- Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 21.5.2020 17:35
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaKovisristikon laatija on Jari Keränen ja Kuvittaja Heli Kärkkäinen. Piilis Antti Parkkinen. Tuttuun tapaan Tavis Lauri Kultin.
Ristikossa on hyvä kuvitus. Siinä on hyvät pääkuvalauseet ja hauska pääkuva. Alla oma versioni pääkuvasta, joka jossakin määrin muistuttaa ristikon pääkuvaa (Heli Kärkkäisen piirtämässä pääkuvassa ei ole puhekuplaa ja pääkuva on kokonaan piirretty).
Pääkuvaan liittyviin sanoihin tuli paljon vääriäkin sanoja, mutta kun oikeat löytyi, lopputulos oli selkeä.
Paljon jouduin kumittamaan, mutta mitäpä se minua millään lailla haittaa. Ristikossa oli paljon laatijalle tyypillisiä piilismäisiä vihjeitä. Niistä ei vielä sen enempää.
Alkuun pääsi nihkeämmin kuin Antti Skytän ristikossa. Ongelmia jäi enemmän. Yhden logiikan ymmärtämisessä en ole 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} varma. Seuraava jäi selvästi ymmärtämättä:
UJOIN VIRTA? (4)
Lisäys 11.5.2020. Keksin vihjeen idean. Vihje oli vallan mainio. Ristikkoon ei jäänyt avoimia kysymyksiä.
Seuraava vihjekuva oli minulle ongelmallinen:
(4)
Sain Suomi24:ssä kommentin, että nuo kuvaavat kahvipaketteja. Kun nyt mietin, kahvikuppeja pakettien kylkeen on piirretty. Näin ollen kuvan pohjalta saa pystysanaan vain yhden ratkaisuvaihtoehdon. En etummaisen paketin kuvasta aiemmin hahmottanut kahvikuppia. Takimmaisessa kuppi näkyy vain puoliksi, mutta siitä olin aiemmin hieman kuppia kuvasta hahmottamassa. Vähän huonoa kuvan hahmottamista, myönnettäköön.
Ristikossa on samankaltaisia vihjeitä paljon, mikä on todettu muuallakin.
Sanastosta yleisesti voisi antaa 9. Laadinnallinen toisto pudottaa hieman arvosanaa. Ehkä laadinnasta voisi silti 9 antaa. Kokonaisarvosana on siten 9 | 9; keskiarvo 9.
Yritän ottaa huomioon laatijan tavoitteet, mutta teen arviointini sen perusteella, millaisena ristikon ratkojan kannalta koen ja millaisena pidän hyvää laadintaa.
RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
Tapio
SivustovastaavaPohdin vihjeen RUNOSSA ratkaisusanan käyttökelpoisuutta Suomi24:ssä – älä klikkaa tätä linkkiä, ja et halua tietää ratkasusanaa vihjeeseen RUNOSSA.
Lisäys 11.5.2020. Otin sanan esille myös säikeessä Ristikon arviointiperusteeni.
Tapio
SivustovastaavaJoku kysyi toisaalla:
Yks jäi ihmetyttämään… Vinkin MAISTUUKO? vastauksen toinen kirjain. Laatijan lapsus? Tai kyllähän niinkin pystyyn sana tulee, tosin aika hassu.
Asia tuli selville Sanarisin foorumissa. Taisi olla monelle muullekin pieni ongelma, joka vaati googlettamista.
Kysymysmerkki on ihan aiheellinen – minä en ehkä söisi etsittyä ruoka-ainetta. Tosin lapsuus tulee mieleen, sillä lapsena vähän samankaltaista söin. Eikä se pahaa ollut. Mutta jos siihen lisäiltäisiin erinäisiä aineita, epäröisin syödä.
Tein kovisristikosta vihjeanalyysin.
Tapio
SivustovastaavaVihjeanalyysi on esillä 16.5.2020 alkaen.
Korjaus 26.5.2020. Seuraaville vihjeille ei aiemmin ollut varsinaista selitystä:
ESIMIEHELLÄ PIDEMPI? > AIKAJÄNNE
> OSASYYT
Katsoin laatijan laatimaa anatomiaa. Löysin sittenkin nuo kohdat selitettyinä. Olin ymmärtänyt vihjeet oikein, mutta olin vain epävarma tulkinnoissani. Laitoin myös omaan vihjeanalyysiini näihin kohtiin varsinaiset selitykset.
Tapio
SivustovastaavaLisäsin poimuriin liittyvän selityksen. Itse olin sen tulkinnut eri lailla kuin laatija. Laitoin sekä laatijan selityksen että omani. Vihjeanalyysissäni vihjeitä on enemmän selitetty kuin laatijan anatomiassa.
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna