• Tämä aihe sisältää 88 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15.1.2025 10:40 Tapio toimesta.
Esillä 14 viestiä, 76 - 89 (kaikkiaan 89)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #34295 Kommentoi
    Emilia
    Vieras

Kiitos..  se s23 ihan ylänurkka mulla on täynnä mutta pääkuvasta tulevat 3 ylintä keltaista ja kaikki niitten ympärillä oikeaan reunaan asti, se alue ei täyty millään. Komisariota en ole keksinyt vihjeistä huolimatta enkä kiekkokierrosta jne. Tosi hankala ristikko. En nyt kuvaa laita. Yritän yhä. Minulla ei ikinä ole Simbergin ristikko jäänyt auki, kyllä ne ajan kanssa ovat kaikki täyttyneet, tämä on ylivoimaisesti vaikein mitä ikinä on ollut.

#34296 Kommentoi
    Virpi
    Vieras

Alf s 18

Kaipaa lisää vinkkejä pintaa syvempi ja tuuman..

#34297 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Emilia:

ihan ylänurkka mulla on täynnä muttavpääkuvasta tulevat 3 ylintä keltaista ja kaikki niitten ympärillä oikeaan reunaan asti, se alue ei täyty millään. Komisariota en ole keksinyt vihjeistä huolimatta enkä kiekkokierrosta jne. Tosi hankala ristikko. 

Yläosasta sen verran, että jodsakin vaiheessa olisi hyvä saada tietää, mikä idea on vihjeessä HÄN ON AJOISSA PAIKALLA. Googlella en löytänyt vastausta. Googlen Gemini (Gemini löytyy valikosta ”Linkkisetti”) antoi jotain selitystä. Alla yksi sen antamista selityksistä, josta poistin liian paljastavat kohdat – kovin kaukaa haetun oloisia selityksiä Geminikin tarjosi.

Näytä/piilota selitys:

… kuvataan usein nopealiikkeiseksi… Vaikka hän ei ole suoraan liitetty ajankohtaan, voisi ajatella, että … nopea toimintakyky voivat olla metafora siitä, että hän on aina ”ajoissa paikalla”.

Kerroin Geminille mielipiteenäni vihjeestä:

Näytä/piilota mielipide:

Noista nopea toimintakyky tuntuu jotenkin järkevältä, mutta kovin kaukaa haetun oloiselta ratkaisusana tuntuu – heikko yhteys vihjeen ja ratkaisusanan välillä on kyllä laatijalle Alf Simberg, varsin tyypillistä.

Siihen Gemini vastasi:

Näytä/piilota vastaus:
    Kyllä, täytyy sanoa, että vihjeen ja ratkaisusanan välinen yhteys tuntuu hieman venytetyltä, vaikka nopea toimintakyky … voivatkin olla jonkinlainen assosiaatio. Alf Simberg onkin tunnettu kekseliäistä sanaliitoksista, jotka joskus voivat tuntua haastavilta ratkaista.

Pääkuvan alla vasemmalta alkava sanapari.

Näytä/piilota  apusisältö:
    Pukilla on kiire eikä hän voi olla missään kauan.

Pääkuvan alla oikeanpuoleinen keltainen.

Mitä pukki sanoisi sormi pystyssä?

Kiekkokierros en nyt oikein osaa vinkata paremmin kuin komm. #34241 sivulla 1, mutta tässä pari lisävinkkiä.

Minkälaisia tallenteita on käytetty ja mitä nimikkeitä tallenteista tai niiden osista käytetään? Katso lisävinkki, jos koet tarvitsevasi.

Näytä/piilota tarkennettu vinkki:

Yritän aina aluksi antaa heikon vinkin, jotta en auttaisi liikaa. 

KOMISARIO

Viitataan vanhaan tv-sarjaan, Suomessakin esitettyyn. Uskoisin, että sinäkin tiedät, mistä on kyse – vihjeen  sanassa ”kuluneena” on vahva viittaus sarjan päähenkilöön.

Sadulla oli pääkuvan alla pari ratkontavirhettä. Sinullakin voi olla. Mahdollisten ratkontavirheiden takia kuva voisi olla hyödyllinen.

Minulla ei ikinä ole Simbergin ristikko jäänyt auki, kyllä ne ajan kanssa ovat kaikki täyttyneet, tämä on ylivoimaisesti vaikein mitä ikinä on ollut.

En saanut ilman jonkun apua s. 14 Simbergin ristikossa oikeaa yläkulmaa ratkaistua. Kari auttoi sen kanssa. Se oli siis minulle  s. 23 ristikkoa hankalampi tapaus. Ihan osaamisen äärirajoilla minä Simbergeissä olen. En tiedä saisinko montaakaa alusta lopuun itse ratkottua.

RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!

Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️

#34298 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Virpi:

Kaipaa lisää vinkkejä pintaa syvempi ja tuuman..

USEIN PINTAA SYVEMMÄLLÄ

Tietynlaiset maastokohdat.

EI IHAN TUUMAN…

Usealla sanalla kuvattu typiste.

#34303 Kommentoi
    Virpi
    Vieras

Aulis s21

Veivattava kattila keskellä

#34304 Kommentoi
    Kaija
    Vieras

Salo s22

-kassi, EI HTI

#34305 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Virpi:

Aulis s21

Veivattava kattila keskellä

Kyseessä on museoesine, ennen vanhaan käytetty kahvinpaahdin. Siitä on useita eri sanamuotoja, joten tulee kokeilla, mikä sopii ristikkoon. Saamissani ristikoissa oli väärä sanamuoto.

#34306 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Kaija:

Salo s22

-kassi, EI HTI

-KASSI olen vinkannut sivulla 1. Ks. #34076 ja seuraava. Kannattaa sivukohtaisella haulla katsia, onko vinkattu aiemmin.

[Ylläpitäjän opaste. Käytä selaimen sivukohtaista hakua katsoaksesi, onko kysymääsi vihjeeseen jo aiemmin annettu vinkkejä. Selaimen käyttöliittymästä löytyy toiminto "Haku sivulta".  Google Chromen mobiiliselaimessa toiminto löytyy käyttöliittymän oikeasta reunasta. Se toimii seuraavasti:

1. - kolme pistettä avaa valikon, josta löytyy kohta "Haku sivulta" -toiminto. Klikkaa kohtaa.
    2. - kirjoita kursorin osoittamalle kohdalle sitten etsittävä teksti.

Katsoin Windows Chromen tietokoneversiota. Haku löytyy siitäkin käyttöliittymästä samasta paikasta. Sivukohtaisen haun kohdalla lukee vasemmassa reunassa "Haku..." ja oikeassa reunassa Ctrl+F7. Myös Windows Microsoft Edgestä toiminto löytyy aivan käyttöliittymän oikeassa olevan kolmen pisteen kohdalta (pisteet ovat vaakatasossa) avautuvasta valikosta nimellä "Etsi sivulta". Tietokoneella toiminto löytyy selaimilla Ctrl+F-näppäinyhdistelmällä.]

EI HTI

Ns. typiste eli löhtlsanoista on poistettu kirjain. Lisäämällä sekä vihjeeseen että ratkaisusanaan yhden kirjaimen saat helpon ristikon vihje-ratkaisusana-parin.

#34311 Kommentoi
    Emilia
    Vieras

Tulihan se s23 Simberg viimein täyteen. Kannatti pyyhkiä tietty alue kokonaan tyhjäksi ja alkaa uudestaan, muutama  virhe niin sekoitti ajatusmaailmaa.

Kiitos vinkeistä ja oikein Hyvää Uutta Vuotta! t. Emilia

#34324 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Joukahainen lähetti kuvan s. 18 Simbergin ristikosta (tunnistin käsialan).

Oikeaan yläkulmaan annoin jo muutaman vinkin Virpille komm. #34298.

Sitaateissa oleva ulappa

Viittaa erisnimeen.

Pääkuvan alla SIINÄ ON HOHTOA olet hahmotellut oikein.

Ongelmana on virheratkonnat pääkuvan alla.

Näytä/piilota virheitä:
    KANGASTUS 2.-5. kirjain on väärin.MILJARDILUOKAN BISNES on kokonaan väärin – paljon lähempänänä olevasta firmasta on kyse (olit laittanut erään firman tuotteen).

SE MENEE LANKAAN

Asunnoissa voisi olla melkein imperfektissä!

KIRJALLINEN hahmottamasi eka kirjain on oikein.

Firma.

Kysy lisää, jos on tarvetta.

#34356 Kommentoi
    Iida
    Vieras

Skyttä s.16-17 vasemmassa reunassa keskelle OIKULLINEN? ja MULLA ON KAIKKI TASKARIT! on nyt kovin oikullinen minulle. Myös vihje KÄRSI ei oikein aukene.

#34359 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

Iida:

vasemmassa reunassa keskelle OIKULLINEN? ja MULLA ON KAIKKI TASKARIT! on nyt kovin oikullinen minulle. Myös vihje KÄRSI ei oikein aukene.

OIKULLINEN

Se ei anna yleensä yhtään mitään.

MULLA ON KAIKKI TASKARIT!

Taskari on kirja – mitkähän on erittäin yleisiä taskareita lapsilla ja nuorilla (kyllä niitä aikuisetkin lukevat).

KÄRSI

Kovia kokenut maantieteellinen paikka.  Jos vinkki ei riitä,

Ratkontaongelmien syynä on usein ratkontavirheet.

[Ylläpitäjän tiedote. Voin katsoa, missä sinulla on mahdollisia ratkontavirheitä, jos lähetät ristikosta kuvan (JPG- tai PNG-formaatissa) käyttäen Kuvien lähetys -toimintoa. Koko ristikkoa ei tarvitse olla esillä vaan vain riittävästi ongelmakohdan ympäristöä. Ristikossa riittää, että vihjeistä ja laitetuista ratkaisusanoista saa selvän. Vääristymistä ei tarvitse suuremmin välittää, mikäli ne eivät haittaa vihjeiden ja ratkaisusanojen selvyyttä.

Toiminto löytyy kommentin lähettämiseen liittyvän editorin alapuolelta.

Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Ensimmäinen asia on näpäyttää painiketta Valitse tiedosto ja sitten hakea oman laitteen galleriasta valokuvattu tai skannattu ristikko. Kun kuva on valittu (ja kuvan nimi näkyy Valitse tiedosto -painikkeen oikealla puolella), pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Sen painaminen ei lähetä kuvaa eteenpäin.

Onnistuneesta kuvien lähetyksestä tulee seuraavanlainen ilmoitus:

Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

#34360 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

IR 11/2024 s. 8 tuli sama ratkaisusana kahteen kertaan. Sanarisin foorumissa joku väittää, että IR 12/24:ssä sama moka s. 13.  Näin minusta myös on. Repen lähettämässä ristikossa on seuraaville vihjeille sama ratkaisusana:

ERIMIELISYYDESTÄ?

#34450 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

S. 23 jäin ihmettelemään vihjettä HÄN ON AJOISSA PAIKALLA. Sanarisin foorumista löysin selityksen.

Artemis on metsästyksen jumalatar. Hän on siis jahdeissa eli siinä mielessä ajoissa paikalla ollen jahteihin/ajoihin osallistumassa.

Esillä 14 viestiä, 76 - 89 (kaikkiaan 89)
Vastaa aiheeseen: Iisakin Ristikot 12/2024

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:

BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen! Lue lisää...

Voit tsättäillä ristikostasi kanssani Magmassa (video). Lue lisää...

Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista. Lue lisää...

Lue myös auttamisperiaatteet.