- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 22.3.2025 16:59
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaRistikossa on ongelmallinen vihjeen sijoittelu. Laitoin asian tarkemmin pohdittavaksi säikeessä Laadintateknisten seikkojen merkitys ratkojille.
Tein teknistä vertailua KAJ-ristikon ja 3362 välillä. Ratkaisusanojen keskipituus on suurin piirtein sama eli n. 5,7 (minulla hieman isompi, mutta ero on todella pieni; ks. ristikkoni teknisiä tietoja täältä).
Suurin tekninen ero on piilokirjainten kokonaismäärä, joka on Lehdolla 16% ja minulla n. 10%,. Minulla alku- ja loppupiiloja suhteellinen osuus on suurempi. Sanoisin silti, että Lehdon ristikko on piilokirjainten suhteen huonompi.
Lehdolla on suorakaiteen sisällä enemmän suuria vihjealueita (10, 2 kpl 7 ja 6 ruutua). Minulla kaksi kuuden ruudun aluetta.
Lehdolla alueet liittyvät suuresta piilokirjainmäärästä huolimatta hieman paremmin toisiin alueisiin kuin minulla.
Lehdon ristikossa on yksi kyseen alainen kohta, jossa on orporuutu tai sitä muistuttava tilanne. Muuten tekniseltä näkökulmalta hirveän suurta tasoeroa ei kuitenkaan ole. Suuri tasoero on sekä minulla että Lehdolla suhteessa Sanarisin parhaisiin laatijoihin. Teknisesti heikkotasoisia laadintoja Sanarisille ristikoita laativilla ei nykyisin ole ollenkaan (oli joskus).
Sanaston laatu on minusta Lehdolla hieman huonompi, koska mukana on outo lyhenne. Sanasto on minusta 3362:ssa keskimääräistä Lehdon ristikkoa parempaa. Muutamia outoja sanoja minullakin on, joten tasoero sanastossa on melko pieni. Kumpikin ristikko häviää Sanarisin ristikoiden tyypilliselle sanaston laatutasolle.
Ristikkoni siis vertautuu lähinnä Lehdon ristikoihin. Mutta sehän ei ole tärkeintä.
Tapio
SivustovastaavaY19 naista en tunnistanut. Sain privaatisti tietää, ketä kuva esittää. En olisi osannut itse Auliksen käyttämää kuvaa netin syövereistä etsiä.
K18 ajattelemasta ihan henkilöstä en netistä Lehdon käyttämää kuvaa löytänyt. Olin etsinytkin väärää henkilöä. Oikea henkilö löytyi lopulta.
Kasvokuvissa ei voi käyttää apuna Google Lens -toimintoa, sillä Google on voimakkaasti rajoittanut kasvo- ja puolivartalokuvilla tehtyjä henkilöiden hakuja. Tämä rajoitus koskee kuolleita, varsin tunnettujakin henkilöitä. Itse asiassa vain harva henkilö enää löytyy Google Lens avulla kasvo- tai puolivartalokuvien perusteella.
Vihjeestä ruudussa S17 en saanut järkevän oloista ratkaisusanaa. Monet epäilivät Sanarisin foorumissa laadintavirheitä, koska kunnon sanaa ei saanut moni muukaan:
65. vintiläLainaa15.3.2025 klo 18:28Päädyin tuon S17-vihjeen ratkaisussa siihen, ratkaisusanassa on 5 kirjainta. Laatijalta on jäänyt laittamatta vihje ruutuun S23 tai sitten tyhjä ruutu on se vihje.
66. ArtsiLainaa15.3.2025 klo 19:3165. vintilä. Mielestäni juuri näin saada kieliopillisesti järkevät ratkaisut. Vielä niin, että kasveja vihjeen ratkaisu tulee monikossa oikein ja S23 vihjeestä saadaan järkevä sana ratkaisuksi. Tarkistin kielitoimiston sivuilta täällä mainostetun yhdyssanan jonka itsekin hylkäsin ja jollaista kielitoimistossa ei tunneta. Joten jokainen joka haluaa laittaa sen ratkaisuksi sen myös laittakoon. Mikäli yhdyssana on oikea ratkaisu niin sitten meni kyllä luotto laatijaan. Olkoonkin, että hän määrää kaapin paikan.
67. ArtoLainaa15.3.2025 klo 20:14vintilä 65:
Artsi 66:Tuo on ihan järkevä idea mutta tässä tapauksessa tuon tyhjän ruudun ratkaisu ei minua vakuuta vaikka sanana se onkin järkevä mutta tällöin mielestäni vihje on pielessä.
Kallistun edelleen yhdyssanan puolelle.
Täydellinen luotto laatijaan on mennyt jo ajat sitten.Ehkä kuitenkin ruutu S23 pitää jättää tyhjäksi eli kyseessä on tyhjän ruudun jekku. Ristikko ei siten tässä suhteessa ole väärin laadittu ja saadut ratkaisusanst ovat kunnollisia.Repe
OsallistujaJokos Isot Pojat ovat päässeet yhteisymmärrykseen ruudun S23 kohtalosta?
Tapio
SivustovastaavaTyhjä ruutu kaiketi – ratkaisusana oli ehdottamasi.
Repe
OsallistujaKiitos! (Toivottavasti joku on kertonut Aulikselle ja HS:lle.)
Tapio
SivustovastaavaHS:lle olisi armollista hyväksyä yhdyssanakin, vaikka se olisi erittäin keinotekoinen. Sanaan TAVARA voi ajatella liittyvän monikkoon viittaavaan vihjeen. Yksi paketti voi siältää paljon tavaraa.
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna