Merkitty: Erkki Vuokila, Heli Kärkkäinen, Ilmo Juhani Liljeroos, Kovis, Lauri Kultti, Piilis, Tavis
- Tämä aihe sisältää 8 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2.6.2020 20:14 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
Kovisristikko on Ilmo Juhani Liljeroos -tiimiltä ja kuvitus on Heli Kärkkäinen. Piilis Erkki Vuokilan ja Tavis Lauri Kultin. Mantan valintana oli krypto, jota en ratko.
Ihan alkuun ristikko herätti pelkkää ärtymystyä, kun pääkuvana oli tuntematon henkilö. No onneksi Googlen kuvahaulle sai helposti lähetettyä tablet-laitteen ruudulta kaapattu kuva.
[Minulla oli iso etu siinä, että ristikko oli digitaalinen. Siitä sai erittäin nopeasti siistin kuvan. Paperilehdestä ei olisi saanut skannattuna yhtä laadukasta kuvaa ja skannausta olisi joutunut leikkaamaan avaamalla toisen ohjelman. Tablet-laitteella kuvakaappauksen voi välittömästi leikata sopivaan kokoon.]
Pääkuuva on Idris Elba -nimisestä näyttelijästä ja kaikki ristikossa häneen liittyvät faktat löytyivät Wikipediasta. Alla valokuvan pohjalta tekemäni piirrosversio.
Ilman Googlen kuvahakua ja Wikipediaa tästä ristikosta olisin tuskin selvinnyt. Piti olla Wikipedia pitkään esillä.
Kun ärtymykseni väheni, alkoi ratkonta sentään sujua ja ristikko alkoi tuntua kivemmalta. Oli tässä hyviä oivallusvihjeitäkin. Lopuksi siis nautin ristikosta. Kiitos tiimille, vaikka kyllä tiimi jälleen kerran aluksi nosti verenpainetta!
Edelliskerrallakin aihepiiri oli samankaltainen eli kaksi hyvin samantyyppistä ristikkoa on tullut perä perään.
Tässä kyllä alaspäin menevissä ratkaisusanoissa on hauska ideapari. Ideaparin vuoksi pidän tätä ristikkoa kivempana kuin edellistä tv-sarjatriviaa sisältänyttä ristikkoa (14.3.2020).
Sain siis tämän kokonaan ratkottua, joskin en ristikkoa ratkoessani hoksannut seuraavan vihjeen logiikkaa:
ÖTÄ VÄÄN! ( 4)
Vähän ylimääräistä mietittyäni sekin selvisi. Vaikeusaste merkitty kolmoseksi, ehkä jäi vähän alle, sillä mitään ei jäänyt epäselväksi, kuten käy usein tiimin vaikeimmissa ristikoissa.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaMinusta olisi ollut järkevää, jos Heli Kärkkäinen olisi laittanut kuvan päälle henkilön nimen. Siten olisi säästytty ihan turhalta Google kuvahaun kanssa leikkimiseltä. Kyllä ristikossa silti ihan tarpeeksi haastetta on. Nyt jotkut ”kiduttavat” itseään sillä, että yrittävät ratkoa ristikkoa mahdollisimman pitkälle ilman henkilön nimen tietämistä. Joillakin henkilöillä on nimittäin tapana välttää minkään apuneuvon käyttämistä niin pitkälle kuin mahdollista.
Toivon, että vastaavissa tilanteissa laitetaan kuvan yhteyteen henkilön nimen, jotta ratkojat voisivat keskittyä itse ratkontaan eikä epäolennaiseen henkilön etsimiseen. Silloin itse kunkin ärtymyskin vähenisi.
Tämän trion ristikon suhteen aiempi tilanne, jossa jouduin käyttämään Googlen kuvahakua, oli Martti Ristinen. Ristikossa oli kolme henkilökuvaa: Martti Ristinen, Riku Nieminen ja Lauri Tilkanen.
Riku oli kaikille tuttu, mutta moni oli vaikeuksissa Lauri Tilkasen kanssa. Ei olisi ollut suuri helpotus silloinkaan laittaa nimet esille kuvan päälle.
Ei ristikon pääkuva mielestäni mikään Google-tehtävä saisi olla. Jos tuntee entuudestaan henkilöt, siitä on ihan hirveän iso nopeutus ratkontaan.
Tosin on tämän ristikot jotkut ratkoneet yrittämättä aluksi selvittää henkilöä, joten niinkin kyllä ristikko ratkeaa. Jossakin vaiheessa kyllä henkilön nimi täytyy selvittää, jos aikoo ymmärtää ratkaisusanojen idean.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaHeli Kärkkäisellä on vihjeiden sijoittelussa vasemmassa reunassa vähän samaa ongelmaa kuin 16.5.2020 ristikossa. Vihje MÖRKÖ on lähes ruudun verran korkeammalla kuin siihen liittyvä ratkaisusana. Jos ratkaisusanaan liittyvää yläviivaa jatkettaisiin vasemmalle, vihjeen MÖRKÖ alareuna hipaisisi viivaa. Vihje ei kuitenkaan ole ihan siinä, missä sen suositusten mukaan tulisi olla. Vihjesanan pitäisi olla niin lähellä siihen liittyvää ratkaisusanaa kuin se kussakin tilanteessa on mahdollista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -NimetönEi-aktiivinensiinä ei ole mitään ongelmaa!
nyt vääristelet Ristikkoakatemian nyrkkisääntöä eli karkeaa yksinkertaistusta siitä, että vihjeen olisi hyvä ”koskettaa” ratkaisusanan alkuruutua – tai olisi sen ”kohdalla” – vaakasanaa vasemmalta ja pystysanaa ylhäältä.
olennaista kuitenkin on vihjeiden keskinäinen järjestys, jonka pitäisi noudattaa ratkaisusanojen järjestystä. pelkästään yksittäisen vihjeen sijaintia tuijottamalla ei tarvitse pystyä päättelemään, mihin kohtaan ratkaisusana tulee.
on melko tavanomaista sijoittaa vihje vihjealueen vasempaan yläkulmaan kuten aiemmassa esimerkissä, jota väitit virheelliseksi ja suositusten vastaiseksi tavaksi. sitä se ei ole, vaan sinä olet ymmärtänyt asian ja erityisesti sen painotuksen väärin.TapioSivustovastaavaMyönnän, että nipotan tämän asian suhteen:
että vihjeen olisi hyvä ”koskettaa” ratkaisusanan alkuruutua – tai olisi sen ”kohdalla”
Minusta vihjeet olisi voinut asettaa niin, että vihje koskettaa ratkaisusanan alkuruutua, mutta kuvittaja on visuaalista tasapainoa etsiessään sijoittanut vihjeet niin, että vihje käytännössä sijoittuu ylemmäksi kuin ratkaisusana, johon se liittyy.
Kyllä, ei tästä väärinkäsitystä synny siitä, mikä vihje liittyy mihinkin, koska järjestys on oikein. Nyt vain nipotin.
on melko tavanomaista sijoittaa vihje vihjealueen vasempaan yläkulmaan kuten aiemmassa esimerkissä
Nyt on minua kyllä tulkittu hieman väärin, mihin olen kyllä itse syypää. Kyse oli lähinnä siitä, että kun niin tehdään ja nostetaan muita vihjeitä ylemmäksi, muiden vihjeiden sijoittelu kärsii. Toki koin juuri kuvan alla vasemmalla olevan vihjeen sijoittamisen olevan hieman liian ylhäällä, mutta en merkittävästi.
Korjasin hieman aiempaa kommenttiani.
Koen kuitenkin ongelmaksi sen, että visuaalinen kokonaisilme liikaa sanelee vihjeiden sijoittelua. Minusta vihjeet tulee sijoittaa niin hyvin kohdilleen kuin se kussatin tilanteessa on mahdollista.
[Korjasin anonyymin kommentissa editorin oikkuilusta syntyneitä ylimääräisiä koodimerkitöjä. Editori toisinaan oikkuilee. Se laittaa tekstiin näkyviä <p>…</p> merkintöjä, vaikka sen ei niin pitäisi tehdä. Poistin editorin virheellisesti esiin laittaman koodin.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -NimetönEi-aktiivinenkummassakaan esimerkissäsi ratkaisusanojen paikoissa ei ole mitään epäselvää. suomalaiset ratkojat ovat jo vuosikymmeniä osanneet päätellä vihjeiden keskinäisen sijainnin perusteella ratkaisusanojen paikat. vain jos vihjeiden JÄRJESTYS on väärä tai epäselvä – ilman perusteltua syytä, kuten esim. samasta kuvasta tulevat vaaka- ja pystysana –, on aihetta valittaa.
muutenkin tunnut vain etsivän pääosin hyvistä ristikoista jotain valittamista. miksi et puutu ristikoiden pahempaan ongelmaan eli kehnoja lyhyitä google-sanoja viliseviin ristikoihin?
TapioSivustovastaavaMe nyt kummatkin tiedetään, mitkä ovat ohjeet. Myönnän, että hieman nipotan.
Käsittelen niitä ristikoita, joita haluan ratkoa. Pidän yleisesti ottaen Sanarisin ristikoita varsin laadukkaina. Tosin sen kokemuksen perusteella, mitä minulla on Mantan MAINIOT Ristikot -lehden ristikoista, minusta Juha Leinosen ristikot ovat laadukkaampia kuin Sanarisin ristikot keskimäärin. Niissä ei vihjeityksen puolesta ole toistaiseksi ollut mitään huomautettavaa. (Kuvitus kyllä toisinaan ärsyttää).
On toki Sanariksellakin yhtä laadukkaita ristikoita laativia laatijoita kuin IS Ristikoiden Juha Leinonen. Osa Sanarisin ristikoista on sitäpaitsi selvästi haastavampia kuin Juha Leinosen laatimat ristikot. Juha Leinonen yksinään ei Mantan MAINIOT Ristikot -lehdestä minulle vaihtoehtoa Sanarisin ristikoille. Lehteä ei saa digimuodossa kuten IS:ää, joka on minulle tällä hetkellä ykkösristikkolehti.
Itse asiassa tämä sijoittelukysymys tuli esille vahingossa. Joku kyseli Suomi24:ssä, onko merkitystä, jos vihje on laitettu eri väreillä. Aloin analysoimaan sitä, miten kuvittaja oli käyttänyt vihreitä, punaisia ja mustatekstisiä vihjeitä. Niissä havaitsit tiettyä logiikkaa.
Rehellisesti sanottuna esille nostamani sijoittelukysymys olisi jäänyt ilman tuota kommenttia huomaamatta, koska loppujen lopuksi oli varsin pienestä asiasta kyse. Mutta kun se nyt vahingossa tuli esille, tuli tarkasteltua asiaa poikkeuksellisen nipolla tavalla. Välillä tulee takerruttua yksityiskohtiin liiallisestikin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaKun on tullut ilmi, että Sanaris ei tee ristikosta anatomiaa, tuli itse luotua vihjeanalyysi. Tällä kertaa se on suhteellisen suppea, mutta sitä voi täydentää.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaTäydensin hieman vihjeanalyysiä:
ABORG > AKIM. Molempien sanojen alkuun on lisätty A-kirjain. Lähtösanat ovat BORG > KIM eli viitata laulajaan Kim Borg.
USEIN PÖYTIEN ÄÄRESSÄ > AYASIAT. Faktavihje. Ay-asioita käsitellään usein erilaisissa pöydissä.
Kommentti. Tässä on jekkuna vain se, että ristikoissa väliviiva jätetään yleensä pois. Normaalisti kijoitetaan ”ay-asiat”.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna