Merkitty: Antti Viitamäki, Erkki Vuokila, Markku Mäkelä, Punainen Pelikaani, Tapio Lähteenmäki, Toni Pitkälä
- Tämä aihe sisältää 176 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 2.3.2022 16:19 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- A. SkottiVieras
PITKÄLÄ-VIITAMÄEN s. 29 nuhaisen suussa syttyviä, se ei ole valjennut. Pistänpä kuvan siitä kulmasta. Jotain lie pielessä?
TapioSivustovastaava? (Liittyy edellisen sivun kommentissa #24125 Lähteenmäen ristikon ratkontaan, ei välittömästi edeltävään kommenttiin.)
Sain tähän erästä kautta selityksen:
Puhekuplassa [poistettu ratkaisusana] itse kertoo olleensa kosiskelijansa muusa.
Tähän tapaan kaiketi ajattelit. Tuli nyt sentään joka vihjeeseen jollakin lailla tolkullinen logiikka. On tätä ristikkoa hyvinkin kokeneet ratkojat kimpassa ratkoneet.
Erityisesti pääkuvan alla olevat vihjeet ja ”Veit. Hyi…” ja sen ympäristä ovat tuottaneet vaikeuksia – ja tätä kirjoitettaessa tuottavat edelleen vaikeuksia.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaPITKÄLÄ-VIITAMÄEN s. 29 nuhaisen suussa syttyviä, se ei ole valjennut. Pistänpä kuvan siitä kulmasta. Jotain lie pielessä?
On kohta oikein. Tätä on kysytty useampaankin otteeseen. Tähän on jo annettu vinkki #23570. Laitan se tällä kertaa tähän kopiona ettei tarvitse edestajain kulkea:
Kyse on siitä, miten nuha muuttaisi ratkaisusanan lausumisen sellaiseksi, että se tarkoittaa sellaisia, joista sanotaan, että ne ovat syttyviä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaPyysin Keräsen ja Saaren ristikkoon apuja s-postilla eräältä nettitutulta liittyen #24099.
Saari.
Saaren OI – SUUNNATON sisältää sanaleikin. OI – SUUNNATON = OI ? > ?.
O-N (tai miten se nyt pitää tulkita, ”O- N”, ”O-N” ”0-N'” vai ”0 -N”) on vielä hakusessa. Jos vihje tulkitaan ”0 -N” sain ketjutetun ratkaisun tähänkin. 0 -N = ? > ?
Kun en ole pitkään aikaan ratkonut Saaren ristikoita, niiden omalaatuiseen, usein ketjutettuun logiikkaan tuntuu olevan vaikea päästä sisälle.
Keränen.
Keräsen ristikossa ISON MUSTAVALKOISEN SISÄLLÄ on epäsuora kätkö, kuten arvelinkin. Kyseinen mustavalkoinen on iso merilintu. Logiikan ymmärsin välittömästi, mutta en millään keksinyt, mihin sanaan viitataan.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasLehden tarkemmassa syynissä löytyi vielä muutama tyhjä ruutu. Kuivasen ristikossa vasemmassa reunassa pieniä ja sitä risteävä? Ainakaan risteävää en ymmärrä.
A. SkottiVierasJihuu! Mä yhdistin kätkön ihan muuhun. Olipa kumpi hyvänsä, niin nämä vihjeet tuppaavat aina hämmästyttämään!
TapioSivustovastaavaJihuu! Mä yhdistin kätkön ihan muuhun. Olipa kumpi hyvänsä, niin nämä vihjeet tuppaavat aina hämmästyttämään!
Lähtösanaksi toki voi olla useitakin vaihtoehtoja. Harmittaa, että en keksinyt mitään lähtösanaa.?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -RepeVierasIhmettelit ” Logiikan ymmärsin välittömästi, mutta en millään keksinyt, mihin sanaan viitataan.”
Löytyisköhän edesmenneen kansakoulunopettajan eli tupla-W:n lauluista apuva ?
Mutta, asiasta kolmanteen, eli edelleen samaan J.Keräsen sivulla 26 keskellä KOIRALTA-anagrammiin palaten, mitä uskolliselle ystävälle tapahtui ? Olen sekoitellut kirjaimia, mutta taitaa olla väärät kirjaimet sekoittimessa. Uusi yritys oheisena. Kiitos mahd. avusta.
TapioSivustovastaava…Mutta, asiasta kolmanteen, eli edelleen samaan J.Keräsen sivulla 26 keskellä KOIRALTA-anagrammiin palaten, mitä uskolliselle ystävälle tapahtui ? Olen sekoitellut kirjaimia, mutta taitaa olla väärät kirjaimet sekoittimessa. Uusi yritys oheisena. Kiitos mahd. avusta.
On vielä yksi virhe – olet laittanut kirjaimen, jota ei ole angrammattavassa sanassa. Samalla sinulta puuttuu yksi kirjain, mikä on anagrammattavassa sanassa. Vaakaan menevä sana on väärin piilokirjaimen kohdalla.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaLehden tarkemmassa syynissä löytyi vielä muutama tyhjä ruutu. Kuivasen ristikossa vasemmassa reunassa pieniä ja sitä risteävä? Ainakaan risteävää en ymmärrä.
Vaakasuoraan PIENIÄ ei sovi mielestäni kuin yksi kirjain. Ongelma on siinä, mihin nuoli vihjeessä TUO KIOSKITTA viittaa. Se viittaa vihjesanaan HYBRIDI. Sen vihjeen ratkaisusanasta otetaan pois yksi kirjain.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaKysyin komm. #23937 esille nostamaani vihjettä TUO LAATIKOITA TOISIN SANOEN UNISENAKIN muualtakin ja sain vinkkejä, jotka auttoivat ymmärtämään vihjeen.
Kyse on siitä, että ratkaisusanassa sanojen TOISIN SANOEN vastine voidaan korvata unisuuteen liitetyllä, sitä kuvaavalla asialla.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTässä viimeiset puuttuvat, jotka löysin. Ajattelisin tuon suruttoman tien keksiväni, mutta tuota työllä tulevaa sanaa en ymmärrä.
TapioSivustovastaavaSURUTTOMAN TIE on uskon olevan oikein.
Vihjeeseen PELIKNI 2. kirjain on väärin. Laittamasi sana on taivutettu sana, jonka sijamuoto on abessiivi eli vajanto, mikä ei kelpaa ratkaisusanaksi. (Ks. tästä taivutusesimerkkejä).
Täten myös vihjeen TYÖLLÄ on ratkaisusanan 3. kirjain on väärin. Jos vihje ymmärretään typisteenä, saadaan sille looginen ratkaisusana.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOnko siinä vielä jotain virhettä? Kun en tuota työllä sanaa edelleenkään ymmärrä.
TapioSivustovastaavaOnko siinä vielä jotain virhettä? Kun en tuota työllä sanaa edelleenkään ymmärrä.
Kokeile lisätä johonkin kohtaa yksi kirjain vihjeeseen TYÖLLÄ ja sen ratkaisusanaan. Jos et keksi mikä kirjain ja mihin kohtaan kirjain tukee lisätä, käsitellään tämä vihje sen jälkeen kun ristikon palautusaika on päättynyt. Olen sen verran varma asiasta, että voit luottaa siihen, että kohta on ratkottu oikein. Minullekin tämän tyyppiset typisteet ovat tuottaneet ongelmia enkä ole aina niitä hoksannut. Nykyisin huomaan ne paljon paremmin kuin vuosia sitten.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasHuomenta, VUOKILA s. 25 rullasi aluksi mukavasti, mutta arvasin ettei V. kolmeen tähteen voi sallia pelkkää läpikirjoitusta. Ja menihän se juntturaan: lätin possu, kolaava ukko, jauhaen ja sitten kuvavihje. Ei vaan mikään onnistu. Vinkkiä vois kaivata!
KakaraVierasA. Skotti:
Lätin possu: nimenomaan kotieläin, ei jokin muu
Kolaava ukko on tainnut saada tarpeekseen, kuten ilmeestä näkee
Jauhaen saadaan jotain
Kuvavihjeestä tulee juuri se mitä siinä näkyykin ja näkyy siinä jonkinlainen muukin juttu.
Mulla jäänyt piilokirjain s. 26 Keräsestä: oikeassa laidassa 2-käännöksinen. Oisko siihen jotain vinkkiä, jotenkin ei mikään kirjain sovi. Risteävät sanat tuntuisi olevan mulla oikein.
TapioSivustovastaavaMulla jäänyt piilokirjain s. 26 Keräsestä: oikeassa laidassa 2-käännöksinen.
Käypä lävitse aakkoset.
Ihan vaan A, Skotille ja Kakaralle tiedoksi, että s. 25 oli aiemmin jo käsitelty. Ensimmäisen kerran ykkössivun kommentissa #23566. Marcus kyseli just samaa pääkuvan oikealla puolella olevaa aluetta. Annoin suurin piirtein samat vinkit kuin Kakara. Kakkossivullakin s. 25 ristikkoa on hieman käsitelty ja siinäkin samaa aluetta.
Mutta on A. Skotin lähettämässä kuvassa seikka, miksi oli hyvä, että hän lähetti kuvan. Vihjeessä JAUHAEN on väärä ratkaisusana. Se ei toimi pääkuvasta johdetun sanan kanssa (siinä kolme viimeistä ruutua on oikein). Ratkaisusanan kaksi viimeistä ruutua ovat oikein, mutta 1. ja 2. ruutu ovat väärin. Muita virheellisesti täytettyjä ruutuja en havainnut.
Juuri tuo alue on ollut useammallekin ratkojalle ongelmallinen.
[No ei se haittaa, jos kolmannenkin kerran tulee esille. Näemmä yhden säikeen jakautuminen osiin aiheuttaa sen, että aiemmin annetut vinkit saattavat jäädä täysin noteeraamatta.
Suosittelen nyt kummallekin, että aiemmatkit sivut kannattaa käydä lävitse. Kun käyttää selaimen Hae sivulta -toimintoa, kohdat saattaa löytää ilman koko sivun selaamista.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasKiitos! Se olikin mulla unohtunut että olit jo kommentoinut.
Jännää, että VUOKILAAN sovittelin sellaisiakin, joita nyt tuli ratkaisuun. Mutta kun ne eivät tulleet mulla samassa rytäkässä, niin ei loksahtanut. Tiesin että pystyyn tullut JAUHAEN-ratkaisuni ei voi olla oikein. Vaihdoin sen välillä siihen mikä nyt sitten näyttäisikin olevan oikein.
KERÄNEN S. 26 on mullakin yhtä aakkosta piilokirjaimeen pohdittu. Mutta täytyypä oikein järjestelmällisesti pohtia. Jaa nyt hokasinkin!
A. SkottiVierasKERÄNEN S. 6: miehiä myös 13245. Piilokirjain ja täys mysteeri! Kaksi vaihtoehtoa arpoa! Nuo numerosarjat ovat minulle käsittämätöntä. Oletko vinkannut tuosta?
TapioSivustovastaavaTätä ristikkoa ei ole aiemmin käsitelty. Ihan yleisesti tällaiset numerosarjat tarkoittavat ratkaisusanan kirjainten järjestystä. Tässä tapauksessa saadaan miehen nimi, vaikka 2. ja 3. kirjain vaihtaisivat paikkoja keskenään. Piilokirjaimeksi pitää valita kirjain, jolla tämä vaihto onnistuu.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasKiitos Tapio ja Kakara!
KakaraVierasMinäkin sain sen Keräsen piilokirjaimen. Mulla oli väärä sana kohdassa Siitä paaliin.
TapioSivustovastaavaMinäkin sain sen Keräsen piilokirjaimen. Mulla oli väärä sana kohdassa Siitä paaliin.
?Hyvä.
Sitä, mikä sinulla mahdollisesti oli ratkaisusanana vihjeelle SIITÄ PAALIIN, liittyi eri hommiin. Jos sen homman tuotosta olisi ? tai ? tarjottu, eivät ne siitä olisi tykänneet. Olisivat saaneet mahansa kipeäksi, jos olisivat syöneet.?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -IsoJVierasArt hai ja kopisevat korot tuottaa vaikeuksia.
TapioSivustovastaavaNiitä olen tässä säikeessä jo käsitellyt. Käsittelyt ovat alasivulla 2 komm. #24005 alkaen. Tarkensin hieman em. kommenttia. Enempää en voi vinkata julkisesti paljastamatta vihjeestä liikaa. Joillekin henkilöille olen kertonut selityksen privaatisti. Yksityinen auttaminen on kuitenkin melko poikkeuksellista (allekirjoituksessa on siihen liittyvä linkki).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaJoku kirjoitti, että iso mustavalkoinen, jonka keskeltä löytyy ATRO, voisi olla joku muu kuin albatrossi. Mistä muusta vpisi olla kyse?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna