Merkitty: Antti Viitamäki, Arto Kuivanen, Auri Saari, Erkki Vuokila, Hannu Salokangas, Harto Hakonen, Ilmo Juhani Liljeroos, Johanna Kurkela, Kari Vaalamo, Markku Mäkelä, P. A. Manninen, Petri Kuhno, Tapio Lähteenmäki, Teemu Pallonen, Tuomas Holopainen
- Tämä aihe sisältää 233 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 26.8.2021 10:20 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- MariaVieras
Onko siis sanaketjun 1.sana väärin? Vai muitakin? Onko minullakin siis virheet syksyn lapsissa ja pestossa?
TapioSivustovastaavaYmmärtääkseni sinulta saamassani ristikkokuvadsa ei ollut sanaketjun ekaksi sanaksi mitään ja samat virheet yläosassa kuin Yussufilla. Vain olenko vahingossa poistanut uudemman version. Sellaista saattaa sattua, koska en säilytä kuvapankin kuvia. Lataan ne ensin laitteelle ja sitten poistan kuvapankista.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasJos oletkin vahingossa katsonut hänen kuvaansa. Lähetin uudelleen.
TapioSivustovastaavaKun tuli kahdelta henkilöltä samasta ristikosta, sotkin kumpi on kummaltakin. Viimeksi lähetetyssä sanaketju on oikein.
Ehkä ristikoihin on hyvä laittaa lähettäjän nimimerkki, jotta en sotke mikä tulee keneltäkin. Ainakin, jos lähihetkinä useilla henkilöillä on ongelmia saman ristikon kanssa kuten tällä kertaa.
Jekkupaikkojen sijainteihin löydät vinkit aiemmin mainitsemistani kommenteista. Sanaketjua tulee nyt soveltaa jekkupaikoissa.
ALASTULOVERBI ratkaisusana on väärin – liittyy talveen.
Avainkirjaimen no 5 olet arvannut väärin.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasSain vähän eteenpäin. Lähetin uuden version.
TapioSivustovastaavaSain vähän eteenpäin. Lähetin uuden version.
Yläosassa et ole soveltanut sanaketjua. Ilman sitä se ei ratkea. Olennaista on ymmärtää, mitä se musta pallukka kuvaa.
Vasen alareuna on pahasti väärin – sovella sanaketjua. Sitä pitää soveltaa kaikissa vasemman reunan isommissa ratkaisusanoista koostuvissa aukioissa.
Vasemmassa alakulmassa vain YHDISTYI FEMIIN on oikein.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOk. Ehkä luovutan tämän suhteen.
TapioSivustovastaavaEn nyt oikein voi julkisesti kertoa, mikä on tämän melko epätyypillisen ristikon erikoisuus. Se on kyllä kerrottu siinä sanaketjussa. Aukeaa, kun ymmärtää pallukan oikein. Se liittyy sanaketjuun hieman epätyypillisellä tavalla. Älä luovuta. Huomioi pallukan väri.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasSain eteepäin jonkin verran. Alareunassa vielä vähän tyhjää. Saiskos siihen vinkkejä?
MariaVierasEnää puuttuu Väätäiset pisteittä ja paloiksi ihan vasen alakulma.
Jos nämä vinkkaat.
TapioSivustovastaavaEnää puuttuu Väätäiset pisteittä ja paloiksi ihan vasen alakulma. Jos nämä vinkkaat.
Sitä aiemmin lähettämääsi kuvaa ei sitten tarvitse huomioida. Hyvä.
Väätäiset… ja paloiksi on yksi vihje kahdelle alimmalle ratkaisusanoiksi.
VÄÄTÄISET PISTEITTÄ PALOIKSI – anagrammi (sana ”paloiksi” viittaa anagrammiin), mutta Ä-kirjaimet pisteittä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOlikin vielä myös pari piilokirjainta.
Miehen yksi on malli, nainen n lopussa sukunimi.
TapioSivustovastaavaOlikin vielä myös pari piilokirjainta. Miehen yksi on malli, nainen n lopussa sukunimi.
NAINEN… pystyvihje liittyy ruudun ulkoasuun, sen väriin.
MIEHEN… on ristikon kompleksisin vihje. Miehen – sana on ikäänkuin genetiivissä, vaikkei tosiasiadsa olekaan (kuten esim. Aaro ja Aaron). Yksi – kyseessä on varsinkin miehelle tärkeä asia, joillekin statussymboli tai ”leikkikalu”. Tämän nimeä haetaan. Tällä yhdellä on paljon malleja ja yksi malleista on näennäisesti genetiivissä.
Alhaalla piilokirjain on se, mitä anagrammista ei ole vielä käytetty.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasValmista tuli. Tsekkaatko sainko kysymäni kohdat oikein vai onko virheitä jossain?
TapioSivustovastaavaValmista tuli. Tsekkaatko sainko kysymäni kohdat oikein vai onko virheitä jossain?
Samoin on minulla. Mielestäni olet ratkonut oikein.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMiten tätä saisi eteenpäin. Pitkään ollut lukossa. S.28 Vaalamo.
Taisin sekoittaa sinun ja nimimerkin ”Maria” lähettämät ristikot, joten vastaukseni saattoivat olla sinulle oudon tuntuisia. Jos on usealta henkilöltä samaa ristikkoa koskevia kuvia, olisi hyvä laittaa kuvaan nimimerkki, jotta sekaannusta ei pääse syntymään.
Jäikö vielä jotain kohtia avoimiksi?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasLähetin seuraavaksi tarkasteluun s. 26 ristikon. Jos katsot, onko paljon virheitä ja autat taas eteenpäin.
TapioSivustovastaavaLähetin seuraavaksi tarkasteluun s. 26 ristikon. Jos katsot, onko paljon virheitä ja autat taas eteenpäin.
Pääkuvasta pystysuraan alkavat sanaketjut.
Toisen elokuvan nimi mainitaan pystysuoraan toisessa sanaketjussa. Mitä kunniaa elokuva on saanut?
Toisen elokuvan tunnelmaa kuvataan toisessa sanaketjussa.
Laitan seuraavaksi vain ratkontavirheet.
RYHMÄ. Siten myös pystysuoraan menevän heti oikealle haarautuvan sanaketjun alkukirjain on väärin (myös muita virheellisiä kirjaimia siinä on).
SODAN SYY – ratkaisusana tulee yksikköön. Näin ollen risteävän uniseen poikaan liittyvä ratkaisusana on väärin.
Hirviöön olet valinnut väärän vaihtoehdon. Vaihda tuttuun synonyymiin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasAlaosassa vielä tyhjää.
Eli poronäkymin? Kapinan keskus 1905?
Valmistettiin 1978-88
Maalauksen loppu, mielikin joskus? Ilmojen halki?
MariaVierasSainkin s. 26 luultavasti valmiiksi.
S.19 muutamia puutteita, jos näihin saisi apuja.
YussufVierasPäälauseen ensimmäinen sana oli hyvin haasteellinen keksiä. Risteävät olivat vaikeita. LOPETTAVISTA ja KORKEIN sinun avustuksellasi viimein sai valon välähtämään. 🙂
Uutta oli LAHDEN TAKANA. Olin tottunut että vain lahden tällä puolella.
Shakkinappulasta tullut sana. Missä sellaisia on? Autossa? Kellossa? Monikko vieläpä minun ratkaisussani.
Ja toinen: TULENKESTÄVIÄKIN ratkaisusana tuli minulla yksikköön. Pitäisikö pohtia vielä.
Kiitos avusta.
TapioSivustovastaavaMonikkomuoto on ihan oikein. Jos olet nuorehko ihminen et ymmärrä shakkinappulavihjettä. Vihje tarkoittaa vain sanaa ”nappula”. Googlaapa ”nappula+ratkaisusana”.
TULENKESTÄVIÄKIN. Yksikkö on ihan oikein. Monikon partitiivi voi saada rakaisusanaksi joko yksikön tai monikon. Yksikkö edustaa sitä kokonaisuutta, josta on kyse. Googlaapa ”tulekestävä + ratkaisusana”.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -YussufVierasSitten mulla on oikein. Eipä ollut nappulahomma tuttu.
Tää on kyllä kurjaa: ”Monikon partitiivi voi saada rakaisusanaksi joko yksikön tai monikon. ”
En käsitä miksi. Onkohan siitä jo muualla keskusteltu?TapioSivustovastaavaYksi voi edustaa suurempaa joukkoa. Sopii partitiivin luonteeseen. On siitä joskus keskusteltu Sanarisin foorumissa ja sielläkin hyväksyttäväksi todettu. Herätti kyllä myös ihmetystä sielläkin.
Ratkoin kerran Anun ristikoita, joissa ei voinut laittaa t-kirjaimia ratkaisusanojen loppuun, jos vihje oli monikon partitiivissa. Hyvin monessa kohtaa ratkaisusana oli yksikössä. Sanarisin laatijoiden ristikossa harvemmin monikon partitiivi saa yksikkömuotoisen ratkaisusanan, mutta sekin mahdollisuus täytyy pitää mielessä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -YussufVierasNo onhan siitä keskustelua. Vaikkapa NESTEITÄ: MAITO, VESI BENSA. Tai ei-ainesanoista TELKKAREITA: SAMSUNG, LG, SONY. Joten yksikkökin käy.
Yritän muistaa tämän, ja olen melko varma, että kompastun tähän uudelleen 🙂
TapioSivustovastaavaSainkin s. 26 luultavasti valmiiksi. S.19 muutamia puutteita, jos näihin saisi apuja.
<p>Tuon esille aluksi lähinnä vain virheet.</p>
<p>Virheet:</p>
<p>Luode:</p>
<p>VATSASSA – ihan itse vatsassa olevista kyse.:</p>
<p>Lounas:</p>
<p>RAVIVIVERBI – kyse on ihan itse raviajoon liittyvästä verbitä, ei oheistoiminnasta. Etsi sivu, joka käsittelee ravitermistöä.</p>
<p>Muita:</p>
<p>Luode:</p>
<p>MIETTIEN – monikollinen sana; tieto auttaa myös vihjeen PARTURIN VERBI ratkaisemisessa.</p>
<p>Sanaketjun puuttuva sana on yleinen, luonteva välisana. Koska VATSASSA olu väärin, et sitä laittanut.</p>
<p>YK:LTA – aivan YK:n ydintoimintaa.</p>
<p>Koillinen:</p>
<p>- JOEN VARRELLA – Pohjois-Amerikassa samaman niminen iso kaupunki</p>
<p>TYÖLLÄKIN – monikkomuotoinen ratkaisusana.</p>
<p>Itä:</p>
<p>KIRJOIN – loppu on sama kuin tutummassa synonyymissä.</p>
<p>Yleisvihje.</p>
<p>Ratkaisusana voi olla joko yksikkö tai monikko, jos suorassa vihjeessä asiasisällön puolesta molemmat käyvät.</p>
<p>Tässä kommentissa mainituista vihjeistä VATSASSA, MIETTIEN, TYÖLLÄKIN ja KIRJOIN voisi lähtökohtaisesti saada joko yksikkö- tai monikkomuotoisen ratkaisusanan. Pitää varautua molempiin ja pitää olla herkkä kumituskäsi. Tässä ristikossa on paljon tömän tyyppisiä sanoja.</p>[Editori oikkuilee satunnaisesti. Usein korjaan oikkuilut (muidenkin laittamien kommenttien kohdalla), mutta nyt on liian paljon korjattavaa, joten saatan tällä kertaa jättää korjaamatta. Ärsyttävää, mutta asialle ei ole tehtävissä mitään.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVielä vinkkiä pyydän seuraaviin s.19 yläosassa
Athe, miettien, rantansa idässä, -joen varrella,
Keskellä
Ilman vettä
Ja alaosassa voi ampua
TapioSivustovastaavaVielä vinkkiä pyydän seuraaviin s.19 yläosassa
Athe, miettien, rantansa idässä, -joen varrella,
Keskellä
Ilman vettä
Ja alaosassa
voi ampua
ATHE – kokeile aina sanan lukusuuntia.
Miettien on ihan ajattelutyön perussana monikkoon.
RANTANSA… liittyy erääseen Itä-Suomen kaupungin nimeen.
Jokivihjeen vinkin olen jo antanut.
ILMAN… sana tarkoittaa muuta kuin ”vailla”, mutta ihan yhtä tutusta merkityksestä on kyse. Salokangas leikkii sanan eri merkityksillä ja pyrkii harhauttamaan, mitä hän tässäkin vihjeessä tekee. Pitää käydä läpi sanan eri merkityksiä.
VOI AMPUA – minne tai miten?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasMuuten valmis, vain tämä yksi puuttuu.
Onko oikein?
En kyllä mitään miettimiseen liittyvää tähän hoksaa.
TapioSivustovastaavaOngelmana sinulla on se, että vihje – – – – TA on ratkaistu väärin. Muutama muukin sana toimii yhtä hyvin vihjeeseen. Ratkaisusana alkaa vokaalilla. Äkkiseltään kaksi vokaalilla alkavaa sopii vihjeeseen.
Laita muistilehtiöön erilaisia vaihtoehtoja. Ole valmis kumittamaan laittamiasi ratkaisusanoja. Itse teen tabletilla usein niin, että lisään ristikon oikealle puolelle muistiinpanotilan, johon laitan ratkaisusanavaihtoehtoja, hirsipuuvihjeitä ja anagrammeja.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasKiitos vinkistä, nyt varmaan keksin.
Sitten seuraava vaiheeseen jäänyt, eli s. 14 puuttuvia kuvassa.
TapioSivustovastaavaNyt olet unohtanut neuvoni. Lue sana myös oikealta vasemmalle, jos sana tuntuu oudolta. Sinulla on lounaassa outo vihjesana, joka pitää lukea näin.
Kannatta aina kokeilla erilaisia jekkuja.
Vasen puoli.
RIIPPUVUUKSIA sinulla on väärä alkukirjain.
ETEEN olet hahmotellut oikein.
Koillinen – lue yläreunan vihjeitä myös vasemmalta oikealle.
S. 14 on käsitelty muistaakseni säikeen ykkössivulla. Katso, olisiko siellä mitään vinkkejä myös sinulle. Minullakin oli lounaisosassa ongelmia.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTässä on juuri se ongelma aina, että itse ei välttämättä tiedä/tajua ratkaisseensa väärin, ja sitten ei homma etene. Kun väärät kohdat selviää, niin sitten saattaa taas päästä eteenpäin. Tämä tuntuu kyllä niin vaikealta, että jätän tämän kesken.
Suurimman osan tehtävistä olen nyt saanut tehtyää, mutta osa jää tyhjäksi.
TapioSivustovastaavaVaalamon 2-tähtiseksi merkitty oli minustakin aika vaikea kovis, joten olisi kuulunut lehden loppupäähän.
Luitko sen ekasivun (muistaakseni ristikkoa käsiteltiin juuri ekalla eikä tokalla sivulla), jossa pohdin mm. vihjettä RINGISTÄKIN, joka liittyy yleisurheiluun. Alkupiilo on ikävä, sillä ratkaisusanaksi sopii kaksi eri kirjainta.
Koilliskulmaakin aiemmin käsiteltiin.
Itseni ohella joku toinenkin kysyi vinkkejä tähän ristikkoon ja siellä on vinkkejä muutamiin kulman vihjeisiin.
Keskiosassa olet hahmottanut väärin vihjeen PIENIÄ EKOJA. Tässä ei pieni ole S, vaan haetaan ihan muuta asiaa. Mitä eka eli ”a” tai ”1” saattaa merkitä?
Pikkasen haluan vielä auttaa koillisnurkassa.
Ihan kulmassa oleva vihje tulee lukea alhaalta ylöspäin ja vasemmalta oikealle. Laita sanojen synonyymit.
Tatti-kuvassa kysytään sienen erään osan väriä.
Lähteenmäen moni jättää ratkomatta. Se on usein lehden vaikein ristikko, kuten minusta nytkin. Itsekin tarvitsin sen kanssa muutamiin kohtiin vinkkiapua. Siinä on hieman huonoa sanastoa, mikä toi ylimääräistä vaikeutta. En itse oikein siitä täysin pitänyt, vaikka suurin osa ristikkoa oli ihan kivaa ratkottavaa. On ihan järkevää jättää se väliin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOlen näitä vinkkejä lukenut, mutta en ole kyllä mitään uutta saanut ristikkoon.
Taitaa olla harvinaisen ovelia.
Oikean yläkulmankin idean kyllä tajusin, mutta ei vaan löydy sopivia sanoja.
Yläkulmassa on 2x vihje alla, mitä niissäkin haetaan?
Entä se leveillä?
Kanteenkin aihe?
s.-?
TapioSivustovastaavaYläkulmassa on 2x vihje alla, mitä niissäkin haetaan?
Entä se leveillä?
Kanteenkin aihe?
s.-?
Mitä tarkoitat ”2x vihje alla”?
ALLA on muuten ihan helpon ristikon ratkaisusana, mutta tulee monikkoon.
LEEVEILLÄ – liittyy ihmisen käyttäytymiseen.
KANTEEN AIHE – tyypillinen oikeustapahtuman syy.
s.- vihjeessä ”s.” on lyhenne.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTarkoitan että ristikossa on 2 alla vihjettä. 2. Rivillä vaakaan ja 4. rivillä vaakaan siinä kulmalla.
Pari sanaa pääsin eteenpäin,mutta taas jumahti.
Sienikuvan alku edelleen puuttuu. Vedetkin?
Hienoa?
TapioSivustovastaavaMolempiin ALLA-vihjeisiin tulee ihan helpon ristikon assosiaatiot eli alla pidettäviä.
Sienen lakki näyttäsi monivärisenäkin samalta.
Koillisnurkkaan vielä muutama vinkki:
Vedetkin -liittyy veden ominaisuuteen. Kaikki vedet eivät ole tällaisia.
Hienoa – löytyy keittiökaapistasi.
Kalankuva -aateli. Kalankuvasta vähennetään aateliin liittyvä sana.
Monin merkein – liittyy liikkumiseen.
Lounaisnurkka:
ketoa – kuten jollekin toiselle kerroin, kyse on typisteestä eli sanaan pitää ajatella lisättäväksi yhden kirjaimen.
verensulkemiseen – uskomushoitoihin verrattava asia.
maet – lue sana toisin päin
Lähettämässäsi koilliskulman kuvassa vain oikeanpuolisin oikein, mutta kun sienivihjeen saa oikein, muutkin aukeaa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSinulla on ihan oikein menemässä vihje ANTIIKKIA. Jatka järjevästi sana loppuun asti onhan sinulka neljä kirjainta oikein. Sana tulee monikkoon – monet asiat ovat antikkia, joten tässä yksikkömuotoinen sana saa monikollisen ratkaisusanan. Ehkä yritit yksikkömuotoista sanaa kuten minäkin aluksi.
Entä alakulmassa antiikkia viimeinen sana?
Nainen maan alussa on harvinaisen puoleinen nimi. MAET on toisin päin TEAM. Tuttu ainakin pohjoisessa asuville. Ei enää niin tunnettu kuin parhaimpina vuosinaan. Ristikoissa kyllä esiintyy usein.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasLaittaisin järkevän sanan, jos sen keksisin. Mutta eipä ole auennut.
Kuten ne muutkaan siinä kulmassa.
Nainen maan alussa, missä päin tämä maa sijaitsee?
MariaVierasNämä, tässä -1. Mitä näillä haetaan?
TapioSivustovastaavaNainen maan alussa viittaa varsin tuttuun maahan. Käypä Euroopan maat lävitse.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaLaittaisin järkevän sanan, jos sen keksisin. Mutta eipä ole auennut. Kuten ne muutkaan siinä kulmassa. Nainen maan alussa, missä päin tämä maa sijaitsee?
Käytä apuneuvoja, jos sana ei tule mieleen. Minäkin turvaudun niihin välillä. Sinullahan on ANTIIKKIA viimeisestä sanasta neljä oikein. Laita XXXX…T johonkin apuneuvoon (X = tiedetty kirjain).
Kalan alla olevan vihjeen nämä tässä liittyy hyvin arkiseen asiaan jota ilman ollaan yleensä vain saunassa. Tämä liittyy tähän -vihjetyyppi on inhokkivihjetyyppi, sillä siitä ei ilman risteäviä saa mitään tolkkua.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOletin, että siihen antiikkiin tuli vielä joku sana, mutta se edellinen jatkuikin. Tuo auttoi.
Oprat – minulta puuttuu piilokirjain, voitko tätä vähän avata.
TapioSivustovastaavaOletin, että siihen antiikkiin tuli vielä joku sana, mutta se edellinen jatkuikin. Tuo auttoi. Oprat – minulta puuttuu piilokirjain, voitko tätä vähän avata.
Vaalamolla on tapana laittaa pitkiä sanoja. Välillä tuntuu, että laatijat kilpailevat asialla keskenään. Niillä saadaan ratkaisusanoille lisää keskipituutta. Tämän alan mestari on Teemu Pallonen, mutta kyllä Vaalamokin korkealla on tässä kisassa.
OPRAT laitoin erään tunnetun ulkomaisen sukunimen monikossa, mutta en muista mikä jekku siihen sisältyy enkä jaksa nyt pohtia. Tämän ristikot pahimmat vihjeet ovat pahis-luokkaa.
En toivo täällä kenenkään vielä vihjettä purkavan. Puretaan sitten ratkonta-ajan päätyttyä.
Voi toki kysyä myös Suomi24:ssä, mutta pitää ymmärtää sen toimintakulttuuri.
Suomi24:ään on monta lounaiskulman ratkaisusanaa kerrottu. Jos haluaa tietää suoraan ratkaisusanan, sieltä toki voi kysyä ratkaisusanoja, mutta toimin tällä sivustolla toisin.
On huomattava, että Suomi24:stä ei kannata kysyä vinkkejä. Vaikka kysyt sieltä vinkkejä, joku kertoo kumminkin vinkkien sijaan suoraan ratkaisussanan, jolloin oma pohtiminen jää kokonaan pois.
Kun kysyin itse vinkkiä, sain ratkaisusanan. En eksplisiittisesti kirjoittanut, että ei pidä antaa ratkaisusanaa. Maininta vinkistä ei riittänyt.
Jos haluaa sieltä vain vinkkejä, vähintään pitää kertoa se, että ei nimen omaisesti pidä antaa ratkaisusanoja. Sekään ei takaa, ettei joku ratkaisusanoja kertoisi. Siellä kun on tapana pamauttaa suoraan ratkaisusanat pöytään.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasMinulta puuttuu vain tuo yksi piilokirjain enää siitä oprat-sanasta.
Ehkä se täytyy kysyä sitten suomi24:ssä vaikka saisi suoran vastauksen, jos sinäkään et siitä lisää osaa vinkkiä antaa. En haluaisi että jäisi yhdestä kirjaimesta kiinni tämä ristikko.
Voisihan sen toki arvatakin, mutta kun vihje ei aukea, niin eipä se paljon hyödytä.
TapioSivustovastaavaNäemmä Suomi24:ssä on annettu myös selitys. Selitys tuntuu niin tutulta, että taisin ratkottuani sen ymmärtää. Muistan, että ristikosta ei mitään jäänyt epäselväksi, mutta tuon vihjeen logiikka olikin nyt hakusessa.
Kovis on kovis varsinkin silloin, kun sama vihje pitäisi miettiä uudestaan, vaikka sen on kerran oivaltanut. Ei sen puoleen samaan tapaan käy joskus jopa laatijoille (Eki kertoo vastaavasta tilanteesta).
Olisihan se piilokirjain arvaamallakin ollut aika varma, sillä ei siinä kunnon vaihtoehtoa ollut. Parempi toki on piilokirjaimen kohdalla olla varma.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasNo juu, samaan olisin päätynyt, mutta onhan se hyvä nyt ymmärtää, mistä se tuli.
MariaVierasAjattelin, että mun osalta lehti oli tehty edelliseen ristikkoon, mutta tässä s.27 pääsin jonkin verran alkuun, niin ajattelin vielä kokeilla.
Jos vähän eteenpäin sais vinkkejä.
TapioSivustovastaavaPääkuva
Vaakasuoraan pääkuvasta tulee helpon ristikon ratkaisusana.
Jos paikkaan pitää olla nero, on sinne (ratkaisusana) mikä?
Virheet:
reissä – tulee eri vanhahtava sana.
Ilman ..u….? – tulee tekijä/tekevä.
Seiväshyppääjä ei vielä ole riman yli, vaan aikoo mennä yli, joten hänellä on vasta …
monikielinen – ei esine, mutta tavallaan aikana lähelle pääsit.
Muutama vinkki:
Mikäs Reino ei ole mies?
Huomasin, että itsellä oli huolimattomuusvirhe, joka nyt tuli korjattu. Kuvittele pystysuoraan menevän sanaketjun nuoli, jossa on ulokkeita Ikean huonekalun osana.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOikea yläkulma JK ja JK?
Amandanakin maalitykki?
YussufVierasJK on nimikirjaimet. Kenenköhän ne vois olla?
Amandaan liittyy kaksi futaajaa.
MariaVierasAmandan keksin.
Entäs keihäshuippu? Joku nimi vai?
Jutan ajatus pätkii?
Varaton viraston johtajana?
TapioSivustovastaavaAmandan keksin. Entäs keihäshuippu? Joku nimi vai? Jutan ajatus pätkii? Varaton viraston johtajana?
JUTAN… nminatiivista anagrammi – ”pätkii” viitannee anagrammiin.
KEIHÄSHUIPPU on piilovihjetyyppinen vihje (jaotelma). Jaa vihje kahtia ja yhdistä. Laatija laatii ,yös piiliksiä, joten piilovihjeitä on mukana.
VARATON… on piilovihjetyyppinen vihje (jaotelma). Jaa vihje kahtia ja yhdistä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaJK on nimikirjaimet. Kenenköhän ne vois olla? Amandaan liittyy kaksi futaajaa.
JK tosiaan viittaa tiettyyn henkilöön. Se toinen JK viittaa vain yleisellä tasolla nimikirjaimiin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasYritän vielä s. 27, jos jotain saisi.
Vähän apuja jos saa eteenpäin.
Vaalea nainen -M?
Lehden alku?
Ulkoradalta kiri hän?
Vajoamisvarma?
Kaarti japanilaisia?
TapioSivustovastaavaEi taida olla s. 27? Yleensä myös hyvä kertoa, missä päin ristikkoa ollaan vaikka ilmansuuntina.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -YussufVierasNuo on s.29. Vaalea nainen -M on kuvavihje. Se ja LEHDEN ALKU on sivun yläpuoliskolla. Muut alaosassa.
Hyvin hankala ristikko.MariaVierasSori, siis 29 tarkoitin.
Vaalea nainen (kuva aika keskellä ristikkoa)
Lehden alku pääkuvasta kaakkoon
Ulkoradalta… etelässä
Vajoamisvarma etelässä
Kaarti japanilaisia kaakkoiskulmassa
Sitten vielä kova kannattaja idässä
TapioSivustovastaavaNuo on s.29. Vaalea nainen -M on kuvavihje. Se ja LEHDEN ALKU on sivun yläpuoliskolla. Muut alaosassa. Hyvin hankala ristikko.
Maria kysyi tästä ristikosta kommenteissa #22310 ja #22313. Vastaan tässä hänellekin.
Vaalea nainen – M – laatija viittaa korona-aikaan ja sen käytäntöihin.
LEHDEN ALKU – kasvitiedettä. Ihan simppeli ratkaisusana.
ULKORADALTA KIRI HÄN? En ymmärrä täysin vihjeen ideaa. Jos os laitetaan eka sana nominatiiviin ULKORATA, pystyyn- ja vaakaan saadaan sanan anagrammi. Toinen ratkaisusanoista on erisnimi eli vihjeen ”hän”, mutta miten se liittyy kirimiseen, en ymmärrä.
Kova kannattaja – liittyy ihmisen anatomiaan.
Vajoamisvarma? – liittyy veneilyyn, varsinkin puuveneisiin.
Kaarti japanilaisia? – piilistyylinen vihje, jossa eka sana on piilovihje ja toka suora vihje. Kysymysmerkki on melkein tarpeeton. Se kysyy vain, ovatko nämä japanilaiset sotilaita. Ainakaan yksi ei ole.
Harton vihjeet ovat usein omintakeisia.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVarsin omintakeisia tuntuu olevan.
Lehden alku on varmaan se mitä ajattelinkin, mutta entä sitten mailit heidän mittoja?
En saa siihen sitten sopimaan ajattelemiani sanoja. Oikea alareuna on myös tyhjä, sitä voi vinkata. Samoin vasen yläreuna pääkuvan alla.
TapioSivustovastaavaMAILIT HEIDÄN MITTOJAAN? Eka sana on anagrammi. Sama idea kuin on vihjeessä KAARTI JAPANILAISIA? Voisi tämäkin piilisvihjeestä ehkä mennä.
Rosvoihin tulee vanhahtava sana, jota ei juuri enää käytetä.
Elokuvavihje on varsin lähiajan kotimaisesta elokuvasta. Muutakin kuin elokuva hänestä on.
NIMIHAHMO on varsin tunnetun ulkomaisen kirjan nimihahmo. Samaa tunnettavuusluokkaa kuin esim. Peer Gynt.
Nainen taikoo, mutta miksi taikomista voidaan myös kutsua?
Lähetä kuva, että voi katsoa, onko virheitä, jotka haittaavat.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTässä kuva. Alakulma ihan tyhjä, kun ei pääse mistään alkuun siinä.
Muitakin puuttuvia saa vinkata.
TapioSivustovastaavaEn huomannut lähettämässäsi kuvassa virheitä.
Pääkuvasta ylinpäää alkavaan sanaketjuun tulee korona-ajan vitsi. Toisella on rosvon normaalisti pitämä naamari. Toisella on kasvomaski. Laita ylimpää alkavan sanaketjut kolmanteen sanaan ainoa mahdollinen piilokirjain, mikä siihen sopii. Eiköhän vitsi aukene sen jälkeen.
Vasemman reunan ENNAKOIVA yläpuolella oleva kuva: huomaa, että se, mikä on kuvassa, on kiinni jossakin. Ruskea pää on näkyvissä. Kuvittele ruskea esine n. 2-3 m. pitkäksi.
Oikeassa reunassa keskellä UUMAA on typiste.
Melko keskellä SAANUT HARMAAMPIA vihjeeseen tulee eläin. Sen vieressä olevasta naisesta tulee kolme ratkaisusanaa.
KYLLÄ KULTA – kukahan näin sanoisi?
Alakulmaan en voi antaa enempää vinkejä paljastamatta ratkaisusanoja.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasEntäs ylle? Tai helistelee? (Oikealla keskivaiheilla)
Periaatteessahan sanaketjun 3. sanaan on 2 piilokirjainvaihtoehtoa, että tulee järkevä sana.
TapioSivustovastaavaEntäs ylle? Tai helistelee? (Oikealla keskivaiheilla) Periaatteessahan sanaketjun 3. sanaan on 2 piilokirjainvaihtoehtoa, että tulee järkevä sana.
YLLE – vaate (vanhahtava sana).
HELISTELEE – yleisimmin sanotaan, että se kalistelee, mutta äänen pitämistä voi kyllä helistelynäkin pitää.
Toinen vaihtoehto sanaketjun piilokirjaimeksi ei lainkaan sovi vihjekuvaan, joten en sitä edes noteeranut.
Oikeaan alareunaan sen verran, että munakupit voisivat olla tyhjiäkin ja ratkaisusana on sama.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOnko tuo ylle-vihjeen sana sellainen, että yleensä on kahdella O:lla? Ainakin itselleni sellainen olisi tutumpi.
Tai sitten se on minulla väärin.
YussufVierasJoo, kahdella oo:lla. Se viimeinen pystysana on vähän harvinaisempi muoto. Tutumpi muoto on kun t on siinä keskellä.
MariaVierasTsekkaatko onko lähettämäni kohta oikein.
Kun jäi epäilyttämään se helistelee, sanoin ruutunen tai outolalainen, myös **t**
TapioSivustovastaavaTsekkaatko onko lähettämäni kohta oikein. Kun jäi epäilyttämään se helistelee, sanoin ruutunen tai outolalainen, myös **t**
Samat ratkaisusanat on minulla paitsi että erään sanan loppuun tulee OO kuten Yussufkin edellä kommentissa #22323 totesi.
Sana ”outolainen” viittaa kaiketi samantapaiseen satuhahmon nimeen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -YussufVierasOutolalainen on selkeä mutta Ruutusen logiikkaa en ymmärrä. Risteävistä tuli kuitenkin yksiselitteinen sana.
TapioSivustovastaavaLapset katsovat ruutua kaiketi 18.00 tietämillä. Tulkitsin, että ruutunen = ruutu-aika.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasMitä siis tarkoitat, että yhden sanan loppuun tulee 2 OO:ta? Ei ristikkoon kai kuitenkaan sellaista muotoa tule?
MariaVierasNyt keksinkin. Minulla oli siinä t viimeisenä, siksi tuli vähän outo muoto sanasta. Oli siis. **T** väärin.
Oletin nyt keksiväni oikean.
MarileeVierasKuvaa en saa lähetettyä. Kysymys koskee s 26 ristikkoa, se mutuen valmis. Sanasta MONTA KILOA puuttuu yksi kirjain. Nyt siinä vastauksena: SE_TNELI. Risteävät sanat:
LISKO
USEAHKO
?
OTTAA
TUNTURIVAELLUKSET
ODESSA
NOLO (voisi olla myös noro)
RITMO
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna