Merkitty: Antti Parkkinen, Antti Skyttä, Arto Kuivanen, Erkki Vuokila, Jari Keränen, Juha Hyvönen, Kimmo Sillankorva, Teemu Pallonen
- Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 1.8.2022 19:51
Kakara toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
Sivustovastaava2.7.2022 Antti Skytän kolmosessa (kuvitus Heli Kärkkäinen) on hienosti harhahauttava pääkuva. Mielestäni pääkuva on harhauttavin pääkuva, minkä olen ristikoissa tavannut.
Näytä/piilota Spoileri pääkuvaan:Karikatyyri Paavo Väyrysestä on harhautus. Pääkuvasta johdetut sanaketjut eivät liity mitenkään häneen. Kuvassa voisi olla kuka tahansa tuttu tai täysin tuntematon henkilö kunhan hänet on esitetty saman tapaisesti.Ristikossa on taas aivan uusi skytismityyppi – Skyttä tuntuu ottavan tehtäväkseen luoda uusia tyyppejä. Vaikeustaso ei ollut minulle pahinta Skyttää, minulle ehkä oikeampi arvio olisi 3-. Monet ovt pitäneet ristikkoa täyskolmosena. Ehkä ole tottunut Skytän koiruuksiin keskimääräistä paremmin.
En tuntenut sivun yläosassa olevasta valokuvasta ketä se esittää. Nimikin tuntui oudolta. Kun katsoi jälkikäteen Wikipediasta, muutamia tunnettuja teoksia häneltä on. En usko, että nimi olisi monelle tuttu.
Tunnistutin kuvan siten, että leikkasin kuvaruutukopiosta sopivan kuvan ja lähetin sen Googlen kuvahakuun. Tablet-laitteella piti näyttö laittaa tietokoneversioksi. Henkilön nimi löytyi alla olevan kuvan avulla:
Mobiililaitteella paina kuvaa pitkään ja valitse ”Etsi tätä kuvaa palvelusta Google”, mikäli haluat nopeasti hyödyntää kuvaa. Voit myös ladata kuvan tai avata kuvan uuteen ikkunaan ja kopioida sitä kautta kuvan nettiosoitteen ja siten käyttää sitä Googlen kuvahaussa.
Jos ei ole digikopiota voi yrittää ottaa kuvan sanomalehdestä. Kuvan ottamisen jälkeen voi leikata kuvan sopivan kokoiseksi. Koska kuvan laatu on todenn. heikompi kuin digiversiossa, henkilön tunnistuttaminen Googlen kuvahaulla saattaa epäonnistua.
RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
Tapio
Sivustovastaava9.7.2022 Kovis Teemu Pallonen ( 2½; kuvitus Heli Kärkkäinen), Piilis Antti Parkkinen, Mantan valinta viikonvaihteeksi Juha Leinonen.
Minulle kovis oli 2+ -tasoinen. Ristikossa on hyvät pääkuvalauseet, mutta ne on helposti arvattavissa.
Näytä/piilota spoileri pääkuvaan:Ratkaisusanat liittyvät hyvin suoraan kuvassa näkyviin kasveihin, niiden ominaisuuksiin ja ympäristöön, jossa ne kasvavat.Muutamaa vihjettä piti jälkikäteen miettiä. Seuraavan viitauksen kohdetta piti selvitellä Googlella, koska viitattu henkilö oli minulle entuudestaan tuntematon:
”ALKION” KAIMOJA
Leinosen ristikko oli tällä kertaa keskivaikea (MaanantaiKESKIS-ristikon vaikeustasoa) ja ratkesi kovista selvästi nopeammin. Tässäkin on kivat, mutta melko helposti arvattavat pääkuvasta johdetut sanaketjut.
Lauri Kultin tavis oli minulle tavanomaista vaikeampi. Kaksi gastronomiavihjettä tuottivat erityisesti vaikeuksia. Ruoissa tarvitsi tarkistaa netistä sanojen oikeellisuus.
Parkkisen Piilis oli minulle hieman keskitasoista vaikeampi. Seuraavassa vihje ihmetytti:
Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)
Vihjeen alussa oleva piilovihje on ”Rakennuksessa säilytetään riisi”. Se ei voi sanojen astevaihtelun vuoksi olla ”Rakennuksessa säilytetään riisi tai”, jossa sana ”tai” toisi ikään kuin monikon.
Kun ratkaisusana tulee monikkoon, minusta näille sanoille vihjeen po. ”Rakennuksissa säilytetään riisi”.
Näin tulkittuna yksikkömuotoa ”Rakennuksessa” ei tosin aivan virheenä voi pitää. Rakennuksissa, joissa viitattuja ylipäätänsä on, niitä voi olla useita eikä vain yksi (yleensä niitä on vain yksi). Mutta koska niitä voi olla joko yksi tai useita, aina toimiva sana olisi monikollinen. Yksikkö joka tapauksessa minulle hieman tökkii, jos vihje rajaan edellä esitetyllä tavalla.
Jatkuu kommentissa #25174.
Keijo
Vieras”Rakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia. (6)”
Valitettavasti nyt et vaan osaa. Ei millään pahalla.
Tapio
SivustovastaavaJatkoa kommentin #25170 piiliksen käsittelyyn.
Mielestäni alun piilovihje tulee jakaa esittämälläni tavalla.
Puran tämän nyt täysin.
Rakennuksessa säilytetään riisi
Rakennuksessa voi olla TUVAT (suuri maalaisrakennus, jossa on useita tupia). Sanaa ”säilytetään” tai sijapäätettä ”ssa” voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä ”riisi”. Kun sana ”riisi” ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään ”r”. Kun R sijoitetaan sanan TUVAT sisään, saadaan TURVAT (TU+R+VAT). Näin tulkittina piilovihje on sisäkkö.
Menin sekoilemaan toisten johdatettavana, että olin jakanut piilovihjeen väärin ja oikea jako olisi alla mainittu. Puran myös alla olevat sanat ja mitä niistä koostuu.
Rakennuksessa säilytetään riisi tai
Rakennuksessa voi olla TUPA. Sanaa ”säilytetään” tai sijapäätettä ”ssa” voidaan tulkita viittaavaan sisäkköön eli sanan sisään tulee sijoittaa toinen sana, tässä ”riisi”. Kun sana ”riisi” ymmärretään kappalemittana, voidaan sa korvata lyhenteellään ”r”. Kun R sijoitetaan sanan TUPA sisään, saadaan TURPA (TU+R+PA). Sana ”tai” lyhenne on ”t”. Kun se lisätään loppuun tulee TURPAT. Sana TURPAT ei ole minkään sanan monikon nominatiivi. T-kirjain loppuun on irrallinen eikä se voi muuttaa edeltävää sanaa monikkoon niin, että siihen tulee astevaihtelu. Kyseessä olisi yhdistelmävihje jaottelu, jossa mukana myös sisäkkö.
Vihjeen lopussa ”kaloja, päänosia tai suojia” jokaista monikollista sanaa voi pitää joko piilovihjeenä tai suoranana vihjeenä, sillä sanoilla on toisistaan erottuva merkitys. Jos sama sana tarkoittaa eri asiaa (homonymia), kyseessä on piilovihjetyyppi ”kerto”.
Näin olllen alkuperäinen väitteeni, että yksikkömuoto ”Rakennuksessa” tökkii, on voimassa. Olen vähän liian helposti toisten johdatettavissa, mistä seurasi, että välillä koin, että piilovihjeen jako voisi olla ”Rakennuksessa säilytetään riisi tai”.
Taivutin sanoja tupa, turpa, turva ihan oikein. Tarkistin Kielitoimiston sanakirjasta sanojen tupa, turpa ja turva taivutukset.
Tupa – tuvat on oikea taivutus. Kun lisätäön R-kirjain tulee turvat.
Turvat tulee neljällä eri tavalla:
Alun piilovihjekaloja – turvat (turpa – turvat)
(eläimen) päänosia – turvat (turpa – turvat)
suojia – turvat (turva – turvat)Joku siis katsoi, että vihjeitä on kaksi, mutta kun tarkastellaan piilisten luonnetta piilovihjeitä oli kolme ja suoria vihjeitä yksi. Kun piilovihje on tyyppiä ”kerto” vain yksi vihje luokitellaan suoraksi vihjeeksi ja kerrot ovat piilovihjeitä. Suoraksi vihjeeksi voi määrittää minkä tahansa vihjeen lopun kolmesta’ substantiivista. Aloitteva ratkoja toki voi tunnistaa vihjeessä vain kaksi vihjettä, mikä on täysin ymmärrettävää.
Vihjeessä loppu riitäisi. Itse asiassa ”Kaloja tai suojia.” täyttäisi piilisvihjeen minimiehdot. Seuraava olisi kunnon lause:
Talo tarjoaa kaloja, päänosia tai suojia
Esim. piilovihjetyyppi kerrosta kuvitteellisessa vihjeessä (vähän eri sanoin vihje on tuotu muualla joskus esille):
Tehdään tutkimus perhosista tai tehdään kotieläimelle kulkueste -> KOIRAPORTTI
Vihjeessä on kaksi vihjettä, jotka kumpikin voidaan luokitella joko piilovihjeeksi tai suoraksi vihjeeksi. On täysi makukysymys, kumpaa vihjettä pitää suorana vihjeenä ja kumpaa piilovihjeenä.
Jotta yksikkö sanassa ”Rakennuksessa” olisi luonteva ensimmäistä sanaa olisi mielestänyt pitänyt tarkentaa, sillä tupia on yhdessä rakennuksessa yleensä yksi. Itse rakennusta voidaan nimittää tuvaksi (esim. mäkitupa). Tarkennettuna vihje olisi:
Suuressa vanhassa maalaisrakennuksessa säilytetään riisi tai kaloja, päänosia tai suojia.
En pidä vihjettä suoranaisena virheenä, mutta minusta se hieman tökkii.
Tapio
Sivustovastaava16.7.2022 Jari Keräsen koviristikossa (kuvitus Heli Kärkkäinen) on hauska pääkuvaidea.
Näytä/piilota spoileri pääkuvaan:Pystyyn menevä sana on vitsisana. Sitä ei normaalissa tekstissä käytetä lainkaan, joten sitä voi pitää epäsananakin. Se muodostaa hauskan parin vaakasuoraan menevän sanan kanssa. Pääkuvista johdetuissa sanoissa vitsisanat/epäsanat toimivat vallan mainiosti.Näytä/piilota lisätietoja:Ratkaisusanat liittyvät leikillisesti ilmansuuntiin. Ne ovat tekemistä ilmaisevia partisiippeja.Ristikosta jäi kahtiajakoinen tunnelma. Ristikossa oli paljon helppoja aloituskohtia ja melko helppoja vihjeitä. Oikea puoli ratkesi varsin vaivattomasti. Vasemmassa alakulmassa tahti hidastui. Oikea yläneljännes takkusi ja aikaa menikin ristikon kanssa ihan täyskolmosen verran, vaikka alku lupaili paljon nopeampaa ratkontaa (vaikeustasoksi on arvioitu 3-). Ainakin minulle ristikko oli kovin epätasaisen vaikea, mutta parempi niin, että pääsi alkuun helpohkosti kuin että alku takkuaisi ja loppu menisi vauhdilla. Mitään ei jäänyt epäselväksi.
Vuokilan piilis ratkesi tavanomaisessa ajassa. P5 logiikkaa sai miettiä pisimpään. Hyvä tavis Kultilta.
Joku kehui Seppo Hietalan Mantan valintaa kivaksi. Ratkon niistä yleensä vain Leinosen ristikoita. Muita vain, jos kyseessä on tavu- tai avoristikko. Täytynee tutustua myös tämän laatijan tuotantoon.
Kakara
VierasKeräsen kovis oli minusta yllättävän helppo, en sitä kovikseksi viitsisi edes sanoa. Kahden tähden ristikoksi sen mieltäisin.
Ja tuon pääkuvasta alas tulevan sanan olen kyllä useinkin kuullut (tai lukenut), lähinnä kai politiikkaan se liittyy.
Tapio
SivustovastaavaRatkaisit sitten ristikon minua nopeammin. Näissähän on ratkojakohtaisia eroja. Ilman vasenta yläneljännestä olisin voinut sanoa samaan tapaan, mutta sen ratkeaminen vei minulta paljon aikaa, mikä vei ristikon minulla selkeästi koviksen puolelle.
Sitä pystyyn menevää pääkuvasta pystyyn menevää sanaa en ole aiemmin tavannut, mutta hyvä on, jos sitä on oikeasti käytetty. Kun googlasin, en sanaa löytynyt, mutta kun googlasin sanan kantasanan, se löytyi. Jos kantasana on olemassa siitä voi johtaa muita sanoja, vaikka niitä ei löytäisikään mistään käytettynä. Pääkuvasta johdettu sana voi kyllä mielestäni olla humoristinen feikkisanakin.
Tapio
Sivustovastaava23.7.2022 2½ kovis Arto Kuivanen. Vaikeustasoarvio on mielestäni kohdallaan. Aikaa meni enemmän kuin tavanomaisen MaanantaiKESKIS-ristikon kanssa, mutta vähemmän kuin tyypillisen 2½-tasoiseksi merkityn ristikon kanssa.
Näytä/piilota vinkki Spoileri pääkuvaan:Ratkaisusanat muodostavat erään hokeman. Hokeman idea liittyy usein tavanaomaisissa vihjeissä käytettyyn kirjainjekkuun. Ensimmäisellä ratkaisusanalla on sanaparissa kaksi merkitystä.Alla mainittu vihje teetti eniten päänvaivaa, mutta vihjeen idea selvisi pienen tauon pidettyäni:
KUUMASSA TEKEE VAATTEITA
Minusta vihjeen SIELLÄ KUOPIO ratkaisusana ei ehkä pidä paikkaansa tai ratkaisuna ei ole ole yleisessä käytössä. Ristikoissa on kyllä esiintynyt ennenkin, mutta mistä se on ristikoihin saatu?
Pohjois-Savon virallisilla nettisivuilla lukee alueina:
Seutukuntia maakunnassa on viisi: Kuopion, Ylä-Savon, Varkauden, Sisä-Savon sekä Koillis-Savon seutukunnat.
Näistä mikään ei ole ratkaisusana. Ehkä eräs toinenkin ratkoja ihmettelee samaa sanaa. Googlella en haettua ratkaisusanaa löytänyt muualta kuin ratkojat.fi-sivustolta eli jonkun laatijan käyttämänä. Ehkä joku laatija on yrittänyt luoda omia sanoja maantieteellisille alueille (ja joku on matkinut saman sanan käyttöä), mutta minusta alueiden niminä tulee ristikoissakin käyttää niitä nimiä, joita yleisesti käytetään ja jotka ovat ainakin melko helposti tarkistettavissa.
Piilis on Erkki Vuokilalta. Piilis oli minulle tavanomaista haastavampi, oikein mielenkiintoinen. Aikaa meni melkein yhtä paljon kuin Kuivasen ristikkoon.
Vuokilan piiliksessä on muutama piilovihje, joka saattavat jäädä huomaamatta.
Kahdessa vihjeessä on piilovihjetyyppi ”kerto”. Toisessa vihjeessä toinen merkityksistä on ei-ristikkokelpoinen eikä vihjeessä voi ajatella olevan kahta suoraa vihjettä. Toinen vihje on sellainen, että voisi luulla, että vihjeessä on kaksi suoraa vihjettä ja yksi piilovihje, mutta onkin kaksi piilovihjettä ja yksi suora vihje.
Piilovihjetyyppi kerto on hämmentävä, sillä piilovihjeen sijaan sen voi tulkita niin, että vihjeessä on useita suoria vihjeitä. Jos vihjeessä on ratkaisusanaan kaksi tai useampi osavihje, joissa ratkaisusanalle tulee eri merkitys, vain yksi suoran osavihjeen kaltaisista osavihjeistä tulee laadinnallisessa mielessä tulkita suorana vihjeenä. Muun merkityksen antavat vihjeet ovat piilovihjetyyppiä kerto.
Näytä/piilota vihjeet:Mustapää-Anttila, aika lailla sinulta kaiken velon.Prison-Break 2005-2009, siitä tuli minulle jopa rakas, kun löysin sen autosta.Näytä/piilota atkaisusanat ja selitykset:Ylemmässä ratkaisusana on PERIN. Suora vihje on ”aika lailla”. Sama sana eri merkityksessä on synonyymi sanalle ”velon”, joka verbin taivutusmuotona ei ole ristikkokelpoinen, mutta on piilovihje tyyppiä ”kerto”. Toinen piilovihje on jaotelma ”Mustapää-Anttila” (P+ERIN).Alemmassa ratkaisusana on PAKOSARJA. Vihjeen alussa suoraksi vihjeeksi ja siten piilovihjeeksi tyyppiä ”kerto” voi tulkita sanat ”Prison-Break 2005-2009” – perättäisiä sarjan Pako ohjelmia (sana tulee ajatella luettavaksi Pako-sarja). Sana on perusmuodossa ja siten suoraksi vihjeeksi tulkittavissa. Selvemmin suora vihje on ”autossa”. Toinen piilovihje on anagrammi sanoista ”jopa rakas”.Mantan valinta viikonvaihteeksi on Kimmo Sillankorvan laatima tavuristikko – kiva, mutta varsin helppo. Samaa voi sanoa Kultin taviksesta.
Tapio
Sivustovastaava30.7.2022 kivis on Juha Hyvöseltä. Tunnen pienoista ”rimakauhua” Hyvösen ristikoihin, sillä vuoden 2015 IS:n kovis sekä eräs vanha Suomen Kuvalehden kovis veivät hirveästi aikaa ja IS:n ristikkoon tarvitsin vinkkiapua nettikaverilta.
Edelliset IS:ssä ja SK:ssa julkaisut ristikot olivat paljon helpompia. Tämä ristikko osoittautui ratkonta-ajan suhteen ravanomaiseksi kolmoseksi eikä hyperpahikseksi. Ylempää alkava sanaketju on hauskasti muotoiltu.
Ristikossa on kaksi sanaketjua. Suoranaista yllätystä niihin ei sisältynyt.
Näytä/piilota spoileri pääkuvaan:Ylempää alkava sanaketju liittyy hyvin suoraan siihen, miksi vessapaperia tarvitaan. Alempi sanaketju liittyy siihen, että vessapaperirullassa on allekkain tekstiä ja millainen tuote vessapaperi yleisellä tasolla on.Tavanomaista enemmän kysymysmerkkejä ristikkoon jäi.
paksu
Miten niin paksu? En mielestäni saanut ratkaisusanaksi erityisen paksua. Tosin kaikki on suhteellista. Ks. komm. #25236 – näin kaiket tulee ajatella.
SOINIT
Tuossa olin ihan pihalla. Sain siihen vinkin komm. #25236, joten asia on selvä.
KAARI-
BULLATähän sainkin vinkin seuraavassa kommentissa (#25234). Ihan perusjuttuja, mutta sanan tavutus, jossa lopussa oli BULLA, pääsi hämäämään ja vei ajatukset väärille urille.
JOHTAA ÄSSÄLLÄ
Sain selityksen toisaalla.
KÄÄRMEISTÄ HÄIRIÖKSI
Ehkä ratkaisusana kuvaa jollakin tavalla käärmeen ominaisuuksiin liittyvää asiaa. Komm. #25234 on kyllä parempi näkökulma.
Ristikossa oli muutamia vihjeitä, joita oletin jekkuvihjeiksi, mutta olivatkin suoria vihjeitä.
Teknisesti ristikko on korkeatasoinen. Pieni kauneusvirhe on yksi loppupiilo vasemmassa alakulmassa. Silmämääräisesti tarkasteltuna piilokirjaimia on tavanomaisesti eikä tosi vähän kuten oli laatijan edellisessä IS:n ristikossa.
Muista tehtävistä ratkoin piiliksen taviksen, jotka olivat tavanomaista vaikeustasoa. Kuvoja tehtäviä nekin.
Kakara
VierasK(A)ARIBULLA, naaraspuolisella.
Esim. metsässä kulkiessa kannattaa astella raskaasti eli ??? joka aiheuttaa maahan ??? josta käärmeet eivät pidä?
Anteeksi ontuva vihje, en parempaakaan keksinyt ?
Muihin kohtiin en ole vielä ehtinyt.
Tapio
SivustovastaavaK(A)ARIBULLA, naaraspuolisella. Esim. metsässä kulkiessa kannattaa astella raskaasti eli ??? joka aiheuttaa maahan ??? josta käärmeet eivät pidä? Anteeksi ontuva vihje, en parempaakaan keksinyt
Muihin kohtiin en ole vielä ehtinyt.
[Moderaattorin huomio. Tuohon ylimpään tuli vähän liiankin suora vinkki.]
Käärmeisiin ajattelin väärin päin että käärmeiden käytös on ihmisille häiriöksi, mutta noin päin ajatuskulku on luontevampi. On kyllä yksi käärmeryhmä, joiden aiheuttaman häiriön ihminen noteeraa voimakkaasti – onneksi niitä ei ole Suomessa!
Mikäli kommentoit lisää, lue ensin komm. #25233, sillä täydentelen siihen selvitettyjä ongelmia.
Kakara
VierasHyvönen tehty, mukavan haastava muttei liian ja hauskat ratkaisut pääkuvasta!
PAKSU – jos haluat vaikka sisustaa tällä, onhan se paksu verrattuna tavalliseen.
SOINIT – käännä tavu.
Mulle jäi epäselväksi oikean yläkulman RU- MO- ratkaisusana. Luulen, että mulla on siinä kaikki oikein, en vain tunne koko sanaa enkä ymmärrä miksi se siihen tulee.
Tapio
SivustovastaavaKiitti vinkeistä. Lisäsin komm. #25233 viittaukset kommentteihisi.
Mulle jäi epäselväksi oikean yläkulman RU- MO- ratkaisusana. Luulen, että mulla on siinä kaikki oikein, en vain tunne koko sanaa enkä ymmärrä miksi se siihen tulee.
Vaihdapa RU- MO- jotkut kirjaimet keskenään.
Hyvösen jotkut jekut olivat tavanomaisista poikkeavia.
Oikein sopivan vaikea tämä minustakin on. PuPeen kävisivät tätä vaikeammatkin tehtävät, mutta Hyvönen ei ole suostunut sinne ristikoita laatimaan (pyydetty Ekin mukaan on).
Kakara
VierasNo niinpä. Kiitos!
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna