• Tämä aihe sisältää 128 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4.12.2024 09:02 Tapio toimesta.
Esillä 54 viestiä, 76 - 129 (kaikkiaan 129)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #33849 Kommentoi
    Orree84
    Vieras

Kuivasen s. 22 ristikon sain ratkaistua. Ei ole virhettä siinä, ite en meinannut tajuta. Hieno ristikko ja kiitos laatijalle.

#33850 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Hyvä👍😀

Jos 84 tarkoittaa syntymävuottasi kiva tietää työikäistenkin ratkovan.

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

#33851 Kommentoi
    Orree84
    Vieras

Hei!

Joo näitä tykkään tehdä työpäivän jälkeen. Hyvin ovat ajankohtaisia ja huippulaatijat asialla. Joskus olen itsekin halunnut laatia ristikon, pitänee Erkki Vuokilalta kysellä…:) Hienosti laaditut ristikot sekä PuPessa että Passelissa. Monesti en pääse varsinkaan punaisessa itse loppuun asti, kolmostason on jo liian vaikee mulle:)

#33855 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Varsin laadukkaina Sanarisin tuottamia ristikoita pidän. Aika vähän niissä on suoranaisia virheitä. Itse ratkon lähinnä Ilta-Sanomien, Suomen Kuvalehden, Avun ja Seuran ristikoita. Aikaa PuPeen ei oikein edes riittäisi, vaikka eläkeläinen olenkin.

Voin kyllä vaikeissakin auttaa, mutta kun en ole itse lehteä ostanut, jos ristikko on kovin aukkoinen, minusta ei ole enää apua. Joskus tuli ratkottua isojakin aloja, mutta lopetin auttamisen, jossa minun tarvitsisi ratkoa suuria alueita. Siitä on myös se hyöty, että ratkojan tulee itse ratkoa aina ristikko melko pitkälle ennen kuin apuja tulee palkintokisaan osallistuvaan ristikkoon. Se on reilua kaikkia kohtaan.

Jälkikäteen ristikon vihjeitä voi pohtia hyvinkin perusteellisesti. Mielelläni autan Vaikeimpien ristikoiden opastusta -säikeessä kolmosiin sisään pääsemisessä. Marcus varmaan myös voi tarjota apua.

Olen yrittänyt laatia ristikoita. Voit katsoa säiettä Omat ristikot. Teknisessä mielessä osa on varsin onnistuneita ja osa varsin keskinkertaisia. Suurin ongelma on se, että sanasto on helposti Hesarin ristikoiden tasoa. Uusien ristikoiden tekemisen kanssa se, että ei ole kertaakaan saavuttanut sanaston suhteen sitä, mitä olen tavoitellut, on saanut aikaan sen, etten ole saanut enää aikaiseksi pitkään aikaan uusia ristikoita.

#33858 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Valamon s. 25 oikeassa yläreunassa ei siitä ja mies tavut vaihtaenkin tuottaa ongelmia.

Saisiko siihen vinkkiä, kiitos.

#33861 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Ratkontavirheet vaivaa. Toiseen virheeseen annan vinkin. Toiseen annan tarvittaessa vinkin.

Näytä/piilota virheitä:
    EI SIITÄ 3. ja 6. kirjain on väärin – eläin.VÄLISSÄ 1. ja 5. kirjain on väärin.

#33865 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Ratkesi näillä.

#33874 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Hyvä.

Luin Sanaristin foorumista Lähteenmäkeen liittyen. Nimim. Ratkoja kirjoittaa (komm. 83).

Olen pyöritellyt Lähteenmäen s. 32 ristikkoa. Sain sen nyt täyteen, mutta minua jäi mietityttämään kuvasta lähtevä lyhyt sana. Jossain näihin annettiin vihjeitä, että lyhyt kuvasta lähtevä sana liittyisi kuvassa olevaan koiraan. Mutta mielestäni sain järkevät sanat sekä siihen lyhyeen, että ylhäältä risteävään myös niin, että se lyhyt sana liittyisikin kuvaan ja sen valkoiseen reunaan. Kumpaakohan tässä nyt haetaan?

Mielestäni koirakuvan oikealle puolelle tulevan ratkaisusanan voi ymmärtää molemmista näkökulmista käsin.

#33884 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Viitamäki 28. Tsekkaatkos, Tapio, olisivatko alareuna ja oikea puolisko mitään? Lähetän kuvan.

Oikea keskivaihe KATAT TÄLLE, ratkaisuni ei kolahda ja alaspäin vielä avoinkin. Alempana EIVÄT KÄY ALKOSSA, mulla tuli sinänsä järkevä ratkaisu, mutta on kai väärin, kun onhan sitä nyt muutakin elämää kuin Alko jos tuo on mitä ratkoja hakee… Jos ratkaisuni on oikein, ihmetyttää vihje…

Yläreunan ”puskasta” lähteväni ratkaisu on kesken, jos keskellä oleva vihje POIS on oikein ratkottu….liekö.

Auki oleviin vasen ylä ja keskivaihe en odotakaan vielä vinkkiapua, joskin vasen ylä TÖRMÄILYJÄ saattaa olla lopusta oikein. Mutta ratkonko taas väärin ja se vie mukanaan. Pidän kyllä tästä kiduttavasta ristikosta.

#33885 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Alareuna ja oikea puoli on pääosin kunnossa, mutta keskellä on virheitä, jotka saavat aikaan ratkonnan tökkimisen. En vasemman puolen isoon aukkoon olisi mielelläni antanutkaan vinkkejä, sillä silloin auttamista olisi kohtuuttoman paljon. Sinulla on ihan hyvä asenne siinä, että pyrit itse ratkomaan ensin sitä aukkoa.

Katson ensin virheet.

Näytä/piilota virheitä:
    Kasvikuva sivun yläreunassa 7. ja siitä eteenpäin on väärin – kyseessä on eri kasvi kuin mitä ajattelit.PÄÄTTÖMÄSTI… vain 1. kirjain on oikein.SOITTIMITTA 1., 3.-11. kirjain on väärin.POIS vain 4. kirjain on oikein.ENNEN EUROA 1.-5. kirjain on väärin.

Kirjoitit:

Oikea keskivaihe KATAT TÄLLE, ratkaisuni ei kolahda ja alaspäin vielä avoinkin. Alempana EIVÄT KÄY ALKOSSA, mulla tuli sinänsä järkevä ratkaisu, mutta on kai väärin, kun onhan sitä nyt muutakin elämää kuin Alko jos tuo on mitä ratkoja hakee… Jos ratkaisuni on oikein, ihmetyttää vihje…

Auki oleviin vasen ylä ja keskivaihe en odotakaan vielä vinkkiapua, joskin vasen ylä TÖRMÄILYJÄ saattaa olla lopusta oikein. Mutta ratkonko taas väärin ja se vie mukanaan. Pidän kyllä tästä kiduttavasta ristikosta.

Oikea keskivaihe KATAT TÄLLE, ratkaisuni ei kolahda ja alaspäin vielä avoinkin.”

Idea minultakin on vähän hukassa (Marcus voisi avata ideaa). Pystysuoraan menevässä sanassa 3. kirjain on väärin, mutta 5. kirjaimen olet hahmotellut oikein.

EIVÄT KÄY ALKOSSA on ihan oikein. Onhan vihje vähän outo, mutta ihan looginen.

TÖRMÄILYJÄ 7. kirjain ja kahdeksan viimeistä kirjainta on oikein. Kirjoitit: ”Mutta ratkonko taas väärin ja se vie mukanaan.” – just niin on käynyt ristikon keskellä!

Kiduttava on varmaankin oikea sana kuvaamaan ristikkoa.

#33890 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Sanarisin sivuilla oleva Lähteenmäen ristikkoon liittyvä kommentti on kirjoittamani. koska itseäni jäi se kohta mietityttämään ja mielestäni sain sillä toisella tavalla oikeat ratkaisusanat, nehän minulla siinä alunperinkin oli ja jossain tänne lähettämässäni kuvassa myös. Vaihdoin ne kyllä silloin toisiin vihjeiden mukaisesti. Ehkä laitan kuitenkin nuo ensiksi miettimäni siihen, koska mielestäni ihan luonteva yhteys niilläkin. Tiedä tosiaan sitten, kumpaa/mitä siinä oikein haetaan.

#33891 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Komm. #33874 tarkoitat. Kuvan oikea puoli on hankala. Siihen on monia sanoja kokeiltu. Mielestäni viimeksi esittämäni näkökulma on se oikea, mutta on laadinnallisesti epäreilu ratkojia kohtaan sanan ”tipatalla” osalta. Mitä lyhyeen sanan suhteesta kuvaan tulee, on vain arvailuja siitä, mikä on laatijan ajatus ollut. Mihinkään takuuseen en mene siitä, mitkä ovat laatijan tarkoittamat ratkaisusanat. Jos laitoit eri tavalla, mihin täällä päädyimme, sekin voi olla oikein.

Sanarisin foorumissa asiaa voi tiedustella joitakin päiviä sen jälkeen kun lehden palautusaika on päättynyt. Nyt sieltä kenenkään ei sivuston sääntöjen vuoksi pitäisi antaa kommenttia esittämääsi kysymykseen.

#33892 Kommentoi
    Joukahainen
    Vieras

Minäkin voisin laittaa lusikkani soppaan liittyen Viitamäen ristikon s.28 KATAT TÄLLE-vihjeeseen.

Näytä/piilota  apusisältö:
    Vaakaan tulevasta sanasta laulaa Peitsamokin kappaleessaan Kauppaopiston naiset, näitten tullessa täyteen. Alas tuleva sana on taas piip katat sanalle.
    #33900 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Noinhan se menee, kiitos kommentista. En saanut vain kiinni ajatuksesta.

[Ylläpitäjä kommentti. Laitoin vinkkisi spoilerin sisään, jos joku haluaa pohtia asiaa ilman vinkkiäsi.]

[Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan oletuksena olevan tekstin "apusisältö" voi vaihtaa muuksi tekstiksi kirjoittamalla aloituskoodiin tarkennuksen, esim. "SPOILER=tapion vinkki" pelkän "SPOILER" asemasta. Teksti tulee aina isoilla kirjaimilla, vaikka sen kirjoittaisi pienillä kirjaimilla.

Lisää asiasta voi lukea täältä.

Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

#33902 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Kiitoksia Tapio ja Joukahainen yrityksistänne järkeistää mua, se on vaikeaa tosin. Ymmärsin vaakaan tulleen, kun tiedän kipaleen, mutta alaspäin ratkomani ei vielä soita helinäkeijun lailla nupissani. Onkohan se oikein, risteävät lienee kuitenkin?

Mutta tämä ristikko on nyt tehty vinkkienne ansiosta. Vihje VIITTAUS NESTEESEEN… keskivaiheilla vaakaan, ratkaisustani ymmärrän vain osan  Saat, Tapio, kuvan. Miltäpä näyttää?

Olen kyllä nauttinut tästä, laatijalle kiitos! Tosin pari viikkoa tuijotin, ja aloin jo houria, kun yötkin valvoin. Kissamme hermostui ja vaimo alkoi ihmetellä puheitani kuin Melania Donaldin voiton puhetta.

#33903 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Jaaa, onkohan oikean yläkulman piippukuvan ratkaisuni oikein sekään? Sanani kun ei ihan yleinen ole, mielestäni. No, onko sitten ratkaisuni RENGAS & KAUPUNKI.. .Pitäisin enemmän vihjeestä RENGAS+KAUPUNKI. Sama yläkulma.

#33904 Kommentoi
    Eero84
    Vieras

Mikä tuohon Salokankaan s. 23 maa/rotta vinkkiin on tarkoitus tulla? Puuttuu enää yksi kirjain tuosta sanasta !

#33906 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Eerolle: kannattaa mainita, missä kohden ristikkoa ko. ongelmakohtasi oikein on. Satuin penkomaan samaa ristikkoa, niin löysin. Vasen ylänurkka.  Ei siihen voine suoraan vastausta antaa. Tai voi, muttei saa tällä foorumilla . Tuota /- viivaa ei kyllä vihjeessä ole, ainakaan mistään jyrsijästä ei kai ole kysymys. Sanakikkailua kaiketi.

Itselläni on oikean alareunan (ei ihan alhaalla) CASSIUS, jossa toinen S alleviivattu, aukko kahdessa kohtaa, ehkäpä siksi, että risteävä TÄLLÄ OTAKSUA on auki.

Molempien vihje-idean tajuan, mutta ei kolahda! Vaikea lie näihinkin vinkata paljastamatta suoraan oikeaa vastausta.

#33907 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Oman CASSIUS-vyyhden kohdassa myös pystyyn risteävät PERU-NATA mättää. Saat, Tapio, kuvan.

#33908 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Tais aueta PERU-NATA, tavuviivako hämäsi.

#33914 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

CASSIUS- kohta on Salokangas 23, oikea melko alhaalla…

#33916 Kommentoi
    Joukahainen
    Vieras

Paljon on ollut porua Lähteenmäen tavu ristikon vasemmasta yläreunasta. Minullakin oli ensin pääkuvasta lähtevä lyhyt sana koiraan liittyvä. Mutta ylhäältä tulevaan edustaa ja tipatalla vihjeisiin ei kyllä mielestäni tullut kovinkaan järkeviä ratkaisuja. Epäilit aiemmissa kommenteissasi mm, että tipatalla saattaisi olla anagrammi. Minäkin olen nyt kääntynyt sille kannalle, jolloin siihen ei käy kuin yksi sana? Ja ylhäältä tulevaan edustaa vihjeeseenkin tulisi ihan järkevä ratkaisu. Mitä tulee pääkuvasta lähtevään lyhyeen sanaan. Entäpä jos ratkaisu liittyykin koiran alla olevaan juttuun? Sanastojen syövereistä löytyy sillekin selitys. Joka tapauksessa tämä on minun lopullinen ”tuomio”.

#33917 Kommentoi
    Joukahainen
    Vieras

Jatkoa edelliseen. Sana on kyllä perin outo, mutta mäni syteen taikka saveen, tälläisenä sen lähetän, jollei tule parempia ehotuksia.

#33918 Kommentoi
    Eero84
    Vieras

Onko ristikko täytetty kaikilta osin oikein? Edelleen se yläkulman MAAROTTA- vinkki ei avaudu. Tuossa kohdin se yksi kirjain jää piiloon ja ei risteä minkään sanan kanssa. Mielestäni näitä pitäisi välttää, varsinkin kun vinkki ei ole helpoimmasta päästä. Kuten ei ile myöskään se vinkki IKKU RHO joka tulee siihen pystyyn. Tämä siis palautteena.

#33919 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Minulla taas IKKU RHO -vihjeeseen on tullut ihan karjanhoitoon liittyvä sana, mutta se on tullut risteävien avulla enkä osaa selittää. Näin minulle käy usein.  Josko Tapio auttaisit jotenkin, kuvan lienet saanut. Eero84:lle vinkiksi tosiaan että mikään jyrsijä ei ole tuo ROTTA tässä….Se on laatijalle tyypillistä sanataidetta! Luulisin.

#33920 Kommentoi
    Eero84
    Vieras

Jos tuo karjanhoitoon on liittyvä niin sitten se minulla on oikein. Eli edelleen siitä maarotasta puuttuu nyt siis se yks kirjain! En älyä

#33922 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Joukahainen:

Ja ylhäältä tulevaan edustaa vihjeeseenkin tulisi ihan järkevä ratkaisu. Mitä tulee pääkuvasta lähtevään lyhyeen sanaan. Entäpä jos ratkaisu liittyykin koiran alla olevaan juttuun? Sanastojen syövereistä löytyy sillekin selitys. Joka tapauksessa tämä on minun lopullinen ”tuomio.

Jatkoa edelliseen. Sana on kyllä perin outo, mutta mäni syteen taikka saveen, tälläisenä sen lähetän, jollei tule parempia ehotuksia.

Viimeistä tavua vihjeelle tavu vihjeelle ”edustaa…” ajattelimme Marcuksen kanssa eri lailla. Koirakuvan lyhyen sanan voi tällöin tulkita monellakin tapaa, mutta mikään ei ole kovin luonteva. Laittamallasi tavulla koirasta tuleva ratkaisusana ei tuntunut meistä kunnolliselta. Jos lähetät yhteystietosi, voin laittaa privaatin linkin Magmaan (sellaisia olen tämän kaltaisissa tilanteissa antanut muillekin) tai muulla tavalla privaatisti kertoa ratkaisusanan, jonka siihen ajattelimme. Muulla tavoin en ratkaisusanaa kerro enkä anna muidenkaan kertoa.

Mainoslahjana voidaan antaa hieman laittamaasi pienenemmän asian.

Kun googlasin laittamaasi ratkaisusanaa, sain kyllä siihenkin liittyvän jollakin lailla hyväksyttävän ratkaisusanan. Perin outo se kyllä olisi, mutta kun katsoo vihjekuvaa, hyvin looginen se kyllä on. Voi olla, että olet oikeassa. Tällöin ”edustaa…” tulisi se luontevampi ratkaisusana. Helkutti kanssa tämän ristikon kanssa. Kovin hyvää kokonaisuutta ei tule.

Laittamasi ratkaisusana olisi tuotemerkki, mikä taasen on erittäin heikkolaatuinen ratkaisusana googlaustarpeineen. Tuo mieleen ennemmin Aulis Lehdon ristikot kuin Sanarisin tuottamat ristikot.

#33924 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

A: Skotti kirjoitti:

Mutta tämä ristikko on nyt tehty vinkkienne ansiosta. Vihje VIITTAUS NESTEESEEN… keskivaiheilla vaakaan, ratkaisustani ymmärrän vain osan  Saat, Tapio, kuvan. Miltäpä näyttää?

Jaaa, onkohan oikean yläkulman piippukuvan ratkaisuni oikein sekään? Sanani kun ei ihan yleinen ole, mielestäni. No, onko sitten ratkaisuni RENGAS & KAUPUNKI.. .Pitäisin enemmän vihjeestä RENGAS+KAUPUNKI. Sama yläkulma.

Oman CASSIUS-vyyhden kohdassa myös pystyyn risteävät PERU-NATA mättää.

Tais aueta PERU-NATA, tavuviivako hämäsi.

Eerolle: kannattaa mainita, missä kohden ristikkoa ko. ongelmakohtasi oikein on. Satuin penkomaan samaa ristikkoa, niin löysin. Vasen ylänurkka.  Ei siihen voine suoraan vastausta antaa. Tai voi, muttei saa tällä foorumilla . Tuota /- viivaa ei kyllä vihjeessä ole, ainakaan mistään jyrsijästä ei kai ole kysymys. Sanakikkailua kaiketi.

Itselläni on oikean alareunan (ei ihan alhaalla) CASSIUS, jossa toinen S alleviivattu, aukko kahdessa kohtaa, ehkäpä siksi, että risteävä TÄLLÄ OTAKSUA on auki.

Molempien vihje-idean tajuan, mutta ei kolahda! Vaikea lie näihinkin vinkata paljastamatta suoraan oikeaa vastausta.

Minulla taas IKKU RHO -vihjeeseen on tullut ihan karjanhoitoon liittyvä sana, mutta se on tullut risteävien avulla enkä osaa selittää. Näin minulle käy usein. Josko Tapio auttaisit jotenkin, kuvan lienet saanut. Eero84:lle vinkiksi tosiaan että mikään jyrsijä ei ole tuo ROTTA tässä….Se on laatijalle tyypillistä sanataidetta! Luulisin.

Viitamäen ristikossa piipun kuvan 3. tavu on väärin. Tietenkin risteävä on väärin myös. Annoin vihjeeseen aiemmin jo vinkin, mutten jaksa sitä etsiä.

RENGAS… tulee rakentaa kuin piilosanavihje, joka on tyyppiä jaotelma eli ratkaisusana pitää koostaa vihjeen antamista paloista. Kyllä se & kuuluu olla. & = ? eli mitä & on toisin ilmaistuna.

VIITTAUS NESTEESEEN… on oikein. Jos se ei avaudu, kohtaa voi käsitellä myöhemmin. Marcus osannee purkaa vihjeen hyvin myöhemmin.

Sitten Salokankaan ristikkoon.

CASSIUS/PERUNATA risteyskohdan olet mielestäni hahmotellut oikein, joskin kumitetusta kirjaimesta on jäljellä vain vähän. 4. kirjain näyttäisi olleen väärin. Muistan tähänkin antaneeni vinkkejä. Jos ollaan sivulla 2. kannattaa katsoa, löytyisikö sivulta 1. vinkkejä!

Olennaista on alleviivattu kohta. Kyseessä on rakennevihje, joka kysyy mikä merkitys kirjaimella S on vihjeessä. Risteävä on typistevihje.

TÄLLÄ OTAKSUA olen myös aiemmin vinkannut. Alla lyhyt vinkki, mutta pidempi löytyy sivulta 1.

Sanaleikki liittyen sanan OTAKSUA merkitykseen.

IKKU  RHO. IKKU  RHO oli minullekin vaikea ja tarvitsin siihen (muistaakseni Marcukselta) apua ymmärtämiseen. Tarkkaan ottaen vihje ei ole IKKU RHO vaan IKKU  RHO!

Kirjainjekkuilua – keskeltä on poistettu tavu.

[Ylläpitäjän siivoustoimenpiteitä. A. Skotti oli kirjoittelua vahingossa väärällä nimimerkillä. Korjasin nimimerkin ja poistin nimimerkkivirheisiin liittyviä kommentteja ja omia turhia kommenttejani. Kokosin tähän kommentiin useita A. Skotin kommentteja. Poistin kommentteja, jotka liittyivät kuvien lähettämiseen, sillä ne olivat vain teknisluonteisia kommentteja, joilla ei ole enää merkitystä.]

Sivulta 1. voi etsiä apua sivukohtaisella haulla.

[Ylläpitäjän opaste. Käytä selaimen sivukohtaista hakua katsoaksesi, onko kysymääsi vihjeeseen jo aiemmin annettu vinkkejä. Selaimen käyttöliittymästä löytyy toiminto "Haku sivulta".  Google Chromen mobiiliselaimessa toiminto löytyy käyttöliittymän oikeasta reunasta. Se toimii seuraavasti:

1. - kolme pistettä avaa valikon, josta löytyy kohta "Haku sivulta" -toiminto. Klikkaa kohtaa.
    2. - kirjoita kursorin osoittamalle kohdalle sitten etsittävä teksti.

Katsoin Windows Chromen tietokoneversiota. Haku löytyy siitäkin käyttöliittymästä samasta paikasta. Sivukohtaisen haun kohdalla lukee vasemmassa reunassa "Haku..." ja oikeassa reunassa Ctrl+F7. Myös Windows Microsoft Edgestä toiminto löytyy aivan käyttöliittymän oikeassa olevan kolmen pisteen kohdalta (pisteet ovat vaakatasossa) avautuvasta valikosta nimellä "Etsi sivulta". Tietokoneella toiminto löytyy selaimilla Ctrl+F-näppäinyhdistelmällä.]

#33927 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Eero kirjoitti:

Mikä tuohon Salokankaan s. 23 maa/rotta vinkkiin on tarkoitus tulla? Puuttuu enää yksi kirjain tuosta sanasta !

Onko ristikko täytetty kaikilta osin oikein? Edelleen se yläkulman MAAROTTA- vinkki ei avaudu. Tuossa kohdin se yksi kirjain jää piiloon ja ei risteä minkään sanan kanssa. Mielestäni näitä pitäisi välttää, varsinkin kun vinkki ei ole helpoimmasta päästä. Kuten ei ile myöskään se vinkki IKKU RHO joka tulee siihen pystyyn. Tämä siis palautteena.

Jos tuo karjanhoitoon on liittyvä niin sitten se minulla on oikein. Eli edelleen siitä maarotasta puuttuu nyt siis se yks kirjain! En älyä

Vihje ei ole MAAROTTA vaan MAA ROTTA.  Kuten A. Skotti totesi, vihje ei liity millään tavalla jyrsijään.

Vihjeessä pitää ajatella maan nimeä, joka saadaan, jos ratkaisusanaan lisätään kirjaimet RO. Ratkaisu sana on maan nimi ilman kirjaimia RO eli maa onn RO:TTA!

IKKU  RHO kommentoin edellisessä A. Skotille antamassani vinkissä.

Vihje MAA ROTTA on kyllä piilokirjaimenkin kanssa ihan OK, kun ymmärtää vihjeen idean.

En huomannut sinulta kuvaa – saatoin vahingossa sen poistaakin. Voin verrata ratkaisuasi aiemmin saatuihin ratkontoihin. Voit lähettää uuden kuvan.

[Ylläpitäjän kommentti. Kuten A. Skotti mainitsi, kannattaa mainita aina suurinpiirtein kohta, mistä vihje löytyy.]

#33928 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Kiitos, Tapio, vinkeistä. Viitamäen 28 kohdat tajusin.Pistän vielä kuvan Salokangas 23  CASSIUS -kohdasta.  En taida itse CASSIUS ja toinen S alaviivalla -ratkaisusanaa tajuta, mutta hyvä sana tuli ja viittaa legendaan…

#33929 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Hakonen 27 oikea yläkulman talo  lainausmerkeillä askarruttaa. Laitan kuvan. Piilokirjain on tyhjä.

#33930 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Oikein Salokankaan ristikko on lähettämältäsi kohdin ratkottu. Jos eräs vihje ei aukene, voit ottaa esille ratkonnan palautusajan päätyttyä. Voin silloin purkaa vihjeen perusteellisesti.

#33931 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

A. Skotti:

Hakonen 27 oikea yläkulman talo  lainausmerkeillä askarruttaa. Laitan kuvan. Piilokirjain on tyhjä

Talo-sanaan pitää liittää kirjain I johonkin kohtaa taloa (eteen, keskelle tai loppuun). Talon kuvassa on lainausmerkit, mikä tarkoittaa sitä, että ratkaisusana ei liity mitenkään taloon. Etsitään talovihjeestä saadun sanan pohjalta erisnimeä. Erisnimi oli itselle totaalisen outo, mutta löysin sen ratkojat.fi-sivustolta. Voit laittaa myös sellaisen haun, että laitat ratkaisusanan, jossa piilokirjaimen kohdalle laitat pisteen tai kysymysmerkin. Turha sinunkaan on sitä muualta hakea, sillä outo se on sinullekin. Nettiä piilokirjaimen laittamiseen joka tapauksessa tarvitaan.

Kuvan sain. On oikea yläkulma oikein. En muuta osaa antaa avuksi kuin mitä jo annon.

#33932 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

Kiitos jälleen kerran.  Enpä tuntenut.

#33933 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Jos jotain sanaa entuudestaan ei tiedä, sitä ei tiedä. Asia ei pohtimalla selviä. On tilanteita, joissa on järkevää mennä siitä, mistä aita on matalin. Kun menee ensin siitä, mistä on matalin, voi oivaltaa myös vihjeen idean.

#33934 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Saisinko apuja piiliksien puuttuviin:

Piilis A 7 pystyyn

Piilis B 20 vaakaan

#33935 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Piilis 16 A on ratkontavirhe, mikä kiusaa pystysanaa.

V8

V8 piilovihje on anagrammi sanoista ”tarina elä” – siihen ei kuulu 6. ja 8 kirjain. Kysytään jotain suurta.

P7

Sana ”Palaamassa” viittaa oikealta vasemmalle lukemista. Niin löydät punaisen maton (viihdealaannliittyvän) paikan.

Piilis 16 B.

V20

Piilovihje on kolme ensimmäistä sanaa (jaotelma). Kaksi viimeistä sanaa on suora vihje. Kielitoimiston mukainen sanaluokka on postpositio.

#33938 Kommentoi
    Maria
    Vieras

Entäpä sitten Riimipiilis  V10 JA V13?

#33940 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

V10

Alussa on suora vihje. Piilovihje  ”naista takaa” = naista oikealta vasemmalle luettaessa. Kyseessä ei ole käänteinen kätkö vaan vain kääntö.

V13

Eka vihje on suora vihje. Knoppitieto. Katsoin ratkojat.fi, mitä paikkoja Kaliforniassa on. Ei tullut suoraan mieleen. Piilovihje on jaotelma sanoista ”Länsi-Afrikassa hyväksytään uraani”. Hyväksytään ei ole alin hyväksytty!

Lahtisen piilis on kyllä nyt ihan tavallinen piilis, koska riimejä ei ole.

#33944 Kommentoi
    Eero84
    Vieras

Saisiko tuohon Vaalamon s. 25 ristikkoon apua kohtiin ’ikävältä tuntuvaa’ ja ’lauta tulpaksi’. Oikea alakulma

#33945 Kommentoi
    Joukahainen
    Vieras

Ja missäpäin se on ristikkoo. Autan kyllä.

#33947 Kommentoi
    Joukahainen
    Vieras

No, kyllä sain. Haluatko suoraan vastauksen ,. Vai haluatko itse ratkaista?

[Moderaattorin huomautus. Nyt Joukahainen esittää tämän sivuston sääntöjen vastaista toimintaa. Tällä sivustolla on kielletty antaa palkintoristikoissa ratkaisusanoja tai niiden kirjaimia.]

Korjasin Joukahaiselta yhdessä kommentissa olleen kirjoitusvirheen ja poistin tarpeettomana kirjoitusvirheen takia laitetun kommentin, jossa oli vain kerrottu tarkoitettu sana. Suosittelen Joukahaiselle kirjautumista, sillä se mahdollistaa kirjoitusvirheiden korjaamisen jälkikäteen. – itse korjailen tuon tuostakin jälkikäteen kirjoitusvirheitäni.]

#33948 Kommentoi
    Joukahainen
    Vieras

Tai siihen vihjeitä?

#33949 Kommentoi
    Eero84
    Vieras

Suora vinkki ol, oon pyöritelly liikaa,enkä tajua

[Moderaattorin kommentti. Suoraan ratkaisusanaa ei saa pyytää tällä sivustolla. Jos ristikossa on tilanne, että julkiset vinkit eivät riitä ja ristikosta puuttuu enintään kolme kirjainta, voin auttaa Magmassa privaatisti. Jos minä ensin saan kuvan, jonka avaan Maagmassa, tarvitsen kysyjän s-posti osoitteen Palaute-/yhteydenottolomake kautta. Voi toimia myös niin, että itse lataa ristikkokuvan Magmaan ja palautelomakkeessa kertoo Magman osoitteen. Palautelomakkeelle ei ole pakko antaa oikeaa s-postiosoitetta vaan vain rakenteellisesti oikea osoite. Näin kysyjä säilyttää anonyymiyden. Magmassa auttaminen on kuitenkin poikkeustilanne, jota on tarkoitus käyttää harvoin.

Iisakin Ristikoiden osalta olen Alf Simbergin ristikoita muutaman kerran ratkonut kimpassa kun sekä minun että kysyjän taidot eivät ole yksin riittäneet ristikon selättämiseen. Punaisen Pelikaanin osalta en usko että kimpparatkontaan tarvitsee mennä. Aina on joku, joka on ristikon kokonaan ratkonut ja joka osaa auttaa.]

#33950 Kommentoi
    Eero84
    Vieras

Mielestäni sain nyt sen ratkaistuksi, lähetän myöhemmin vielä kuvan tästä tarkastukseen. Omaa ajattelua pitää uskaltaa vaihtaa:)

#33952 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Mielelläni katson, tuliko mielestäni oikein ratkottua. Kokemuksesta tiedän, että suuri osa ongelmista johtuu virheratkonnoista. Minuakin nettituttuni ovat auttaneet kertomalla, missä olen tehnyt virheen. Usein pelkkä virheen kertominen riittää.

#33977 Kommentoi
    roby
    Vieras

nämä vielä hiertävät

s. 20 käärme hännästä päähän: lopetus ja vakauttavia,

s. 28 oikealla: k-kassi,

vasen alakulma: nanna ja näin saat katan…,

s. 32 oikea yläkulma: valaiseva toiminnassa ja sitä risteävät sanat,

keskellä: pakottaa kehään ja tämä työ terävöittää,

alhaalla: asujalla oman pitäjän seutu ja  keltainen liuska

#33978 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Käärmeessä en voi auttaa kun ei ole kuvaa ristikosta.

s. 28 oikealla: k-kassi,

vasen alakulma: nanna ja näin saat katan…,

K-kassi

Viittaa erään kulkuneuvon lempinimeen.

NANNA

Olisko sama vihje useaan kertaan?

NÄIN SAAT KATAN KAULASTA

Eräånlainen skytismi, jossa vihje kertoo, mistä sanasta pitää saada toinen sana. Ratkaisusana kertoo, mitä pitää tehdä.

s. 32 oikea yläkulma: valaiseva toiminnassa ja sitä risteävät sanat,

keskellä: pakottaa kehään ja tämä työ terävöittää,

alhaalla: asujalla oman pitäjän seutu ja  keltainen liuska

”valaiseva…” (kaikkien risteävien antaminen olisi liiallista auttamista, joten valitse ainakin näin aluksi  1-2 vihjettä, johon haluat apua)

Hyvin pieni valaiseva.

”pakottaa kehään”

Sotaan liittyvä verbi.

”tämä työ terävöittää”

Millä teroitat esineitä?

”asujalla…” vihje on niin suora, että en vaikea antaa lisävinkkiä. Ihan sama asia yhdellä sanalla ilmaistuna.

Ratkaisusana on vihjeen osat ”oman pitäjän” ja ”seutu”  yhdistettynä pitkäksi yhdyssanaksi.

keltainen liuska

Kuvassa on puutavaraliikkeestä ostettu rakennusmateriaali, johon on tehty lovi, jolloin on saatu …

#33980 Kommentoi
    Johanna
    Vieras

Kirjoitat vihjesanan Lähteenmäen (s. 32) ristikosta ”tipatella”. Vihje on ”tipatalla”.

#33981 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Menee vähän selkäytimestä, kun ”tipatella” on oikea sana. Oli yhdessä kommentissa sivulla 1 väärin. Korjasin virheen.

#34004 Kommentoi
    Iida
    Vieras

Sivun 31 oikeassa ylänurkassa vihje UHKANA LENTÄESSÄ. Ihan järkevän sanan siihen saan, mutta en ymmärrä, miten liittyy vihjeeseen. Saisiko tähän jotain vinkkiä, jolla ehkä tajuaisin yhteyden. 🙂

#34010 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Jäin minäkin ihmettelemään enkä luontevaa selitystä yht’äkkiä keksinyt. Ehkä joku muu osaa antaa logiikkavinkin. Voin kyllä katso, onko mahdollista ratkontvirhettä.

#34013 Kommentoi
    Marcus
    Osallistuja

Uhkana lentäessä

liittyy lentämisen riskiin terveydelle
    #34019 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kiitos,

en ajatellut, että lentämiseen liittyvä terveysriski voisi olla olla niin suuri kuin laatija esittää. Googlasin, että esitetty uhka on olemassa.

Esillä 54 viestiä, 76 - 129 (kaikkiaan 129)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 6/2024

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Lue lisää...

Voit tsättäillä ristikostasi kanssani Magmassa (video). Lue lisää...

Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista. Lue lisää...

Lue myös auttamisperiaatteet.