• Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 19.6.2024 16:36 Tapio toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #28105 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Sisältö:

Työelämän aikaiset säryt

Jossakin vaiheessa hartia- ja niskasäryt tulivat niin koviksi, etten pystynyt nukkumaan normaalisti vaan vain mahallani. Siinäkin vain tyynyvuoren päällä. Tyynyvuoren päällä istuin päällinen. Kädet sai laitettua vapaasti alas, jolloin niska ja hartialihakset pystyivät rentoutumaa.

Tuon ongelma oli se, että tyynyt eivät pysyneet aina yön aikana paikoillaan. No vähitellen sentän kivut hellittivät ja pystyin nukkumaan suhteellisen normaalisti.

Nykyhetken säryt

Vaivana minulla on kuitenkin se, että ristiselkä kipeytyy helposti selällään nukuttaessa. Siihen minulla on oma ratkaisu. Ristiselän kohdalla on pieni aputyyny. Patjan sivulla on ristiselän tienoilla patjan alla sivutäytettä:

aputyynyt-patjan-allaSivutäytteet keventävät ristiselkään tulevaa painetta. Ne myös tukevat kyljelleen käännyttäessä. Ongelmana on, että jos tyyny/aputäytteet liikkuvat pois paikoiltaan tai ristiselkä ei ole täsmälleen aputyynyn päällä, selkä kipeytyy.

Kaikkien aputyynyjen täytyy olla juuri oikean kokoisia, joten aikaa meni oikeiden korkeuksien löytämiseen. Minulla oli kerran Tempur-tyyny ristiselän alla. Se oli liian paksu ja selkä kipeytyi siitäkin.

Kyljelleen käännyttäessä tavallinen tyyny ei reunoilta tue tarpeeksi. Minulla Wellpur-tyyny, jonka reunoille olen laittanut lisätäytettä:

tyynyt.png

Tuokaan ei ihan auta. Minulla oli kerran kaularangan välilevyn pullistuma. Kaularanka on siten kulunut, että oikealla kyljellä nukkuminen ei onnistu pitkän aikaa. Vähitellen olen pystynyt nukkumaan yhä pidempiä aikoja myös oikealla kyljellä.

Olen kipeytyneitä hartioita rentouttanut piikkimatolla. Jos ei ole ohutta paitaa päällä, piikkimatto on lakanan alla. Oikea lantio on vähän kipeytynyt. Minulla oli joskus lantion nivelpussin tulehdus. Sitä estääkseeni olen laittanut piikkimaton palan oikean puolen lantion kohdalle:

piikkimaton.png

Jos tyynyt ja piikkimatot ovat oikein, pystyy nukkumaan suhteellisen hyvin. Vaimo e pysty piikkimaton kanssa nukkumaan, sillä se kutittaa häntä. Jos piikkimatto on lakanan päällä ja itsellä on ohut paita, joka ei peitä ihoa, saatta herätä liian piikien pistelyyn. Parasta olisi jos voisi nukkua alasti ja olisi tavallista ohuempi lakana. Nyt alkaa tulla ”holotna” ja kaipaa paitaa päällä. Aluspaidat saisivat vain olla pidempiä.

Suosittelen kokeilemaan erilaisia virityksiä. Selkäkivuista kärsii moni, mutta niitä voi yrittää lievittää.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO LOKAKUUN TAPIO HUUHAA

#32670 Kommentoi
    Феликс91
    Osallistuja

Toivottavasti voitte jo paljon paremmin. Teidän tulisi kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen tämän ongelman kanssa ja harrastaa enemmän liikuntaa (kiinnittäen erityistä huomiota ryhtiä parantaviin harjoituksiin). Harjoitukset auttavat rakentamaan vahvemman lihaskorsetin ja lisäävät nivelten voitelua. Voitte myös harkita kondroitiinia sisältävien vitamiinien nauttimista. Älkää päästäkö tilannetta pahaksi, sillä saatatte tarvita leikkausta (nyt tai tulevaisuudessa).

Projektini viihteestä pääsi kuuluisan viihdekriitikon top-lista! Jos olet kiinnostunut, käy katsomassa ja anna palautetta 🙂

#32678 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Nykyhetken viritelmillä pärjää. Sänky on selänneni liian joustava, mutta se on parivuode, jossa on yhteinen patja. Puolisolleni pehmeys sopii. Kompensoin oman puolen pehmeyttä korotuksilla.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO LOKAKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Vastaa aiheeseen: Selkävaivoja

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...