Merkitty: Antti Viitamäki, Erkki Vuokila, Hannu Salokangas, Harto Hakonen, Jari Keränen, Johanna Kurkela, Juha Neitola, Kari Vaalamo, P. A. Manninen, Pentti Vaalamo, Tapio Lähteenmäki, Tuomas Holopainen
- Tämä aihe sisältää 209 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 19.12.2021 22:22 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
Olihan siinä huutomerkki, joka ajaa saman asian kuin sitaatit. Nyt jompikumpi oli tarpeen. Joskus sitaatit jätetään pois, esim. kuva kiurusta ja ratkaisusana on TAMI. Vihjeen rakenne on tällöin kyllä yksinkertaisempi.
Antamani kommentit Viitamäkeen kannattaa lukea. Kovin paljon eivät paljasta, mutta antavat vinkkejä vihjeitystyylistä.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
Nautitaan syksyn kauneudesta! 🍁🍄🍁
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasMoi, pistin Viitamäen. Se ei aukea millään. Nekin mitkä sain, tuntuvat epävarmoilta. Muut ristikot olen selvitellyt. Tuohon kaipais jotain vinkkiä. Olen kyllä luovuttamassa Viitamäen suhteen.
TapioSivustovastaavaEnsin on hyvä korjata virheet. Laitan myös muutaman vinkin virhekohtien risteäviin:
PARHAITEN ESILLÄ kaikki paitsi viimeinen kirjain on väärin. Rustevä TYNNYRIIN on alkoholijuoma.
KENNOIHINKIN on väärin. Mitäs sinullakin on yleensä kennoissa?
SORISTAKIN ratkaisusana on väärin. Ratkaisusana voisi olla helpossa ristikossa. Risteävässä hai-kuvassa ei kysytä hailajia vaan ratkaisuksi tulee haihin liittyvä yleisilmaisu.
KELTAINEN viimeinen kirjain on väärin.
vihje tulee lukea muodossa ”kello + kuppi & asetti”. Ratkaisu on kokonaan väärin. Laitoin kyllä itsekin aluksi samaan tapaan kuin sinä. Vihje on kuvallinen jaotelma/kuva-arvoitus, josta tulee suoraan ratkaisusana kun vihjekuvat lukee esittämälläni tavalla.
KANASTAKIN olet laittanut väärän ruokalajin. Ruokalajin alkuun tulee sana kana kuten laittamassakin ratkaisusanassa. Kysyttyä ruokalajia tarjotaan lemmikeillekin.
ULLOSTA ratkaisusana on väärin. Laitoin kyllä itsekin aluksi samoin. Vihjeen idean olet kyllä ymmärtänyt. Ratkaisusanalle sopisi myös vihje ULLOSSA, mikä olisi mielestäni luontevampikin.
ENNEN POLTETTUJA on samoin väärin – liittyy epäterveelliseen tapaan.
Sitten pikkuvinkkeä kohtiin, joissa sinulla jo on ratkaisusanoja:
PYÖREÄ ELI PYÖREÄ – lue sana kerrallaan. Pyöreä ei kyllä muodoltaan ole pyöreä vaan lähinnä soikea.
on kuva-arvoitus, eräänlainen kuvallinen jaotelma. Ajatuskulku on kolmiosainen. Kuva-arvoitus > ? > ratkaisusana. Pura ensin kuva-arvoitus ja käytä sen ratkaisua uutena vihjeenä.
Millä lehden sivulla vihje sijaitsee?
Tiedote. Muutan hieman auttamisperiaatteitani. Tehdään jatkossa niin, että jos on kokonaan tyhjää, en anna mitään vinkkiä suoraan. Minun on mahdoton tietää, mikä vihje kullekin ratkojalle on vaikea. En halua antaa tarpeettoman paljon vinkkejä. Toivon, että autettava vinkki aina yksilöidään ja kerrotaan suurin piirtein paikka, jossa vihje sijaitsee. Autan kyllä taatusti tarvittaessa, mikäli itse olen saanut ristikon ratkottua.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeet - katso video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasKiva. Juu ei tyhjiin tarvitse vinkata. Nuo jo ”ratkomani” kun olivat niin epävarmoja. Kun jos niihin nyt oikein osaan, niin voi olla että lähtee vyyhti purkautumaan.
MariaVierasSaisiko vähän apua Liljeroosin ristikkoon.
UumoilijaVierassuomi24.fi harrastukset/pelit/sanaristikot löytyy apuja
TapioSivustovastaavaTämä asia on kyllä kaikille tänne kirjoittajille tiedossa. Suomi24 voi vapaasti hakea tietoa, mikäli haluaa saada vihjeiden ratkaisusanat heti selville.
Suomi24-sivuston ongelma on kuitenkin siinä, että siellä paljastetaan ratkaisusanoja, joita kukaan ei edes ole pyytänyt paljastettavaksi. En suosittele sivuston käyttöä lainkaan, koska sieltä voi saada sellaisia ratkaisusanojen paljastuksia, joita ratkoja ei halua. Varsinkin ristikoiden pääkuvista johdettujen sanaketjujen paljastamisia pidän ongelmallisina.
Jos ristikko on palkintokilpailu, ennen ratkonnan lähettämisen palauttamisen palkintokilpailuun aika ei ole umpeutunut, ratkaisusanoja ei täällä saa kertoa. Kun palautusaika on umpeutunut, voi ratkaisusanatkin kertoa ja niiden logiikoita voi tarkasti käsitellä.
Enempää tästä asiasta ei tässä säikeessä saa käsitellä, sillä enempi käsittely johtaa itse lehden käsittelyn sivuraiteelle. Asiasta voi keskustella Suomi24:ssä, missä keskustelua on paljon jo nyt.
Muutos aiemmin esittämääni. En salli avata sivustollani keskusteluja Suomi24 ristikko-osiosta enkä Sanarisin foorumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaSaisiko vähän apua Liljeroosin ristikkoon.
Yleisvihje: jos haluat nopeuttaa, laita aina heti saamasi 1-6 avainsan kirjain ja arvaa sana mahdollisimman pian. Sana saattaa merkittävästi auttaa ratkontaa. Itsekin arvailin kirjaimia, mikä nopeutti ratkontaani. Toki halusin selvittää ristikon mahdollisimman nopeasti kuitenkin itse ristikkoa ratkoen.
Virheitä (koko sana tai laitetut kirjaimet on väärin):
Oikealla ylhäällä -ÄNIE on väärin, mutta 1. ja 5. kirjain on oikein. Laittamaasi sanaa ei voi tulkita muuksi kuin taivutetuksi substantiiviksi, jotka eivät ole sallittuja muualla kuin pääkuvista johdetuissa sanaketjuissa. Vihjeessä on tuplajekku.
”ankkurillakin” – muu kuin vesikulkuneuvoihin liittyvä asia.
MULTI MUU… – mieti mitä muurahainen on eri kielissä.
Vasemmalla alhaalla olevia virheratkontoja:
- SUUSSA ratkaisusana on fyysinen juttu.
- VORSSASSA -FATI viimeinen kirjain on väärin. Logiikka on minulta vielä hakusessa.
- -ATTIA olet ymmärtänyt vihjeen idean, mutta mieti muuta vaihtoehtoa.
- JUURI VUODEN… on liittyy erääseen liputuspäivään.
- AIKANSA HURJIMUS on Suomen historian henkilö.
Vinkit pääkuviin:
Koirasta johdettu sanaketju edellyttää koirarodun koko nimen tunnistamista.
Googlaa puhekuplassa olevat laulun sanat ja etsi tietoa laul?un tekijästä.
Muita vinkkejä kohtiin, joissa on jotain:
Oikealla keskellä:
- HYÖDYKSIKIN – jos lisäät alkuun toisen sanan saat yleisen ruoka-aineksen.
- AKAIN EDELTÄJÄ – vihjeen alun sanan eteen pitää ajatella laitettavaksi jotain.
Alhaalla vas. ”liian aikaisin…” liittyy erääseen todella suureen ongelmaan Afrikassa. Ilmiötä esiintyy kyllä myös Lähi-idässä.
Jos haluat lisää vinkkejä, toimin kommentin #23127 lopussa oleva huomautuksen esittämällä tavalla. Laitoin allekirjoitukseen linkin, joka vie säikeeseen, jossa kerrotaan sama asia vähän eri sanoin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -YussufVierasVORSSASSA -FATI
Siihen tulee se mikä ekaksi tulee mieleen: toinen niistä vorssan murteen sanoista missä on äffä, tunnetusti. Mutta viimeinen vokaali onkin vaihtunut. Ilmeisesti siksi että riippuu ihan keneltä kysytään. Luulen että forssalaiset saisivat keskenään nahistella kumpi vokaali on oikein 🙂Eli rohkeasti, tai häjysti, vaan risteävän mukaan.
TapioSivustovastaavaOk, kiitti. Vihje tuntuu kyllä perin oudolta, kun pitää Forssan/Vorssan murretta tuntea ja arvuutella, mikä on oikea viimeinen kirjain. Mutta uskon sinua.
En pidä vihjettä täysin onnistuneena. Ratkaisusanalle olisi voinut laatia vihjeen, jossa ei tule tämäntyylistä epävarmuutta viimeisestä kirjaimesta. Risteävän avulla saa varman viimeisen kirjaimen. Vihjettä ei voi edes periaatteessa ratkoa varmasti oikein ilman risteäviä. Tosin sitä ei koviksissa voi edellyttääkään.
Kokeilin nyt Googlella laatijan tarkoittamaa sanaa. Kuten Yossuf totesi oikea sana riippuu siitä, keneltä kysyy. Laatijan tarkoittama sana on joidenkin mukaan oikeampi Forssan murteeseen kuuluva sana. Kahta kirjoitusmuotoa kuitenkin löytyy. Googlella voi kyllä varmistua siitä, että ratkaisusana on loogisesti oikea. Aiemmin en tullut kokeilleeksi tarkistaa Googlella. Virheenä laatijan laittamaa vihjettä ei voi pitää.
Luulen, että laatija on päätynyt tämän kaltaiseen ratkaisuun siksi, että hän on pyrkii välttämään liian suorien vihjeiden käyttöä.
Laatija olisi voinut laittaa myös jekkuvihjeen. Seuraava jekkuvihje mielestäni toimii ja siinä on hieman harhautettakin:
TEETÖN KASTIKE
Koska en pitänyt vihjettä täysin onnistuneena, vihjeitin ratkaisusanan kokonaan uudestaan. En normaalisti toimi tällä tavoin.
Kaikki tässä kommentissa kirjoittamani on nyt kuitenkin vain minun mielipiteeni tästä vihjeestä enkä halua kenenkään kanssa riidellä asiasta.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -YussufVierasForssan murteesta. En ole kotoisin lähimailtakaan enkä tunne muutenkaan sitä aluetta. Mutta nuorna miehenä työpaikallani oli pesunkestävä forssalainen, joka ensi töikseen meidät vihki tähän murreasiaan. Joskin muistelen vokaalin olleen eri kuin ristikossa. Mene ja tiedä.
Arvelisin, että tämä asia kuuluu yleissivistykseen, kuten nyt vaikka vihta/vasta tai tuima.
Tästä syystä minulle -FATI oli heti selvä, vaikka vokaalia sairastin pitkään. Ja ”häjyn” kirjoitan ilman i:tä 🙂
TapioSivustovastaavaKaiketi -FATI voi pitää yleissivistykseen kuuluvana, kuten totesit, joten siinä mielessä vihje on ihan hyvä.
Kiitos kommentistani, jossa oli vähän tarinankerrontaa.?
Oli oikein kiva välikevennys. Saa näitä olla enemmänkin. Ei tänne kirjoittaminen niin vakava asia ole.
Jos haluaa enemmän iskeä tarinaa, sille on oma paikkansa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasS. 27 ristikko ei oikein vielä lähtenyt aukenemaan antamillasi vihjeillä. Oikea alakulma ja vasen yläkulma ihan tyhjiä. Vinkkaisitko niihin.
TapioSivustovastaavaKoiran ylärotua ei kuvasta voi päätellä kuin koira-asiantuntija, mutta kun sen keksii ja googlaamalla etsii luettelon ylärodun kaikista alaroduista, vain yksi liittyy ristikon sanaketjuun. Kattavan listan alaroduista löytyminen helpottaa ratkontaa olennaisesti. En itsekään olisi ilman sitä ratkonut sanaketjun viimeistä sanaa siinä ajassa kun ratkoin.
Tosin kun sain selville koirarodun, muistin, että sehän on ollut uutisissa. Jos on seurannut uutisia, sen voi äkätä, jos muistaa uutisen tarpeeksi hyvin. Olet itsekin uutisen kuullut ja lukenut.
Todennäköistä on jopa, että uutinen on ristikon lähtökohta ja tiimi siten tavallaan viittaa tiettyyn koiraan. Ylempää alkavalle sanaketjulle on sitten IJL-tyylille tyypillisesti laitettu toinen sanaketju, joka rimmaa ylemmän sanaketjun kanssa – sanaketjut ovat kuin kaksi loppusoinnullista runonsäettä. Toiseen sanaketjuun ei liity mitään ajankohtaisuutta. Uskoisin että toinen sanaketju on laitettu vain loppusoinnullisuuden vuoksi eli tiimi on etsinyt jotain, joka rimmaisi koiraan liittyvän sanaketjun kanssa. Loppusoinnillisuus on tyypillistä tiimin ristikoissa.
Ristikko on todennäköisesti luotu sanaketjut aluksi paikoilleen laitettuna ja pääkuvan koko on sovitettu niin, että sanaketjut kohtaavat sivun oikeassa alakulmassa ja risteävät sopivasti keskenään. Tämän jälkeen on luotu muut vihjeet. Niin minä ainakin olisin toiminut – ja olen toiminutkin tässä samalla periaatteella (loppusointuja en kyllä ole osannut luoda).
Vasen yläkulma kyllä tulee ensin selvittää. En halua summamutikassa antaa vasempaan yläkulmaan vinkkejä. Anna aluksi 1-3 vihjettä, jotka koet itsellesi kaikkein ongelmallisimmiksi.
Haku-Veikon eli Veikko Hakulisen kilpakumppaneita löytyy helposti googlella kun googlaa kolmella sanalla. Laita epäröimättä erisnimi, joka ristikkoon sopii.
Oikeaan alakulmaan saa ainakin sinertävät ruudut melko helpolla jos googlaan puhekuplan laulun sanat. En laulua ennestään tuntenut, vaikka laulun tekijä oli tuttu – oli nuoruuteni suosikkilaulajia. Laita hakuun lainausmerkit, jotta tulee tarkka osuma ja saat vastauksen ensimmäisellä hakusivulla. Jos lisäät lainausmerkkien sisällä olevien sanojen perään vielä yhden sanan, saat ratkaisevat sanat ensimmäisenä varsinaisena hakutuloksena (hauan alussa en saanut etsittyä asiaa).
Sen tiedon pohjalta pitäisi sanaketju aueta.
En halua summamutikassa antaa oikeaan alakulmaan muita vinkkejä. Anna aluksi 1-3 vihjettä, jotka koet itsellesi kaikkein ongelmallisimmiksi.
Yleisesti ottaen IJL-tiimin ristikoissa joutuu aina turvautumaan hakukoneeseen, jos ei halua kiduttaa itseään ratkomalla outoja sanoja risteävien avulla. Aktiivinen hakukoneen käyttö helpottaa ratkontaa paljon. Hakukoneen käyttöä pitää myös opetella käyttämään tehokkaasti mm. käyttämällä välillä englanninkielisiä sanoja, lainausmerkkejä ja laittamalla hakuun optimaalisen määrän hakusanoja.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTässä muutama täsmäkohta: kaavojen mukaisia, hyödyksikin, kohtauksittain, päivän aikana, joskus ennen Lahtea (keskiosassa/oikealla pystysuoraan)
Oskusta tälle ristikolle, klunutta aikaa, kaltoinkohdeltu (vaakaan)
MariaVierasSekä näytelmä(ä) ja ylösalaisin oleva naisen kuva
TapioSivustovastaavaTässä muutama täsmäkohta: kaavojen mukaisia, hyödyksikin, kohtauksittain, päivän aikana, joskus ennen Lahtea (keskiosassa/oikealla pystysuoraan) Oskusta tälle ristikolle, klunutta aikaa, kaltoinkohdeltu (vaakaan)
Sekä näytelmä(ä) ja ylösalaisin oleva naisen kuva.
KAAVOJEN MUKAISIA liittyy ihmisille annettuihin kaavoihin.
HYÖDYKSIKIN – ruokaa, ihmisruokana yhdyssanan loppuosa.
KOHTAUKSITTAIN on eräs sairaus. Ei se sairaus, mihinkä useimmiten liitetään kohtaukset.
PÄIVÄN AIKANA on sääilmiö.
JOSKUS ENNEN LAHTEA – viittaa yhdyssanaan, jonka loppuosa on mainittu vihjeessä.
OSKUSTA – tähän en voi antaa lisävinkkiä muuta kuin sen, että luepa ajatuksen kanssa kommentin #23210 alkupuolisko! Huomasin, että näinhän se on, mitä kirjoitin, mutta ihan varmasti eikä mitenkään epävarmasti!
Toivomus. Toivon, ettei tästä anna kukaan enempää vinkkejä kuin mitä olen antanut.
Kehottaisin Mariaa ja muita, joille vihje on epäselvä googlaamaan ”osku” + joku toinen vihjesana. Jos laittaa oikean hakusanan toiseksi hakusanaksi, asia tulee selväksi heti hakutulosten alussa. Pelkällä haulla ”osku” hakutuloksia saa selata jonkin aikaa, mutta kyllä vihjeen logiikka yhdenkin hakusanan avulla selviää ainakin, jos on lukenut kommentin #23210 alkupuoliskon.
KLUNUTTA AIKAA – typiste vihjeen ensimmäisessä sanassa.
KALTOINKOHDELTU on maantiedettä.
NÄYTELMÄ(Ä) viittaa näytelmän osaan tai lyhyeen näytelmään.
”ylösalaisin oleva naisen kuva.” – viittaa naisen rodulliseen piirteeseen. Kun kuva on ylöspäin se tarkoittaa, että…
[Tiedoksi. Jos on kysyttävää Iisakin ristikoista, tein niille osion 1.5. Iisakin ristikot. Siirsin sinne tähän mennessä tulleet kommentit osiosta 1.6. Muut julkaisut.
Tein lehden ristikoiden vihjeelle lisäksi säikeen Punainen Pelikaani 6/2021 vihjeiden purku], jossa käsittelen ratkontojen päättymisen jälkeen ristikoiden ongelmskohtia.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTulikohan Viitamäki perille, kun kommenttiani ei ainakaan näy. Kaipailisin apuja siihen, kun pitkään olen sitä pyöritellyt, mutta ei vaan etene.
TapioSivustovastaavaTulikohan Viitamäki perille, kun kommenttiani ei ainakaan näy. Kaipailisin apuja siihen, kun pitkään olen sitä pyöritellyt, mutta ei vaan etene.
Tietokannassa oli korjaustarpeita, joten joitakin kommentteja saattoi hävitä. Jouduin käyttämään varmuuskopioita ja pauttamaan muutaman päivän takaisen version. Kuva tuli perille.
Kerron aluksi sen virheet. (Poistin aiemman suurin piirtein samansisältöisen kommentin ja laitoin sisällön tähän kommenttiin.)
Vihjeen OLYMPIADI ratkaisusana tulee yhden askeleen verran oikealle ja on sitten pidempi, mutta vihjeessä on oikea sana loppu. Vihjeen SAARISTOSSA KUULTAVAA tulee siihen kohtaan, mihin ajattelit vihjeen OLYMPIADI ratkaisusanan tulevan.
Jalka, jossa on ase, ratkaisusana alkaa numeron 1 kohdalta ja siinä on väärä ratkaisusana.
JUOKSEVAT PAIKOILLAAN – paikallaan voi juosta vaikka kuntosalissa eräällä laitteella. Kyse ei ole siitä, mutta hyvin samankaltaisesta asiasta.
LASKETTUJA tulee laittamasi sanan synonyymi. Alkukirjain on oikein. Huomautus. Minulla oli välillä väärä vihjeteksti. Korjasin vihjeen jälkikäteen.
Kello, kuppi ja asetti – ks. kommentti #23127. Tähän mennessä minä, A. Skotti sekä nyt sinä olemme ajatelleet aluksi väärin. Kyseessä on selvä harhaute enkä usko, että kukaan on aluksi alkanut hahmottaa ratkaisusanaa oikein. Katso lävitse myös muut kommentissa mainitut vinkit.
ANKKA on typiste – samalla risteävä pystysana on väärin. Sen perusidean olet ymmärtänyt, mutta kirjaimet pitää järjestää toisin. ANKKA on keskellä oikealla.
Huomautus. Olin laittanut aiemmin ratkaisusanan enkä vihjettä. Korjasin virheeni sekä poistin siihen liittyvät nimimerkin Maria kommentit. Pahoittelen asiaa. Sait nyt vahingossa ratkaisusanan, mutta poistin sen näkymisen julkisesti.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasTarkoitatko lasketeltua tuota laskettuja vihjettä?
TapioSivustovastaavaJoo. Nyt tuli luettua teksti huolimattomasti. Sitä tarkoitin ja korjasin tekstin kommentissa #23408. Tuli nyt kaksikin korjausta. Käy kommentti uudestaan lävitse. Onneksi pystyn mokani korjaamaan.?
Laita aina heti no 1-6 paikoilleen. Niistä voi olla arvaamaton hyöty. Jos mahdollinen sana tuntuu kovin oudolta, on todennäköisesti virheratkonta. Se esim. paljastaisi no 1 virheen. 1-6 muodostuu hyvin tavallinen jokapäiväisen elämän sana. Hyvin harvoin 1-6 muodostuu erikoinen sana.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVinkkaisitko näitä:
Haarukoissa, upottava, ahtamisen jälkeen, lehmästä, ei halua vaalia.
Vasen yläkulma ja oikea alakulma aika tyhjää. Sieltä saa myös vinkkailla.
TapioSivustovastaavaVinkkaisitko näitä: Haarukoissa, upottava, ahtamisen jälkeen, lehmästä, ei halua vaalia. Vasen yläkulma ja oikea alakulma aika tyhjää. Sieltä saa myös vinkkailla.
HAARUKOISSA liittyy varastotyöhön.
UPOTTAVA liittyy sotakoneistoon.
AHTAMISEN JÄLKEEN liittyy ruokailuun.
LEHMÄSTÄ saatavaa ruokaa.
EI HALUA VAALIA liittyy tietynlaisen valtioihanteeseen.
Joitakin oli vaikea löytää. Summittainen sijainti auttaisi.
Kuten toin aiemmin esille, en anna suoranaisiin aukkoihin summittaisesti vihjeitä.
Oikeassa alakulmassa on kuitenkin reunimmaisin sana oikein, joten annan sen kanssa risteävien sanojen vihjeisiin kaksi vinkkiä.
Kaksi pulloa ja niiden välissä viiva. Etsitään yhdyssanan osaa. Yhdysanan toisen sanan voi liittää niin vihjeessä viitatun sanan eteen kuin sen jälkeenkin.
Pullojen alapuolella olevassa kuvassa yhdestä tulee kolme. Mikä verbi kuvaa asiaa?
Vihjeissä saattaa olla väliviiva. Yhdessä ristikon ratkaisusanassa on normaalisti väliviiva.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasJotain olen saanut eteenpäin, mutta tuntuu, että on jotain virheitä. Katsotko, löytyykö niitä.
TapioSivustovastaavaJotain olen saanut eteenpäin, mutta tuntuu, että on jotain virheitä. Katsotko, löytyykö niitä.
ITSEKÄS 1. 2. ja 4. väärin.
ILMAN EKAA… vain 3. kirjain on oikein.
PITKÄ RUSKEA on väärin 4. ja 10. kirjain.
RAJALLINEN – vokaaleista vain varmasti laittamasi on oikein, kaikki hahmotellut on väärin.
Huom. Sinulla on 1-6 no 1 oikein, joten laita se paikoilleen. Arvaa no 3 ja laita paikalleen ja ratkaisusanan osaksi!
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVasen yläreuna:
Tarjoavat vaihtoehdon kiipeämiselle?Koulussa käyvien tukena?
Ylempää tullut?
Pitää jumpassa? Oli hukannut osan itsestään?
Setelin kuva? Kehitysvaihetta?
Krhm, anteeksi… (Puhekupla)
TapioSivustovastaavaVasen yläreuna: Tarjoavat vaihtoehdon kiipeämiselle? Koulussa käyvien tukena? Ylempää tullut? Pitää jumpassa? Oli hukannut osan itsestään? Setelin kuva? Kehitysvaihetta? Krhm, anteeksi… (Puhekupla)
YLEMPÄÄ TULLUT liittyy vesistöihin. Mitä ylempää niissä tulee alas.
PIAN… liittyy liikenteeseen. Mitä sieltä pitäisi yleisen turvallisuuden vuoksi saada pois?
OLI HUKANNUT… liittyy hyvin tunnettuihin satuihin ja niiden hahmoihin. Sinullekin taatusti tutuista saduista on kyse niin kirjoissa kuin tv:ssäkin.
Seteli on hämäävä. Kyseessä voisi olla mikä tahansa paperi, jossa kuva tai kuvioita. Kysessä voisi olla jokin esitekin.
TARJOAVAT… ajattele vuoristoista maisemaa, esim. Sveitsiä.
KOULUSSA… koulussa on sekä opettajia että oppilaita, joten mieti molempien eri tuki- , turva- ja yhteenliittymismuotoja.
KRHM,… – millainen ihminen näin toimii, mikä kuvaa hänen olemustaan.
KEHITYSVAIHETTA liittyy ihmisten tekemiin isoihin laitteisiin. En vielä tarkenna mille alalla, mutta tarvittaessa voin tarkentaa myöhemmin.
Kaikissa noissa on kyse sopivan assosiaation löytämisestä. Siksi annoin melko ympäripyöreitä vinkkejä.
[Tiedote. Vaihdoin systeemini salasanoja. Vaihdossa oli ongelmia, mistä syystä yhteys tietokantaan hetkeksi katkesi.]
PS. Joku kysyi Iisakin ristikot 12/2021 Kuukauden Auliksesta. Joku ristikon ratkonut voisi auttaa.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasNoilla ei vielä hirveästi edennyt.
Saaristossa kuultavaa? Runoilija, tv-mies…
Ei kuulunut veistokseen, merkitään vihreällä…
TapioSivustovastaavaNoilla ei vielä hirveästi edennyt. Saaristossa kuultavaa? Runoilija, tv-mies… Ei kuulunut veistokseen, merkitään vihreällä…
SAARISTOSSA KUULTAVAA – hyvin kaukana meistä olevalla saaristolla, mutta pitäisi olla tuttu silti sanaristikoista.
RUNOLIJA… AITOJAKIN. Aitoja on nykyisin ex-aitoja ja hänen pitäisi olla varsin tuttu. Hän on aktiiviuransa jälkeenkin ollut esillä, joskaan ei yhtä paljon kuin Antti Kalliomäki. Runoilija & tv-mies piti minunkin tarkistaa hakukoneella.
EI KUULUNUT… on sellaista, joka on työstetty pois.
ILMAN EKAA… – millä jaolla esim. uimahallissa mennään eri saunoihin. Alkukirjain pois ja joukko vaihtuu.
MERKITÄÄN VIHREÄLLÄ – mitkä näet autolla ajaessasi merkityn vihreällä.
Lisäsin joihinkin #23425 vinkkeihin muutaman tarkentavan sanan. Viitamäki ei kikkaile tässä ristikossa kirjainjekuilla. Piilosanamaista vihjeitystä sen sijaan on runsaasti. Asioita vain tulee miettiä monelta eri kantilta. Vihjeitys on mielestäni suurelta osin hyvää ”vanhan ajan” vihjeitystä enkä haluaisi liikaa auttaa.
Huomio. Huomasin muuten vasta äsken, että ristikossa on kaksi ratkaisusanaa, joissa normaalissa tekstissä on väliviiva (aiemmin kirjoitin, että sellaisia sanoja on vain yksi).
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasLähetin tuon puuttuvan kulman. Siihen kun saisi jotain, niin ehkä siitä lähtisi ratkeamaan. Vielä ei antamillasi vinkeillä ole auennut.
MariaVierasViitamäki valmistui, Hakonen olisi nyt vinkkejä vailla.
TapioSivustovastaavaHyvä ?. Lähetä vielä ristikko niin katson, onko samoin kuin itselläni. Kun mokasin, olen sen velkaa.
Täydensin kommentteja #23425 ja #23432.
Huomasin, että olin neuvonut väärin. OLYMPIADI loppuosa oli lähetetyssä ristikossa väärin. Jos sanan loppu oli väärin, antamani vinkit yläosaan eivät toimineet risteävien sanojen osalta 5.-8. kirjaimesta lähtien (1.-4. ja 9. olivat oikein). Jouduit kumittamaan 5.-8. ja miettimään risteäviä uusiksi.
Olen todella pahoillani, koska kulmaa ei voinut vinkeilläni ratkoa. Tuli joku oikosulku, koska laittamasi sana oli looginen. Osasit näemmä vaihtaa sanan loppuosan. Nyt mokani hidasti ratkontaa, mistä olen aidosti pahoillani.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaViitamäki valmistui, Hakonen olisi nyt vinkkejä vailla.
Hakosen ristikon pääkuvan yhden sanaketjun olet hienosti hoksannut.
Ylimpää alkava sanaketju liittyy siihen, mitä mies kertoo omistavansa. Kummatkin keskimmäiset sanaketjut liittyvät hoksaamiseen liittyviin sanontoihin.
Virheitä:
Vihjeeseen TOISTAMISEEN on väärä ratkaisusana.
Olet arvannut väärin vihjeen TUNTURI ratkaisusanan, mutta 3. kirjain ja siitä kohtaa risteävä sana ovat oikein.
Muutama vinkki:
Oikeassa yläkulmassa vihjeen SALAINEN poliisi nimestä löytyy netisitä kolme eri kirjoitusmuotoa.
Pääkuvan alla LAULAJATAR… tunnetaan yleisesti vain kevyen musiikin esittäjänä, mutta varmasti klassinenkin toimii, sillä ääniala on oopperalaulajan tasoa. Yhtään tunnettua klassisen musiikin kappaketta en laulajalta äkkiseltään löytänyt. Ei siis samalla lailla sekä klassista että ns. kevyttä musiikkia laulavana tunnettu kuin esim. Maria Ylipää.
Sain ristikon mielestäni täyteen ja uskon, että kaikki ratkaisusanat on oikein. Voit kysyä yksittäisiin vihjeisiin vinkkejä. Minusta oikein onnistunut ristikko laatijalta.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasNainen eri eri laskoksessa? Aimalla?
Trumpilla? Iski leffassa? Ristikkokuva ylärivillä?
MariaVierasKoiras + naaras?
Perustavanlaatuinen?TapioSivustovastaavaKoiras + naaras? Perustavanlaatuinen?
Koiras + naaras en löytänyt, jos et tarkoita kahta koiraa. Koirat ovat itsenäisiä vihjeitä, joissa tummempaan liittyvä ratkaisusana tulee pystyyn ja vaaleampaan vaakaan.
Perustavalaatuinen liittyy Suomen valtion syntyhistoriaan. Luepa siitä jostakin.
Nainen eri eri laskoksessa? Aimalla? Trumpilla? Iski leffassa? Ristikkokuva ylärivillä?
NAINEN ERI ERI LASKOKSESSA on aika monimutkainen anagrammivihje, josta tulee kaksi ratkaisusanaa. On vähän vaikea vinkata paljastamatta liikaa. Kaksi ekaa sanaa ovat suorina vihjeinä kahteen ratkaisusanaan.
AIMALLA on ääkkös-/aakkosvihje.
TRUMPILLA liittyy varakkuuteen.
ISKI LEFFASSA – tunnetun toimintasankarielokuvasarjan näyttelijä.
Ristikkovihjeissä vasemmanpuoleisessa ajattele vihje ilman ristikkoa!
Oikeanpuoleisen ristikkokuva taas liittyy nimen omaisesti molempiin ristikoihin. Nuoli ei ymmärtääkseni viittaa ristikon alareunaan vaan koko ristikkoon.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasKoiras+ naaras merkit on kahdesta possusta vähän alaspäin.
TapioSivustovastaavaKoiras+ naaras merkit on kahdesta possusta vähän alaspäin.
Ok. Viittaa mieheen ja naiseen. Eräs tilanne, jossa voivat olla yhdessä.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasPossut -1. Pystyyn ja vaakaan?
”Pikkutakki”?, marjaisia? Pääkaupungin itäosa ja sen vieressä oleva naisen kuva?
TapioSivustovastaavaPossut -1. Pystyyn ja vaakaan? “Pikkutakki”?, marjaisia? Pääkaupungin itäosa ja sen vieressä oleva naisen kuva.
Possut – mieti eri possujen nimityksiä; laita se vaakaan Pystyyn liitty siihen, miten ne ovat.
MARJAISIA – missä niitä on tai missä niitä käytetään.
Pikkutakki oli erään henkilön nimimerkki. Outo asia itsellenikin.
Pääkaupungin itäosa. Mikähän on hyvin tunnettu pääkaupunki, jossa on kaksi osaa? Yleistetoa.
Mitä naisella on?
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasNyt jo eteni äskeisestä. Mutta loppuja puuttuvia saa vinkata.
TapioSivustovastaavaNyt jo eteni äskeisestä. Mutta loppuja puuttuvia saa vinkata.
RAKENNELMA ei ole fyysinen rakennelma.
’”A-TAKOMO” – sitaatit merkitsevät aina kolmiosasta rakennetta. ”A-TAKOMO” > ? = ?. Mitkäs on takomon synonyymejä?
TOISTAMISEEN on puolestaan fyysinen asia.
Pääkuvasta tulee yksi erillinen ratkaisusana, jolla ei ole taustaväriä.
Et tainut saada selvää alareunan kuvasta. Siinä on jotain (huopa)kankaasta.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOnkohan tässä jotain virhettä? Tuo toistamiseen jäi ihmetyttämään, samoin tuo toisen vihreän vaakasanan alapuolinen.
Mitä lasketaan tangolla? Siitä puuttuu piilokirjain. (Alhaalla keskellä)
TapioSivustovastaavaOnkohan tässä jotain virhettä? Tuo toistamiseen jäi ihmetyttämään, samoin tuo toisen vihreän vaakasanan alapuolinen. Mitä lasketaan tangolla? Siitä puuttuu piilokirjain. (Alhaalla keskellä)
On pikku virheitä.
TOISTAMISEEN kaksi viimeistä kirjainta on väärin. Samalla tietenkin yhden pääkuvan liittyvän vaakasanan viimeinen kirjain on väärin sekä HÄNEN ETUNIMENSÄ 2. kirjain on väärin. Oikea etunimi löytyy kun googlaat sukunimen laittamasi etunimen kanssa – Google korjaa etunimen oikeaksi!
Tangolla liittyy kuntosaliharjoitteluun. Voi sitä kotonakin harjoittaa, jos hankkii sopivan välineen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasJotain sain korjattua, mutta tämä tökkii edelleen. Googlella en tuota etunimeä saanut.
TapioSivustovastaavaJotain sain korjattua, mutta tämä tökkii edelleen. Googlella en tuota etunimeä saanut.
TOISTAMISEEN sinulla on väärä valinta yksikön ja monikon välillä. Monissa tapauksessa sekä yksikkö että monikko toimii, joten molempia kannattaa kokeilla. Vaihda tässä vihjeessä yksikön/monikon välillä.
Etunimeen laita alkuun vahvalla se kirjain, mikä siinä olikin. Samoin voit uudestaan vahventaa vihreiden ruutujen alla olevan sana 4. kirjaimen siksi, mitä se olikin. Sitten homma on valmis.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasKiitos. Se tuli valmiiksi. Seuraavana olisi Keränen vaiheessa vailla vinkkejä.
TapioSivustovastaavaKiitos. Se tuli valmiiksi. Seuraavana olisi Keränen vaiheessa vailla vinkkejä.
Keräseen olen jo antanut vinkkejä, koska sitä on aiemminkin käsitelty. Käy ensin katsomassa ainakin #23094 ennen kuin kysyt mitään vihjettä. Ehkä muitakin Keräsen ristikkoa käsitteleviä kommentteja löytyy.
Ensialkuun katson vain mahdolliset virheet ja virheiden välittömän ympäristön.
Virheet ylhäältä alaspäin:
JO POIS VIRASTA on nähty paljon TV:ssä ja saattaa näkyy joskus vieläkin, jos pyydetään johonkin. Ihan kaikki kirjaimet väärin, joten myös ENTINEN TUNNISTE? on väärin – tässä kyse on sanaleikistä; mieti aluksi mikä on yleinen ja kansainvälinen tunnisteen lyhenne?
”huono tuote?” – vain viimeinen kirjain on oikein. Luonnollisesti myös ”lentäviä” on väärin (ne mitä laitoit eivät nimen omaisesti ole koskaan lentäneet).
”-kumi -lumi” on yksikkö/monikko-virhe.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVähän eteni. Tässä muutama kohta apua vailla:
Ajatuksellekin, tulee päälle ja kattilassakin (vasen reuna)
Myös liittoutuneita, aina se on täällä, toteutuvia (ylhäällä)
Soikio, joka sisällä lukee osto (kuvan vieressä)
MariaVierasTuottaa tietoa (alhaalla)
TapioSivustovastaavaVähän eteni. Tässä muutama kohta apua vailla: Ajatuksellekin, tulee päälle ja kattilassakin (vasen reuna) Myös liittoutuneita, aina se on täällä, toteutuvia (ylhäällä) Soikio, joka sisällä lukee osto (kuvan vieressä)
Tuottaa tietoa (alhaalla)
”ajatuksellekin” – liittyy sanontaan.
”tulee päälle’ – muistelepa edellistä ristikkoa.
KATTILASSAKIN on lämmitykseen…
LIITTOUTUNEITA on ihan perussana; tämän sortin liittoutuneissa nykyaikana yksi kirjain tuppaa tippumaan pois.
AINA SE ON TÄÄLLÄ – ajattele lauseena, jossa vain alku on isolla. Huomaa, että se sanotaan!
Soikio – miten siinä on teksti? Soikio on esine.Siitä tulee kaksi ratkaisusanaa. Alempi selittää ylempää.
”tuottaa tietoa” monenlainenkin kone tai (mitta)laite.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasVasen yläkulma: joka kerta väärin, voi alkaa tuolta, vallilla sävelten välissä
TapioSivustovastaavaVasen yläkulma: joka kerta väärin, voi alkaa tuolta, vallilla sävelten välissä
JOKA KERTA VÄÄRIN – mikäs on laatijan erityispiirre, jonka olen täällä maininnut?
Voi alkaa… siinähän nuoli viittaa asiaan. Kuvassa on ymmärtääkseni meri.
VALLILLA… ks. vastaavia tästä.
Laitan ristikkoon hieman purkua 29.12.2021 lähtien ja toivon sinun tutustuvan siihen.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasSaisiko Salokankaaseen vielä apuja. Vähän puuttuu.
TapioSivustovastaavaSaisiko Salokankaaseen vielä apuja. Vähän puuttuu.
Sanaketjun ylempi sana on väärin, koska ei toimi EI TAVALLISEN…(faktatietoa) kanssa. Oikein on 1., 4. ja 7. kirjain.
Sanaketju on laatijalle tyypillinen vitsikäs sanaleikki. Vitseissä sanat tulee lukea kahdella eri tavalla.
Vitsissä on eräs Beatle. Kulta on myös mukana, kuvitteellinen velikulta myös (aika velikulta on tämä laatijakin). Maksun huomasitkin. Kaikilla sanoilla on merkitystä sanaketjun ymmärtämiseksi. Mutta kun saat ketjun valmiiksi, se tarkoittaakin ensilukemalta ihan muulta asiaa! Puhekuplassa oleva merkitys pitää varta vasten miettiä. Minullekaan se ei heti avautunut.
Ratko ensin vaakaan menevät sanat. Vitsi selviää kun ne on oikein.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasPuuttuu vielä vihreä artisti?
TapioSivustovastaavaPuuttuu vielä vihreä artisti?
VIHREÄ ARTISTI – pitäisi olla tuttu. Mieti eri kielillä. Ongelma sinulla on se, että 2. kirjaimen kanssa risteävän vihjeen TAHRA SEKAISIN ratkaisusana on väärin ja siten 2. kirjain on väärin. Vihjeen TAHRA SEKAISIN idean ymmärsit, mutta valitsit väärän vaihtoehdon.
Myös vihje EIVÄT SOITA on väärin – vihjeessä on laatijalle tyypillinen harhaute eli eka assosiaatio on taatusti väärin!
PALA AAMIASTA on 3. ja 4. kirjain väärin.
[Poistin tarpeettoman kommentin.]
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasOnko tahra sotkien siis väärin? Jos onniin annapa joku vinkki, mikä siihen sitten tulee.
MariaVierasTaisinkin saada, kun pari kirjainta vaihtoi paikkaa.
TapioSivustovastaavaOta ristikon viereen muistilehtiö. Laita siihen vaihtoehtoja, joita voit kokeilla. Minäkin käytän eräänaista muistilehtiötä, johon laitan vaihtoehtoja erityisesti anagrammivihjeistä, mutta muistakin. Kaikki puuttuvat kirjaimet eli ns. hirsipuuvihjeet laitan ”muistilehden” eli levitän digiristikkoa niin, että oikealle puolelle jää muistiinpanotilaa. Kun muistiinpanoja en enää tarvitse, leikkaa muistilehden pois kuin heittäisin paperimuistiosta yhden sivun paperiroskiin.
Keksin pääkuvan idean täysin ja korjasin vähän kommrnttia #23546 – on se Hannu S. aika velikulta joo.?
Katsoin oikean yläkulman.
JURISTINKIN… on yksikkö/monikkovirhe. Siksi vihje SISUN KALTAINEN ei toimi. Tämä sisu on ainakin minulle tuttu, sisun kaltaisenkin tunnen.
Oikealla:
JAO1. – lue paloissa niin piilokirjain selvenee. Tyypillinen Salokankaan vihje.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna