Merkitty: Alf Simberg, Annika Savolainen, Antti Skyttä, Janne Salo, Jyrki Takala
- Tämä aihe sisältää 43 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6.12.2024 12:17
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Repe
OsallistujaUskonvahvistusta tarvittaisiin uusimman Iisakin
sivulla 11 A.Savolaisen ristikon vasemmassa alakulmassa vihje -LAAK ja
sivulla 14 J.Takalan ristikon keskellä vihje USEIN sekä vasemman reunan keskikohdilla vihje 1/2.
Ratkontavirheitä varmaankin. Kiitos!
Tapio
SivustovastaavaRepe:
sivulla 14 J.Takalan ristikon keskellä vihje USEIN sekä vasemman reunan keskikohdilla vihje 1/2.
USEIN on turhan väljä vihje. Sana ”usein” liittyy useimmiten tekemiseen, mutta voihan laittamasikin olla oikein. En nyt ole vakuuttunut, mikä on oikein. Tekemiseen liittyvä tuntuu kovin kaukaa haetulta, mutta ei laittamasikaan tunnu luontevalta. Menee mulla kolikon heitoksi.
1/2
Näytä/piilota apusisältö:Tulee mieleen vanha tv-sarja.RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Nyt on oikea talvi ainakin jossain päin Suomessa! ⛷️
Tapio
SivustovastaavaRepe:
sivulla 11 A.Savolaisen ristikon vasemmassa alakulmassa vihje -LAAK
Näytä/piilota apusisältö:Tuplajekku: typiste ja toisesta suunnasta lukeminen.RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Repe
OsallistujaKiitos tarkistuksesta. Ilmeisesti ei sitten ollut ratkontavirheitä. Hyvää wiikonlopun jatkoa!
Virpi
VierasSkyttä s 16
Ylhäällä toinen kerta,tiellä
Virpi
VierasTakasivun vihje missä aurinko
Tapio
SivustovastaavaToivottavasti Repe huomaa. Hän on takasivun kuva-arvoituksissa minua parempi. Olen muutaman kerran takasivun joitakin kohtia pohtinut, mutta en ole niissä mitenkään hyvä.
Repeltä sain kuvan. Hän kertoi myös aiheen. Aihe on vaaleihin liittyvää.
RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Joukahainen
VierasSkytän Monin Sanoin(s.9) jumittaa, samoin Ovelaa Toimintaa(s.16-17). Mutta siitä myöhemmin. Kenties?
Tapio
SivustovastaavaSkytän kohdalla jumin syynä on ratkontavirheet.
Näytä/piilota virheitä:HALVENTAVIA 2. ja 3, kirjain on väärin.PÄIVITTÄISIÄ 2., 3, 5 ja 6. kirjain on väärin.HÄNEN EKA 3. kirjain on väärin.Kaksi kumitettua himmeällä näkyvää kirjainta olivat oikein.
Lisäksi annan yhden vinkin vihjeelle TÄHDEN.
Näytä/piilota apusisältö:Tähden osa.LYÖVÄÄ löysin idean – mutta en vihjetyylistä erityisemmin pidä.
Ihmetytti HOUKUTELLA saatu verbimuoto, jota en ole ennen kohdannut.
Toinen ihmetystä aiheuttava kohta on KIINNI. Siihen on monta vaihtoehtoa, joista yksikään ei tunnu luontevalta. En osaa auttaa piilokirjaimen kanssa, koska piilokirjain menee minulla arvaukseksi.
Näytä/piilota apusisältö:Ratkaisusana voisi olla kiinnittävä, mutta ei se laatikossa kiinni ole. Ehkä abstrakti asia.RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Joukahainen
VierasKiitoksia vastauksesta Skytän s.9 ristikon ongelmiin. Luulen saaneeni sen nyt oikein. Tosin voisin toki lähettää sen vielä tarkistettavaksi. Jos pyysit minulta kuvaa Skytän s.16-17 ristikosta. Mielelläni sen lähetän. Koska itsellänikin on turhan paljon tyhjää ko. sivuilla. Jos jotain apuja löytyis. Tässä s.16. Sivu 17 tulee perästä.
.
Tapio
SivustovastaavaKiitos Joukahainen sivusta 16. Sivu 17 minulla on kokonaan ratkottuna toisen ratkojan lähettämänä. S. 16-17 taisi olla Virpiltä.
Sinulla on tyhjää enemmän kuin Virpillä, joka lähetti s. 16 vajaan kuvan. Tein lähettämästäsi kuvasta paikkopalan. Paikkopalan ansiosta ristikko on nyt kokonainen enkä tarvitse Virpiltä enää uutta kuva sivusta 16.
Katson ensiksi vähemmän keskeneräisen ristikon. Siinä on erinäinen määrä virheitä. S. 16 reunimmaisen pystyrivin kirjaimista en saanut selvää (ne näkyivät vain osittain), joten sitä en voi mitenkään ottaa huomioon virhelistauksessa.
Näytä/piilota virheitä:- – – – TAVA 3. ja 4. kirjain on väärin.Joulupukki ja lapsi 3.-5. kirjain on väärin.Pääkuvasta johdettu ylin sana: 5.-8. sekä 10.-11. kirjain on väärin.TULOKIN 2. ja 3. kirjain on väärin.TOLLA PARHAALLA! (pystysuoraan) vain 3. kirjain on oikein.JÄSENTÄVÄ vain 2. kirjain on oikein.JAKSOLLINEN 1. ja 4. kirjain on väärin.HEKIN 3. kirjain on väärin.YKKÖSOSA 3. kirjain on väärin (sivu 17).Virpi kyseli parista vihjeestä.
Vihjeeseen TOINEN KERTA en usko, että tarvitset vinkkiä, sillä ongelma johtui risteävän ratkontavirheestä. Vihjetyyppi on varsin ilmeinen.
TIELLÄ
Näytä/piilota apusisältö:Tien kunnossapitäjä.Toivon, että Joukahainen lähettäisi myöhemmin vähän pidemmälle edistyneen version. Tässä vaiheessa kerron vain virheitä, joihin kahden ratkaisusan osalta annan pikku vinkin. Toisesta vinkistä on hyötyä Virpillekin, sillä hänellä oli ratkaisusanaan saatu vain kaksi kirjainta.
Näytä/piilota virheitä:PAPPEJA on kokonaan väärin – tulee ainakin minulle ihan outo sana, joka löytyy ratkojat.fi-sivustolta.MAATUA TOISIN vain alkukirjain on oikein – vihjeessä etsitään epäsuoraa eikä suoraa anagrammia.SÄILYTYKSEEN 1. kirjain on väärin.AANIKSEN MAKUSIA 1. ja 2. kirjain on väärin.Sekä Virpille että Joukahaiselle annan ylimmästä pääkuvasta johdetusta sanasta vinkin.
Näytä/piilota apusisältö:Ratkaisusana on pohdiskelua ilmaiseva sana.Oli kyllä hankala. Vaikka kesken oli varsin vähän, meni aika paljon aikaa.
[Teknisenä tietona se, että ibisPaintX on mainio työkalu ristikon vääristymien oikaisuun. Vaikka viimeksi lähetetyssä kuvassa oli vääristymiä, sain paikon oikaistua. Koostin siis kolmesta kuvasta yhden kuvan (s. 16, s. 16 paikkopala ja s. 17). Toivon, että näin ei tarvitsisi tehdä. Oli melkoista digiaskartelua. Toivon hartaasti sitä, että minulle lähetetään ristikkosivu, jossa ristikko on ihan kokonaan esillä ja kaikista vihjeistä ja ratkaisusanoista saa selvän. Ratkaisusanat vaikuttavat toinen toisiinsa, mistä syystä kaikkien ristikon ruutujen tulee näkyä kokonaan. Aukeamaristikoissa ongelman tuottaa usein sivun keskiosa, jossa osaa vihjeistä ei meinaa näkyä kunnolla. Vaikka keskiosan saaminen kunnolla kuvaan on vaikeaa, toivon, että yritetään saada keskiosakin kunnolla näkymään. Huonosti tullut aukeamaristikon keskiosa on ennenkin ollut ongelmana.]
Joukahainen
VierasKiitoksia ed. vihjeistä. Pyysit jatkossa edistyneempää versiota. Joskus kun se jumi iskee päälle, niin siinä ei tarvita kuin yksi oikea sana, homma etenee. Tuommosen pläjäyksen sain aikaan. Muutamista oon vähän epävarma. Ja tosiaan oli kyllä veemäisen hankala, suorastaan pirullinen.
Tapio
SivustovastaavaMinusta ratkoit ristikon oikein. En huomannut virheitä, mutta en 100% voi taata, että oikein. Itse asiassa huomasin yhden oman ratkontavirheeni. JÄSENTÄVÄ 3. kirjain oli minulla väärin. Eri kirjain sopii hyvin pystysuoraan tulevaan sanaan, mutta sen kanssa ei tule vihjeelle JÄSENTÄVÄ luontevaa asiayhteyttä vaan asiayhteyttä pitää hakea turhan kaukaa. Ymmärtänet, mistä on kyse.
Olen iloinen siitä, että suhteellisen pieni määrä apuja auttoi sinua melko paljon.
Skytän ristikoissa pääkuvista johdetut lauseet ovat usein sellaisia, että niissä on sanamuodoissa hakemista. IS:n ristikoissa minulla on niistä kokemusta.
[Kuva on niin siisti (ja tekstaus on todella nättiä), että heitin roskikseen kolmesta kuvasta koostamani version. Jos otit kuvan kameralla, onnistuit erinomaisesti.
Ihan pikkuisen kuvaa oioin ibisPaintX:llä, mutta hyvin vähän. Leikkasin liiat pois ja skaalasin pienemmäksi, jotta vie vähemmän tallennustilaa. Toiveena toki on, että kuvasta olisi leikatut turhat ympäriltä pois ja skaalattu, vaikka nopeasti leikkaus ja skaalaus minulta onnistuu. Itse skaalan kuvan niin, että jos säilytän ristikon otsikon, jätät normaalin korkuisissa ristikoissa kuvan korkeudeksi 2100px ja jos leikkaan otsikon pois, korkeudeksi jätän 2000px.
Siltä varalta, että joku muu kysyy samasta ristikosta, tallennan Google Driveen yleensä yhden kopion kustakin ristikosta. Poistan tallennuksen vuoden päästä.
Tekstauksesi on niin kaunista, että miehisestä nimimerkistä huolimatta uskon sinun olevan nainen. En usko nimittäin sitä, että joku mies tekstaisi yhtä huolellisesti ja kauniisti – jos tekstaa, suuret plussat asiasta. Oma tekstauksesi on laiskaa ja melko rumaa varsinkin silloin, kun en ristikkoa tallenna. Tallennettavat ristikot ratkon hieman huolellisemmin, mutta melko laiskasti niitäkin tekstaan. Jos annat s-postin palautelomakkeellani, voit tulla Magmaan katsomaan esim. tätä ristikkoa. Magmassa on myös demo, josta saat hieman kuvaa asiasta. Demo näyttää tason, joka minulle kelpaa tallennettaviin ristikoihin – sinulle taso ei lähellekään kelpaisi!🥴]
Repe
OsallistujaSkytän sivulla 9 olevan ristikkopuolikkaan vihjettä KIINNI on käsitelty, mutta ilmeisesti mitään täysin oikeaa piilokirjainta ei sitten oikein löytynyt? Niin moni asia on auki/kiinni.
Ko. vihjeen oikealla puolella oleva -UU -vihje lienee taas jokin jekku; ei oikein auennut, kuin ei myöskään vasemmassa yläkulmassa oleva LYÖ-VÄÄ (ei onneksi piilokirjainta!).
Jos joskus ehtisin tarkistaa, kiitos etukäteen.
Tapio
SivustovastaavaLYÖVÄÄ on ratkaistu oikein.
Näytä/piilota apusisältö:Vihjeessä on puhevikajekku.KIINNI ei täyttä varmuutta ole, mutta Marcus ja Satu on samaa mieltä kanssasi. Minä en olisi yhtä varma. Kohdassa saattaa olla jokin jekku, jota emme ole keksineet.
-UU piilokirjain on mielestäni väärin (Joukahaisella on eri kirjain).
Näytä/piilota apusisältö:Typiste. Inhottava näin lyhyessä sanassa, jossa on vielä piilokirjain.Haarmittaa, että s. 9 ja sekä myös s. 14 J. Takalan ristikkoon jäi epävarma piilokirjain vihjeeseen USEIN/USEIN MAKEITA. Siinä saattaa olla jekku, jota emme ole ymmärtäneet.
Repe
OsallistujaKiitos Tapio … ja Joukahainen! Olipas tosi nopea vastaus ja erikoinen ristikkosana. Noooh, hyvä ratkoja ei Googlea kaipaa. Hyvää pikkulauantaita!
Satu
OsallistujaSkyttä s.17 oikea yläreuna:keskuksia, alaspäin tuleva sana arveluttaa. Vasemmassa alareunassa Los! myöskin outo vastaus
Tapio
SivustovastaavaVertasin Sadun, Virpin ja Joukahaisen ratkontoja keskenään. Niissä on eroja. Mielestäni Joukahainen on ratkonut s. 17 täysin oikein. Virpillä oli yksi virhe ja Sadulla on useita virheitä. Toki Virpi ja Joukahainenkin saattoivat jonkin kohdan ratkaista väärin.
Näytä/piilota Sadun virheitä:SUOMEN KERA 3. kirjain on varmasti väärin.KESKUKSIA (pystys.) 1. kirjain on mielestäni väärin.PUHDAS 1. kirjain on väärin (tarkistin risteävän).SOREA 1.-3. kirjain on väärin (eri sukupuolta).TAKSI! (puhekuplassa) 2. ja 3. kirjain on väärin.Näytä/piilota virpin virhe:ELÄT! 4. kirjain on väärin.LOS! on Sadulla samoin kuin Joukahaisella (Virpi lienee korjanneet ratkaisusanan samaksi). En ole varma logiikasta. Tuntuu vähän liiallisen monimutkaiselta ajatuskululta se, miten asian ymmärrän. Koska Joukahainen sai ristikon mielestäni oikein ratkotuksi, Joukahainen voisi tulla Magmaan, jossa esittäisi oman näkemykseni siitä, miten vihjeen logiikan ymmärsin (allekirjoituksessa on linkki ohjesivulle kohdassa ”tsätin ohjeet”).
Satu
OsallistujaKiitokset Tapio! Korjasin noi muutamat virheet, olikin aika hankala ristikko
Kai
VierasTakalan s14 kysytty vihje on mielestäni USEIN ja MAKEITA.
Näytä/piilota apusisältö:Usein on tapahtuma ja makeita on suunhunpantavaa.Kai
VierasOlisiko kenelläkään vihjettä s22 Salon ristikon JAKAUTUMINEN ELI MEITSI ja SADON KORJAUS?
Tapio
SivustovastaavaMinäkin olisin taipuvainen Kain komm. #33895 esittämään tulkintaan, joka on eri kuin mitä Satu ja muistaakseni Repe oli laittanut J. Takalan s. 14 ristikon vihjeelle USEIN.
Mitä s. 22 tulee, minä en tällä hetkellä voi auttaa, koska kukaan ei ole ristikkoa lähettänyt katsottavakseni. Joku muu voi kyllä antaa vinkkejä.
Joukahainen
VierasPyysit avaamaan Skyttä s.17 LOS-sanan logiikkaa. Ei mulla muuta logiikkaa ole, kuin ehkä jälkimmäisen tavun osalta, viitaten vihjeeseen. Mitä tulee etuosaan, en saanut siihen muuta järkevämpää, ottaen huomioon risteävät sanat. Pyysit myös liittymään Magmaan. Selailtuani hiukan sivuja, totesin ehkä liian monimutkaiseksi meikäläiselle. Mielelläni kyllä jakaisin mielipiteitä(ratkoisin)ristikoista vaikka ym.henkilöiden kanssa. Itsenikin koen vain keskitason ratkojaksi, vaikka joskus tulee saatua vaikeampikin ristikko ratkottua. Ja kyllä. Oon tähän asti tullu kulettua miesten kirjoissa ja vielä savolainen. Vaekka eihän se taija nykyään ennee niin kova synti olla?
Tapio
SivustovastaavaNo ei sullakaan sitten ole ihan selkeää käsitystä vihjeen LOS! ideasta. Sitä olisi voinut privaatisti pohtia täysin vapaasti. Olisin vain halunnut tietää, mitä mieltä olisi ollut minun epävarmoista pohdinnoistani. Vihjeen kanssa meinaan mennä umpisolmuun omien ajatuksieni kanssa!😗
Kysyin vielä Marcukseltakin. Lopputavu on niin minusta, sinusta kuin Marcuksesta selvä, mutta alkutavu tulee ikäänkuin tyhjästä, ilman mitään selvää viittausta alkuosaan. Pidän vihjettä kyseenalaisena.
Näytä/piilota apusisältö:Alku tulisi tyhjästä, mutta sen voisi ajatella viittaavan loppuosan kokoon.Olen Marcuksen ja Sadun kanssa käyttänyt paljon Magmaa ristikko-ongelmien selvittelyssä – myös omien ongelmieni selvittelyssä. Ongelmasta on ollut tosi suuri apu. Kieltämättä ohjelman käyttämisessä on opettelemista. Magma tarjoaisi mahdollisuuden privaattiin etänä tapahtuvaan kimpparatkontaan. Tänään toin Magmaan Sadun, Virpin ja sinun ristikot ohjelmaan niin että näin samalla kertaa kolme eri versiota Skytän ristikon s. 17. Kun näin kaikki yhtä aikaa, oli hyvä vertailla ratkaisuja keskenään. Tilanteessa auttoi se, että minulla on uusi 12,1 tuuman kosketusnäyttölaite (edellinen oli 10 tuumainen).
[On sulla mieheksi todella nätti tekstaus – kateeksi käy ihan, etten yhtä nätisti osaa tekstata, vaikka yrittäisin. Sulla on niin nätti tekstaus, että voisit laatia ristikoita ja käyttää niissä omaa tekstaustasi vihjeissä tietokonetekstin sijasta. No minulle tärkeintä on tekstauksen nopeus eikä sen kauneus. Jos laatisin vielä ristikoita, tekisi mieli kokeilla omaa tekstausta, mutta sen laatu ei ehkä olisi riittävän hyvää.]
Joukahainen
VierasKai kyseli Janne Salon s.22 ristikosta apuja. Laitan sulle oman versioni. Voisit samalla tarkistaa, onko virheitä. Täytyy sanoa, että en kyllä ymmärrä eräitten ratkaisusanojen ja vihjeitten yhteyttä. Virheitä?
Tapio
SivustovastaavaKiitos ristikosta. Pyysin Satua katsomaan Magmassa ristikon. Hän oli ratkonut samalla tavalla. Varsin hyvä ratkoja olet kun olet saanut Salon ristikon ratkottua, älä turhaan vähättele ratkontataitojasi.
Annan Kaille lähettämäsi ristikon pohjalta vinkin.
[Oli niin siististi valmiiksi leikattu ja vääristymiäkin oli niin vähän, ettei ollut tarvetta alkaa kuvaa leikkaamaan eikä pikku vääristymiä oikomaan. Otin ristikkokuvan suoraan Magmaan siten, että ensin määritin kuvan kooksi 1550x2000px (kuva saattoi olla jo valmiiksi suurin piirtein sen kokoinen).
Toivon, että opettelisit Magman käyttöä. Voisin auttaa sinua siten, että s-postilla/WhatsApp-sovelluksella sovittaisiin aika ja juteltaisiin ohjelmassa, miten ohjelmaa kannattaa käyttää. Kirjoittaisin tyhjälle sivulle ohjeistusta – yrittäisin kirjoittaa niin, että töhertelystäni saisi jotain selvää, se kun on ”valovuosia” sinun tekstauksen tasosta. Näppäimistöllä kirjoitettavia tekstilaatikoitakin voi käyttää, mutta niiden käyttö on kankeaa ja siksi hidasta. S-postiosoitteen tai puhelinnumeron tarvitsen yhteydenpitoon.
Simbergin muutama ristikko on mennyt kimpparatkonnaksi Magmassa. Miten sinä niiden kanssa ole pärjäillyt? Voisit tarvittaessa tulla mukaan kimppaan. Muiden ristikoiden osalta privaattiin kimpparatkontaan ole tarvinnut mennä vaan ongelmat on selvitetty julkisilla kommenteilla. Linkin ratkaistuun ristikkoon Magmaan olen tarkistusmielessä välillä antanut. Tekijänoikeussyistä ristikon jakaminen muiden kanssa pitää tapahtua privaatisti.]
Tapio
SivustovastaavaKai:
Olisiko kenelläkään vihjettä s22 Salon ristikon JAKAUTUMINEN ELI MEITSI ja SADON KORJAUS?
JAKAUTUMINEN ELI MEITSI en yht’äkkiä keksinyt ideaa. Juttelin Sadun kanssa Magmassa ja pääsin jyvälle.
Näytä/piilota apusisältö:Vihje on tyyppiä ns. skytismi. Ensiksi sinun pitää tietää/selvittää, mikä on on erään jakautumisen yhteydessä biologiassa käytetty termi. Tätä termiä pitää verrata sanaan MEITSI. Minusta skytismissä on taustalla älyttömän paha biologian knoppitieto. Vaatii melkein biologin tai lääkärin koulutuksen, että tajuaa, mihin biologian termiin viitataan. Toki koulussa varmaan biologian tunnilla tuli esille – vuosikymmeniä sitten.SADON KORJAUS
Näytä/piilota apusisältö:Anagrammivihje. Anagrammivihjeissä on kaksi tapaa. Anagrammi muodostetaan joko siitä muodosta, jossa sana on ristikossa tai sanan perusmuodosta, substantiivin kohdalla infinitiivistä.Kaille olisi eduksi, että hän lähettäisi myös ristikon, että voisin verrata hänen ratkaisuaan sinun ratkaisuusi. Kuten itsekin tiedän, jumiutumisen syynä on hirveän usein jokin ratkontavirhe, jolle itse on sokea.
[Ylläpitäjän muistutus. Kerro aina suurin piirtein se, missä vihjeet sijaitsevat, ettei minun tarvitse käyttää tarpeettomasti aikaa vihjeiden etsimiseen. Kun en ole itse ristikkoa ratkonut, vihjeiden löytämisessä on enemmän työtä kuin niillä, jotka ovat ristikkoa itse ratkoneet. Minulla oli vaikeuksia löytää vihjeet.]
Joukahainen
VierasLaitan sulle Simbergin(s.12-13)tämän hetkisen tilanteen. Sivun 12 vasen alanurkka vajaa. Toivottavasti saa selvää. On sen verran käännelty ja väännelty.
Tapio
SivustovastaavaVähän oli tumma, mutta muussa suhteessa ihan ok, suorastaan erinomainen.
Pääkuvasta kolmas pääkuvalause ylhäältä käsin täytyy olla se, mitä olet siihen hahmotellutkin. Voit vahvistaa kirjaimet.
UROMISSA
Näytä/piilota apusisältö:Kirjaimen lisäys. Olen mielettömän pettynyt Simbergiin, että hänkin menee mukaan kirjainjekkuiluihin. Ei hänen olisi tarvinnut niihin mennä.LETTEJÄ…
Näytä/piilota apusisältö:Sana ”letti” tulee ymmärtää vain synonyyminä tutulle sanalle, ei ole kyse palmikoista.TARKISTETAAN
Näytä/piilota apusisältö:Väitteet eli … tarkistetaan – ehkä tästä kyse.Kuva hampurilaisesta
Näytä/piilota apusisältö:Laatija esittää mielipiteen ruoasta millaisena hän sen pitää. Millaisena kukin ruokaa pitää, on tietenkin mielipidekysymys, mutta kaiketi suuri osa suomalaisista olisi samaa mieltä Alfin kanssa.Kuva rattaasta
Näytä/piilota apusisältö:Tavuviiva on rattaan yhden hampaan kohdalla – siihen liittyvää loppuosaa kysytään.Vasen alakulma tuntui kinkkiseltä. Ajattelin jo nostaa kädet pystyyn antautumisen merkiksi. Mutta kun palasin uudestaan ristikon ääreen ihmeekseni sainkin kulman täyteen.
Suurin ongelma sinulla oli se, että olit laittanut vihjeen PALVONTAA ratkaisusanan lopun väärin.
Näytä/piilota apusisältö:Tulee helpon ristikon luonteva ratkaisusana. Yksikkö/monikkovirhe huomioitava myös.Jos nämä eivät riitä, voin antaa lisää.
Virpi
VierasSimberg uromissa ei aukea piilokirjain vaihtoehtoja kaksi
Tapio
SivustovastaavaOn aika vaikea antaa enää parempaa vinkkiä kuin annoin Joukahaiselle komm. #33941 paljastamatta liikaa. Mutta yhden lisävinkin voin antaa.
Näytä/piilota lisävinkki:Lisätyn kirjaimen sisältävän vihjeen lähtösanat liittyvät vesistöihin.Jos julkisesti annetut vinkit eivät auta riittävästi, voin privaatisti antaa ratkaisun Magmassa tilanteissa, joissa ratkaisusta puuttuu tavallisissa ristikoissa enintään kaksi kirjainta/sivu tai kolme kirjainta/aukeamaristikko.
Joko minä laitan ristikon Magmaan tai sinä laitat Magmaan. Jos sinä laitat, voit laittaa s-postiosoitteeksi vain muodollisesti oikein olevan s-postiosoitteen, mutta se ei ole toimiva. Olennaista on vain oikea linkki. Jos minä lähettäisin kutsun sinulle, tarvitsen toimivan s-postiosoitteen. Jos minä lähettäisin kutsun, voisit tarkistaa koko ristikon oikeellisuuden. Jos sait riittävästi täyteen, voisit tarkistaa, onko ratkaisu sama kuin Sadulla, joka kävi katsomassa ristikkoa, että se olisi monen silmäparin toimesta katsottu oikein ratkotuksi. Emme toki voi taata, että ristikko on laatijan mielestä oikein ratkottu.
Kummassakin tapauksessa tulee käyttää sivua Palaute-/yhteydenottolomake.
[Ylläpitäjän tiedote kaikille. Aivan jokaiselle sivustoni käyttäjälle toivon sitä, että s-postia ei juurikaan käytettäisi privaattiin auttamiseen muuten kuin ohjaamiseen Magmassa tapahtuvaan privaattiin auttamiseen. Saan s-postiini ilmoituksia siitä, että säikeisiin on vastattu ja siitä, että olen saanut kuvia tarkasteltavakseni. Mikäli Magman käyttö tuntuu aivan ylivoimaiselta, voin hieman antaa apua s-postinkin kautta, mutta toivon sen käytön olevan hyvin vähäistä. Lue asiasta enemmän säikeestä Ristikoissa auttaminen. Tarkensin säikeen sisältöä.]
Repe
OsallistujaMielelläni kuulisin Isojen Poikien lopputuleman vaaliteemasta (#33853). Kiitos etukäteen.
Tapio
SivustovastaavaEipä ole kukaan kommentoinut. Taitaa olla idea hukassa muiltakin kuin sinulta ja minulta
Tapio
SivustovastaavaVirpin edellistä numeroa koskeva kysymys jäi vahingossa huomaamatta. Kaipaako Virpi sen vielä käsittelyä edellisestä numeroa koskevassa säikeessä. Olen todella pahoillani, että kommentti jäi huomaamatta.
Repe
OsallistujaNiiin, mitä mieltä olet, voiko samassa ristikossa olla kaksi samaa
sanaa, vaikka kuva onkin erilainen? Vai onko ratkontavirheeni? Sivu 8 P.Joutsi.Tapio
SivustovastaavaRistikossa vaikuttaisi olevan laadintavirhe, mikä olisi Joutsille todella harvinaista.
Vihjeen URHEILIJA alapuolella tulevasta kuvavihjeestä ja melko keskellä ristikkoa olevasta kuvavihjeestä, jossa on erästä esinettä pitelevä poika, näyttäisi tulevan sama ratkaisusana. Se olisi selkeä laadintavirhe. On varsin keinotekoista yrittää laittaa pojan kohdalle jokin muu ratkaisusana.
Kysyin Sadulta ja hänenkin mielestään tulee kaksi samaa ratkaisusanaa, mikä olisi selkeä laadintavirhe. Pääkuvista johdetuissa sanoissa poikkeuksellisesti sama sana voi olla kahdesti, jos lauseen rakenne sitä edellyttää.
Kysyin julkaisijaltakin, joka myönsi virheen tapahtuneen.
Laitoin esille virhe-epäilysivulle.
Joukahainen
VierasTuossa Simbergin s.12 vasemmassa alakulmassa on varmaankin jotain väärin. Oon kokeillut satoja vaihtoehtoja, ja sivu on melkein puhki. Tuon parempaan en pystynyt. Sais vaan alta pois, että pääsis uutta Iisakkia ratkomaan.
Tapio
SivustovastaavaSiitä kulmasta sain selvän. Siinä on edelleenkin ratkontavirheitä.
Näytä/piilota virheitä ja vinkkejä virhekohtiin:KOHOPAIKKA 3. ja 6. kirjan on väärin – iholla.Hampurilainen 1., 2. ja 4. kirjain on väärin – makukysymys.Kananmunarasia 2. ja 4. kirjain on väärin – kananmunat ovat kanojen …. ihmisille.[Ylläpitäjän huomautukset. Korjasin kommenttisi ulkoasua poistaen vahingossa tulleita muotoiluja.
Koko ristikosta en saanut selvää, mutta siitä on hyvä tallenne, joten asialla ei ole merkitystä.]
Joukahainen
VierasKiitoksia. Se ratkesikin heti. Eikun huomenna postiin ja uutta putkeen.
Kari
VierasSkyttä s.17. Ei aukea, ei millään. Saisiko apua tähän? Muuten ristikko on tehty, mutta jumittui tuohon kulmaan.
Tapio
SivustovastaavaJoukahainen lähetti vielä varmistukseksi Simbergin ristikon alareunasta kuvan. Oikein näyttää olevan.😀
Tapio
SivustovastaavaKari:
Skyttä s.17. Ei aukea, ei millään. Saisiko apua tähän? Muuten ristikko on tehty, mutta jumittui tuohon kulmaan.
AJATELLUT olet hahmotellut ihan oikein. Vahvista kumittamasi kirjaimet. TATTA SAMAA piilokirjaimen olet hahmottanut oikein, vahvista se.
A4
Näytä/piilota apusisältö:Automerkin mallinimen tarkenne.VALMISTELU
Näytä/piilota apusisältö:Ruokailussa.Alempana on virheitä sotkemassa.
Näytä/piilota virheitä:KESKUKSIA 1. kirjain on väärin.HEIKKI 3. ja 4. kirjain on väärin – lempinimi kaiketi (en kyllä tätä lempinimeä ole tavannut).MAASSA
Näytä/piilota apusisältö:Normaaleja metsässä.RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Kari
VierasKiitos Tapio! Vaikka sitä hahmottelisi oikein ja joku sana vaan mättää, niin tapana on pyyhkiä kaikki pois ja miettiä ihan jotain muuta.
Huomasin, että vielä yksi kohta on hankala, jospa vielä sitä avaisit.Tapio
SivustovastaavaSulla on hahmoteltu vihjeen JAKSOLLINEN viimeinen kirjain väärin.
Näytä/piilota apusisältö:Liittyy televisioon.ATSO-
Näytä/piilota apusisältö:Kirjainjärjestystä on muutettu.RATKO HELMIKUUN TAPIO HUUHAA - VAIHTOEHTONA JÄTTIPIILIS!
Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna