• Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 24.2.2023 10:51 Tapio toimesta.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #26552 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kovis 2½ Erkki Vuokila (kuvitus Heikki Lavonius). Ennakkona siitä kerrotaan näin:

    ”… ainakin kakspuolonen”, viimeksihän oli ”korkeintaan”. Oikeassa laidassa 52-ruutuinen aukio.

    Ehkä aika tasan 2½. Vasen puoli oli minulle hankampi.R istikossa on paljon viihdealan vihjeitä. Ilman Googlea ihan mahdoton ristikko, sillä melkein kaikki näyttelijöihin liittyvä fakta oli sellaista, etten ennen tiennyt tai en muistanut. 

    Oikean reunan iso kuva on kuvituksellinen pääkuva, jolla ei ole ratkonnan kannalta sen enempää merkitystä kuin vierekkäisilläkään vihjeillä. Aukio teki kulmasta mielenkiintoisen ja sen olemassa olo vastasi melko hyvää pääkuvasta johdettujen sanojen kokonaisuutta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #26628 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    11.2.2023 on tavanomaista helpompi Skyttä. Sinisissä ei ollut samalla tavalla loppuun asti pohdittavaa kuin ratkojan ristikoissa yleensä. Kaksi vihjettä jäi ristikon täytyttyä ymmärtämättä. Toisen keksin, mutta seuraavan jekkuvihjeen ideaa en keksinyt:

    AIVAT

    Sain siihen kaverilta selityksen. Olin osittain ymmärtänyt vihjeen oikein, mutta siinä on enemmän jekkuilua kuin oletin.


    Tavis olu minusta tavanomaista haastavamoi. Hyvä piilis Antti Parkkiselta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #26652 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    18.2.2023 Teemu Pallosen 2½-merkitty tuntui aluksi kovinkin hankalalta. Pääkuvasta johdettuihin sanoihin oli aavistus, mutta oikeiden sanamuotojen kanssa oli hakemista. Oikean yläkulman jekku hidastutti ratkontaa. Kaiken kaikkuaan mainio ristikko.


    Vuokilan piilis on totutun laadukas. Kultin tavis oli tällä kertaa turhan helppo.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #26680 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    25.2.2023 Kovis on Toni Pitkälältä. Minua ei suuremmin innosta, sillä odotettavissa on piiliksiin verrattava pakerrustehtävä, jossa ei ole missään erityisen mielenkiintoista aluetta. MinkäänlaIsta kokonaisideaa ei ole odotettavissa.

    Lähinnä mielenkiinto on siinä, miten paljon laatija käyttää harvemmin ristikoissa käytettäviä kirjaimia sekä käyttää sanoja, joissa normaalisti käytettäisiin väliviivaa. Yksittäisissä vihjeissä kyllä on odotettavissa laatijalle tyypillisiä hauskuuksia ja koiruuksia.

    Ristikko oli melko lailla juuri sellainen kuin etukäteen arvelinkin, joskin jotain jäi puuttumaankin, mitä etukäteen odotin kohtaavani. Yksittäisissä vihjeissä, pitkissä ratkaisusanoissa ja niiden kanssa risteävissä sanoissa oli kivasti pohtimista. Alkuun pääsi oikealta puolen kivasti. Vasemmalle päin siirtyminen oli hitaan puoleista.

    Positiivista on se, että typisteitä tms. kirjaintemppuiluja on varsin vähän. Ratkaisusanat perustuivat kiitettävällä tavalla asiayhteyksien oivaltamiseen, joiden löytämisessä laatija usein harhautti.

    Ristikon mielenkiintoisin rIsteävä pari on ristikon keskellä.

    1. KYMMENESTÄ MILJOONASTA
    TIETYN IDÄN AJAN MUKAISIA

    Näytä/piilota vinkkejä vihjeisiin:
    KYMMENESTÄ MILJOONASTA kyse on n. 10 milj. asukkaan valtiosta. Asukas voidaan ilmaista joko päätteellä TAR/TÄR tai LAINEN/LÄINEN. Mahdollisia valtion nimen pituuksia ovat 11, 12, 14 tai 15 kirjainta. Wikipediasta löytyy luettelo valtioista väkiluvun mukaan lueteltuna. Sieltä löytyy kaksi 9,5-10,4 milj. asukkaan valtiota, joiden nimen pituus on mahdollinen ratkaisusana.TIETYN IDÄN AJAN MUKAISIA – tunnetun entisen johtajan poliitiikan kannannattajia.Näihin vihjeisiin liittyy yksi erittäin harvoin käytetty kirjain.

    Tämä vihjepari tekee kyllä ristikosta paljon mielenkiintoisemman kuin näennäinen ”pääkuva”, josta johdetaan vain yksi tavanomainen ratkaisusana. ”Pääkuva” on tällöin yhden tavanomaisen vihjeen arvoinen kuvituskuva.

    Tässä mielessä ristikko kyllä voittaa monet ”pääkuvalliset” ristikot. Voittaa myös kahden keskinkertaisen pääkuvasta johdetun sanan. Sijainti ristikon keskellä myös lisää merkitystä koko ratkonnalle.

    Nämä vihjeet yllättivät minut positiivisesti ja ristikko oli ennakko-odotustani mielenkiintoisempi. Tämänkertaisesta ristikosta itse asiassa pidin ja kokemus oli huomattavasti parempi kuin mikä oli ennakko-odotus. Ristikko ei ollut myöskään liiallisessa määrin pakerrusristikko (niistä voi jäädä rasittunut olo). En nyt silti ole Pitkälän nykyristikoiden rakastaja, vaikka tästä ristikosta jäi hyvä mieli.


    Vuokilan piiliksessä seuraava vihje ihmetyttää sanat ”kakkosen paikalla”:

    Tuore tohtori vedessä kakkosen paikalla ammollaan. (6)

    Sain siihen selityksen. Harhauduin ihan väärille ajatuskuluille.

    Tavis oli totutun hyvä. Kääntis oli minulle hieman tavanomaista haastavampi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Vastaa aiheeseen: IS viikonloppu 4.2-26.2.2023

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...