Merkitty: Antti Viitamäki, Arto Kuivanen, Erkki Vuokila, Hannu Salokangas, Jari Keränen, Kari Vaalamo, Tapio Lähteenmäki, Toni Pitkälä
- Tämä aihe sisältää 85 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 31.12.2024 15:00 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
Jone:
Noinkohan mennään kreikan suuntaan?
Juu.
Oli, miten oli, En tykkää…
Itse tykkään sanaleikeistä, mutta kirjainjekuista (niitä minusta väärin perustein lasketaan ns. rakennevihjeiksi) en tykkää.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTarvitsisin apuja Riimipiiliksestä puuttuvaan nro 8 vaakaan.
TapioSivustovastaavaSäännöksistä koostuu, oi. Sokeudessa mimmi soi.
Näytä/piilota apusisältö:Toinen virke on piilovihje tyyppiä sisäkkö. Ilmaise sanat ”mimmi soi” osittain eri tavalla ja sijoita toisen sanan sisään.Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVielä Piilis B:stä puuttuisi 20 vaakaan. Saisiko siihen myös apuja.
TapioSivustovastaavaNäytä/piilota apusisältö:Suora vihje on lopussa. Piilovihje on käänteinen sisäkkö. Ratkaisusana tulee ajatella toisen sanan sisään. Vihjeen ensimmäinen sana on tämän sanan synonyymi. Sanat ”ei pensseliä ympärillä” viittaa sanaan, joka tule kuvitella ratkaisusanan ympärille.Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -robyVierasnämä vielä hiertää
s. 23 oikealla: koin!,
s. 26 keskellä: 1. p/3 (yksi vihje jo täällä oli, mutta ei aukea),
keskellä alaosassa: auomia,
oikealla: teillä
s. 29 on aivan aluntekijöissään,
jospa näistä muutamasta pääsisi taas liikkeelle:
vasemmalla: tässä kuullaan lyötyjä, syöt näin,
keskellä: saa kumota rakennetuksi
TapioSivustovastaavaroby:
nämä vielä hiertää
s. 23 oikealla: koin!,
s. 26 keskellä: 1. p/3 (yksi vihje jo täällä oli, mutta ei aukea),
keskellä alaosassa: auomia,
oikealla: teillä
s. 29 on aivan aluntekijöissään,
jospa näistä muutamasta pääsisi taas liikkeelle:
vasemmalla: tässä kuullaan lyötyjä, syöt näin,
keskellä: saa kumota rakennetuksi
S. 23.
KOIN!
Näytä/piilota apusisältö:Siihen on saatu valtion tai kasvi nimi. Ideasta en ole varma. Kasvin synonyymin voi ajatella olevan KOIN.S. 29.
TÄSSÄ KUULLAAN LYÖTYJÄ
Näytä/piilota apusisältö:Keistä sanotaan, että heidät lyödään joksikin? Kysytään tilannetta, jossa asiaa arvioidaan.SYÖT NÄIN
Näytä/piilota apusisältö:Vihjeen sanat tulee ymmärtää irrallisina. Millaisia kummankin tekijät ovat?SAA KUMOTA RAKENNETUKSI
Näytä/piilota apusisältö:Anagrammivihje.S. 26.
1. p/3
Näytä/piilota apusisältö:Tunnetun edesmenneen henkilön nimen yksi osa.AUOMIA
Näytä/piilota apusisältö:Skytismi – mieti ensin, mitä tuttua sanaa on muutettu.TEILLÄ
Näytä/piilota apusisältö:Maanteillä. ISPOILER=tarkennettu vinkki]Mieti autoja, auutomerkkejä ja -malleja. [/ISPOILER][PS. Varsin siistin kuvan lähetit.]
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -Jukkap,VierasHerra Tapio,
Sivun 23 ristikossa on EUVIS UIVES ja
Näytä/piilota apusisältö:siihen ratkaisuna tulee LUNA.Mistä se tulee ja mitä tarkoittaa?Aiemmin lupasit Marialle asian selvittää mutta vielä en sitä ole havainnut. Vai menikö se suoraan Marialle? Kiva olisi dilemmaan saada selvyys.
TapioSivustovastaavaMaria ei kysynyt uudestaan, joten jäi selittämättä. Alla selitys:
Näytä/piilota apusisältö:Kyseessä on ns. skytismi. Lähtösanat ovat ELVIS LIVES. L kirjaimet on korvattu U-kirjaimella eli L U:NA > LUNA.[Ylläpitäjän kommentti. Laitoin kysymyksessäsi ratkaisusanan ns. spoilerin taakse. Jos joku ratkoo jälkikäteen ristikkoa, ei suora ratkaisusanan antaminen pilaa ratkontaa. Vanhoja Punaisia Pelikaaneja voi ostaa ja haluan, että jälkikäteen ostajat eivät saa tarpeetonta apua sivustoltani.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -Jukkap,VierasKiitos Tapio.
Nyt tarttee sanoa, että tälläiset kohdat menevät yli ikäänkuin hilseen. Onkohan ristikoiden ratkojissa muitakin kaltaisiani? Silloin voisin ajatella, että ongelma onkin laatijan. Ei minun. Mutta, jos muut hoksaavat, niin silloin minun täytyy tyytyä hoksaamattomuuteeni.
TapioSivustovastaavaNs. skytismi esiintyy melko monellakin laatijalla. Voi olla aloittelevalle kovisratkojalle kovinkin hankala. Kokenutta puolestaan ne voivat helpottaa.
Ns. skytismi on aito rakennevihje, jossa ratkojan tehtävänä on kuvata, mitä sanaa/sanoja vihjeessä on muutettu. Vihjeen lähtösana(t) tulee tunnistaa. Ratkaisusana ei laatijoilla yleensä sisällöllisesti liity vihjeeseen, mutta Jari Keräsellä yleensä liittyy.
Iisakissa Ristikoissa Janne Salon ristikossa lähtösanana oli sivistyssana, joka ei ole monelle tuttu – silloin oli ylivaikea tilanne useimmille ratkojille. Sellaista tilannetta en Sanarisin tuottamissa ristikoissa ole kohdannut.
Monet kirjainjekut mielestäni nostavat kynnystä kovisten ratkontaan. Sanaris pyrkii helpottamaan asiaa laittamalla satunnaisesti helppoihin ristikohin kirjainjekkuja, joissa kirjain on poistettu, mutta poistoa ei ole kerrottu ratkojalle. Uskoisin, että helppoihin ristikoihin tottuneet moisia vain ihmettelevät ymmärtämättä, mistä on kyse.
Jekuista minulla on osasto Kovisoveluudet. Pitäisi hieman päivittää osastoa.
Kovisten kovuus saisi minusta perustua enemmän sanaleikkeihin ja epätavallisiin merkityksiin. Niissä itse kieli pääsisi oikeuksiinsa eikä vaikeus olisi keinotekoista, mitä se on minusta keinotekoisimmillaan poistoissa, kirjainten ja tavujen paikan vaihdoissa. En niistä tykkää, mutta on pakko sietää kun koviksia ratkoo.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna