- Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1.3.2025 11:57
Repe toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Joukahainen
VierasRepe. Voitasko myö jotenkin olla yhteyksissä näitten ristikoitten kanssa. Kuhtuisin myös esim. Virpin tähän sakkiin ja kaikki, jotka ei tunne tuntevansa tähän huippu joukkoon. Miten se vois olla mahdollista. Tiijän, tää Tapsan systeemi. Mutta sen pitäs jonkun tulla näyttämään käjestä pittäen. Ei
Tapio
SivustovastaavaOlen ollut Repen kanssa privaatisti yhteydessä. Magma olisi erittäin näppärä tapa yhdessä toisen ratkojan kanssa pohtia ristikko-ongelmia. Olen Sadun ja Marcuksen kanssa pohtinut kymmeniä, jollei jo satoja ristikoita Magmassa.
Kuvien lähetystoiminnan kautta minä näen lähetetyn ristikon, mutta Magmassa kenet tahansa voi kutsua tarkastelemaan ristikkoa.
Asiaan liittyy muutama ongelma.
Repe ei voi tulla Magmaan, sillä Repeltä puuttuu laite, jolla Magma toimisi. Repen kanssa voi käsitellä ristikoita privaatisti vain s-postin välityksellä. Jos Repe suostuu, voin antaa hänen s-postiosoitteensa sinulle.
Sadun ja minun Magmassa tapahtuvaan pohdintaryhmään voisit tulla mukaan. Opettaisin sinulle perin pohjin Magman käyttöön. Ryhmään voisi ihan hyvin tulla myös Kari, Virpi ja muutama muukin. Sujuvaan opettamiseen tarvitsen puhelinnumerosi. Magmassa ilmaisversiossa voi kerralla puhua vain noin puoli tuntia. Jos avaa WhatsApp-puhelun voi Magmassa keskustella ristikosta niin pitkään kuin haluaa. Opettamiseen puoli tuntia on turhan lyhyt aika, minkä vuoksi puhelinnumeron saaminen olisi suotavaa. Vai voiko WhatAppiin liittyä muulla tavoin kuin puhelinnumeron avulla.
Magmalla voi tarkastella ja kommentoida ristikoita Windows-läpärillä tai -pöytätietokoneella, mutta ristikon siirtely ja zoomaus on ilman kosketusnäyttöä perin kankeata. Ristikkoon ei hiirellä tai kosketuslevyllä pysty oikein kunnollisia kirjaimia piirtämään.
Kännykällä voi tarkastella ja kommentoida ristikkoa kosketusnäytöttömiä Windows-laitteita näppärämmin. Kirjainten piirtäminenkin itse asiassa onnistuu sormella kun zoomaa näyttöä niin paljon, että saa piirrettyä kirjaimia, joista toinen saa selvän. Zoomaamista olisi kyllä aika lailla jos välillä kirjoittaa sormin ja välillä katsoo koko ristikkoa.
Paras laite Magman kanssa työskentelyyn on 10-13 tuuman tablet-laite. Olen ratkonut sormin kymmeniä ellei satoja ristikoita 10′ tablet-laitteella. Sormin kirjainten piirtely ei ole minusta erityisen vaikeaa ja sen oppii kuin pyörällä ajon. Aluksi hankalaa, mutta lopuksi homma sujuu kuin itsestään. Sormin piirtelyssä olennaista on tukea piirtävä käsi keskivartaloon. Ilman, että tukee käden keskivartaloon, ei piirtämisestä tule oikein yhtään mitään.
Teknisenä ongelmana on se, että Magmassa ei voi korjata lähetettävää ristikkoa. Erittäin hyvä ristikon kaikenlaisten vääristymien korjaamiseen on ibisPaintX. Ks. alla oleva video:
Ikävästi vääristyneitä ristikoita on kelju yhdessä käsitellä. Joukahainen, Satu ja Repe lähettävät minulle nykyisin ristikoita, joita en juuri joudu korjailemaan. Mutta monella olisi asian suhteen paljonkin parannettavaa.
Repe
OsallistujaKiitos Joukahainen kunniasta.
Vaikka iäkkäänä on harrastusluonteisesti tullut muutama ristikko ratkotuksi, olen kuitenkin täysi noviisi näiden uudentyyppisten jekkuristikoiden ja varsinkin piilisten parissa, mutta parhaat vinkit olen todella saanut täältä Tapion foorumista. Koska aikani eivätkä laitteeni sovellu Magma-työskentelyyn, niin uskon vakaasti, että parhaan avun saat Tapion magmaryhmässä. Leppoisaa kevään odotusta.
Joukahainen
VierasKiitoksia Repe sanoistasi. Ei tässä itekkään olla ihan teini-ikäisiä. Anteeksi vaan, en ihan usko, että oot ihan noviisi. Ei sellaiset ostele tai tilaa esim. Iisakkeja ratkottaviksi. Mutta olen sinun kanssa samaa mieltä siinä, etten tykkää piiliksistä. Siinä menee silimät kieroon, kun yrittää lukea niitä vihjeitä eistä ja takkaa. Oon kyllä saanu Tapsalta apuja. Kiitos hänelle. Mutta täällä yhellä palstalla yks änkyrä on saanu elämän tehtäväkseen halaveeratata häntä joka saatanan kommentista. Minusta siinä ei oo mitään väärin, jos antaa muutaman vihjeen, jos jumittaa. Mutta voitasko me auttaa toisiamme, vaikka What’Upin kautta?
No
Tapio
SivustovastaavaWhatsApp on minusta toiseksi paras vaihtoehto auttamisessa. WhatsApin ja Magman suurin ero on siinä, että jos ristikkoon haluaa muutoksia, Magmassa ne voi tehdä esillä olevaan ristikkoon. WhatsAppissa pienimmänkin muutoksen näyttäminen edellyttää uuden kuvan lähettämisen. Paljon näppärämpi WhatsApp on silti kuin s-posti.
Minulla on teidän kummankin s-postiosoitteet. Voin antaa ne toisillenne, jos kumpikin teistä asian hyväksyy.
Minun ja Sadun Iisakki-kimppaan Joukahainen voi milloin tahansa pyytää tulla mukaan. Joskus Simbergin ristikot ovat osoittautuneet sellaisiksi, että kolmattakin henkilöä kaipaisimme niitä pohtimaan. Periaate minulla on se, että ratkonta on suurin piirtein samalla tavalla jumissa, jolloin Iisakin ristikon ratkojien toinen osapuoli ei saa ilmaisia ratkaisusanoja vaan osallistujat aidosti yhdessä pohtivat jäljelle jääneitä ongelmia.
Jos minä olen saanut Simbergin ongelmakohdan itse ratkottua tai joku on antanut kulman ratkaisun, en kutsuisi ketään valmista vastausta katsomaan vaan antaisin vain julkisia vinkkejä. Mutta jos niillä vinkeillä, jotka olen antanut, ratkoja kertoo saaneensa kulman täyteen, voin kutsua Magmaan tarkistamaan, tuliko ratkottua samalla lailla kuin katson olevan oikein.
Magma on minulle kimpparatkontatyökalu siis vain sellaisia tilanteita varten, jossa on aukko, jota en ole saanut täytettyä ja tarvitsen kimppaa, jotta voin olla muille ratkojille avuksi koko ristikon ratkaisemiseksi. Aidosti kivaa kimpparatkonta välillä on ollut – Satu voi todistaa.
Tapio
SivustovastaavaJoukahainen
Mutta olen sinun kanssa samaa mieltä siinä, etten tykkää piiliksistä.
Harmi, sillä minä tein ensikuun ristikoksi piilististikon, jolle kaipaisin koeratkojaa. On siinä muutama kuvavihjekin. Syy sekaristikkkoon on se, etten saanut riittävän hyvää sanastoa normaaliin ristikkoon. Kun voi laittaa pitkiä piilisvihjeitä, niillä voi hieman paikata sanaston heikkouksia. En halunnut laittaa normaaliin ristikkoon ilman apuvihjettä muutamia Hesari-tasoisia vihjeitä.
Tapio
SivustovastaavaJoukahainen
Mutta olen sinun kanssa samaa mieltä siinä, etten tykkää piiliksistä.
Harmi, sillä minä tein ensikuun ristikoksi piilististikon, jolle kaipaisinnkoeratkojaa. On siinä muutama kuvavihjekin.
Repe
OsallistujaKiitos Tapio ja Joukahainen rohkaisevista sanoistanne.
Se, että Sylvin Helppojen kestotilaus on joskus tullut peruutetuksi, ei takaa nykyaikaisten jekkuristikoiden kaikkien sivujen täyttymistä.
Näillä kilometreillä asialla ei kuitenkaan ole merkitystä – vaikeimmat sivut saavat jäädä puhtaiksi. Silloin, kun joku ristikko on ns. viittä vaille, olen ollut hyvin tyytyväinen, että olen voinut kääntyä Tapion puoleen. Elämän tässä vaiheessa (mm. 3- ja 7-vuotiaiden lapsenlasten ukkina) en kuitenkaan katso voivani istua kokopäiväisesti koneen/puhelimen vieressä, enkä ristikkokokemukseni perusteella usko voivani olla kenenkään tukena skytismejä ratkottaessa.
Tässä foorumissa käväisisin mielelläni joskus uskoani vahvistamassa, jos se suinkin Herroille sopii. Mutta, koskaan ei kuulemma saa sanoa EI, elämä ja tilanteet muuttuvat, joten eletään sen mukaan. Ehkä voimme joskus jossain ongelmassa auttaa toisiamme.
Joukahaiselle suosittelen todella Tapion Magma-ryhmään liittymistä, jos laitteet ja rahkeet kestävät. Tervettä kesää toivotellen.
P.S. Enpä ole lukenut kenenkään moittivan julkisesti tämän jalon harrastuksen omaavia.
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna