Merkitty: Anita Hirvonen, Mikko Alatalo, tekoalykuva.fi
- Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 14.5.2026 14:04
Tapio toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
Tapio
SivustovastaavaErityisesti henkilökuvissa ei tekoälyllä saa aina riittävän näköistä eikä ilmaiset tekoälyt edes yleensä suostu tekemään kuvia julkisuuden henkilöistä. Sanaristikoihin olen luonut omia kuvia pyrkien saamaan ne muuhun tyyliin sopiviksi.
Alla olevassa ristikossa vasemmalla alhaalla oleva kuva antaa yhden esimerkin. Ristikon pääkuva pohjautuu vaimoni ottamaan valokuvaan, josta Gemini loi piirroksen. Poistin valokuvasta taustan ja pyysin Geminiä luomaan uuden taustan.
Klikkaa kuvaa, niin saat sen uuteen välilehteen.
Jos haluaa hyviä näköiskuvia ja silti saada ristikon muuhun tyyliin sopivia kuvia, pitää yhdistellä omaa tekemistä ja AI:n tekemistä. Luomani kuva on valokuvan, oman piirrtämisen ja siitä AI:n tekemän kuvan yhdistelmä – kaikkia näitä elementtejä voi löytää lopullisesta kuvasata, jos kuvaa katsoo tarkkaan. Alla oleva kuva toimii vallan hyvin käyttötarkoituksessaan. Tietty karkeus pitää kuvassa pitää alun alkaen olla, jotta kuva kestää pienentämistä. Alla oleva kuva kestää kohtuullisen hyvin pienentämistä tyydyttävän neljän ruudun kokoiseen tilaan.

Alla olevalla rivistöllä voi arvioida pienennettävyyttä.

[Kuvien käyttöoikeus. Tässä kommentissa olevia kuvia kuvia ei saa käyttää kukaan muu kuin minä itse.]
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaGemini kyllä parhaimmillaan osaa hyödyntää luomiani kuvia. Geminiä voi ohjeistaa referenssikuvilla. Niitä voi Geminiä pyytää hyödyntämään luoduissa kuvissa ja niiden pohjalta voi antaa tyyliohjeita.
Alla olevan kuvan referenssikuvina on itse piirtämäni kahden artistin kasvot, joille Gemini loi vartalot, mikrofonit ja taustan. Tyyliäni löytyy kuvasta, mutta Gemini hieman siloitteli piirroksiani.

Vasemmalla oleva artisti on Alanis Morrisettesta tekemäni piirros (erittäin paljon pienennetty version piirroksestani). Hieman artistin olemusta tuli kuvaan – ks. eräs kuva Alanis Morrisettesta. Artisti Alma Miettinen on minusta erittäin näköinen.Alanis & Alma kuvan ongelma on se, että Gemini on kadottanut viivan rosoisuutta ja palannut vartaloissa ja käsissä tyypilliseen ylisliipattuun tyyliin. Jos haluaa sopivasti rosoisuutta kuvaan, siitä pitäisi olla jatkuvasti Geminiä muistuttamassa.
Tekoälyn luoman Alma Miettisen kuvan pohjana on piirros, jota olen käyttänyt alla olevassa ristikossa.

Halusin luoda laulaja Bessin. Etsin valokuvan ja tein sen pohjalta oman piirroksen. Annoin oman piirroksen referenssikuvana Geminille.
Gemini ei osannutkaan tehdä piirrokseni pohjalta kasvoja riittävän tunnistettavasti. Jouduin muokkaamaan Geminin antamaa kuvaa kasvojen osalta. Palautin Geminille itse korjaamani kuvan, jota Gemini hieman stilisoi. Halusin myös suun auki, sillä Bessillä on etuhampaissa pieni rako, mikä pienessä kuvassa on hyvä tunnistuspiirre (pienessä kuvassa asiaa pitää korostaa). Gemini laittoi suun auki turhan isosti. Tein itse suuhun viimeiset muutokset. Alla olevassa kuvassa yli 90% kasvoista on omaa piirrosta. Vartalon yläosa on stilisoitu ja Gemini loi alaosan ilman mallia. Kuva toimisi n. 3cm kokoisena ristikkokuvana. Pienempään tilaan vartalosta suurin osa pitäisi leikata pois. Alla oleva kuva on siis merkittävällä osin omaa piirrostani ja on vaikea sanoa prosenteissa, mikä on oman ja tekoälyn välinen osuus.
Kuvan luonnissa meni jonkin verran aikaa. Itse asiassa on piirrokseni olisi saattanut ihan hyvin riittää ristikkoon, joten yhdessä Geminin kanssa meni aikaa tarpeettoman paljon, mutta toivottavasti ei mene jatkossa yhtä paljon. Toki vastaavia epäonnistumisia voi jatkossakin Geminiltä tulla.

Kutsuisin tämän kaltaisia lopputuloksia hybridimalliksi. Ongelma on siinä, miten paljon kuvia tulisi pitää itseni ja miten paljon AI:n tekeminä. Jos joku luulee, että kuva on kokonaan AI:n keksintöä, erehtyy. Mutta jos joku luulee, että minä tein kuvan, erehtyy vielä enemmän.
Monessa alla olevan ristikon kuvista on vaikutteita malliksi syöttämistäni referenssikuvista (oikean yläreunan naiskuva on täysin oma piirrokseni enkä saanut Gemini stilisoimaan sitä). Ilman itse piirtämiäni referenssikuvia ristikko ei oli sellainen kuin se nyt on.

[Kuvien käyttöoikeus. Tässä kommentissa olevia kuvia ja ei saa käyttää kukaan muu kuin minä itse, sillä Gemini on jonkin verran ottanut mallia omasta piirrostyylistäni. Osassa kuvia se on lähes kopioinut osia omista piirroksistani.]
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.
- - - Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼Tapio
SivustovastaavaTekoälyt eivät oikein onnistu karikatyyreissä. Parantelin, muuttelin ja yhdistelin kuvia seuraavassa Mikko Alatalon karikatyyrissä.

Kuva on luotu tekoalykuva.fi avulla. Pyysin oletusmuotoista karikatyyriä sekä piirrosmaisempaa. Piirrosmaisemman kasvot eivät onnistuneet, mutta alosa onnistui. Otin toisesta pään ja toisesta alaosan. Kasvot tulivat liian sliipattuina, joten lisäsin niihin viivoja. Ne auttavat myös kasvojen tunnistamisessa pienessä koossa.
Samaan tapaan toimin Caius Julius Caesarin suhteen ja lisäsin seppeleen. Kuva ei isona ole kummoinen, mutta ristikossa toimii välttävästi.
Atik Islmaelista tekoäly ei saanut näköistä. Tein itse kasvot itse ja jätin tekoälykuvasta vain vartalon.
Edellä mainitut karikatyyrit on alla olevassa ristikossa. Klikkaa kuvaa niin saat sen uuteen välilehteen.
🌼🌼🌼🌼🌼
![]() | - KLIKKAA TOUKOKUUN RISTIKKO UUTEEN VÄLILEHTEEN! (kaikki luodut ristikot) |

Yhdistä näiden avulla:
Sulje lisäikkuna