• Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 26.4.2020 06:42 Tapio toimesta.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #18041 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Varsin mielenkiintoinen ristikko Erkki Vuokilalta (kuvitus Heikki Lavonius).  Piilis Antti Parkkinen.

    Ristikossa on uutinen, joka ainakin itseltäni on jäänyt koronauutisoinnin varjoon. (Ihmettelen, mistä laatija on asian huomannut. Vuokilan kyllä täytyy seurata paljon maailman tapahtumia, mikä on suurta plussaa laatijalle.)

    Ristikossa ei ollut liikaa googlattavaa ja siinä on hyviä oivallusvihjeitä. Seuraavaan vihjeen ratkaisusanaa en pidä hyvänä:

    TURKISSA ENNEN KORKEA > OTTOMAANIPOMO

    Ratkaisusanassa on tautologiaa. Tautologian vuoksi sana ei ole normaalissa kielenkäytössä käyttökelpoinen. Ainakin minun on vaikea ajatella, että kukaan sanaa käyttäisi muualla kuin tässä ristikossa.

    Ymmärrän kyllä, miksi sana on laitettu – kyse on ns. pakkoraosta, kun ilman tautologiaan kohtaan ei olisi saanut mitään sanaa. Pakkoraossa laatija on ajatellut, että tautologiaa sisältävä sana saa kelvata. Suurta miinusta en sanan käytöstä anna, koska kokonaisuus on muuten hyvä. Minulla ei ole antaa hyvää ehdotusta, jolla tautologian olisi voinut välttää.


    Lisäys 24.4. Syytös tautologiasta oli minulta virhe. Ks. korjaus tästä.


    Lisäys 5.4.2020. Sanarisin foorumissa nimimerkki Jaska todennäköisesti tarkoittaa tätä kohtaa kirjoittaessaan:

    Laatija joutui puolestaan vääntämään puoliväkisin välttävän ratkaisun eräällä alueella erinomaisten sanojen suojelemiseksi.

    Käsittelen kohtaa myös edempänä – lue tästä lisää (lisätty 14.4.2020).


    Vaakasuuntainen pääkuvalause on hauskasti vihjeistetty. Vuokila on hyödyntänyt siinä kaikkea osaamistaan. Kuvassa näkyvää miestä en heti tunnistanut, mutta juolahti kuitenkin mieleen, kenestä on kyse (Googlen kuvahaulla selvisi jopa se, mistä kuva on napattu). Pääkuvan kokonaisuus on vallan mainio. Faktatietokin on relevanttia. 

    Seuraavan vihjeen keksiminen meni eri vaihtoehtojen kokeiluksi, mutta lopulta yksi vaihtoehto tärppäsi:

    OLA > ELLI

    Tässä ymmärtääkseni viitataan artisti Ville Valoon. Sanat tulee lukea tällöin oikealta vasemmalle ja ensimmäiseksi sanksi tulee lisätä V. Lähtösanat ovat siis VALO > VILLE.

    Yhteen vihjeeseen en suoraan keksinyt järkevää selitystä:

    MARILYNIN KÄÄNTÖPUOLTA > EINARI

    Vihje selvisi kun laitoin sekä vihjeen että saamani ratkaisusanan Google-hakuun. En erityisemmin pidä tällaisista Google-vihjeistä, jos löydettävä tieto ei ole todella merkityksellistä – sitä se ei tällä kertaa ollut. Yksi tällainen ei kuitenkaan nautintoa pilaa. Vuokila ei ollut pakkoraossa, joten ratkaisusanan olisi voinut vihjeittää toisinkin.

    Kyse on siitä, että levyllä jossa Juice Leskinen esittää kappalleen Marilyn, sen B-puolella on ”Einarin polkupyörä”.

    Vuokilalla on tapana laittaa tv-sarja-, elokuva- ja musiikkitriviaa. Tässä ristikossa sitä ei ollut minun makuuni liikaa. Muutama ihan tuttukin elokuva- ja musiikkivihje ristikossa oli.

    En ole kyllä varma, ymmärsinkö seuraavan vihjeen oikein:

    ”IS” > KAKS

    Muistelen, että joskus aiemmin vihjeen ja ratkaisusanan välillä olisi ollut sama idea. En silloin pitänyt ideasta. Kyse olisi siis vain siitä, että on kaksi kirjainta. Kaksi on arkisesti kaks.

    Muuten ristikossa ei jäänyt mitään epäselväksi.

    Vaikeustaso on mielestäni ennemmin 3- kuin 2 1/2. Ristikossa oli paljon kivaa, mutta koska en yhdestä vihjeestä enkä yhdestä ratkaisusanasta pitänyt, antaisin tästä korkeintaan arvosanan 9+. Yleisesti ottaen ristikon ratkonnasta jäi kuitenkin varsin hyvä mieli.


    Parkkisen piiliksessä muusikko ja nobelisti tuottivat ongelmia, mutta puutteellisesta yleistiedostani huolimatta keksin lopulta niihinkin ratkaisusanat. Nobelistin nimen olin aiemmin kuullut. Muusikko oli ja on itselleni melkoinen tuntemattomuus.

    Muutamassa vihjeessä oli hauskasti kaksi piilovihjettä.


    Lauri Kultin Tavis oli yllättävän haastava. Seuraava vihje ei nykyaikana kyllä pidä paikkaansa:

    VOI TÄSTÄ > MAITOLAITURI

    Nykyhetkessä pitäisi sanoa:

    VOI TÄSTÄ ENTISAIKAAN > MAITOLAITURI

    Yhden linnun nimen jouduin tarkistamaan. Erityisen hauska vihje oli 

    VAKAVAILMEINEN > TOTINEN
    KUUMA LASI!


    Mantan valintaa en yleensä ratko, koska kun olen aloittanut, se on vaikuttanut turhan helpolta. Tämänkertainen vaikutti mielenkiintoiselta, mitä se olikin. Eikä ollut läpikirjoitettava. Kiitos siitäkin.


    14.4.2020 täydennykset. Lisäsin ratkaisusanat ja osaan niiden selitykset.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #18115 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Palaan vielä vihjeeseen 

    TURKISSA ENNEN KORKEA > OTTOMAANIPOMO

    Vihjeessä on tautologiaa siksi, että ottomaani on itsessään pomo. Sisällöllisesti tuossa on samaa kuin ”sanassa” ”pomopomo”. Minä ja Jaska kuten moni muukin ymmärrämme, miksi Vuokila on tällaisen ratkaisusann laittanut. 

    Vuokila tiesi jo laatiessaan, että hän saa minulta, Jaskalta tai joltakulta muulta kritiikkiä sanasta. Häntä varmasti harmittaa asia, mutta koska hän ei keksinyt parempaa ratkaisua, hän ajatteli varmaan, että pitää kestää tuleva kritiikki. Sitä tuskin kovin moni esittäisi, missä Vuokila oli täysin oikeassa.

    Mitä Jaskaan tulee, toivon, että hän on jatkossakin kriittisen analyyttinen ja tuo esille pienetkin laadintaheikkoudet. Näin ristikoiden laatu säilyy korkeana. Tsemppiä Jaskalle!

    Mutta jotta tällaisilta huonoilta sanoilta voitaisiin välttyä, olisiko mitenkään mahdollista ajatella avoristikkotyyppistä ratkaisua. Tällöin ylhäällä olisi samoille pystyruuduille kaksi vihjettä vinoviivalla erotettuna. Pamppukuvassa kahden alaspäin osoittavan nuolen tarkoituksena  on informoida, että ratkaisusana tulee edellisen sanan perään. Itse ratkaisuduissa olisi jakaja.

    Olen jo aiemmin ehdottanut vastaavaa ratkaisua tilanteessa, jossa ratkaisusana on sanaliitto. Sen sijaan, että laatija laittoi arveluttavan yhdyssanan, ratkaisusanat olisi voinut erottaa toisistaan pienellä välillä. 

    Toki se ei ole visuaalisesti kaunis, mutta minusta tärkeämpää on kunnollisten ratkaisusanojen käyttö ristikoissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #18120 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Voiskohan joku kommentoida aiemmin esille tuomaani vihjettä ”IS”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #18323 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minulle on tullut arvioinnissa virhe. Ottomaani ei ole ottomaanien hallitsijan nimike vaan tiettyyn ihmisryhmään kuuluva nimi. Ottomaanihallitsija oli sulttaani. Minulla oli vain mielikuva, että ottomaani olisi myös hallitsijanimike. Pitäisi asiat aina tarkistaa, eikä luottaa mielikuvaan.

     SULTTAANI = OTTOMAANIPOMO. Ottomaanipomo on vain vähän raflaava nimitys ottomaanien hallitsijasta. Asiallisesti oikein, mutta ei mielestäni kovin käyttökelpoinen asiatekstissä. Ei ansaitse suurta miinusta. Kyse on välttävästä ratkaisusta, kuten Jaska asian aivan oikein kuvaa.

    Onko kyse suoranaisesta pelastussanasta vai ei, sen päättäköön jokainen mielessään itse.

    Käyttökelpoisuutta voi verrata siihen, että joku saattaa kirjoittaa EU-POMO.

    Tautologiasyytös oli virheellinen. Pahoittelen virhettäni. Tautologiaa olisi sanassa SULTTAANIPOMO. Kritisoin siis virheellisesti em. sanan kaltaista sanaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

    #18358 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Unohdin kehua Vuokilan laatimaa pääkuvakollaasista johdettuja ratkaisusanoja. 

    KATERINA SAKELLARAPOULOU

    Tuota nimeä ei tarvitse Googlata, jos tunnistaa Sakari Pietilän. Tosin Pietilänkään tunnistaminen ole välttämätöntä, jos odottaa sen verran, että saa risteävistä ratkottua lempinimen SAKKE.

    Pääkuva on kaksi visuaalistekstuaalista piilosanavihjettä. Siinä Vuokila on käyttänyt loistavaa piilosananlaadintataitoaan. Kuvakollaasin oikealla puolella on ns. suora vihje, joka on tässä haettu nimi. Se on suora vihje kahdelle piilosanavihjeelle. Piilovihjeinä on pääkuvakollaasin vasen puoli.

    Yläkuva on piilovihje lempinimelle (Katerina ei ole henkilön ristimänimi). 

    Kuvassa on ATERIA, johon sopiviin välehin on lisätty kirjaimia. Sana koostetaan K+ATERI+N+A. Koska kyseessä on kuvaan liittyvä piilovihje, jossa kuitenkin mukana on tekstiä, en keksi piilovihjetyypille nimeä. Mikään tekstuaaliseen piilovihjeeseen soveltuva luokittelu ei oikein toimi.

    Alempi kuva on selkeästi yhdistelmäpiilovihje tyyppiä ”jaotelma + anagrammi” ratkaisusanalle SAKELLARAPOULOU. Kyseessä on melkein puhdas tekstuaalinen piilovihje, mutta tämäkin on sekoitus visuaalista ja tekstuaalista piilovihjettä.

    Vihje alkaa visuaalistekstuaalisella piilovihjeellä. HALLUSSA = SAKELLA (kuvassa on Sakari ”Sakke” Pietilä) + PIENI RAHA = ROPO + SEONNUT OULU = ULOU (ULOU on anagrammi sanasta OULU ja anagrammin olemassa olo on ilmaistu sanalla SEONNUT). 

    Tuossa vain anagrammi on osa, jota pitäisi tarkistuttaa Googlella. Sekään ei ole välttämätöntä, sillä piilokirjaimia ei ole ja kirjainten oikean järjestyksen saa risteävien sanojen avulla. Ennestään oudon kreikkalaisnaisen henkilönimen pystyy ratkomaan pelkästään päättelyllä, jos tunnistaa Sakari Pietilän. Hyvä tietenkin on tarkistaa ja Pietilä pitää ehdottomasti vaikka Googlea avuksi käyttäen tunnistaa, jotta vihjeen idea voi kirkastua.

    Tosin ei Pietilänkään tunnistaminen ole välttämätöntä, jos on saanut sanaosan SAKKE risteävistä. Silloin vain pitää luottaa siihen, että laatija on laittanut jonkun Sakke-lempinimisen henkilön ristikkoon. Nimi siis on mahdollista ratkaista kokonaan ilman Googleen turvautumista ja silti voi olla melko varma, että ratkaisu on oikein.

    Itsellenikin kävi niin, että sain risteävistä SAKKE ja piti etsiä, kuka on kuvassa. No löytyi itse kuva, jonka päälle Kärkkäinen on lisännyt puhekuplan.

    Annan tästä suitsutusta Ekille. Tämä nostaa kyllä ristikon arvoa lähelle kymppiä. Jätän kuitenkin alle.

    Itse asiassa samaa perusideaa on käyttänyt Toni Pitkälä ratkaisusanoissa SIAN ja LUKES 11.4.2020 kovisristikossaan, minkä mainitsen vihjea-analyysissänikin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana ja linnut laulaa! 🦆🦢🦆

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO TOUKOKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Vastaa aiheeseen: IS Viikonloppu 4.-5.4.2020

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...