• Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 26.2.2022 14:17 Tapio toimesta.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #24185 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

5.2.2022 aivan mainiot tehtävät. 2½ Kovis Arto Kuivanen. 

Ristikossa on kivat pääkuvalauseet. Kuten joku toisaalla totesi, vihjeessä VASTAKOHTAANSA VIISAMPI on perinteinen sananlasku muistettu väärin. Perinteisen sananlaskun pohjalta vihje po.

VASTAKOHTAANSA TYHMEMPI

Tosin Urbaanisanakirjasta löysin vihjeeseen sopivan selityksen.

Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi on tyypillisrn hauska. Tässä ristikossa en ymmärrä Leinosen ristikon ylempää alkavan sanaketjun viimeisen sanan merkitystä. Sain siihen toisaalta selityksen.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeetvideo).

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO TAMMIKUUN TAPIO HUUHAA!

#24232 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kovis Brigitta Kalpa, 3-. Kyseessä on turkia kikkailematon hyvä ristikko. Pidin vaikeustasoarviointia onnistuneena. Pääkuvista johdetut sanaketjut eivät olleet helposti arvattavia.

Piilis Antti Parkkinen. Seuraava vihje ei täysin avautunut:

Vapautua lopusta ja yhdeksäntoista alusta. (6)

En keksinyt sanan ”yhdeksäntoista” ideaa. Kysyin s-postilla ja sain vastaukseksi, että viitataan vihjeeseen 19. Piiliksen sisäisiä viittauksia on yleensä vain Oskalalla, joten en odottanut vastaavaa Parkkiselta.

Lauri Kultin tavuristikko oli minulle tavanomaista vaikeampi. Siihen meni enemmän aikaa kuin Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi -ristikon kanssa.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (ohjeetvideo).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkkejä tekoälysovellusten käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#24238 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Toisaalla kysyttiin:

Ei kyllä tule vasemman yläkulman (kuvan vieressä) alue valmiimmaksi. Se on kaikkein hankalin. Maastossa? Usein karkea? Kuskin vieressä? Muutakin puuttuu siltä alueelta. Jos noilla pääsisi ratkonnan riemuun.
    Kuvan oikeaa puolta jo kysyttiinkin. Minulla on auki pyöräilijänkuva sekä haut + toimikunnankin.

MAASTOSSA on erilaisia maastomuotoja. Ratkaisusana tulee monikkoon.

USEIN KARKEA kyse ei ole jonkun pinnan tms. konkreettisen asian karkeudesta. Mikä muu voi olla karkea?

KUSKIN VIERESSÄ – konkrettisesti kuskin vasemmalla tai oikealla puolella olevasta asiasta, johon hän voi koskea. Kuvittele iitsesi kuskin paikalle. Vaihteenvalitsin esim. on liian pitkä sana kuten myös ikkunanavaaja. Melko isosta koskettavasta asiasta on kyse.

Pyöräilijän edellä on tavuviiva. Kuva vastaa tekstivihjettä -AJO.

HAUT – vihjeen tilalla voisi olla mitä tahansa työskentelyä, vaikka kuva halon hakkaajista.

TOIMIKUNNANKIN… viittaa yleiseen toimikuntaan erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä ja työpaikoilla, mutta ei kunnissa. Aika epäviralliseen toimikuntaan viitataan.

Jos epäilet ratkontavirhettä, lähetä riskosta skannattu tai valokuvattu kuva.

#24283 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

19.2.2022 2½ kovis Teemu Pallonen (kuvitus Heli Kärkkäinen ja Heikki Lavonius).

Pääkuvasta on hauskat sanat. Keskimmäinen oli helposti arvattavissa. Vasen yläkulma tuotti minulle vaikeuksia.

Minulle vaikeustaso oli mieluummin hieman yli kuin alle 2½.

Ekiltä minulle hieman tavanonaista haastavampi, olympia- ja urheiluteemainen piilis. 

Oikein hyvä, n. 2+ -tasoinen ristikko Juha Leinoselta. Ylemmästä pääkuvasta kohdettua sanaa sai miettiä melko pitkään.

#24300 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

Vaatenaulakkokuvasta saatavan ratkaisusanan suhteen Kielonen on eri mieltä kuin sinä.

#24301 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Tarkistin, olet oikeassa siinä, että käytetty merkitys löytyy Kielosesta. En itse ole koskaan käyttänyt etsityistä esineistä haettua merkitystä.

Ristikoihissa viitataan toisinaan vähemmän käytettyihin merkityksiin. Sanojen merkitykset tulisi tarkistaa, jos tuntuvat oudoilta. Onhan ratkaisusana tavallaan hyvinkin looginen, jos ajattelee sanaa ”naulakko”.

#24347 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

26.2.2022 Kovis 3-  IJL-tiimiltä (kuvitus Heli Kärkkäinen).

Oli mietittävää sekä etsittävää tai ainakin tarkistettavaa, sillä eräät faktavihjeet olivat itselleni pahoja.

Pääkuvassa sana ”metsä” hämäsi ja harhautti aluksi pahasti. Yritin löytää metsään liittyviä tuotteita, vaikka yksi tuote metsään liittyykin. Siitä ei kuitenkaan ole kyse vaan sanaan liittyy muu idea.

Vuokilan piilis ratkesi nopeasti, mutta P7 piilovihjeen logiikka vaati miettimistä jälkikäteen. Kultin taviksessa VALKOKUKKAISIA tuli kasvi, jonka nimi ei ennestään ollut tuttu. 

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: IS viikonloppu 5.2-27.2.2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...