- Tämä aihe on tyhjä.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
Tämä kommentti on blogisivustolla ollut sivu, jonka sisällöstä suurimman osan olen siirtänyt tänne.
Tämän kommentin sisältö:
Tablet-laitteisiin liittyviä vanhoja haasteita
Koska minulla ei ole mahdollisuutta testata eri laitteilla, olen erityisesti seuraavilla sivuilla pyytänyt apua:
- Paremman laatuluokan laitteet ja niiden kynät
- Valokuvankäsittely
- Piirtäminen, maalaaminen ja animaatiot
Edellä mainitut sivut edustavat myös kehitettäviä tietotekniikkaan liittyviä aihealueita (ristikoihin liittyvät tietotekniikkakysymykset, kuvankäsittelyyn, piirtämiseen ja maalaamiseen liittyvät tietotekniset kysymykset).
Tietoteknisten kysymysten suhteen toivon, että paremman laatuluokan tablet-laitteiden omistajat testaisivat samoja asioita kuin mitä itse olen testaillut ja kertoisivat kokemuksiaan. Olisi mielenkiintoista tietää esim. iPad Pro ja Samsung Galaxy Note -kokemuksista.
Merkittävin seikka, joissa kalliimman hintaluokan laitteet olisivat keskihintaista laitetta (esim. iPad 2017 & Apple Pencil -yhdistelmä) parempia ja siten selvitettäviä kysymyksiä on ristikoiden ratkonnassa näytön resoluution merkitys. Käytännössä kyse siitä, miten paljon parempi ns. 2K-näyttö (2560 x 1600px) tai resoluutioltaan sitä paremmat näytöt ovat verrattuna 2048 x 1536px näyttöön (esim. iPad 9,7 ja Samsung Galaxy Tab S3/S4).
Eräänä mielenkiintoisena tablet-laitteena on Acer Chromebook Tab 10, jossa käyttöjärjestelmänä on Chrome OS (näytön resoluutio on sama kuin iPad 9,7:ssa). Chromebook-sarjaan kuuluu lähinnä läppäreitä. Jos joku on kokeillut käyttöjärjestelmää joko tablet-laitteessa tai läppärissä, olisi kiva saada tietää käyttökokemuksista. Ainakin yhdelle läppärille on tarjolla Wacomin kynä, kuten taulutietokoneellekin. Vaikka läppärin näytön resoluutio ei yllä tablet-laitteen tasolle, kynällisen läppärin omistaja voisi kertoa jotain käyttöjärjestelmästä ja kynästä.
Jos haluaisin itse selvittää näytön resoluutioon liittyvän seikan, minun olisi pitänyt tilata jostakin EU-maasta Huawei MediaPad M5 Pro (laitetta ei saa Suomesta), mitä en tehnyt. Halvempikin laite riittää minulle.
Konkreettisin tietotekniikkaan liittyvä apu liittyy ristikoiden ratkontaan tablet-laitteella. Apu merkitsisi sitä, että joku ottaisi IS Extra -digipalvelusta 2018 vapun Pehmis ja Vappuristikko -ristikoista niin hyvälaatuisen kuvaruutukopion kuin mahdollista ja lähettäisi kuvaruutukaappauskuvat s-postilla minulle kertoen samalla mikä on ollut laitteen resoluutio. Tiedän kyllä, että moni kokee ristikon ratkomisen tablet-laitteella outona, mutta sopii lähes täydellisesti siihen tapaan, jolla ristikoita haluan ratkoa. Haluaisin myös rohkaista kokeilemaan piirrosohjelman käyttöä ristikoiden ratkaisemissa. Testillä olisi merkitystä myös silloin, kun haluaisi tulostaa kuvaruutukaappauksen avulla saadun ristikkokuvan.
Huom. iPad Pro -laitteella kuvaruutukaappaus pitäisi ottaa Google Chromella, sillä Safarin käyttöliittymä vie paljon tilaan ja sillä saa heikkotasoisemman kuvaruutukaappauksen kuin Chromen kanssa. Otin iPad 2018 -laitteella kuvaruutukopiot Chromen kanssa ja vertailukelpoiset tulokset saa vain samaa selainta käyttäen.
Aiemmin merkityksellinen oli myös RAM-muistin määrä, mutta sillä ei enää ole suurta merkitystä, koska eniten käyttämässäni piirrosohjelmassa (ibisPaint X) ei enää ole RAM-sidonnaisia kerros- ja kuvakokorajoitteita. Hieman tosin pienellä RAM-määrällä tulee kuvan kokorajoitusta ibisPaint X -ohjelman kanssa.
Foorumi
Olen uudistanut ulkoasun, mistä voi esittää minulle kommentteja.
Ristikkokysymykset
Puhtaasti ristikoiden ratkontaan liittyvät asiat, joissa kaipaan foorumisivustolla apua, on seuraava:
- Sivulla Muiden vihjetyyppien lisäesimerkkejä olevien aukkokohtien täyttäminen.
- IS Extra -palveluun liittyvät testipyynnöt (sivun lopussa).
Yleistoive
Voi myös ilmoittautua artikkelin tekijäksi, mikäli laittaa kommenttiin toimivan s-postiosoitteen. En julkaise kenenkään s-postiosoitetta enkä laita tekijäksi ilmoittautuneen henkilön kommenttia julkisesti esille. Artikkeli julkaistaisiin tekijän omalla nimellä tai tekijän haluamalla nimimerkillä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna