Tapio
Sivustovastaava

Kakara on jäljillä. Sen uskon olevan selvä. Mutta mä en oo jäljillä edes Piiska pomon… jutussa. Ja koirakin kiertelee väärin vaikka pidän sitä simppelinä. Tarjakin on muka selvä juttu. Ki-ki-kiin on selvä. Mutta eivät sovi yhteen. Noitakin vainoaa! Hahaa. Nyt on kivaa.

Kysyin nykyisestä ratkaisusta Kakaralta s-postilla. Muistaakseni sinun versiossasi oli vasen yläkulma oikein ratkotulta osin. En säilyttänyt tosin versiotasi, mutta niin muistan.

Ongelmana on siis ”Mä lauluni…” ensimmäinen tavu. Laitoin Kakaralle ekasta tavusta kaksi ehdotusta, mutta kumpikin oli väärin.

Ongelmana on myös kolmas  tavu vihjeessä ”Hei, kuulkaas…”. 

Noihin olen yhtä sun toista kokeillut, mutta mikään ei ole toiminut tai en pitänyt toimivana. Olin laittanut moneen kohtaan tavut, jotka todennäköisti ovat oikein, mutta pyyhin ne pois.

Kun väärät vastaukset sain karsittua pois, sain ratkaisun.

”Mä lauluni…” – minkä tyyppisissä tarinoissa on noitia. Tätä kyllä jossakin vaiheessa ajattelin, mutta siihen tuli mielestäni huonosti toimiva ratkaisusana vihjeelle ”Nousee…”.

”Nousee…” sain tekemiseen liittyvän sanan.

Hylkäsin tämän ratkaisusanan, koska se ei tuntunut liittyvän vihjeeseen lainkaan. Kun nyt tarkemmin ajattelen, mokasin tässä hylkäyksessä. Meteorologien laatimissa säätedotuksissa käytetään useinkin tietynlaisesta toistuvuudesta tätä sanaa. Toistuvuus liittyy myös päivien vaihtumiseen. Laatija saattaa myös ajatella nousemista ja laskemista itsessään tietynlaisena toimimisena. Yhteys on olemassa, mutta laulun sanoja pitää mielessään muuttaa paremmin ratkaisusanaan liittyviksi ja löytää tarkastelukulma.

”Hei, kuulkaas…” – tässä lemppaus on asian ytimessä. Ratkaisusana on Kakaran tavoin minustakin kovin teennäinen.

Minusta oikea yläkulma on huonosti laadittu, koska todistetusti useampikin ratkoja pitää vihjeisiin liittyviä ratkaisusanoja joko kökköinä (teennäisinä) tai turhan kaukaa haettuina/heikosti vihjeisiin liittyvinä. 

Minusta harvinaisen huonosti onnistunut ristikko laatijalta, koska ratkojat jäävät monessakin kohtaa epävarmuuteen, onko ratkaistu oikein vai väärin.

PuPe 5/2021 jäi epävarmoja kohtia ja paria kuviota en ymmärtänyt ollenkaan. Nyt epävarmuutta on enemmän.

Lähteenmäen ristikot ovat vaikeutuneet, mutta ei mielestäni hyvällä tavalla. Ratkojalle pitäisi jäädä oikean ratkaisusanan löydettyä tunne siitä, että ratkaisu on oikein. Hyvin monessa kohtaa tämä ei ristikossa toteudu.

Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki, muut julkaisut ja omat ristikot.

Tsättäile ristikostasi kanssani Magmassa (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)

- - -  Jos en ole paikalla, kokeile AI-työkaluja, joita löydät kommentointilomakkeen jälkeen valikosta Linkkisetti . - - -
🌼🌼🌼🌼🌼