• Tämä aihe sisältää 104 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14.12.2023 13:21 Tapio toimesta.
Esillä 30 viestiä, 76 - 105 (kaikkiaan 105)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #30376 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Kiitos!

Aina oppii uutta.

#30377 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tarkoitit varmaan sitä Haku sivulta -toimintoa. Löysitkö sen  myös tietokoneelta?

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO LOKAKUUN TAPIO HUUHAA

#30383 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Puhelimella vain kokeilin, en vielä koneella.

#30385 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Laitoin komm. #30367 maininnat myös Windows Chromesta ja Edgestä. Toiminto löytyy niistä samaan tapaan.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#30390 Kommentoi
    Epeli
    Vieras

Lähteenmäen pääkuvan alapuoli takkuaa. Vinkkiä kaipaisin vihjeisiin ”Kun me yhdessä raittia…” tai ”Alustana tällekin tavukolle.”

#30391 Kommentoi
    Virpi
    Vieras

Sanakäärme vihje energinen ei aukea

#30392 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Lähteenmäen pääkuvan alapuoli takkuaa. Vinkkiä kaipaisin vihjeisiin ”Kun me yhdessä raittia…” tai ”Alustana tällekin tavukolle.”

Kun me yhdessä raittia…”

Näytä/piilota  apusisältö:
    Kaveri lö’ähtee mukaan vastahakoisesesti, ei hän ei… (ratkaisusana tulee laittaa perusmuotoon).

Alustana tällekin tavukolle

Ihan konkreettinen asia, missä tavuristikko on eli missä srn näet.

#30393 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sanakäärme vihje energinen ei aukea

Minulla ei ole ristikkoa.

[Ylläpitäjän tiedote. Jos haluat minun auttavan, lähetä koko ristikosta (kaikkien vihjeiden ja ratkaisusanojen tulee näkyä kokonaan) kuva käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa. Pystyn kasamaan aukeamaristikon kahdesta osasta, joten yhtenä kuvana aukeamaristikon ei tarvitse olla. Kuvien haku löytyy kommentin lähettämiseen liittyvän editorin alapuolelta.

Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu (ja kuvan nimi näkyy Valitse tiedosto -painikkeen oikealla puolella), pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.

Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:

Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

#30429 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Joku lähetti Antti Viitamäen ratkaistun sokkokrypton. Sitä voi tarvittaessa käyttää vertailuun. Sokkokrypto on  s. 20 A-tehtävä ja käärme B-tehtävä.

Sain koko s. 20 tyhjänä. Olo on niin rasittunut, että en jaksanut alkaa käärmettä ratkomaan. Kysyin voisiko joku käärmeen oikein ratkonut minulle kuvan siitä lähettää, jotta voisin auttaa Virpiä. Sain kuvan ristikosta.

Käärmeessä ei ole vihjettä ”Energinen”. En tiedä, mistä vihjeestä on kyse. Yhdessä vihjeessä energia mainitaan.

Energian yksikkö

Ihan järjestelmän mukainen.

#30456 Kommentoi
    Wexi
    Vieras

Käärme pitäisi olla oikein. Lehti oli jo kuoressa…

#30457 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sain tästä jo kuvan Sadulta. Samoin taitaa olla ratkottu. Et sinäkään näemmä sokkokryptoja ratko. Olen muutaman ratkonut, mutta suurimman osan olen jättänyt ratkomatta.

#30458 Kommentoi
    Wexi
    Vieras

Tapio, katso sivun oikeaa yläkulmaa.

Krypto on ratkottu, oikeat kirjaimet yläkulman ”laatikossa”. Näin saa tehdä, kysyin sitä kerran.

Apuruudukon täyttö riittää…

#30459 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Krypto on ratkottu, oikeat kirjaimet yläkulman ”laatikossa”. Näin saa tehdä, kysyin sitä kerran. Apuruudukon täyttö riittää…

En huomannut sitä katsoa sitä ja ehdin jo hävittää lähettämäsi kuvan. Ratkoit sitten ymmärtääkseni apupapereilla. Sokkokryptoja kannattaakin ratkoa niin, ettää skannaa niitä paperille useita, jolloin pieleen menneen vain heittää pois. Sokkokrypton voisit ratkoa myös sormin piirtäen netissä Magmassa, jos omistat tablet-laitteen (muilla vehkeillä ei kannata yrittää). Ei tarvitse tulostaa. Saman ristikon voi ottaa useaan kertaa ohjelmaan. Virheratkonnan voi poistaa ja aloittaa alusta.

#30464 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tuli tietokantahäiriö ja piti palauttaa parin päivän takainen versio. Sitä ennen pelastin Wexin ja Oivan keskustelun:

Oiva Pahtaja:

Meillä Wexin kanssa koittaa taas kissanpäivistä se paras, kun marraskuun viimeisenä päivänä eli tästä hetkestä jo parin yön jälkeen ilmestyy Krypto Pelikaanin kalenterivuoden 2023 viimeinen numero.

Jännä homma miten kryptotkin jakaa kansalaisia niin että osa ristikkokansastakaan ei voi sietää niitä ja toisaalta ns. numeroihmiset ja ehkäpä muutenkin enemmän matemaattisesti ajattelevat pitävät numeropähkäilyyn liittyviä ajanvietteitä mukaansatempaavina. Ainakin minä koen ikävämpänä puuhana miettiä sitä kuka diktaattori se missäkin kuvaristikon kuvassa odottaa tunnistamista jos toisena vaihtoehtona on numeroista kokoon kasattu ”harakanpesä” sisällään sanoja maan ja taivaan väliltä.

Uskallan väittää että jos digiapuvälineitä, renkejä vai mitä lienee, olisi paremmin saatavilla, niin kryptojen suosio lähtisi huimaan nousulaukkaan. Toisaalta, koska Vuokilan tehdas työstää 12 numeroa vuodessa ihan vaan kryptoille pyhitettyä erikoislehteä, niin ei se harrastajamäärä mitenkään ihan juoksuhautojen tasolla matele nytkään. Kryptoilijat saattavat olla vain hiljaisia ja vaatimattomia eivätkä tee itsestään ainakaan sen suurempaa numeroa kuin 25. Se oli nimittäin viimeisimmän PuPen sokkotehtävän kirjainten lukumäärä.

Wexi:

Oiva. Mä itse asiassa melkein inhoan kryptoja.

En täytä niitä, elleivät muut tehtävät tule ratkaistuksi. Perinteisellä tavalla krypton täyttäminen, kun se on jo ratkennut, on ainoastaan tylsää. Mulle on PuPe tullut jo yli kymmenen vuotta, mutta aina en ole viitsinyt väkisin tynnätä niitä täyteen. Nyt jostain syystä tämän vuoden pelikaanit olen täyttänyt läpi, ja se krypto on sitten se välttämätön paha. Periaatteessa mulla oli tapana ratkaista 26 tehtävää (syynä pyyheliina-arvonta, jonka olen kerran voittanut). En myöskään pidä kaikkien laatijoiden tyylistä, enkä ulkoasusta, mutta se on toinen tarina.

Oiva Pahtaja

Juuri siksi digiapuvälineillä olisikin käyttöarvoa, koska kryptoissa on paljon sitä itsestään selvää toistoa/täyttöä. Tuo edellä mainittu Excel on varmasti todella hyvä apuväline. Tai mikä tahansa muu missä riittää että kirjoittaa sen yhden A:n ja tekniikka kirjoittaa sitten ne parikymmentä A:ta samalla kertaa.

[Ylläpitäjän tiedote. Poistin tähän asiaan liittyvät omat ja toisten laittamat jatkokommentit, sillä teknisluonteiset kommentit häiritsevät itse aiheen käsittelyä. Teknisistä ongelmista voi keskustella 2. Muut aiheet -osioissa, jossa on asiaan liittyvä säie. Vastaava on kerran aiemminkin tapahtunut. Teen tietokannan varmuustallennuksia melkoo usein, jotta suuremmilta vahingoilta vältyttäisiin.]

#30597 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

Arto Kuivasen sivulla 26 olevan ristikon oikean yläkulman vihje  PUHELLAN kaipaisi vielä pientä ymmärrystä. Kiitos etukäteen ja oikein hyvää Itsenäisyyspäivää Tapiolle ja kaikille palstaa seuraaville!

#30598 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Arto Kuivasen sivulla 26 olevan ristikon oikean yläkulman vihje  PUHELLAN kaipaisi vielä pientä ymmärrystä.

PORTIN TAKANA KOOLLA 2. ja 3. kirjain on väärin. Luonnollisesti risteävät ovat tältä osin väärin. Tämä on syynä ongelmaasi vihjeen PUHELLAN kanssa.

PUHELLAN

Vihjeen ja ratkaisusanan loppuun on lisätty N-kirjain. Vihjeen lähtösana on PUHELLA.

[PS. Hyvää itsenäisyyspäivää sinullekin ja muille sivuston käyttäjille. Rauli Molbergin Tuntematon sotilas -elokuva on minusta paras versio. Se on koskettavin ja tuo sodan raadollisuuden parhaiten esille. Aku Louhimiehen versio oli minusta turha.]

#30612 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

Sivujen 30-31 A.Kuivasen kaksiosaisen ristikon alakeskiosassa ihmetyttää vielä  ISOMMAN KORVIEN VÄLISSÄ-vihje, mutta varmasti Tapio osaa selittää tyhmälle ? Kiitos!

#30613 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Itse asiassa en osaa selittää, mutta kysyin Marcukselta.

Kyseessä on faktavihje. Liittyy erääseen Disneyn piirroselokuvaan. Muistelepa mikä isokorvainen jossakin elokuvassa oli. Itse en moista asiaa olisi osannut etsiä.

#30616 Kommentoi
    Heli
    Vieras

Mulla jostain syystä suuria vaikeuksia keksiä s. 29 alaosaan sanoja. Miten esim. Eväkäs vihje? Tai OS ****taretkin? Siinä vain pari mutta esim. Vasemman yläkuvan sanoistakin viimeinen minulta puuttuu…

#30618 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

[Ylläpitäjän tiedote. Jos haluat minun auttavan, lähetä koko ristikosta (kaikkien vihjeiden ja ratkaisusanojen tulee näkyä kokonaan) kuva käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa. Pystyn kasamaan aukeamaristikon kahdesta osasta, joten yhtenä kuvana aukeamaristikon ei tarvitse olla. Kuvien haku löytyy kommentin lähettämiseen liittyvän editorin alapuolelta.

Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu (ja kuvan nimi näkyy Valitse tiedosto -painikkeen oikealla puolella), pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.

Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:

#30621 Kommentoi
    Heli
    Osallistuja

Liian atkoota mulle. Palataan asiaan kun saan lapsilta apua miten! Mut on tää kiva ku yhdessä ratkotaan! Sain jo vähä apua ku tuli hoksaus edellisten keskusteluiden avulla s. 25 teesi vihjeeseen! 

#30626 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kokeile edes – annoinhan aika hyvän ohjeen komm. #30618. Toki ristikko pitää joko valokuvata tai skannata ensin, jotta kuvan kuvienlähetystoiminnalla voi lähettää. Skannattu/valokuvattu ristikko pitää hakea oman laitteen kuvagalleriasta, mikä se kulloin onkaan. 

Mulla jostain syystä suuria vaikeuksia keksiä s. 29 alaosaan sanoja. Miten esim. Eväkäs vihje? Tai OS ****taretkin? Siinä vain pari mutta esim. Vasemman yläkuvan sanoistakin viimeinen minulta puuttuu…

Pyysin parilta nettitutulta ratkotun ristikon. Toinen oli ristikon laittanut postiin eikä hän ollut ottanut ristikosta kopiota, mutta toiselta kopion sain, joskin siinä ei kaikista vihjeistä saa selvää. Sain myös ratkomattoman ristikon joltakin säiettä lukeneelta. Usein ratkontaongelmien syynä on ratkontavirheet. Ilman että näen ristikon en voi kertoa mahdollisia ratkontavirheitä.

EVÄKÄS

Eräs arvokala.

Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

OS….TARETKIN

Ratkaisusana on yleisnimitys. Ei sis etsitä erisnimeä kuten yleensä.

Voit eritellä lisää vihjeitä, joihin haluat vinkkejä. En tiedä, mitä ratkaisusanoja sinulla jo on laitettuna. En myöskään halua arvailla, mitkä vihjeet juuri sinä koet hankaliksi, joten toivon yksilöityjä kysymyksiä.

En tarkalleen tiedä, mitä tarkoitat ”Vasemman yläkuvan sanoistakin viimeinen minulta puuttuu”. Tarkoittanet pääkuvasta johdettuja sanoja?

Ylimpänä alkavan ratkaisusanan viimeinen sana on adverbi, jolla halutaan korostaa tilannetta.

[Ylläpitäjän ohjelmasuositus. Ehkä sinulle on hieman liian atkt:ta myös nettiselaimessa toimiva Magma-sovellus. Sillä on mahdollista etänä toteutettu ristikoiden kimpparatkonta. Joku voi tuoda sovellukseen ristikon, jota voi yhdessä ratkoa kun kutsuu s-postilla,  WhattsAppilla tai jollakin muulla viestintäsovelluksella kavereita mukaan.

Sadun ja erään Marcuksen kanssa olemme sitä käyttäneet ristikko-ongelmien selvittämiseen. Jospa kokelisit sitä yhdessä lastesi kanssa. Kun käytön oppii, sillä on hauska yhdessä ratkoa ristikkopulmia. Ristikko-ongelmista voi jutella ääneenkin toisten osallistujien kanssa.

Ohjelma on hieman monimutkainen käyttää ja ymmärrän kyllä täysin, jos kokisit sen liian hankalakäyttöiseksi. Ohjelma on varsinaisesti tehty yhdessä luotavan tietokonetaiteen tekemiseen, mutta huomasin, että soveltuu myös ristikoiden kimpparatkontaan.

Itse ratkon ristikot pääosin Magmalla. Ratkonta sormin kirjaimet piirtäen muistuttaa paljon perinteistä paperiristikoiden ratkontaa. Käyttökiittymän voi kokonaan piilottaa, jolloin ristikko on esillä kuin paperiristikko!

Katso ohjelmaan liittyvä uusin video. Ohjelmaan on kaksi muutakin videota.]

#30632 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

Itse asiassa en osaa selittää, mutta kysyin Marcukselta.

Kiitos Tapio ja Marcus!  Olette neroja!

[Moderaattorin huomautus. Poistin Repen kommentista väärin tulleen spoilerin. Sitaatit kannattaa rajata niin, että niihin ei tule spoilereita, koska spoilerit voivat tulla sitaatteihin väärin]

#30709 Kommentoi
    Heli
    Osallistuja

Mitä jos minä sanoisin että jos do.. Onkin erästä meille hyvin tuttua vierasta kieltä?  Minä löysin sanan sitä kautta. 

#30710 Kommentoi
    Heli
    Osallistuja

Toivottavasti ei mee liian helpoksi mutta ajatelkaa ihan itse. 

#30711 Kommentoi
    Heli
    Osallistuja

Mulle Hakosen alaosa tuottaa tosi paljon ongelmaa! Voisko joku antaa vihjettä esim. palvoo isistä OS….. Taretkin? En tiä muuten täys ristikko niiltä osin ku haluan tehdä mut oon kyl iha hukassa. 

#30715 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Voisko joku antaa vihjettä esim. palvoo isistä OS….. Taretkin?

PALVOO ISISTÄ

Egytiläisiin uskontoihin liittyvää uuspakanuutta, kysytään sen harjoittajaa. Itselleni aivan outo sana. On niin outo, että voin lähestysajan loppupäivinä ratkaisusanan kertoa, jos ristikkoa ei muuten saa ratkottua. 

OS… en oikein osaa antaa parempaa vinkkiä kuin minkä annoin komm. #30626.

Yleissana on arkikielinen.

Mitä jos minä sanoisin että jos do.. Onkin erästä meille hyvin tuttua vierasta kieltä?

Missähän vihje on? En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat.Jos haluat lisää vinkkejä, yksilöi ne. Ota myös huomioon se, että sinulla saattaa olla jossakin ratkontavirhe.

#30716 Kommentoi
    Heli
    Vieras

S. 31 aivan alhaalla jos do niin….

#30717 Kommentoi
    Heli
    Vieras

S. 30 anteeksi. Liittyy urheiluun

#30718 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Mitä jos minä sanoisin että jos do.. Onkin erästä meille hyvin tuttua vierasta kieltä?  Minä löysin sanan sitä kautta.

S. 31 aivan alhaalla jos do niin….

S. 30 anteeksi. Liittyy urheiluun

Nyt en tavoita ajatuksenkulkuasi. Voisit lähetysajan päätyttyä ns. spoilerilla avata näkökulmasi.

[Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan oletuksena olevan tekstin "apusisältö" voi vaihtaa muuksi tekstiksi kirjoittamalla aloituskoodiin tarkennuksen, esim. "SPOILER=tapion vinkki" pelkän "SPOILER" asemasta. Teksti tulee aina isoilla kirjaimilla, vaikka sen kirjoittaisi pienillä kirjaimilla.

Lisää asiasta voi lukea täältä.

Esillä 30 viestiä, 76 - 105 (kaikkiaan 105)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 6/2023

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...