• Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 18.6.2020 07:43 Tapio toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #19112 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Laitanpa ihan yleisesti tietoa itsestäni. Tämä liittyy siihen, miten kerroin, että minulla on todettu aspergerin oireyhtymä.

Ensinnäkään en pidä siitä, että asperger-ihmisiä pidetään sairaina. Se on ulkoapäin tuleva luokittelu. En ole lukenut omaa testiäni, sillä en halua tietää, mihin minut tämä yhteiskunta on luokitellut. Suomessa tämän tyyppiset poikkeavuudet luokitellaan mielestäni vanhanaikaisella asenteella. En nyt muista mikä on erään Suomersta ruotsalaisiin muuttaneen naisen nimi, joka taistelee oikean asenteen puolesta.

Laitan muutamia piirteitä, jotka on syytä ottaa huomioon:

1. Mitä minun suhteen ei kannata tehdä, on mollaus ja ns. ”vedätys”. Niihin reagoin herkästi. Minua on helppo vedättää. Otan kaiken kirjoittelun hyvinkin tosissaan. Aspergerin suurin haitta käytännön elämälle on se, että on vaikea tulkita, milloin ihminen on tosissaan ja milloin ei.
    2. Aspergerin etu, on siinä, että tällainen ihminen pääsee toiminnassaan muita helpommin ns. flow-tilaan. Asperger-ihmiset innostuvat usein asiastaan. Tämä menee helposti överiksi, mikä saatetaan kokea ”meuhkaamisena”. Greta Thurnbergin kohdalla tämä näkyy varsin selvästi. Kyllä minua saa huomauttaa, jos kirjoittelu menee pahasti överiksi.
    3. Asperger-henkilö saattaa takertua joskus detaljeihin. Tämä näkyy toiminnassani. Minun on pakonomainen tarve selvittää detaljit perin pohjin. No sitä ei Sanariksessa ymmärretty. Rasittavaahan se välillä on, mutta toivon tässä asiassa ymmärrystä. Laitoin omien sivujen sääntöihin, että saa käsitellä pitkään, juuri tämän asian takia. Sivuni vaan eivät toimi keskustelualustana. Chat toimii keskusteluna ihan kohtalaisen hyvin ja olen antanut siinä kävijöille kehuja.

Minulla on todettu tämä vasta yli 62-vuotiaana. Testissä testattiin kohtaa kolme. Yksi testikysymys oli muotoiltu siten, että kysymys oli provokatiivinen, eikä siihen voinut antaa objektiivista kyllä- tai ei-vastausta. Sanamuodot oli valittu tahallisen väärin. Jälkikäteen tajusin tuon olevan ”ansa”. Siinä testattiin, miten suhtaudun provokatiivisesti virheellisesti esitettyyn kysymykseen. Kyllähän minä siihen reagoin. Kyse oli eräänlaisesta ”ansasta”.

No ihan samaan tapaan kuin reagoin testin ”ansaan” reagoin välillä ärsyttävästi huonona pitämieni vihjeiden sanamuotoihin. Vaikka tiedän tämän, jos mielestäni vihjeessä on huomautettavaa, huomautan. Saattaa ärsyttää joitakin, mutta tästä en välitä. Tosin Sanariksessa minut koettiin tämän takia liian negatiivisena persoonana.

Liika kirjoittelu ja Sanarisin mielestä liika virheiden käsittely olivat syynä, miksi minut haluttiin ulos. Siis nuo kolme edellä listaamaani asiaa. Suurimmat syyt erottamiseen johtuivat aspergeriin liityvistä seikoista.

Mutta oli vika Sanarisin keskustelijoissakin.

1. Syynä oli myös se, että kun joku ilkeili minulle, siitä seurasi minulta vastareaktio. Mutta jos reagoin ilkeilyyn, ei syy ollut yksinomaan minussa, syy ongelmiin oli myös muissa keskustelijoissa.
    2. Mutta Sanariksessa koin myös sen, että jos arvostelee syystä, oikeutettuakaan kritiikkiä ei mielellään sulatettu. Siellä oli ja on myös henkiöitä, jotka henkeen ja vereen puolustavat laadintavirheitä. Tällainen puolustelu oli minusta äärimmäisen ärsyttävää ja reagoin siihen varsin voimakkaasti. Jos väärää puolustelua ei olisi ollut niin paljon, sekin olisi helpottanut. Vaadin reilujen pelisääntöjen noudattamista ristikoissa, mistä ei aina pidetty.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeetvideo).

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO TAMMIKUUN TAPIO HUUHAA!

#19113 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Se, mikä ei johtu aspergerista vaan kodin perinnöstä on suoruus. Isäni pamautti asiat pöytään varsin suoraan. Koti ei opettanut hienotunteisuutta vaan aivan päinvastoin. Ehkä nyt jo kuolleella isälläni oli sama oireyhtymä.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeetvideo).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#19114 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Perussuhtaumisessa olen Paulan Tillin kannalla. Paula Tilli haluaa auttaa ymmärtämään asperger-ihmisiä. Hän käy asiasta luennoimassa ja hän on tehnyt asiasta kirjoja. Hän kritisoi voimakkaasti ihmisten liiallista luokitteluja normaaleihin ja epänormaaleihin. Katselin Yle Fem -tv-kanavaa 17.2020 Efter Nio -ohjelmaa, jossa häntä haastateltiin. Kehotan katsomaan ohjelman. Hänelle some-tilejäkin.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Vastaa aiheeseen: Tapion kommentointitapa

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...