• Tämä aihe sisältää 176 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 2.3.2022 16:19 Tapio toimesta.
Esillä 75 viestiä, 76 - 150 (kaikkiaan 177)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #23993 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tuliko selkeät kuvat?

Tuli aivan riittävän hyvät kuvat.

[Poistin sinulta kaksi tarpeetonta kuviin liittyvää kommenttia, kun vastasin asiaan tässä kommentissa.]

Hyvää tätä vuotta Tapiolle ym., olisiko nyt kovempitasoinen lehti kuin edellinen, vai… Olen valvonut esim. LILJEROOSIN, s. 27. oikean alakulman/-reunankin kanssa: yhteen syssyyn, teurastamotuotteita, rella istunut, vähän, sielukkain? Kaikkiin olen saanut hyviäkin ratkaisuja, ja aina kaatuu sitten risteäviin… Kumitettu on! Näihin jos vinkataan ees johonkin, niin kiitos! VIITAMÄESSÄ, s. 30-31. Pää kuvan oikeanpuolinen yläreuna: saa kuvaajat liikkeelle… Se on pahin. Saman sivun vasen alanurkkaan, jokin mättää: palvottu, säveltäjän toisen loppu? S. 31 oikea yk. monia on kokeiltu. Sahamies ei istu vaikka sellaisen googlasin. Siitä johtamalla ei onnistu. Olisiko mmm. anista! Se ongelma. Oikea ak. asukkailleen “ota kiinni”! Se voisi olla ratkaiseva. LÄHTEENMÄEN, s. 32vasen yk. Art Hai ja kopisevat korot! HAKONEN s. 28, PITKÄLÄ-VIITAMÄKI, s. 29 katsomatta, KERÄNEN, s. 26 kesken ja VUOKILA, s. 25 tekemättä. Pistän kuvat noista alussa mainituista!

Kaikkiin s. 30-31 aukkopaikkoihisi olen antanut jo runsaasti vinkkejä. Luepa ensin läpi jo tähän mennessä antamani vinkit. Aloita aiempien kommenttien lukeminen kommentista #23935.

En anna uusia vinkkejä s. 30-31 ristikkoon ennen kuin kirjoitat lukeneesi aiemmat vinkit. Niiden pitäisi riittää. Kumittaminen ei auta, jos ei ole hoksannut ristikon erityispiirrettä!

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (tsätin ohjeetkatso video).

Kunnon talvea odotellen! ⛷️

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO JOULUKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA HIEMAN ERIKOINEN PIILIS!

#23998 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Hei, joo kyllä luin pariinkin otteeseen vinkkisi, niitä joku kun  kyseli. Luen vielä kerran. Joskus auttaa kun pitää tauon. Joo, ei kumittaminen auta pidemmän päälle. Kiitos.

#23999 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Hyviä vinkkisi ovat, mietin vielä niitä, kysyn sitten!

#24000 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Käy myös viitatulla sivuilla.

Liljeroosiin voin antaa uusia vinkkejä, sillä siitä ei ole suuremmin kyselty. Kohta, josta siitä ristikosta on kyselty, ei ole sinulle tuottanut ongelmia, joten IJL-tiimin ristikkoon liittyvistä aiemmista kommenteista ei ole sinulle mitään apuja.

Yritän tulkita sanoja, joita olet kumittanut. Oikean reunan vinkit eivät ole ihan järjestyksessään.

Oikeanpuoleisen sanaketjun toinen sanan liittyy tapahtuman aloittamiseen. Alkukirjaimen olet hahmotellut oikein.

-LAULU kumitetut kirjaimet vaikuttaisivat olleen oikein.

SOPIA SALETISTI on väärä ratkaisusana. Vain 1. ja 2. kirjain on oikein.

Olet hahmotellut oikein MÖLLI… ratkaisusanan, joten laita se uudestaan.

PELILLINEN 4. kirjaimen perusteella siinä on ollut oikea ratkaisusana.

Näitä kysyit erityisesti:

yhteen syssyyn, teurastamotuotteita, rella istunut, vähän, sielukkain?

YHTEEN SYSSYYN on vastakohta esim. Ranskan ympöriajon tapaan.

SIELUKKAIN? – enkä genrensä tunnetuin artisti.

TEURAS… ehkä vähän vastenmielisen näköistä, mutta käyttökelpoista teurastamotuotetta. Sitä on usein mukana liharuoassakin.

RELLA ISTUNUT – RE-kirjainten kanssa tulee ns. istunut edesmennyt merkittävä henkilö. Ilman RE-kirjaimia varsin tunnettu elävä henkilö.

VÄHÄN rahaa.

Pari ekstraa:

95-vuotiaan! Mikä täytti 95vuotta? Kyseessä on sanaleikki, sillä ratkaisusana tarkoittaa kahta ihan eri asiaa.

SILLÄ HISTORIA – viittaa erään yhdyssanan alkuosaan.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (tsätin ohjeetkatso video).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#24003 Kommentoi
    Jani
    Vieras

A.Skotti: kuvaajat saa liikkeelle tietynlainen kuvausvälinekampanja…

Säveltäjän toisen loppu: vihjeeksi sanottakoon ”ex machina”.

[Moderaattirin huomio. Edempänä oli lähes identtinen kommentti, jossa oli tuotu esille hieman eri sanoin samat asiat. Poistin sen tarpeettomana tuplakommenttina.]

#24004 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Nuo vinkit olivat sellaisiin ratkaisusanoihin, joihin en ollut aiemmin vinkkejä antanut. En tullut niitä noteeranneeksi, joten hyvä, että joku toinen huomasi. Muihin erityisesti mainittuihin vihjeisiin olen vinkannut, myös ASUKKAILLEEN…

Suurin ongelma A. Skotin minulle lähetetyssä ratkonnassa on siinä, että pääkuvan antamaa ohjetta ei oltu missään kohtaa käytetty. Kaikki s. 30 ongelma-alueet johtuvat tästä asiasta. Myös s. 31 suurin osa ongelmista johtuu tästä asiasta, myös oikeassa ylänurkassa vihjeen SAHAMIES kohdalla. 

Täydensin hieman komm. #24000 IJL-tiimin ristikon vinkkejä.

#24005 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

A. Skotti on hienosti ratkonut Lähteenmäkeä. Vasemmalla pääkuvan alla joku suttaa hampaita eli mitä hän tekee? Ratkaisusana on perusmuodossa oleva verbi. ”Art hai” on erään sortin piilovihje eikä sitä pidä ymmärtää erillisenä vihjeenä. Vihjeen rakenne muistuttaa piilisvihjettä, mutta suora vihje on piirros.

Risteävässä joku kengillä potkii ruudukoita hajalle eli hän saa aikaan… (substantiivi monikossa).

#24011 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Halusin varmistaa, onko filmiklassikon luoja oikein? Yritin etsiä tätä, mutta en löytänyt.

#24012 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Halusin varmistaa, onko filmiklassikon luoja oikein? Yritin etsiä tätä, mutta en löytänyt.

Viimeinen kirjain on väärin.  Kuten on tullut esille, ohjaaja on kuuluisa elokuvasarjoista, ei niinkään yksittäisestä elokuvasta.

Siten myös vihjeestä NYT… pystyyn menevä sana on väärin. Siinä on siis 1. ja 5. kirjain väärin. Nykyisin tässä asiassa ei juuri lautasia käytetä jos nyt joku ei halua nostalgisoida tai jotain ei muuten ole saatavilla.

Muita virheitä en huomannut.

#24013 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Kiitos, nyt sain sen selville.

Auttaisitko tässä Pitkälässä eteenpäin, kun ei oikein lähde etenemään.

#24014 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Saattaisin itse aluksi ratkoa tätä. On minulla tähän olemassa ratkaisu, mutta en ole siihen kuin yhdestä kohtaa tutustunut. Jos alan ratkoa, menee aikaa. 

Toisen henkilön ongelmakohtaan liittyvän kohdan muistan ja sen yhteydessä sinulla on virhe.

OIKEUDESSA on väärin (3. kirjain on oikein) – kysytään henkilöä.

NUHAISEN SUUSSA SYTTYVIÄ kyse on siitä, että jos on nuha, tietty sana muuttuu lausuttaessa sanaksiksi, joka tarkoittaa jotain syttyvää. Mistään vaarallisesta asiasta ei (yleensä) ole kyse vaan melko arkisesta (ainakin meillä).

Hirvikuvaan tulee ihan perussana.

Harmaat ruudut viittaa siihen, mitä harmaa symbolisoi.

#24015 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Alareunassa lauttaliikennettä? Usein perässään? Vasemmassa alareunassa  kuva, jossa 2xkoiraan merkki ja sen alapuolella oleva kuva?

#24017 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

PuPe 1/22 Lähteenmäki s 32. En ymmärrä vihjeitä “pienen pieniä kaloja – valtameressä – suuren suuria” Kaipaisin apuja tähän….

En voinut vastata tähän aiemmin, koska minulla ei ole ollut aiemmin ristikkoa käsillä. Se sininen siis kuvaa valtamerta ja sininen alue on vihje kahdelle ratkaisusanalle. Ylempään tulee ratkaisusaksi valtameressä asuvia pieniä kaloja (pienen pieniä on liioittelua) ja alempaan tosi suuri eläin. Ratkaisusanaksi tulevaa eläintä ei oikeastaan ole olemassa, mutta siitä käytetään joskus sitä nimitystä.

#24019 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Kiitos, nyt taisin, Tapio, ymmärtää VIITAMÄEN idean.  Onko tämän tyylisiä ollut PuPen historiassa? Olen yritellyt näitä vasta 7 kk.

Kysyn vielä VIITAMÄESTÄ s. 30 vasen reuna keskivaiheilla: ydinkärjte. Mulla han on siihen ratkaisu tullut muiden ratkaisujen ns.  kylkiäisenä. En ihan sitä miellä niellä kykene.

#24020 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

VIITAMÄEN s. 31 oikea reuna runollisia lapsellisia.

Siinä on piilokirjain. Ei mulla toimi tuolla laatijan idealla, jonka ehkä ymmärsin, ainakaan vielä.

#24021 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Luulen että tajusinkin tuon ydin-kärjte vihjeen. Sopisi VIITAMÄEN tyyliin.

#24022 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

A. Skotti: (s. 30-31)

Saa kuvaajat liikkeelle – tietynlainen kampanja

Säveltäjän toisen loppu – hyvin kuulu säveltäjä, ”toinen” viittaa siihen, että hänellä on useampikin…no, mikä kaikilla nyt on?

Sahamies vaati minulta googlettelua ja Googlen avulla ratkaisu olikin sitten ihan itsestäänselvä.

Asukkailleen ”ota kiinni” – kokeilepa sanoa jollekin ”ota kiinni” hieman eri tavalla.

#24023 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

Mulla on Lähteenmäki s. 32 aivan jumissa, ei näin kuukauden pähkäilyn jälkeenkään välähdä.

Pääkuvan alla ihan tyhjää, Art Hai, kopisevat kannat, suuren suuri, kuppi nurin – siitä oikealle pottumainen mukulakasvi ja sen ympäristö, tämä tässä+ tuo tuossa… ei mitään hajua.

Samaten vähän alempana kuva, jossa näyttää olevan pikku liekkejä rivissä – onko ne edes liekkejä? pressojen välillä ratkaisusanan alkutavut, mikä tuo ? vie?

Ei auttanut mua edes nuo Tapion vinkit pienen pienistä ja suuren suurista. AIna kun luulen keksiväni yhteen kohtaan hyvän sanan, menee joku risteävä sana pieleen.

Nyt ei tosiaan Kakaralla suju 🙁

#24024 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kiitos, nyt taisin, Tapio, ymmärtää VIITAMÄEN idean. Onko tämän tyylisiä ollut PuPen historiassa? Olen yritellyt näitä vasta 7 kk. Kysyn vielä VIITAMÄESTÄ s. 30 vasen reuna keskivaiheilla: ydinkärjte. Mulla han on siihen ratkaisu tullut muiden ratkaisujen ns. kylkiäisenä. En ihan sitä miellä niellä kykene.

Samalla perusidealla Viitamäen tyylisiä on ennenkin ollut – myös sinä 7 kk, jona olet PuPeja ratkonut. Ratkojan kannalta ne ovat olleet hieman erilaisia. Täsmälleen samalla idealla on ollut yksi IS:n ristikko.

VIITAMÄEN s. 31 oikea reuna runollisia lapsellisia. Siinä on piilokirjain. Ei mulla toimi tuolla laatijan idealla, jonka ehkä ymmärsin, ainakaan vielä.

Runollisuutta ymmärtääkseni edustaa se, millaisessa käytössä sana on. Tulee mieleen eräs vanha joululaulu. Lauluissa on yleensä runolliset loppusoinnut. Sanaa ei enää juuri tapaa kuin tällaisessa yhteydessä. 

#24026 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Kakara: Kiitos vinkeistä. Olinkin niihin hahmotellut, nuo vahvistivat… ja ristikon oivallus (kiitos Tapion kehotuksen pohtia pääkuvan ratkaisun merkittävyyttä). On Viitamäessä vielä jotain häikkää. Ja en ole tämmöiseen ristikkoon ikään ennen törmännyt!

S. 32 Lähteenmäkeä: kuppi nurin… Millainen se siis on?

Pottumainen mukulakasvi: muistin sen jostain koulun maantiedon tunnilta kauan sitten, olisiko liittynyt Afrikkaan. Siinä auttaa mikäli risteävät ovat oikein. Googleen ajaa! Mulla meni päiviä. Enkä ole varma.

Art Hai: miltä tuo touhu sinusta näyttää?

Kuvavihje: onhan se tahallaan oudon näköinen, kyllä muutkin asiat voivat/saattavat toimia kuin liekit…

Pressojen välillä: hiukan tahallaan harhauttava vihje. On kyllä yleisempi varmaan muuten, luulisin.

Tämä tässä… Kerta kaikkiaan kiusallinen. Synonyymin tapaisia pitänee hakea. Nuoli viittaa eläimeen, mitän ne ovat, ihmisetkin joskus sellaisiksi sanotaan. Ei kyllä tullut mikään suuri ahaa-elämys mulle omassa ratkaisukyhäelmässä!
    Tuo… Vie. Katsopa kuvaa tarkkaan.
    Tapio on vinkannut pienen pieniin ja suuren suuriin, sininen alue!

#24027 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

Oho, mulla on näköjään jäänyt ketjun tämä kakkossivu kokonaan lukematta, sori!

Lähteenmäessä mua saa silti yhä avittaa…

#24028 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Mulla on Lähteenmäki s. 32 aivan jumissa, ei näin kuukauden pähkäilyn jälkeenkään välähdä. Pääkuvan alla ihan tyhjää, Art Hai, kopisevat kannat, suuren suuri, kuppi nurin – siitä oikealle pottumainen mukulakasvi ja sen ympäristö, tämä tässä+ tuo tuossa… ei mitään hajua. Samaten vähän alempana kuva, jossa näyttää olevan pikku liekkejä rivissä – onko ne edes liekkejä? pressojen välillä ratkaisusanan alkutavut, mikä tuo ? vie? Ei auttanut mua edes nuo Tapion vinkit pienen pienistä ja suuren suurista. AIna kun luulen keksiväni yhteen kohtaan hyvän sanan, menee joku risteävä sana pieleen. Nyt ei tosiaan Kakaralla suju ?

Luit varmaan myös kommentit #24005 ja #24017. Art Hai kohdalla en enempää voi vinkata kuten en kopiseviin kantoihinkaan tai valtameressä eläviin isoihin ja pieniin eläimiin.

Pikku liekkejä rivissä? En  ymmärrä, mitä tarkoitat. Alempana on kaksi kynttilää, joista toinen on isompi. Liittyy siihen, mitä on tapahtunut. Tämä tässä… hieman alapuolella on jotain esineitä. Esineitä ei tarvitse tunnistaa.

Tämä tässä… on abstrakti asia. Sitä on hankala vinkata. 

Pottumainen… sinun ei auta muu kuin tutkia, mitä muita mukulakasveja on olemassa. Suomessa ei tätä viljellä.

Tuo vie – siihen liittyy sanonta.

A. Skotti on osaa tässä paremmin auttaa. Luit varmaan myös hänen #24026 kommenttinsa, jonka hän ehti kirjoittaa ennen kuin itse ehdin lopettaa tämän kommentin. Huomasin jälkikäteen, että hän oli kommentoinut samoja vihjeitä.

Jos epäilet ratkontavirheitä lähetä kuva, jotta voin vertailla ratkaisujasi A. Skotin ratkaisuun. Se on suurin apu, jota voin tarjota.

#24031 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Tapiolle: muistankin etten saanut yhtä Viitamäkeä auki, kun en pohtinut sanomaa.

[Moderaattorin tiedote. Poistin kahteen kertaan tulleen kommentin ja siitä huomauttamisen. Niistä ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Poistan tuplat, jos niitä huomaan. Tällä kertaa olisi saattanut jäädä kahteen kertaan tullut sama viesti.]

#24032 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

Lähteenmäen pääkuvan alapuoli tuli täyteen, suuri kiitos vinkeistä! Kopisevissa kannoissa en ollut huomannut, mitä ne tekevät viivoille, luulin niiden olevan jotain vauhtiviivoja.

Mukulakasvia en tiedä enkä löydä Googlestakaan…

Tämä tässä -eläimen uskon tietäväni ja viereisen sanan 2 vikaa tavua, mutta se alkuosa… Koiranruoatkin on ehkä mulla oikein. Ei auta eteenpäin silti siinä lähimailla.

Tuossa missä on kuusi haraa tms., onko oleellista, että niitä on monta?

Perämeri on käyty suurennuslasilla kartasta läpi, ei löydy mitään järkevää. Eikä mun päänuppi käytä uppia lainkaan.

Liekkien eka tavu/kynttilän loppu ei löydy, ei millään. Jos jotain siihen saisinkin, menee sitten pilalle pressojen välillä käytävä. Turhauttavaa.

#24033 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Lähteenmäen pääkuvan alapuoli tuli täyteen, suuri kiitos vinkeistä! Kopisevissa kannoissa en ollut huomannut, mitä ne tekevät viivoille, luulin niiden olevan jotain vauhtiviivoja. Mukulakasvia en tiedä enkä löydä Googlestakaan… Tämä tässä -eläimen uskon tietäväni ja viereisen sanan 2 vikaa tavua, mutta se alkuosa… Koiranruoatkin on ehkä mulla oikein. Ei auta eteenpäin silti siinä lähimailla. Tuossa missä on kuusi haraa tms., onko oleellista, että niitä on monta? Perämeri on käyty suurennuslasilla kartasta läpi, ei löydy mitään järkevää. Eikä mun päänuppi käytä uppia lainkaan. Liekkien eka tavu/kynttilän loppu ei löydy, ei millään. Jos jotain siihen saisinkin, menee sitten pilalle pressojen välillä käytävä. Turhauttavaa.

A. Skotti vinkkasi #24029 mistä mukulakasvia kannattaa etsiä.

Tuossa missä on kuusi haraa tms., onko oleellista, että niitä on monta?” – vain se!

SAARISTOKYLÄ PERÄMERELLÄ on kyllä löydettävissä. Siihen liittyy samanniminen saaristo.

Huomautus. Luin aiemmin vihjeen väärin ja korjasin tätä kohtaa.

PÄÄNUPPIA… laatija saattaa ajatella ruokailua. Sanan UPPIA eteen pitää silloin ajatella toinen sana.

En niihin kynttilöihin osaa vinkata enempää kuin mitä komm. #24028 tein.

Pressojen välillä on just se, mitä tällä hetkellä paljon tehdään.

Lähetä kuva. Usein ratkonta jumiutuu ratkontavirheeseen.

[Toimintavinkki. Jos vinkkaa samalla sivulla toiseen kommenttiin esim. komm. #24028, linkiksi tulee laittaa #post-24028 eli juoksevaan numeroon tulee lisätä ”post-”.]

#24034 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Tässä tämänhetkinen tilanne Pitkälässä. Oikea alakulma ratkeasi vihjeidesi avulla. Saa vinkata lisää.

#24036 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Laitan nyt sellaisia vinkkejä, joissa sinulla jo osittain ratkaisuja. Vaikka minulla on tähän ratkaisu, haluan pohtia tätä neljännessektorittain. Tähän kommenttiin laitan kahden sektorin vinkkejä.

Vasen alaneljännes.

2+2=4 alapuolella olevan koiravihjeen ratkaisusana on väärin. Kysytään olemusta.

EI PITKÄAINEN – alkukirjainta lukuun ottamatta laitetut kirjaimet on väörin. Kyseessä on pitkäaikaisen vierailun vastakohta.

SAI TIETOA = … (ratkaisusana tulee tulkita substantiivina). 3. kirjain on väärin. 

HAALAREISSA on henkilö. 3. kirjain on väärin. 

POMON KANSSA tulee slangi-ilmaisu. 3. kirjain on väärin. 

ERI SUKUPOLVEA – ei mennä näin paljon taaksepäin. Lisäksi on yksikkö/monikkovirhe.

Urosmerkkeihin tulee tavanomainen ratkaisu. 3. kirjain on väärin. 

TÄYTTYY ÖISIN – lähinnä ennen vanhaan, nykyisin korkeintaan lapsiperheissä. 4. kirjain on väärin. 

Nupikkuva – nuppia voi kiertää, joten se on… (loppuosa on arkikieltä). 

Kaksi isoa valoa – missä paikoissa ollaan valokeiloissa?

Oikea alaneljännes.

PAPEREINKIN – ainakin tehtaissa.

AMMATTILAISPYHIMYS… on eräänlainen jaotelma.

#24039 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Sain vasempaan alakulmaan sanoja. Nämä vielä puuttuu:

Olympiarenkaiden oikealla puolella oleva kuva, 2+2=4, punainen sykkyräviiva, valokeilakuva

#24040 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sain vasempaan alakulmaan sanoja. Nämä vielä puuttuu: Olympiarenkaiden oikealla puolella oleva kuva, 2+2=4, punainen sykkyräviiva, valokeilakuva

En saa kuvan vasemmanpuoleisesta osasta tolkkua mitä se esittää. Mieti oikeanpuoleista kuvaa, jolloin vihje on sama kuin TÄHTI-. Laita sana monikkoon. 

2+2=4 on oikein, joten se voi …

Sykkyräviiva kuvaa yleistä sekavuutta eli joku asia voi olla …

Valokeiloihin vinkkasin #24036.

#24045 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Oikea yläneljännes.

Seuraavat vihjeet liittyvät auton osiin tai autoihin:

1. SAA KIIHTYMÄÄN. Ehkä käytetään listan kahdessa muussa tuotteessa. En tiennyt, että tällaisia on olemassa.
    2. SUKUNIMI TUOTTEENSA
    3. NIMESI TUOTTEEN TYTTÄREN MUKAAN

TÖRMÄYSKURSSILLA liittyy sota-aikaan. 

RAUHOITTAVAA on tietynlainen elämäntapa/uskonnollisuus, miten nyt kukin asian luonnehtii.

Väärin on -HOUSUT (ei kannata arvata vaan kannattaa yrittää ratkoa ensin risteävät).

Sain tuon neljänneksen ratkottua ja voin tarvittaessa vinkata lisää.

Vasen yläneljännes.

Sain ratkottua, vaikka tuotti vaikeuksia. Anna kaksi vinkkiä kysymättä.

POISSA LAVOILTA KUN S…..TAA. Esiintymislavoilta on pois, jos … Laita siihen luontevalta tuntuva välisana, joka sopii vihjeen ajatukseen, Ei tule epäsana, vaikka siltä tuntuu. Tämä lavoilla esiintyjä on kyllä useimmille tuiki tuntematon. Tarkistin Googlella, kehen viitataan. En ollut ikinä kuullut henkilöstä.

VIE LAPSET KERJUULLE – ulkomailta meille rantautunut asia.

#24055 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Ottaisin mielelläni lisää vinkkejä oikeaan yläneljännekseen. Ei ole oikein auto- ja sotajutut hallussa.

#24058 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Sain ehkä oikean kulman valmiiksi. Vasemmalla yläosassa kuva, jossa on taskulampun valokeila?

#24059 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Huomaa lainausmerkit, mikä merkitsee ketjutettua ajatuskulkua. Mitä kuvan kaveri tekee (lähtövihje) = verbi (välivihje) > ihan toiseen asiaan liittyvä ratkaisusana kuin mistä on kyse lähtövihjeessä. Verbi voidaan tulkata ihan muunakin kuin verbinä. Kun käytetään lainausmerkkejä, kyse on aina kyse homonymiaan perustuvasta vihjeestä. 

Kun ketjutetussa vihjeen ensin saa välivihjeen, pitää lähtövihje unohtaa kokonaan. Ratkaisua pitää miettiä vain sen välivihjeen perusteella.

Jos kokonaisuuden ymmärtämisessä on ongelmia, pitää miettiä, mikä se laatijan ajattelema välivihje voisi olla.

#24060 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Tässä ratkaisuni. Onko nuhajuttu ja se lamppujuttu oikein?

En kyllä kumpaakaan ymmärtänyt.

#24061 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

En havainnut virheratkontoja. Yritin vielä selventää komm. #24059 ketjutettujen vihjeiden logiikkaa.

Jos sinulla on ongelmia Lähteenmäen kanssa, lue tätä säiettä kommentista #24005 alkaen (ykkössivulla ei ole mitään merkityksellistä).

#24062 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tapiolle: muistankin etten saanut yhtä Viitamäkeä auki, kun en pohtinut sanomaa.

Jäikö S. 30-31 ristikkoon jotain epäselvää?  Hävitän lähettämäsi kuvat, jos ristikossa ei ole enää mitään ongelmia.

#24063 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Muutamia yksittäisiä puutteita joissain ristikoissa vielä. Kyselen niitä. Keräsen ristikossa on muutama puuttuva kohta vasemmassa alakulmassa. Saisko niihin apuja.

#24066 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Pitkälä-Viitamäkeä yritän. Oikeassa reunassa mättävät Larin maa- ja muodikkaana omaan parkkiin. Jokin siis mättää. Lähinnä epäilen ratkaisuani seinää vasten…

#24067 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Luulisin että Viitamäki s. 30-31 on ratkottu.

#24068 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Pitkälä-Viitamäkeä yritän. Oikeassa reunassa mättävät Larin maa- ja muodikkaana omaan parkkiin. Jokin siis mättää. Lähinnä epäilen ratkaisuani seinää vasten…

Sain yhden ristikon, jossa on ongelmia vasemmalla. Koska sinulla on oikealla, on jonkun muun. Laitan ensin saamani ristikon ongelmista. Saamassani ristikossa oikea puoli on oikein.

Vasen yläreuna:

PERILLÄ – liittyy kuorma-autoon.

Nainen on aika vösähtäneen oloinen, joten…

POISSA LAVOILTA… olen jo vinkannut aiemmin #24045.

Väärin MULLISSA – liittyy eräällä tavalla ihmisiin.

IRANIN… on hahmoteltu väärin – eteen tulee ilmansuunta, joten maan pitää olla lyhyt.

Jos lamppuihin tulee nestettä, mitä se voisi olla?

Väärin osa TEEVEETÄHTI… kirjaimista. Oikein 3., 5. ja 6. Kyseessä on amerikkalainen näyttelijä.

Sitaateissa olevaa valojuttua olen selittänyt #24059.

Oikea reuna

LARIN

MAA – Tässä on  jekku.Ajattele kirjaimia tietyllä tavalla eri järjestyksessä.

MUODIKKAANA… jos ratkaisusanaan liittää muodikkuuteen liittyvän sanan, kyse on henkilöstä, joka voi ajaa erityisesti hänelle varattuun parkkiruutuun.

Seinää vasten liittyy maalaamiseen.

#24070 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Muutamia yksittäisiä puutteita joissain ristikoissa vielä. Kyselen niitä. Keräsen ristikossa on muutama puuttuva kohta vasemmassa alakulmassa. Saisko niihin apuja.

Vasemmassa alakulmassa vihje ”puussa” on väärin (vain 5. kirjain on oikein) – kyse erittäin yleisestä puussa olevasta.

Maila kädessään olevat vaikuttavat taitavilta.

”lihottamaan tuotettu” – eläimille.

#24073 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Keräsessä jäi ymmärtämättä VUST vihje vasemmassa reunass keskellä, sana kyllä selvillä. Vinkkaatko, jos aukeaisi.

Seuraavana Auri Saaren ristikossa jäi pari tyhjää kohtaa. Jos niihin saisi apua.

#24074 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

VUST – vaakaan tuleva ratkaisusana ei ole looginen ilman, että otetaan huomioon pystyyn tuleva ratkaisusana. Enempää ei tässä vaiheessa voi kertoa. Loogikoita voi tarkemmin käsitellä ratkaisujen lähetysajan päätyttyä.

Auri Saaren ristikossa on ketjutettu ajatuskulku. Ensin luodaan uusi vihje.  5 = V (5 pitää vaihtaa roomalaiseksi numeroksi) +  a = ?. Nämä kaksi yhteen liitettynä tulee uusi vihje. Kun on kuotu uusi vihje, sen synonyymi on ratkaisusana. Itse asiassa sain tämän selityksen itsekin kysymällä toiselta ratkojalta. Sitä kysyttiin aiemmin.

JISSAR on kirjainten järjestystä muutettu tietyllä tavalla.

#24075 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Sitten vielä oli se pieni ja pyöreä? Sen viimeinen kirjain ja siitä risteävä pystysana?

Sekä oikealla O-N/voimajuoma. Risteävä kirjain ei selvillä.

#24076 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sitten vielä oli se pieni ja pyöreä? Sen viimeinen kirjain ja siitä risteävä pystysana? Sekä oikealla O-N/voimajuoma. Risteävä kirjain ei selvillä.

PIENIÄ JA PYÖREÄ löytyy tietyntyyppisiltä kaduilta. Siinä 2. kirjain on väärin.

Viimeisen kirjaimen kanssa tulevan pystysuoraan tulevan sanan kuvavihjettä en oikein hahmota. Ehkä kuvassa on tuoteeessa oleva leima.

NINA ratkaisusanassa 3. kirjain on väärin. Nina on ihmisen nimi, mutta tämä nimi on annettu joskus muullekin kuin ihmiselle.

VOIMAJUOMA on eräs piristävä juoma. Googlaa ”piristävä juoma ****” (**** = ratkaisusana) alkukirjaimilla, joilla saa tavanomaisen sanan pystyyn. Vain yksi alkukirjain toimii.

En yhtäkkiä keksinyt O-N ideaa, mutta siihen voi laittaa sanan, joka toimii juoman kanssa.

#24077 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Se ratkesi. Sitten Hakosen ristikosta puuttuu pari kirjainta. Syyniin täystutkinnassa?/keppi

#24078 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Taisinkin keksiä, kun sana käykin yksikössä. Oletin olevan monikko. Jonkun verran olen saanut Lähteenmäkeä eteenpäin, mutta puuttuvia saa vinkata.

#24083 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Taisinkin keksiä, kun sana käykin yksikössä. Oletin olevan monikko. Jonkun verran olen saanut Lähteenmäkeä eteenpäin, mutta puuttuvia saa vinkata.

Tarkoittanet vihjettä KEPPI.

Jäin miettimään sitä syynäystä eli mitähän laatija oikein ajatteli. Tämä sen perusteella, mitä eräs toinen ratkoja aiemmmassa kommentissa tähän liittyen kirjoitti. Onkohan tässä laatija mennyt väärille ajatuspoluille – ainakin Urbaani sanakirjassa olevan selityksen pohjalta sana saatetaan ymmärtää väärin. Missään ulkoisessa täystutkinnassa ei näitä syynätä, jos pysytään sanan oikeassa merkityksessä. Syynäys vaatii röntgen-, ultraääni- tai magneettikuvauslaitteen. Onkohan laatija niitä ajatellut?

Lähteenmäessä harmittaa, että kuvan alla oleva haikuva ei annetuilla vihjeillä auennut. En oikein voi enempää auttaa paljastamatta liikaa siitä sutatusta haista ja sen alapuolella olevasta tekstistä.

Pikkukaloja nyt valtameressä riittää, joten ei ole ihme, ettei siihen saa mitään. Kyseessä on pohjakala. Niitäkin kyllä riittää, mutta rajaa hieman, mitä kaloja etsitään. Lyhyt nimi on harvoilla pohjakaloilla. Pienimpien lajien kohdalla (pituus reilu sentti) sanat ”pienen pieni” eivät ole liioittelua, mutta suurimmat lajit voivat kasvaa n. puolimetrisiksi (luin Wikipediasta) eivätkä siis ole pienen pieniä.

A. Skotti antoi kupin nurin menoon vinkin, enkä siihen oikein voi mitään lisätä.

Toisaalta olet ratkonut sellaisia kohtia oikein, joissa minä tein virheitä. Minulla on tähän kyllä valmis ratkonta, mutta en ole sitä kaikkialta tutkinut. Tästä ristikosta tuli aidosti kimpparatkonta.?

#24084 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Huomenta, yritän tänään s. 28 Hakosta. Olen kartellut sitä, yritin eilen. Jos saan täytettä, lähetänkö kuvan? Pääkuvaa en saanut vielä auki.

#24085 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Uskon, että hai-kuvaan auttaisi, kun saisi nuo vihreät selville. Jotenkin ei vielä auennut.

#24086 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Maria, kirjoitat siis Lähteenmäki 32:ssa olevasta Art Haista? Mieti millainen asenne pääkuvan henkilöillä on! Lienet pohtinutkin. Onhan miehen mielipide täysin vastainen naisen mielipiteen kanssa! Mutta kyllä vihreätkin saa auki yhdessä muiden kanssa. Vaikea sanoa pidemmälle ilman että höläyttää vastaukset, mikäli nyt mullakaan oikein. Joskus, tai useinkin, nää ristikot lähtee viemään… Mikä onkin laatijoiden tarkoitus!

#24087 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Vuokila 16! Lähetin kuvan tosta Piilis A:sta. Pysty 3: mulla on siihen ehdolla sana, hiukan ontto, kun vihjeen kummeja funtsii. Voi olla että pohdin turhaan. Ovathan kummit tilaisuudessa ja aikanaan lähtevät koteihinsa.

#24088 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Uskon, että hai-kuvaan auttaisi, kun saisi nuo vihreät selville. Jotenkin ei vielä auennut.

Löysin ratkonnasta muutamia virheratkontoja, jotka tuon kommentissa esille.

Pystyyn menevä alempi  sanaketju.

A. Skotti kertoi sanaketjujen ideaa #24086. Aika realistinen avioliittokriisi, jossa nainen haluaa erota (70{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} eroista on naisen aloitteesta). Siihen liittyvän pitkän sanaketjun olet hahmottanut. Mies haluaisi jatkaa yhdessä ”viimeiseen asti”.

1. sanaketjun sanassa olevaa vihjettä käsittelin kommentissa #24005 sitä. Haikuvassa suora vihje kuvassa on se, mitä kaveri tekee. Art Hai on siihen liittyvä piilovihje. Mieti piiliksiä!

2. sanaan A. Skotti antoi jo vinkin.

3. sanan 1. risteäväksi sanaksi sain eräät tanssit.

3. sanan 2. laitoin jalkaan liittyvän sanan.

3. sanan 3. risteäväksi sain sanan, jossa pitää huomioda, että kysytään kahta henkilöä. Sinulla on väärä toinen tavu vihjeelle ”Katse veteen…”. Katsellaan veden pinnalle eikä sen alle.

4. risteävä NUORTEN… samaan kategoriaan kuuluu prometeusleirit. Erityisesti ripareita ja prometeusleirejä voidaan pitää ratkaisusanaan liittyvinä. Vanhaintanssit eivät minusta vastaa ratkaisusanaa. Niissä on kyse mielestäni eri asiasta.

4. ratkaisusana ja alemman tavun kanssa risteävä sana. A. Skotti antoi tähän ja toisen tavun kanssa risteävään sanaan vinkit kommentissa #24095. Tässä oli aiemmin aukkokohta.

5. kanssa risteävässä ylin liittyy esim. kodin seinään.

5. kanssa risteävässä MAAHAN… liittyy VT:n Mooseksen kirjoihin.

6. kanssa ”Ekaks…” kyse on 1800-luvun tai 1900-luvun alkupuolen  heinäharavan rakentamisesta. Näitä näkee lähinnä museoissa.

Toiseksi ylin sanaketju.

Aloittaisin sen eri tavulla. MADE-vihjeen ratkaisuksi tulevan yhdyssansn ekaksi sanaksi on ehdolla useitakin sanoja. Sain sanan, joka liittyy kalan elintapaan.

Nainen puntaroi, mitä miehen kanssa tekisi.

Ylin sanaketju.

1. sanan kanssa risteävä ”Nopeimmatjunat…”. Sain aseman, joka on varsin tunnettu ja jossa ainakin osa junista pysähtyy. Se on eri kuin minkä laitoit.

1. sanan kanssa risteävä JUOMANA TUHTIA on todellakin tuhtia. Tuhdimpaa en edes tiedä yleisesti myytävän – en tosi osta viinaa, joten tämä on vain mutua.

2. sanan toisen tavun yläpuolella oleva kuva esittää ajoksia/pahkuroita/patteja/kääpiä tms. Ratkaisusana on adjektiivi.

Muualla.

Muualta sain aukot täyteen, mutta eräät ratkaisusanat eivät tunnu sopivan vihjeisiin luontevasti. Mitenkään varma en siis ole, että täytin aukot oikein.

Oikealla ON TUOSSAKIN ymmärtääkseni viittaa laatijan vihjeitystyyliin. Ekan tavun kanssa risteävän ratkaisusanan OLIN …AJAN HENGETÄR ajatus tuntuu kyllä tällöin hassulta. Googlella en löytänyt ratkaisusanaksi sopivaa hengetärtä.

Keskellä alhaalla vaatteessa on mielestäni erään hurjamaineisen kalan kuva ja kalan tulee yhdyssanan ekaksi sanaksi.

Sinistä salamaa muistuttavan kuvavihjeessä olennaista on sinisyys. ”Jes. Kaikki…” ratkaisusana kuvastaisi tällöin helpottumeisuuden…

Oikealla alhaalla ”Ota ja omista…” sain ratkaisusanan, joka liittyy juuri vihjeen alkuun. Tällöin ”Ikävääni…” päättyisi samoin kuin vihje ”Luvatta…”. Näin ollen laittamasi eka tavu olisi väärin.

#24089 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Huomenta, yritän tänään s. 28 Hakosta. Olen kartellut sitä, yritin eilen. Jos saan täytettä, lähetänkö kuvan? Pääkuvaa en saanut vielä auki.

Lähetä vaan. Tosin yritän itse ensin vielä pohtia Lähteenmäkeä, Onnittelen Lähteemäen ratkonnasta.?

Se, mikä koetaan vaikeana kyllä vaihtelee ratkojien välillä.

Vuokila 16! Lähetin kuvan tosta Piilis A:sta. Pysty 3: mulla on siihen ehdolla sana, hiukan ontto, kun vihjeen kummeja funtsii. Voi olla että pohdin turhaan. Ovathan kummit tilaisuudessa ja aikanaan lähtevät koteihinsa.

Kyllä siihen ihan järkevän papin toimintaan liittyvän sanan saa – alku on siis suora vihje. Ratkaisusana ei siis liity kummeihin. He ovat tässä ”statisteja”. He ovat mukana, jota laatija saa mukaan luontevasti piilovihjeen. Kaksi viimeistä sanaa on hyvin yleinen piilovihjetyyppi, jota Vuokila joskus käyttää vähän. 

Kaste, vihkiminen ja moni muu toimitus hoidetaan tietyssä järjestyksessä eli…

#24092 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Kiitos! Noin sen pähkäilinkin. Eli turhaan ”statisteihin” keskityin. Tosin, hyvä piilisratkaisu tai laadittu sisältää kakki elementit kuin on vihjeessä. Hakonen s. 28 on mulla oikein juntturassa. Saat kuvan jos….

#24093 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kiitos! Noin sen pähkäilinkin. Eli turhaan “statisteihin” keskityin. Tosin, hyvä piilisratkaisu tai laadittu sisältää kakki elementit kuin on vihjeessä. Hakonen s. 28 on mulla oikein juntturassa. Saat kuvan jos….

Piilisvihkeissä on usein täytettä. Vuokilan piiliksissä sitä on yleensä melko vähän, mutta muilla joskus aika paljonkin. Täyte on monesti sen takia, että piililovihjeen alku- ja/tai loppukohta saataisiin häivytettyä. Erityisesti Oskala harrastaa tällaista häivytystä.

Saisinko minä puolestaan vinkkejä kahteen Lähteenmäen ristikon sanaketjujen tyhjään ruutuun, jotka toin esille kommentissa #24088. En haluaisi luntata ratkaisustani niitä. Sinulle taisi jäädä vähän epävarma olo, ratkaisitko kaikki oikein. En yhtään ihmettele, jos näin kävi.

#24094 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Niin, ne aukot Lähteenmäen 32: Mikäli tajusin, ylimmän sanaketjun toka sana, eka tavu. Se kuva päällä, eikös se liikettä kuvaisi? Mikä noin liikkuu?

Pitkän sanaketjun vasemmalla, neljäs sana toka tavu: suunnittelua kuvaava verbi yks. 3 pers., tavu kävis yhteen siitä risteävät reagoimattomuuden kanssa, vakavan lääk. tiet. ilmiön.

Näitäkö tarkoitat? Oli sen verran pitkä viesti, niin voi olla että sekosin!

#24095 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Niin, ne aukot Lähteenmäen 32: Mikäli tajusin, ylimmän sanaketjun toka sana, eka tavu. Se kuva päällä, eikös se liikettä kuvaisi? Mikä noin liikkuu? Pitkän sanaketjun vasemmalla, neljäs sana toka tavu: suunnittelua kuvaava verbi yks. 3 pers., tavu kävis yhteen siitä risteävät reagoimattomuuden kanssa, vakavan lääk. tiet. ilmiön. Näitäkö tarkoitat? Oli sen verran pitkä viesti, niin voi olla että sekosin!

Tarkoitin ylimmän sanaketjun toisen sanan tokaa tavua. Keksinkin, mitä tulee toiseen tavuun. En tarvitse siihen vinkkiä.

4. sanaan liittyvä jälkimmäinen sana selvisi, kiitti. Pystyyn menevä sanaketju on selvitetty. Kokoan kaikki omat sanaketjuihin liittyvät vinkkini kommentiin #24088. Tosin yhdessä kohdin linkitän tähän kommenttiin.

#24096 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Selailin lehteä, on aukkoja tai kummallisuuksia mulla. SAARI s. 10 vasemmalla, possun alapuolella oleva kuvasana ja ja mätäkuun nainen? KERÄNEN S. 26: keskellä, koiralta raatelun jälkeen, aivan pihalla olen, vaikka risteävät voivat olla oikein. Samoin vasen ak. ison mustavalkoisen keskellä, mulla tuli siihen outoa. Ja siitä oikealle vihje tarraksi liimatut. Ratkaisut on, mutta ei ymmärrystä.

Pistän kuvat. Tutkin välillä Hakostakin!

#24099 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Selailin lehteä, on aukkoja tai kummallisuuksia mulla. SAARI s. 10 vasemmalla, possun alapuolella oleva kuvasana ja ja mätäkuun nainen? KERÄNEN S. 26: keskellä, koiralta raatelun jälkeen, aivan pihalla olen, vaikka risteävät voivat olla oikein. Samoin vasen ak. ison mustavalkoisen keskellä, mulla tuli siihen outoa. Ja siitä oikealle vihje tarraksi liimatut. Ratkaisut on, mutta ei ymmärrystä. Pistän kuvat. Tutkin välillä Hakostakin!

Saari.

Hana+sika+S alas tulee synonyymi sanalle, jonka sait vaakasuuntaan. Kuva-arvoituksesta tulee siis kaksi ratkaisusanaa. Pystysanassa 1. ja 2. kirjain on väärin.

MÄTÄKUUN NAINEN on tavanomainen allakkavihje, mutta 1. kirjain on väärin.

Sinulla on väärä ratkaisusana vihjeeseen LIKAVESIKAIVOISSA. 1. ja 2. kirjain on väärin. Samalla NINA ratkaisusana on 1. kirjain väärin. Siihen ole antanut tällä sivulla vinkin.

OI – SUUNNATON ihmetyttää minuakin. En ole edes varma, miten ”-” tulee tulkita. 3. kirjaimeksi ei voi tulla kuin yksi kirjain, sillä toinen laittamasi vaihtoehto tekee risteävästä sanasta epäsanan. Lisäys. Sain tähän liittyvän kommentin, otan kohdan esille komm. #24129.

Minä jäin myös ihmettelemään O-N -vihjettä, joka sinulle ei tuottanut ongelmia. Tuottaa on ongelmia jo siksi, että pitääkö lukea ”O- N”, ”O-N” ”0-N'” vai ”0 -N”. Lisäys. Tähän liittyy lisänäkökulmia komm. #24129.

Saaren ristikko vaikuttaisi olevan merkintäänsä vaikeampi.

Keränen.

Keräsen ristikossa sinulla on LYHYITÄ väärin 2. ja 4. kirjain. 

koiralta raatelun jälkeen” on anagrammivihje. Ratkontasi ongelma on tässä vihjeessä.

Myös sivun alalaidassa on anagrammivihje – olet tainnut unohtaa, että kehotin 6/2021 kohdalla metsästämään Keräsen ristikoissa nimen omaisesti anagrammivihjeitä. Etsi sellainen sivun alaosasta.

LAITTEITA on väärin 1. ja 2. kirjain.

Pystyyn menevän sanaketjun toisessa sanassa on viimeinen kirjain väärin, sillä sinulla on yksikkö/monikkovirhe.

ISON MUSTAVALKOISEN KESKELLÄ uskoisin olevan epäsuora kätkö, mutten nyt keksi minkä sanan keskellä on haettu ratkaisusana. Lisäys. Sain tähän liittyvän kommentin, otan kohdan esille komm. #24129.

#24104 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Tässä tämän hetkinen tilanne Lähteenmäessä. Kauheasti ei enää puuttuisi, mutta ei nämä ole auenneet annettujen vihjeiden avulla vielä.

Jospa vielä saisin sellaisia vihjeitä, että tämän valmiiksi saisin. Sitten voin olla ylpeä itsestäni. Ensin meinasin jättää koko ristikon tekemättä kokonaan.

Ja virheitäkin voi olla vielä.

#24105 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Pystyyn menevässä sanaketjussa ja sen lähellä olevissa sanoissa on näemmä vielä ongelmia, ratkontavirheitäkin. Muualla samat ratkaisusanat kuin A. Skotilla.

1. Sana.

Sana liittyy pyrkimykseen.

En nyt tuohon kuvan alle hai-vihjeeseen osaa antaa sen kummempia vihjeitä kun olen jo antanut liikaa paljastamatta. Mieti, mitkä ovat yleisimmät piilovihjetyypit.

Pikkukaloihin olet laittanut mielekkäät kalat, mutta juuri niitä ei nyt haeta. Alkukirjain ja sanan pituus on sinulla oikein. Yksikön nominatiivissa haettu sana on yhden kirjaimen verran pidempi.

Kengät tekemät rikkomiset ovat tietenkin myös väärin. Kengät tekevät suurempaa vahinkoa kuin olet laittanut.

3. sana 

Sana on vähän hassun oloinen tähän kontekstiin, mutta se on puhekuplan sanan ”tallaan” joissakin yhteydessä käytettävä synonyymi.

Enempää kuin mitä olen jo vinkannut #24088, en osaa vinkata pääkuviin liittyviin vaakasanoihin, mutta muihin lähellä oleviin voin vinkata.

Saavat noihin…” ovat lähinnä vanhempien ihmisten tansseja. 

”Veit,…” liittyy asian paljastumiseen vahingossa. Olet sivujeni kautta lähetetyssä ristikossa laittanut ratkaisusanaan oikean alkutavun. Risteävä SAARISTOKYLÄ PERÄMERELLÄ on kartasta löydettävissä. Sen toisen tavun olet hahmotellut oikein.

Pystysana ”Asettelee…” on hyvin arkinen juttu, joillekin jokapäiväinen. Kysytään tekijää.

MUONIONJOKIVARSI – liittyy siihen, missä se sijaisee. Katso kartasta tai Wikipediasta.

Lähellä vaakasana PIENET… on esine, joka näin tekee.

4. sana A. Skotti antoi siihen vinkin #24094 kommentin toisessa kappaleessa mainitessaan toisen tavun kanssa risteävästä vihjeestä. Enempää en voi vinkata.

Minusta sanaketju on hieman epäluonteva. On kuitenkin huomatta, että toisen sanan jälkeen tulee pilkku. Se tekee sanaketjusta melko luontevan. Lähteenmäen sanaketjuissa on usein runollisesti loppusoinnut, mitä tällä kertaa ei ole.

Päädyin ristikon ratkonnassa samaan kuin A. Skotti. Ihan varma en ratkaisusta voi olla, sillä OLIN _ _ _ _AJAN HENGETÄR tuntuu oudolta. Ehkä laatija tarkoittaa hengettärellä vain naispuolista ihmistä, ei jonkun tarun tiettyä hengetärtä – vrt. kodin hengetär. Sellaisenakin vihje ja ratkaisusana tuntuvat oudoilta.

Sain tähän toisaalta miekekkään selityksen, josta edempänä.

#24111 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Piilis B:ssä jäi puuttumaan V19. Saisko tähän apua.

#24112 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Suora vihje liittyy ongelman merkittävyyteen, joka suurinta mahdollista luokkaa. Piilovihje on jaotelma, joka alkaa sanasta ”väliaikaisesti”. Vihjeessä on tyypillistä jaotelman alkukohdan häivyttämistä.

#24115 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Kiitos, tämä avulla ratkesi.

#24116 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Hyvä.?

Laitoin vielä #24105 Lähteenmäen ristikkoon loppukaneetin.

#24117 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

Mä en vain yksinkertaisesti löydä sitä Perämeren saaristokylää
    Ehkä jotain muutakin saattaa olla väärin, vaikka suht. hyviä sanoja sainkin.

#24118 Kommentoi
    Repe
    Vieras

Kiitos Tapio_x upeista vinkeistäsi.

Kerroit jo viestissäsi #24099, että ”â€œkoiralta raatelun jälkeen” on anagrammivihje. (Keränen s.26 keskellä)

Pystyyn pitäisi saada järkevä ristikkosana, mutta kaikki vaakarivit tuntuvat hyviltä. Millä rivillä vika? Kyseessä lienee kuitenkin yksi anagrammi kahteen suuntaan …

Yritän taas laittaa oheen oman viritelmän, vaikka muutkin ystävät ovat ymmärtääkseni ko. sivun oheistaneet. Kiitos etukäteen.

#24119 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Mä en vain yksinkertaisesti löydä sitä Perämeren saaristokylää Ehkä jotain muutakin saattaa olla väärin, vaikka suht. hyviä sanoja sainkin.

Ongelmaa kannattaa lähestyä epäsuorasti.

Ensin kannattaa laittaa keskimmäisen sanaketjun 2. sanan viimeiseksi tavuksi luonnollisisin mahdollinen. 3. sana on tyypillinen välisana. Välisanasta saa saaristokylän toisen tavun.

Toiseksi  ”Veit,…”, jota olen jo käsitellyt. Kyse siis on, että joku on jäänyt kiinni jostain ja joku nuhtelee vihjeen esittämällä tavalla kiinnijäänyttä. Ratkaisusana on tilanteeseen liittyvä verbi. Tästä saa saaristokylän ekan tavun. Jos laittaa oikean verbin, kylä löytyy helposti Googlella laittamalla hakuun ratkaisusanan. Jos kylä ei löydy helposti, verbi on väärä tai sanaketjun välisana on väärin.

Verbin viimeiseen tavuun liittyy vihje PÄÄNUPPIA… Ks. siihen vinkki komentista #24033.

#24120 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kiitos Tapio_x upeista vinkeistäsi. Kerroit jo viestissäsi #24099, että ““koiralta raatelun jälkeen” on anagrammivihje. (Keränen s.26 keskellä) Pystyyn pitäisi saada järkevä ristikkosana, mutta kaikki vaakarivit tuntuvat hyviltä. Millä rivillä vika? Kyseessä lienee kuitenkin yksi anagrammi kahteen suuntaan … Yritän taas laittaa oheen oman viritelmän, vaikka muutkin ystävät ovat ymmärtääkseni ko. sivun oheistaneet. Kiitos etukäteen.

Kyseessä lienee kuitenkin yksi anagrammi kahteen suuntaan” – kyllä.

Sinulla on lähellä olevissa sanoissa täsmälleen samat ratkontavirheet kuin A. Skotilla oli saman ristikon kanssa. Sen takia et saa purettua anagrammia oikein. Oli hyvä, että lähetit kuvan, että tuli esille, mistä ratkonta kiikastaa.

Ks. #24099 kohta, jossa käsittelen Keräsen ristikkoa. Korjaa samat kirjaimet itseltäsi niin saat anagrammivihjeen toimimaan. Ymmärtääkseni jo annetut vinkit riittävät, mutta lisääkin saa kysyä.

#24121 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Hakosen rämmin vaimon kanssa. Tieteissarjat kun ei ole hallussa niin tuli käsittämätöntä! Toki ihan sanoja!

#24122 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

No niin, sainhan mä sen Lähteenmäen tehtyä!

Ei olisi onnistunut ilman apuja, kiitos Tapio ja A. Skotti !

Sitten onkin lehdestä jäljellä enää Käärme ja yksi piilosana, harmi kun en malta säästellä näitä jotta riittäisi pidemmäksi aikaa.

#24123 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Hakosen rämmin vaimon kanssa. Tieteissarjat kun ei ole hallussa niin tuli käsittämätöntä! Toki ihan sanoja!

Aiempaa en ehtinyt edes kommentoida. Hakosessa on välillä varsin eksoottisia teemoja, kuten japanilainen kauhuskene.

Mielestäni hennosti laittamasi ovat oikein.?

Sanarisin tuotannossa ei kyllä yleensä hyväksytä SANNIA KIUSAAN! ja KUITTAA LAURIN SUKU ratkaisusanojen kaltaisia sanoja. Kumpikin on mielestäni ”etsi Googlella ja käytä ristikoissa” -tasoisia ratkaisusanoja. Ne vaikuttavat varsin tuntemattomilta asioilta, vaikka suomeksikin asiaan liittyviä sivuja löytyy. Kummassakin vihjeessä on kyllä kaksi vihjettä, mikä helpottaa tarkistusta. Googlen käyttö tarkistuksessa ei ole välttämätöntä.

#24124 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

No niin, sainhan mä sen Lähteenmäen tehtyä! Ei olisi onnistunut ilman apuja, kiitos Tapio ja A. Skotti ! Sitten onkin lehdestä jäljellä enää Käärme ja yksi piilosana, harmi kun en malta säästellä näitä jotta riittäisi pidemmäksi aikaa.

??

Mutta jäikö sinullekin aiemmin esille ottamani hengetär-vihje arvoitukseksi? Minulle ja monelle muullekin vihje tuntuu mysteeriltä.

#24125 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

Minua ei häirinnyt se _ _ _ _AJAN HENGETÄR, oli minusta ihan ok vihje ja ratkaisu. Olisihan se voinut olla jotain muutakin kuin hengetär, vaikka muusa tai idoli, mutta miksipä ei hengetär?

Kai se oli sitten ainoa kerta, kun minä olen Lähteenmäen kanssa edes vähän samalla aaltopituudella 😀

[Ylläpitäjän lisäys. Kommentti tähän kommentiin siirtyi sivulle 3 ja löytyy kommentista #24127. Nykyinen asetus on se, että sivulla voi olla maks. 75 vastausta. Tästä voi aiheutua sen, että tietyn kommentin jatkokommentti on eri sivulla.]

Esillä 75 viestiä, 76 - 150 (kaikkiaan 177)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 1/2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...