Merkitty: Antti Viitamäki, Arto Kuivanen, Hannu Salokangas, Harto Hakonen, Ilmo Juhani Liljeroos, Jari Keränen, Pertti Oskala, Toni Pitkälä
- Tämä aihe sisältää 102 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.10.2022 11:14 Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
- TapioSivustovastaava
O- – vihje viitannee saatuun pistemäärään eräässä kilpailussa.
VIILTÄEN on väärin 4. kirjain. Kun korjaat saat MATTOONKIN vanhan mattomateriaalin.
RAOLLAAN on yksikkö/monikkovirhe.
TEE JOSKUS SITÄ – jos siinä on alkoholia. Piilokirjaimen arvasin ja Googlella tarkistin.
NATON… jekkuvihje. Lähellä olevaan liittyvästä sanasta pitää ajatella poistettavan kirjaimet NA.
KIRJOITTAA on tuotenerkki.
PELIAANI näyttää typistevihjeeltä, mutta laatija on tehnyt siitä skytismin.
KESKELLÄ MERTA on eräs valtio.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasEntäs sama po-alullakin ja nyt ymmärrän?
Peliaani ei myöskään auennut.
TapioSivustovastaavaEntäs sama po-alullakin ja nyt ymmärrän? Peliaani ei myöskään auennut.
PO-alullakin. Jos 1. ja 2. kirjaimen vaihtaa ratkaisusanaan, tulee sanan synonyymi. POXXX = ??XXX, jossa X edustaa saamasi ratkaisukirjainta.
Lue sivu Skytismit. Vihjeestä puuttuu skytismeille tyypillinen sanamuunnos ja ratkaisusanan logiikka on melko keinotekoisesti laitettu skytismiksi. En voi vinkata enempää.
NYT YMMÄRRÄN = NYT ASIA… Ratkaisusana sitten vain perusmuotoon.
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeet - video).
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasArvasin jotain, että sain järkevän sanan. Luin skytismit, mutta ei tällä kertaa auennut.
Keräsestä puuttuisi yksi piilokirjain. Saisko siihen apua. Tai onko mahdollisesti virhettä, kun en oikein järkevää sanaa saa aikaan.
TapioSivustovastaavaSalokankaan skytismin vitsi onkin siinä, että sillä tavoin skytismejä ei yleensä rakenneta. Skytismistä on kyse siksi, että ratkaisusana kertoo mikä muutos on tehty lähtösanaan PELIKAANI. Haettu muutos on varsin keinotekoinen eikä samalla lailla selvä kuin yleensä.
Kyllä Keräsen ristikkoon mielestäni mielekkään kirjaimen saa. Ei piilokirjaimeksi oikein sovi kuin yksi kirjain. Kuvassahan on sankareita. Ratkaisusana on sankareiden yleisolemusta kuvaava sana.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasPiiliksen muutama puuttuva kohta olisi apua vailla.
TapioSivustovastaavaP5 on piilovihje on jaotelma alkaen sanasta ”suuri”. Alku on suora vihje.
P6 ja P18 piilovihje in ns. ”kerto” elu sanaleikki, jossa ratkaisusanalle on vihjeessä kaksi tousistaan selvästi erilaista merkitystä.
V11 piilovihje on kätkö. Ratkaisusana liuttyy raajoihin.
P12 piilovihje on sisäkkö, joka alkaa 3. sanasta.
V16 on anagrammi sanoista ”ratsiassa monot” – kyseessä ei ole suomalainen sotapoliisiyksikkö.
V18 on jaotelma, joka on vihjeen alussa. Sanaan ”särkyy” liittyvä ratkaisusanan osa tulee ymmärtää murteellisesti.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -RepeOsallistujaHuomenta!
Sivun 27 J.Kerästä on palstalla käsitelty paljonkin, ja taitaa tuo keskiosassa samoileva hemmo tullut oikeinymmärretyksi, mutta edelleen pääkuvan alla oleva ……-TETTU vaikuttaa oudolta. Myös risteävä vaakarivi MENOVERBI ei oikein järjellä avaudu. Suuret menot takataskusta? Alempana keskellä oleva ”X” on myös lopullista oivallusta vailla. Kaikesta muustakin ratkaisun yleissilmäyksestä jälleen kiitollisenaTapioSivustovastaavaHuomenta! Sivun 27 J.Kerästä on palstalla käsitelty paljonkin, ja taitaa tuo keskiosassa samoileva hemmo tullut oikeinymmärretyksi, mutta edelleen pääkuvan alla oleva ……-TETTU vaikuttaa oudolta. Myös risteävä vaakarivi MENOVERBI ei oikein järjellä avaudu. Suuret menot takataskusta? Alempana keskellä oleva ”X” on myös lopullista oivallusta vailla. Kaikesta muustakin ratkaisun yleissilmäyksestä jälleen kiitollisena
-TETTU on ketjutettua tekemistä kuten verbissä ”otatututtaa”, mutta tässä ei ole kyse verbistä vaan substantiivista.
MENOVERBI – ajattelisin ajan tai rahan antamisena johonkin.
X – missä X:ää käytetään symbolina? Siitä oli aikoinaan TV:ssä rallatus.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasKeräsen ristikossa jäi yksi kirjain puuttumaan.
Yksi kirjain mielessä, mutta en nyt keksi mitä vihjeellä tarkoitetaan.
Samoin usein parillisia jäi ymmärtämättä.
RepeOsallistujaEli … Avainmestarin mielestä sivu 27 (periaatteessa) … melko pitkälti … tullut loogisesti valmiiksi?
P.S. X-merkkiä käytetään ainakin geometriassa ja lottokupongissa, mutta ei sen kai tarvitse olla välttämättä kokonainen. Salmelaisellakin käytössä.TapioSivustovastaavaEli … Avainmestarin mielestä sivu 27 (periaatteessa) … melko pitkälti … tullut loogisesti valmiiksi? P.S. X-merkkiä käytetään ainakin geometriassa ja lottokupongissa, mutta ei sen kai tarvitse olla välttämättä kokonainen. Salmelaisellakin käytössä.
Lottoa vanhempaan peliin viittaan. Siihen saamasi ratkaisusanakin ymmärtääkseni viittaa. En virheitä huomannut.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaKeräsen ristikossa jäi yksi kirjain puuttumaan. Yksi kirjain mielessä, mutta en nyt keksi mitä vihjeellä tarkoitetaan. Samoin usein parillisia jäi ymmärtämättä.
Ymmärtääkseni n-kirjain on tilassa. Ei siihen oikein voi muuta kuin yhtä kirjainta ajatella.
Usein parillisia – kyllähän ne osittain parillisia ovat.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -TapioSivustovastaavaKeräsen ristikossa jäi yksi kirjain puuttumaan. Yksi kirjain mielessä, mutta en nyt keksi mitä vihjeellä tarkoitetaan. Samoin usein parillisia jäi ymmärtämättä.
Ymmärtääkseni n-kirjain on tilassa. Ei siihen oikein voi muuta kuin yhtä kirjainta ajatella.
Usein parillisia – kyllähän ne parillisia ovat, mutta sinulla on väärin vihjeen ”pelissä usein 1/5” viimeinen kirjain. Eri pelistä on kyse, mitä ajattelit. Laittamassasi pelissä on paljon enemmän siihen kuuluvia osasia kuin viisi.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -MariaVierasHakosen vasemmasta nurkasta löytyi vielä puutteita. Saisko niihin vinkkejä?
TapioSivustovastaavaOngelmat johtuvat ratkontavirheistä.
Pisara on eri ainetta kuin ajattelit – väri on olennainen asia! 1. ja 4. kirjain on väärin.
Vihjeen MAITA hahmotellussa 1., 3. ja 4. kirjain olisivat oikein.
EINILLE on typiste. Hahmottelussa 2. kirjain on väärin. Siitä johtuu myös se, että et ole saanut pääkuvasta johdettua sanaa toimimaan.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasHei, Tapio, pistän kuvan S. 26 Lähteenmäki. Olen sen todella vaivalla tehnyt. Kumia on poltettu kuin Datsun 100 A:lla (en mä). Olet kyllä kommentoinut jo vas. alanurkkaan vihjettä SIVUAIHEISTA. En ole varma menikö oikein, on mulla ajatuskulku.
A. SkottiVierasTapio, onko sulla S. 30 Liljeroos kuva? Siinä keskivasemmalla vihje TYTTÖ MYÖS H—–. Eikö siin ole yks viiva liikaa?
TapioSivustovastaavaHei, Tapio, pistän kuvan S. 26 Lähteenmäki. Olen sen todella vaivalla tehnyt. Kumia on poltettu kuin Datsun 100 A:lla (en mä). Olet kyllä kommentoinut jo vas. alanurkkaan vihjettä SIVUAIHEISTA. En ole varma menikö oikein, on mulla ajatuskulku.
Samalla lailla olen laittanut kuin sinä (Viitamäen ristikosta siis kyse).
Tapio, onko sulla S. 30 Liljeroos kuva? Siinä keskivasemmalla vihje TYTTÖ MYÖS H—–. Eikö siin ole yks viiva liikaa?
On joo. Sitä ei näemmä ole laitettu virhepalveluun, vaikka pitäisi.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasOnko s. 8 Vuokilan symmetrinen kolmio -ristisanaan kommentoitu/ vinkattu missään viesteissä? Mä sain vasemman ja oikean tosi helposti. Keskimmäiseen en saa mitään.
TapioSivustovastaavaSitä ei ole käsitelty.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -RepeOsallistujaMielelläni en puolivalmiita esittelisi, mutta nyt on viimeisellä sivulla 32 T.Lähteenmäki selittänyt vihjeitään niin monisanaisesti, että mielellään kuulisin selväkieliset ohjeet molempiin yläkulmiin, eli vasemman pääkuvan synonyymin TULENPOLTTAMIN ja oikean ylänurkan OPTIMISMI, SANOJEN JA KUVIEN KYLLÄISYYS -idean hieman arkisemmin. Kiitos etukäteen.
A. SkottiVierasTäytyy sanoa, että mullekin vihje SANARISTIKOISSA OPTIMISMI…. Ei ole kaikilta osin avautunut. TULEPOLTTAMAT KOHDAT taas… Ajattele, Repe, syy-seuraus – logiikalla.
TapioSivustovastaavaTulenpolttamat ja ympäristö vaikuttaisi olevan oikein.
AVASI… tuttu asia. Vihjeessä on piilovihje!
PÖNTTÖLINTU – lähtee kuin…
Äkkiseltään en keksinyt oikeaan reunaan järkevää sanaa vihjeelle SANARISTIKOISSA…
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasPalaan tähän s. 8 Vuokilaan. Saat kuvan. En ole ratkaisuuni tyytyväinen, sen keskiosion yläkerran kohdalla. Tai sitten Eki on pistänyt tosi pahan! Piirretyn kanan nimihän on mulla oikein. Monikossa se pitäis kuitenkin olla vihjeen mukaan. Mutta olisiko tokarivillä jotain tekoa tämän kanssa? Kuva tulee!
TapioSivustovastaavaVihje PIIRRETYN… on monikon partitiivissa. Monikon partitiivissa olevalle vihjeelle ratkaisusana voi olla joko yksikössä tai monikossa. Yksikössä ratkaisusana edustaa sitä joukkoa, johon se kuuluu.
Tokarivi liittynee maatuskoihin, joihin liittyy toinenkin ratkaisusana.
PS. Voisit lähettää oman ratkaisusi Lähteenmäen oikeaan reunaan.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -A. SkottiVierasMoi, pistin sitä oikeaa reunaa s. 32. Se OPTIMISMI ei mee mun jakeluun. Luulen että ratkaisuni on kuitenkin oikein.
TapioSivustovastaavaLaittamasi sana vihjeelle OPTIMISMI… oli itselle ihan outo. Tutkin asiaa Googlelle. Löysin määritelmän sanalle. Määritelmän mukaan vihje kyllä sopii annettuun vihjeeseen. Sitä olisi tässä tapauksessa sovellettu sanaristikoiden tekemiseen. Klikkaa halutessasi auki netistä löytämäni määritelmä. Olen sanamuotoja hieman muuntanut.
Näytä/piilota määritelmä:Lähdetään siitä, että yrityksessä luodaan vankka pohja kestävyydelle sisäisesti. Tunnistetaan ne yrityksen aiheet, jotka ovat tärkeitä ja joihin voi parhaiten vaikuttaa. Tätä prosessia kutsutaan X:ksi (X = ratkaisusana).Repelle muutama vinkki.
Piilotavu vihjeen OPTIMISMI… ratkaisusanalle on eri kuin mitä olet laittanut.
ÄKKIMAKEA on juoma.
”pahastikin pureva” on pienempi pureva. Laittamallasi alkutavulla ei tule aatteelista henkilöä, vaikka henkilön saakin.
Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna