOST’]. $_SERVER[’REQUEST_URI’];
    $myUrlPos= stripos($currentUrl,’?’);
    if($myUrlPos)
    $currentUrl=substr($currentUrl,0,$myUrlPos);
    return ’<div class=”queries”>
    <table class=”querytable” style=”width:auto!important;margin:0!important;padding:0!important;border-width:0″><tr>
    <th>Järjestys:</th><td style=”padding:0 3px!important”>
    <a id=”orderbutton1″ class=”subscription-toggle orderbutton’.$extraClass1.'” href=”’.$currentUrl.’?myOrderBy=default” style=”padding-left:6px!important”>Kommentoitu</a></td><td style=”padding:0 3px 0 0!important”><a id=”orderbutton2″ class=”subscription-toggle orderbutton’.$extraClass2.'” href=”’.$currentUrl.’?myOrderBy=post_date” style=”padding-left:6px!important”>Aloitettu</a></td><td style=”padding:0 3px 0 0!important”><a id=”orderbutton3″ class=”subscription-toggle orderbutton’.$extraClass3.'” href=”’.$currentUrl.’?myOrderBy=post_title” style=”padding-left:6px!important”>Otsikko</a></td></tr></table></div>’;
    }//foorumin aiheiden listaus loppuu

    Kaikki tämä koodi ei ole missään tiedostossa vaan se haetaan tietokannasta. Näin kukaan ei voi tunkeutua koodiin yrittämällä hakkeroida jotain tiedostoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27867
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkontavirheet haittaavat ratkontaasi. Laitoin kaikki komm. #27863 yhteyteen. Piti olla skarppina minunkin. Joskus en huomaa ratkontavirhettä ja menen itsekin jumiin.

    Tarvittaessa annan yksittäisiin vihjeisiin lisävihjeitä.


    [Asian vierestä ylläpitäjän kommentti. Uusin tekoälylisäosan versio on lisännyt sivun loppuun vihreän ikonin. Käy toisessa säikeessä kertomassa mielipiteesi asiasta.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27863
    Tapio
    Sivustovastaava

    Apua kaipaan sivun 27 pupen 3/23 Keräsen puuttuviin vinkkeihin mm. Anna apuja joihinkin noista. Onko ratkaisusnoissa jotain väärin.

    Lähden aina siitä, että yritän katsoa, onko ratkontavirheitä. Annan aluksi vinkkejä vain ratkontavirheisiin ja niiden välittämässä läheisyydessä oleviin vihjeisiin. Aukkoihin annan vinkkejä lähinnä pyydettäessä.

    Vasen yläkulma.

    ”tämä vihje…” 5. ja 6. kirjain väärin – tietenkin risteävät myös näillä kohdin on väärin.

    näillä tulee” vain 6. kirjain on oikein.

    Pala-vihjeessä lisätty kirjain on väärässä paikassa, joten. 3.-5. kirjain on väärin.

    HUUTAAKIN vain 2. kirjain on oikein.

    Kaksi naista tapaavat, joten he ….

    Oikea yläkulma.

    400mg on vaikea antaa vinkkiä. Jossakin pienikin määrä voi olla arvokasta.

    Kiipeävä mies. Vasen ratkaisusana 1. ja 4. kirjain on väärin.

    Kulmassa kahdessa ratkaisusanassa pitää ajatella lisättävän alkuun yksi kirjain.

    ei tämä” on erään sortin rakennevihje.

    Vasen keskellä.

    ”hiljaa…”  sanaan ”hiljaa” liittyvä osa tulee eri päähän sanaa kuin laitoit.

    Koira on useimmiten valkoinen, mutta niitä on ruskeinakin.

    HELPPOJA… ihan missä tahansa laskutuksessa.

    Kulkuneuvolla ajeleva tyttö 1.-3. sekä 8. ja 9. kirjain on väärin.

    Keskellä oikealla.

    joskus parillisia” 2. ja 3. kirjain on väärin.

    ITÄMERELLÄ on eläinkuntaa.

    SYY 1.-3. kirjain on väärin. Ratkaisusana liittyy ihan eri näkökulmaan.

    TI-
    TAKSI logiikka oli minulla hakusessa. Kysäisin apua. Vaakasuoraan on skytismi. Pystyyn menee ratkaisusana ikään kuin vihje olisi laitettu normaalilla tavalla.

    Alareuna vasemmalla.

    ”teräviä” 1.-3. kirjain on väärin.

    ALKUVAIHEESSA 2.-4. sekä 6.-8. kirjain on väärin.

    VESISSÄ  on eläinkuntaa.

    tietyillä taloilla” vain alku- ja loppukirjain on oikein.

    YLÄLAAKI RIKKI on laatijalle tyypillinen vihje sekä vaaka- että pystysanoille. Pystyyn menevä sana on kokonaan väärin.

    Tietenkin näiden kanssa risteät sanat on väärin.

    MÄKELÄ viittaa ihan tunnettuun Mäkelään, mutta alkukirjaimen erilainen väri pitää huomioida. Ratkaisusana ei ole erisnimi.

    Å KODA kokonaan väärin. Ei kysytä tiettyä mallia.

    ANTAA AIKAA…  4. ja 7. kirjain on väärin.

    Alareuna oikealla.

    ”kirjavia” kuuluu eläinkuntaan.

    KOVA LYÖMÄÄN  on kokonaan väärin. Ratkaisusans tuo ,ieleen sen, että on pikemminkin kova työntämään.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27861
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kysyin tästä neuvoa toiseltakin ratkojalta. En huomannut kaikkia virheitä.

    KOHDE SILLÄ 3., 5.-8. kirjain on väärin. Luonnollisesti kaikki risteävät ovat näillä kohdin väärin ilman erillistä mainintaa. Tämän virheratkonta sotki muun ratkonnan.

    PESUUN hyvin tyypillinen pesupaikka. Toinen U-kirjain on huono ja luin aluksi sen O-kirjaimeksi. Ymmärtääkseni kyse on vain vähän huolimattomasta tekstauksesta, ei tahallisesta vaikeuttamisesta.

    SALLA SAMA – lisäys voi tulla joko alkuun tai loppuun. Kokeile molempia.

    KADOTETUILLE – mitä teet kun kadotat?

    BASKA – kirjainten järjestystä on tietyllä tavalla muutettu.

    Missään noista ei tarvita ”kuukkelia”.

    Ympäristössä olevan aika harvinaisen jekun hoksasitkin.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27853
    Tapio
    Sivustovastaava

    Unohda se tunnetumpi, koska laittamasikin ratkaisu toimii. Ajattelin SUUNNIN ihan eri vinkkelistä. Todennäköisesti ajattelemasi on se laatijan ajattelema, mutta varmuuttahan asiasta ei ole. Nettikaverini laittoin samoin kuin sinä.

    Laittamaasi sopii paremmin monikkomuoto. Monikkomuoto ajattelemaani sanaan olisi enemmänkin reaktio erään suunnan töihin kuin asia, josta voi sanoa, että se on suunnin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27849
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitoin eri alkukirjaimen ratkaisusanalle SUUNNIN. Viihdealan henkilö, jota ajattelin, on omassa genressään hyvinkin tunnettu. 

    VIIHDEOSAAJA vihjeeseen laittamasi  henkilö kyllä sopii hyvin viihdealan henkilöksi. Katsoin Googlella, kenestä on kyse, sillä nimi ei ollut ennestään tuttu. 

    Mietin laittamaasi ratkaisua vihjeeseen SUUNNIN. Kyllä sekin toimii.

    Tässä on mielestäni duaali. Kaksi vaihtoehtoa tuo loogiset ratkaisusanat molempiin vihjeisiin. Minun ajattelemani on ehkä vähän kaurmpaa haettu, mutta molemmat pitäisi mielestäni hyväksyä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27843
    Tapio
    Sivustovastaava

    Viihdeosaajan syntymästä on melkein 150 vuotta.

    Voit lähettää kuvan, niin vertaan sitä tallentamaani ristikkoon. Jos katson sinulla olevan ratkontavirheitä, kerron ne kirjaimen tarkkuudella. Kuvan lähetys on tietoturvallista (voit lukea siitä tiedotteen).


    [Ylläpitäjän kommentti. ???? – jos laitoit emojin, jostakin syystä niiden tuki on viimeisen ohjelmistopäivityksen jälkeen lähes tyysti loppunut, joten suurin osa emoji-kuvista ei enää toimi.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27841
    Tapio
    Sivustovastaava

    SUUNNIN osoittaa tietynlaista sykähdyttävyyttä. Sana yksikössä liitetään erääseen suuntaukseen. En nyt voi kertoa minkä suuntaukseen ratkaisusana liittyy, koska se paljastaisi liikaa. Suomessakin suuntaus näkyy, mutta enemmän muualla päin maailmaa.

    OMENA ASEMO en ole pohtinut tätä ennen lainkaan. Yksi asemo ratkaisusanasta löytyy, toinenkin, jos sanaa luetaan eri suunnasta. Ehkä kysytään tietyllä tavalla luettuna kahta asemoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Auriferan ristikot #27766
    Tapio
    Sivustovastaava

    En itse kryptoja ratko, mutta jos lähetät siitä kuvan, voin miettiä sitä kanssasi.

    Sain eräältä henkilöltä ratkotun ristikon, mutta en tiedä, missä kohtaa sinulla on ongelma. Jos laitat koordinaatit (vaakasuoraan A, B, C jne. ja pystysuoraan, 1, 2, 3 jne.) voin esittää mielipiteeni.

    Pääkuvasta johdettu sana on merkitty eri värillä. Se on kuvaan liittyvä assosiaatio. 

    Seuran ristikoille on myös oma säie. Mutta eipä niistä ole juuri kyselty. Itse tykkään Toni Piiraisen tavuristikoista ja ratkon ne aina. Joskus ratkon suurnuottia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27732
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pystyin selaamaan OpenAI ChatGPT:n kanssa käytyjä keskusteluja. Poistin tallennuksen pois käytöstä, joten jatkossa en voi selata edes omia kysymyksiäni.

    Kuten jo toin esille, s. 30-31 kysymyksiä on kysytty tekoälyltä. Kerron vähän, miten kysymyksissä on käynyt.

    Tekoäly ei anna alkukirjaimen/muutaman alkukirjaimen, sanan loppukirjaimen/muutaman loppukirjaimen eikä sanan pituuden mukaan luotettavasti vastauksia. Joissakin tilanteissa se antaa vastauksia annettujen ehtojen mukaan, toisinaan ei. 

    Jekkuja se ei ymmärrä.

    Tekoäly ei juuri ole Liljeroosin kysymyksiin pystynyt antamaan apuja – minulta ja muilta tähän foorumiin osallistuvilta saa apuja paljon paremmin!

    Opetin AI:lle muutaman faktan, jota se ei ennestään tuntenut.

    Jos kysyy suomeksi, se tuntuu edellyttävän, että haetut erisnimet ovat suomalaisia. Valistin, että pitää huomioida myös ulkomaiset erisnimet ja annoin esimerkin eräästä suomalaisesta, jolla on ulkomainen etunimi.

    PuPen kysymyksiin enemmän nyt opetin AI:tä enemmän kuin se minua! Mutta jos sitä ristikkoihmiset opettavat, siitä on faktavihjeissä jatkossa enemmän hyötyä.

    Ei tekoäly aina hyödytön ole. Selkeästi muotoiltuihin faktavihjeisiin se osaa vastata. Olen omiin faktakysymyksiini saanut siltä monessa tilanteessa avun. Jos se ei ekalla kerra anna sopivaa ratkaisusanaa, siltä voi kysyä lisää.

    Laitoin esimerkkejä säikeeseen OpenAI ChatGPT ristikonratkonnan apuna.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27701
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mikä on tuo ilumaista? En ollenkaan ymmärrä miten tuota vinkkiä luetaan

    -sti vinkki ei avaudu

    Tyttö lie lopussa?

    En huomannut viime tarkastelussani ristikossa yhtä virhettä, pahoittelut.

    PELI- ratkaisusanassa 3.-4. kirjain on väärin, mikä teki mahdottomaksi ratkaista ILUMAISTA.

    ILUMAISTA – vihjeessä lähtösanaan on lisätty yksi kirjain. 

    TYTTÖ LIE LOPUSSA. Jos lisäät ratkaisusanaan LIE, saat naisen etunimen. 

    =STI en katso voivani julkisesti auttaa. Paljastaisin vihjeestä liikaa. 

    NÄTTI… en katso voivani julkisesti auttaa enempää kuin olen auttanut. Paljastaisin vihjeestä liikaa. 

    Laita noiden risteyskohtaan kirjain, jolla saat molempiin ratkaisusanoihin luontevan helpon ristikon ratkaisusanan – ei mitään outoa Googlella haettavaa sanaa.

    Jos et halua, että käsitellään loppu yksityisesti, lähetä kuva, jossa on ajattelemasi kirjain/kirjainvaihtoehdot (tyyliin A/B), niin kerron, onko kirjain oikein vai onko jompikumpi kirjainvaihtoehdoista on oikein. Loogiikkaa voimme pohtia sen jälkeen kun ratkaisun lähettämisaika on päättynyt.

    Uusimmassa kuvassa kaikki, mitä olet laittanut on oikein. Em. kahteen en kommentoi enempää.

    VASEMMALLA PYSTYSSÄKIN – sama ratkaisusana, mutta alhaalta ylöspäin luettuna, löytyy sivulta 31 pystysuoraan menevänä ratkaisusanana. Etsi s. 31 ratkaisusana, jossa on kolme samaa kirjainta, mitä sait päinvastaisessa järjestyksessä kuin mitä tulee tämän vihjeen ratkaisusanaksi.

    Luepa se vihje KADUNKULMASSA NURIN vielä kirjain kirjaimelta läpi. Näyttäisi, että olet kumittanut oikean ratkaisukirjaimen.


    [Ylläpitäjän huomioita. Selatessani OpenAI:n keskusteluja, huomasin, että s. 30-31 ongelmista on kysytty myös AI:ltä. Sivujen kysymyksiin on ymmärtääkseni nyt tullut selvyys, joten poistin kaikki s. 30-31 AI:n kanssa käydyt keskustelut.

    Kytkin pois päältä keskustelujen tallentamisen tietokantaan, joten jatkossa vastaavaa ei voi tapahtua.

    Millaisena AI:n avun koit, voi jakaa kokemuksiasi säikeessä OpenAI ChatGPT ristikonratkonnan apuna. Muista kuitenkin, ettet kerro ratkaisusanoja etkä niiden yksittäisiä kirjaimiakaan.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 4/2023 #27694
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin 24.3.2023 MaanantaiKESKIS-ristikon. Seboki minusta vaikeampi kuin tyypillinen keskis. Vei minulta aikaa helpomman puolen viikonvsihteen koviksen verran.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27693
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hienoa, millähän sivulla “Orree” ratkoilee ?

    S. 31.

    Asiasta kolmanteen: Sivun 15 Vuokilan TA-VU-RIS-TI-KON, yläreunassa MENNÄ YLI hieman erikoinen ilmaisu, ja NOPEITA ETENEMISIÄ lienee “monikossa”, mutta Wappusimakaan ei auta näkemään risteävää eläintä kahtena! Muuten lienee hyväksyttävissä

    Kyllä se yläreunan sana minusta ihan ok on.

    Ei useita eläimiä kysytäkään. Kyllä kissakuvaan luonteva monikkomuotoinen sana tulee. PIENI PISTOOLI 1. ja 2. tavu on väärin. 


    [Ylläpitäjän huomioita. Jätä kuvaan näkyviin avainsanalista, jos leikkaat kuvan valmiiksi. Korjasin hieman kommenttisi muotoilua.]

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27691
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain Orreelta uuden kuvan. Vihjeet ylhäältä alaspäin vasemmalta oikealle.

    TARHAN… – mitä voi olla tarhassa; lisää tarhassa mahd. oleva kahden ensimmäisen kirjaimen perään.

    KANKAAT – ks. ratkojista hakusanalla ”kangas” ja etsi hakutulos laittamallasi alkukirjaimella. Niin outo minullekin, että itsekin tein näin.

    RAVINNOKSI 1. kirjain on väärin. Ainakin minulle outo ruokalaji, joka piti tarkistaa Googlella.

    Risteävä MENEE PORTAISSA nurin on sinulla nyt alhaalta ylöspäin luettuna sana, joka ei kelpaisi ratkaisusanaksi. Vaihda kirjain sellaiseksi, että sana kelpaisi toisin päin luettaessakin ristikkoon. Jos et muuten löydä ruokalajia, pistä ratkojiin .XX.XX, missä X on laittamasi oikeat kirjaimet.

    SARVIAINE – minusta olit pyyhkinyt pois oikein laitetun 2. kirjaimen.

    PALOIHIN – laita kuten helppoon ristikkon.

    H KESKELLÄ MIEHEKSI – löydät ristikosta viitatun miehen nimen!

    VIIHDEOSAAJA – genrenä klassinen musiikki.

    SAARIA – ei viitata maantieteeseen. Saari voi olla myös…

    Innokas mies – mitä hän urheilukilpailun katsomossa voi tehdä?’

    TEILLÄ… . lisää tämä sana mielessäsi rakaisusanaan.

    KADUNKULMASSA NURIN – mihin sana NURIN ristikoissa usein viittaa? Lue sitten vihje lävitse kirjain kirjaimelta.

    HANKINTA VENÄJÄLTÄ – siis mistä ssuunnasta?

    VOITETTAVISSAKIN – eräässä pelissä.

    Muutamiin vihjeisiin en voi antaa vinkkejä liikaa vihjeiden logiikkaa paljastamatta. Voin käsitellä vinkkejä vasta ristikon ratkonnan palautusajan jälkeen. Mikäli ristikko ei nyt antamillani vinkeillä ratkea, voin auttaa lopuksi Magman tsätissä (lue ensin ohjeet, joihin on linkki kommenttini lopussaa olevassa ns. allekirjoituksessa).

    Lähetä tällöin palautelomakkeella s-postiosoitteesi tai luo käyttäjätili. Voit luoda kertakäyttöisen s-postiosoitteen, mikäli haluat pysyä minulle täysin anonyyminä. Kutsut sitten sinut tsättiin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27685
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kaikki vaikuttaisi nyt olevan oikein.

    Googlaa ”kansanlaulu” niin, että muutat toiseksi viimeisen kirjaimen. Huomaa, että vihjeessä lukee

    EROILLA KANSAN
    LAULU

    vauhdilla eteenpäin” voisi olla eri ratkaisusana, mutta uskon vakaasti, että kyseessä on duaali eli kaksi vaihtoehtoa kelpaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27682
    Tapio
    Sivustovastaava

    HÄPEÄN 3. tavu on väärin. 

    Ihan iisi” 1.-4. tavu on väärin. Samalla siten kaikkien näiden kirjainten kohdalla olevien risteävien sanojen viimein tavu on väärin.

    KÄSIIN… on kokonaan väärin.

    EROILLA KANSANLAULU liittyy erään artistin esittämään tiettyyn kipaleeseen. Jos ratkaisusanassa vaihtaisi toiseksi viimeisen kirjaimen, saisi etsityn kipaleen. 

    OLETKO JO? -MERKILLINEN KOKONAISUUS ja vasemman alakulman koirankoppikulkureitille,

    OLETKO JO? ekaan tavuun laittamasi ylempi vaihtoehto on oikein. Kysymys on myös sinulle esitetty!

    TYYSTIN HYMYTÖN on kokonaan väärin. Ratkaisusana liitetään normaalisti paikkaan, ei ihmiseen, mikä on hämäävää. Virhe pilaa tietenkin samalla risteävistä vihjeistä tulevat ratkaisusanat.

    miehistä tuleva ratkaisusana on kokonaan väärin – risteävissä taas sekin huomioitava.

    PISTELIÄS… on kokonaan väärin. Etsitään jotain konkreettista pisteliästä asiaa. Luonnollisesti risteävät ovat tällä kohdin väärin myös.

    ”merkillinen…” 2. tavu on väärin.

    koirankoppikulkureitille – kuvassa ei ole koiria vaan villieläimiä! Kuistista kysytään sen rakenteeseen liittyvää seikkaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27666
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vuokilan aukeamassa on mielestäni kaksi faktavirhettä. Mies ennen allakassa, on palannut takaisin allakkaan. Maailman 7. suurin lienee 4. suurin.

    Lueskelin asiasta Sanarisin foorumista, missä samaa asiaa ihmetellään. Nimimerkki ”isoäiti” kertoi asiasta näin (komm. no 39):

    Uudehko, tarkistin ratkaistessani 7.suurinta ja löysin suuruusjärjestyksestä ainakin kolme eri versiota, joista yksi oli tämän vihjeen mukainen.

    Tilastolliset vihjeet ovat sikäli huonoja, että niistä voi löytyä eri tietoa. Sekä laatijan että ratkojan pitäisi löytää uusin tieto.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Magma-sovellus ristikoiden ratkonnassa ja sen apuna #27665
    Tapio
    Sivustovastaava

    Magmaa voi hyödyntään myös silloin, kun sillä ei ratko yhtään mitään. Oletetaan, että ratkoo kuvitteelista ristikkolehteä Punainen Pelikaani ja avaa Magmassa puhelun. Voi siirtyä takaisin digiPuPeen ja jutella samasta ristikosta, joka on molemmilla on auki. Jos on oikein kinkkinen kohta, voi ottaa kuvaruutukaappauksen ja otttaa se sitten tarkasteltavaksi Magmassa.

    Moni ratkoo puolison kanssa ristikoita. Jos ei ole puolisoa, jonka kanssa ratkoo, on todella hieno juttu, että on Magma. jossa voi pohtia ristikkoa kuin puolison kanssa!

    Puhelussa on kyllä ilmaisversiossa rajoite. Se katkeaa jonkin ajan päästä. Miten pitkän session voi pitää, ei ole tiedossa. Rajoituksesta pääsee eroon maksamalla 10 $/kk.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 4/2023 #27662
    Tapio
    Sivustovastaava

    29.4.2023 2½ Kovis Arto Kuivaselta. Ristikossa on hauska pääkuva ja siitä johdettu ratkaisulause.

    Näytä/piilota vinkkI pääkuvaan:
    Pääkuvasta johdettu lause liittyy aika suoraviivaisssti kaverin köhimiseen. Minulle se oli aika pitkälle arvattava, mutta sanamuotoja piti haeskella.

    Juha Leinosen vapun jättiristikko oli varsin työläs ja saattoi viedä enemmän aikaa kuin kovis. Ei ollut mikään pehmis vaan pikemmin hieman yli kuin alle vaikeusasteen kaksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Missä kulkee hyvän maun raja? #27661
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minä pidän huonona makuna sitä, että alkoliongelmallisita käytetään ristikoissa halventavia ilmaisuja kuten puliukko/-akka, spurgu, kassialma tai rupusakki. Laatija asettautuu jotenkin heidän yläpuolelleen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27660
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisille ja muille ristikoiden tuottajille Lehtiluukku-palvelu voisi olla suhteellisen edullinen tapa, jossa lisätöitä ei välttämättä olisi lankaan. Samalla kun lähettää lehden kirjapainoon, toinen kopio menisi Lehtiluukkuun.

    Muuntamattoman lehden Lehtiluukku-palveluun lähettämisen jälkeen on osittain itse koodattu lehti. Osassa sivuissa olisi upotettu kehys (IFRAME). IFRAME on HTML-elementti (tunniste), jonka avulla verkkosivu voidaan näyttää ns. kehyksen sisällä toisessa verkkosivussa. Kehyksen sisällä oleva sivu toteutetaan muualla.

    Kyse on samasta asiasta kuin se, että SK:n sivuilla Ristikkoarkisto on upotettu iframe-elementillä. Tässä vaihtoehdossa Sanaris itse hoitaisi digiversion luonnin. Tällöin kyllä sovelluksen ulkoasua pitäisi hioa, ettei tyyliero olisi häiritsevä. ePressissä olen muutaman IFRAME-toteutuksen nähnyt, joten tämän pitäisi toimia. Näin voisi kryptoissa käyttää kryptorenkiä.

    Sivuja, joille Sanariskaan ei osaa luoda näppäimistötoteutusta, voisi periaatteessa ristikon ratkonnan toteuttaa upotetulla piirrosohjelmalla. Valitettavasti kovin yksinkertaista piirrosohjelmaa ei tähän tarkoitukseen ole saatavilla. Pitäisi joku saada sellainen luomaan vetoamalla siihen, että maailmanlaajuisesti käyttäjiä kyllä olisi. Ohjelman lisensioiminen ja sille ristikoiden siirto ei olisi ihan ilmaista.

    Missä määrin ristikot voi saada toimimaan suoraan digilehteen ratkottavana on aina kompromissi työmäärän ja toteutuksen käytettävyyden välillä.

    Automatisoinnin ulkopuolelle jäisi tällä hetkellä PuPessa tavu-/ositteluristikot ja käärme. Sokkokryptokin siinä tapauksessa, että halutaan käyttää kryptorenkiä.

    Kyse nyt on siitä, voisivatko potentiaaliset ostajat hyväksyä sen, että osaa lehden ristikoita ei voisi suoraan nettilehteen ratkoa. Tästä Sanaris ei voi mitään tietää, elleivät potentiaaliset asiakkaat itse kerro, mihin he tyytyisivät.

    Sama koskee palkintokisaan osallistumisen tapaa. Senkin pitäisi olla sellainen, että käyttäjät pitäisivät sitä riittävän helppokäyttöisenä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27659
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kaikkia ristikoita ei voi ratkoa näköislehtiin. Netissä voi kuitenkin ratkoa sellaisia ristikoita Magma-sovelluksella. Ks. siitä säikeessä Magma-sovellus ristikoiden ratkonnassa ja sen apuna.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27658
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin kohdalla en usko, että firman Ristikkoarkisto taipuu laajamittaiseen maksullisten digilehtien taloudellisesti järkevään toteuttamiseen.

    Systeemi on toki nykyisin jossakin määrin kaupallisessa käytössä, sillä joidenkin lehtien nettiratkonta on toteutettu sen avulla. Ristikkoarkiston sovellusta hyödyntää listassa mainittujen ristikoiden lisäksi ainakin Suomen kuvalehti. Sanaris on tehnyt sen ehkä muillekin lehdille, jotka eivät näy Ristikkoarkiston luettelossa. 

    Ristikkoarkiston ristikoihin täytyy syöttää ratkaisut sekä täytyy syöttää myös ajastus, milloin voi ottaa käyttöön ”Tarkista ristikko” -toiminta. Jo nuo kaksi tuovat käsinsyöttöä. Miten muuten Sanaris toteuttaa Ristikkoarkistossa olevat ristikot ei ole tiedossa. Systeemi on aika vanha. Voi olla paljonkin tehtävää ennen kuin ristikko on tatkottavassa muodossa. Systeemi vaatii joka tapauksessa ylimääräistä työtä toisin kuin täysin automatisoidut systeemit. Työmäärä tekisi siitä todennäköisesti täysin kannattamattoman kokonaisen digitaalisen ristikkolehden toteuttamiseen.

    Vaikka en usko, että Ristikkoarkistosta on laajaan kaupalliseen hyötykäyttöön, mielestäni Ristikkoarkistoa voisi silti hiemanparantaa. Siinä on paljon hyvää ratkottavaa ja se on kunnioitettava nettiristikkokokonaisuus.

    Kiva parannus on se, että yläosassa kohdan Mustekynä alapuolella pieni nuoli

    Kun sitä painaa valikko poistui näytöltä. Tilalle alla oleva painike, joka jää sivun ylälaitaan.

    Siitä saa valikon uudestaan esille puoliläpinäkyvästi sivun ylälaitaan.

    Tätä pitkään kaipasin. Kiva, että se on vihdoin toteutettu.

    Painike, jolla piilottaa selainen käyttöliittymä (kokoruututila), voisi olla hyvä lisä, mutta painikkeelle ei ole hyvää paikkaa.

    Kosketusnäyttölaitteella olisi kiva, että ristikon kokoa voisi zoomatta kahdella sormella. Mobiililaitteelta voisi poistaa +/- -painikkeen kokonaan pois näytöltä (kuva alla).

    Painikkeen vieressä on virtuaalinäppäimen koon valitsin. Pienennys pienentää minusta näppäimistöä merkityksettömän vähän. Parempi minusta olisi poistaa sillä virtuaalinäppäimistö kokonaan pois näkyvistä. Näin toisinaan saisi esille ristikkoa hieman enemmän.

    Näppäimistöä pitäisi laajentaa. Ehdotan, että joitakin poistetaan näytöltä. Niiden sijalle tulisi painike, joka saisi ponnahtavan apuvalikon, jossa olisi seuraavat asiat:

    1. Kirjaimet Š, Ü, Ž.
    2. Väliviiva, koska joskus väliviiva laitetaan ratkaisusanoihin.
    3. Kaksi ”jokerimerkkiä” tilanteisiin, joissa ruutuihin pitäisi laittaa ratkottaessa enemmäin kuin yksi kirjain. ? ja ¿ voisi olla yksi tapa toteuttaa jokerimerkit. 
    4. Tyhjä ruutu markkeri. 

    Kohtaan 3. liittyen. SK:ssa palstalla Pari sanaa ristikoista oli djgiratkonta ajatellen selitys, että ristikon keskivaiheilla yksi ruutu pitää jättää tyhjäksi. Selitys spoilasi minusta jekkua aika pahasti.

    Kohtaan 4. liittyen. Jos ohjelma ei anna kirjoittaa tyhjäksi jätettävään ruutuu, jekun idea menee pilalle. Jotta ohjelma ei paljastaisi jekkua siten, että ruutuun ei voi kirjoittaa, markkeria tarvitaan. Eräässä SK:n ristikossa tyhjän ruudun jekku meni pilalle sillä, että tyhjäksi jätettäväksi tarkoitettuun ruutuun ei voinut kirjoittaa.

    Ulkoasua voisi modernisoida. Mallia voisi ottaa kirjastojen ePressistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27657
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teen nyt konkreettisia ehdotuksia Sanarisille ja Kolmiokirjalle. Ajatuksia voi soveltaa myös muihin ristikoita tuottaviin firmoihin, vaikka en kaikkia firmoja nimeltä mainitsekaan.

    ePaper Finland Oy tekee ePress ja Lehtiluukku lisäksi asiakaskohtaisia sovelluksia. Kysyin asiasta nimittäin. Lehtiluukusta on olemassa GooglePlay ja AppStore kautta hankittavat sovellukset. Ainakin Android-sovellus on huono. Se ei tue ristikoiden ratkontaa näköislehteen ja on kankean oloinen, joten firman kohdalla vain nettisivuversio tulee nykyisellään kyseeseen. 

    Ristikot, joita ei voisi automatisoida netissä ratkottavaksi (kuten esim. kääntis, käärme, tavu- ja ositteluristikot), pitäisi jättää tulostettavaksi tai sitten laittaa elementit ifamen sisälle ja miettiä niille oma ratkaisutapa. Erillissovellusta vaativat ristikot voisivat olla lopussa myös toistamiseen jollakin muulla kuin ePress Finland Oy:n tarjoamalla ratkaisulla. 

    Sanaris voisi miettiä, saisiko Ristikkoarkiston ratkaisua muunnettua tavu- ja ositteluristikoita tukevaksi. Tosin jos joutuu yhtään tekemään manuaalista sanojen syöttämistä, toiminta voi mennä ajankäytöllisesti kannattamattomaksi. Lisätyötä tulee helposti aivan liikaa. Kyselin, voisiko ePress Finland Oy saada systeemin muutettua myös tavu- ja ositteluristikoita tukevaksi. Tavuristikoissa pisin mahdollinen tavu on kuusikirjaiminen (SPRINT), joten kirjasinkoko pitäisi olla automaattisesti pienentyvä kun yhden tavun kirjainten lukumäärä ylittää kolme. Ihan mahdottomana sitä, että automatisointi voisi joskus onnistua, en pidä.

    Pitäisi keskustella, ovatko asiakkaat valmiita siihen, että 10-20% ristikoista ei voisi ratkoa firman sivuilla.

    Ja laajemmin kuinka moni ylipäätänsä on valmis käyttämään nettiratkontaa – monille kynä ja kumi kun tuntuu olevan se ainoa oikea tapa ratkoa ristikoita.

    ePaper Findland Oy on luonut maksusysteemin Lehtiluukku Oy:lle. Sen voi varmasti jotensakin sellaisenaan siirtää ristikkofirman käyttöön.

    Iisakin ja PuPen kaltaisten lehtien ongelma on vastausten lähettämInen. Jos ei vaadittaisi joka ruudussa olevan oikein, voisi ajatella lomaketta. Lomake voisi vaatia 15-20 kirjainta.

    Toki voisi yrittää kysyä, mitä maksaisi lähetystoiminnon lisäys. Kuvat voisi sillä lähettää ristikkofirman määrittämään pilvipalveluun, jossa olisi kullekin lehdelle ja kyseisen lehden hankkineelle oma kansio. Kun ollaan palkintokisassa tarkastus tapahtuisi pilvipalvelusta. Paperilehden ratkaisujen lähettäminen pilvipalveluun säästäisi postikuluja. Irtonumeron ostaja toki joutuisi erikseen anomaan lähetyskansiota. Pilvipalvelussa koko tietyn numeron kansion voisi hävittää sen jälkeen kun palkinnot on arvottu. Pilvipalvelussa tyhjennys vaatii pari napin painallusta – ei tarvitse viedä lehtiä paperinkeräykseen!

    Ristikkofirmat voisivat tehdä laajemminkin yhteistyötä ja pyytää yhdessä kehittämään Lehtiluukku-tyyppisen yhteisen ratkaisun. Kun moni jakaa sovelluksen hankinta- ja ylläpitokuluja, ei kustannus yhdelle firmalle olisi kovin suuri. Ainakin Sanaris ja Kolmiokirja olisivat luonteva yhteistyöpari, kun niillä on samoja laatijoita käytettävissään, kuten esim. Antti Skyttä ja Alf Simberg.

    Muita alustoja kuin ePress Finland tuottamat alustat en juuri nyt osaa esittää, vaikka ehkä muitakin varteen otettavia vaihtoehtoja on olemassa. Tutkin myös muita ratkaisuja, jotka voisivat tulla kyseeseen. 

    Mm. Keskisuomalainen- konsernin käyttämä Richie on täysin kelpaamaton vaihtoehto digiristikoiden tuottamiseen. En ole havainnut siitä iPad/iPhone versiota. Ei voi tarjota sovellusta vain Android-alustalle. Nettiversio toimii kosketusnäyttölaitteissa niin huonosti, ettei sitä voi ajatella käytettävän julkaisuun.

    Sanoma-konserni ei kelpaa yhteistyökumppaniksi, koska se käyttää Richietä.

    Mantan MAINIOT Ristikot ei minusta ole tällä hetkellä tilanteessa, että siitä voisi ajatella tehtävän digiversion muuten kuin Android-sovelluksena. Se taas ei olisi kovin mielekästä.


    Tämä kommentti on annettu tiedoksi seuraaville tahoille:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27656
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kokeilin ristikon ratkontaa Keskisuomalaisen erillisellä sovelluksella Huawein tablet-laitteella ja Honor 7 Lite kännykällä.

    Huaweilla ristikon zoomaus ja siirtely toimii erittäin hyvin. Zoomauksen ja siirtelyn toimivuus on parempi kuin ePressistä. ePressissä nimittäin on joskus vaikeuksia saada siirrettyä ristikko niin, että alaosan riville voi kirjoittaa. 

    Sovelluksessa kirjoittaminen ei takkua. Ainoa pikku harmi on se, että väärin laitettua kirjainta ei voi poistaa, sillä kirjaimen poistoyritys siirtää kirjoittamisen edelliseen ruutuun. Tämä on toimintovirhe. Välilyönnilläkään ei saa ruutua tyhjäksi. Pitää kirjoittaa oikea kirjain päälle. Päälle kirjoittaminen ei takkua. ePress toimii tässä suhteessa paremmin. Jos väärä kirjain häiritsee ratkontaa, sen saa poistettua. Olisi kiva jos toiminnon saisi korjattua, mutta mistään suuresta ongelmasta ei ole kyse.

    Jos IS:n nettisovelluksessa olisi tämän tason toimivuus, IS:n digitilauksen jatkoa voisi harkita.

    Lähinnä vain se, että virtuaalinäppäimistö vie ruudulla yli puolet enemmän tilaa kuin ePressissä, on merkittävästi ePressiä huonompi asia. Erillissovellus poikkeaa lähes kaikessa suhteessa selvästi edukseen näköislehden selainversiosta. Optimaalinen tilanne toki olisi ePressin tyylinen virtuaalinäppäimistö (kuva alla).

    ePressissä ristikkoa voi ratkoa myös laite vaakasuunnassa. ePressillä ratkon joskus Avun tai Seuran aukeamaristikoita aukeaman ylittävissä sanoissa laite vaakasuunnassa. Toimii ihan siedettävästi.

    Jättiristikoita IS nettisovelluksella ei olisi kiva ratkoa. Miellyttävän kokoisella ruutukoolla kerralla näkyy vain 6-7 riviä, mikä on melko vähän. Kymmen rivin korkuisessa alueessa testiristikossa vihjeistä vielä saa kohtuullisen hyvin selvää. 

    Turhan paljon tilaa vievästä virtuaalinäppäimistöstä ja pienestä toimintovirheestä huolimatta Richie lehdenlukuohjelman sovellusversio toimii melko hyvin. Toimivuudelle voi antaa arvosanan 8. Parempaankin sovelluksella on edellytyksiä. Toimivuusero selainversioon on todella iso.

    Keskisuomalaisen ja IS:n sovellusten käyttöä rajaa käyttöjärjestelmä. Keskisuomalainen-konsernista vastattiin, että järjestelmävaatimus on Android-laitteissa ver. 7.0 tai uudempi.

    Honor 7 Litella sovellus toimii yhtä hyvin kuin tablet-laitteellani. Siinä myös jää enemmän tilaa itse ristikolle kuin selainversiossa. Jos vaakasuoraan laittaa leveydeksi 11 ruutua, myös pystysuoraan jää 11 ruutua. 16×16 ruudun alaa pystyy vielä ratkomaan.

    Ainakin 2016 vuoden laitteella sovellus toimii varsin hyvin. Toimivuus vuoden 2016 laitteessa on sellaisella tasolla, että laitteen ikä tuskin muodostuu käytön esteeksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27655
    Tapio
    Sivustovastaava

    Keskisuomalainen -näköislehti on väliaikaisesti tätä kirjoittaessani kaikille avoin. Testailin sen ristikonratkonnan toimivuutta suoraan näköislehteen.

    En pidä toteutustavasta. Virtuaalinäppäimistö vie turhan paljon tilaa.

    Testasin ensin vuoden 2018 Huawei MediaPad M5 Lite -tablet-laitteellani (Android ver. 8).

    Reagointi aluksi tosi nihkeää, mutta alkaa sentään reagoida hetken päästä vähän paremmin. Automaattinen siirtyminen takkuilee kuitenkin vähän väliä.  Väärän kirjaimen korjaaminen toisella kirjaimella takkuaa. Väärä kirjain täytyy varta vasten poistaa.

    Zoomaus toimii huonosti ja ainakin aluksi pahasti viiveellä, mutta jotenkuten sentään. Zoomauksen hallinta on kuitenkin varsin heikkoa. 

    Pahinta on, että isonnettua ristikkoa ei voi ratkoa. Kun laittaa kirjaimen, näyttö mustuu sekunniksi. Jatkuva näytön mustuminen on sietämätöntä.

    Saman konsernin Länsiväylä-lehti toimi sikäli paremmin, että näyttö ei mustunut välillä. Muuten toimi samaan tapaan.

    Siirtely takkuaa myös, mutta kun mennään alareunaa kohtia, sivu sentään siirtyy alaspäin ristikkoa ratkottaessa. Jos ollaan sivun yläreunassa alareunaan ei kuitenkaan pääse muuten kuin lataamalla sivu uudestaan ja sen jälkeen siirtymällä alareunaan.

    Huono zoomauksen ja siirtelyn hallinta on toteutuksen yleinen heikkous, mutta ristikon ratkonnassa ongelma korostuu. Siirtely takkuaa hieman myös ePressissä, mutta takkuaminen on tässä sovelluksessa paljon pahempaa.

    Toimivuus on 4:n luokkaa eli jokseenkin käyttökelvoton.

    Kokeilin myös vaimon vuoden 2022 Samsung Galaxy Tab A8 -tablet-laitteella (Android ver. 12).

    Kirjoittaminen ei takunnut niin paljon, mutta takkuamatta ei toimi silläkään. Pitää kirjoittaa tosi hitaasti, että ohjelma siirtyy seuraavaan kirjaimeen. Kirjaimen kirjoittaminen olemassa olleen päälle onnistui.

    Siirtely ja zoomaus toimivat ihan yhtä huonosti. 

    Ainoa merkittävä ero on siinä, että näyttö ei mene isonnetussa kuvassa välillä mustaksi. Kerran vähän musta välähti. Vaimon uusi tablet-laite ei ole tarpeeksi tehokas, että sillä viitsisi ratkoa Keskisuomalaisen nettiristikoita.

    Toimivuus laitteessa on 5:n luokkaa. Toiminta on niin huonoa, että ristikoiden ratkontaa en voi ajatella tekeväni tällä tavoin.

    Kokeilin vielä vuoden 2016 Honor 7 Lite -kännykällä (Android ver. 7). Siinä koko, jossa ristikon vihjeet näkee mielyttävästi, on 11×6 ruutua. Skaalaaminen sopivaan kokoon on hankalaa, mutta siirtely toimii yllättävän hyvin, itse asiassa paremmin kuin kummallakaan testatulla tablet-laitteella.

    Ristikko kyllä ”niiasi” (liikkui näytöllä ylös ja alas) joka kerta kun laittaa kirjaimen, mikä on ärsyttävää, mutta ei yhtä ärsyttävää kuin näytön mustuminen.

    Kun ratkoo varsin hitaasti, homma toimii. Pitää odottaa rauhassa, että kirjain ilmestyy näytölle ja kirjoitettava kirjain siirtyy seuraavan ruudun kohdalle.

    Toimivuus on 5-6 luokkaa. 

    Uudemmalla Xiaomi Redmi 9T -kännykällä (Android ver. 10) niiausta ei esiintynyt ja ratkonta oli sulavampaa, joten toimivuus 6 luokkaa.

    Vaikka toimivuus kännykässä on tablet-laitteita parempi, kännykkä on ratkomiseen epäkäytännöllisen pieni eikä siksi ole kovin varteen otettava vaihtoehto ristikoiden ratkontaan.

    Onko toteutus jopa niin huono, että se on suurelle joukolle käyttäjiä täysin käyttökelvoton.

    Koska Sanoma-konserni käyttää samaa lehdenlukuohjelmaa, samat ongelmat tulisivat vastaan, jos Sanoma-konserni ottaisi käyttöön ristikon ratkonnan IS:ssä ja Helsingin Sanomissa.

    Ei oikein innosta näin nihkeä toteutus. Arvosana sovelluksesta on testatuilla laitteilla on keskimäärin 5. Pidän käytännössä ristikon ratkontaa suoraan nettisivuille testaamillani laitteilla käyttökelvottomana tai varsin huonona.

    Mietin, onko nettisivutoteutus liian raskas kun toimii paljon huonommin kuin ePress Finland Oy:n ePress. 

    Kuinkahan kalliin tablet-laitteen tai kännykän sovellus vaatii toimiakseen takkuamatta ja ollakseen käyttökelpoinen? Jos kyse on yliraskaasta sovelluksesta vie monta vuotta, että laitekanta on yleisesti tarpeeksi modernia nykyisen sovelluksen pyörittämiseen.

    Sovellus toimii huonommin kuin Ilmaisristikot, jonka toteutus muuten muistuttaa tätä. En Ilmaisristikot-sivustossakaan pidä siitä, että se käyttää laitteen normaalia näppäimistöä.

    Ehdotin Sanoma-konsernille sovelluksen vaihtoa. Kysyin kyllä, voisiko teknisille ongelmille tehdä jotain. Vai pitäisikö toteuttajaa ensin vähän kovistaa, jotta toimisi paremmin.

    Nykyisen toteutuksen etu on se, että on hakemisto. Kaikissa muissa suhteissa toimii huonommin kuin ePress. 

    Ongelmia ePressisäkin on ristikoiden tunnistuksen suhteen. Sen suhteen on kuitenkin toivoa hyvästä toimivuudesta nykyisellä laitekannalla.

    Olin nyt IS:n asiakas, mutta peruin tilauksen. Näin huonoa toteutusta ei edes kannata jäädä Sanoma-konsernilta odottamaan, koska ristikoiden ratkonta suoraan näköislehteen ei kuitenkaan tulisi toimimaan kunnolla käyttämälläni laitteella.

    Yhdessä suhteessa Keskisuomalainen-korsernin käyttämä lehdenlukuohjelma on ePressiä parempi. Se antaisi viitteen siitä, että Sanoma-konsernin lehdenlukuohjelmassa liukuvärjätyt ratkontalauseet eivät tuottaisi ongelmia, sillä ne eivät tuota ongelmia Keskisuomalainen-konsernin julkaisemassa Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset -lehdessä.

    Harmi, että ePress on tarkoitettu vain yhteisölle eikä tavallinen käyttäjä voi ostaa siihen lehtitäydennyksiä. Voisiko Sanoma-konserni jotenkin saada siihen laajennettuja käyttöoikeuksia IS:lle ja Hesarille? Lehtiluukku käyttää saman firman tekemää lukuohjelmaa kuin ePress. Jos IS:n saisi Lehtiluukku-palvelusta samoilla kuukausihinnoilla, sen kautta saatavaa tilausta voisin harkita jatkavani.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta #27654
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen ollut yhteydessä A-lehtiin kyseyen voisiko Apu Ristikot julkaista netissä Lehtiluukku-palvelun kautta. A-lehdet kiinnostui asiasta.

    Ehdotuksenne on oikein hyvä, vien sen eteenpäin ja selvitämme onko tuo mahdollista jollakin aikataululla toteuttaa. En siis uskalla luvata sitä varmaksi, mutta selkeästi tuolle on tarvetta ja siksi idea oikein hyvä.

    Voisiko joku ystävällisesti tiedottaa Sanarisin foorumin säikeessä 4707. Ilmaisristikot netissä, että A-lehdillä on aitoa kiinnostusta julkaista digitaalisesti Apu Ristikot -ristikkolehtiä. Kyseisessä säikeessä on tuotu esille ajatus muistakin kuin vain ilmaisristikoista seuraavissa nimim. Etuvokaali kommenteissa 76 ja 77:

    Mikä on näkemys ristikkolehtien tulevaisuudesta? Kävin äsken Prismassa ja siellä oli 1 eurolla myynnissä ristikkolehtiä, mikä ei kaiken kustannusjärjen mukaan voi olla kannattavaa. Alkaako pudotuspeli? Mikä rooli on kirjastojen eMagz-palvelulla? Ja jonkin verran on netissä myös muita ilmaisia ristikkoja? Sanaris voisi ihan hyvin tuottaa moisia ristikoita ja kehittää samanmoista myös erikoisristikoissa. Siellä on rutkasti osaamista,…

    Myös säie 11047. Eki Ylen (skarppina) aamussa asian voisi tuoda esille, sillä Ekin haastattelussa käsiteltiin nettiristikoita. Apu Ristikot -lehden ristikot tuottaa Sanaris, joten asia koskee Ekiä.

    Jos A-lehdet asian oikeasti toteuttaisi, ristikkolehtien toteuttaminen myös digitaalisessa muodossa etenisi.

    A-lehtien julkaisemia samankaltaisia ristikoita, joita löytyy Apu Ristikot -lehdestä on myös Avussa. 

    Apun kryptot ovat toimineen kirjastojen käyttämässä ePress-lehdenlukuohjelmassa tosi huonosti ja 50/2022 krypto ei ollut ollenkaan näköislehdessä ratkottavissa. Lehtiluukun ohjelma on käytännössä lähes identtinen kirjastojen käyttämän ePress-lehdenlukuohjelman kanssa, joten kirjaston ohjelman ongelmat olisivat ongelmia myös Lehtiluukku-palvelun kautta julkaisussa.

    Olen tiedottanut ongelmista Sanarisille. Toivon, ettei asia kaatuisi Sanarisin tuottamien ristikoiden julkaisuongelmiin vaan Sanaris tuottaisi ristikoita niin, että ne luotettavasti muuntuisivat niin hyvin kuin mahdollista ePressissä ja Lehtiluukun palvelussa suoraan näköislehdessä ratkottaviksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27639
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain tästä uudemman kuva. Ratkonnassa on vielä aika paljon virheitä

    Keskitytään pääkuviin ja niiden lähiympäristöön.

    Kokki leivittää voidetta leivälle.

    Siitä johdetussa sanassa on enemmän toisteisuutta kuin mitä siihen olet laittanut. Eri lailla alkuosan sanassa verrattuna loppuosan sanaan on  4.-9. kirjain. Sinulla on väärin 4.,5. 8.-10. kirjain. Kaikki risteävät noilla kohdin on luonnollisesti väärin.

    KANKAITA 1., 2, ja 4. kirjain on väärin. Sen, minkä laitoit, on minullekin tuttu, mutta mikä siihen tulee, jouduin tarkistamaan netistä.

    RISKI… – peli.

    SAMA… olet hahmotellut oikein, mikäli tulkitsin kumitetut kirjaimet oikein.

    AMIRAALI… henkilöitä on kaksi, joten monikko, 4-7. kirjain on  väärin.

    NÄTTI
        ↓
    RÄTTI on uuden tyypin rakennevihje, sukua skytismille. Kuvaa sanoissa tapahtuvaa muutosta.

    Pääkuva oikealla vasen puoli, jossa on sanat ”Muutettiin…”

    Miehiin liittyvä sana on lopussa. Ukot (millaiset) ovat pöhnässä, mutta missä? En pitänyt tästä huumorista ollenkaan, sillä loppuosa kuvaa miehiä ikävällä slangisanalla. Laitetuista kirjaimista 2.,3.,5, ja 6. on väärin. Tietenkin näillä kohdin olevat risteävät ovat väärin.

    ENNEN… – kyllä siihen 4. kirjaimeksi pitää laittaa se, mikä henkilön nimi on eikä väärää kirjainta! 

    HARKIMON… 2. kirjain on väärin. Kyllä siihen tulee se, mikä on ilmeinen kirjain, kun vain keksii kenestä Harkimosta on kyse.  Henkilö, joka on erään Harkimon kaima, piti minun tarkistaa Googlella, joten ainakin minulle outo henkilö.

    Saman pääkuvan toinen puoli, jossa on sanat: ”Johan…”

    Ratkaisusanan alkuosa viittaa tiettyyn henkilöön – esillä tavallaan lauseessakin. Laitetuista kirjaimista 1. on väärin. Loppuosa liittyy näytelmän tekemiseen osallistuvaan henkilöön.

    NIIHIN VOI AJAA 1. 2. ja 4. kirjain on väärin.

    Mies jäillä 2. ja 3. kirjain on väärin. Liittyy siihen, että tilanne on vaarallinen.

    PUUKOLLISIA – Suomen historiaa. Väärin 1. ja 2. kirjain, koska risteävät on väärin.

    TUNNETTAVISSA 1., 2. ja 4. kirjain on väärin – vielä tavallisempi asia kuin mitä olit laittanut.

    Käy virhekohdat lävitse ja kysy sen jälkeen vihjeistä yksitellen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: IS 4/2023 #27632
    Tapio
    Sivustovastaava

    22.4. Haastava ristikko Antti Skytältä, haastava piilis Henrik Lahtiselta ja kaiken kukkuraksi haastava Mantan valinta Juha Leinoselta. Leinosen ristikossa ei ole pääkuvaa. Koin sen Toni Pitkälän ja Ntti Viitamäen ristikliden kaltaiseksi pakerrusristikoksi. Ristikossa oli muutama outo sana, joita en meinannut mistään löytää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27628
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Pahoittelut. Mokailin tietokannan varmuuskopioiden kanssa.

    Painoin vahingossa väärää nappia tietokannan hallinnassa. Painoin vahingossa erään version palautusnappia kun tarkoitus oli vain poistaa vanhimpia varmuuskopioita.

    Pahaksi onneksi poistin kaiken lisäksi vääriä kopioita ja uusin varmuuskopio hävisi. Uusimmassa jäljelle jääneessä kopiossa loppukeskustelua ei ollut. 

    Orree lähetti kuvat s. 30 ja 31. Sivun 30 kaikki ongelman käsiteltiin, joten sen osalta mokailullani ei ollut Orreen kannalta käytännön merkitystä. S. 31 käsittely hävisi kokonaan. 

    En ole tällä tavoin aiemmin sählännyt. Anteeksi Orree ja myös Marcus, sillä myös Marcuksen kommentteja hävisi.

    Älkää vastatko hakasuluissa olevaan tekstiin. Laitoin sen, koska varmaan ilman sitä olisitte ihmetelleet, miksi säikeestä on hävinnyt kommentteja.

    S-postin roskiksesta löytyneitä kommentteja:

    Orree kirjoitti:

    On minustakin tämä Liljeroosin aukeaman toinen sivu mahdoton. Oisko tähän saada vinkkejä tai apuja

    Orree kirjoitti:

    Eli tuohon tarvii apua. Mikä on varoittavana vinkkiin tuleva sana. Samoin vähän makeampaa pystysuoraan. Ja ukkien päälle. Samoin nuo kuvat. Kiitos paljon. Kyselen vielä tuohon toiseen,mutta yritän vielä ratkoa itse eteenpäin.

    Marcus kirjoitti:

    Monin taisteluin vihjeen vastaus löytyy 1600-luvulta.

    Orree kirjoitti:

    Minäkin löysin tuon monin taisteluin. Hieno vinkki. Oli tosiaankin kaveri historiasta tuttu

    Marcus kirjoitti:

    Ei ollut tämä nimi tuttu, oli viimeinen kohta joka tässä ristikossa ratkesi. Risteävään oli tarjolla monta vaihtoehtoa, joten googlen apua tarvitsin.

    Eräät omat kommenttini hävisivät lopullisesti, kuten esim. vastaukseni Orreen edellä olleen listan ensimmäiseen kommenttiin.]

    S. 31 virheratkonnat ylhäältä alaspäin ja oikealta vasemmalle. Ihan tarkkaan en virheitä enää muista.

    Annoin virhekohtiin muutamia vinkkejä, mutta ne hävisivät kuin ns. pieru saharaan. Laitan muutamia vinkkejä. Niitä oli aiemmin vähän enemmän.

    Matadorikuvassa 5. ja 7. kirjain on väärin.

    PUUKOLLISIA 2. kirjain on väärin (luonnollisesti myös pystyyn menevän sanan alkukirjain).

    Mies heikoilla jäillä  2. kirjain on väärin. Mies ei ole vielä pudonnut jäihin, mutta…

    Harkimon kaima väärin, mutta alkukirjain on oikein.

    Jääkaapin ovi 3. ja 4. kirjain on väärin. Kuvassa ei ole henkilöä!

    PUKKI? 3. kirjain on väärin.

    ENNEN BENJAMINIA 2. ja muistaakseni myös 5. kirjain on väärin. Ei ole Jaakobin pojista kyse.

    =STI 1. ja 3. kirjain on väärin.

    TUPLAVIISUILIJA 1.-4. kirjain on väärin. Kaksi kertaa viisuissa on ollut ainakin kaksi artistia ja arvasit väärin.

    Oikean alakulman 4×5 kokoinen alue on kokonaan väärin lopun T-kirjainta lukuun ottamatta. EDUSTAJIN on tunnettu hallintoelin, joka aina silloin tällöin on ratkaisusanana.

    Joku virhe saattoi jäädä mainitsematta.

    Pääkuvien lauseet

    Robotti-, rasva ja Jumalan käsi kuvista tulevissa ratkaisusanoissa on sanan alku- ja loppuosassa tiimille ominaista toisteisuutta eli samoja kirjaimia peräkkäin tai samoissa paikoissa sanoja. Vähiten toisteisuutta em. ratkaisusanoista on Jumalan käsi -kuvassa. Yhdyssanojen alku ja loppuosat ovat yhtä pitkiä. Tällainen toisteisuus on hyvin tyypillistä tiimin ristikoissa. Välillä se johtaa tosi suuriin helpotuksiin.

    Lopuissa pääkuvista johdetuissa ratkaisusanoissa toisteisuutta ei ole. Odotin sitä löytäväni myös oikean laidan pääkuvasta, mutta siitä tulee vain muuten hauskoja sanoja.

    Paljon sain minäkin pohtia.

    Käy läpi virhekohdat ja kysy yksitellen muista vihjeistä. Voit lähettää uudenkin version s. 31.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Huippuristikot Kesä-albumi 3/2022 #27626
    Tapio
    Sivustovastaava

    75{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} kun vaihdat 1. kirjaimen, tulee sekä pystyyn että vaakaan kelvolliset sanat.

    Kyllä sen LINTU mukaan täytyy mennä (vasemmanpuoleinen vaihtoehto), vaikka aika outo sana tulee nauramiselle. Nauraminen ääkkösillä olisi ihan ok. Tästä voisi kysyä ristikkopalautteella s-postilla.


    [Kaksi kuvaa tuli.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27620
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mieti ratkaisulauseen edellistä ja ratkaisulauseen viimeistä sanaa. Niiden ei luontevasti sovi kuin yksi sana. 

    RAJALLINEN  – varsin iso sellainen, ei mikään piha-alue tms. 

    Nukkuvasta henkilöstäkin puuttuu siten myös jotain. Jos nukuu, ei tiedä mitään ulkomaailmasta vaan on ikään kuin … 

    Koska YLÖS TAI ALAS on palindromi, niin ratkaisusanasta saat alun, jos olet ratkaissut kaksi sanaa lopusta, saat rajallisen kolmannen kirjaimen ja pääkuvasta johdetun sanan ”alkukirjaimen”.

    Taitaa olla kyse siitä, että vihjeen RAJALLINEN ratkaisusana tuntuisi tässä vaiheessa oudolta. Laita rohkeasti muut kirjaimet paikoilleen, kyllä siihen rajalliseen järkevä ratkaisusana tulee!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Punainen Pelikaani 3/2023 #27618
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kertokaa s. 30-31 kuvasanavihjeet [poistettu mahdollisia ratkaisusanoja] lisäksi. Kiitos

    Tämän sivuston tapoihin ei kuulu se, että annetaan ratkaisusanoja ristikoihin, jotka voivat osallistua palkintokisaan. Ratkaisusanojen anto tällaisissa tapauksissa on jopa kiellettyä. Poistin siksi kommentistasi mahdolliset ratkaisusanat.

    Pienet apuvihjeet ovat sallittuja. 

    Mikäli haluat palkintoristikoihin ratkaisuja, älä käytä tätä foorumia, kiitos. Suomi24:stä saatat saada haluamasi ratkaisusanat. Käytä sitä, mikäli haluat saada ratkaisusanoja palkintoristikoihin.

    Minulla ei ole s. 30-31 ristikkoa, joten en voi antaa sinulle mitään vinkkiäkään. Ristikkoa varmasti täällä vielä käsitellään. Vieraile uudelleen, jos apuvihjeet sinulle riittävät.

    Mikäli haluat minulta välitöntä apua, lähetä minulle privaatisti tarkasteltavaksi koko ristikko mahdollisimman siistin näköisenä (tarvittaessa sivu kerrallaan) kommentointilomakkeen lopusta löytyvää toimintoa ”Lataa yksityinen kuvatiedosto Tapiolle” käyttäen.

    Ennenkuin lähetät ristikon, lue toiveeni.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27606
    Tapio
    Sivustovastaava

    Skyttä/Löfgren s 17

    Kaiketi vasen puoli on s.16 eli ongelmat ovat sivuilla 16-17.

    Oikea puoli s. 17.

    INGRID… – ehkä tunnetuin Ingrid-niminen näyttelijä tunnetuimmassa roolissaan.

    Kysyin ChatGPT:ltä, kun en muistanut. Antoi vastauksen ekalla kysymyksellä. Joskus se on paljon kätevämpi kuin Google. Saa vastauksen kuin ns. apteekin hyllyltä, kun osaa kysyä riittävän tarkasti.

    Vinkki: botilta voi kysyä kirjaimen lukumäärän ja alkukirjaimen perusteella. Tosin se ei aina laske sanan kirjainten lukumäärää oikein, mutta nyt kysyin nelikrjaimista sanaa ja nelikirjaiminen sana oli vastauksessa.

    Tosin jouduin oikaisemaan bottia – antoi hieman väärän vastauksen, joskun kysymys oli hieman väärin asetettu myös. 

    Pääkuvasta johdettu pystysana katkaisee ajatuskulun. Se liittyy vasemmanpuoleiseen kaveriin. Loppuosa liittyy pöydällä olevaan lehteen ja toisen puhujan puhekuplaan 

    NYT TUTUMAAN on 3.-6. kirjain väärin.

    MIELELLÄ laittamasi 2. ja 5. kirjain on väärin.

    ISSA on väärin. Laittamasi ratkaisusana ja vihjesana euvät ole synonyymejä – sen sijaa molempiin voisi liittää saman adjektiivin.

    Alhaalla keskellä s. 16.

    Pääkuvaan liittyvän ratkaisusanan piilokirjaimen olet ajatellut oikein. Laita luonteva jatko.

    RAATO-OSTOISTA alemman ratkaisusanan eka kirjain on väärin.

    YLÖS TAI ALAS on palindromi. Laitetuista kirjaimista 2. ja 4. on väärin.

    RAJALLINEN olet hahmotellut väärin. Vain eka kirjain on oikein.

    Aivan fastantisen hieno laadinta. Itse yritin hieman  vastaavaa, mutta sanastosta tuli heikkolaatuinen ja alku- ja loppupiiloja tuli useita.


    PS. Tein botin käytölle säikeen OpenAI ChatGPT ristikonratkonnan apuna.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot Albumi 2/2022 #27605
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiva kuulla. Poistin Magmasta ristikon. On aina hyvä saada vahvistus, että ongelmat on selvitetty, jotta  voin poistaa tarpeettomat ristikot ratkontaan käyttämästäni sovelluksesta. Ratkon nykyisin ristikkoja löhes yksinomaan netissä, enimmäkseen piirtämällä Magmassa mutta myös nettisovelluksilla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot Albumi 2/2022 #27594
    Tapio
    Sivustovastaava

    Se nousemassa piilosta pois, eli tapahtumana on… Ei tule mitään murresanaa vaan ihan tavanomainen sana. Ehkä sinulla on vielä jokin virhe.

    Jos saan s-postiosoitteen (väliaikaisenkin voi luoda jossakin palvelussa), voin lähettää linkin ratkaisuuni Google Drivessa tai Magmassa.

    Tästä kaiketi on palautusaija umpeutunut? Jos on, voin kertoa halutessasi, mikä ratkaisusana siihen piilosta nousevaan kaveriin tulee.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27592
    Tapio
    Sivustovastaava

    Taitaa se Magmassa epäselväksi jäänyt menossa kotiin? liittyä kalusteisiin.

    Ihan looginen. Kimpassa kulma selvitettiin, mutta oli kyllä työläs tapaus.

    Minusta KORISTAA PUMPPUJA oli turhan paljon googlausta vaativa perin outo tapaus. Sen keksiminen hidasti ratkontaa mielestäni eniten.  MENISSA KOTTIN? oli myös tosi paha.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27588
    Tapio
    Sivustovastaava

    Osittain samoja ajattelin. Murtovedessä meni halpaan – kysyin neuvoa ChatGPT:ltäkin.

    ROMANTTINEN… olin ihan pihalla.

    Kimpparatkontana yläkulma selvitettiin – ja suurella vaivalla alakulmakin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27585
    Tapio
    Sivustovastaava

    Simberg Kevään korvilla s. 14. Oikea yläkulma:halpa, kiskottu mannusta, telejä ym. Oikea alakulma: koristaa pumppua, vetinen, menossa kotiin?. Löytyisikö vinkkejä?

    En saa aukkokohtia täyteen. Sain vain muutamia ehdotuksia, mutta kokonaisuus ei toimi. Pitäsikohän kutsua kaikki ns. kynnelle kykenevät pohtimaan ristikkoa porukalla Magmassa?

    Tekoälystäkään ei ollut apua. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27583
    Tapio
    Sivustovastaava

    En kyllä muutakaan keksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27578
    Tapio
    Sivustovastaava

    ihmettelen kyllä tuota kiivailija? vastaustani, onkohan jossain virhe. Maaliala ihmetyttää edelleen.

    Voithan lähettää siitä vielä kopion. Maaliala tuntuu vähän oudolta minustakin, mutta kiivailija sain aika järkevän oloisen ratkaisun. Laatijan äidinkieli on ruotsi, mistä saattaa johtua paikoin hieman outo vihjesanojen käyttö.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27574
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuo on järkevämpi näkökulma kuin mitä ChatGPT:ltä sain.

    Kysyin botilta Marcuksen näkökulmasta, mihin botti vastasi:

    Aivan oikein! Usein …paketit sisältävät useita … … 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27572
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kysyin apua Marcukselta. Pääkyvas pystyyn menevien sanojen toisen sanan virhettä epäilinkin, mutta Marcus kertoi virheen. 5. ja 6. kirjain on väärin.

    Tästä seuraa, että SAADAAN TENOSTA 1. kirjain sekä vihjeen YHDESSÄ PAKETISSA 3. kirjain on väärin.

    YHDESSÄ PAKETISSA logiikka jäi hämäräksi. Kysyin ChaptGPT:tä löytyisikö vihjeen ja ratkaisusanan välille jotain sanontaa. Yhdelle sanonnalle se antoi selityksen. Siitä en ole ihan vakuuttunut. ChatGPT tuntuu tuntevat suomalaisia sanontoja, joten niitä siltä ainakin voi kysyä.

    SAADAAN TENOSTA ei ole ns. suora tietovihje.

    PS. Kokeilepa ChatGPT:n sanontatietoutta!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27570
    Tapio
    Sivustovastaava

    Simberg Pääsiäispallo s.23. Kuvan oikea yläreuna: kiilallisenakin, painan asian villaisella, tehdä parannus ym. Oikealla reunassa: hylkiö, laineilla, kipeinkin. Alareunassa: saadaan tenosta?

    Laittaisin vihjeeseen HYLKIÖ sen, mitä ajattelit.

    Itselleni oudon tuntuinen ratkaisusana vihjeelle HAUDASSA kyllä sain.

    Mutta kysyin sivun lopussa ChatGPT:tä, olisiko jotain sanontaa, jossa vihje ja ratkaisusana on mukana. ChatGPT kertoi, että on olemassa yksi sanonta. jossa ratkaisusana liittyy sanaan HAUDASSA. En sitä tiennyt (laitoin muistiin). Taitaa olla eka kerta, kun ChatGPT:stä oli oikeasti hyötyä ristikoiden ratkonnassa. Kokeile, saatko ohjelman kertomaan, mistä sanonnasta on kyse.

    RATSASTETAANKO – siinä voisi olla mielestäni mikä tokaisu tahansa.

    LÄHDIN… saattaisi olla samankaltainen idea, sillä se sopisi vihjeen KIIDÄNPÄ… kanssa.

    Mutta MAALIALA ratkaisusana tuntuisi tällöin perin oudolta. ChatGPT:n mukaan liittyisi jalkapalloon. Sanaa olisi kyllä tällöin lyhennetty kaksi kirjainta – puhuttaessa sanaa saatetaan lyhentää.  Vihjeessäkin sana ALA pitäisi korvata synonyymillä.

    Teno-vihjeen piilokirjaimeksi en keksinyt mitään järkevää.

    Pääkuvasta alas menevät sanat tuntuvat oudolta.

    Yläosa:

    KIILALLISENAKIN – sinä käyttänet tätä, minä en.

    LUMISADE… 1. ja 4. kirjain on väärin. Ratkaisanaa ei kyllä yleensä tässä yhteydessä käytetä.

    PAINAN – tästä ei enää puhuta, joten …

    PS. Keräsen taisit saada valmiiksi?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

    vastauksena käyttäjälle: Iisakin Ristikot 4/2023 #27569
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erityisesti nyt alkuun kiinnostaisi mielipiteet keskiosan vinosta kepistä” ja PIENI VATI-vihjeestä. Vasemmassa keskireunassa lienee omenanpuolikas ja hieman alempana jonkin maan kartta pieninä palasina. (Hyvä on ollut Auliksella rasteri!) Alareunassa ihmetystä aiheuttaa KOVIA KORISTEITA-vihje sekä kuva pakettia ojentavasta henkilöstä.

    Omenanpuolikas jos olisi kuvattu vaakatasoon, sopisi hyvin vihjeeksi ratkaisusanallesi. Pystysuoraan ei voi sanoa niin kuin laitoit, sillä yhtä hyvin se toinen puoli on laittamasi ratkaisusana. Ainakin epälooginen tilanne on kyseessä.

    Keppi-vihjeen ratkaisusanan viimeinen kirjain on väärin. Ratkaisusana on ihan perussanastoa.

    Risteävä karttavihjeeseen liittyvä ratkaisusana on sinulla hölynpölyä – kaksi kirjainta liikaa. 9.,10. ja 12. kirjain on väärin.

    NAISNIMI on näitä Googlella löydettyjä eksoottisia nimiä. 3. kirjain on sinulla väärin.

    Saappaan toista kirjainta ihmettelen. Risteävän kanssa ei kumpikaan ehdottamasi oikein toimi. Jos ajattelee vähän väljemmin, mitä esim. lieju ylipäätään on, jollakin lailla mielekkään sanan saa. Alkupiilo on tässäkin varsin ikävä. Jäi kelju olo tästä vihjeestä, mutta mielestäni sinulla on 1. ja 2. kirjain väärin.

    PIENI VATI on diminutiivi tavanomaisesta sanasta. 1., 2. ja 7. kirjain on väärin.

    Pakettia ojentava henkilö on vaikuttaisi esim. FedEx-kuskilta. Sinulla on 3. ja 5. kirjain väärin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

    Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

    - - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
    🌼🌼🌼🌼🌼

Esillä 75 viestiä, 2,101 - 2,175 (kaikkiaan 4,003)