Merkitty: Aulis Lehto
- Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 19.1.2025 14:26
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaJoissakin tapauksissa säännöistä voi olla syytä hieman tinkiä.
Nöin teki ainakin Aulis lehto, jossa ratkaisulause menee spiraalimaisesti kohti keskustaa.Auliksen spiraali on mielenkiintoinen, mutta mielestäni hieman rikkoo sääntöjä. Muutamissa kohdissa on vihjeruutu, josta ei ala vihje sen paremmin vaaka- kuin pystysuoraankaan.
Vihjeruudussa 3:n P:N ISTVAN ratkaisusana ei ala vihjeen oikealta puolelta eikä vihjeruudusta suoraan alas. Kulmanuoli ohjaa läheiseen vaakavihjeeseen.
AATE ei lähde ratkaisusanaan nähden vasemmalle tai suoraan alas. Kulmanuoli ohjaa läheiseen pystyvihjeeseen.
Vastaavia voi olla enemmänkin.
Jos olen oikein ymmärtänyt, vihjeet on sijoitettu ns. orporuutuihin, mikä ei kuvaristikoissa ole hyväksytty tapa. Ainakaan kyse ei ole suositeltavasta tavasta.
Jos tällä tavoin lipsutaan säännöistä/hyvistä käytännöistä, tuollaisia voi rakentaa nykyisinkin. Tuskin onnistuu tiukasti säännöissä tai suositelluissa käytännöissä pysyen.
Vastaavan tapaista orporuutuihin vihjeiden sijoittelua olen myöhemminkin Lehdon ristikoissa tavannut.
Aulis antaa ainakin oikeutuksen Sanarisin vaatimuksia väljemmälle laadinnalle. Auliksen väljennökset kyllä helpottaisivat meikäläisenkin laadintaa tosi paljon.
Olen yrittänyt laatia ristikoita. Niitä laatiessa on monta kertaa tullut vastaan Lehdon spiraalin kaltainen tilanne. Olen joka kerta asian huomattuani muuttanut ristikon rakennetta, jotta ns. orporuutuihin ei tulisi vihjeitä.Itse olen hieman tietoisesti lipsunut säännöistä ritariristikossa, jossa linkitysnuoli ei mene joka kohdassa oikeaoppisesti. Ristikossa on kuitenkin tarpeen yhtenäinen sanaketju hieman Lehdon ristikon tapaan.
Klikkaa kuvaa, niin saat ristikon uuteen välilehteen.
Mitä mieltä ollaan tämän tyyppisistä laadinnoista.
RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna