• Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 22.3.2022 21:02 Tapio toimesta.
Esillä 26 viestiä, 1 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #22071 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minulle kaikkien aikojen vaikein ristikko oli eräs Tapio Lähteenmäen tavuristikko Punaisessa Pelikaanissa (muistaakseni vuodelta 2015). Siihen sain pientä vinkkiapua.

    Tavallisista ristikoista vaikein ristikko on ollut Juha Hyvösen laatima ja kuvittama Suomen Kuvalehden 24/2006 kuvaristikko. Sen selvitin suurella vaivalla ilman vinkkiapua.


    TIEDOTE JA VAROITUS. Jos joku antaa s-postiosoitteen palautelomakkeella, voisin lähettää sen jollekulle. Jos et halua saada apua ratkontaan, älä lue säiettä tämän kappaleen jälkeen tulevaa listaa pidemmälle. Aikaa voi mennä yhtä paljon kuin Punaisen Pelikaanin 4/2021 Tuomas Holopaisen ja Tapio Lähteenmäen ristikoiden kanssa yhteensä.

    Ristikossa oli kaksi ajankohtaisvihjettä:

    1. TOISEKSI liittyi Suomessa vuoden 2006 tärkeään tapahtumaan. Nykyisin käytettynä vihjeeseen pitäisi lisätä vuosiluku perään.
    2. ENNEN TRULLIA. Jos ajattelee muodossa ENNEN TRULLILLA ehkä helpompi hoksata. Ei aivan tiettyyn vuoteen liittyvä ajankohtaisvihje, mutta kuitenkin vuoteen 2006 liittyen (vihje olisi toiminut tässä muodossa muutaman vuoden). Tilanne on nykyisin mennyt täysin ohitse. Vihje OLI TRULLILLA toimisi nykyisin ristikkoon laitettuna.

    Laitoin nuo esille, jotta ratkoja olisi samassa asemassa kuin vuoden 2006 ratkoja. Muuten ristikko ei ollut sen helpompi vuonna 2006 ratkottavaksi kuin nytkään. 

    Kun itse kukin on saanut ristikon ratkottua, voi yhdessä pohtia ristikon ongelmakohtia. Enhän toki saisi jakaa ristikkoa eteenpäin, mutta ei kai kukaan n. 15 v. vanhan ristikon jakamisesta suutu.


    Erkki Vuokila kertoi joskus, että Suomen Kuvalehden kolmen tähden ristikoiden vaikeustaso pitäisi olla välillä 2+ – 3-. Lehdessä ei siten pitäisi olla IS:n täyskolmosten vaikeustasoa olevia ristikoita (joskus mielestäni on  ollut). Tähän nähden ristikko oli aikoinaan lehteen todella paljon ylivaikea, sanoisin, että lähes kymmenen kertaa liian vaikea, jos vaikeutta lasketaan ratkonta-ajassa.

    Missä tahansa PuPessa se olisi kuulunut  vaikeimpien joukkoon. Aikaa sen parissa on mennyt enemmän kuin PuPe 4/2021 Holopaisen aukeaman kanssa ja muutama vihje jäi ymmärtämättä. Tarkistin, että ratkoin oikein. Toki joku Skytän vähemmän aikaa vieneissä ratkonnoissa on joskus ollut ratkontavirheitä, joten siinä mielessä jotkut Skytän ristikot ovat olleet vaikeampia.

    Seuraavien vihjeiden logiikka jäi hämäräksi (suluissa kirjainmäärä):

    LUUTA (4)

    PUOLET EDELLISESTÄ (4)

    Seuraava vihje ihmetytti:

    J

    Jos ajatellaan J erään sanan alkukirjaimena, ratkaisusana on looginen. Mutta en muista tällaista lyhennettä käytetyn. Ei ole vakiintunut lyhenne.

    Ristikossa oli varsin hankalia jekkuvihjeitä. Assosiaatiotkin olivat haastavia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22074 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

    No varmasti esimerkiksi tuota J-vihjettä voi miettiä vaikka maailman tappiin asti, kun ei tiedä mitään risteävistä sanoista eikä edes ratkaisusanan kirjainmäärää. Ensimmäisenä kuitenkin mieleen tulee tietysti ”joule”.

    Luulenpa että joudut kertomaan ratkaisusanat, jos haluat saada jonkun tosissaan miettimään noita vihjeitä.

    #22076 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan sitten esille saamani ratkaisusanat. Lisäsin johdantoon, että säiettä ei tule lukea pidemmälle kuin antamaani listaan vuoteen 2006 liittyvistä ajankohtaisvihjeistä, mikäli itse haluaa ratkoa ristikon ensin.

    LUUTA > EEVA

    Tuossa voisi ajatella jekkuna epäsuoraa kätköä, mutta en keksinyt luuta, jossa olisi nuo kirjaimet. Yksi vaihtoehto on, että jotakuta Eevaa kutsuttiin joskus lempinimellä ”Luuta”. En netistä tällaista yhtymäkohtaa löytänyt.

    > KYTTÄ

     

    Jepari on kyttä ja sanasta ”jepari” on kaiketi otettu alkukirjain. Tämä tuntui liian satunnaiselta ajatuskululta. Vai onko jossakin maassa J poliisin yleisesti tunnettu tunnus. Vai esittääkö kuva muuta kuin J-kirjainta?

    PUOLET EDELLISESTÄ > ISÄT

    Jos vihjeessä olisi sana EDELLISISTÄ voisi ajatella edellistä sukupolvea, jossa on isät ja äidit. Yläpuolelle tulee kolme 15-kirjaimista sanaa liittyen vihjeeseen SIVISTYKSEN OSOITUKSIA. Mielestäni vihje ei voi oikein liittyä yllä oleviin vihjeesiin. Yksikkömuotoisena en vihjeeseen saa järkeä.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22079 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 24/2006 voi mielestäni parhaiten verrata Joonas Anttilan Punaisessa Pelikaanissa julkaistujen ristikoiden vaikeimpiin ristikoihin.

    Joonas Anttilan ristikot moni jätti ratkomatta useastakin syystä. Monet kokivat ne ylivaikeina. Osa ratkojista oli sellaisia, jotka eivät koskaan saaneet ristikkoa ratkottua. He kokivat, että jatkossa on turha yrittää ristikkoa edes aloittaa, kun sitä ei saa loppuun asti ratkottua.

    Mutta osa Anttilan ristikon joskus loppuun asti ratkoneista ei jatkossa niitä ratkonut, koska ratkonta oli väkisin vääntämistä.

    Joillekin ristikon loppuun asti ratkominen veisi yksinkertaisesti enemmän aikaa kuin he olivat valmiit yhteen ristikkoon käyttämään. Varsinkin työssä käyville Hyvösen SK 24/2006 ristikko oli Anttilan ristikoiden tapaan tässä mielessä todella paljon ylivaikea.

    Sitten on niitä, joille mielihyvä väkisin loppuun asti väännetystä ristikosta voittaa vaivannäön ja erittäin runsaan ajankäytön.

    Minulla eläkeläisenä oli aikaa toisin kuin työssä käyvillä. Ratkoin ristikkoa hyvin monessa välissä. Niin en tee kuin poikkeustapauksissa. Yleensä pyrin ratkomaan ristikon enintään kolmessa sessiossa. Ristikosta tuli lähinnä pakkomielle, mutta sain myös tyydytystä siitä, että ratkoin ristikon loppuun asti.

    Vaikka ristikon selätys toi mielihyvää, en kuitenkaan toivo, että jatkossa ihan näin vaikeita ristikoita julkaistaisiin. Ratkonta vei vain eläkeläiseltäkin liikaa aikaa. Ristikoista ei saisi muodostua hirveä pakkomielle.

    Aina kun näen ristikon tekijäksi Juha Hyvösen, tulee pientä rimakauhua kun tämä ristikko tulee mieleen. Yhdenkään muun ratkomani Juha Hyvösen laatiman ristikon kanssa ei kuitenkaan ole mennyt lähellekään niin paljon aikaa kuin vuoden 2006 ristikon kanssa. Yhteen Hyvösen laatimaan IS:n ristikkoon tosin tuli ratkontavirhe.

    Ehkä tämän päivän Iisakin Ristikot -lehdessä joku ristikko on yhtä vaikea kuin Hyvösen SK 24/2006. Ehkä myös Alf Simbergin ja Janne Salon vaikeimmat ristikot voisivat olla hyviä vertailukohtia Hyvösen ristikoille. Kai näin vaikeista joku suunnattomasti nauttiikin.

    Jos nyt joku Iisakin Ristikot -lehden ystävä  ratkoo Hyvösen vuoden 2006 ristikon, hän voisi kertoa, ovatko ristikot yhtä vaikeita. Jos ovat, lehdessä on Suomen vaikeimmat ristikot. Ehkä joku ristikko on jopa ylivaikea ainakin ajankäytöllisesti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22080 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Sen verran olen ristikkoa jo täyttänyt, että uskaltauduin tänne kurkkaamaan.

    LUUTA > EEVA; Eeva luotiin Aatamin kylkiluusta.

    PUOLET EDELLISESTÄ > ISÄT; Käsitin ihan näin yksikkömuotoisenakin samoin kuin Tapio, puolet edellisestä sukupolvesta, ”sukupolvi” kun on myös yksikkömuoto.

    J-kirjainta en tajua, mutta KYTTÄ on ainoa mahdollinen ratkaisu siihen.

     

    Ristikon yläosan pähkäily vaatii nyt pienen aivojenlepuutustauon.

     

    #22081 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok. Kiitti. Kaksi vihjettä on sitten loppuun asti käsitelty.

    Luomiskertomukseen viitaus ei tullut mieleen. Se olisi pitänyt hoksata.

    Tosiaan sukupolvi on yksikössä. Ajattelin liikaa siihen kuuluvia henkilöitä. Loogisesti sekä yksikkö että monikko toimii.

    Kaikki ratkaisusanat on varmasti oikein, koska tarkistin ratkontani lehdessä olleesta ratkaisusta. Minun osaltani vain se J-vihje jäi mietityttämäön.

    Saa tähän säikeeseen muutkin kuin minä laittaa esille omia ongelmakohtiaan.

    Ehkä tämä ristikko ei nimimerkille ”Vekara” ole yhtä vaikea kuin se oli minulle. Vaikeus riippuu jossakin määrin itse kunkin normaalista ajattelutavasta. Ristikoita tulee osittain ratkottua siksi, että ajattelu joustavoituisi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22082 Kommentoi
    anonyymi
    Vieras

    Se J on koukku eli kyttä.

    #22083 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok, kiitos.

    Vähän ihmettelinkin sitä, että siinä oli jotain liikaa J-kirjaimeksi. Pieni väkänen vasemmassa reunassa on, mutta se oli niin pieni, että se ei minulla riittänyt hahmottamaan sitä, että vihje kuvaa koukkua. Myös koukun siimalenkistä puuttui rako ja se oli kuvattu vain pullistumana eli se oli kuvattu varsin viitteellisesti. Kuva oli minulle hieman liian viitteellinen.

    Vähäkin helpommissa ristikoissa vihjekuva olisi koukkua selkeämmin esittävä ja kuvan ympärillä olisi lainausmerkit. Kuvatkin ovat Hyvösellä (Aulis Lehdon tapaan) joskus varsin haastavia. Tahalliset viitteelliset ja monitulkintaiset kuvat ovat olleet hänellä tyypillisiä. Hän ei niissäkään aina päästä helpolla.

    Mietin myös sitä, miten paljon olen kuullut nimetystä ”koukku” kuullut käytetyn poliisista. Kaiketi olen sen joskus kuullut, mutta harvoin.

    Tutkin vielä sanan löydettävyyttä. Kokeilin löytää hakusanalla ”kyttä” sivua, jossa olisi annettu yhdeksi synonyymiksi ”koukku”. Ratkojat.fi, synonyymit.fi ja urbaanisanakirja.com sana ei tullut esille, joten niistä ei olisi ollut suoraa apua. Epäsuorasti kylläkin synonyymit olisivat löytyneet ainakin ratkojat.fi-sivustoa hyödyntäen:

    koukku > poliisi > kyttä | kyttä > poliisi > koukku

    Käytännössä ratkojan siis täytyi sekä tunnistaa kuva, että tietää sanan ”koukku” tarkoittavan poliisia, jotta laatijan tarkoittama idea hahmottuisi.

    Tämä asia tuli selväksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22084 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

    No onhan se selvä J-kirjain, joka on koukun muotoinen.

    Kielitoimiston sanakirja, etsi koko tekstistä koukku, niin löytyy kohdasta jepari.

    #22086 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kielitoimiston nettisanakirjassa koukku” yksi merkitys on ”poliisi”.  Samoin ”kyttä” yksi näkökulma on poliisi (varsin halventavassa merkityksessä). Se ei auta synonyymiparin koukku = kyttä löytymiseen sen helpommin kuin ratkojat.fi.

    Myönnän, että hahmotin kuvan huonosti. En osannut odottaa näin viitteellistä kuvaa, vaikka ajattelin, että J voisi viitata jotenkin jepariin eli kyttään. Minusta J kirjaimen ja koukun yhdistelmä/välimuoto ei ollut mitenkään helppo vihje. Ei ainakaan minulle. Joku toinen ei sitä yhtä vaikeana pitänyt.

    Nyt en juuttunut koukkuun vaan en havainnut laatijan näyttämää koukkua.

    Kyllähän sitä välillä monenlaisiin koukkuihin juuttuu ja välillä lankeaa laatijan virittämiin harhautuksiin, eräänlaisiin ansoihin. Yleensä ansoista kyllä selviää, eikä johonkin ajatuskulkuun jää kiinni kuin koukkuun. 

    Itse kukin jää joskus kiinni omiin ajatuskulkuihinsa eikä osaa niitä muuttaa. Tällöin vihje jää ymmärtämättä. Niin joskus on käynyt itsellenikin.

    Laatijan ajatuskulkujen ymmärtämisen suhteen pitää olla ymmärrystä toisia ratkojia kohtaan. Siitähän toisten auttamisessa täällä viime kädessä on kyse, että yritetään auttaa toisiamme laajentamaan omia ajatuskulkuja ja ymmärtämään laatijoiden ajatuksen kulkuja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22097 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Hyvösen ristikko on nyt tehty, yksi ruutu jäi tyhjäksi. Eli ristikon vasemmassa laidassa keskellä MYÖS HÖLYNPÖLYÄ ja sen kanssa risteävä nuoli-vihjeen yhteinen kirjain? Kokeilin kaikki aakkoset eikä mistään tule mitään järkevää. Joko en tajua, en tiedä tai minulla on jotain väärin.

    Hämäräksi jäi myös, miksi ratkaisuksi tuli mitä tuli vihjeisiin LYHYITÄ (keskellä, 1/3 ylälaidasta alaspäin) ja SAMA, M-kirjaimen yllä ruksi (keskeltä vähän vas. alaviistoon) sekä KIELLÄN MEITÄÄ.

    Koukku-sanaa en tiennyt käytettävän poliisista.

    Ristikko oli vaikea, mutta minun mielestäni ei vaikeimpia tekemiäni.

    #22098 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olet käyttänyt ratkontaan aikaa todennäköisesti paljon vähemmän kuin minä. Jos ei ollut sinulle vaikein, se oli sitten sinulle helpompi kuin minulle.

    Mutta kun olet käyttänyt niin vähän aikaa, lähetäpä ensin kuva, niin katson, onko sinulla ratkontavirheitä. Poimitaan ensin pois mahdolliset ratkontavirheet ennen kuin annan ratkaisusanat.

    Alla muutama vinkki.

    Nuolet liittyvät kahteen ratkaisusanaan. Nuoliin tulee yleiset ristikoissa käytetyt ratkaisusanat.

    SAMA kolmas kirjain ruksattuna = sama(a tarkoittava sana) ilman kolmattakin.

    LYHYITÄ on ihan puhdas faktavihje, jonka todenperäisyys on Googlen kuvahaulla helposti tarkistettavissa.

    KIELLÄN MEITÄÄ liittyvä ajatuskulku on varsin kompleksi. Vihjettä tulee melkoisesti pilkkoa osiin.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22099 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Lähetin kuvan ristikostani.

    SAMA:n ymmärsin nyt ansiostasi, muita en vieläkään…

    #22100 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Nuolet liittyvän kahteen ratkaisusanaan. Sanat ovat sellaisia, että luetaan niitä kummin päin tahansa, tulee ristikkokelpoinen ratkaisusana. Mm. IRAK ja KARI ovat tällaisia sanoja.

    MYÖS HÖLYNPÖLYÄ on ymmärtääkseni laatijan näkemys astraalijutuista.

    LYHYITÄ on kyse eräistä juureksista. Tavallinen muoto niille on pitkulainen, mutta nämä muistuttavat muodoltaan esim. retiisiä. Googlaa ratkaisusana kuvahaulla niin näet niiden muodon. Eivät olleet tuttuja minullekaan.

    KIELLÄN MEITÄÄ. Jälkimmäisessä sanassa viimeinen Ä-kirjain pitää lukea erillisenä. Kiellän meitä, tulee ymmärtää kahtena sanana. Minä kiellät itseäni = EN. Minä kiellän sinua = ET. EN + ET + Ä = ENETÄ. Mielestäni vihjeellä on varsin kompleksi rakenne.

    TUOH ja ASTIL oli minusta myös aika hankala keksiä jipon idea.

    Unohdin jo, mikä oli vihjeen ULLAN LANKO idea.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22102 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Näitä olisi minulla neljä Google Drivessa, mutta niitä en ole aloittanut. Olen säästänyt niitä tilanteeseen, jossa kaipaa koviksia eikä muuta kovista ole tarjolla. 2000-luvun ristikoissa on myös monta Toni Pitkälän kovista. Kovispuutteessa kannattaa ajatella SK:n digitilausta. Toni Pitkälä on ollut sairaslomalla, joten häneltä ei ihan uusia ehkä ole vähään aikaan tulossa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22103 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Nyt valkeni. Minulla oli kirjain väärin. Luulin että TEELLÄ MUSTA -vihjeestä tulee kaksi sanaa vaakaan ja pystyyn. Muutkin tajusin nyt kun rautalangasta väänsit.

    ULLAN LANKO en tiedä, mutta ajattelin kyseessä olevan joku suomalainen julkkis (joita en tunne hyvin) ja sellaisilla ratkaisuilla ei ole minulle väliä.

    Kiitos paljon ristikosta ja avusta!

    #22104 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihjeiden sijoittelu häiritsi hieman minuakin, sillä se on kieltämättä harhaanjohtava. Sijoittelu ei noudattanut aivan täysin annettuja ohjeita. Vaakaan menevän sanan vihje vei niin paljon tilaa, että seuraavalle vihjeelle olisi kaivannut apunuolia osoittamaan minne ratkaisusanat menevät.

    Toivoisi laatijoiden laittavan apunuolet tämän kaltaisissa tilanteissa. Yleissääntö on, että ratkontaa ei saa vaikeuttaa vihjeiden harhaanjohtavalla sijoittelulla. Tämä on mainittu Ristikkoakatemian laadintaa koskevassa ohjeistuksessa.

    ULLAN LANKO > AAPO

    Tuohon jäi jotenkin hämärä muistikuva, että siinäkin olisi jokin jekku, mutta kadotin idean. Tai sitten sotken vihjeen jonkin toisen vihjeen miettimisen kanssa. Joskus ristikoiden jekkuja joutuu miettimään uudestaankin – en tosin ole ainut, joka unohtaa keksimiensä jekkujen idean. Niin käy joskus myös ns. paremmissa perheissä.

    Uskoisin, että pidemmällä miettimisellä olisit ainakin osan keksinyt, koska minua nopeammin ristikon ratkoit. Minullakin oli joidenkin jekkuvihjeiden logiikan löytämisen kanssa vaikeuksia.

    Joskus huomaa, että pidemmällä miettimisellä jokin vihje olisi todennäköisesti selvinnyt. Myönnän kuitenkin avoimesti, että toisinaan laatijan ajattelutapa on ollut omasta ajattelutavasta niin poikkeava, että mikään aika ei olisi riittänyt. Ihan tolkuttomasti ei siksi kannata miettiä.

    Mitä vanhoihin koviksiin tulee, jotkut arvioivat jossakin vaiheessa, että Skytän monet vanhat IS-ristikot olivat vaikeampia. Digitilauksella saa vuodesta 19.3.2016 lähtien ladattua itselleen koviksia. Tilaus on edullinen, joten vertaileen pääsee halvalla.

    Jos muut Hyvöset ovat kovin vaikeita, saatan niitäkin laittaa pyydettäviin ristikoihin. Ensin kuitenkin yritän itse ratkoa. Koska ratkon vanhoja ristikoita satunnaisesti, en tiedä milloin voisin tehdä samaan tapaan kuin nyt tein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22106 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

    Ullan lanko Aapo on yksi Jukolan veljeksistä.

    #22107 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitos tiedosta.

    No en ollutkaan mitään unohtanut, koska ei siinä mitään jekkua ollut. 😉

    En osannut odottaa, että Aapo olisi tässä yksi Seitsemän veljestä -teoksen hahmoista. Onhan sitä koulussa varmaan Seitsemän veljestä käsitelty, mutta kuka on kenenkin puoliso, on tyystin unohtunut, jos nyt edes puolisoita on koskaan mieleensä painanutkaan. Ehkä asia on sivumennen joskus tullut esille.

    Katsoin Wikipediasta, että Timon vaimo Aleksis Kiven teoksessa on Kuokkalan Ulla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23111 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaikeimpia ristikoita ovat Ekin ja Joonas Anttilan tai Joonas Anttilan yksin laatimat ristikot.

    Esim. IS Kovis 13.6.2015. Siitä on anatomia, jossa valitettiin joidenkin kuvien epäonnistuneisuutta.

    Muutama selvennys anatomian pohjalta -⭐merkityistä ylhäällä ja vasemmalla olevista kuvista:

    Ylärivissä miehestä otettua kuvaa Eki itse piti harhaanjohtavana (Eki on kuvassa). Siihen olisi paremmin sopinut kuva laitumella olevista lehmistä.

    Oikealla ylhäällä oleva henkilö on Noora Karma.

    Vasemman reunan alin kuva esittää vappuhuiskaa. 

    Pieni helpotus:

    -⭐merkityt kuvat liittyvät oikean alareunan tunnettuun edesmenneeseen tähtinäyttelijättäreen Tea Istaan. Puhekupla sisältään ristikon avaimen sen ymmärtämiseen, miten -⭐merkityt vihjeet ja pääkuva liittyvät toisiinsa.

    Voittaa haastavuudessa monet uudemmat. Kun ristikon on saanut ratkottua, kommentteja voi lukea täältä. Joku piti siihen astisista kaikkien aikojen haastavimpana IS:n ristikkona. Ei minusta ole haastavin, mutta yksi lehden historian haastavimmista ristikoista on joka tapauksessa kyse – hieman helpotettuna.

    Tätä vaikeammaksi minulle on osoittautunut 27.6.2015 Toni Pitkälän ristikko.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23134 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joonas Anttilan ristikosta kysyttiin vihjeestä SALAATTI LIHARUOASSA. Ratkaisusana on yhdyssana. Kyse on sanaleikistä. Jos kaksi sanaa kirjoitettaisiin erikseen, kyseessä olisi ruokaan liittyvästä asiasta. Kun sanat kirjoitetaan yhteen, tarkoitetaan asiaa, joka ei liity ruokaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23591 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Juha Hyvösen ristikot tuntuvat olevan minulle vaikeimpia. Olen ratkonut tai ainakin saanut täyteen lähes 300 kpl IS :n kovista, mutta yksi Juha Hyvösen ristikko ei ratkea. Saan vain jotain sinne tänne. Jos siis erityisen vaikeita etsii, 2000-2015 Hyvösen ristikoita kannattaa etsiä. Taatusti vaikeampia kuin IS:n ja SK:n nykyristikot. Jossakin määrin siis ristikoita on tietoisesti helpotettu ainakin em. kahden lehden osalta.

    Tämä koskee myös Hyvösen ristikoita. Uudemmat Hyvösen SK:n ja IS:n ristikot eivät ole olleet yhtä vaikeita kuin vaikeimmat vanhemmat ristikot.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24429 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaikeimmat ristikot SK:ssa ovat 1997-2007. Eräs Juha Hyvösen ristikko aiheutti Ekin mukaan keskustelua – pidettiin mahd. ylivaikeana. Tätä aikaväliä ennen eikä jälkeen ole Suomen Kuvakehdessä ollut yhtä vaikeita ristikoita. Nykyiset SK:n kolmitähtiset ristikot ovat lällärikamaa verrattuna tuon ajanjakson vaikeimpiin ristikoihin. Eki kertoo, että yksi hänen ristikko on verrattavissa Hyvösen ristikkoon. Totta, sillä yhtään niin vaikeata ristikkoa en Ekiltä missään lehdessä ole kohdannut kuin vuoden 1999 pari ristikkoa. Ovat pahasti kesken. Jos jäävät kesken ovat ainoat Ekin ristikot, jotka minulta ovat jääneet kesken.

    Juha ja vähän Ekikin pistivät vaikeuden överiksi ainakin sen suhteen, miten vaikeita ristikoita aika aikakausilehdessä pitäisi julkaista.

    Tosi pahojen ristikoiden ystävän kannattaa tilata SK:n digilehti.

    Ehkä Iisakissa nykyisin yhtä pahoja?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24440 Kommentoi
    Slava Ukraini
    Vieras

    On turha levittää paikkaansa pitämätöntä tietoa. Mitä jos joku nyt menee tilaamaan SK:n digilehden hullutuksiesi vuoksi. Tuntuuko silloin hyvältä?

    #24450 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eräät SK 1997-2007 ristikot ovat olleet minulle vaikeampia kuin mitkään vuodesta 2014 lähtien julkaistut SK-ristikot. Yhtä pahoja harvoin olen kohdannut IS:ssä tai Punaisessa Pelikaanissa. IS:ssä ei mielestäni nykyisin ole yhtä vaikeita ristikoita kuin eräs IS:n ja eräs SK:n Juha Hyvösen ristikko.

    Tietenkin kyse on subjektiivisista arvioista eikä abdoluuttisesta totuudesta. Omaan kokemukseeni suhteutettuna en valehtele.

    Eräs toinen ratkoja, joka ratkoi yhden Hyvösen ristikon, ei sitä yhtä pahana pitänyt kuin minä. Samoin Hyvösen IS:n ristikko oli hänelle helpompi kuin minulle.

    Ehdottomasti kaikki 1997-2007 aikavälin Hyvösen ristikot ja kaksi Vuokilan 1999 ristikkoa ovat erittäin haastavia. Vuokilalta en itselleni vaikeampia ristikoita ole kohdannut kuin kaksi 1999 ristikkoa. Toki ongelma johtuu osin vuoteen 1999, jonka tapatumia en muista ja enkä osaa etsiä. Tarvitsisin vuoteen 1999 liittyvissä vihjeissä hieman joltakulta apua.

    2000-2009 on myös paljon haastavia Toni Pitkälän ja Mirja Pihlajamäen ristikoita.

    Jos joku tilaa SK:n digilehden haastavia ristikoita etsiäkseen, kyllä tilaus hintansa arvoinen mielestäni on. Menee sitä rahaa turhempaakin. Piiliksiä voi ladata vuodesta 1976 alkaen. Ihan hyvältä tuntuisi, jos joku minimiajaksi ristikoiden tähden SK:n digilehden tilaisi. Hullutus sopii ristikkohulluille.

    Vaikeimmat IS:n ristikot löytyvät Sanarin ristikon anatomia osaltolta luettelon vanhimmasta päästä. Itse ristikot löytyvät anatomiasta, mutta osaa ristikoista on erittäin heikon laadun vuoksi vaikea ratkoa. Kaikista vihjeistä ei saa kunnolla selvää.

    Olen kaikki osaston ristikot ratkonut sekä 3/2016 lähtien kaikki IS:n kovikset (sitä vanhempia koviksia ei IS Extra -palvelusta saa), tätä kirjoittaessani n. 300 kpl Tiedän kokemuksen perusteella, että IS:ssä ristikoiden vaikeustasoa on tietoisesti helpotettu viime vuosina. Enkä nykyisin yhtä vaikeita löytyy Iisakin ristikoista. En osaa verrata, kun en ole ratkonut lehden vaikeimpia ristikoita.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24566 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Siirsin joidenkin ristikoiden käsittelyn tänne. 

    SK 30/1999 sain apua virheiden löytämiseen.

    Tarvitsin hieman apua SK 37/1999 ratkontaan. Siinä oli muutamia n. v. 1999 liittyviä vihjeitä, hotka tekivät ristikosta hieman vaikeamman, mitä se oli ilmestymisaikanaan.

    SK 30/1999 ja 37/1999 on vaikeita faktavihjeitä. Vaikeustasoa voi verrata Joonas Anttilan ristikoihin. Ristikot olivat äärimmäisen työläitä.

    Minulla on kattava kuva 2010- ja 2020-luvun SK:n kovisristikoista sekä IS:n ristikoista 3/2016 lähtien. Tätä vanhemmista IS:n ristikoista kuvan antaa Sanarisin Ristikon anatomia, jossa on purettuna vaikeimpia vuosien 2013-2016 ristikoita. 1997-2007 SK:n ristikoista osa vaikeimmista ristikoista on ratkomatta.

    Enkä on hyvä, ettei PuPessa, SK:ssa eikä IS:ssä enää ole eikä ehkä koskaan tulekaan niin vaikeita ristikoita, joita löytyy 1997-2007 SK-ristikoista, sekä 2013-2016 Punaisesta Pelikaanista ja IS:stä. 2010-luvun lopun ja 2020-luvun IS:n ja SK:n kovikset ovat kokemukseni mukaan lällärikamaa näihin verrattuna.

    Ristikoiden vaikeustaso ei tunnu menevän niin, että se koko ajan nousee. Pikemminkin kyse on aaltoliikkeestä ja ainakin Sanarisin kohdalla ei oman kokemukseni perusteella olla nykyisin allonharjalla, mitä kovisten vaikeustasoon yleisellä tasolla tulee.

    Ehkä Iisakin ristikot edustaa nykyisin samaa tasoa kuin Sanarisin ristikot aiemmin. Jossain vaiheessa senkin ristikot saavuttavat aallonharjan, josta vaikeustasoa on laskettava.

    Se, että Iisakin ristikot edustaisivat nykyisin haastavimipia ristikoita, on minulle vain huhukirjoittelua. Vain Iisakin ristikoita ratkonut voisi kertoa, miten Sanarisin 1997-2016 vaikeimpien ristikoiden vaikeus vertautuu viime vuosien Iisakin ristikoihin. Minulla on kyllä esittää lista ristikoita, joita voisi koemielessä ratkoa.

    Se, mikä tekee ristikoista vaikeita vaihtelee. 1999 Ekin SK:n ristikoissa vaikeutta ovat ennen kaikkea vaikeat faktavihjeet ja assosiaatiot. Jekkuja on melko vähän. Ehkä vihjetyypeissäkin on aaltoliikettä.

    Muistutan, että arvioni perustuu vain niihin ristikoihin, joita olen ratkonut ja joita itse pidän vaikeina. Joku voi kokea ristikoiden vaikeudet eri lailla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 26 viestiä, 1 - 26 (kaikkiaan 26)
Vastaa aiheeseen: Vaikeimmat ristikot

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...