• Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 8.12.2021 18:04 Tapio toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #23124 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Linkki ristikkoon löytyy siihen liittyvästä anatomiasta Sanarisin foorumin osastosta Ristikon anatomia. En halua vielä käyttää anatomiaa, joten toivon apuja.

Tämä 27.6.2015 Toni Pitkälän ristikko on osoittautunut minulle kaikista vaikeimmaksi IS-ristikoksi, jonka ole kohdannut. Vaikeutta luo pääkuvattomuus ja vasen reuna, jossa on pitkiä risteäviä sanoja niin vaaka- kuin pystysuunnassa.

Seuraavassa vihje liittyy tv-ohjelmaan. 

EN PIDÄ SIITÄ TV-SARJAN OSASTA, JOSSA KÄVELLÄÄN! (LAPSELLA)

Sain Suomi24:stä vinkin, että mitään erikoistietoutta tarvita eikä siis myöskään ole sidottu aikaan. Liittyy siten yleisellä tavalla johonkin tv-sarjaan.

Sain ristikon ratkottua. Kysymääni vihjettä en puolittain ymmärtänyt, vaikka oikean sanan sainkin. Pari muuta vihjettä ymmärsin eri tavalla kuin laatija tarkoitti. No oli oikein ymmärtämisessä vaikeuksia minua paljon kokeneimmillakin. Ainakin yhden vihjeen voi ymmärtää toisellakin tavalla kuin mitä Toni Pitkälä selitti. Näin vaikeita ei enää nykyään IS:ään laiteta.

Kalevalavihjeeseen tuli sana, jota en entuudestaan tietänyt. Siksi se tuotti vaikeuksia.

Ristikossa ylimääräistä haastetta tuo huono kuvan laatu, joten joitakin kirjaimia joutuu arvaamaan.

Tämä on osoittautunut miltei pahemmaksi kuin PuPessa mikään Joonas Anttilan ristikko. Joonaksen ristikot olen saanut loppuun asti ratkottua, joskin johonkin Joonaksen ristikkoon tuli ratkontavirhe.

Ks. muiden kommentteja.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

Nautitaan viimeisistä syksyn lehdistä talvea odotellessa! 🍁🍄🍁

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

RATKO MARRASKUU TAPIO HUUHAA - HIEMAN ERIKOINEN PIILIS?

#23145 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Laitan huonoimmin erittuvista vihjeistä selvennyksiä.

Alemmassa lukee RUKASTA MIELEEN?

Ylemmässä lukee SAUDI-ARABIAA (ONOUH)

Ylemmässä lukee KIINNI EKA!

Ihan kaikkia ratkaisusanoja en pitänyt hyvinä, esim. oik. ylhäällä:

SUKUNIMI (Missi? Höpsis!)

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

#23146 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Viimeisenä IS:n vanhoista kovisista on 1.8.2015 Juha Hyvösen ristikko. Hyvösen suhteen tunnen joka kerta rimakauhua. 1.8.2015 tuntuu minulle ratkaisemattomalta.

Sain tähän apua nettitutulta. Suurin apu oli se, että hän kertoi, missä olin ratkonut väärin. Kolme pikku vinkkiä sain, mutta niiden merkitys ei ollut ratkaiseva. Seuraava vihje oli totta:

TÄSSÄ TARPEEN?

Muutaman vihjeen logiikka täytyi tarkistaa anatomiasta. Eräitä jekkutyyppejä ei nykyisin juuri kohtaa, joten siksi pari jekkua jäi noteeraamatta.

Vihjeen ”suolta” logiikka on poikkeuksellisen vaikea, sillä vihje ei suoraan selitä ratkaisusanan alkuosaa. Ratkojan tulee ensin keksiä vihjeen tyyppi ja sanan alkuun tulee lisätä tyyppiin liittyvä toinen sana. Tässä vihjetyypissä yleensä vihje sisältää viittauksen käytettyyn vihjetyyppiin. Koskaan ennen ei ole tullut vihjettä, jossa ratkaisusanaan olisi pitänyt lisätä viittaus vihjetyyppiin.

Muiden kokemuksia voi lukea täältä.

Koen, että juuri vuosien 2013-2015 ristikot ovat lehden pahimpia. Jos haluaa vaikeita ristikoita ratkoa, vanhimmista tarjolla olevista IS:n ristikoista kannattaa aloittaa. Nykyhetken Skytän ristikot eivät edusta enää samaa vaikeustasoa. Arkiston koviksia saa käyttöönsä IS Extrasta 3/2016 lähtien. En nyt muista tarkkaa päivämäärää. Vanhemmista kuin 3/2016 ei IS ole laittanut arkistoon sivuja, joissa on ristikot.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Vastaa aiheeseen: IS kovis 27.6.2015 & 1.8.2015

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...